Finn-Baltic kaatuminen

27.12.1990

43

5970

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laituripurjehtija
    • Joku tietää..

      raahessa ? Huhu kun kertoo ettei vakipäällikkö halunnut lähteä vettyneellä malmivellillä merelle.
      Vai onko tämä pelkkä huhu ?

      • huhu.....

        Ei vaihtunut Raahessa. Oli vaihtunut jo paljon aikaisemmin.


      • KapteeniMeri
        huhu..... kirjoitti:

        Ei vaihtunut Raahessa. Oli vaihtunut jo paljon aikaisemmin.

        Oli kelpo kaveri. Oltiin luokkakavereita kippariluokalla.


      • 9 0
        huhu..... kirjoitti:

        Ei vaihtunut Raahessa. Oli vaihtunut jo paljon aikaisemmin.

        Ohjelmassa kerrottiin että edellinen kapteeni oli vaatinut parannuksia turvallisuuteen, mutta kun mitään ei asian hyväksi tehty, erosi kolme kuukautta ennen onnettomuutta.


    • upposi

      5 pv. Joulukuuta. Helsingin Sanomat Lauantaina 8.Joulukuuta 1979 sivu 12. Lloud`sin luokituksessa alukselle oli merkintä 100 A1 eli tavanomainen jäävahvistus. Tämän kuultuani mieleni tuli jokunen vuosi aikaisemmin Malmin ruumassa kuulemani varoitus, älä lyö luudanvartta kiinni laitaan ettei tule reikää.

      • Eino T. uuno

        upposi ? Silloin oli lehdissä kaikenkaisia huhuja, Hurjin taisi olla se että olisi törmännyt sukellusveneeseen. No juttujahan riittää vailla todellisuutta.


      • KapteeniMeri
        Eino T. uuno kirjoitti:

        upposi ? Silloin oli lehdissä kaikenkaisia huhuja, Hurjin taisi olla se että olisi törmännyt sukellusveneeseen. No juttujahan riittää vailla todellisuutta.

        On kysymys Finn-Balticin kaatumisesta. Malmin uppoamista kasitellaan ihan omassa ketjussa.


      • Itämeri
        Eino T. uuno kirjoitti:

        upposi ? Silloin oli lehdissä kaikenkaisia huhuja, Hurjin taisi olla se että olisi törmännyt sukellusveneeseen. No juttujahan riittää vailla todellisuutta.

        kuhisi sukellusveneitä ja ajomiinoja hyvin usein. Syksyllä1970 Stettinistä ulos mentäessä laskimme yli kasisataa sota-alusta ja joukossa oli kymmenittäin U-veneitä. Samaan aikaan suomettunut STT:mme ilmoitti vain pienestä laivastoharjoituksista.


    • kmak77

      Tunsin yhden onnettomuuden uhreista, kyllä silloin veti hiljaiseksi

      • xstuju

        minä tunsin kaikki menehtyneet,paitsi luotsi...olin seilannut heidän kanssaan..ja totta puhut,kyllä veti hiljaiseksi


      • wilma53

        Mun serkku menehtyi onnettomuudessa :'(


      • Anonyymi
        xstuju kirjoitti:

        minä tunsin kaikki menehtyneet,paitsi luotsi...olin seilannut heidän kanssaan..ja totta puhut,kyllä veti hiljaiseksi

        Mulla meni velipoika Jukka Söderlund tossa Finn-Baltic onnettomuudessa.
        Minäkin itse olen ollut kokkina ja stujuna EFFOA:n paateissa.


    • pakoilua

      Hyvä ohjelma, kertoi osittain Finnlinesin ja Lagerroosin suhtautumisesta merenkulkuun ja merimiehiin. Täydellistä välinpitämättömyyttä meriturvallisuuteen. Olin sen laivaa vaihtaneen kipparin kanssa, jonka tunsin jo aiemmin 6vuoden ajalta, toisessa laivassa, kun Finnin kaatuminen tapahtui. Myöhemmin, tammikuussa, hän näytti kopiot lähettämistään raporteista, kun FG-shipping yritti vierittää kaatumisen syyn ms.Finnin kipparin niskaan, paperit hän toimitti poliisille. Finnlines luikerteli vastuusta Järvempään apulaisnimismiehen avustuksella. Syyttäjä sanoi, ettei voi syyttää kuolemantuottamuksesta, koska ei voi sanoa onnettomuuden olleen ennalta arvattavissa, mutta olihan se. Palvelin puskijoissa,noin vuoden yhteensä Finnissä ja Rautaruukissa, onneksi siirrettiin toiseen laivaan, johon tuli kippariksi , myös puskijoista yliperämies H.H. 1½ vuotta myöhemmin ko. laiva myytiin Kreikkaan, jolloin sain siirron telkalle Norjaan ja H.H määrättiin pälliköksi ms.Finniin, johon hän ei olisi millään halunnut mennä.Tunsin myös muut onnettomuudessa menehtyneet merimiehet, osan kanssa olin seilannut jo aiemmin muissa laivoissa.

      • syväraumalainen

        Minullakin meni siinä kaveri, jonka kanssa skönäriuraa aloittelimme 60-luvun lopulla.

        Mutta, vastuu aluksen merikelpoisuudesta on yksiselitteisesti päälliköllä. Jos päälliköt käyttäisivät merilain mukaisia oikeuksiaan, niin vastaava ei tapahtuisi.Tahtoo vain se oma uraputkija maine varustamossa olla liian kallis turhan monelle.
        Varustamo toimi normaalin sikamaisesti ja on tietysti myös vastuussa.
        Kuitenkin vaikuttaa siltä, että ketjun kaikki osaset tunsivat ongelman, paitsi se syyttämättäjättämispäätöksen tehnyt apulaisnimismies, joka ei ymmärtänyt asiasta yhtään mitään.


      • ei näin
        syväraumalainen kirjoitti:

        Minullakin meni siinä kaveri, jonka kanssa skönäriuraa aloittelimme 60-luvun lopulla.

        Mutta, vastuu aluksen merikelpoisuudesta on yksiselitteisesti päälliköllä. Jos päälliköt käyttäisivät merilain mukaisia oikeuksiaan, niin vastaava ei tapahtuisi.Tahtoo vain se oma uraputkija maine varustamossa olla liian kallis turhan monelle.
        Varustamo toimi normaalin sikamaisesti ja on tietysti myös vastuussa.
        Kuitenkin vaikuttaa siltä, että ketjun kaikki osaset tunsivat ongelman, paitsi se syyttämättäjättämispäätöksen tehnyt apulaisnimismies, joka ei ymmärtänyt asiasta yhtään mitään.

        Kyllä varustamolla on isompi vastuu kuin annat ymmärtää. Turvallisuuskulttuuri lähte varustamosta. On tietenkin kipparin vastuulla viime kädessä mutta varsin epäinhimmilinen ajatelutapa että varustamo voi sopia kuljetettavaksen mitä vaan turvattomia lasteja mutta jos jotakin menee pieleen vastuu on pääliköllä.

        Mielestäni tuosta tapauksesta olisi voinut vaatia kuolemantuottamustakin kovempaa rangaistusta.


      • syväraumalainen
        ei näin kirjoitti:

        Kyllä varustamolla on isompi vastuu kuin annat ymmärtää. Turvallisuuskulttuuri lähte varustamosta. On tietenkin kipparin vastuulla viime kädessä mutta varsin epäinhimmilinen ajatelutapa että varustamo voi sopia kuljetettavaksen mitä vaan turvattomia lasteja mutta jos jotakin menee pieleen vastuu on pääliköllä.

        Mielestäni tuosta tapauksesta olisi voinut vaatia kuolemantuottamustakin kovempaa rangaistusta.

        juuri niin. Varustamo voi sopia mitä vain, mutta vastuu aluksesta ja sen merikelpoisuudesta on ensisijaisesti päälliköllä. Ja jokaisen päällikön pitäisi ymmärtää se. On se sitten epäinhimillistä tai ei.

        Ihmisiä on monenlaisia, toisten mielestä elämässä kuuluu välttää vaikeita päätöksiä ja säilyttää hyvät suhteet konttoriin. Toisten mielestä asiat tehdään niin, kuin ne kuulu tehdä ja konttori saa ajatella asiasta aivan mitä haluaa.

        Jokainen päättää itse kumpaan ryhmään kuuluu.

        Ja vanha tarina Finnlinesin kipparista.
        Alus oli tulossa neitsytmatkalle Helsinkiin. Yhtiön herrat sekä kutsuvieraat olivat rannassa vastassa. Keli muuttui kuitenkin niin kovaksi, että päällikkö päätti jäädä merelle. Yhtiön herrat raivosivat ja huusivat VHF:llä päällikölle vaatien tätä tulemaan rantaan. Päällikkö vastasi, että ei tule ja jatkoi, että te unohdatte tämän pettymyksen viikossa mutta, jos hän nyt ajaa laivan kivelle, niin sitä ei unohdeta ikinä.


      • kipparin vastuu
        syväraumalainen kirjoitti:

        juuri niin. Varustamo voi sopia mitä vain, mutta vastuu aluksesta ja sen merikelpoisuudesta on ensisijaisesti päälliköllä. Ja jokaisen päällikön pitäisi ymmärtää se. On se sitten epäinhimillistä tai ei.

        Ihmisiä on monenlaisia, toisten mielestä elämässä kuuluu välttää vaikeita päätöksiä ja säilyttää hyvät suhteet konttoriin. Toisten mielestä asiat tehdään niin, kuin ne kuulu tehdä ja konttori saa ajatella asiasta aivan mitä haluaa.

        Jokainen päättää itse kumpaan ryhmään kuuluu.

        Ja vanha tarina Finnlinesin kipparista.
        Alus oli tulossa neitsytmatkalle Helsinkiin. Yhtiön herrat sekä kutsuvieraat olivat rannassa vastassa. Keli muuttui kuitenkin niin kovaksi, että päällikkö päätti jäädä merelle. Yhtiön herrat raivosivat ja huusivat VHF:llä päällikölle vaatien tätä tulemaan rantaan. Päällikkö vastasi, että ei tule ja jatkoi, että te unohdatte tämän pettymyksen viikossa mutta, jos hän nyt ajaa laivan kivelle, niin sitä ei unohdeta ikinä.

        Ei se päällikön vastuu oikein toimi puskuproomusysteemissä, koska toinen puskija voi tuoda proomun satamaan ja taas toinen käy hakemassa sen, samoin puskija kävi hakemassa lastatun proomun Luulajasta. Miten siinä voi tietää lastin tilasta? Samoin proomut olivat päiväkaupalla satamassa lastattuna vesi- tai lumisateessa, niissähän ei ollut sääkantta vaan ne olivat avonaisia laareja. Voisi sanoa, että koko konsepti oli perseestä, varsinkin kun varustamossa ei uskottu edellisen (I.P:n) päällikön varoituksia. Finnlineshän yritti vierittää syyn kaatumiseen sääoloihin ja päällikön taitamattomuuteen. Onneksi I.P. toimitti kopionsa poliisille, mikä ei kuitenkaan johtanut Finnlinesiä vastuuseen. Lisäksi kyllä kippareitakin sai lemppuja Finnlinesillä.


      • syväraumalainen
        kipparin vastuu kirjoitti:

        Ei se päällikön vastuu oikein toimi puskuproomusysteemissä, koska toinen puskija voi tuoda proomun satamaan ja taas toinen käy hakemassa sen, samoin puskija kävi hakemassa lastatun proomun Luulajasta. Miten siinä voi tietää lastin tilasta? Samoin proomut olivat päiväkaupalla satamassa lastattuna vesi- tai lumisateessa, niissähän ei ollut sääkantta vaan ne olivat avonaisia laareja. Voisi sanoa, että koko konsepti oli perseestä, varsinkin kun varustamossa ei uskottu edellisen (I.P:n) päällikön varoituksia. Finnlineshän yritti vierittää syyn kaatumiseen sääoloihin ja päällikön taitamattomuuteen. Onneksi I.P. toimitti kopionsa poliisille, mikä ei kuitenkaan johtanut Finnlinesiä vastuuseen. Lisäksi kyllä kippareitakin sai lemppuja Finnlinesillä.

        tässä tuntee päätänsä hakkaavan, mutta miettikääpä mahdollista oikeudenkäyntiä.

        Uskotteko Te, että:
        a) varustamo myöntää luoneensa saatanallisen järjestelmän, jossa päällikkö ei voi vaikuttaa aluksen merikelpoisuuteen vai kieltääkö se kaiken ja vetoaa merilain mukaiseen päällikön vastuuseen ja
        b) tuomioistuin hyväksyy varustamon luoman järjestelmän kumonneen merilain pykälät päällikön velvollisuuksista ja vastuista.

        Minä en usko.

        Vahinko, että asia ei edennyt oikeuteen.

        Mutta ei tämä asia taida tällä foorumilla ratketa, joten omalta osaltani lopetan aiheen tähän.


      • skailetti
        kipparin vastuu kirjoitti:

        Ei se päällikön vastuu oikein toimi puskuproomusysteemissä, koska toinen puskija voi tuoda proomun satamaan ja taas toinen käy hakemassa sen, samoin puskija kävi hakemassa lastatun proomun Luulajasta. Miten siinä voi tietää lastin tilasta? Samoin proomut olivat päiväkaupalla satamassa lastattuna vesi- tai lumisateessa, niissähän ei ollut sääkantta vaan ne olivat avonaisia laareja. Voisi sanoa, että koko konsepti oli perseestä, varsinkin kun varustamossa ei uskottu edellisen (I.P:n) päällikön varoituksia. Finnlineshän yritti vierittää syyn kaatumiseen sääoloihin ja päällikön taitamattomuuteen. Onneksi I.P. toimitti kopionsa poliisille, mikä ei kuitenkaan johtanut Finnlinesiä vastuuseen. Lisäksi kyllä kippareitakin sai lemppuja Finnlinesillä.

        kyseinen proomu oli jo raahessa snadissa laaksiidassa asia ilmenee tutkinta raportissa.
        ja totuus mikä monien mieltä kilvoittaa on seettä hyvät merimiestavat vaan usein unohtuu, mistä se johtuu pelosta konttoria kohtaan vai jostain muusta tekijästä. se jää monesti mysteeriksi.
        kyllähän noista finskin puskijoista tuolloin paljon puhuttiin että joskus käy vielä huonosti.
        muistan seiskyt luvulla kun monet skönemannit sano et älä vaan ota jobia malmiin se on uiva kalmisto,eli ei noi jutut aina tyhjästä tule.kyllä tuli itsekin seilattua muutamassa romussa missä oli liian usein noita viittävailla tilanteita ja ne romut upposkin jälkeenpäin ku ne oli myyty.
        minäkin olin seilannut kyseisen päällikön kanssa kun se oli täkki kolmosena. hänen merimiestaidoistaan sano mitään,mutta merilain se tunsi kannesta kanteen,en koskaan ennen enkä jälkeen nähny vastaavaa merilakitietoutta ulkomuistista.


      • Hälge
        skailetti kirjoitti:

        kyseinen proomu oli jo raahessa snadissa laaksiidassa asia ilmenee tutkinta raportissa.
        ja totuus mikä monien mieltä kilvoittaa on seettä hyvät merimiestavat vaan usein unohtuu, mistä se johtuu pelosta konttoria kohtaan vai jostain muusta tekijästä. se jää monesti mysteeriksi.
        kyllähän noista finskin puskijoista tuolloin paljon puhuttiin että joskus käy vielä huonosti.
        muistan seiskyt luvulla kun monet skönemannit sano et älä vaan ota jobia malmiin se on uiva kalmisto,eli ei noi jutut aina tyhjästä tule.kyllä tuli itsekin seilattua muutamassa romussa missä oli liian usein noita viittävailla tilanteita ja ne romut upposkin jälkeenpäin ku ne oli myyty.
        minäkin olin seilannut kyseisen päällikön kanssa kun se oli täkki kolmosena. hänen merimiestaidoistaan sano mitään,mutta merilain se tunsi kannesta kanteen,en koskaan ennen enkä jälkeen nähny vastaavaa merilakitietoutta ulkomuistista.

        Luotsasin kyseistä alusta Kustavin tuolloiselta väliasemalta Praistenportin vielä silloin toimineelle vaihtopaikalle, joka sijaitsi Svartholmin pohjoispuolella. Luotsaukset Hankoon kyseiseltä vaihtopaikalta hoitivat Turun luotsiaseman luotsit. Kavuttuani alukseen, päällikkönä jo aiemmin mainittu I.P, ilmoitti haluavansa luotsauksen saariston läpi Hankoon, josta edelleen Koverehariin. Merellä oli tuolloinkin myrsky, kuten myös Saaristomerellä. Kustavin jälkeen tilatessani seuraavaa luotsia Paraisilta Hankoon, ilmoittivat Turun luotsit, että ei tuon kokoista yhdistelmää sinne tällä ilmalla kukaan lähde viemään. Ilmoitin asiasta päällikkö I:P:lle, joka sanoi, että jos luotsia ei saada, niin hän veisi aluksen itse Hankoon asti vaikka ilman opasta. Ihmeteltyäni hänen kiivastumistaan, kun esitin hänelle Utön kautta menevää vaihtoehtoa, hän sytytti valonheittimen, jolla valaisi proomun avonaisen "ruuman" näyttäen, että tämä on taas tällä kertaa tätä lastia, joka tarpeeksi vettä saadessaan muuttuu ikään kuin vapaaksi nestepinnaksi ja sitä kautta erittäin vaaralliseksi alukselle. Turun luotsit kuitenkin koordinoivat tilanteensa ja matkalle Paraistenportin ex-asemalta saatiin luotsi (A.K) alukselle. Tämä matka vielä onnistui ja olen ymmärtänyt, että varsin pian tämän jälkeen päällikkö I.P. jätti tehtävät puskijoilla.
        Joitakin viikkoja tämän jälkeen tapahtui tuo kohtalokas onnettomuus vaikka silloinkin alus turvautui saaristoväylän käyttöön.
        Olen lueskellut erinäisiä arvioita onnettomuuden syistä, mutta kallistun vahvasti erittän tarkan, jopa pikkutarkan, päällikön, (I.P):n kannalle: Eivät kaikki lastit puskijoille vaarallisia ole, mutta vettyessään tämä kyseinen kuparirikaste sitä todella on. Hälge


      • ????????
        Hälge kirjoitti:

        Luotsasin kyseistä alusta Kustavin tuolloiselta väliasemalta Praistenportin vielä silloin toimineelle vaihtopaikalle, joka sijaitsi Svartholmin pohjoispuolella. Luotsaukset Hankoon kyseiseltä vaihtopaikalta hoitivat Turun luotsiaseman luotsit. Kavuttuani alukseen, päällikkönä jo aiemmin mainittu I.P, ilmoitti haluavansa luotsauksen saariston läpi Hankoon, josta edelleen Koverehariin. Merellä oli tuolloinkin myrsky, kuten myös Saaristomerellä. Kustavin jälkeen tilatessani seuraavaa luotsia Paraisilta Hankoon, ilmoittivat Turun luotsit, että ei tuon kokoista yhdistelmää sinne tällä ilmalla kukaan lähde viemään. Ilmoitin asiasta päällikkö I:P:lle, joka sanoi, että jos luotsia ei saada, niin hän veisi aluksen itse Hankoon asti vaikka ilman opasta. Ihmeteltyäni hänen kiivastumistaan, kun esitin hänelle Utön kautta menevää vaihtoehtoa, hän sytytti valonheittimen, jolla valaisi proomun avonaisen "ruuman" näyttäen, että tämä on taas tällä kertaa tätä lastia, joka tarpeeksi vettä saadessaan muuttuu ikään kuin vapaaksi nestepinnaksi ja sitä kautta erittäin vaaralliseksi alukselle. Turun luotsit kuitenkin koordinoivat tilanteensa ja matkalle Paraistenportin ex-asemalta saatiin luotsi (A.K) alukselle. Tämä matka vielä onnistui ja olen ymmärtänyt, että varsin pian tämän jälkeen päällikkö I.P. jätti tehtävät puskijoilla.
        Joitakin viikkoja tämän jälkeen tapahtui tuo kohtalokas onnettomuus vaikka silloinkin alus turvautui saaristoväylän käyttöön.
        Olen lueskellut erinäisiä arvioita onnettomuuden syistä, mutta kallistun vahvasti erittän tarkan, jopa pikkutarkan, päällikön, (I.P):n kannalle: Eivät kaikki lastit puskijoille vaarallisia ole, mutta vettyessään tämä kyseinen kuparirikaste sitä todella on. Hälge

        Mistä ne sitä kuparirikastetta olivat löytäneet?????


      • malmijauhe
        ???????? kirjoitti:

        Mistä ne sitä kuparirikastetta olivat löytäneet?????

        Rautamalmiahan Luulajasta kuskattiin, ei kuparirikastetta.Muuten tuo luotsin kirjoitus pitää paikkansa.


      • 12
        malmijauhe kirjoitti:

        Rautamalmiahan Luulajasta kuskattiin, ei kuparirikastetta.Muuten tuo luotsin kirjoitus pitää paikkansa.

        Eihän nämä penteleen puskijat kaikkia kuormiaan Luulajasta Raaheen kärränneet. Olihan niillä toki muitakn lasteja. Tuolla kuparirkasteella, jota nimeä kirjoituksessani kuormasta käytän, lienee "virallisempikin" nimi. Jotakin siihen malliin se kuitenkin on. Velliksi kastuessaan joka tapauksessa jopa vaaralliseksi muuttuvaa kamaa. Ihmettelijöille vielä sen verran, että nämä Finnlinesin puskurit tökkivät kuormiansa todellakin muuallakin kuin Luulajan ja Raahen välillä. Esimerkiksi Storungs-Koverhar; Raahe-Koverhar ym.ym. Puolasta, Saksan Rostockista jne kaikkea Itämeren alueella. Hälge


      • koksia
        12 kirjoitti:

        Eihän nämä penteleen puskijat kaikkia kuormiaan Luulajasta Raaheen kärränneet. Olihan niillä toki muitakn lasteja. Tuolla kuparirkasteella, jota nimeä kirjoituksessani kuormasta käytän, lienee "virallisempikin" nimi. Jotakin siihen malliin se kuitenkin on. Velliksi kastuessaan joka tapauksessa jopa vaaralliseksi muuttuvaa kamaa. Ihmettelijöille vielä sen verran, että nämä Finnlinesin puskurit tökkivät kuormiansa todellakin muuallakin kuin Luulajan ja Raahen välillä. Esimerkiksi Storungs-Koverhar; Raahe-Koverhar ym.ym. Puolasta, Saksan Rostockista jne kaikkea Itämeren alueella. Hälge

        Muttei ne muut bulkkilastit liettyneetkään. Tosiaan ei se rautamalmi ollut ainoa kuskattava, välillä veimme Riikasta kivihiiltä koksattavaksi Saksaan ja sitä koksia sitten Raaheen.


      • luulajasta
        koksia kirjoitti:

        Muttei ne muut bulkkilastit liettyneetkään. Tosiaan ei se rautamalmi ollut ainoa kuskattava, välillä veimme Riikasta kivihiiltä koksattavaksi Saksaan ja sitä koksia sitten Raaheen.

        Onnettomuusmatkalla lastina oli kuitenkin rautamalmirikastetta, eil MAFia.


    • Ei näin

      että kipparilla oli kohtuuton vastuu kieltäytyä ajaamasta. Olen satavarma siitä että jos tuo onnettomuus tapahtuisi nyt, varustamo joutuisi vastuuseen. Kuinka moni täällä kipparin vastuusta uhoojista on kieltäytynyt
      ajaamasta olosuhteissa, josta on tullut vakiintunut tapa? Baltikin seuraava lasti oli koliasti Raaheen, jonka olin ajamassa, ei tuntunut mukavalta.

      • Raste

        kuvia näistä puskijoita,etsinyt huonol tuloksella?


      • .,.,.,.

      • Raste

      • syväraumalainen

        Jotkut ihmiset tekevät sosiaalista itsemurhaa toimimalla yleisesti hyväksyttyjenkin käytäntöjen vastaisesti, jos ne ovat heidän mielestään vääriä.
        Useimmat petaavat uraansa ja asemaansa, puolustaen itseään sillä, että näin kaikki muutkin tekevät. Ja jos joku muuta väittää, niin se on "jeesustelija". Eikä mikään muutu.

        Ja jokainen valitsee itse.


    • Raste

      eikö näis roomuis ollut luukkuja ? olivatko avonaisia ? Ennen kyl piti sulkee luukut siftauksen ajaksikin Hki-Kotka välil.

      • jos ei ole

        Ei ollut luukkuja mitä sulkea, ovat avonaisia laareja.


      • KapteeniMeri

        Raste, olet vanha seiluri kertomustesi perusteella. Oletko ollut lomalla vai nukkumassa kun on puhuttu talla palstalla Finn-Balticin kaatumisesta ??
        Hauskaa Joulun aikaa ja talvea sinulle !!!!!!


      • pasiseeri
        KapteeniMeri kirjoitti:

        Raste, olet vanha seiluri kertomustesi perusteella. Oletko ollut lomalla vai nukkumassa kun on puhuttu talla palstalla Finn-Balticin kaatumisesta ??
        Hauskaa Joulun aikaa ja talvea sinulle !!!!!!

        Voihan sitä sanoa olevansa vanha seilori, mutta seilaukset voivat rajoittua Tallinnan matkoihin.


      • Raste
        KapteeniMeri kirjoitti:

        Raste, olet vanha seiluri kertomustesi perusteella. Oletko ollut lomalla vai nukkumassa kun on puhuttu talla palstalla Finn-Balticin kaatumisesta ??
        Hauskaa Joulun aikaa ja talvea sinulle !!!!!!

        olisko luetun ymmärtämisessä jotain,ei noista paljon ollut tietoa millaisia ovat,mut kuvista jo selvis jotain. Hyvät Joulut ja leppoisia pakkaspäiviä.


      • Raste
        pasiseeri kirjoitti:

        Voihan sitä sanoa olevansa vanha seilori, mutta seilaukset voivat rajoittua Tallinnan matkoihin.

        kannata uskoa,täällähän voi esiintyä seilorina kuka vain,Tallinnassa en ole koskaan käynyt ja koskaan en tule käymään. hyvät joulut


      • Raste
        KapteeniMeri kirjoitti:

        Raste, olet vanha seiluri kertomustesi perusteella. Oletko ollut lomalla vai nukkumassa kun on puhuttu talla palstalla Finn-Balticin kaatumisesta ??
        Hauskaa Joulun aikaa ja talvea sinulle !!!!!!

        lukaisin nämä jutut,ei sieltä kovin paljon valaistusta saanut näistä puskijoista,jos näitä ei koskaan ole nähnyt,isoja ovat,hyvin selvis kuvista, noin isois en koskaan ole seilannutkaan,jos kysymys luukuista oli outoa,sain vastauksen,kysyjä ei tieltä eksy.


    • Tänään 20 vuotta

      Tänään noin klo 12.30 Finn-Balticin kaatumisesta tuli kuluneeksi 20 vuotta.

      • surullinen juttu

        jätetty poliisille, kuten toimittaja Ylen ohjelmassa uumoili?


    • Skippe

      Minun isäni on ollut Finn-Balticissa töissä :) Laiva on toiselta nimeltään Steel.
      Nykyään hän on Steelen sisarlaivassa töissä ^^

    • Ppppq

      Ylös!

      • Diudiu

        Miksi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7785
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1985
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1930
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1643
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1575
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1030
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      919
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe