Eläke-Optimi

Olen ottanut aikanaan Sampo yhtiön nyk. Mandatum Life eläkevakuutuksen. Olen maksanut tällä hetkellä sitä yli 30 000 euroa. Olen miettinyt useaan otteeseen sen lakkauttamista, mutta siitä ei ole voinut päästä erilleen. Eilen tuli postissa kirje, jonka mukaan (ehdot muuttuneet) voisin irtisanoa vakuutuksen ja nostaa rahat tilille. Tosin joudun maksamaan tästä nostosta pääsääntöisesti 50 % veron esitteen mukaan.
Kannattaako luopua nyt tästä kun eläkkeeseen (nosto-oikeus) on 6 vuotta? Onko parempi maksaa eläkettä loppuun saakka ottaa samalla verohyöty? Millainen on sitten veroprosentti kun jään eläkkeelle? Varsinaiseen eläkkeeseen 8 vuotta mutta ymmärtääkseni tuolla vakuutuksella voin jäädä aikaisemmin.

12

3626

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • x

      jolloin veroprosentti on vain 28.

      Ärsyttää tämä suomi24-keskustelupalstan hitaus mainosten takia enkä jaksa kirjoitella enempää tällä kertaa.

      • kalevamään

        X, muistaakseni vanhoja eläkevakuutuksia ei voi nostaa pääomatuloina vaan menevät automaattisesti ansiotuloiksi.
        teppo52, maksa jos jaksat, mutta anna rahojen olla sisällä, saat ne takuulla pienemmällä verolla eläkeaikana.


    • eigrrierertwoowe

      Tuo 50% verohan on vaan arvio, lopullinen vero määräytyy muiden ansiotulojen palautetun eläkevakuutuksen yhteissumman mukaan. Mä ainakin nostan rahat nyt kun olen ollut sopivasti tämän vuoden vuorotteluvapaalla ja ansiotulot sen vuoksi pienet. Oon tullut vähän siihen tulokseen etten välttämättä eläkeikää tule edes ikinä näkemään kun nostavat sitä koko ajan ylemmäs. Ja onhan noista talletuksista jo tullut veroetua aikanaan saatua joten voipi niistä jotakin takaisinkin maksaa.
      Mun henk.koht. epäily on että Mandatum on tullut tulokseen etteivät korot tule vuosikausiin nousemaan tuon 4,5% yläpuolelle, joten eivät itsekään halua maksaa niitä enää persnettona ihmisille.

      • nimeni on nobody

        Tätä olen odottanut jo monta vuotta, sillä olen ollut vapaakirjalla 2007 lähtien. Kävin verottajalta kysymässä ja virkailija laski että ensi vuoden alussa jos nostan rahat niin veroprosentti on 28 sekä ansiotuloille että eläkerahoille. Tänä vuonna ei kuulemma kannata nostaa. Joten aion nostaa rahat pois ja tehdä maailmanympärysmatkan. Tietysti jokaisen kannattaa käydä lasketuttamassa oma veroprosentti.


      • verotietäjä
        nimeni on nobody kirjoitti:

        Tätä olen odottanut jo monta vuotta, sillä olen ollut vapaakirjalla 2007 lähtien. Kävin verottajalta kysymässä ja virkailija laski että ensi vuoden alussa jos nostan rahat niin veroprosentti on 28 sekä ansiotuloille että eläkerahoille. Tänä vuonna ei kuulemma kannata nostaa. Joten aion nostaa rahat pois ja tehdä maailmanympärysmatkan. Tietysti jokaisen kannattaa käydä lasketuttamassa oma veroprosentti.

        että verottaja rankaisee nostosta ennen eläkeikää, mikäli ei ole kunnon syytä (ehtojen muutos ei ole, vaadittaisiin työttömyys, työkyvyttömyys, avioero tai -puolison kuolema). Ei meinaan mene tuolla prosentilla, vaan veroja korotetaan 50%.


      • nimeni on nobody
        verotietäjä kirjoitti:

        että verottaja rankaisee nostosta ennen eläkeikää, mikäli ei ole kunnon syytä (ehtojen muutos ei ole, vaadittaisiin työttömyys, työkyvyttömyys, avioero tai -puolison kuolema). Ei meinaan mene tuolla prosentilla, vaan veroja korotetaan 50%.

        Kyllä vaan on. Mandatumin ehtoihin on lisätty nimenomaan etuja heikentävästä muutoksesta aiheutuva takaisinosto. Mandatum itse ehdottaa sopimuksen irtisanomista ja verottaja on siltä pohjalta laskenut tulevan veron. Eihän veroja moneen kertaan koroteta vaan nostotilanteessa maksetaan tietyn veroprosentin mukaan verot. 50% menee jos et toimita uutta verokorttia Mandatumille. Kannattaa lukea Mandatumin lähettämä paperi kunnolla.


      • eigrrierertwoowe

        Jee, tänään oli tilille napsahtanut yli 20 tonttua joita en kuvitellut koskaan näkevänikään :o)


      • säljarekingi
        eigrrierertwoowe kirjoitti:

        Jee, tänään oli tilille napsahtanut yli 20 tonttua joita en kuvitellut koskaan näkevänikään :o)

        ja kohta tulee soittoa kotiin, että meillä on tässä mahtava sijoitusmahdollisuus juuri teille ;-)


      • ee
        verotietäjä kirjoitti:

        että verottaja rankaisee nostosta ennen eläkeikää, mikäli ei ole kunnon syytä (ehtojen muutos ei ole, vaadittaisiin työttömyys, työkyvyttömyys, avioero tai -puolison kuolema). Ei meinaan mene tuolla prosentilla, vaan veroja korotetaan 50%.

        Vakuutusehtojen muuttuminen on riittävä syy irtisanomiseen, jolloin korotusta ei tule. Katso vero.fi:stä.


    • ugiug

      Itselleni tuli juuri jokavuotinen kirje jossa koitetaan saada maksamaan lisää kun kerran 5000 euroon asti saa vähentää bla bla bla.. Samassa kirjeessä mainitaan 7 vuoden siirtymäaika, josta kuulin ensimmäistä kertaa. Hetken aikaa ollut jo mielessä lopettaa tuo eläke"säästäminen", koska tuosta veroedusta ei ole kuitenkaan mitään hyötyä. Takaisin ne on kuitenkin maksettava rahoja nostettaessa, mutta kun tällä hetkellä se eläkkeelle jääminen näyttää uhkaavasti tapahtuvan jossakin 120 ikävuoden tienoilla jos silloinkaan. Elämä tuskin jatkuu sinne asti... Täytyypä ottaa selvää saisiko nuo omatkin rahat pois tuota kautta.

    • mitä kuuluu teppo52

      Mitäpä Teppo52 kuuluu tänään ... onko rahat käytetty vai tublattu hyvillä sijoituksilla ?

    • anita.blomstrom@gmai

      Äidilläni oli sijoitus/henkivaakutus Mandatum'ssa noin neljä vuotta. Aikaisemmin hänellä oli Sampo sijoitusvakuutus joka lakkautettiin ja rahat piti laittaa uuteen vakuutukseen. Se entinen oli kait liian edullinen. Nyt kun teemme selvitystä perunkirjoitusta varten ilmenee että hänen kerta säästönsä 25 000€ on koroista huolimatta 24 700€ tällä hetkellä. Kuluja, hoitomaksuja ja ulosanti summa 95% ovat vieneet kaiken hyödyn. Kait siitä pitää vielä verotkin maksaa?
      Kyllä mamma kääntyisi......kun tietäisi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe