Finanssihallinto ja julkisyhteisöjen laskentatoimi

QVBT

Olen harkinnut vahvasti FILA:n hakemista, mutta yksi seikka hieman epäilyttää. Jos kerran - kuten lähes kaikki netissä vakuuttavat - tuo pääaine on hyvin työllistävä, niin miksi sinne on niin vähän hakijoita? Tampere on kuitenkin suosittu asuinkaupunki, mutta silti kokeeseen osallistuneita hakijoita oli viime haussa ainoastaan 54, ja opiskelemaan pääsi, kun sai pääsykokeesta pisteitä 28,75/70,00. Varmasti lähes kaikki esim. humanisteista ovat kuulleet, että oman alan työt ovat kiven alla, mutta silti näille aloille haetaan moninkertaisesti verrattuna "muka" hyvintyöllistävään FILA:n.

Kykenin ainoastaan järkeilemään, että opiskelijat, jotka ovat kiinnostuneita rahoituksesta/laskentatoimesta, hakevat mieluummin kauppatieteisiin, koska ekonomit saavat todennäköisemmin parempaa palkkaa. Toisaalta luulisi, että sellaisia hakijoita olisi enemmän kuin 54, joita kiinnostaisi helpompi sisäänpääsy ja silti varmahko työpaikka. Kauppatieteisiin taitaa päästä joku 10-15% hakijoista.

Itselleni palkka ei ole kovin suuri alanvalitsemiskriteeri, vaan se, että työllistyn opiskelemalleni alalle. Lisäksi julkinen sektori kiinnostaa enemmän kuin yksityinen.

Sitten FILA:n matematiikasta. Pärjääkö samalla tavalla kuin kauppatieteiden laskiksessakin, eli tällä meikäläisen lyhyen matikan C:llä? Tosin kaikkeani en tosiaankaan antanut, että tuon sain :) Kansantaloustiedettä pitää ainakin jonkin verran opiskella FILA:ssa, ja kauppatieteiden keskustelupalstalta olen lukenut, että kansiksessa on pakko olla pitkä matikka suoritettuna.

5

681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edc;

      Prosenttilaskun kun hanskaat niin sillä pärjäät. Kansiksestakin selviää kaikki läpi vaikka yhtälöt nyt ei pyörikkään ja luennot saattavat ahdistaa.
      Työllistymisestä niin...joku kuitenkin vastaa tähän jälkeeni, että se on vain itsestä kiinni. Ja koulussakin toitotetaan sitä miten pääsee hyväpalkkaisiin duuneihin.
      Niin, mielestäni tästä tutkinnosta on suurin hyöty, jos sinulla on alaa sivuava työpaikka tai alan kokemusta.
      Kannattaa myös ura- ja rekrytointipalvelujen sivuilta katsastaa montako noista kahdestakymmenestä ikinä valmistuu=)
      Fakta on kuitenkin se, että tutkinto on aika harvinainen ja sitä ei ikävä kyllä juurikaan tunneta.

    • hmm.

      Mulla on ollut hyvin samankaltaisia mietteitä kuin aloittajalla. Kyllähän se vähän ihmetyttää, mistä johtuu noinkin alkainen hakijamäärä. Olen toisaalta itsekin järkeillyt, että suurin osa talousasioista kiinnostuneista halunnee suuntautua nimenomaan yksityissektorille. Mä olen kanssa ensisijaisesti kiinnostunut julkisesta sektorista, joten kauppakorkea ei sillä perusteella olisi ykkösvalinta, jos kerran paremminkin sopiva koulutus on olemassa. Tosin kannattaa huomioida, että Tampereen yo:n sivuilta löytyneiden raporttien mukaan FILAsta on kyllä työllistytty jonkin verran myös yksityiselle puolelle.

      Itse olen suunnitellut opiskelevani yrityksen laskentatoimea sivuaineena, koska monet sanovat sen parantavan työnsaantimahdollisuuksia. Vaikeeta vaan tää päätöksenteko, sillä minullekin työllistyminen opiskelujen jälkeen on hyvin tärkeä kriteeri... Ja eihän siitä mihinkään pääse, että KTM on arvostetumpi tutkinto.

      Onkohan täällä muita FILAn opiskelijoita, joilla olisi asiaan kommentoitavaa?

      • Aasdf

        Kun itse pääsin FILAa opiskelemaan, monet ihmettelivät, kuinka oikein löysin tieni kyseiselle alalle, vieläpä suoraan lukiosta. Filaahan opiskellaan vain Tampereella, eikä sitä pidetä järin seksikkäänä nuoriten parissa, toisin kuin esimerkiksi monia humanistisia aineita. Sain ja saan yhä kuulla usein siitä, kuinka tylsältä pääaineeni kuulostaa. :D
        Toisaalta vuonna -09 oli ennätyspaljon hakioita filaan, jolloin sen seurauksena -10 vuonna oli harvinaisen vähän. Uskaltaisin veikata, että nyt keväällä -11 hakijoita on sitten taas runsaasti.


      • je
        Aasdf kirjoitti:

        Kun itse pääsin FILAa opiskelemaan, monet ihmettelivät, kuinka oikein löysin tieni kyseiselle alalle, vieläpä suoraan lukiosta. Filaahan opiskellaan vain Tampereella, eikä sitä pidetä järin seksikkäänä nuoriten parissa, toisin kuin esimerkiksi monia humanistisia aineita. Sain ja saan yhä kuulla usein siitä, kuinka tylsältä pääaineeni kuulostaa. :D
        Toisaalta vuonna -09 oli ennätyspaljon hakioita filaan, jolloin sen seurauksena -10 vuonna oli harvinaisen vähän. Uskaltaisin veikata, että nyt keväällä -11 hakijoita on sitten taas runsaasti.

        Millaisilla arvosanoilla ootte päässeet sisään (esim yo-kirjoituksissa)


    • hemmodude

      Osaamatta kertoa arvosanoista mitään, varmasti syynä aloittajan aikanaan mainitsemaan pieneen hakijamäärään on tosiaan se, että finanssihallinto ja julkisyhteisöjen laskentatoimi on todennäköisesti juuri niin kuivaa kuin miltä se kuulostaakin. : ) Numeroniiloksi valtion hommiin...

      Verotuksessahan kiinnostavinta on nimenomaan se, miten sen voi välttää. Jos elämänsä pitää käyttää laskentatoimen parissa, sen varmasti tekee mielellään edes kunnollisella liksalla ja eduilla. Ja siksi aihepiiristä kiinnostuneet menevät opiskelemaan kauppatieteitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      459
      4950
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1762
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1488
    4. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1377
    5. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1369
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1258
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1085
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1030
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      905
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      62
      904
    Aihe