Eläke-Optimi

Olen ottanut aikanaan Sampo yhtiön nyk. Mandatum Life eläkevakuutuksen. Olen maksanut tällä hetkellä sitä yli 30 000 euroa. Olen miettinyt useaan otteeseen sen lakkauttamista, mutta siitä ei ole voinut päästä erilleen. Eilen tuli postissa kirje, jonka mukaan (ehdot muuttuneet) voisin irtisanoa vakuutuksen ja nostaa rahat tilille. Tosin joudun maksamaan tästä nostosta pääsääntöisesti 50 % veron esitteen mukaan.
Kannattaako luopua nyt tästä kun eläkkeeseen (nosto-oikeus) on 6 vuotta? Onko parempi maksaa eläkettä loppuun saakka ottaa samalla verohyöty? Millainen on sitten veroprosentti kun jään eläkkeelle? Varsinaiseen eläkkeeseen 8 vuotta mutta ymmärtääkseni tuolla vakuutuksella voin jäädä aikaisemmin.

12

4331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • x

      jolloin veroprosentti on vain 28.

      Ärsyttää tämä suomi24-keskustelupalstan hitaus mainosten takia enkä jaksa kirjoitella enempää tällä kertaa.

      • kalevamään

        X, muistaakseni vanhoja eläkevakuutuksia ei voi nostaa pääomatuloina vaan menevät automaattisesti ansiotuloiksi.
        teppo52, maksa jos jaksat, mutta anna rahojen olla sisällä, saat ne takuulla pienemmällä verolla eläkeaikana.


    • eigrrierertwoowe

      Tuo 50% verohan on vaan arvio, lopullinen vero määräytyy muiden ansiotulojen palautetun eläkevakuutuksen yhteissumman mukaan. Mä ainakin nostan rahat nyt kun olen ollut sopivasti tämän vuoden vuorotteluvapaalla ja ansiotulot sen vuoksi pienet. Oon tullut vähän siihen tulokseen etten välttämättä eläkeikää tule edes ikinä näkemään kun nostavat sitä koko ajan ylemmäs. Ja onhan noista talletuksista jo tullut veroetua aikanaan saatua joten voipi niistä jotakin takaisinkin maksaa.
      Mun henk.koht. epäily on että Mandatum on tullut tulokseen etteivät korot tule vuosikausiin nousemaan tuon 4,5% yläpuolelle, joten eivät itsekään halua maksaa niitä enää persnettona ihmisille.

      • nimeni on nobody

        Tätä olen odottanut jo monta vuotta, sillä olen ollut vapaakirjalla 2007 lähtien. Kävin verottajalta kysymässä ja virkailija laski että ensi vuoden alussa jos nostan rahat niin veroprosentti on 28 sekä ansiotuloille että eläkerahoille. Tänä vuonna ei kuulemma kannata nostaa. Joten aion nostaa rahat pois ja tehdä maailmanympärysmatkan. Tietysti jokaisen kannattaa käydä lasketuttamassa oma veroprosentti.


      • verotietäjä
        nimeni on nobody kirjoitti:

        Tätä olen odottanut jo monta vuotta, sillä olen ollut vapaakirjalla 2007 lähtien. Kävin verottajalta kysymässä ja virkailija laski että ensi vuoden alussa jos nostan rahat niin veroprosentti on 28 sekä ansiotuloille että eläkerahoille. Tänä vuonna ei kuulemma kannata nostaa. Joten aion nostaa rahat pois ja tehdä maailmanympärysmatkan. Tietysti jokaisen kannattaa käydä lasketuttamassa oma veroprosentti.

        että verottaja rankaisee nostosta ennen eläkeikää, mikäli ei ole kunnon syytä (ehtojen muutos ei ole, vaadittaisiin työttömyys, työkyvyttömyys, avioero tai -puolison kuolema). Ei meinaan mene tuolla prosentilla, vaan veroja korotetaan 50%.


      • nimeni on nobody
        verotietäjä kirjoitti:

        että verottaja rankaisee nostosta ennen eläkeikää, mikäli ei ole kunnon syytä (ehtojen muutos ei ole, vaadittaisiin työttömyys, työkyvyttömyys, avioero tai -puolison kuolema). Ei meinaan mene tuolla prosentilla, vaan veroja korotetaan 50%.

        Kyllä vaan on. Mandatumin ehtoihin on lisätty nimenomaan etuja heikentävästä muutoksesta aiheutuva takaisinosto. Mandatum itse ehdottaa sopimuksen irtisanomista ja verottaja on siltä pohjalta laskenut tulevan veron. Eihän veroja moneen kertaan koroteta vaan nostotilanteessa maksetaan tietyn veroprosentin mukaan verot. 50% menee jos et toimita uutta verokorttia Mandatumille. Kannattaa lukea Mandatumin lähettämä paperi kunnolla.


      • eigrrierertwoowe

        Jee, tänään oli tilille napsahtanut yli 20 tonttua joita en kuvitellut koskaan näkevänikään :o)


      • säljarekingi
        eigrrierertwoowe kirjoitti:

        Jee, tänään oli tilille napsahtanut yli 20 tonttua joita en kuvitellut koskaan näkevänikään :o)

        ja kohta tulee soittoa kotiin, että meillä on tässä mahtava sijoitusmahdollisuus juuri teille ;-)


      • ee
        verotietäjä kirjoitti:

        että verottaja rankaisee nostosta ennen eläkeikää, mikäli ei ole kunnon syytä (ehtojen muutos ei ole, vaadittaisiin työttömyys, työkyvyttömyys, avioero tai -puolison kuolema). Ei meinaan mene tuolla prosentilla, vaan veroja korotetaan 50%.

        Vakuutusehtojen muuttuminen on riittävä syy irtisanomiseen, jolloin korotusta ei tule. Katso vero.fi:stä.


    • ugiug

      Itselleni tuli juuri jokavuotinen kirje jossa koitetaan saada maksamaan lisää kun kerran 5000 euroon asti saa vähentää bla bla bla.. Samassa kirjeessä mainitaan 7 vuoden siirtymäaika, josta kuulin ensimmäistä kertaa. Hetken aikaa ollut jo mielessä lopettaa tuo eläke"säästäminen", koska tuosta veroedusta ei ole kuitenkaan mitään hyötyä. Takaisin ne on kuitenkin maksettava rahoja nostettaessa, mutta kun tällä hetkellä se eläkkeelle jääminen näyttää uhkaavasti tapahtuvan jossakin 120 ikävuoden tienoilla jos silloinkaan. Elämä tuskin jatkuu sinne asti... Täytyypä ottaa selvää saisiko nuo omatkin rahat pois tuota kautta.

    • mitä kuuluu teppo52

      Mitäpä Teppo52 kuuluu tänään ... onko rahat käytetty vai tublattu hyvillä sijoituksilla ?

    • anita.blomstrom@gmai

      Äidilläni oli sijoitus/henkivaakutus Mandatum'ssa noin neljä vuotta. Aikaisemmin hänellä oli Sampo sijoitusvakuutus joka lakkautettiin ja rahat piti laittaa uuteen vakuutukseen. Se entinen oli kait liian edullinen. Nyt kun teemme selvitystä perunkirjoitusta varten ilmenee että hänen kerta säästönsä 25 000€ on koroista huolimatta 24 700€ tällä hetkellä. Kuluja, hoitomaksuja ja ulosanti summa 95% ovat vieneet kaiken hyödyn. Kait siitä pitää vielä verotkin maksaa?
      Kyllä mamma kääntyisi......kun tietäisi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1925
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1033
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      100
      957
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      727
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      564
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe