Puuveneen perusteellinen talvikunnostus

Nikkaroija

Vaikka kesä on kauneimmillaan ja veneilykautta on
jäljellä kuukausia, niin kysyisin onko kellään
tietoa Helsingin lähistöllä olevista telakoista
joissa voisi talvenaikana esim. uusia 7.5 m
summalaisen kansirakenteet.(itse).

Kiitos.

4

1307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pekka Huhta

      ...mutta muista, että puuvenettä ei voi pitää
      koko talvea lämmitetyssä tilassa. Tai voi
      tietysti, mutta kun talven pakkasilla
      lämmitetyssä tilassa ilman suhteellinen kosteus
      laskee jopa 10-20%:iin, niin puun suhteellinen
      kosteus saattaa hipoa kuivimpina pakkaspäivinä
      vain muutamaa prosenttia. Mikä taas toisin sanoen
      tarkoittaa puuveneelle hirmuisia. Vene haristuu
      pahasti ja pahimmassa tapauksessa lautoja saattaa
      halkeilla. Kaikki kuivuminen ja saumojen
      haristuminen ei ole palautuvaa, joten tätä
      kannattaa varoa.

      Valitan, että minulla on hyvien vuokrapaikkojen
      sijaan tarjolla vain häijyä säikyttelyä :)

      Paras kunnostushalli on kylmä, enintään vähän
      plussan puolelle lämmitetty, rantaa lähellä oleva
      paikka. Lyhyitä remontteja voi tehdä ihan
      lämmitetyssäkin hallissa, mutta koko talven
      lämpimässä hallissa ollut vene on kyllä pelottava
      ajatuskin.

      Jos teet hallissa, niin rajoita kuivassaoloaika
      minimiin. Usein näkee että veneen ympärilleon
      rakennettu "helmat" rakennusmuovista. Muovi
      ylettää maahan ja muovihelman alla on
      kostuttimia, ja koko komeuden päälle laitetaan
      päällysmuovi kun lähdetään kotiin. Muovin alla
      voi myös aina välillä nostaa lämpöä maalauksia ja
      kannen saumauksia varten, päälle laitetun muovin
      ansiosta kosteus ei pääse karkuun kun lämpöä
      nostetaan.

      Toinen vaihtoehto on rakentaa kunnollinen
      pressuhalli ja tehdä homma siellä, ulkona.
      Itselläni oli puolitoista vuotta projektivene
      katoksen alla ja kunnolla pukeutuneena töitä tuli
      tehtyä vielä 15 asteen pakkasessa. Liimaukset
      tein talvella auton sisätilalämppärin varassa. Ja
      sitä paitsi, saisitpahan hyvän säilytyskatoksen
      seuraaville vuosille.

      Pienenä anekdoottina loppuun: Helmikuun
      venemessuilla veistäjät pitävät useampia
      kostuttajia aina venettä kohden päällä (öisin
      niitä on tosiaan joka paatti puolillaan) ja
      siltikin aina muutamaan veneeseen tulee jo viikon
      aikana jotain pikku kuivumisvauriota. Uudet
      vastaveistetyt veneet eivät niin kärsi, mutta jo
      vesillä olleisiin käytettyihin saa helposti
      pieniä pintahalkeamia lautoihin ja vähän kipeää
      lakka- ja maalipintoihin. Kannattaa siis olla
      tarkkana.

      pekka

      PS. Puuvene.netin kunnostussivulta
      http://www.puuvene.net/huolto.html löytyy pari
      kannen uusimiskuvausta. Toisessa homma tosiaan
      tehtiin kylmässä hallissa ja käytettiin juuri
      kuvatunlaista muovia.

      • Nikkaroimaan.

        Kiitos tiedoista. Lämpimään halliin en ole
        ajatellutkaan venettä viedä, mutta kun
        puuveneille on säilytystiloja sisätiloissa
        (asteet n. 2C), niin etsiskelen vaan kylmiä
        remonttihalleja Stadin alueelta.
        Ehkä se kunnon telttaratkaisu on viimeinen
        vaihtoehto?


      • Pekka Huhta
        Nikkaroimaan. kirjoitti:

        Kiitos tiedoista. Lämpimään halliin en ole
        ajatellutkaan venettä viedä, mutta kun
        puuveneille on säilytystiloja sisätiloissa
        (asteet n. 2C), niin etsiskelen vaan kylmiä
        remonttihalleja Stadin alueelta.
        Ehkä se kunnon telttaratkaisu on viimeinen
        vaihtoehto?

        Katos on ihan hyvä vaihtoehto, varsinkin sen
        vuoksi että se mahdollistaa myös seuraavien
        vuosien remontit pikkurahalla. Jos tällä hetkellä
        sinulla ei ole ihan kunnollista katosta
        talvisäilytykseen yleensä, niin uuden tekeminen
        on ihan perusteltua.

        Minulla ei ole skannattuna kuin yksi kuva omasta
        hallistani, osoitteessa
        http://www.puuvene.net/Lehti/1997-
        3/kuvat/exocet.jpg

        Toinen ulkokuva vastaavasta löytyy osoitteesta
        http://personal.inet.fi/yritys/silverplast/kuvat/v
        enepeite.gif

        Tuollaisia korkeita "katedraaleja" on erityisesti
        purjeveneiden päällä, mutta matalamman voi ihan
        hyvin tehdä fiskarille. Taivutetut kaaret ovat
        kevyet, menevät pieneen tilaan ja eivät tule
        kohtuuttoman kalliiksi. Oma katokseni 9 x 3,5 m
        tuli maksamaan yhteensä ehkä viitisen tonnia
        josta oli reilusti yli puolet pressun hintaa.
        Kyllähän sille hintaa tulee, mutta hinnan ero
        tulee takaisin jo toisena talvena verrattuna
        sisäsäilytykseen.

        Minulla oli vaihtoehtona 6 mk/m2 säilytys ulkona
        tai 22 mk/m2 säilytys hallissa. Tavallisen
        kahdeksan kuukauden säilytys olisi siis tullut
        maksamaan 1512 mk pihalla tai 5544 mk hallissa.
        Ja kun oma remonttini kesti 18 kuukautta, niin
        hallin vuokra olisi ollut jo yli 12 000. Noilla
        hinnoilla sitä nyt kärsii muutamasta
        talvipäivästä ulkonakin, puhumattakaan miltä jo
        valmiiksi viisi vuotta kuivilla ollut vene olisi
        näyttänyt puolentoista vuoden hallisäilytyksen
        jälkeen.

        Eli siis jos sinulla on käyttöä katokselle vielä
        tulevaisuudessa talvisäilytyspaikkana niin
        kannattaa mielestäni ehdottomasti. Työkaluja ja
        muita ei voi tietysti säilytellä yhtä
        huolettomasti ulkona, mutta käyhän sitä varkaita
        halleissakin.

        Ja niihin talvipäiviin tottuu ihmeesti. Kahden
        viime talven aikana ei ole ollut montaa viikkoa
        niin kovaa pakkasta ettei kestäisi ulkona olla.
        Siihen tottuu ja yllättäen siellä katoksen
        sisällä on aika lämmin kun vähän tekee töitäkin
        välillä :)

        pekka


      • Nikaroitsija
        Pekka Huhta kirjoitti:

        Katos on ihan hyvä vaihtoehto, varsinkin sen
        vuoksi että se mahdollistaa myös seuraavien
        vuosien remontit pikkurahalla. Jos tällä hetkellä
        sinulla ei ole ihan kunnollista katosta
        talvisäilytykseen yleensä, niin uuden tekeminen
        on ihan perusteltua.

        Minulla ei ole skannattuna kuin yksi kuva omasta
        hallistani, osoitteessa
        http://www.puuvene.net/Lehti/1997-
        3/kuvat/exocet.jpg

        Toinen ulkokuva vastaavasta löytyy osoitteesta
        http://personal.inet.fi/yritys/silverplast/kuvat/v
        enepeite.gif

        Tuollaisia korkeita "katedraaleja" on erityisesti
        purjeveneiden päällä, mutta matalamman voi ihan
        hyvin tehdä fiskarille. Taivutetut kaaret ovat
        kevyet, menevät pieneen tilaan ja eivät tule
        kohtuuttoman kalliiksi. Oma katokseni 9 x 3,5 m
        tuli maksamaan yhteensä ehkä viitisen tonnia
        josta oli reilusti yli puolet pressun hintaa.
        Kyllähän sille hintaa tulee, mutta hinnan ero
        tulee takaisin jo toisena talvena verrattuna
        sisäsäilytykseen.

        Minulla oli vaihtoehtona 6 mk/m2 säilytys ulkona
        tai 22 mk/m2 säilytys hallissa. Tavallisen
        kahdeksan kuukauden säilytys olisi siis tullut
        maksamaan 1512 mk pihalla tai 5544 mk hallissa.
        Ja kun oma remonttini kesti 18 kuukautta, niin
        hallin vuokra olisi ollut jo yli 12 000. Noilla
        hinnoilla sitä nyt kärsii muutamasta
        talvipäivästä ulkonakin, puhumattakaan miltä jo
        valmiiksi viisi vuotta kuivilla ollut vene olisi
        näyttänyt puolentoista vuoden hallisäilytyksen
        jälkeen.

        Eli siis jos sinulla on käyttöä katokselle vielä
        tulevaisuudessa talvisäilytyspaikkana niin
        kannattaa mielestäni ehdottomasti. Työkaluja ja
        muita ei voi tietysti säilytellä yhtä
        huolettomasti ulkona, mutta käyhän sitä varkaita
        halleissakin.

        Ja niihin talvipäiviin tottuu ihmeesti. Kahden
        viime talven aikana ei ole ollut montaa viikkoa
        niin kovaa pakkasta ettei kestäisi ulkona olla.
        Siihen tottuu ja yllättäen siellä katoksen
        sisällä on aika lämmin kun vähän tekee töitäkin
        välillä :)

        pekka

        Pitää sitten nikkaroida se katos ja sitten vene.

        Hyvää kesän jatkoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2338
    2. Pysy kaukana musta

      Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2213
    3. Katu täyttyy askelista...

      Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1545
    4. Näin susta unta

      Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1534
    5. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1447
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

      Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1093
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

      Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      984
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

      Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      954
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

      Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

      Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      883
    Aihe