KÄSKYT kymmenen ei yhdesän

tajokinen

voisiko joku joka osaa käytää tietokonetta paremmin,kuin minä

siirtää tähän :hakusanalla----KASKYT tähän kiitos

Näytää olevan vuosisatojen vanhaa harhaa tämä oisil hyvä että kansa voisi tietää.

10

269

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vain_ihminen

Kymmenen käskyä (2 Moos. 20:1-17; 5 Moos. 5:6-21) (niinkuin ne Toorassa annettiin)

1. Lakitaulu
      (Ihmisen suhde Jumalaan)

1. Minä olen JHWH, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois
      Egyptin maasta, orjuuden pesästä. Älä pidä muita jumalia
      Minun rinnallani.

2. Älä tee itsellesi patsasta äläkä mitään kuvaa, älä niistä,
      jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla
      maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä
      kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä Minä, JHWH, sinun
      Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot
      lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka
      minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka
      minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

3. Älä turhaan lausu JHWH:n, sinun Jumalasi, nimeä,
      sillä JHWH ei jätä rankaisematta sitä, joka Hänen nimensä
      turhaan lausuu.

4. Muista pyhittää lepopäivä. Kuusi päivää tee työtä ja
      toimita kaikki askareesi; mutta seitsemäs päivä on JHWH:n,
      sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita,
      älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi
      tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka
      sinun porteissasi on. Sillä kuutena päivänä JHWH teki
      taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta
      seitsemäntenä päivänä Hän lepäsi; sentähden JHWH
      siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

2. Lakitaulu
      (Ihmisen suhde lähimmäiseensä)

5. Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä
      maassa, jonka JHWH, sinun Jumalasi, sinulle antaa.

6. Älä murhaa.

7. Älä tee huorin.

8. Älä varasta.

9. Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.

10. Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse
      lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa,
      palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään,
      mikä on lähimmäisesi omaa.

Tätäkö tarkoitit?

Kristillinen kirkko käyttää nykyään seuraavaa muotoa:

1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
      2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
      3. Pyhitä lepopäivä.
      4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
      5. Älä tapa.
      6. Älä tee aviorikosta.
      7. Älä varasta.
      8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
      9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
      10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

• tajokinen

Tunnustukseen ei siihen mitä on kirjoitettu Raanatussa ,vain se mitä mitä piispat on hyväsynnyt.

Kysymys miksi toinen kysky on poistettu ja milloin?

• tajokinen kirjoitti:

Tunnustukseen ei siihen mitä on kirjoitettu Raanatussa ,vain se mitä mitä piispat on hyväsynnyt.

Kiinnostaisi tietää, että miksi kirkko hyväksyy työntekijöidensä huoraamiset ja silti opettavat kymmentä käskyä. Onhan noita esimerkkejä...Evijärvi...ilmajoki..Olihan piispan tasollakin, mut ymmärsi lähteä pois.

Vedotaan siihen, että ei ole ihmiset tehtävä tuomita, mutta ei ole ihmisen tehtävä myöskään hyväksyä väärin tehneitä. Paavalikin tosta jotain sepusti, että pitää karttaa heitä, kuten mm. Jehovan todistajat tekevätkin...ja kristityt sitten moittivat heitä siitä. He vain elävät raamatun mukaan.

Paavalin kirjeissä käsketään myöskin seurakuntien piällysmiesten olevan esimerkillisiä ja tuollaisella toiminnallahan kirkko osoittaa huoraamisen oleva hyve....Vai olikos nämäkin taas niitä myyttejä tai kulttuurisidonnaisuuksia?

• Kristinuskon kirja.
        tajokinen kirjoitti:

Käskyt ovat Mooseksesta lähtöisin. Mooseksen laki on myös hänestä lähtöisin. Sekopäistä hommaa.

Kirkko on ottanut " käskyjen " tekstin omaksi uskokseen. Ne ovat kuitenkin jokaisen ihmisen perusluonteiseen kuuluvia elämän arvoja. Korostaa kirkon opin petoksollisuutta luonnetta.

• tajokinen
        Kristinuskon kirja. kirjoitti:

Käskyt ovat Mooseksesta lähtöisin. Mooseksen laki on myös hänestä lähtöisin. Sekopäistä hommaa.

Kirkko on ottanut " käskyjen " tekstin omaksi uskokseen. Ne ovat kuitenkin jokaisen ihmisen perusluonteiseen kuuluvia elämän arvoja. Korostaa kirkon opin petoksollisuutta luonnetta.

Minä sanon teille.

• tajokinen
        tajokinen kirjoitti:

Minä sanon teille.

Tää on korvasyyhyyn vääristelyä

• tajokinen
        tajokinen kirjoitti:

Tää on korvasyyhyyn vääristelyä

JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ

Kun valhe sanotaan tarpeeksi monta kertaa siitä tulee oikea oppi

• pehmopappa ,
        tajokinen kirjoitti:

Mark. 16:15-20

"" hän (Jeesus) sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
        16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
        17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,
        18 nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi."
        19 Kun nyt Herra Jeesus oli puhunut heille, otettiin hänet ylös taivaaseen, ja hän istui Jumalan oikealle puolelle.
        20 Mutta he lähtivät ja saarnasivat kaikkialla, ja Herra vaikutti heidän kanssansa ja vahvisti sanan sitä seuraavien merkkien kautta."

Tosin jumalattomille edes käskyjen täyttämisen yritys ei tuo pelastusta, - vain yksi tuo, ja se on parannus ja usko ristiinnaulittuun Jeesukseen ja hänen vereensä. Pelastus on lahja ja sen on täysin armosta, ilman tekoja. Gal. 1 ja Ef. 2:1-10, Joh. 1:12-13, 3:3-21 Ap.t.17:30,

Oikea Jeesukseen uskova taas ilolla noudattaa kaikkia onnellisen elämän sanoja, eivätkä ne ole raskaat.

http://www.saarnatuoli.net/?page_id=21

• tajokinen
        pehmopappa , kirjoitti:

Mark. 16:15-20

"" hän (Jeesus) sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
        16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
        17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,
        18 nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi."
        19 Kun nyt Herra Jeesus oli puhunut heille, otettiin hänet ylös taivaaseen, ja hän istui Jumalan oikealle puolelle.
        20 Mutta he lähtivät ja saarnasivat kaikkialla, ja Herra vaikutti heidän kanssansa ja vahvisti sanan sitä seuraavien merkkien kautta."

Tosin jumalattomille edes käskyjen täyttämisen yritys ei tuo pelastusta, - vain yksi tuo, ja se on parannus ja usko ristiinnaulittuun Jeesukseen ja hänen vereensä. Pelastus on lahja ja sen on täysin armosta, ilman tekoja. Gal. 1 ja Ef. 2:1-10, Joh. 1:12-13, 3:3-21 Ap.t.17:30,

Oikea Jeesukseen uskova taas ilolla noudattaa kaikkia onnellisen elämän sanoja, eivätkä ne ole raskaat.

http://www.saarnatuoli.net/?page_id=21

Paavali vartio kivittäjijen vaippoja.Kirkko sesoo lutterin opin jalolla.

Vastausta odottaen ?

• Ihan vain

kommentti:

Jos kymmenen käskyä jaetaan kahteen laintauluun niin kuin ne juutalaisen käsityksen mukaan Toorassa on (kuten näytät haluavan esittää), niin silloin käsky vanhempien kunnioittamisesta kuuluu ensimmäisen laintaulun käskyihin, eli ihmisen jumalasuhdetta määritteleviin käskyihin. Vanhemmat ovat omalla tavallaan ja omalta osaltaan ihmisen luojia kuten Jumalakin, eivät "vain" lähimmäisiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      364
      8223
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      159
      2572
    3. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      928
    4. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      60
      853
    5. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      25
      826
    6. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      823
    7. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      64
      812
    8. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      12
      810
    9. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      46
      786
    10. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      68
      713
    Aihe