Kustaanmiekka-Laiva/huvivene

Kaikille tilaa

Olin viikonloppuna veneilemässä Helsingin
edustalla ulkomaisten vieraiden kanssa ja olimme
hissukseen menossa kustaanmiekan salmesta läpi
mahtavia maisemia katsellen niin eikö sieltä
Kruunuvuoren selältä jyrää kivitalon kokoinen
laiva(vihreä) ja soittelee torvea varmaan
minuutin verran että pois alta... eikö ohittavan
aluksen pitäisi väistää. Ihmeellistä käytöstä
ison laivan kapteenilta, suorastaan
vastuuntunnotonta. Mitä pitäisi tehdä että saisi
kapteenilta paperit pois, olen soittanut jo
kyseisen yhtiön lipunmyyntiin ja Ilmoittanut
pahoittelevan mielipiteeni kapteenin käytöksestä.
Pitäisikö soittaa merenkulkuhallitukseen?, eikö
se ole valvova viranomainen?

65

12488

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SV

      ...sellaisen kivitalon kokoisen laivan brykalla,
      niin tiedät miksi kippari teki niin.

      Ëikös hupiveneet muuten ole väistämisvelvollisia
      ja pienempi väistää liikehtimiskyvyltään
      rajoitettua...

      • Kaikille tilaa

        Laivan komentosillalla, tikulla ajavat ja kaiken
        maailman satelliittilaitteet. Luulisi pystyvän
        ennakoimaan sen verran ettei toisten tarvi
        kiiressä laittaa konetta käyntiin ja ehtivän alta
        pois.


    • TJ

      Sen kerrostalon kääntösäde on puolen mailin
      luokkaa ja pysähtymiseen menee lähemmäs maili. Ja
      kun köli kulkee n.7 metrin syvyydessä, niin mihin
      he**vettiin se muka väistäisi siinä Kustaanmiekan
      salmessa.

      Toisekseen meriteiden säännöissä sanotaan
      väistämisestä paljon muutakin, esim että
      ohjailukyvyltää rajoitettua alusta on
      väistettävä.

      • tilaa

        Ei sitä autollakaan tarvi isompaa taikka
        ohittavaa väistää. Kuvittelevat olevansa jotain
        merten kuninkaita nämä merikapteenit. Ja taidatte
        molemmat kuulua samaan kastiin


      • Se huutaa joka pelkää...
        tilaa kirjoitti:

        Ei sitä autollakaan tarvi isompaa taikka
        ohittavaa väistää. Kuvittelevat olevansa jotain
        merten kuninkaita nämä merikapteenit. Ja taidatte
        molemmat kuulua samaan kastiin

        Vesiteillä on kyllä voimassa ihan omat sääntönsä,
        joita ei kannata verrata autoiluun (joka on lasten
        leikkiä veneilyyn verrattuna)
        Jos edelleen luulet, että säännöt ovat samat
        molemmilla kulkuväylillä, niin lähdeppä
        haeskelemaan kipparin hommia rahtilaivasta
        ABC-kortilla, niin eiköhän joku valista sinua
        lisää :-)


      • tilaa kaikille
        Se huutaa joka pelkää... kirjoitti:

        Vesiteillä on kyllä voimassa ihan omat sääntönsä,
        joita ei kannata verrata autoiluun (joka on lasten
        leikkiä veneilyyn verrattuna)
        Jos edelleen luulet, että säännöt ovat samat
        molemmilla kulkuväylillä, niin lähdeppä
        haeskelemaan kipparin hommia rahtilaivasta
        ABC-kortilla, niin eiköhän joku valista sinua
        lisää :-)

        ajattelin hakea AB kortillani... Ei tarvi käydä
        moukkamaisen ärsyttäväksi. Koita pysyä asiassa


      • TJ
        tilaa kirjoitti:

        Ei sitä autollakaan tarvi isompaa taikka
        ohittavaa väistää. Kuvittelevat olevansa jotain
        merten kuninkaita nämä merikapteenit. Ja taidatte
        molemmat kuulua samaan kastiin

        Autoilu ja veneily on pikkuisen eri asia!

        Ja toisaalta fiksu autoilija väistää isompaansa,
        ellei se isompi itse ymmärrä/kykene väistämään!

        Niin ja se tärkein pointti, mihin se kerrostalon
        kokoinen laiva oikein väistää siinä kapeikossa?
        Johonkin senkin on mentävä, ei se ilmaan voi
        haihtua!


      • tilaa
        TJ kirjoitti:

        Autoilu ja veneily on pikkuisen eri asia!

        Ja toisaalta fiksu autoilija väistää isompaansa,
        ellei se isompi itse ymmärrä/kykene väistämään!

        Niin ja se tärkein pointti, mihin se kerrostalon
        kokoinen laiva oikein väistää siinä kapeikossa?
        Johonkin senkin on mentävä, ei se ilmaan voi
        haihtua!

        Kai aina voi, ei niin kiire voi olla. Eikös
        niillä ole tutkat sun muut laitteet millä pystyy
        ennakoimaan tulevaa.


      • Jurputtaja
        tilaa kirjoitti:

        Kai aina voi, ei niin kiire voi olla. Eikös
        niillä ole tutkat sun muut laitteet millä pystyy
        ennakoimaan tulevaa.

        On se,mikä tarvitaan jotta laiva pysyy hyppysissä.
        Mitä hitaampi,mitä kapeempi väylä,mitä matalampi
        vesi,mitä tuulisempi...kaikki vaikuttaa.
        Lisäksi Kustaanmiekasta jos yrittää laivalla
        laitaa pitkin,syntyy imu joka vetäisee kyljen
        kallioon kiinni.
        Sen vihreän laivan on päästävä mielellään 7-10
        solmua siitä läpi,lisäksi on vielä tehtävä mutka
        juuri ennen kapeinta kohtaa.
        Siinä ei käynnilläsi brygalla havaitsemaasi
        joysticllä ole em.asioiden kanssa mitään
        tekemistä.

        Laiva lähetee aikataulun mukaan,asiasta tiedottaa
        Helsinki VTS,lisäksi ilmoitukset alukselta
        kuuluvat VHF:llä n.10-15 minuuttia ennen tuloa
        Kustaanmiekkaan.
        Jos ei ole VHF-puhelinta,soita VTS:ään ja kysy
        lähiajan liikennettä,jos siitä on pakko hitaasti
        purjehtia läpi.


    • Veneilijä

      Huvivene väistää aina kauppa-alusta ja
      kalstusalusta 8poikkeuksena huviveneen
      ohjailukyvyttömyys, siis mekaaninen vika eikä
      vika kipparin päässä. Älä lähde veneilemään jos
      ei tämä sovi päähäsi. Älä myöskään koita
      purjehtia ahtailla laivaväylillä.
      Jos kuitenkin jatkat harrastusta, niin
      asenteellasi se loppuu jonkun laivan alle tai
      potkurivirtoihin, joten hyvää tulevaisuutta.

      • tilaa kaikille

        Ei ne mitään jumalia ole, isompia vaan. Ei aina
        tarvitse pienempää polkea jalkoihin. Kyllä sopu
        sijaa antaa.


      • Veneilijä
        tilaa kaikille kirjoitti:

        Ei ne mitään jumalia ole, isompia vaan. Ei aina
        tarvitse pienempää polkea jalkoihin. Kyllä sopu
        sijaa antaa.

        Kyllä iso kauppa-alus väistää pikkuista
        veneilijää ja jos ei väistä, niin sitten
        sinustakin päästään eikä syy ole suinkaan suuren
        kauppa-aluksen kipparin vaan ihan sinun itsesi.


    • Jurputtaja

      Soita MKH:lle,ilmoita nimesi ja veeneesi
      tunnus,niin tietävät,ilmoitettuaan poliisille,
      mihin sakkolapun voi lähettää.

      Ja sitten vain sääntöjä
      lukemaan,suosittelen..ettet toista kertaa
      vaaranna itsesi ja kyydissä olijoiden henkeä.

      • Tilaa kaikille

        Mitähän tämä asia niille kuuluu, sakottaisivat
        sitä laivan kapteenia, hänhän sen vaaratilanteen
        aiheutti. Kulkevat samaan tyyliin kun
        purjehtijat;"minä en väistä ketään". Jos säännöt
        sanoo että minä olen muka ollut väärässä niin
        silloin niissä säännöissä on jotain vikaa. Ja
        eikös Helsingin alueella ole joku lennonjohtoa
        vastaava keskus?, minkä takia he eivät puuttuneet
        asiaan.


      • super sea cat IV
        Tilaa kaikille kirjoitti:

        Mitähän tämä asia niille kuuluu, sakottaisivat
        sitä laivan kapteenia, hänhän sen vaaratilanteen
        aiheutti. Kulkevat samaan tyyliin kun
        purjehtijat;"minä en väistä ketään". Jos säännöt
        sanoo että minä olen muka ollut väärässä niin
        silloin niissä säännöissä on jotain vikaa. Ja
        eikös Helsingin alueella ole joku lennonjohtoa
        vastaava keskus?, minkä takia he eivät puuttuneet
        asiaan.

        Mikä veneilijä se tommosia kysymyksiä tänne
        kirjoittaa?

        Taitaa olla vaan joku hymistelijä, joka haluaa
        herättää eripuraa itsestään selvästä asiasta.

        Tais olla just täällä portaalissa vähän aikaa
        sitten väistämissäännöistä artikkeli, eli lue se
        ja lopeta toi väittely.


      • Uusveneilijä
        Tilaa kaikille kirjoitti:

        Mitähän tämä asia niille kuuluu, sakottaisivat
        sitä laivan kapteenia, hänhän sen vaaratilanteen
        aiheutti. Kulkevat samaan tyyliin kun
        purjehtijat;"minä en väistä ketään". Jos säännöt
        sanoo että minä olen muka ollut väärässä niin
        silloin niissä säännöissä on jotain vikaa. Ja
        eikös Helsingin alueella ole joku lennonjohtoa
        vastaava keskus?, minkä takia he eivät puuttuneet
        asiaan.

        Ostin ekan veneeni viimesyksynä ja opettelin ja
        opettelen edelleen sääntöjä ja minun mielestäni
        tämä huviveneen "kapteeni" on "se"pää ja sillä
        on "sitä" päässä. Ja paljon. En ole koskaan ennen
        viimesyksyä ollut merellä ja mutta
        maalaisjärkikin sen jo sanoo, että sinun on
        väistäminen sitä isompaa ja hitaampaa alusta.

        Itse muuten ajoin toissapäivänä tälläsen vihreen
        laivan peräaaltoon ja meinas mun kipponi (6 m)
        kaatua. Onneks kiersin kuitenkin kaukaa ja
        hengissä ollaan.

        Taisi tätä tilaa pyytävää ylijumalaakin lykästää
        kun ei päässy hengestään?

        Meitä ei tainnut kun säilyi hengissä?


    • Joku raja

      Huudat perkelettä ja näytyät keskisormea , jos
      Dorka ei väistä , niin soita torvea takasin.

    • Suhteellisuus kaikessa.

      Tuskin kukaan tervejärkinen istuu keskelle
      moottoritietä potkukelkan pukille tupakkitauolle.

    • Opiksi ottanut

      Tää juttu on pakko olla vitsi/provosointi, tai
      kundi on täysin mähelö korvien välistä.
      Vihreä botski on varmaan Sompasta lähtenyt
      Fincarriersin ro-ro alus.
      Jutusta tuli vaan mieleen pari kesää sattunut
      tapaus: Itse ajelin harmajalta päin busterilla ja
      koneena oli 3 v. vanha Jammu. Takaa tuli
      turvallisen välimatkanpäässä Finjett.
      Ja sitten juuri kustaanmiekassa YKSI
      sytytystulppa pamahti ja pääsin nippanappa
      yhdellä pytyllä alta pois. Tämän jälkeen en IKINÄ
      millään veneellä oli se sitten tullut vaikka
      juuri huollosta aja minkään
      rahtialuksen/matkustaja-aluksen edessä luottaen
      tehoreserviin.Kone voi aina pettää/ tuuli loppua
      purjeista.Nykyään odottelen rauhassa kustaanmiekan
      ulkopuolellla, että alukset pääsevät läpi.
      Ps.Opettele merenkulun perussäännöt, ennenkuin
      pääset henkseleistäsi ja hengestäsi.

      • Jurputtaja

        provo tosiaan,ei tällaista voi todellisessa
        elämässä olla..
        Olet oikeassa siinä keulan edestä ajamisesta,olen
        itse kokenut pieniä kauhun hetkiä vuosia
        sitten,kun mies avoveneellään,kyydissä 2 pientä
        lasta,pyöri laivan ympärillä.
        Toisella kierroksellaan pääsi hiukan keulan
        vasemmalle puolelle,kun kone piiputti ja vene
        pysähtyi.Mies ropasi konettaan,ja seuraavaksi
        vene olikin potkurin pyörteissä ja venettä
        vietiin,onneksi pysyi pystyssä.
        Tosin vielä hullumpi oli 3 sakemmannin
        päähänpisto,humalapäissään tulivat RIB-veneellä
        perään kiinni,vauhtia oli onneksi vain viitisen
        solmua,mutta kyllä niitäkin heppuja pyörteissä
        vietiin.


      • TJ
        Jurputtaja kirjoitti:

        provo tosiaan,ei tällaista voi todellisessa
        elämässä olla..
        Olet oikeassa siinä keulan edestä ajamisesta,olen
        itse kokenut pieniä kauhun hetkiä vuosia
        sitten,kun mies avoveneellään,kyydissä 2 pientä
        lasta,pyöri laivan ympärillä.
        Toisella kierroksellaan pääsi hiukan keulan
        vasemmalle puolelle,kun kone piiputti ja vene
        pysähtyi.Mies ropasi konettaan,ja seuraavaksi
        vene olikin potkurin pyörteissä ja venettä
        vietiin,onneksi pysyi pystyssä.
        Tosin vielä hullumpi oli 3 sakemmannin
        päähänpisto,humalapäissään tulivat RIB-veneellä
        perään kiinni,vauhtia oli onneksi vain viitisen
        solmua,mutta kyllä niitäkin heppuja pyörteissä
        vietiin.

        Itse en kipparoi minkäänlaista alusta lähelläkään
        Helsinkiä, mutta tuttujen ja puolituttujen kautta
        olen kuullut että ensimmäisen tekstin kaltaiset
        tilanteet ovat lähes päivittäisiä, mutta niistä
        on toistaiseksi selvitty (tuurilla?).

        Juttu ei siis välttämättä ole provo vaan julmaa
        todellisuutta. Edes VTS ei kykene ongelmaa
        poistamaan, se kun keskittyy pelkästään kauppa-
        aluksiin. Ainoa tehokas keino voisi olla
        huvivenekielto Kustaanmiekan salmeen, mutta sepäs
        vasta närästystä herättäisi.

        No, me odottelemme kunnes joku pääsee Hesarin
        etusivulle. Ehkä sen jälkeen asialle tehdään
        jotain.


      • M.M
        TJ kirjoitti:

        Itse en kipparoi minkäänlaista alusta lähelläkään
        Helsinkiä, mutta tuttujen ja puolituttujen kautta
        olen kuullut että ensimmäisen tekstin kaltaiset
        tilanteet ovat lähes päivittäisiä, mutta niistä
        on toistaiseksi selvitty (tuurilla?).

        Juttu ei siis välttämättä ole provo vaan julmaa
        todellisuutta. Edes VTS ei kykene ongelmaa
        poistamaan, se kun keskittyy pelkästään kauppa-
        aluksiin. Ainoa tehokas keino voisi olla
        huvivenekielto Kustaanmiekan salmeen, mutta sepäs
        vasta närästystä herättäisi.

        No, me odottelemme kunnes joku pääsee Hesarin
        etusivulle. Ehkä sen jälkeen asialle tehdään
        jotain.

        Tuntuu välillä keskittyvän mikroruokaan ja
        flindaan; eipä o niitten informaatioon aina
        hirveesti luottamista. Mukava suojatyöpaikka


      • timppa

        Tosi on, näin minäkin teen. Urputtat: lukekaapa
        meriteiden säännöt uudestaan............


    • A9

      Toivottavasti et enää hankkiudu Kustaanmiekkaan,
      varsinkaan sumussa tai pimeällä.

      • Kun ei muukaan auta......

        Itse asiassa epäilen vahvasti että asialla
        on vittuuntunut kippari, perämies tai luotsi


      • HA
        Kun ei muukaan auta...... kirjoitti:

        Itse asiassa epäilen vahvasti että asialla
        on vittuuntunut kippari, perämies tai luotsi

        joku muu vastaava. Lukekaa varmuuden vuoksi
        myös "Poliisille?" kommentti ja arvioikaa sitten
        alkuperäistä juttua uudestaan.


      • Jurputtaja
        HA kirjoitti:

        joku muu vastaava. Lukekaa varmuuden vuoksi
        myös "Poliisille?" kommentti ja arvioikaa sitten
        alkuperäistä juttua uudestaan.

        Viestini oli kyllä puoliksi herja...
        Ilmeisesti ajattelit ehken minun kirjoittaneen
        provon ja sitten siihen vastasin?
        Jos poliisille tosissaan on asiaa,niin kyllä se
        viesti lähtee laivalta suoraan,ilman tänne siitä
        kirjoittamatta.


      • Jurputtaja
        Jurputtaja kirjoitti:

        Viestini oli kyllä puoliksi herja...
        Ilmeisesti ajattelit ehken minun kirjoittaneen
        provon ja sitten siihen vastasin?
        Jos poliisille tosissaan on asiaa,niin kyllä se
        viesti lähtee laivalta suoraan,ilman tänne siitä
        kirjoittamatta.

        ollut ilmeisesti kyse minun jutustani,pahoittelen
        sekoiluani,hutkin ennen kuin tutkin.Sorii.


    • putput

      Jos aiot joskus avomerelle, niin tiedoksi:
      Supertankkerin (joita ei täydessä lastissa liiku
      suomen lähellä)pysäyttäminen 18 solmun nopeudesta
      kestää n. 30 Merimailia, vaikka koneet käyvät
      täysillä taaksepäin.Massa x nopeus on vaan niin
      iso.
      Samaa voit miettiä pienempiä RO-RO aluksia
      katsellessasi: Mikä on minimi ohjailunopeus ja
      missä ajassa laiva pysähtyy?

    • Sääntönikkari

      Vi 304
      A kansainvälisistä säännöistä yhteentörmäämisen
      ehkäisemiseksi merellä vuonna 1972 tehdyn
      yleissopimuksen voimaansaattamisesta (Meriteiden
      säännöt)
      A:17.6.1977, SK:538/1977

      7 sääntö. Yhteentörmäämisen vaara. a) Jokaisen
      aluksen on käytettävä kaikki vallitsevaan
      tilanteeseen ja olosuhteisiin sopivat keinot
      ratkaistakseen, onko yhteentörmäämisen vaara
      olemassa. Jos sen olemassaolosta syntyy
      epäröintiä, on yhteentörmäämisen vaaran katsottava
      olevan olemassa.

      18 sääntö. Alusten keskinäiset velvollisuudet.
      Jollei 9, 10 ja 13 säännössä toisin määrätä:
      a) Kulussa olevan konealuksen on väistettävä:
      1) ohjailukyvytöntä alusta;
      2) alusta, jonka ohjailukyky on rajoitettu;
      3) alusta, joka harjoittaa kalastusta;
      4) purjealusta.

      d) 1) Jokaisen aluksen, lukuun ottamatta
      ohjailukyvytöntä alusta tai alusta, jonka
      ohjailukyky on rajoitettu, on, mikäli olosuhteet
      sen sallivat, vältettävä estämästä sellaisen
      aluksen turvallista kulkua, jonka liikkuminen on
      sen syväyksen rajoittama ja joka näyttää 28
      säännön mukaisia merkkejä.
      2) Aluksen, jonka liikkuminen on sen syväyksen
      rajoittama, on navigoitava erityisellä
      varovaisuudella ottaen huomioon
      erikoistilanteensa.

      13 sääntö. Ohitus. a) Sen estämättä, mitä B osan I
      ja II osaston säännöissä muutoin on määrätty,
      jokaisen aluksen, joka ohittaa toista alusta, on
      väistettävä ohitettavaa alusta. (29.6.1983/595,
      SopS 37)

      9 sääntö. Ahtaat kulkuväylät. a) Ahtaan
      kulkuväylän suuntaisesti kulkevan aluksen on
      pysyttävä niin lähellä kuin on turvallista ja
      käytännössä mahdollista sitä kulkuväylän
      ulkoreunaa, joka on aluksen oikealla puolella.
      b) Pituudeltaan alle 20 metrin alus tai purjealus
      ei saa estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi
      navigoida turvallisesti vain itse ahtaassa
      kulkuväylässä.
      c) Alus, joka harjoittaa kalastusta, ei saa estää
      minkään itse ahtaassa kulkuväylässä navigoivan
      aluksen kulkua.
      d) Alus ei saa ylittää ahdasta kulkuväylää, jos
      ylitys estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi
      navigoida turvallisesti vain itse kulkuväylässä.
      Jälkimmäinen alus voi antaa 34 säännön d
      kappaleessa määrätyn äänimerkin, jos se on
      epävarma ylittävän aluksen aikeista.

      Kaikki Helsingin edessä olevat väylät katsotaan
      ahtaiksi kulkuväyliksi.

      • Ei osatotuuksia

        Huvialus väistää kauppa-alusta. Etsi myös tämä
        säännäistä.


      • Jurputtaja
        Ei osatotuuksia kirjoitti:

        Huvialus väistää kauppa-alusta. Etsi myös tämä
        säännäistä.

        ei ole,poikkeuksia lukuun ottamatta.
        Eli vaikkapa avomerellä,ilman esteitä
        turvalliseen navigointiin ja vailla ohjailukykyä
        rajoittavia asioita,kauppa-alus väistää
        huvivenettä sääntöjen mukaan.


      • eläkeläinen
        Jurputtaja kirjoitti:

        ei ole,poikkeuksia lukuun ottamatta.
        Eli vaikkapa avomerellä,ilman esteitä
        turvalliseen navigointiin ja vailla ohjailukykyä
        rajoittavia asioita,kauppa-alus väistää
        huvivenettä sääntöjen mukaan.

        Niin avomerellä. Tietysti väistää. Tai,niin,
        minä olen väistänyt. Ehkä siitä johtuen ei ole
        kohdalle sattunut, olen vaan kuullut, että ne
        konevikaiset ei halua tulla väistetyksi. Ne tahtoo
        ruokaa tai tulla ylös noukituksi.
        Minulle opetettiin tutkanavigoinnissa kolmen
        merimailin lähietäisyys suositus, mikä on
        Itämerellä mahdottomuus. Eli, onko Itämeri
        avomeri? Geograafisesti ei ole, mutta niinkon
        merenkulun näkökulmasta tarkastellen.


      • M.M

        KAIKKI Suomen väylät katsotaan ahtaiksi
        kulkuväyliksi eli huviliikenne pysyy pois jaloista


      • Utelias
        M.M kirjoitti:

        KAIKKI Suomen väylät katsotaan ahtaiksi
        kulkuväyliksi eli huviliikenne pysyy pois jaloista

        päätös on tehty?

        Uskon pitävän paikkansa esim. Hgin edustan
        suhteen.


      • M.M
        Utelias kirjoitti:

        päätös on tehty?

        Uskon pitävän paikkansa esim. Hgin edustan
        suhteen.

        Tarkoitin laivaväyliä ja MKL


      • niilo
        M.M kirjoitti:

        Tarkoitin laivaväyliä ja MKL

        vielä kun jossain näkisi päätöksen ja valtuuden
        mitä se koskee. EI näknyt netissä. Ehkä piilotettu
        tiedotuslehtiin kaikkien nähtäviksi.

        Sisävesillähän pienempi väistää, jos ei mahdu
        rinnakkain, paitsi virtaavassa vedessä.


      • Jurputtaja
        eläkeläinen kirjoitti:

        Niin avomerellä. Tietysti väistää. Tai,niin,
        minä olen väistänyt. Ehkä siitä johtuen ei ole
        kohdalle sattunut, olen vaan kuullut, että ne
        konevikaiset ei halua tulla väistetyksi. Ne tahtoo
        ruokaa tai tulla ylös noukituksi.
        Minulle opetettiin tutkanavigoinnissa kolmen
        merimailin lähietäisyys suositus, mikä on
        Itämerellä mahdottomuus. Eli, onko Itämeri
        avomeri? Geograafisesti ei ole, mutta niinkon
        merenkulun näkökulmasta tarkastellen.

        Eihän se avomeri ole,vaan sisämeri,mutta tilaa
        manoveerien tekemiseen löytyy.
        Toisaalta Suomenlahti,varsinkin Hki-Tallina
        välillä on joskus hyvinkin vilkas,ja hetken
        päähänpistosta ei väistöä välttämättä kannata
        lähteä tekemään,vaan on pakko suunnitella se
        pitemmällä tähtäyksellä.


    • Huviveneilijä
      • Huviveneilijä

      • HV
        Huviveneilijä kirjoitti:

        Jostakinsyystä tuoheon edelliseen linkkiin tuli
        yksi ylimääräinen välilyönti, mutta kokeile tätä

        http://finlex3.edita.fi/dynaweb/sops/70/@ebt-link?
        showtoc=false;root=IDMATCH(id,19770030_2)

        Tämä palsta tuntuu jakavan linkin kahdeksi
        osaksi, joten kopioi rivit yksi kerrallaan ja
        liitä ne tuonne Osoiteriville peräkkäin ilman
        välilyöntiä ti kirjoita merkki kerrallaan, niin
        pääset oikeaan ositteeseen.


    • Kaikille tilaa

      Sain ao. kapteenin tai siis itse asiassa
      varustamon edustajan kiinni ja lupasivat pitää
      kapteenille puhuttelun käytöksestään; olivat
      kanssani samaa mieltä että ei ole korrektia
      soittaa torvea niin häiritsevästi ja luonnon
      rauhaa rikkovasti. Onneksi löytyy
      vastuuntuntoisia edes jostain.

      • TJ

        Vai kävikö niin, että varustamon edustaja silitti
        myötäkarvaan päästäkseen nopeammin eroon
        valittajasta?

        Todennäköisesti näin, eikä kapteeni saa koskaan
        kuulla asiasta sen kummemmin. Ehkä maininnan
        että "joku pölvästi taas soitteli ja valitti kun
        laivat ajaa Kustaanmiekasta". That's it!


      • lässyn lässy

        Kirjoittelusi on aivan turhaa lässytystä ja ei
        varmasti sanaakaan ole totta.


      • Alta pois.

        Lopeta paskanjauhanta.
        Sitäpaitsi kauppalaivan velvollisuus on varoittaa
        toheloita veneilijöitä äänimerkillä.


      • Jurputtaja

        Olen itse töissä niillä "vihreillä" laivoilla.
        Ohjailu/varoitus merkit annetaan aina tilanteen
        niin vaatiessa,niihin eivät puutu
        varustamo/viranomaiset.
        Miksi näin? Se selviää meriteiden säännöistä.
        Vastuuntunnottomuutta olisi ollut jättää merkit
        käyttämättä.


      • M.M
        Jurputtaja kirjoitti:

        Olen itse töissä niillä "vihreillä" laivoilla.
        Ohjailu/varoitus merkit annetaan aina tilanteen
        niin vaatiessa,niihin eivät puutu
        varustamo/viranomaiset.
        Miksi näin? Se selviää meriteiden säännöistä.
        Vastuuntunnottomuutta olisi ollut jättää merkit
        käyttämättä.

        Taidat sitten olla suurinpiirtein aina, vai
        pelaako teillä nettiyhteys laivalla.


      • Jurputtaja
        M.M kirjoitti:

        Taidat sitten olla suurinpiirtein aina, vai
        pelaako teillä nettiyhteys laivalla.

        lomat pyörivät..kombeilla on nettiyhteys
        satamassa.


    • HA

      Toistan tulla ylempänä olevan viestin. Lukekaa
      tämän keskustelun aloittajan kirjoittama viesti
      otsikolla "Poliisille??", niin huomaatte mistä on
      kyse. Tässä kohtaa on hyvä muistaa entisen
      presidenttimme viisaus: "Vaikka provosoidaan, ei
      pidä provosoitua".

    • Valitettavasti

      Varjele Luoja ihmisen lasta
      Helsingin edustalle joutumasta!

      Jos Helsingin veneilijät ovat keskimäärin yhtä
      tietämättömiä vesiliikenteen säädöksistä kuin
      tämä kyseinen provokaattori, on Helsinki syytä
      kiertää kaukaa avomerta pitkin...

      Taidat muuten olla vesiajoneuvokorttikomiteassa?

      • Stickkaa rööki

        ...Jos Helsingin venelijät..., et kai aliarvosta
        Helsinkiläisiä


      • Kyl mää tupakin tarjo
        Stickkaa rööki kirjoitti:

        ...Jos Helsingin venelijät..., et kai aliarvosta
        Helsinkiläisiä

        Voi kauhja senttä. Määki meinasi ehrotta et
        lähettäkkä se laev Raumal,kyl siäl tila o, eikä
        laevreitil makka ko hylkke ja joskus pari
        friiureissullas eksynyt kanali suorssa. Mut se
        taitaki ol Helsinkiläiste härnämist.


    • asialinjat

      Joko olet TÄYSI PÖKIÖ veneilyasioissa tai
      onnistuit juuri siinä mitä HALUSIT!
      Viestin tyyli on samantapainen kuin muillakin
      keskustelusivuilla olevien provojen.

      Ei kukaan VOI olla noin tyhmä.

      Toivottavasti olet tyytyväinen saamaasi
      palautteeseen.
      Ps. Vihreillä fincarriersin aluksilla ei ole
      mitään varsinaista lipunmyyntiä. (vaikka
      matkustajia muutaaman ottavatkin)

      • asiaaa

        Nordic Ferry Center


      • Provisio

        Provot pois.


    • ??

      Ettei vaan olis kirjoittaja itse alan miehiä

    • Ami

      miten tosikkoa porukkaa. Viesti ei enää selvemmin
      voi olla pelleilymielessä tehty, kuin tämä
      alkuperäinen kuten myös ko. kirjoittajan
      myöhemmät. Kuitenkin se aiheuttaa pitkästä aikaa
      tällä palstalla vilkkaimman keskustelun, jossa
      suurin osa kirjoittajista tuntuu olevan ihan
      tosissaan. Onnittelut keskustelun aloittajalle.

      • Kun ei muukaan auta

        Olen samaa mieltä,mutta siten, että tämä
        keskustelu on ollut pelleilyn vastakohta.
        Debateilla on ennenkin asioita hoidettu kun
        saarnaaminen ei auta.


      • Mate
        Kun ei muukaan auta kirjoitti:

        Olen samaa mieltä,mutta siten, että tämä
        keskustelu on ollut pelleilyn vastakohta.
        Debateilla on ennenkin asioita hoidettu kun
        saarnaaminen ei auta.

        Laivan väristä nyt en sano enempää...


    • kippari 40

      Olisi syytä tutustua meriteiden sääntöihin
      ennenkuin alkaa kirjoitella nettiin ja soitella
      varustamoihin.
      Edellinen kirjoitus osoittaa että veneilyynkin
      pitäisi saada ns.kuljettajalisenssi jossa
      tutkittaisiin että onko ko.kokelaalla edes
      mahdollisuuksia ymmärtää merenkulkua tai pystyykö
      hän omaksumaan omalle kohdalleen sattuvat säännöt
      silloinkin kun ne eivät satu miellyttämään häntä
      tai tässä tapauksessahan oli ilmeisesti niin että
      ko.aluksen ,ilmeisesti huvipurjealus,kipparin piti
      vierailleen esittää kovaa "skönäriä" vierailleen.
      Epäilen myös että "eksymää" oli myös
      korvienvälissä jokunen promille.
      On sitä helpompiakin tapoja tappaa itsensä ja
      tuttavansa kuin mennä seikkailemaan rahtilaivojen
      väylälle!!!

      • faari

        Joo, harvemmin ne junatkaan väistää, vaikka
        olen eläkkeellä.
        Laivaväylät on laivoja varten.
        On tota saaristoa.
        Vai onko tullu joku iso ja vihree tööttäilemään
        puttpruti vesille?
        Hyvää kesää kaikille toivoo: faari


    • Purjeveneilijä

      Kustaanmiekka aiheuttaa sydämentykytyksiä aina
      silloin tällöin. Kyseiset vihreä laivat
      sikailevat jatkuvasti myös Korkeasaaren ja
      Katajanokan välisellä väylällä. Kaikki suuret
      rahtialukset pitäisi siirtää liikennöimään
      Vuosaareen.

      • Jurputtaja

        Siellä me vihreillä laivoilla nimenomaan
        jahtaamme veneitä aiheuttaaksemme niitä
        sydämmentykytyksiä.
        Se on kivaa!

        Sikäli ollut mukavasti tähän saakka ettei ole
        tarvinnut merkityn väylän ulkopuolelle vielä
        jahtiin tarvinnut lähteä.


      • faari
        Jurputtaja kirjoitti:

        Siellä me vihreillä laivoilla nimenomaan
        jahtaamme veneitä aiheuttaaksemme niitä
        sydämmentykytyksiä.
        Se on kivaa!

        Sikäli ollut mukavasti tähän saakka ettei ole
        tarvinnut merkityn väylän ulkopuolelle vielä
        jahtiin tarvinnut lähteä.

        Vai koukkaako.
        Hyvin mielenkiintoinen keskustelu. Toivon että ei
        lopu koskaan.
        Viekää laivat Vuosaareen tai Tampereelle.
        Laivaväyliä tarvitaan kuinka/tai ei.
        Laivaväylät on kauppamerenkulku rahoittanut, siis
        ei voi, jaa piru voi,sanoa että rehellisenä
        veronmaksajana on oikeus käyttää olevia väyliä.

        Uskon, että kukaan ei tule narisemaan jos tämän
        keskustelun on omaksunut.
        Arto Lavonius [email protected]


    • perän pitäjä

      Ilmoita vts että menet kustaanmiekasta läpi niin
      ne nauraa sinulle. siinä kapeikossa ei ole
      laivalla mitään mahdollisuutta väistellä sinun
      hienoa venettäsi joten kannattaa pikkasen
      tutkistella maisemia ennen kuin menee
      kapeikkoihin että tuleeko siellä laiva
      vastaan.Jos olet siinä uskossa että kippari saa
      siitä haukut konttorin kautta niin hyvä niin
      mutta epäilen pahasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1929
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe