Täällä on luulolla olevan kirkon edustajat viime aikoina kertoneet, että Raamatun myyttiset kertomukset sisältävät suuria totuuksia ihmisyydestä ja jumalan olemuksesta, vaikka niitä ei voikaan pitää kirjaimellisena totuutena. Koskeeko sama muita myyttejä? Onko sumerien, babylonialalaisten, Intian valloittaneiden arjalaisten, muinaisten kiinalaisten, mayojen, tolteekkien, mayojen ja asteekkien myytit samanlaisia suuria myyttisiä totuuksia, vai oliko tuota promillea ihmiskunnasta, joita juutalaisiksi nimitetään, siunattu suuremmalla todennäköisyydellä osua tarinoillaan kultasuoneen?
Myyttien suuri totuus
29
454
Vastaukset
- (/&%&()=)(/%¤##"#
Ei sinua ole olemassa
- ((&&¤¤#"#¤%&/(
Muutti.
Ei sitäkään ole olemassa.
- vain_ihminen
Samoja myyttejähän noissa kaikissa on... miksipä ne siis eroaisivat merkitykseltään ja siinä mitä nuo myytit kertovat ihmisyydestä ja siitä millainen on ihmisen "luonto"?
Miksi sitten kristinsuskon pyhään kirjaan ei ole koottu myytejä koko ihmiskunnan kulttuurihistoriasta, vaan ainoastaan sen promillen kertomukset?
Käys katsomassa kun kirkko kuulolla on kuitenkin saamassa ääntänsä kuuluviin uskovaisten parissa.
http://eroakirkosta.fi/static/ek-tilastot/tanaan.html
Kyllä se myyttisyys muuttuu muikeaksi, kun huomaa sunnuntaisin puhuvan kuuroille seinille :D
Eihän toi oikeasti ole..välttämättä...kirkko kuulolla ansiota, mutta eiköhän sen parissa päivässä näe onko myyttisyys aiheuttamassa erotulvan, kun oikeasti raamattuun uskovat on viettänyt joka viikkoiset kinkerinsä.- erkkiantero69
Koulussa kuitenkin opetetaan lapsille uskonnontunnilla, että nuo myytit ovat totta. Voisiko kirkko vaikuttaa koulujen uskonnon opetussuunnitelman muuttamiseen kirkon kantaa vastaavaksi (että ne eivät ole totta)?
- kirkkoa ajatellen
voimisesta, vaan myös haluamisesta.
Jos lapset eivät pidä noita myyttejä totena edes pieninä, niin tulee paljon vaikeammaksi saada heidät pysymään kirkon jäseninä myöhemmin.
Usko omaksutaan niin, että ensin myytit opetetaan totena, ja kun lapsi varttuessaan vähitellen alkaa ymmärtää niiden olevan myyttejä, uskonnonharjoitus on jo niin juurtunut, ettei hän malta luopua siitä, vaan alkaa etsiä "vertauskuvallisia" ja muita tulkintoja voidakseen säilyttää pääasian, eli uskon jumalaan ja omaan ikuiseen elämäänsä. - erkkiantero69
kirkkoa ajatellen kirjoitti:
voimisesta, vaan myös haluamisesta.
Jos lapset eivät pidä noita myyttejä totena edes pieninä, niin tulee paljon vaikeammaksi saada heidät pysymään kirkon jäseninä myöhemmin.
Usko omaksutaan niin, että ensin myytit opetetaan totena, ja kun lapsi varttuessaan vähitellen alkaa ymmärtää niiden olevan myyttejä, uskonnonharjoitus on jo niin juurtunut, ettei hän malta luopua siitä, vaan alkaa etsiä "vertauskuvallisia" ja muita tulkintoja voidakseen säilyttää pääasian, eli uskon jumalaan ja omaan ikuiseen elämäänsä.Valehtelua ja aivopesua siis. Ei kovin moraalista organisaatiolta, joka esittää opettavansa kansalle moraalia.
- voihan voipytty
erkkiantero69 kirjoitti:
Valehtelua ja aivopesua siis. Ei kovin moraalista organisaatiolta, joka esittää opettavansa kansalle moraalia.
Arkikielessä myytillä tarkoitetaan tarunomaista asiaa, kuvitelmaa, uskomusta, harhakäsitystä tai jotain järkiperusteita vailla olevaa.[1][3]
Eli noin määritellään myytti wikipediassa.
Heh pappien määritelmä raamatusta. Siin tämän forkan pappien.
että olet tulkinnut puheita sen mukaan mikä on oma ajatusmaailmasi ja käsityksesi asioista. Luulen (muut voivat korjata jos puhun heidän puolestaan väärin) että tämä kuvaamasi myyttisyys (eli esim se että luominen ei välttämättä ole tapahtunut kirjaimellisesti niinkuin Raamatussa kerrotaan vaan että kertomuksen merkitys on muu) ei tarkoita suurimman osan kohdalla sitä että he eivät uskoisi että Raamattu ei olisi Jumalan sanaa joka on syntynyt Jumalan johdatuksesta mutta ihmisten kautta. Voi ajatella asiaa vaikka sen kautta että on joku opettaja joka opettaa opiskelijoille jonkun asian... opiskelijat lähtevät sitten opettamaan tätä asiaa eteenpäin... voi olla että joissain kohti oppilas on ymmärtänyt opettajaa väärin tai vaikkapa unohtanut jotain mitä opettaja on opettanut. Mutta hänellä on varmastikin käsitys kokonaisuudesta jota hän on opiskellut. Jotain samantyylistä on mielestäni Raamatussa. Mitä tulee muihin kirjoituksiin niin ajattelen että ihminen on aina etsinyt viisautta... ja Jumalaa ja nämä ajatukset ja etsintä ovat arvokkaita olivat ne sitten kenen tahansa kirjoittamia (varsinkin jos ne on kirjoitettu tosissaan). Jos on olemassa Jumala (itse uskon että on) niin varmaankin ne kirjoitukset joihin hän on ollut vaikuttamassa ovat niitä joilla on "suurin todennäköisyys" osua mainitsemaasi kultasuoneen :)
Jukka Karlsson
Kirkon nuorisotyönohjaaja
alias EVLJuge- kehno ilmoitus
jumala ilmoittaisi aivoituksiaan jossain vanhassa myyttikokoelmassa kun hän voi milloin tahansa kuuluttaa niitä pitkin maailmaa suoraan taivaasta tai laittamalla arkkienkelin tuomaan häneltä viestejä uutistoimituksiin?
Pidätkö jumalaa typeränä? Tulkitsen tämän puheenvuoron siten, että mielestäsi Jumala, joka rakastaa suunnattomasti koko ihmiskuntaa, päätti runsaan tuhannen vuoden ajan jakaa viisauttaan ensisijaisesti promillelle maapallon väestöstä. Outoa, mutta niinhän sitä sanotaan että Jumala on ihmismielelle käsittämätön.
"Onko sumerien, babylonialalaisten, Intian valloittaneiden arjalaisten, muinaisten kiinalaisten, mayojen, tolteekkien, mayojen ja asteekkien myytit samanlaisia suuria myyttisiä totuuksia,"
Myyteillä on aina myös se ulottuvuus, että ne sisältävät opetusainesta siihen suuntaan, miten asioiden pitäisi olla. Samalla tavalla, kuin klassisissa saduissa. Kysymäsi myyttiset totuudet siis todellakin täyttyvät mainitsemissasi muiden kultturien kertomuksissa. Muinais-itämainen luomismyytti, joka kertoi Mardukin halkaisemasta Tiamatista, asetti ihmisen paikalleen, kun Marduk otti Tiamatin vereen tahriintunutta maan tomua ja kertoi ihmiskunnan tehtävänä olevan palvelle jumalia, jotta näillä olisi mukavat olot.
Kun juutalaiset ottivat tämän kertomuksen omaan käyttöönsä, niin Jahven suuhun laitettiin ajatus, että ihmisen kumppania etsitään niin kauan, että ihmisellä on hyvä olla - suorastaan paratiisi.
Myytin voima on siinä, että minkä tahansa aikakauden ihminen voi sijoittaa siihen itsensä ja oman aikakautensa kysymykset. OIkein tulkittuina nimenomaan Vanhan testamentin kertomukset avaavat parhaiten tämän ajan ihmisen kysymyksiä.myyttejä pohdiskelevan vastauksen antoi
Reijo Liimatainen
hiippakuntadekaani- neskori
Miten tämä Liimataisen vastaus sitten liittyy raamattuun ?
neskori kirjoitti:
Miten tämä Liimataisen vastaus sitten liittyy raamattuun ?
.. että kun tuntee kirjoitusajan kulttuuriympäristöä, niin voi ainakin aavistella, mihin kysymyksiin on ensisijaisesti haluttu vastata.
Siis Mooseksen kirjan toisessa luvussa olevalla luomismyytillä on ainakin haluttu kertoa ihmisen ainutlaatuisesta arvosta ja lyödä herneet nenään ympäröivien valtakulttuurien puolustajille.
Reijo Liimatainen
hiippakuntadekaanikuunteleva_kirkko kirjoitti:
.. että kun tuntee kirjoitusajan kulttuuriympäristöä, niin voi ainakin aavistella, mihin kysymyksiin on ensisijaisesti haluttu vastata.
Siis Mooseksen kirjan toisessa luvussa olevalla luomismyytillä on ainakin haluttu kertoa ihmisen ainutlaatuisesta arvosta ja lyödä herneet nenään ympäröivien valtakulttuurien puolustajille.
Reijo Liimatainen
hiippakuntadekaaniEikös se luomiskertomus "lainattukin" ympäröiviltä valtakulttuurien edustajilta?
mave kirjoitti:
Eikös se luomiskertomus "lainattukin" ympäröiviltä valtakulttuurien edustajilta?
Raamatussa on kaksi luomismyyttiä peräkkäin. Tämä toisessa Mooseksen kirjan luvussa "lainattiin" ympäröivästä maailmasta. Laitettiin siinä juonen käänteet kyllä aivan uuteen järjestykseen. Sitä tarkoitin lyömisellä.
Se ekaluvun seitsemästä päivästä kertova myytti iski palleaan puolestaan (muutama vuosisata myöhemmin) persialaista maailmanvaltaa, jossa väitettiin, että taivaissa asustaa kaksi herraa: toinen luo valoa ja muuta hyvää, toinen on pimeyden ruhtinas, joka luo onnettomuutta, huonoja säitä ja vesipäitä.
Taas tämä Jahveen uskova sakki pisti asiat päälaelleen väittäen, että muuta Jumalaa ei ole, kuin tämä yksi ja hän on sen verran kova tyyppi, että luo myös ne asiat, jotka vastapuoli pistää pimeyden ryhtinaan valtaan. Jesajan kirja luvussa 45 vielä alleviivataan tätä.
Myytit ovat todella mielenkiintoisia! On kuin tennisottelua katsoisi.
Reijo Liimatainen
hiippakuntadekaani- erkkiantero69
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Raamatussa on kaksi luomismyyttiä peräkkäin. Tämä toisessa Mooseksen kirjan luvussa "lainattiin" ympäröivästä maailmasta. Laitettiin siinä juonen käänteet kyllä aivan uuteen järjestykseen. Sitä tarkoitin lyömisellä.
Se ekaluvun seitsemästä päivästä kertova myytti iski palleaan puolestaan (muutama vuosisata myöhemmin) persialaista maailmanvaltaa, jossa väitettiin, että taivaissa asustaa kaksi herraa: toinen luo valoa ja muuta hyvää, toinen on pimeyden ruhtinas, joka luo onnettomuutta, huonoja säitä ja vesipäitä.
Taas tämä Jahveen uskova sakki pisti asiat päälaelleen väittäen, että muuta Jumalaa ei ole, kuin tämä yksi ja hän on sen verran kova tyyppi, että luo myös ne asiat, jotka vastapuoli pistää pimeyden ryhtinaan valtaan. Jesajan kirja luvussa 45 vielä alleviivataan tätä.
Myytit ovat todella mielenkiintoisia! On kuin tennisottelua katsoisi.
Reijo Liimatainen
hiippakuntadekaaniEikö se laita uskoa aika koville, kun huomaa, että sen uskon kohteen tekemiksi väitety asiat on vain sepitettyjä myyttejä, tarinoita, joilla on haluttu lyödä laudalta kilpailevat tarinat?
Uskot ilmeisesti kuitenkin Jumalaan. Miksi? Mitä Jumala mielestäsi on oikeasti tehnyt? Luonut maailman, mutta jollain ihan muulla kuin Raamatussa kerrotulla tavalla?
Ja mikä on vakuuttanut sinut siitä, että luoja on juuri Jumala, eikä vaikkapa ne persialaisten kaksi herraa. Olisiko Zarathustra voinut sittenkin olla oikeammassa kuin juutalaiset? kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Raamatussa on kaksi luomismyyttiä peräkkäin. Tämä toisessa Mooseksen kirjan luvussa "lainattiin" ympäröivästä maailmasta. Laitettiin siinä juonen käänteet kyllä aivan uuteen järjestykseen. Sitä tarkoitin lyömisellä.
Se ekaluvun seitsemästä päivästä kertova myytti iski palleaan puolestaan (muutama vuosisata myöhemmin) persialaista maailmanvaltaa, jossa väitettiin, että taivaissa asustaa kaksi herraa: toinen luo valoa ja muuta hyvää, toinen on pimeyden ruhtinas, joka luo onnettomuutta, huonoja säitä ja vesipäitä.
Taas tämä Jahveen uskova sakki pisti asiat päälaelleen väittäen, että muuta Jumalaa ei ole, kuin tämä yksi ja hän on sen verran kova tyyppi, että luo myös ne asiat, jotka vastapuoli pistää pimeyden ryhtinaan valtaan. Jesajan kirja luvussa 45 vielä alleviivataan tätä.
Myytit ovat todella mielenkiintoisia! On kuin tennisottelua katsoisi.
Reijo Liimatainen
hiippakuntadekaaniJoku voisi väittää, että tuollainen dualistinen käsitys on ymmärrettävämpi ihmisille kuin yksi "kova tyyppi", joka on vastuussa kaikesta. Kovan tyypin ongelma on siinä, että se on oikeastaan hyvän ja pahan tuolla puolen, kun taas ihmisillä on tarve uskoa hyvään. Muistan, kun tsunamin aikaan Eero Huovinen kertoi tv:ssä, että tällaisten asioiden tapahtuessa on joskus vaikea uskoa Jumalan hyvyyteen.
Mutta asiat on niin kuin ne haluaa nähdä. Kyllähän kristinsukon Saatanakin on aika jumalamainen tyyppi, vaikkei sitä jumalaksi kutsutakaan. Ei kristinsukokaan ole täysin päässyt eroon tuosta dualismista.erkkiantero69 kirjoitti:
Eikö se laita uskoa aika koville, kun huomaa, että sen uskon kohteen tekemiksi väitety asiat on vain sepitettyjä myyttejä, tarinoita, joilla on haluttu lyödä laudalta kilpailevat tarinat?
Uskot ilmeisesti kuitenkin Jumalaan. Miksi? Mitä Jumala mielestäsi on oikeasti tehnyt? Luonut maailman, mutta jollain ihan muulla kuin Raamatussa kerrotulla tavalla?
Ja mikä on vakuuttanut sinut siitä, että luoja on juuri Jumala, eikä vaikkapa ne persialaisten kaksi herraa. Olisiko Zarathustra voinut sittenkin olla oikeammassa kuin juutalaiset?"Uskot ilmeisesti kuitenkin Jumalaan. Miksi? Mitä Jumala mielestäsi on oikeasti tehnyt? Luonut maailman, mutta jollain ihan muulla kuin Raamatussa kerrotulla tavalla?"
No pakkohan se on uskoa (tässä tapauksessä tietää) että ihan muulla tavalla kuin Raamatussa kerrotaan, kun kerran Raamatussakin se kerrotaan kahdella eri tavalla. Luet kaksi lukua Raamatusta, niin olet lukenut kaksi eri kertomusta.
Uskonasioissa on kyse ihen muista jutuista, kuin toteen näytetyistä tai todistetuista. Säälin niitä, jotka luulevat oman ymmärryksensä kattavan kaiken todellisuuden.
Hyvä kysymys tuo vakuuttuneisuudesta. Siitä on kysymys. Olen omalla kohdallani tullut siitä vakuuttuneeksi. Ja siihen ovat vailuttaneet sellaiset asiat, jotka ennalta näyttivät epätodennäköisiltä. Olen elämässäni joutunut / päässyt (verbi muuttu tapauksittain) tilanteisiin, joihin en alun perin ollut menossa. Itseasiassa olin julistanut meneväni juuri toiseen suuntaan.
Uskon (=olen huomannut vaikutuksen) Pyhän Hengen johdatukseen ja voimaan.
Reijo- peruskysymys
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
"Uskot ilmeisesti kuitenkin Jumalaan. Miksi? Mitä Jumala mielestäsi on oikeasti tehnyt? Luonut maailman, mutta jollain ihan muulla kuin Raamatussa kerrotulla tavalla?"
No pakkohan se on uskoa (tässä tapauksessä tietää) että ihan muulla tavalla kuin Raamatussa kerrotaan, kun kerran Raamatussakin se kerrotaan kahdella eri tavalla. Luet kaksi lukua Raamatusta, niin olet lukenut kaksi eri kertomusta.
Uskonasioissa on kyse ihen muista jutuista, kuin toteen näytetyistä tai todistetuista. Säälin niitä, jotka luulevat oman ymmärryksensä kattavan kaiken todellisuuden.
Hyvä kysymys tuo vakuuttuneisuudesta. Siitä on kysymys. Olen omalla kohdallani tullut siitä vakuuttuneeksi. Ja siihen ovat vailuttaneet sellaiset asiat, jotka ennalta näyttivät epätodennäköisiltä. Olen elämässäni joutunut / päässyt (verbi muuttu tapauksittain) tilanteisiin, joihin en alun perin ollut menossa. Itseasiassa olin julistanut meneväni juuri toiseen suuntaan.
Uskon (=olen huomannut vaikutuksen) Pyhän Hengen johdatukseen ja voimaan.
Reijoolisi sinusta sen kiinnostuneempi kuin dinosauruksista? Tai torakoista?
Aatami9 kirjoitti:
Joku voisi väittää, että tuollainen dualistinen käsitys on ymmärrettävämpi ihmisille kuin yksi "kova tyyppi", joka on vastuussa kaikesta. Kovan tyypin ongelma on siinä, että se on oikeastaan hyvän ja pahan tuolla puolen, kun taas ihmisillä on tarve uskoa hyvään. Muistan, kun tsunamin aikaan Eero Huovinen kertoi tv:ssä, että tällaisten asioiden tapahtuessa on joskus vaikea uskoa Jumalan hyvyyteen.
Mutta asiat on niin kuin ne haluaa nähdä. Kyllähän kristinsukon Saatanakin on aika jumalamainen tyyppi, vaikkei sitä jumalaksi kutsutakaan. Ei kristinsukokaan ole täysin päässyt eroon tuosta dualismista.Tuosta dualistisesta virtauksesta tuli kirjoitetua yksi kirjakin viime vuosituhannella.
Loogisesti tässä on kyse epäjohdonmukaisuudesta.
Vaikka tekee kipeää, ei haittaa!
Kiitokset tästä keskustelusta. Nyt nukkumaan Vapahtajan hyvään huomaan.
Reijo- *lumilyhty
Aatami9 kirjoitti:
Joku voisi väittää, että tuollainen dualistinen käsitys on ymmärrettävämpi ihmisille kuin yksi "kova tyyppi", joka on vastuussa kaikesta. Kovan tyypin ongelma on siinä, että se on oikeastaan hyvän ja pahan tuolla puolen, kun taas ihmisillä on tarve uskoa hyvään. Muistan, kun tsunamin aikaan Eero Huovinen kertoi tv:ssä, että tällaisten asioiden tapahtuessa on joskus vaikea uskoa Jumalan hyvyyteen.
Mutta asiat on niin kuin ne haluaa nähdä. Kyllähän kristinsukon Saatanakin on aika jumalamainen tyyppi, vaikkei sitä jumalaksi kutsutakaan. Ei kristinsukokaan ole täysin päässyt eroon tuosta dualismista.Se, että Jumala näyttää olevan ihmisymmärryksellä katsottuna hyvän ja pahan tuolla puolen, ei ole mielestäni mikään ongelma. Eihän ihmisymmärryksellä voi käsittää Jumalan aivoituksia! Ne liikkuvat ihan toisella tasolla kuin meidän ymmärryksemme. Jumala on ilmoittanut meille Raamatussa sen, minkä on nähnyt tarpeelliseksi.
*lumilyhty kirjoitti:
Se, että Jumala näyttää olevan ihmisymmärryksellä katsottuna hyvän ja pahan tuolla puolen, ei ole mielestäni mikään ongelma. Eihän ihmisymmärryksellä voi käsittää Jumalan aivoituksia! Ne liikkuvat ihan toisella tasolla kuin meidän ymmärryksemme. Jumala on ilmoittanut meille Raamatussa sen, minkä on nähnyt tarpeelliseksi.
Niin, en minäkään usko että jos on olemassa maailmankaikkeuden luoja, että se menettäisi yöuniaan omien ominaisuuksiensa vuoksi. Eli kyseessä on ihmisymmärryksen ongelma, ei jumalan ongelma. :)
- juutas.
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
"Uskot ilmeisesti kuitenkin Jumalaan. Miksi? Mitä Jumala mielestäsi on oikeasti tehnyt? Luonut maailman, mutta jollain ihan muulla kuin Raamatussa kerrotulla tavalla?"
No pakkohan se on uskoa (tässä tapauksessä tietää) että ihan muulla tavalla kuin Raamatussa kerrotaan, kun kerran Raamatussakin se kerrotaan kahdella eri tavalla. Luet kaksi lukua Raamatusta, niin olet lukenut kaksi eri kertomusta.
Uskonasioissa on kyse ihen muista jutuista, kuin toteen näytetyistä tai todistetuista. Säälin niitä, jotka luulevat oman ymmärryksensä kattavan kaiken todellisuuden.
Hyvä kysymys tuo vakuuttuneisuudesta. Siitä on kysymys. Olen omalla kohdallani tullut siitä vakuuttuneeksi. Ja siihen ovat vailuttaneet sellaiset asiat, jotka ennalta näyttivät epätodennäköisiltä. Olen elämässäni joutunut / päässyt (verbi muuttu tapauksittain) tilanteisiin, joihin en alun perin ollut menossa. Itseasiassa olin julistanut meneväni juuri toiseen suuntaan.
Uskon (=olen huomannut vaikutuksen) Pyhän Hengen johdatukseen ja voimaan.
ReijoIhmettelen nyt vähän, mihin ja millaiseen Jumalaan sitten oikein uskot, kun tilanne on se, että ei ainakaan sellaista Jumalaa ole, joka Raamatussa kuvattuja tekoja olisi tehnyt.
Eikö jumala, jos ylipäätään on olemassa, ole silloin ainakin ihan jotain muuta kuin Raamatun Jahve-jumala? Mutta muunlaisesta kuin Raamatun Jahvesta ei ole mitään kuvausta, joten silloin pitää kysyä sen lisäksi, mitä "usko" tarkoittaa, myös mitä "jumala" tarkoittaa.
"Olen elämässäni joutunut / päässyt (verbi muuttu tapauksittain) tilanteisiin, joihin en alun perin ollut menossa. Itseasiassa olin julistanut meneväni juuri toiseen suuntaan. "
- Tämä ei kai ole mitenkään tavatonta. Elämä on sattumien verkkoa, joten hyvin monet joutuvat tilanteisiin, joihin eivät ole olleet menossa. Saako se sitten sitten vakuuttuneeksi, että niiden takana on Jumala, joka on erilainen kuin Raamatun Jumala?
"Uskon (=olen huomannut vaikutuksen) Pyhän Hengen johdatukseen ja voimaan. "
- Nyt sitten pitää kysyä, mikä tämä Pyhä Henki on? Raamatun kirjoituksissa kuvataan tämän Pyhän Hengen tekojakin, mutta uskotko/luotatko, että nekään eivät ole tapahtuneet kirjaimellisesti kuvatulla tavalla, mikä antaa syyn uskoa/luottaa Pyhän Hengen olemassaoloon? - juutas.
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Tuosta dualistisesta virtauksesta tuli kirjoitetua yksi kirjakin viime vuosituhannella.
Loogisesti tässä on kyse epäjohdonmukaisuudesta.
Vaikka tekee kipeää, ei haittaa!
Kiitokset tästä keskustelusta. Nyt nukkumaan Vapahtajan hyvään huomaan.
ReijoPieni dilemma monoteistisessä uskonnossa on se, että siinä sekä hyvä ja paha on peräisin samasta jumalasta. Kristinuskossa tätä ongelmaa on yritetty kiertää sälyttämällä osavastuu pahasta Saatanalle, jonka asema ja toimintavapaus suhteessa Kaikkivaltiaaeen sekä satunnainen toiminta Jahven ikaisen työrukkasena on varsin hämmentävää ja epäloogista.
Paholaisen eksytyksen lisäksi selitetään toisaalta pahuuden olevan ihmisen omaa syytä. Hyvä Jumala oli tehnyt ihanteelliset olot, mutta sääntöjä rikkonut, paha ihminen joutuu maksamaan omasta pahuudestaan. Luoja näin pesee kätensä vastuusta omien luomuksiensa suhteen, mutta kehittää kuitenkin jatko-osassa huiman pelastussuunnitelman ihmepoikansa Jeesuksen hahmossa.
Nyt voisi kysyä jälleen, mihin ja millaiseen jumalaan oikein uskot, ja uskotko Saatanaan siinä ohessa? - *lumilyhty
Aatami9 kirjoitti:
Niin, en minäkään usko että jos on olemassa maailmankaikkeuden luoja, että se menettäisi yöuniaan omien ominaisuuksiensa vuoksi. Eli kyseessä on ihmisymmärryksen ongelma, ei jumalan ongelma. :)
Ihminen tekee itselleen ongelman sellaisesta, mitä hänellä ei ole mitään resursseja ymmärtää.
*lumilyhty kirjoitti:
Ihminen tekee itselleen ongelman sellaisesta, mitä hänellä ei ole mitään resursseja ymmärtää.
Jos tehdään se oletus, että Jumala on luonut ihmiset, niin voisi myös sanoa, että Jumala tekee ihmiselle ongelman sellaisesta, johon ei ole antanut hänelle resursseja ymmärtää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin33611541IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3597886Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut882758Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?972217Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1462104Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?61611- 1101251
Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin521064Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus26898MUISTATTEKO SEN?
Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk312782