Apua nyt oikeesti..

Olen 34-vuotias nainen.syyskuun alussa minulla alkoi yöllä tuntumaan sydämen tykytyksiä ja omituista oloa. sydäntä tutkittiin ja otettiin verikokeita, kaikki ok. on tehty 2 kertaa holter, joissa molemmissa näkyy muutama sekä eteis että kammioperäinen lisälyönti, jotka kahden kardiologin mukaan eivät ole vakavia vaan täysin vaarattomia ja kardiologi sanoi että lisälyöntejä on meillä jokaisella. rasitus ekg on tehty myös ja siinäkään ei mitään muuta näy kuin nuo yksittäiset lisälyönnit. sydämen ultrakin on tehty ja sydän on rakenteeltaan normaali ja terve. minulle on ehdotettu että minulla olisi paniikkihäiriö ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja periaatteessa uskonkin että juuri näin kohdallani on, mutta miksi en pysty luottamaan ja uskomaan että sydämmessäni ei ole mitään vikaa vaikka kaksi kardiologia on minulle useampaan kertaan niin vakuuttanut. lääkityksenä minulla on citalopram, jota olen syönyt nyt 3 viikkoa, atarax menee 2x3 ja tarvittaessa vielä xanoria tai diapamia jos oikein ahdistaa. miten tästä eteenpäin?
6629
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 6

Vanhimmat

Tuttua on ja tuosta eteenpäin kannattaa hankkia terapia palveluksia, jossa voitte yhdessä ammattilaisen kanssa miettiä sitä pelkoa. Ei sitä tietenkään usko, vaikka järjellä asiaa ajattelee, niin ei siitä lääkäri rumpasta ole mitään hyötyä. paniikkituntemukset tulevat kuitenkin ennen pitkää. Mulle pitkällisen terapian jälkeen on tullut ajatuksia, että "mitä sitten" tai "sittenhän on vikaa sydämessä". Sairaus on juuri sellainen että ei pysty hallitsemaan sitä pahaa oloa ja usko pois paniikkihäiriössä keho voi saada aikaan vaikka mitä tuntemuksia. Itsekin hain apua vasta kun olin käynyt keuhkokuvissa, soittanut kerran ampulanssin ja ollut 2 kertaa sydän käyrässä. Ihmisen on aina käytävä pohjalla, ennenkuin voi lähteä ylöspäin. Cipralex mulla auttoi vasta parin kuukauden päästä. Ennen sitä olo vain huononi.

Äänestä

mulla ollut lisälyöntejä 12 vuotta, erään raskauden aikana alkoivat. asentoriippuvaisia, selällään tai vasemmalla kyljellä ei voinut olla, vain oikealla. taisin silloin syödä sepram/sipramil nimisiä. propralia sain varalle kun liikaa oli lisälyöntejä eli alkoivat vaikuttaa vointiin.

no, meni vuosia, niitä oli ja välillä ei. aina stressaavissa elämäntilanteissa palasivat, eli mulla tak, tak, tauko, taktak. sama rytmi aina. neljän lyönnin sarjoissa. joskus muutamia, joskus 24h ja silloin se vie fyysiset voimat.

meni vuosia, aloin syödä ketipinoria ja alkoi tykytykset, iltaisin 120-150 syke muutaman tunnin. loppuivat kun lääke lopetettiin.

nyt taas lisälyöntejä eli niitä kun tuntuu sydän lonksahtaa. rasituksessa tulevat kun pulssi nousee. ja kovassa stressissä tai jos ei saa unta.

olen myös käyny kardiologilla ja sydämen ultrassa. kaikki ok.

lääkkeet vaikuttaa joillakin, mulla nyt lito niin syke on hidastunut 15-20 lyöntiä, sekin epämukavaa, lyökö se ollenkaan. pysähtyykö.

ehkä herkemmät ihmiset reagoi, kuten mä ja sä ja kaikki ei reagoi. sit taas emme ilman lääkkeitämme jaksa.

citalopram ja cipralex eiks ole aivan eri lääkkeet tosin sulle vastannut ei tainnutkaan tarkoittaa vasteen tulemista kuin yleisellä tasolla, niikuin mas.lääkkeillä usein kestää kauan.

sertralin hexal=zoloft siitä mä (vain mä) saanu hoitovasteen muutamassa päivässä jo. lapseni syö cipralexia ja vaste tuli 2vk päästä jo.

Äänestä

Käyn säännöllisesti mielenterveystoimistossa jutteleen asioista ja se ainakin osittain helpottaa oloa. Cipralex 10mg(kauppanimellä escitalopram) menee ja ehkä jo pikkuhiljaa alkaa vaikuttamaankin. Psykiatrille aika 14.2 ja mt hoitaja aikoi ehdottaa josko psykiatri kirjoittais mulle ketipinoria, koska se vaikuttaa ahdistusoireisiin. Olo oli lääkityksen aloittamisen jälkeen todella huono ja ahdistus tosi pahaa ja vaikeaa, mutta toivottavasti pahin vaihe on lääkityksen suhteen selätetty. Noihin paniikkikohtauksiin ei vaan meinaa tottua ja pahinta onkin juuri se kun aina jos on hyvä olla alkaa pelkäämään huonoa jaksoa. Jatkuva pelko rassaa pahiten oloa.

Äänestä
  • ja sitten vielä lisäksi mulla menee just tuohon lisälyöntisyyteen bisoprolol 2,5mg x 1.

    Äänestä

  • ap kirjoitti:

    ja sitten vielä lisäksi mulla menee just tuohon lisälyöntisyyteen bisoprolol 2,5mg x 1.

    Sitä avin vielä mietin että vaikuttaako tuo cipralex siis nin että se lopettaa noi paniikkikohtaukset vai tarvitaanko jatkossakin vielä rauhoittavia kohtauslääkkeiksi? Inhottaa, kun taas eilen oli paniikkikohtaus ja sen jälkeen tulee aina sellainen olo että ei tää piina lopu ikinä ja aina alan ajatteleen ku paniikkikohtaus tulee et johtuuko täää sydämestä jos lääkäri oliki väärässä....
    alan oleen jo aika vainoharhainen..

    Äänestä

Aika monet joutuu ensin verikokeisiin ja sydänfilmiin,myös itse jouduin.Syyllinen oli stressi loppujen lopuksi ja tulihan noita paniikkejakin muutama.Tilannettahan pahentaa pulssin tarkkailu ja se on sinänsä taas tyypillinen käyttäytymismalli ahdistuneisuushäiriössä kuten myös,hypokondria,ocd,paniikkihäiriö,masennus.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


apua2 kirjoitti:

Olen 34-vuotias nainen.syyskuun alussa minulla alkoi yöllä tuntumaan sydämen tykytyksiä ja omituista oloa. sydäntä tutkittiin ja otettiin verikokeita, kaikki ok. on tehty 2 kertaa holter, joissa molemmissa näkyy muutama sekä eteis että kammioperäinen lisälyönti, jotka kahden kardiologin mukaan eivät ole vakavia vaan täysin vaarattomia ja kardiologi sanoi että lisälyöntejä on meillä jokaisella. rasitus ekg on tehty myös ja siinäkään ei mitään muuta näy kuin nuo yksittäiset lisälyönnit. sydämen ultrakin on tehty ja sydän on rakenteeltaan normaali ja terve. minulle on ehdotettu että minulla olisi paniikkihäiriö ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja periaatteessa uskonkin että juuri näin kohdallani on, mutta miksi en pysty luottamaan ja uskomaan että sydämmessäni ei ole mitään vikaa vaikka kaksi kardiologia on minulle useampaan kertaan niin vakuuttanut. lääkityksenä minulla on citalopram, jota olen syönyt nyt 3 viikkoa, atarax menee 2x3 ja tarvittaessa vielä xanoria tai diapamia jos oikein ahdistaa. miten tästä eteenpäin?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu