EI kannata käydä MPKK:a

valinta2

Kannattaa ennemminkin kouluttautua insinööriksi ja mennä sitten armeijaan töihin.

Insinööritutkinto on yksi harvoja joilla saa upseerinnatsat. Lisäksi tulee vielä miekka erottamaan insinöörimajurin tavallisesta "rivimajurista". Palkkakin on parempi yms. edut. Mutta ennen kaikkea työtehtävät ovat kiinostavampia ja työkaverit mukavampia. Miinuksena paljon raskaampi koulutus.

MPKK:n käynyt joutuu ensimmäiset 20 vuotta komentelemaan teinivarusmiehiä ennen kuin pääsee oikeisiin töihin (jos pääsee).

9

6477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • millä järjellä?

      Mutta jos on jo kouluttautunut insinööriksi tai peräti DI:ksi, niin miksi mennä inttiin töihin, kun voi työskennellä muuallakin?

    • ihan vaan--

      mielenkiinnosta.

      mitä tarkoitat insinöörimajurilla.
      mitä tarkoitat raskaammalla koulutuksella.

      jos sun 20vuotta on yhtä pitkä kun minun niin ei.
      20:s vuodes mpkk:n käynyt on ""varmasti"" jo kapteeni.
      kaikki mpkk:sta valmistuvat ei varmaankaa mee komppanjoihin.

      • Kapiaisena ollut

        Vanhan teknillisenkoulun käyneet äijät ylenevät ilman sotilaskoulutusta insinöörieverstiluutnanteiksi asti.
        Insinöörimajureita tiedän monia. Ovat niin stanan isoa herraa.


      • varmaan kyllä
        Kapiaisena ollut kirjoitti:

        Vanhan teknillisenkoulun käyneet äijät ylenevät ilman sotilaskoulutusta insinöörieverstiluutnanteiksi asti.
        Insinöörimajureita tiedän monia. Ovat niin stanan isoa herraa.

        ""Ovat niin stanan isoa herraa.""
        MUTTA HE OVAT SITÄ KESKENÄÄN. ihan niin kuin vm-johtajatkin.

        se on palvelus arvo. turha nähdä unta että insinööri majuri kyykytäs vaki kapua.

        sairaanhoidon lääkärit taas on asia erikseen, nimittäin terveys asiossa.
        eläinlääkintä on jo varmaan ulkoistettu.

        kyllä se mpkk:n käynyt on 20vuoden jälkeen siinä ja siinä majuria, kyllä se niin lähellä on.

        tekninen ala on niin kuin mpkk:n opiskelijat että heillä voidaan katsoa olevan ihan oma arvo järjestelmä luokka systeemi.


      • Ei pidä paikkaansa
        Kapiaisena ollut kirjoitti:

        Vanhan teknillisenkoulun käyneet äijät ylenevät ilman sotilaskoulutusta insinöörieverstiluutnanteiksi asti.
        Insinöörimajureita tiedän monia. Ovat niin stanan isoa herraa.

        PAri asiavirhettä vanhalla kapioaisella:
        -Teknilisen koulun käyneet ovat teknikkoja ja etenevät max. teknikkokapteeniksi/teknikkokapteeniluutnantiksi. Vanhalla opistoinssillä ja nykyisillä amk-insseillä on mahdollisuus tietääkseni tuohon ins.everstin natsaan saakka, mutta ei teknillisen koulun käyneellä kuten väitit.

        Toinen asiavirhe oli sotilaskoulutuksessa. Ennen tekninen virkapukuporukka kävi 'erikoisupseerikurssit' ja nykyään tietääkseni MPKK.kursseja (jotain 'maanpuolustuskurssien osakokonaisuuksia') Eli kouluttautuminen talon sisäisillä ja erityisesti ulkoisilla opinnoilla ovat oleellinen osa uralla etenemistä; niin intissä kuin millä hyvänsä teknisellä alalla. Et vissiin tiennyt tätä?

        Kolmas asiavirhe oli tuo 'stanan isoa herraa' -väite. Tyypillisesti inssit ja teknikot toimivat teknillisissä tehtävissä eivätkä inttityyliin komentele yhtikäs ketään. Eikä se toimisikaan kun inssikapun jämä on pelkkä osoitus virkaiästä, virkahousujen housun persuksen kulutusmerkki eikä muuta.


        Koulutuksesta löytynyttä:
        http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/c6b6fd8042c68470b912fd9ede18f403/Taydennyskoulutuskalenteri_2010.pdf?MOD=AJPERES


    • Para Bellum

      Olet muuten väärässä parissakin asiassa.

      Itse kävin MPKK:n ja valmistuin yliluutnanttina. Varusmiehiä sain kouluttaa vain ensimmäisen vuoden ja jo kesken sen minua alettiin vääntää ylempiin tehtäviin. Olisin nimenomaan halunnut kouluttaa varusmiehiä ja reserviläisiä, mutta jouduin hyvin pian muka "parempiin" toimistotöihin. Kapteeniksi sain ylennyksen "normaalisti" eli 5 vuotta valmistumisen jälkeen. 6 vuotta valmistumisesta jouduin "vielä parempiin" esikuntatehtäviin. Joka tapauksessa parasta työssäni on ollut palveluspaikasta riippumatta loistavat työkaverit ja erinomainen työilmapiiri.

      Koko ajan on palkka noussut, mutta en minä tullut toimistotöitä tekemään. Peruspalkan lisäksi mukavana puolena on, että varusmiesten kammoksumista "metsäöistä" kapiainen saa hyvät haittatyökorvaukset vaikka minä en niitä öitä haittana näe. Niin ja ilta- sekä yötöistä virkamiehen normaalit lisäpalkat. Erilaisilla komennuksilla valtion virkaehtosopimuksen mukaan majoitus on ilmaiseksi hotellissa ja tästä "kärsimyksestä" tulee palkan päälle päivärahat. Palkan lisäksi on huomioitava se, että opinnot eivät maksaneet mitään eli majoitus, ruoka ja vaatetus tuli MPKK:lta ilmaiseksi. Moni opiskelija joutuu ottamaan opintolainaa, mutta kadettina sai laitettua jopa vähän rahaa säästöön päivärahoista, jotka olivat huomattavasti varusmiehen päivärahoja suuremmat.

      Kyllästyin toimistotöihin ja aloin opiskella työn ohessa diplomi-insinööriksi. MPKK:lla ylempi korkeakoulututkinto kesti 3 v 9 kk ja vaihtoehtona ei ollut opintojen venyminen vaan keskeyttäminen. Nyt myös siviiliopinnoista kokemusta keränneenä voin sanoa, että DI-opinnot ovat olleet jopa työn ohessa helppoja verrattuna MPKK:hon. Päivääkään en ole pitänyt töistä opintovapaata vaan olen opiskellut huvikseni iltaisin, viikonloppuisin ja loma-aikaan. Paikallaolovelvoitetta ei onneksi DI-opinnoissa juurikaan ole ja monissa kursseissa riittää pelkkä tentissä käyminen tai sitten täytyy lisäksi palauttaa harjoitustöitä tai osallistua laskuharjoituksiin. Vielä pitäisi jaksaa vääntää diplomityö valmiiksi.

      Vielä en kuitenkaan tiedä, mitä "isona" tekisin. Erikoisupseerina eli esimerkiksi insinöörimajurina peruspalkka olisi kyllä parempi, mutta itse tulin armeijaan tekemään "ulkotöitä". Insinöörimajurit tekevät pääasiassa toimistotöitä normaalilla virastotyöajalla, jolloin juuri nuo kaipaamani leirit haittatyökorvauksineen ja muut lisät jäävät pienemmiksi. Mutta kohta molemmat tutkinnot käyneenä uskon, että esimieheni löytävät minulle hyviä hommia.

      • Resalik

        Jos on kiinnostunut militääripuolen tekniikasta, mutta sulkeisohjesääntö saa pään leviämään, niin miksei?

        Käsittääkseni insinöörien liksat puolustusvoimissa ovat nousseet lähemmäs yksityistä sektoria. Ei ne silti pärjää vertailussa, mutta ei se raha ole aina kynnyskysymys.

        Antaa rivilutien juoksuttaa porukkaa.

        Insinööri kun olin, minua houkuteltiin armeijaan töihin erikois-AUK:n jälkeen. Työtehtävä/kollegat olisivat olleet tuttuja. Enpä mennyt.


    • Anonyymi

      Mpkk sust tulee 3vuodes luutnantti ja 2-3 vuodessa sen jälkee kapteeni

    • Anonyymi

      MPKK :sta valmistuu nykyään lähinnä itseään täynnä olevia visionäärejä joilla on pakonomainen tarve muuttaa kaikki vuosikymmenien aikana hyväksi havaitut toimintatavat oman ylivertaisen mielen mukaiseksi.
      Erikoisosaaminen on powerpointit, päteminen ja ylemmille valehtelu.

      Tästä kärsii sitten koko organisaatio kun pääsevät jotain projekteja pyörittämään.
      Rahaa palaa ja sutta ja sekudaa tulee.

      Nim:Läheltä nähnyt

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2536
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1411
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      67
      1402
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1121
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe