Ohessa ote Puuvene.netin artikkelista osoitteesta
http://www.puuvene.net/phuhta/artikkelit/halkeamat
.htm . Jutussa puhuttiin erityisesti halkeamista,
ei saumoista, mutta täsmälleen sama asia koskee
myös limiveneen saumoja.
-lainaus alkaa-
Halkeamien tukkiminen Sikafleksillä on
kaksipiippuinen juttu. Toisaalta se tukkii reiän,
mutta kun puu turpoaisi miltei kiinni ilman
sikafleksiä niin fleksin kanssa halkeamaan vain
muodostuu jännitystä, joka pyrkii repimään
halkeamaa lisää auki. Flex toimii puuta
halkaisevana kiilana turpoavassa puussa.
Pahimmassa tapauksessa halkeama on ensi vuonna
metriä pidempi ja paljon leveämpi. Jos päädyt
sikafleksin käyttöön, niin käytä sitä vain
leveämpiin rakoihin. Halkeamisen estämiseksi voit
porata isompien halkeamien päihin reiät, joihin
liimaat epoksilla puutulpan "stoppariksi", joka
suojaa puuta halkeamasta lisää.
Puuveneen halkeamiin paljon Sikaflexiä parempia
aineita ovat mm. Internationalin TÄT-
tiivistemassa tai Hempelin Proof.
Mainitut "kitit" ovat pikimäisiä, pehmeitä
bitumipohjaisia aineita, jotka puristuvat
saumoista kiltisti ulos, kun vene turpoaa.
Perinteinen aine olisi saaristolaisveneissä ollut
tässä kohtaa puupiki eli vahvaksi pikeentynyt
terva, mutta sitä ei tahdo saada nykyisin mistään
ja mainitut kaupalliset tuotteet kelpaavat kyllä.
-lainaus loppuu-
Puuvene.netistä löytyy muutenkin valtava määrä
puuveneenkunnostusneuvoja, parhaiten pääsee
alkuun osoitteesta
http://www.puuvene.net/huolto.html
Pekka
Sikaflex on liian kovaa
9
5161
Vastaukset
- ?
Mutta... eikös ne tämän päivän sikaflexit ole
niin elastisia, että joustavat turpoamisen
tieltä ? Ja jos tiivistää koko sauman ( ei siis
halkeamaa ) keulasta perään asti. Limisauman rako
on niin pieni, ettei siihen etes menisi paljoa
sikaa, mutta säästyisi unettomilta öiltä
vesillelaskun jälkeen. Olen kuullut että
uusiinkin puuveneisiin laitetaan sikaa
saumoihin ? Onko totta ?
Eli pilaanko veneeni jos tiivistän vesirajan
alapuolelta saumat sikaflexillä ?- Puuvene.net
Kyllähän Sika on "elastista". Se on vähän
niinkuin kumia, että kyllähän se joustaa, mutta
se ei riitä. Noissa muissa (Proof, TÄT) jujuna
onkin, että pelkän joustamisen sijaan ja sen
lisäksi saumamassa puristuu saumasta ulos, kun
vene turpoaa. Eli jos haluat välttyä unettomilta
öiltä niin kittaa ihmeessä, mutta tee se oikealla
aineella.
Ajattele sitä Sika-saumaa kiinteänä kumilistana
taikka kiilana, jonka lyöt voimalla lautojen
väliin. Se longottaa saumaa auki veneen
turvotessa ja ihan kaikkein huonoimmalla tuurilla
(jos veneessä on jo muutenkin pikkuvikaa) saa
laudanreunan jännittymään niin paljon, että lauta
halkeaa niittiriviä pitkin. Omaan pienempään
veneeseeni joku on jossain vaiheessa tehnyt juuri
tämän virheen ja lauta on halki niittiriviä
pitkin puolen metrin matkalta.
Kyllä Sikaa käytetään ja ihan uusissa veneissä se
onkin passelimpi juttu jos se on jo
rakennusvaiheessa passattu sinne mukaan - silloin
veistäjä on jo tehnyt sille tilan ja katsonut
että homma käy. Vanhan veneen tilkkiminen väkisin
ei ole sama juttu. Moneen muuhun asiaan Sikaflex
on oikein hyvä aine, vaan tähän en kyllä
käyttäisi. Toinen syy siihen on, että Sika ei
pysy laudanraoissa lähekään yhtä hyvin kuin
sisältä tahmeiksi jäävät bitumikitit.
Se, että jotakin ainetta käytetään paljon ei
tarkoita sitä että se olisi hyvää. Hirmu määrä
veneitä on tärvelty lasikuiduttamalla ja sitäkin
uskottiin hyväksi menetelmäksi. Viime
vuosikymmenellä spruutattiin silikonia vähän
minne sattuu veneeseen ja sekin osoittautui
virheeksi. Lasikuidulle, epoksille taikka
sikafleksille on varmasti paikkansa
veneenveistossa, mutta niitä ei pidä laittaa
paikkoihin, joihin ne eivät sovi.
Pekka - ???
Puuvene.net kirjoitti:
Kyllähän Sika on "elastista". Se on vähän
niinkuin kumia, että kyllähän se joustaa, mutta
se ei riitä. Noissa muissa (Proof, TÄT) jujuna
onkin, että pelkän joustamisen sijaan ja sen
lisäksi saumamassa puristuu saumasta ulos, kun
vene turpoaa. Eli jos haluat välttyä unettomilta
öiltä niin kittaa ihmeessä, mutta tee se oikealla
aineella.
Ajattele sitä Sika-saumaa kiinteänä kumilistana
taikka kiilana, jonka lyöt voimalla lautojen
väliin. Se longottaa saumaa auki veneen
turvotessa ja ihan kaikkein huonoimmalla tuurilla
(jos veneessä on jo muutenkin pikkuvikaa) saa
laudanreunan jännittymään niin paljon, että lauta
halkeaa niittiriviä pitkin. Omaan pienempään
veneeseeni joku on jossain vaiheessa tehnyt juuri
tämän virheen ja lauta on halki niittiriviä
pitkin puolen metrin matkalta.
Kyllä Sikaa käytetään ja ihan uusissa veneissä se
onkin passelimpi juttu jos se on jo
rakennusvaiheessa passattu sinne mukaan - silloin
veistäjä on jo tehnyt sille tilan ja katsonut
että homma käy. Vanhan veneen tilkkiminen väkisin
ei ole sama juttu. Moneen muuhun asiaan Sikaflex
on oikein hyvä aine, vaan tähän en kyllä
käyttäisi. Toinen syy siihen on, että Sika ei
pysy laudanraoissa lähekään yhtä hyvin kuin
sisältä tahmeiksi jäävät bitumikitit.
Se, että jotakin ainetta käytetään paljon ei
tarkoita sitä että se olisi hyvää. Hirmu määrä
veneitä on tärvelty lasikuiduttamalla ja sitäkin
uskottiin hyväksi menetelmäksi. Viime
vuosikymmenellä spruutattiin silikonia vähän
minne sattuu veneeseen ja sekin osoittautui
virheeksi. Lasikuidulle, epoksille taikka
sikafleksille on varmasti paikkansa
veneenveistossa, mutta niitä ei pidä laittaa
paikkoihin, joihin ne eivät sovi.
PekkaKiitos vaan neuvoista !
Veneeni on kyllä täysin kunnossa, eikä
haljenneita lautoja löydy vaikka ikää on jo kohta
30 vuotta. Enkä ole sitä kyllä missään nimessä
ainakaan kuiduttamassa. Eivät ne raot siellä
kyllä suuria ole, mutta tuli vaan tuo sika
mieleen kun kyllästin keväällä veneeni
Impregillä, ja se kyllä vaikeuttaa sitä
turpoamista. Pitää koettaa keksiä jotain,vaikka
sitä maalarinteippi kikkaa ! - Kuidutettu puuvene
??? kirjoitti:
Kiitos vaan neuvoista !
Veneeni on kyllä täysin kunnossa, eikä
haljenneita lautoja löydy vaikka ikää on jo kohta
30 vuotta. Enkä ole sitä kyllä missään nimessä
ainakaan kuiduttamassa. Eivät ne raot siellä
kyllä suuria ole, mutta tuli vaan tuo sika
mieleen kun kyllästin keväällä veneeni
Impregillä, ja se kyllä vaikeuttaa sitä
turpoamista. Pitää koettaa keksiä jotain,vaikka
sitä maalarinteippi kikkaa !Jos veneesi on paikassa jossa on sähköä
käytettävissä, voi turvotusta ennen vesillelaskua
jouduttaa seuraavasti:
Teippaa muovista kylkiin hieman vesirajan
yläpuolelle "helma" joka ulottuu maahan asti ja
laita veneen alle pari ilmankostutinta.
Olen nähnyt kyseisen virityksen ja vene turposi
lähes silmissä. Jos sisäpuolella saisi samalla
pidettyä märkiä mattoja tai sanomalehtiä, saattasi
sekin nopeuttaa turpoamista!
- A9
Sikan käytössä on monenlaisia metkuja.
Tärkeimmästä päästä on se, että sauma on kiinni
puussa vain kahdelta (vastakkaiselta) sivulta.
Siksi esim. kantta saumatessa laitetaan naru tai
teippi tiivistettävän uran pohjalle.
Näin periaatteessa. Pohdin samoja asioita n. 10
vuotta sitten, kun vene vuosi jo vähän liikaa.
Proofit sun muut tahnat on kokeiltu. Oma
ratkaisuni, joka ei tietysti ole yleispätevä,
toimii edelleen. Tässä lyhyesti:
Rungon limisaumatut mäntylaudat ovat
leveimmillään n. 200, paksuimmillaan n. 25.
Alkuperäinen tiiviste on jonkin sortin pahvi.
Laudat on niitattu.
Rakensin rälläkästä työkalun, jolla sain lautojen
väliin uran, syvyys n. 15 mm, leveys n. 5 mm.
Rälläkkään tuli laikan tilalle 2 sirkkelin terää
vierekkäin, sekä tarvittava ohjain syvyyden
rajoittamiseksi. Kun urat olivat valmiit, otin ja
laitoin sikaa, ilman mitään pohjanaruja tai
teippejä, uran täydeltä.
Enkä ole katunut. Homma oli melkomoinen, mutta
taas toissapäivänä vene oli vedessä ja vuoto
hallinnassa.
Eli: ainakin omassa tapauksessani sika ja
limisauma toimivat hyvin, kun sikaa varten on
tehty kunnon ura. - Tyytyväinen
Olen itse aiemmin tehnyt virheen ja käyttänyt
sikaflexiä.
Tänä keväänä 60-luvun summalainen siveltiin
sisältä (pilssi nmuut mestat jotka jää piiloon)
venetervalla.Muut näkyvät pinnat sisältä
kyllästin ja saumoihin (isoimpiin) laitoin
hempelin proof 10.
Lisäksi paripäivää ennen laskua laitoin veneeseen
kymmenkunta ämpärillistä vettä ja ruiskutin
pilssipumpulla parituntia lautoja sisäpuolelta.
EI OLE KOSKAAN OLLUT NIIN ONNISTUNUTTA
VESILLELASKUA.Aivan pientä vesinoroa siellä
täällä, jotka turposivat umpeen nopeasti.
Suosittelen lämpimästi prooffia. Sikaan en koske
enää kuin Jouluna. - tepu
Kokemusta ei voita mikään, mutta onko
epäonnistunutta kokeilua edeltänyt kunnon
kyllästys (luokkaa 20 - 50 l /venetonni)?
Kyllästyksen jälkeen vene ei juurikaan turpoa
vedessä ja silloin sikaa voi käyttää saumojen
tiivistämiseen aivan kuten uuteen veneeseen.
Reilujen rakojen ajaminen parantaa tilannetta,
sillä laudan turvotessa Sikalle jää vielä tilaa.
Vuosia sitten kyllästetyn veneen saumat pitää
tukkia pehmeämmälla kamalla, kuten edellä
olevista esimerkeistä selviää. - kääntöpiste
Kun puhutaan puuveneen pohjalautojen halkeamisista
pitää erottaa
kaksi asiaa toisistaan jotka ovat limisauma
veneissä kahden päällekkäisen laudan välinen
ns.rako joka vanhoissa puuveneissä saattaa suureta
vuosi vuodelta ja josta vesille laskun yhteydessä
kyllä vuotaa vettä sisään jos keväisin ei tehdä
muuta veneelle kuin pohja maalataan ja lasketaan
vesille. Toinen juttu on taas se kun pohjalauta on
halkeillut laudan keskeltä (yleensä) ja tähän
rakoon tai aukkoon pitäisi saada jotain täytteeksi
.Omasta kokemusperäisestä opista kahden eri
puuveneen kanssa (pikku ja iso Scylla)
suosittelisin että kahden pohjalaudan väliseen
nurkkasaumaan laitettaisiin sikaa ja mieluummin
primerilla jotta
sikaa ei seuraavana keväänä tarvitsisi skrata taas
pois siis ikään kuin liimattaisiin laudat
yhteen,sikahan on eräänlaisen liima!
Tämä toimenpide parantaa huomattavasti yöunia
vesille laskun jälkeisenä yönä .
Toiseen tapaukseen jossa pohjalaudassa on
halkeamia käytän bitumipohjaista kittiä jossa
tapahtuu juuri se että kun laudat turpoavat ja
halkeamat supistuvat pursuu ns. ylimääräinen kitti
pois ja ei kiilaa lautaa enempää halki mitä se jo
on.
Isommissa halkeamissa (yli 10 mm) kannattaa
halkeama ajaa auki jollakin konetyökalulla,itse
käytin yläjyrsinta joka kulki ohjauskiskoilla
veneen pohjan ulkopuolella ja näin ollen tulos oli
hallittu, mies vei konetta eikä päinvastoin.
Kun urat oli jyrsitty sovitin uuden listan uraan
ja liimaus suoritettiin vedenalaisen ja meriveden
kestävällä epoksiliimalla.
Vesille laskupäivän vuotoa kannattaa helpottaa
siten että laskee vettä pilsiin n.2 vkoa ennen
H-hetkeä niin paljon kuin lattialaudat antaa
myöten ja kastelee veneen pilsiä joka päivä
uudestaan laskemalla vettä esim. perästä
mahdollisimman ylhäältä jotta vesi juoksee
sisäsaumoja pitkin ja turvottaen ne lähes kiinni.
Miksi laudat halkeavat?
Veneveistäjien Ismo Liljan ja Björn Nybergin
mukaan kaikista pahin vihollinen on auringon
UV-säteily jota pitää välttää laittamalla
reunoista alaspäin olevat peitot kylkien suojaksi
kun varsinaiset peitot on keväällä poistettu.
Jos joku haluaa kysellä kokemuksistani puuveneiden
kanssa (vuodesta -88) Vastaan mitä tiedän ja
toivon muillekin puuveneilijöille mukavia hetkiä
harrastuksenne parissa- A9
muutama limisaumalisäys: kun tiivistetään
saumoja, täytyy sika todellakin saada lautojen
väliin. Jos rako ei irvistä pahasti, mutta vuotaa
silti, suosittelen uran ajamista lautojuen
väliin. Kyllä se syntyy vaikka katkaisulaikalla,
mutta vaivalloisesti.
Itse en ole löytänyt sopivampaa työkalua, joten
tein sellaisen (kuten ja taisin aiemmin
keskustelussa kehuskella) ja hyvä tuli.
Ainakin limisaumassa moottoriveneessä näyttää
sika pysyvän myös pienemmissä (alle 5mm)
halkeamissa sellaisenaan ilman ongelmia.
Tasasauma, tai eläväisempi vene voi olla toinen
juttu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1482814Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3632017- 401757
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii351678Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua311393Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941213- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul327949Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110938Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782