voisiko joku joka osaa käytää tietokonetta paremmin,kuin minä
siirtää tähän :hakusanalla----KASKYT tähän kiitos
Näytää olevan vuosisatojen vanhaa harhaa tämä oisil hyvä että kansa voisi tietää.
KÄSKYT kymmenen ei yhdesän
10
269
Vastaukset
- vain_ihminen
Kymmenen käskyä (2 Moos. 20:1-17; 5 Moos. 5:6-21) (niinkuin ne Toorassa annettiin)
1. Lakitaulu
(Ihmisen suhde Jumalaan)
1. Minä olen JHWH, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois
Egyptin maasta, orjuuden pesästä. Älä pidä muita jumalia
Minun rinnallani.
2. Älä tee itsellesi patsasta äläkä mitään kuvaa, älä niistä,
jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla
maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä
kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä Minä, JHWH, sinun
Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot
lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka
minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka
minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
3. Älä turhaan lausu JHWH:n, sinun Jumalasi, nimeä,
sillä JHWH ei jätä rankaisematta sitä, joka Hänen nimensä
turhaan lausuu.
4. Muista pyhittää lepopäivä. Kuusi päivää tee työtä ja
toimita kaikki askareesi; mutta seitsemäs päivä on JHWH:n,
sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita,
älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi
tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka
sinun porteissasi on. Sillä kuutena päivänä JHWH teki
taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta
seitsemäntenä päivänä Hän lepäsi; sentähden JHWH
siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
2. Lakitaulu
(Ihmisen suhde lähimmäiseensä)
5. Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä
maassa, jonka JHWH, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
6. Älä murhaa.
7. Älä tee huorin.
8. Älä varasta.
9. Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
10. Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse
lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa,
palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään,
mikä on lähimmäisesi omaa.
Tätäkö tarkoitit?
Kristillinen kirkko käyttää nykyään seuraavaa muotoa:
1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
3. Pyhitä lepopäivä.
4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
5. Älä tapa.
6. Älä tee aviorikosta.
7. Älä varasta.
8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.- tajokinen
Tunnustukseen ei siihen mitä on kirjoitettu Raanatussa ,vain se mitä mitä piispat on hyväsynnyt.
Kysymys miksi toinen kysky on poistettu ja milloin? tajokinen kirjoitti:
Tunnustukseen ei siihen mitä on kirjoitettu Raanatussa ,vain se mitä mitä piispat on hyväsynnyt.
Kysymys miksi toinen kysky on poistettu ja milloin?Kiinnostaisi tietää, että miksi kirkko hyväksyy työntekijöidensä huoraamiset ja silti opettavat kymmentä käskyä. Onhan noita esimerkkejä...Evijärvi...ilmajoki..Olihan piispan tasollakin, mut ymmärsi lähteä pois.
Vedotaan siihen, että ei ole ihmiset tehtävä tuomita, mutta ei ole ihmisen tehtävä myöskään hyväksyä väärin tehneitä. Paavalikin tosta jotain sepusti, että pitää karttaa heitä, kuten mm. Jehovan todistajat tekevätkin...ja kristityt sitten moittivat heitä siitä. He vain elävät raamatun mukaan.
Paavalin kirjeissä käsketään myöskin seurakuntien piällysmiesten olevan esimerkillisiä ja tuollaisella toiminnallahan kirkko osoittaa huoraamisen oleva hyve....Vai olikos nämäkin taas niitä myyttejä tai kulttuurisidonnaisuuksia?- Kristinuskon kirja.
tajokinen kirjoitti:
Kysymys miksi toinen kysky on poistettu ja milloin?Käskyt ovat Mooseksesta lähtöisin. Mooseksen laki on myös hänestä lähtöisin. Sekopäistä hommaa.
Kirkko on ottanut " käskyjen " tekstin omaksi uskokseen. Ne ovat kuitenkin jokaisen ihmisen perusluonteiseen kuuluvia elämän arvoja. Korostaa kirkon opin petoksollisuutta luonnetta. - tajokinen
Kristinuskon kirja. kirjoitti:
Käskyt ovat Mooseksesta lähtöisin. Mooseksen laki on myös hänestä lähtöisin. Sekopäistä hommaa.
Kirkko on ottanut " käskyjen " tekstin omaksi uskokseen. Ne ovat kuitenkin jokaisen ihmisen perusluonteiseen kuuluvia elämän arvoja. Korostaa kirkon opin petoksollisuutta luonnetta.Minä sanon teille.
- tajokinen
tajokinen kirjoitti:
Minä sanon teille.
Tää on korvasyyhyyn vääristelyä
- tajokinen
tajokinen kirjoitti:
Tää on korvasyyhyyn vääristelyä
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ
Kun valhe sanotaan tarpeeksi monta kertaa siitä tulee oikea oppi - pehmopappa ,
tajokinen kirjoitti:
Kysymys miksi toinen kysky on poistettu ja milloin?Mark. 16:15-20
"" hän (Jeesus) sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,
18 nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi."
19 Kun nyt Herra Jeesus oli puhunut heille, otettiin hänet ylös taivaaseen, ja hän istui Jumalan oikealle puolelle.
20 Mutta he lähtivät ja saarnasivat kaikkialla, ja Herra vaikutti heidän kanssansa ja vahvisti sanan sitä seuraavien merkkien kautta."
Tosin jumalattomille edes käskyjen täyttämisen yritys ei tuo pelastusta, - vain yksi tuo, ja se on parannus ja usko ristiinnaulittuun Jeesukseen ja hänen vereensä. Pelastus on lahja ja sen on täysin armosta, ilman tekoja. Gal. 1 ja Ef. 2:1-10, Joh. 1:12-13, 3:3-21 Ap.t.17:30,
Oikea Jeesukseen uskova taas ilolla noudattaa kaikkia onnellisen elämän sanoja, eivätkä ne ole raskaat.
http://www.saarnatuoli.net/?page_id=21 - tajokinen
pehmopappa , kirjoitti:
Mark. 16:15-20
"" hän (Jeesus) sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,
18 nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi."
19 Kun nyt Herra Jeesus oli puhunut heille, otettiin hänet ylös taivaaseen, ja hän istui Jumalan oikealle puolelle.
20 Mutta he lähtivät ja saarnasivat kaikkialla, ja Herra vaikutti heidän kanssansa ja vahvisti sanan sitä seuraavien merkkien kautta."
Tosin jumalattomille edes käskyjen täyttämisen yritys ei tuo pelastusta, - vain yksi tuo, ja se on parannus ja usko ristiinnaulittuun Jeesukseen ja hänen vereensä. Pelastus on lahja ja sen on täysin armosta, ilman tekoja. Gal. 1 ja Ef. 2:1-10, Joh. 1:12-13, 3:3-21 Ap.t.17:30,
Oikea Jeesukseen uskova taas ilolla noudattaa kaikkia onnellisen elämän sanoja, eivätkä ne ole raskaat.
http://www.saarnatuoli.net/?page_id=21Paavali vartio kivittäjijen vaippoja.Kirkko sesoo lutterin opin jalolla.
Vastausta odottaen ? - Ihan vain
kommentti:
Jos kymmenen käskyä jaetaan kahteen laintauluun niin kuin ne juutalaisen käsityksen mukaan Toorassa on (kuten näytät haluavan esittää), niin silloin käsky vanhempien kunnioittamisesta kuuluu ensimmäisen laintaulun käskyihin, eli ihmisen jumalasuhdetta määritteleviin käskyihin. Vanhemmat ovat omalla tavallaan ja omalta osaltaan ihmisen luojia kuten Jumalakin, eivät "vain" lähimmäisiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3648223Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1592572- 76928
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta60853- 25826
- 55823
- 64812
- 12810
- 46786
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss68713