Voiko

Tietämätön

sosiaalitoimi pakottaa ensikotiin ilman kunnon syytä?

11

1235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täti Sininen

      En todella jaksa uskoa, että nykypäivän jokapaikan resurssipulassa ketään pakotettaisiin ilman syytä ensikotiin. Jos sosiaalityöntekijä on katsonut tarpeelliseksi suositella ensikotia ja on valmis kirjoittamaan maksusitoumuksen, ottaisin neuvosta ilman muuta vaarin.
      Tämä vielä suuremmalla syyllä, jos kyseessä on äidin päihdeongelma. Maassamme ei kuitenkaan ole pakkohoitolakia, joten pakottaa ei ketään voi. Lapset voidaan kyllä huostaanottaa ilman vanhempien "suostumusta", jos kasvuympäristö vakavasti vaarantaa lapsen kehityksen.
      Joskus sitä on niin sokea omalle tilanteelleen, ettei voi nähdä syytä.

      • Tietämätön

        olen joskus kärsinyt masennuksen ja sen katsovat syyksi ensikotiin menolle.
        Sossu on jo erottanut meidät lapsen isästä - joka on kunnollinen poika.
        Mulle on annettu tasan kaksi vaihtoehtoa. Ensikoti tai adoptio. Adoptio repii sydämen rinnasta, mutta kun kaikki painostaa.


      • Täti Sininen
        Tietämätön kirjoitti:

        olen joskus kärsinyt masennuksen ja sen katsovat syyksi ensikotiin menolle.
        Sossu on jo erottanut meidät lapsen isästä - joka on kunnollinen poika.
        Mulle on annettu tasan kaksi vaihtoehtoa. Ensikoti tai adoptio. Adoptio repii sydämen rinnasta, mutta kun kaikki painostaa.

        Ei tuollaisia ehtoja voi masennuksen takia asetella kukaan sosiaalitoimessa. jopa 80 prosenttia äideistä on hieman masentuneita synnytyksen jälkeen. Vakava masennus haittaa tietysti lapsenhoitoa, ja jos sosiaalityöntekijällä on ollut syytä epäillä tätä kohdallasi, hän on päätynyt suosittamaan ensikotia.
        Jos olet vakavasti masentunut, voi ensikoti olla pienen lapsen kanssa loistava vaihtoehto. Sitä ei kannata pelätä. Se ei leimaa loppuelämääsi. Voit ottaa sen pienenä lomana, jolla saat samalla välineitä lapsesi kanssa pärjäämiseen. Katso vaikka http://www.ensijaturvakotienliitto.fi/2toiminta/1ensi.html ja http://www.ensijaturvakotienliitto.fi/2toiminta/3blues.html.
        He tarjoavat palveluja sinulle, ja jos kerran sosiaalitoimi maksaa, mikset hyödyntäisi tilaisuutta.


    • ronja

      sinua ei voida pakottaa mihinkään, mutta tarvitset apua jos sosiaalitoimi on sitä mieltä. he eivät huvikseen ehdota ensikotiin menoa. ensikoti on ihan mukava paikka. siellä voit rauhassa asua lapsesi kanssa ja saat apua ja ohjausta kun tarvitset lapsen hoidossa ja kotitöissä. lapsi voidaan huostaan ottaa, muttei adoptoida ilman lupaasi. adptio tarkoittaa sitä, että jostain muusta henkilöstä tulee lapsen virallinen huoltaja ja sinulla ei olisi mitään oikeuksia lapseesi. huostaan otto taas on vain lapsen sijoittaminen laitokseen tai sijais- tai perhekotiin.jos lapsen fyysinen tai psyykkinen terveys vaarantuu niin harkitaan huostaanottoa. hae apua ja ota sitä vastaan niin voitte kumpikin hyvin. lapsesi ja sinä. sosiaali tantat eivät ole vihollisia vaan haluavat auttaa sinua ja lastasi.

      • Tietämätön

        meitä olisi kaksi lasta hoitamassa omassa asunnossa, mutta sosiaalitoimi haluaa pitää meidät erossa lapsen isästä, isän äidin toimesta.
        Poikaystäväni äiti on sosiaalitoimessa töissä ja "juttelee" sossujen kanssa selkämme takana.

        Kannattaisiko tukeutua lakimiehen apuun?


    • taika-83

      ei voi pakottaa mutta ehtoja voivat asettaa. mikset miettisi menoa sinne? onhan se hienoa että saisi avun ja turvan alussa, jolloin kaikki on suurta ja ihmeellistä. minusta kannattaa miettiä sinne menoa. itse en ole koskaan käynyt edes ovella mutta ystäväni oli ja on siitä todella kiitollinen.

      • Tietämätön

        viettää elämämme lapsen isän kanssa, mutta sosiaalitoimi kieltää, mitä en ymmärrä. Poika käy vastuullisesti koulua ja menee töihin koko kesäksi.
        Voiko sosiaalitoimi erottaa meidät?
        Kuulemma yksin pääsen muuttamaan, mutta lapsen isän kanssa en.


    • kv1

      käsittääkseni nuorta äitiä ja nuorta isää pyritään tukemaan vanhemmuuteen. ja nimenomaan niin, että lapsella olisi sekä isä että äiti kuvioissa.

      sinä väität nyt toista, mutta ethän sentään yritä kaunistella totuutta? onko poikakaverisi asiat aivan noin hyvällä tolalla kuin kerrot? ei koulupinnausta? ei rötöksiä? väkivaltaisuutta ?
      tiedän tapauksen jossa nuoret vanhemmat erotettiin sosiaalitoimen taholta pojan väkivaltaisen käytöksen johdosta vaikka väkivalta ei tyttökaveriin kohdistunutkaan.

      jos kaikki on todella OK ja erottaminen viranomaisten taholta tosiaan johtuu vain ja ainoastaan pojan äidin väitteistä, niin ota yhteyttä johtavaan sosiaalityöntekijään ja valita.

      asiakkaan etuja ajava sosiaaliasiamies voisi myös olla helposti tavoitettava maksuton taho, joka voisi kanssasi selvittää miksi tähän tilanteeseen on jouduttu.

      • Tietämätön

        jälkeen kun poikaystävän äiti kävi juttelemassa mun sosiaalityöntekijäni kanssa meidän SELKÄMME TAKANA, meitä ei ole haluttu päästää muuttamaan yhteen.

        Siis minä voin oikeesti valittaa?
        Kiitos tiedosta.


    • omppu

      Hei tietämätön, oletkos kuullut siitä ettää ensikodissa saa asua myös iskäkin! ja Hän saa/on suotavaa olla lapsensa kanssa heti alussa. Voin varmuudella sanoa että ensikoti on mitä parhain vaihtoehto nuorelle äidille. Olen itse siellä asunut, tosin olin silloin se vauva, jonka takia siellä oltiin ja pikkusiskoni asui oman lapsensa kanssa siellä 4 kk ja muutti sitten omilleen lapsen ja sen isän kanssa. Lämmöllä suosittelen sinulle ensikotia, saat sieltä erittäin asiantuntevan opastuksen ja paljon uusia tuttuja joilla jokaisella on oma käärö tai jopa kaksi.

    • Anonyymi

      Täällä kohtalo toverin äiti

      Tyttäreni pakotettiin menemään ensikotiin ja ei edes perusteltu ei kerrottu syytä vaikka sitä kysyttiin.
      Tyttö olisi pärjännyt kotona hyvän tukiverkon kanssa mutta ei

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuuluuko ehkäisy parisuhteessa molemmille

      Mieheni pelkää kovasti sitä, että minun käyttämä ehkäisy (pillerit) pettävät ja että tulisin raskaaksi. Hänellä on jo en
      Parisuhde
      62
      1214
    2. Suhun ihastuminen oli liikaa mulle ...

      Se meni jo sairauden ja sekavuuden puolelle. Oisin tehnyt melkein mitä vain, että saisin sut ja se ei ole tervettä. Vars
      Ikävä
      34
      1020
    3. Mihin ihastuit ensimmäisenä

      kaivatussasi? 💯
      Ikävä
      63
      1010
    4. Tänään valtuustossa

      Striimi rikki. Mennään saliin ja otetaan pussillinen mätiä omenoita mukaan. Popcornit valmiiksi kun Savola alkaa puhumaa
      Ähtäri
      26
      1007
    5. Miten paljon odotat hänen

      Kohtaamisia tai näkemistä? Kuinka hyvä keskusteluyhteys teillä on?
      Ikävä
      69
      955
    6. Onko kaivattunne puhelias

      Vai hiljainen hissukka.
      Ikävä
      46
      941
    7. Jiille kysymys

      Oletko kuitenkin mennyt eteenpäin ja sinulla joku uusi nainen kuvioissa? 🥹
      Ikävä
      73
      892
    8. Suomussalmen mustalaiset

      Uutena suomussalmelaisena mietin, että millasta porukkaa ovat?
      Suomussalmi
      17
      870
    9. Oletko mielestäsi kaivattusi

      ihannetyyppi ulkoisesti?
      Ikävä
      56
      852
    10. Minkälaiset hiukset

      kaivatullasi on? Miehellä Kenties ananas, puolikalju jne jne Naisella kenties vaaleat kiharat jne jne
      Ikävä
      27
      836
    Aihe