Hei ihmiset.
Tilanne: perustin firman yhtiökumppanin kanssa, toistaiseksi alku ollut hiljaisempi kuin oletettu ja palkkaa ei ole voinut nostaa n.6kuukauteen. Sain siis ensimmäisen luottohäiriömerkintäni. Yöunia on menetetty merkinnän takia. Merkintäni jäisi yhteen mikäli yksityinen (jolla ei varmaankaan ole rahasta pulaa) lainaisi minulle. Papereitahan saa tehtyä vaikka minkälaisia, lyhennyksistä ja koroista sopien sekä siitä mikäli lainaa ei lyhennetä ajallaan, lait on olemassa. Kuukausimenoihini saan jatkossa sen verran että saan hoidettua, mutta näitä erääntyneitä en. Tiedän että saan varmaan aika monet haukut ja nasevat kommentit kun tällaista kirjoitan, mutta pieni hinta siitä jos yksityinen lainaaja jostain löytyisikin. Ei sillä että uskoisin varakkaiden ihmisten viettävän luppoaikaa lainat ja velka- palstalla mutta siitäkin huolimatta.
Olen 25-vuotias naishenkilö.
[email protected]
Lainaa lainaa
16
979
Vastaukset
- aikuisten oikeesti
Jätit kertomatta kaksi tärkeintä kohtaa: paljonko lainaa tarvitset ja mitä tarjoat sitä vastaan pantiksi?
- Yritteliästyttö
Hei,
Laina on n.2000€. Omaisuutta minulla ei ole. Sähköpostiosoitteen laitoin sitä varten, jotta henkilö joka asiasta on oikeasti kiinnostunut voi ottaa minuun yhteyttä ja kysellä ihan mitä vaan. Ihan kaikkia henk. koht. asioita en kuitenkaan täällä revittele. - aikuisten oikeesti
Yritteliästyttö kirjoitti:
Hei,
Laina on n.2000€. Omaisuutta minulla ei ole. Sähköpostiosoitteen laitoin sitä varten, jotta henkilö joka asiasta on oikeasti kiinnostunut voi ottaa minuun yhteyttä ja kysellä ihan mitä vaan. Ihan kaikkia henk. koht. asioita en kuitenkaan täällä revittele.Jos ei ole pantattavaa omaisuutta niin millä sitten kuvittelet yksityisen varmistavan sinun maksavan lainan takaisin? Nimi lainapapereissa ja kunnialliset lupaukset ovat arvottomia.
Vakuudeksi tarjottava helposti realisoitava omaisuus ei ole henkilökohtainen asia, jota ei voisi keskustelupalstalla kertoa. Vaikka se olisi kultainen alusvaate niin sitä ei pysty yksilöimään kehenkään yhtään sen paremmin keskustelupalstan kuin sähköpostin kauttakaan.
- Rohkealle rokkaa
Epäonnistunut yritystoiminta on siis tähän mennessä tuottanut puoli vuotta palkatonta työtä ja luottomerkinnän. Asiaa ajattelit korjata ottamalla lisää lainaa. Mitä perusteita sinulla on olettaa, että seuraavat puoli vuotta menevät yhtään paremmin, ja lisälainan takaisinmaksu on mahdollista?
Jos odotukset toteutuvat samalla tavalla kuin aikaisemmin, tilanteesi juhannuksen tienoilla on paljon nykyistä huonompi. Et ole saanut nettotuloa vuoteen, sinulla on enemmän velkaa ja merkintä tästäkin lainasta. Parempi lopettaa silloin, kun asiat eivät ole vielä aivan täydelleen päin helvettiä.- Yritteliästyttö
Harmi jos hidas alku on merkki epäonnistumisesta. Jos tilanne olisi katastrofaalinen, olisin hylännyt jo uppoavan laivan ja etsisin muita töitä rahatilannetta paikkaamaan. Firma ei kuitenkaan ole konkurssin partaalla, omat asiani sen sijaan ovat. Yrityksestä en ole valmis luopumaan. Kuten em. vastauksessa sanoin, en ala täällä yksityiskohtia myöten selventämään tilannetta, mutta tällä hetkellä ja jatkossa tulot riittävät nykyisten menojen kattamiseen sekä nyt yhden maksun loputtua, rahaa jää n. 100-150 € erääntyneiden lyhentämiseen. Summaa vaan ei pysty tuolla lyhentämään, kun se on maksettava kerralla nyt pois merkintöjen välttämiseksi. Jos tyhmä olen niin en kuitenkaan niin tyhmä että jos tietäisin etten pysty lainaa lyhentämään, sen ottaisin silti. Koko tämä asian tarkoitushan on välttää tulevat merkinnät. Kiitos asiallisesta mielipiteestäsi.
- aikuisten oikeesti
Harmi jos hidas alku on merkki epäonnistumisesta. Jos tilanne olisi katastrofaalinen, olisin hylännyt jo uppoavan laivan ja etsisin muita töitä rahatilannetta paikkaamaan. Firma ei kuitenkaan ole konkurssin partaalla, omat asiani sen sijaan ovat. Yrityksestä en ole valmis luopumaan. Kuten em. vastauksessa sanoin, en ala täällä yksityiskohtia myöten selventämään tilannetta, mutta tällä hetkellä ja jatkossa tulot riittävät nykyisten menojen kattamiseen sekä nyt yhden maksun loputtua, rahaa jää n. 100-150 € erääntyneiden lyhentämiseen. Summaa vaan ei pysty tuolla lyhentämään, kun se on maksettava kerralla nyt pois merkintöjen välttämiseksi. Jos tyhmä olen niin en kuitenkaan niin tyhmä että jos tietäisin etten pysty lainaa lyhentämään, sen ottaisin silti. Koko tämä asian tarkoitushan on välttää tulevat merkinnät. Kiitos asiallisesta mielipiteestäsi.
Ei ole merkitystä tiedätkö pystyväsi maksamaan lainan takaisin vai et, sinun tulee pystyä vakuuttamaan lainanantaja maksuhalukuudestasi. Ja se onnistuu antamalla lainalle vakuus, jonka lainanantaja voisi realisoida, jos et maksasiskaan velkaa.
"Harmi jos hidas alku on merkki epäonnistumisesta."
Eikö se sinun mielestäsi ole epäonnistumista, jos ensimmäisen puolen vuoden aikana ei ole kyennyt lainkaan nostamaan palkkaa ja nyt tilanne on siinä jamassa, että rahaa pitää kinuta keskustelupalstoilta lainaksi.
"Jos tilanne olisi katastrofaalinen, olisin hylännyt jo uppoavan laivan ja etsisin muita töitä rahatilannetta paikkaamaan."
Tilanne on katastrofaalinen. Teet työtä, josta et saa palkkaa.
"Firma ei kuitenkaan ole konkurssin partaalla, omat asiani sen sijaan ovat."
Mutta kertomasi perusteella firman liiketalous ei ole toimivalla pohjalla.
"Jos tyhmä olen niin en kuitenkaan niin tyhmä että jos tietäisin etten pysty lainaa lyhentämään, sen ottaisin silti."
Se luottotietomerkintäsi on tullut jo siitä, että olet ottanut jonkun taloudellisen sitoomuksen, jota et ole pystynyt hoitamaan.- Yritteliästyttö
kriittinen kirjoitti:
Eikö se sinun mielestäsi ole epäonnistumista, jos ensimmäisen puolen vuoden aikana ei ole kyennyt lainkaan nostamaan palkkaa ja nyt tilanne on siinä jamassa, että rahaa pitää kinuta keskustelupalstoilta lainaksi.
"Jos tilanne olisi katastrofaalinen, olisin hylännyt jo uppoavan laivan ja etsisin muita töitä rahatilannetta paikkaamaan."
"Jos tyhmä olen niin en kuitenkaan niin tyhmä että jos tietäisin etten pysty lainaa lyhentämään, sen ottaisin silti."
Se luottotietomerkintäsi on tullut jo siitä, että olet ottanut jonkun taloudellisen sitoomuksen, jota et ole pystynyt hoitamaan.Ei ole mielestäni epäonnistumista. Oletko itse yrittäjä? Kuinka epänormaalia on se että yritys tekee vuoden ellei jopa kaksi joko tappiota tai palkkaan riittämätöntä tulosta? Ei juurikaan maailmaani kaada jos minua pidetään epäonnistujana, itse en kuitenkaan niin tee. Jos en osaisi lainkaan yritystä pyörittää, loppuisi firman tarina juurikin tähän, ellei olisi jo loppunut. Mutta se siitä, sanoin mitä vain, olette jo päättäneet mitä mieltä olette. Ja kinuamisesta tämä on kaukana. Maailma ei kaadu luottohäiriömerkintään, ei edes jos niitä tulee lisää. Nimimerkkikin sen kertoo, yrittänyttä ei laiteta. Pahoittelen mikäli tapani on sinun elämääsi jotenkin vaikeuttanut.
Katastrofaalinen sana tarkoitti yrityksen tilannetta. Edelleen, firma jatkaa tarinaansa.
Ja tyhmällä tarkoitan sitä että en ottaisi lisälainaa. En tee tilannettani pahemmaksi. En hanki itselleni lisää asioita, joista merkintä voisi tulla. Mutta säästääkseni kummankin aikaa, minulla ei ole tarjota sinulle mitään eikä ilmeisestikään sinulla minulle. Voit siirtyä kertomaan elämänohjeita vaikka seuraavalle joka palstalle kirjoittaa. (kommenttisi toki ovat asiallisia, ei sitä kieltämään) Yritteliästyttö kirjoitti:
Ei ole mielestäni epäonnistumista. Oletko itse yrittäjä? Kuinka epänormaalia on se että yritys tekee vuoden ellei jopa kaksi joko tappiota tai palkkaan riittämätöntä tulosta? Ei juurikaan maailmaani kaada jos minua pidetään epäonnistujana, itse en kuitenkaan niin tee. Jos en osaisi lainkaan yritystä pyörittää, loppuisi firman tarina juurikin tähän, ellei olisi jo loppunut. Mutta se siitä, sanoin mitä vain, olette jo päättäneet mitä mieltä olette. Ja kinuamisesta tämä on kaukana. Maailma ei kaadu luottohäiriömerkintään, ei edes jos niitä tulee lisää. Nimimerkkikin sen kertoo, yrittänyttä ei laiteta. Pahoittelen mikäli tapani on sinun elämääsi jotenkin vaikeuttanut.
Katastrofaalinen sana tarkoitti yrityksen tilannetta. Edelleen, firma jatkaa tarinaansa.
Ja tyhmällä tarkoitan sitä että en ottaisi lisälainaa. En tee tilannettani pahemmaksi. En hanki itselleni lisää asioita, joista merkintä voisi tulla. Mutta säästääkseni kummankin aikaa, minulla ei ole tarjota sinulle mitään eikä ilmeisestikään sinulla minulle. Voit siirtyä kertomaan elämänohjeita vaikka seuraavalle joka palstalle kirjoittaa. (kommenttisi toki ovat asiallisia, ei sitä kieltämään)"Ei ole mielestäni epäonnistumista."
Tulos sen kertoo. Karusti mutta varmasti. Mutta voit lohduttautua sillä, että suurella osalla yrittäjistä se menee juuri noin. Joskus kyse on osaamattomuudesta, joskus markkinoiden väärin arvioimisesta.
"Kuinka epänormaalia on se että yritys tekee vuoden ellei jopa kaksi joko tappiota tai palkkaan riittämätöntä tulosta?"
Jos puhutaan jatkuvuuden omaavista yrityksistä, niin se on yksin/kaksinyrittäjien kohdalla itse asiassa hyvinkin epänormaalia. Pienyrittäjän rahkeet ei yleensä riitä moneen tappiovuoteen. Niinpä valtaosa perustettavista yrityksistä lopettaakin toimintansa muutaman vuoden sisällä.
"Jos en osaisi lainkaan yritystä pyörittää, loppuisi firman tarina juurikin tähän, ellei olisi jo loppunut."
Palkkaa ei ole tullut puoleen vuoteen, luottotiedot ovat menneet ja nyt pitää pyytää rahaa lainaksi keskustelupalstalta ventovierailta ihmisiltä. Kyllä se on nyt lopun alkua. Valitettavasti.- Yritteliästyttö
kriittinen kirjoitti:
"Ei ole mielestäni epäonnistumista."
Tulos sen kertoo. Karusti mutta varmasti. Mutta voit lohduttautua sillä, että suurella osalla yrittäjistä se menee juuri noin. Joskus kyse on osaamattomuudesta, joskus markkinoiden väärin arvioimisesta.
"Kuinka epänormaalia on se että yritys tekee vuoden ellei jopa kaksi joko tappiota tai palkkaan riittämätöntä tulosta?"
Jos puhutaan jatkuvuuden omaavista yrityksistä, niin se on yksin/kaksinyrittäjien kohdalla itse asiassa hyvinkin epänormaalia. Pienyrittäjän rahkeet ei yleensä riitä moneen tappiovuoteen. Niinpä valtaosa perustettavista yrityksistä lopettaakin toimintansa muutaman vuoden sisällä.
"Jos en osaisi lainkaan yritystä pyörittää, loppuisi firman tarina juurikin tähän, ellei olisi jo loppunut."
Palkkaa ei ole tullut puoleen vuoteen, luottotiedot ovat menneet ja nyt pitää pyytää rahaa lainaksi keskustelupalstalta ventovierailta ihmisiltä. Kyllä se on nyt lopun alkua. Valitettavasti."Mutta se siitä, sanoin mitä vain, olette jo päättäneet mitä mieltä olette."
- aikuisten oikeesti
"Mutta se siitä, sanoin mitä vain, olette jo päättäneet mitä mieltä olette."
Ei, sinä olet sen päätöksen tehnyt. Pyydät lainaa haluamatta antaa sitä vastaan vakuutta.
- Yritteliästyttö
aikuisten oikeesti kirjoitti:
Ei, sinä olet sen päätöksen tehnyt. Pyydät lainaa haluamatta antaa sitä vastaan vakuutta.
Jatkuu siis sähköpostitse.
"Tiedän että saan varmaan aika monet haukut ja nasevat kommentit kun tällaista kirjoitan."
"Pahoittelen mikäli tapani on sinun elämääsi jotenkin vaikeuttanut. "
Lakkaa itsensä toistamisen. kriittinen kirjoitti:
Se luottotietomerkintäsi on tullut jo siitä, että olet ottanut jonkun taloudellisen sitoomuksen, jota et ole pystynyt hoitamaan.Siis suuri osa yrityksistä ei tuota juurikaan voittoa ensimmäisenä tilikautenaan. Ilmiö on iha yleisesti tunnettu, eikä välttämättä liity mitenkään firman kannattavuuteen tai ennakoi firman tulevaisuutta. se, että tuohon tilanteeseen ei ole osattu varautua, on aika yleinen moka, vaikka asiasta kyllä nykyisin yrityskoulutuksessa kerrotaankin.
itse tein aikoinani ensimmäisellä tilikaudella noin 200 tuhannen markan liikevaihdolla muhkean kolmen tonnin (markkoja) voiton, mikä siis oli itselleni vuoden työstä käteen jäävä palkka. Verot sitten vielä tuosta, prosentti oli toki tosi pieni :-) Tilanne kompensoitui toki sitten myöhemmin ja viivan alapuolelle jäi senverran ettei juurikaan enää harmita.
Syitä ilmiöön on monia, ja asia aika alariippuvainen.Yritteliästyttö kirjoitti:
Ei ole mielestäni epäonnistumista. Oletko itse yrittäjä? Kuinka epänormaalia on se että yritys tekee vuoden ellei jopa kaksi joko tappiota tai palkkaan riittämätöntä tulosta? Ei juurikaan maailmaani kaada jos minua pidetään epäonnistujana, itse en kuitenkaan niin tee. Jos en osaisi lainkaan yritystä pyörittää, loppuisi firman tarina juurikin tähän, ellei olisi jo loppunut. Mutta se siitä, sanoin mitä vain, olette jo päättäneet mitä mieltä olette. Ja kinuamisesta tämä on kaukana. Maailma ei kaadu luottohäiriömerkintään, ei edes jos niitä tulee lisää. Nimimerkkikin sen kertoo, yrittänyttä ei laiteta. Pahoittelen mikäli tapani on sinun elämääsi jotenkin vaikeuttanut.
Ja tyhmällä tarkoitan sitä että en ottaisi lisälainaa. En tee tilannettani pahemmaksi. En hanki itselleni lisää asioita, joista merkintä voisi tulla. Mutta säästääkseni kummankin aikaa, minulla ei ole tarjota sinulle mitään eikä ilmeisestikään sinulla minulle. Voit siirtyä kertomaan elämänohjeita vaikka seuraavalle joka palstalle kirjoittaa. (kommenttisi toki ovat asiallisia, ei sitä kieltämään)Meinasin poistaa tämän ketjun palstan sääntöjen vastaisena, mutta keskustelu jatkui liian mielenkiintoisena.
Minä olen sivutoiminen yrittäjä. Ei ole mitenkään epänormaalia, että aloittava yritys tekee alussa tappiota - investointeihin uppoaa rahaa, mutta siihen pitää varautua. Ei ole mitenkään epänormaalia, että uskoo ideaansa ja sen kannattavuuteen. Mutta perstaskussa pitää riittää varaa pyörittää yritystä ilman palkaa se vuosi tai kaksi jos sitä tekee päätyökseen.
Kenenkään maailma ei kaadu luottariin, mutta se on erittäin ikävä merkintä jos kyseessä on henkilöyritys.
'Ja tyhmällä tarkoitan sitä että en ottaisi lisälainaa' - ymmärsinkö jotain väärin kun käsitin, että alkuperäisessä viestissäsi etsit yksityistä lainaajaa???- aikuisten oikeesti
Jatkuu siis sähköpostitse.
"Tiedän että saan varmaan aika monet haukut ja nasevat kommentit kun tällaista kirjoitan."
"Pahoittelen mikäli tapani on sinun elämääsi jotenkin vaikeuttanut. "
Lakkaa itsensä toistamisen.Pystytkö sähköpostin välityksellä kertomaan mahdolliselle lainan antajalle enemmän kuin keskustelupalstalla? Jotain mikä vaikuttaisi olennnaisesti lainaan, esim. vakuus.
Toisto johtuu sinusta, kun sinä et usko ensimmäisellä keralla vaan kerjäät lainaa ilman kunnon vakuuksia. Lakkaa siis itse toistamasta kerjäämistä, jos sinulla ei ole mitään uutta sanottavaa.
- jargonaut
Eikö tämäkin vedätysyritys ole nähty täällä jo lukemattomia kertoja; n. 25v nainen joka tarvitsee lainaa äkilliseen menoon, minkäänlaista omaisuutta ei tietenkään ole, ja kertoo lisää vain sähköpostikeskustelussa? On se kumma, kun tällä palstalla kaikilla tuntuu olevan sama lähtötilanne...
Yrityksellä kuin yrityksellä on oltava jotain omaisuutta - vähintäänkin tietokone, jolla hoidetaan laskujen kirjoittaminen ja niiden maksaminen. Vaikka se olisi mielestäsi kuinka antiikkinen tahansa, on se silti mahdollinen pantti. Enkä usko, että se on ainoa omaisuutesi.
Sähköpostiosoitteesi on vasta luotu, eikä sitä ole mainittu missään muualla netissä kuin tässä threadissa. Eikä hakujen perusteella Suomessa edes ole ihmistä nimeltä Minttu Lahti. Oletko nyt aivan varma oikeasta nimestäsi?
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 972123
- 591257
Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä
Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html2281129Nainen, huomasitko kun muutin sinua?
Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/971105- 101056
Tämä kesä ei ollut vielä meidän
Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos66996IS Viikonloppu 12.-13.7.2025
Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko56939Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit
Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.91922Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan
Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.175898Teet tämän niin
Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸42852