Vaikka kesä on kauneimmillaan ja veneilykautta on
jäljellä kuukausia, niin kysyisin onko kellään
tietoa Helsingin lähistöllä olevista telakoista
joissa voisi talvenaikana esim. uusia 7.5 m
summalaisen kansirakenteet.(itse).
Kiitos.
Puuveneen perusteellinen talvikunnostus
4
1307
Vastaukset
- Pekka Huhta
...mutta muista, että puuvenettä ei voi pitää
koko talvea lämmitetyssä tilassa. Tai voi
tietysti, mutta kun talven pakkasilla
lämmitetyssä tilassa ilman suhteellinen kosteus
laskee jopa 10-20%:iin, niin puun suhteellinen
kosteus saattaa hipoa kuivimpina pakkaspäivinä
vain muutamaa prosenttia. Mikä taas toisin sanoen
tarkoittaa puuveneelle hirmuisia. Vene haristuu
pahasti ja pahimmassa tapauksessa lautoja saattaa
halkeilla. Kaikki kuivuminen ja saumojen
haristuminen ei ole palautuvaa, joten tätä
kannattaa varoa.
Valitan, että minulla on hyvien vuokrapaikkojen
sijaan tarjolla vain häijyä säikyttelyä :)
Paras kunnostushalli on kylmä, enintään vähän
plussan puolelle lämmitetty, rantaa lähellä oleva
paikka. Lyhyitä remontteja voi tehdä ihan
lämmitetyssäkin hallissa, mutta koko talven
lämpimässä hallissa ollut vene on kyllä pelottava
ajatuskin.
Jos teet hallissa, niin rajoita kuivassaoloaika
minimiin. Usein näkee että veneen ympärilleon
rakennettu "helmat" rakennusmuovista. Muovi
ylettää maahan ja muovihelman alla on
kostuttimia, ja koko komeuden päälle laitetaan
päällysmuovi kun lähdetään kotiin. Muovin alla
voi myös aina välillä nostaa lämpöä maalauksia ja
kannen saumauksia varten, päälle laitetun muovin
ansiosta kosteus ei pääse karkuun kun lämpöä
nostetaan.
Toinen vaihtoehto on rakentaa kunnollinen
pressuhalli ja tehdä homma siellä, ulkona.
Itselläni oli puolitoista vuotta projektivene
katoksen alla ja kunnolla pukeutuneena töitä tuli
tehtyä vielä 15 asteen pakkasessa. Liimaukset
tein talvella auton sisätilalämppärin varassa. Ja
sitä paitsi, saisitpahan hyvän säilytyskatoksen
seuraaville vuosille.
Pienenä anekdoottina loppuun: Helmikuun
venemessuilla veistäjät pitävät useampia
kostuttajia aina venettä kohden päällä (öisin
niitä on tosiaan joka paatti puolillaan) ja
siltikin aina muutamaan veneeseen tulee jo viikon
aikana jotain pikku kuivumisvauriota. Uudet
vastaveistetyt veneet eivät niin kärsi, mutta jo
vesillä olleisiin käytettyihin saa helposti
pieniä pintahalkeamia lautoihin ja vähän kipeää
lakka- ja maalipintoihin. Kannattaa siis olla
tarkkana.
pekka
PS. Puuvene.netin kunnostussivulta
http://www.puuvene.net/huolto.html löytyy pari
kannen uusimiskuvausta. Toisessa homma tosiaan
tehtiin kylmässä hallissa ja käytettiin juuri
kuvatunlaista muovia.- Nikkaroimaan.
Kiitos tiedoista. Lämpimään halliin en ole
ajatellutkaan venettä viedä, mutta kun
puuveneille on säilytystiloja sisätiloissa
(asteet n. 2C), niin etsiskelen vaan kylmiä
remonttihalleja Stadin alueelta.
Ehkä se kunnon telttaratkaisu on viimeinen
vaihtoehto? - Pekka Huhta
Nikkaroimaan. kirjoitti:
Kiitos tiedoista. Lämpimään halliin en ole
ajatellutkaan venettä viedä, mutta kun
puuveneille on säilytystiloja sisätiloissa
(asteet n. 2C), niin etsiskelen vaan kylmiä
remonttihalleja Stadin alueelta.
Ehkä se kunnon telttaratkaisu on viimeinen
vaihtoehto?Katos on ihan hyvä vaihtoehto, varsinkin sen
vuoksi että se mahdollistaa myös seuraavien
vuosien remontit pikkurahalla. Jos tällä hetkellä
sinulla ei ole ihan kunnollista katosta
talvisäilytykseen yleensä, niin uuden tekeminen
on ihan perusteltua.
Minulla ei ole skannattuna kuin yksi kuva omasta
hallistani, osoitteessa
http://www.puuvene.net/Lehti/1997-
3/kuvat/exocet.jpg
Toinen ulkokuva vastaavasta löytyy osoitteesta
http://personal.inet.fi/yritys/silverplast/kuvat/v
enepeite.gif
Tuollaisia korkeita "katedraaleja" on erityisesti
purjeveneiden päällä, mutta matalamman voi ihan
hyvin tehdä fiskarille. Taivutetut kaaret ovat
kevyet, menevät pieneen tilaan ja eivät tule
kohtuuttoman kalliiksi. Oma katokseni 9 x 3,5 m
tuli maksamaan yhteensä ehkä viitisen tonnia
josta oli reilusti yli puolet pressun hintaa.
Kyllähän sille hintaa tulee, mutta hinnan ero
tulee takaisin jo toisena talvena verrattuna
sisäsäilytykseen.
Minulla oli vaihtoehtona 6 mk/m2 säilytys ulkona
tai 22 mk/m2 säilytys hallissa. Tavallisen
kahdeksan kuukauden säilytys olisi siis tullut
maksamaan 1512 mk pihalla tai 5544 mk hallissa.
Ja kun oma remonttini kesti 18 kuukautta, niin
hallin vuokra olisi ollut jo yli 12 000. Noilla
hinnoilla sitä nyt kärsii muutamasta
talvipäivästä ulkonakin, puhumattakaan miltä jo
valmiiksi viisi vuotta kuivilla ollut vene olisi
näyttänyt puolentoista vuoden hallisäilytyksen
jälkeen.
Eli siis jos sinulla on käyttöä katokselle vielä
tulevaisuudessa talvisäilytyspaikkana niin
kannattaa mielestäni ehdottomasti. Työkaluja ja
muita ei voi tietysti säilytellä yhtä
huolettomasti ulkona, mutta käyhän sitä varkaita
halleissakin.
Ja niihin talvipäiviin tottuu ihmeesti. Kahden
viime talven aikana ei ole ollut montaa viikkoa
niin kovaa pakkasta ettei kestäisi ulkona olla.
Siihen tottuu ja yllättäen siellä katoksen
sisällä on aika lämmin kun vähän tekee töitäkin
välillä :)
pekka - Nikaroitsija
Pekka Huhta kirjoitti:
Katos on ihan hyvä vaihtoehto, varsinkin sen
vuoksi että se mahdollistaa myös seuraavien
vuosien remontit pikkurahalla. Jos tällä hetkellä
sinulla ei ole ihan kunnollista katosta
talvisäilytykseen yleensä, niin uuden tekeminen
on ihan perusteltua.
Minulla ei ole skannattuna kuin yksi kuva omasta
hallistani, osoitteessa
http://www.puuvene.net/Lehti/1997-
3/kuvat/exocet.jpg
Toinen ulkokuva vastaavasta löytyy osoitteesta
http://personal.inet.fi/yritys/silverplast/kuvat/v
enepeite.gif
Tuollaisia korkeita "katedraaleja" on erityisesti
purjeveneiden päällä, mutta matalamman voi ihan
hyvin tehdä fiskarille. Taivutetut kaaret ovat
kevyet, menevät pieneen tilaan ja eivät tule
kohtuuttoman kalliiksi. Oma katokseni 9 x 3,5 m
tuli maksamaan yhteensä ehkä viitisen tonnia
josta oli reilusti yli puolet pressun hintaa.
Kyllähän sille hintaa tulee, mutta hinnan ero
tulee takaisin jo toisena talvena verrattuna
sisäsäilytykseen.
Minulla oli vaihtoehtona 6 mk/m2 säilytys ulkona
tai 22 mk/m2 säilytys hallissa. Tavallisen
kahdeksan kuukauden säilytys olisi siis tullut
maksamaan 1512 mk pihalla tai 5544 mk hallissa.
Ja kun oma remonttini kesti 18 kuukautta, niin
hallin vuokra olisi ollut jo yli 12 000. Noilla
hinnoilla sitä nyt kärsii muutamasta
talvipäivästä ulkonakin, puhumattakaan miltä jo
valmiiksi viisi vuotta kuivilla ollut vene olisi
näyttänyt puolentoista vuoden hallisäilytyksen
jälkeen.
Eli siis jos sinulla on käyttöä katokselle vielä
tulevaisuudessa talvisäilytyspaikkana niin
kannattaa mielestäni ehdottomasti. Työkaluja ja
muita ei voi tietysti säilytellä yhtä
huolettomasti ulkona, mutta käyhän sitä varkaita
halleissakin.
Ja niihin talvipäiviin tottuu ihmeesti. Kahden
viime talven aikana ei ole ollut montaa viikkoa
niin kovaa pakkasta ettei kestäisi ulkona olla.
Siihen tottuu ja yllättäen siellä katoksen
sisällä on aika lämmin kun vähän tekee töitäkin
välillä :)
pekkaPitää sitten nikkaroida se katos ja sitten vene.
Hyvää kesän jatkoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492338- 262213
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271545Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161534- 1241447
- 191093
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71984Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut117954Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333883