Sikaflex on liian kovaa

Puuvene.net

Ohessa ote Puuvene.netin artikkelista osoitteesta
http://www.puuvene.net/phuhta/artikkelit/halkeamat
.htm . Jutussa puhuttiin erityisesti halkeamista,
ei saumoista, mutta täsmälleen sama asia koskee
myös limiveneen saumoja.

-lainaus alkaa-

Halkeamien tukkiminen Sikafleksillä on
kaksipiippuinen juttu. Toisaalta se tukkii reiän,
mutta kun puu turpoaisi miltei kiinni ilman
sikafleksiä niin fleksin kanssa halkeamaan vain
muodostuu jännitystä, joka pyrkii repimään
halkeamaa lisää auki. Flex toimii puuta
halkaisevana kiilana turpoavassa puussa.
Pahimmassa tapauksessa halkeama on ensi vuonna
metriä pidempi ja paljon leveämpi. Jos päädyt
sikafleksin käyttöön, niin käytä sitä vain
leveämpiin rakoihin. Halkeamisen estämiseksi voit
porata isompien halkeamien päihin reiät, joihin
liimaat epoksilla puutulpan "stoppariksi", joka
suojaa puuta halkeamasta lisää.

Puuveneen halkeamiin paljon Sikaflexiä parempia
aineita ovat mm. Internationalin TÄT-
tiivistemassa tai Hempelin Proof.
Mainitut "kitit" ovat pikimäisiä, pehmeitä
bitumipohjaisia aineita, jotka puristuvat
saumoista kiltisti ulos, kun vene turpoaa.
Perinteinen aine olisi saaristolaisveneissä ollut
tässä kohtaa puupiki eli vahvaksi pikeentynyt
terva, mutta sitä ei tahdo saada nykyisin mistään
ja mainitut kaupalliset tuotteet kelpaavat kyllä.

-lainaus loppuu-

Puuvene.netistä löytyy muutenkin valtava määrä
puuveneenkunnostusneuvoja, parhaiten pääsee
alkuun osoitteesta
http://www.puuvene.net/huolto.html

Pekka

9

5161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ?

      Mutta... eikös ne tämän päivän sikaflexit ole
      niin elastisia, että joustavat turpoamisen
      tieltä ? Ja jos tiivistää koko sauman ( ei siis
      halkeamaa ) keulasta perään asti. Limisauman rako
      on niin pieni, ettei siihen etes menisi paljoa
      sikaa, mutta säästyisi unettomilta öiltä
      vesillelaskun jälkeen. Olen kuullut että
      uusiinkin puuveneisiin laitetaan sikaa
      saumoihin ? Onko totta ?

      Eli pilaanko veneeni jos tiivistän vesirajan
      alapuolelta saumat sikaflexillä ?

      • Puuvene.net

        Kyllähän Sika on "elastista". Se on vähän
        niinkuin kumia, että kyllähän se joustaa, mutta
        se ei riitä. Noissa muissa (Proof, TÄT) jujuna
        onkin, että pelkän joustamisen sijaan ja sen
        lisäksi saumamassa puristuu saumasta ulos, kun
        vene turpoaa. Eli jos haluat välttyä unettomilta
        öiltä niin kittaa ihmeessä, mutta tee se oikealla
        aineella.

        Ajattele sitä Sika-saumaa kiinteänä kumilistana
        taikka kiilana, jonka lyöt voimalla lautojen
        väliin. Se longottaa saumaa auki veneen
        turvotessa ja ihan kaikkein huonoimmalla tuurilla
        (jos veneessä on jo muutenkin pikkuvikaa) saa
        laudanreunan jännittymään niin paljon, että lauta
        halkeaa niittiriviä pitkin. Omaan pienempään
        veneeseeni joku on jossain vaiheessa tehnyt juuri
        tämän virheen ja lauta on halki niittiriviä
        pitkin puolen metrin matkalta.

        Kyllä Sikaa käytetään ja ihan uusissa veneissä se
        onkin passelimpi juttu jos se on jo
        rakennusvaiheessa passattu sinne mukaan - silloin
        veistäjä on jo tehnyt sille tilan ja katsonut
        että homma käy. Vanhan veneen tilkkiminen väkisin
        ei ole sama juttu. Moneen muuhun asiaan Sikaflex
        on oikein hyvä aine, vaan tähän en kyllä
        käyttäisi. Toinen syy siihen on, että Sika ei
        pysy laudanraoissa lähekään yhtä hyvin kuin
        sisältä tahmeiksi jäävät bitumikitit.

        Se, että jotakin ainetta käytetään paljon ei
        tarkoita sitä että se olisi hyvää. Hirmu määrä
        veneitä on tärvelty lasikuiduttamalla ja sitäkin
        uskottiin hyväksi menetelmäksi. Viime
        vuosikymmenellä spruutattiin silikonia vähän
        minne sattuu veneeseen ja sekin osoittautui
        virheeksi. Lasikuidulle, epoksille taikka
        sikafleksille on varmasti paikkansa
        veneenveistossa, mutta niitä ei pidä laittaa
        paikkoihin, joihin ne eivät sovi.

        Pekka


      • ???
        Puuvene.net kirjoitti:

        Kyllähän Sika on "elastista". Se on vähän
        niinkuin kumia, että kyllähän se joustaa, mutta
        se ei riitä. Noissa muissa (Proof, TÄT) jujuna
        onkin, että pelkän joustamisen sijaan ja sen
        lisäksi saumamassa puristuu saumasta ulos, kun
        vene turpoaa. Eli jos haluat välttyä unettomilta
        öiltä niin kittaa ihmeessä, mutta tee se oikealla
        aineella.

        Ajattele sitä Sika-saumaa kiinteänä kumilistana
        taikka kiilana, jonka lyöt voimalla lautojen
        väliin. Se longottaa saumaa auki veneen
        turvotessa ja ihan kaikkein huonoimmalla tuurilla
        (jos veneessä on jo muutenkin pikkuvikaa) saa
        laudanreunan jännittymään niin paljon, että lauta
        halkeaa niittiriviä pitkin. Omaan pienempään
        veneeseeni joku on jossain vaiheessa tehnyt juuri
        tämän virheen ja lauta on halki niittiriviä
        pitkin puolen metrin matkalta.

        Kyllä Sikaa käytetään ja ihan uusissa veneissä se
        onkin passelimpi juttu jos se on jo
        rakennusvaiheessa passattu sinne mukaan - silloin
        veistäjä on jo tehnyt sille tilan ja katsonut
        että homma käy. Vanhan veneen tilkkiminen väkisin
        ei ole sama juttu. Moneen muuhun asiaan Sikaflex
        on oikein hyvä aine, vaan tähän en kyllä
        käyttäisi. Toinen syy siihen on, että Sika ei
        pysy laudanraoissa lähekään yhtä hyvin kuin
        sisältä tahmeiksi jäävät bitumikitit.

        Se, että jotakin ainetta käytetään paljon ei
        tarkoita sitä että se olisi hyvää. Hirmu määrä
        veneitä on tärvelty lasikuiduttamalla ja sitäkin
        uskottiin hyväksi menetelmäksi. Viime
        vuosikymmenellä spruutattiin silikonia vähän
        minne sattuu veneeseen ja sekin osoittautui
        virheeksi. Lasikuidulle, epoksille taikka
        sikafleksille on varmasti paikkansa
        veneenveistossa, mutta niitä ei pidä laittaa
        paikkoihin, joihin ne eivät sovi.

        Pekka

        Kiitos vaan neuvoista !

        Veneeni on kyllä täysin kunnossa, eikä
        haljenneita lautoja löydy vaikka ikää on jo kohta
        30 vuotta. Enkä ole sitä kyllä missään nimessä
        ainakaan kuiduttamassa. Eivät ne raot siellä
        kyllä suuria ole, mutta tuli vaan tuo sika
        mieleen kun kyllästin keväällä veneeni
        Impregillä, ja se kyllä vaikeuttaa sitä
        turpoamista. Pitää koettaa keksiä jotain,vaikka
        sitä maalarinteippi kikkaa !


      • Kuidutettu puuvene
        ??? kirjoitti:

        Kiitos vaan neuvoista !

        Veneeni on kyllä täysin kunnossa, eikä
        haljenneita lautoja löydy vaikka ikää on jo kohta
        30 vuotta. Enkä ole sitä kyllä missään nimessä
        ainakaan kuiduttamassa. Eivät ne raot siellä
        kyllä suuria ole, mutta tuli vaan tuo sika
        mieleen kun kyllästin keväällä veneeni
        Impregillä, ja se kyllä vaikeuttaa sitä
        turpoamista. Pitää koettaa keksiä jotain,vaikka
        sitä maalarinteippi kikkaa !

        Jos veneesi on paikassa jossa on sähköä
        käytettävissä, voi turvotusta ennen vesillelaskua
        jouduttaa seuraavasti:
        Teippaa muovista kylkiin hieman vesirajan
        yläpuolelle "helma" joka ulottuu maahan asti ja
        laita veneen alle pari ilmankostutinta.
        Olen nähnyt kyseisen virityksen ja vene turposi
        lähes silmissä. Jos sisäpuolella saisi samalla
        pidettyä märkiä mattoja tai sanomalehtiä, saattasi
        sekin nopeuttaa turpoamista!


    • A9

      Sikan käytössä on monenlaisia metkuja.
      Tärkeimmästä päästä on se, että sauma on kiinni
      puussa vain kahdelta (vastakkaiselta) sivulta.
      Siksi esim. kantta saumatessa laitetaan naru tai
      teippi tiivistettävän uran pohjalle.

      Näin periaatteessa. Pohdin samoja asioita n. 10
      vuotta sitten, kun vene vuosi jo vähän liikaa.
      Proofit sun muut tahnat on kokeiltu. Oma
      ratkaisuni, joka ei tietysti ole yleispätevä,
      toimii edelleen. Tässä lyhyesti:

      Rungon limisaumatut mäntylaudat ovat
      leveimmillään n. 200, paksuimmillaan n. 25.
      Alkuperäinen tiiviste on jonkin sortin pahvi.
      Laudat on niitattu.

      Rakensin rälläkästä työkalun, jolla sain lautojen
      väliin uran, syvyys n. 15 mm, leveys n. 5 mm.
      Rälläkkään tuli laikan tilalle 2 sirkkelin terää
      vierekkäin, sekä tarvittava ohjain syvyyden
      rajoittamiseksi. Kun urat olivat valmiit, otin ja
      laitoin sikaa, ilman mitään pohjanaruja tai
      teippejä, uran täydeltä.

      Enkä ole katunut. Homma oli melkomoinen, mutta
      taas toissapäivänä vene oli vedessä ja vuoto
      hallinnassa.

      Eli: ainakin omassa tapauksessani sika ja
      limisauma toimivat hyvin, kun sikaa varten on
      tehty kunnon ura.

    • Tyytyväinen

      Olen itse aiemmin tehnyt virheen ja käyttänyt
      sikaflexiä.
      Tänä keväänä 60-luvun summalainen siveltiin
      sisältä (pilssi nmuut mestat jotka jää piiloon)
      venetervalla.Muut näkyvät pinnat sisältä
      kyllästin ja saumoihin (isoimpiin) laitoin
      hempelin proof 10.
      Lisäksi paripäivää ennen laskua laitoin veneeseen
      kymmenkunta ämpärillistä vettä ja ruiskutin
      pilssipumpulla parituntia lautoja sisäpuolelta.
      EI OLE KOSKAAN OLLUT NIIN ONNISTUNUTTA
      VESILLELASKUA.Aivan pientä vesinoroa siellä
      täällä, jotka turposivat umpeen nopeasti.
      Suosittelen lämpimästi prooffia. Sikaan en koske
      enää kuin Jouluna.

    • tepu

      Kokemusta ei voita mikään, mutta onko
      epäonnistunutta kokeilua edeltänyt kunnon
      kyllästys (luokkaa 20 - 50 l /venetonni)?
      Kyllästyksen jälkeen vene ei juurikaan turpoa
      vedessä ja silloin sikaa voi käyttää saumojen
      tiivistämiseen aivan kuten uuteen veneeseen.
      Reilujen rakojen ajaminen parantaa tilannetta,
      sillä laudan turvotessa Sikalle jää vielä tilaa.

      Vuosia sitten kyllästetyn veneen saumat pitää
      tukkia pehmeämmälla kamalla, kuten edellä
      olevista esimerkeistä selviää.

    • kääntöpiste

      Kun puhutaan puuveneen pohjalautojen halkeamisista
      pitää erottaa
      kaksi asiaa toisistaan jotka ovat limisauma
      veneissä kahden päällekkäisen laudan välinen
      ns.rako joka vanhoissa puuveneissä saattaa suureta
      vuosi vuodelta ja josta vesille laskun yhteydessä
      kyllä vuotaa vettä sisään jos keväisin ei tehdä
      muuta veneelle kuin pohja maalataan ja lasketaan
      vesille. Toinen juttu on taas se kun pohjalauta on
      halkeillut laudan keskeltä (yleensä) ja tähän
      rakoon tai aukkoon pitäisi saada jotain täytteeksi
      .Omasta kokemusperäisestä opista kahden eri
      puuveneen kanssa (pikku ja iso Scylla)
      suosittelisin että kahden pohjalaudan väliseen
      nurkkasaumaan laitettaisiin sikaa ja mieluummin
      primerilla jotta
      sikaa ei seuraavana keväänä tarvitsisi skrata taas
      pois siis ikään kuin liimattaisiin laudat
      yhteen,sikahan on eräänlaisen liima!
      Tämä toimenpide parantaa huomattavasti yöunia
      vesille laskun jälkeisenä yönä .
      Toiseen tapaukseen jossa pohjalaudassa on
      halkeamia käytän bitumipohjaista kittiä jossa
      tapahtuu juuri se että kun laudat turpoavat ja
      halkeamat supistuvat pursuu ns. ylimääräinen kitti
      pois ja ei kiilaa lautaa enempää halki mitä se jo
      on.
      Isommissa halkeamissa (yli 10 mm) kannattaa
      halkeama ajaa auki jollakin konetyökalulla,itse
      käytin yläjyrsinta joka kulki ohjauskiskoilla
      veneen pohjan ulkopuolella ja näin ollen tulos oli
      hallittu, mies vei konetta eikä päinvastoin.
      Kun urat oli jyrsitty sovitin uuden listan uraan
      ja liimaus suoritettiin vedenalaisen ja meriveden
      kestävällä epoksiliimalla.
      Vesille laskupäivän vuotoa kannattaa helpottaa
      siten että laskee vettä pilsiin n.2 vkoa ennen
      H-hetkeä niin paljon kuin lattialaudat antaa
      myöten ja kastelee veneen pilsiä joka päivä
      uudestaan laskemalla vettä esim. perästä
      mahdollisimman ylhäältä jotta vesi juoksee
      sisäsaumoja pitkin ja turvottaen ne lähes kiinni.
      Miksi laudat halkeavat?
      Veneveistäjien Ismo Liljan ja Björn Nybergin
      mukaan kaikista pahin vihollinen on auringon
      UV-säteily jota pitää välttää laittamalla
      reunoista alaspäin olevat peitot kylkien suojaksi
      kun varsinaiset peitot on keväällä poistettu.
      Jos joku haluaa kysellä kokemuksistani puuveneiden
      kanssa (vuodesta -88) Vastaan mitä tiedän ja
      toivon muillekin puuveneilijöille mukavia hetkiä
      harrastuksenne parissa

      • A9

        muutama limisaumalisäys: kun tiivistetään
        saumoja, täytyy sika todellakin saada lautojen
        väliin. Jos rako ei irvistä pahasti, mutta vuotaa
        silti, suosittelen uran ajamista lautojuen
        väliin. Kyllä se syntyy vaikka katkaisulaikalla,
        mutta vaivalloisesti.
        Itse en ole löytänyt sopivampaa työkalua, joten
        tein sellaisen (kuten ja taisin aiemmin
        keskustelussa kehuskella) ja hyvä tuli.
        Ainakin limisaumassa moottoriveneessä näyttää
        sika pysyvän myös pienemmissä (alle 5mm)
        halkeamissa sellaisenaan ilman ongelmia.
        Tasasauma, tai eläväisempi vene voi olla toinen
        juttu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      148
      2814
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      363
      2017
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1757
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      35
      1678
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      31
      1393
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1213
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      949
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      938
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe