Olisi tarkoitus tehdä kellarissa sijaitsevaan sauna-/pesuhuonetilaan remontin yhteydessä lattialämmitys. Talo on vanha ja kellarin lattian alapuolisesta lämmöneristyksestä ei ole tietoa. Kellarin korkeus on kaksi metriä ja siitä ei ole halua tinkiä. Ajatukseni on tehdä lattialämmmitys seuraavasti. Nykyisen valetun saunan lattian päälle levitetään alumiini, sama mitä käytetään saunan eristyksessä. Alumiinin päälle ohut tasoitevalu, jonka päälle asennetaan sähkövastus. Maahantuojalta tarkistetaan voiko vastuksen levittää suoraan alumiinin päälle. Tämän jälkeen normaalit valu, tasoitus ja laatoitus. Aluminin tarkoitus on toimia hieman lämmöneristeenä, jotta kalliilla sähköllä ei tarvitsisi lämmittää paksua rakennetta alaspäin. Lattialämmityksen tarkoitus on lähinnä kuivattaa lattia ja pitää lämpötila hieman mielyttävämpänä. Itse sauna-/pesutila lämmitetään erillisillä pattereilla. Pyytäisin asiantuntijoilta komentteja tai omia kokemuksia. Kiitos etukäteen.
Lattialämmityskysymys
9
3215
Vastaukset
- Kepa
Ei alumiinikalvo mitään eristä siellä valun alla, laita mielummin vaikka ohut solumuovi, sekin on parempi eriste. Vielä parempi jos otat vanhan laatan pois, lisäät syvyyttä ja eristät sen asianmukaisesti. Työ voi kyllä olla järettömän suuri.
- Kake
piikkaa ja hakkaa se vanha valu vaan pois pesuhuone / pukutilasta. Korkeutta ei häviä ja tuleepahan hyvin tehtyä.
- Vanhempi suunnittelija
Jos ei maaperässä ole pohjavesivirtausta voit tehdä ajatusrakennelman toisinkin päin. Paksu maaperä on sekin lämmöneriste. Jos pohjavesi ei ole paria metriä lähempää saat ajan kanssa lattian lämpenemään ilman isoa lämmönhukkaa. Jos on vain kuivatus tarpeen ja pieni mukavuus, niin kokeilisin.
Voit tehdä helpon laboraationkin. Asenna tunnettu teho muutaman styroksilevyn alle siihen lattialle ja seuraa lämmön kehitystä ja energian kulutusta. Jos vaikka 4 m2 katat ja keskelle katettua aluetta asennat sadan vatin lämmityksen, niin pääset hyvinkin selville miten alapuoli vetää lämpöä. Muutama sata vattia? Ei tule äkkiä mieleen. Ehkä joku keksii. - Toinen
Mulla on täsmälleen samanlaiselta kuulostava tilanne. Aloitan joskus ennen juhannusta, olisi kiinnostava tietää mihin ratkaisuun päädyit. Ulkona teen ensin salaojat ja eristyksen(salaojittava lämmöneriste).
Minkälaisen kosteuseristyksen aiot laittaa? Itse en aio laittaa ulkoseinille siäpuolelle muuta kuin laatat, mutta sisäseiniä vasten normaalin telattavan kosteuseristeen.
Toimisikohan lattiassa kalvolämmitys? (hintaa tietty on)- junnu
lattiaan , 230 v , nostaa 4-5 mm lattiaa .
- rento
kun tuo maalämpö otetaan maasta niin kerro mulle miksi sä haluat tehdä elämäsi vaikeaksi eristämällä lattiasi? joskus olen kuullut hyvän ohjeen että lattiaa ei saa tehdä kahden eristee väliin? meillä kuitenkin oli kellaripesuhuone viiskytluvun talossa ja lattialämmitys siellä ilman pohjan eristyksiä. maahan on kostea aina ja lämmitys kuivattaa pesuvedet. ilmastointi on huolehdittava. eihän rinnetalojakaan eristetä rinteen puolelta..
- paljon
kun ei ollut eristeitä?
Samaa systeemiä olen nääs funtsannut. - Kepa
Ainakin mulla on eristety seinät rinnetalon kellarissa.
- kokeile !
Kepa kirjoitti:
Ainakin mulla on eristety seinät rinnetalon kellarissa.
Helppo ja toimiva on myös ohut lämmityskaapeli saneerauslaastiin ja laatta päälle.Maksaa vähän, kuluttaa alle 100 w/m2.ja on mukava jalan alla.Koska lämmitys on muuntajalla, niin sen voi itse asentaa.Tarvii vain pistotulpan. Rautakauppa myy ainakin ETHERMA-merkkisiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 906352
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303803törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283170Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701726- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46959Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11956Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859