Äitini on narsisti

jjjesssi

Onko täällä muita joiden vanhemmat tai toinen heistä on narsisti?

Minun äitini on narsisti. Olen jo aikuinen ja minulla on lapsikin. En missään nimessä halua että lapseni joutuu kokemaan samaa mitä minä olen kokenut lapsuudessani. Isäni on joutunut pahiten loukatuksi tässä vyyhdissä. Äiti alistaa häntä jatkuvasti, syyttää, moittii, haukkuu, syyllistää häntä omista virheistään. Itsessään hänessä ei tietenkään ole mitään vikaa. Olen myös huomannut että äiti valehtelee paljon, mutta ei myönnät sitä. Tämä narsistisuus vaikuttaa siltä, et pahenee iän myötä. Vanhempani ovat jo eläkeikäisiä. Äiti saa välillä kauheita raivokohtauksia ja on välillä jopa uhannut tappaa isän ja hakkaa myös. Hän sanoo että hänellä on oikeus lyödä jos häntä kohdellaan epäoikeudenmukaisesti. Myös minua hän löi kun olin teini-ikäinen. Äitini on myös hyvin kontrolloiva. Ja kun lapseni syntyi hän yritti vaikuttaa siihen miten kasvatan lastani, vedin kuitenkin tiukat rajat ja koen siitä olevan apua.

Minulla on erittäin huono itsetunto tietyssä asioissa, ainoa missä tiedän olevani hyvä, on äitiys. Siihen liittyvät asiat ovat minulle todella tärkeitä. Lapsena äiti mollasi minua syvästi ja sanoin että olen erikoislapsi, todella vaikea ja erilainen ku muut sisarukseni. Hän jotenki löi minut lyttyyn. Koenkin olevani huono ja tyhmä verrattuna muihin sisaruksiini verrattuna. Tämä onkin vaikuttanut minun koko elämääni, en uskalla tehdä uusia asioita koska pelkään että teen jotain väärin. Se pelko on suuri. Mitä sitten vaikka epäonnistunkin jossain? Ei siihen kuole. Osaan ottaa kritiikkiä vastaan ja jos minulle mainitaan tekemästäni virheistä koitan parhaani mukaan tehdä toisin ja ne kritiikit jäävät pysyvästi mieleen ja seuraavalla kerralla en toista virheitäni. Minun parisuhteet ei onnistu koskaan. Olen edelleen sinkku. Ensirakkauteni oli myös narsisti joka käytti hyvin paljon henkistä väkivaltaa, petti, haukkui huoraksi ja sanoi ettei kukaan muu minua katsoisi kuin hän. Päätin kuitenkin lähteä suhteesta ja siitä on kauan. Mitkään suhteeni eivät ole onnistuneet, ovat päättyneet eroon enemmin tai myöhemmin. Olen miettinyt missä vika? Onko minussa niin paljon vikaa ettei suhteeni onnistu? Pääasiassa ihmiset joiden kanssa olen seurustellut ovat kohdelleet minua tosi väärin, kuten pettäneet pääasiassa tai uhkailleet ja henkisesti latistaneet. En koe että olisin ollut parisuhteessa normaalin ihmisen kanssa. Siksi mietinkin, että johtuuko tämä siitä, että oma äitini on narsisti ja olen hakeutunut sen takia huonoihin suhteisiin?

111

14668

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen uhri

      Olen narsistiäidin uhri. Meillä on kohtalontovereita erittäin paljon. Tuntuu, että äitimme olisivat identtiset kaksoset, niin samanlainen kohtelu molemmilla. Ainoa mainittava ero on, että äitini onnistui jättäämään minut lapsettomaksi haluamattani. En olisi päässyt naimisiin, ellei isä olisi puuttunut narsistiäidin käytökseen.

      Myös minuun narsistiäiti jätti erittäin huonon itsetunnon. Tähän mennessä olen saanut tietää, että osaan valtateiden 1-4 päätepisteet, en muuta. Vastaavasti minulla kritiikit jäävät pysyvästi mieleen.

      • Zetor 16T

        Oletko sota-ajan vanhempien lapsi?

        "Sota-aika merkitsi kokonaiselle sukupolvelle huolettoman lapsuuden ja
        nuoruuden menetystä. Tästä aiheutuneista tunnevammoista vaikeneminen voi
        johtaa tunnekuorman siirtymiseen seuraavien sukupolvien kannettavaksi ja
        rakenteellisen sukupolviväkivallan jatkumiseen."

        http://www.evakkolapset.fi/


      • Zetor 16T kirjoitti:

        Oletko sota-ajan vanhempien lapsi?

        "Sota-aika merkitsi kokonaiselle sukupolvelle huolettoman lapsuuden ja
        nuoruuden menetystä. Tästä aiheutuneista tunnevammoista vaikeneminen voi
        johtaa tunnekuorman siirtymiseen seuraavien sukupolvien kannettavaksi ja
        rakenteellisen sukupolviväkivallan jatkumiseen."

        http://www.evakkolapset.fi/

        olen 16v, isäni on sota-ajan lapsi syntynyt 1939. Maailman paras isä ja viisain mies päällä maan josta tiedän.


      • Yksi mikrosiru

        Näitä tapauksia on varmasti paljon. Eikä sitä heti tunnistanut, kun oli lapsesta saakka lyöty lyttyyn. Vasta vuosi sitten tajusin, ettei kaikkea p:tä tarvitse kuunnella. Nytkin traumat ovat nostaneet päätään.


      • -42 ja -47
        Zetor 16T kirjoitti:

        Oletko sota-ajan vanhempien lapsi?

        "Sota-aika merkitsi kokonaiselle sukupolvelle huolettoman lapsuuden ja
        nuoruuden menetystä. Tästä aiheutuneista tunnevammoista vaikeneminen voi
        johtaa tunnekuorman siirtymiseen seuraavien sukupolvien kannettavaksi ja
        rakenteellisen sukupolviväkivallan jatkumiseen."

        http://www.evakkolapset.fi/

        Vanhempani ovat syntyneet -42 ja -47, joten oikein arvasit.


    • Kait se vain on niin että kiltteys tai jokin muu piirre vetää sinussa näitä paskiaisia puoleensa.. :/ Monasti narsistit ja luonnehäiriöiset ovatkin suhteen alussa maailman rakastettavimpia ja ihanimpia ihmisiä.. Narsisti on ihminen joka tutkii toisia ihmisiä kuin ne olisivat kodinkoneita tai jotain patteriesineitä.. Tutkivat sinua, etsivät heikkoudet ja sen jälkeen kun suhde on tarpeeksi edennyt, ryhtyvät kontrolloimaan sinua ja vievät sinulta omanarvontunnon..
      Alistamiseen kuuluu toisen persoonallisuuden lyttääminen ja se että saa toisen tuntemaan että on täysin hyödytön surkimus ja joskus jopa saatat tuntea ansainneesi kaiken. Nosta tyttö häntä pystyyn, ota opiksi virheistäsi, eli tarkoitan sitä että jos luoksesi koskaan tulee ihminen jonka käytöksessä on mitään samaa kuin epäonnistuneissa suhteissasi niin lähde karkuun... Ensimmäinen merkki sellaisesta ihmisestä jolloin hälytyskellojen täytyy soida kun mies on elämääkin ihanampi, hellittelee sinua lahjoilla ja tunnet olevasi prinsessa... Niin se valitettavasti menee..
      Katsele ympärillesi ja mieti voisitko tutustua sellaiseen mieheen joka ei välttämättä ole ulkoisilta avuiltaan niin erikoinen mutta jonka sisältä voi löytyä kultainen sydän.. Itsekään en nykyisin enään ole prinsessojen perään vaan ihminen joka muuten tuntuu aidolta, vaikka ei ulkoisesti mallinmitoissa olisikaan, voi saada sukat pyörimään jaloissa... :) Minä olen sinkkuna myös elellyt enkä ole lähtenyt suinpäin kenenkään mukaan. Vaikka ikää jo 31 vuotta on mutta en aio pitää kyllä mitään kiirettä noissa kumppaninvalinta kysymyksissä... Tee profiili itselles suomi24:ään ja ota yhteyttä jos kiinnostaa.. ;) Jos ei niin kaikkea hyvää muuten sinun elämääsi ja onnea! :)

      • vm-46

        olen täysin samaa mieltä. kunpa me alistetut vain saisimme voimia kun olemme alistuksemme huomanneet. voimia!


      • oman elämänsä seppä

        Junnu79m, kirjoitit paljon asiaa mutta minun on pakko antaa sinulle palautetta tuosta yhdestä kohdasta, josta kirjoitit.

        Johdannoksi, olen 31-vuotias mies, jonka isä oli narsisti ja itsekkäin tuntemani ihminen.
        Isäni itseihailu, muiden mollaaminen ja oman edun ajaminen sai / saa järjettömiä mittasuhteita.
        Nuoruuden kyykytys vei itsetuntoni ja omanarvontuntoni pohjamutiin.

        Olen seurustellut vuosien varrella useiden narsistinaisten kanssa.
        Vasta jälkeenpäin olen lukenut narsisteista ja muiden kokemuksista.
        Ovelasti kuitenkin, nämä narsistinaiset saivat minut syyttämään itseäni, kun muka olin heidän mielensä pahoittanut.
        Kiltteyteni, avoimuuteni ja hyväntahtoisuuteni vetää heitä puoleeni. Tänä syksynä sain "elämäni" takaisin,
        mun yli ei enää kävellä ja esitän mielipiteeni muulla tavalla kuin vaikenemalla.

        Voin sanoa 36-vuotiaasta narsistinaisesta, että hänen kanssaan "hyvät hetket" olivat parhaita, mitä olen kokenut. Samaan hengenvetoon muistutan, että "huonot hetket" olivat äärimmäisimpiä kokemiani.
        Nainen vielä nautti minun kyykyttämisestä.
        Valehtelua ja huijausta - vähän toivoa / uskoa meidän juttuun - taas kyykytystä.

        Junnu kirjoittelit: "1. merkki, mies elämää ihanampi, hemmottelee ja tunnet olevasi prinsessa".
        Jos nyt itseni kanssa ollessa "sujut" haluan osoittaa naiselle, minusta normaaliin parisuhteeseen kuuluvia asioita, olen suoraan sinun mielestä narsisti?
        Saat kuule etsiä muualta narsistin kuin minusta. Okei, täällä on helppo yleistää.
        Kannattaa muistaa, että näitä tarinoita lukevat monet.

        Yleensäkin näyttää vähän siltä, kun alettiin puhua masennuksesta yleisesti.
        Samalla tavalla alkaa olla puhekielen yleinenkin sana narsisti.
        Ei kaikki ole narsisteja, on olemassa myös weemäisiä luonteita, ei kaikki ole masennusta / narsismia.

        Huippu juttu, että jaetaan täällä kokemuksia. Internetin ihmeellisessä maailmassa on lukijan
        hyvää pitää mielessä lähdekritiikki.


      • Kokemusta on!!

        Siinä tyttö tekee elämänsä viimesen virheen jos 24:lle profilin laittaa, siellä ne pettymykset ja hyväksi käytöt seuraa toinen toistaan, niin epärehellistä sakkia kun olla osaa!!!!


      • näin on-10
        Kokemusta on!! kirjoitti:

        Siinä tyttö tekee elämänsä viimesen virheen jos 24:lle profilin laittaa, siellä ne pettymykset ja hyväksi käytöt seuraa toinen toistaan, niin epärehellistä sakkia kun olla osaa!!!!

        samaa mieltä ei treffi24 ole kuin ne samat jotka vain
        siellä vuodesta toiseen pettää ja nauttii siitä kun naiset
        ovat niin sinisilmäisiä ja uskoo kaiken..tietenkin aina joku
        rehellinenkin joukossa mutta etupäässä vaihtavat naista
        kuin sanonko no en sano....joten tansseihin tai harrastus
        jossa myös miehiä......


      • Hyvyys kunniaan
        oman elämänsä seppä kirjoitti:

        Junnu79m, kirjoitit paljon asiaa mutta minun on pakko antaa sinulle palautetta tuosta yhdestä kohdasta, josta kirjoitit.

        Johdannoksi, olen 31-vuotias mies, jonka isä oli narsisti ja itsekkäin tuntemani ihminen.
        Isäni itseihailu, muiden mollaaminen ja oman edun ajaminen sai / saa järjettömiä mittasuhteita.
        Nuoruuden kyykytys vei itsetuntoni ja omanarvontuntoni pohjamutiin.

        Olen seurustellut vuosien varrella useiden narsistinaisten kanssa.
        Vasta jälkeenpäin olen lukenut narsisteista ja muiden kokemuksista.
        Ovelasti kuitenkin, nämä narsistinaiset saivat minut syyttämään itseäni, kun muka olin heidän mielensä pahoittanut.
        Kiltteyteni, avoimuuteni ja hyväntahtoisuuteni vetää heitä puoleeni. Tänä syksynä sain "elämäni" takaisin,
        mun yli ei enää kävellä ja esitän mielipiteeni muulla tavalla kuin vaikenemalla.

        Voin sanoa 36-vuotiaasta narsistinaisesta, että hänen kanssaan "hyvät hetket" olivat parhaita, mitä olen kokenut. Samaan hengenvetoon muistutan, että "huonot hetket" olivat äärimmäisimpiä kokemiani.
        Nainen vielä nautti minun kyykyttämisestä.
        Valehtelua ja huijausta - vähän toivoa / uskoa meidän juttuun - taas kyykytystä.

        Junnu kirjoittelit: "1. merkki, mies elämää ihanampi, hemmottelee ja tunnet olevasi prinsessa".
        Jos nyt itseni kanssa ollessa "sujut" haluan osoittaa naiselle, minusta normaaliin parisuhteeseen kuuluvia asioita, olen suoraan sinun mielestä narsisti?
        Saat kuule etsiä muualta narsistin kuin minusta. Okei, täällä on helppo yleistää.
        Kannattaa muistaa, että näitä tarinoita lukevat monet.

        Yleensäkin näyttää vähän siltä, kun alettiin puhua masennuksesta yleisesti.
        Samalla tavalla alkaa olla puhekielen yleinenkin sana narsisti.
        Ei kaikki ole narsisteja, on olemassa myös weemäisiä luonteita, ei kaikki ole masennusta / narsismia.

        Huippu juttu, että jaetaan täällä kokemuksia. Internetin ihmeellisessä maailmassa on lukijan
        hyvää pitää mielessä lähdekritiikki.

        Oman elämänsä seppä on samaa mieltä kuin minä. Nykyään on tosiaan tapana leimata herkästi ihminen narsistiksi. Jokainenhan on itsekäs enemmän tai vähemmän. Silti narsistin diagnoosia ei annettaisi kuin harvoille. Sama juttu depression kanssa. Useimmat ovat joskus alakuloisia ja masentuneita, mutta ei se vielä ole sairautta. Mistä tämä harhakäsitys oikein juontaa juurensa, että pienetkin pahan olon tunteet leimataan sairaudeksi? Elämän pitäisi siis olla pelkkää aurinkoa ja onnea ja hypettämistä. Elämme täällä hyvinvoinnin Pohjolassa emmekä näe todellista kärsimystä ja kurjuutta. Siksi kestämme yhä vähemmän ja yhä pienempikin vastoinkäyminen tuntuu sietämättömältä. Valitamme usein ihan vähäpätöisistä asioista ja asennoidumme peruskielteisesti elämään.

        En aliarvioi aloittajan ja komppaajien kokemuksia. Tiedän kyllä mitä on elää luonnevikaisen ihmisen kanssa. Jouduin seuraamaan sitä menoa lapsuuden kodissani ennen kuin lähdin maailmalle. Äitini olisi toki lähtenyt ja aloittanut uuden elämän, mutta siihen ei ollut mahdollisuutta. Nykyään on jokaisella aikuisella paremmat mahdollisuudet riuhtaista itsensä irti huonoista suhteista. Tietoa ja tukea on tarjolla toisin kuin 50 vuotta sitten.

        Jätetään nuo hienot termit asiantuntijoille. Keittiöpsykologia voi viedä harhaan, vaikka kieltämättä on joskus hyvin terapeuttista tuulettaa tunteitaan. Mulkeroita kusipäitä on aina joukossamme, millä nimellä heitä sitten nimitettäisiinkin. Jos halutaan, meille jokaiselle varmaan löytyisi jokin diegnoosi. Olisiko se järkevää? Täydellistä yli-ihmistä kun ei ole vielä muualla kuin kuvitelmissamme. Yritetään itse käyttäytyä ihmisiksi ja kunnioittaa itseämme ja miksei vähän muitakin. Kivuliastahan se on tunnustaa, etteivät nuo muut täytä kaikkia minun tarpeitani.

        Voimia kaikille kilteille ja mukaville ihmisille. Jättäkää ne veemäiset tyypit mutta älkää muuttuko kyynikoiksi. Nykyään ihaillaan kovia ja itsekkäitä mutta moni yksinäinen tarvitsisi lempeän ja uskollisen ystävän.


      • kokemusta on
        Kokemusta on!! kirjoitti:

        Siinä tyttö tekee elämänsä viimesen virheen jos 24:lle profilin laittaa, siellä ne pettymykset ja hyväksi käytöt seuraa toinen toistaan, niin epärehellistä sakkia kun olla osaa!!!!

        ei nyt noinkaan :D treffeille ei ihan sumein silmin kannata lähtä... Ja ai niin, itsehän mieheni löysin sieltä :) Kaikki oikein hyvin ja eletään kuule ihan normielämää. Ei mejän tarvinnu toisille paskaa puhua... Ne jokka siel paskaa jauhaa, niin kyllä ne sitä muuallaki tekee ;) se tietty, jos on niin sokea ettei tunnista ihmisestä kieroja piirteitä, niin son kuule sun oma vikas ;)


      • well, I better write in Engl,
        many small things I´ve been thinking about few month already, and never completely understood - Junnus post just structured circumstances together, suddenly I understood what, and why, whom am I dealing with..
        Well, my story relates tranings and coach, luckely not private relations. However, if narcistic attitude made me to stop riding there have been bright moments, indeed.
        I feel so much better understanding those things that way, THANK YOU SOOOOO MUCH YOU HELPED!


      • nepukkainen

        ÄRSYTTÄÄ nää ajatukset joissa toinen on muka täysin syytön ja passiivinen vietävissä oleva raukka!
        Tilanne on kuitenkin se että jokainen pari muodostuu sen mukaan mitä kumpainenkin toisiltaan haluaa.
        Jos on imarteiden perään pitäisi olla munaa myöntää se, että jostain syystä kaipaa lähelleen henkilöä, joka kehuu kaiken aikaa............kertoopa se ainakin huonosta itsetunnosta jos ei muusta. Ja helppo on narsistiin erehtyä.

        Sitä saa mitä tilaa.

        Jo 31? Hahahahahaaa.......


    • Tri. Tolonen

      Ehkä se narsisti oletkin sinä itse? Luulet, että sinun pitäisi saada jotain erikoiskohtelua ja koko viestisi ajan syytät omista epäonnistumisistasi jotain muuta henkilöä. Ehkä olisi itsetutkiskelun paikka. Voihan äitisikin olla narsisti ja sinä olet perinyt sen piirteen häneltä. Kaikki huoraksi haukkuminen yms. ensirakkautesi kanssa oli pelkästään sen pojan syytä? Sinä olit puhdas pulmunen, joka ei tehnyt mitään? Ehkä jätät jotain kertomatta. Suhteesi eivät ole koskaan kestäneet ja aina se vika on miehessä, jotka poikkeuksetta kohtelevta sinua väärin, käyttävät hyväksi ja ovat narsisteja? Nyt olet yksinhuoltajana. Sekin on varmasti jonkin miehen vika, joka pakotti sinut tekemään lapsen ja sitten jätti. Tai sitten sinä käytit jotain miesrukkaa hyväksi saadakesesi mitä haluat, lapsen.

      • moninkertainen mama

        Eli onko seuraavanlainen käytös narsistista.
        Meillä on monta lasta jotka teini ikäisiä,tyttöjä ja poikia.Mieheni ei ole koskaan osannut olla heidän kanssaan niinkuin isän pitäisi,ei koskaan ole kehunut vaikka kehuttavaa olisi,jatkuvasti siis päivittäin haukkuu kuinka he eivät osaa tehdä kotitöitä yms,ja se onkin totta että meidän nuoret ovat aika laiskoja tekemään kotitöitä(senkin olen laittanut meidän piikkiin,olisi pitänyt pienestä pitäen opetta kotitöihin).Jos nuoren suusta tulee kirosana niin siitä saa kuulla monta tuntia,ja tämäkin on päivittäinen juttu(miten jaksaa edes koko ajan jankuttaa samasta asiasta).
        Tiedän että moni ajattelee nyt että olen ihan hullu itse kun olen antanut tämän jatkua näin pitkään ( 20 v )
        mutta jostain kumman syystä en saa vetäistyä itseäni ja lapsia tästä poiskaan.


      • koettu on

        Narsistiäidin lapsi etsii hyväksyntää, on herkkä ja haavoittuva ja varmasti tekee kaikkensa, että hänet hyväksyttäisiin. Tämän huomaa myös miehet, jotka haukkuvat huoraksi. Sen muuten huomaa, kuka on narsistin lapsi. Ristiriitaiset tunteet ym. ja tekee hierveasti virheitä elämässä löytääkseen itsensä, kun se on mennyt rikki. Sitten arvelee, onko hänessä joku syy, kun on tälläinen.


      • 23
        moninkertainen mama kirjoitti:

        Eli onko seuraavanlainen käytös narsistista.
        Meillä on monta lasta jotka teini ikäisiä,tyttöjä ja poikia.Mieheni ei ole koskaan osannut olla heidän kanssaan niinkuin isän pitäisi,ei koskaan ole kehunut vaikka kehuttavaa olisi,jatkuvasti siis päivittäin haukkuu kuinka he eivät osaa tehdä kotitöitä yms,ja se onkin totta että meidän nuoret ovat aika laiskoja tekemään kotitöitä(senkin olen laittanut meidän piikkiin,olisi pitänyt pienestä pitäen opetta kotitöihin).Jos nuoren suusta tulee kirosana niin siitä saa kuulla monta tuntia,ja tämäkin on päivittäinen juttu(miten jaksaa edes koko ajan jankuttaa samasta asiasta).
        Tiedän että moni ajattelee nyt että olen ihan hullu itse kun olen antanut tämän jatkua näin pitkään ( 20 v )
        mutta jostain kumman syystä en saa vetäistyä itseäni ja lapsia tästä poiskaan.

        Välillä tuntuu että olen itse. Vaadin paljon lapsiltani, moitin miestäni paljon väsyneenä, koen että kohteluni on epäoikeudenmukaista.. Mutta moitin miestäni lasten kohtelusta, ja kovuudesta. Minä olen aina oikeassa miten pitäisi toimija jne. Pyydän kyllä lapsilta anteeksi, ja sanon että äiti on nyt väsynyt. Miehellä on kaksisuuntainen mielialahäiriö ja perhe on tiukilla välillä.. TUnne-elämän häiriöitä varmaan lapsuudesta molemmilla.. Lapset on meille tärkeimpiä, emme vain aina jaksa tai kykene osoittamaan sitä??


      • pikku piika
        moninkertainen mama kirjoitti:

        Eli onko seuraavanlainen käytös narsistista.
        Meillä on monta lasta jotka teini ikäisiä,tyttöjä ja poikia.Mieheni ei ole koskaan osannut olla heidän kanssaan niinkuin isän pitäisi,ei koskaan ole kehunut vaikka kehuttavaa olisi,jatkuvasti siis päivittäin haukkuu kuinka he eivät osaa tehdä kotitöitä yms,ja se onkin totta että meidän nuoret ovat aika laiskoja tekemään kotitöitä(senkin olen laittanut meidän piikkiin,olisi pitänyt pienestä pitäen opetta kotitöihin).Jos nuoren suusta tulee kirosana niin siitä saa kuulla monta tuntia,ja tämäkin on päivittäinen juttu(miten jaksaa edes koko ajan jankuttaa samasta asiasta).
        Tiedän että moni ajattelee nyt että olen ihan hullu itse kun olen antanut tämän jatkua näin pitkään ( 20 v )
        mutta jostain kumman syystä en saa vetäistyä itseäni ja lapsia tästä poiskaan.

        En usko, että on. Oma äitini onnistui syyllistämään minut käytöksellään niin pahasti, että vielä aikuisenakin käyn leikkaamassa hänen nurmikkonsa, hoidan hänen pankki- ja veroasiansa - vain, jotta ansaitsisin hänen hyväksyntänsä ja arvostuksensa. Sain keväällä vatsahaavan stressistä. Se herätti ja nyt vihdoin pystyn näkemään kuinka minua on käytetty hyväksi. Se, että lasten pitää osallistua kotitöihin on ihan normaalia. Kiroiluun puuttuminen on minusta myös normaalia.

        Miehesi ei ehkä osaa käsitellä lapsia. Ei ole päästänyt heitä lähelleen. Ehkä hänen omat vanhempansa ovat myös olleet etäisiä. Vanhemmuuteen kun vaikuttavat kotoa opitut mallit. Juttele hänen kanssaan ja kysele - tai ehkä näet heidän kanssakäymisestään millaista se on. Itsessänikin huomaan, että halaaminen ym. hellyyden osoittaminen on vaikeaa, koska meillä ei kotona tehty niin. En kuitenkaan usko olevani narsisti. Tuskin olisin muuten passannut äitiäni niin, että oma terveys menee.


      • Ei valelääkäri

        Hiukan asiaan perehtymällä voi helposti todeta, että narsismi ei ole geneettistä eikä näin ollen periytyvää.


      • Nar sissi
        Ei valelääkäri kirjoitti:

        Hiukan asiaan perehtymällä voi helposti todeta, että narsismi ei ole geneettistä eikä näin ollen periytyvää.

        Olet väärässä ettei narsismi ole periytyvää. Geneettisesti ei kylläkään, mutta se ympäristö missä lapsi kasvaa, on jatkumo persoonallisuushäiriölle. Eli, narsistivanhemman lapsesta voi (suurella todennäköisyydellä) tulla narsisti.

        Tsemppiä teille, joiden vanhempi on narsisti, mutta olette selvinneet ilman tätä luonehäiriötä. Vaikka itsetuntonne on omasta mielestänne täysin lytyssä, tosiasia on, että olette todella vahvoja!! On aivan upeaa, että kykenette näkemään (ja tunnustamaan) omassa lähimmäisessä tämän vakavan luonnehäiriön. Ja kaiken sen kokeneena jatkamaan omaa elämäänne. Häntä pystyyn, ja elämäniloa :)


      • Valoa kohti
        Nar sissi kirjoitti:

        Olet väärässä ettei narsismi ole periytyvää. Geneettisesti ei kylläkään, mutta se ympäristö missä lapsi kasvaa, on jatkumo persoonallisuushäiriölle. Eli, narsistivanhemman lapsesta voi (suurella todennäköisyydellä) tulla narsisti.

        Tsemppiä teille, joiden vanhempi on narsisti, mutta olette selvinneet ilman tätä luonehäiriötä. Vaikka itsetuntonne on omasta mielestänne täysin lytyssä, tosiasia on, että olette todella vahvoja!! On aivan upeaa, että kykenette näkemään (ja tunnustamaan) omassa lähimmäisessä tämän vakavan luonnehäiriön. Ja kaiken sen kokeneena jatkamaan omaa elämäänne. Häntä pystyyn, ja elämäniloa :)

        Niin ja se, että on elänyt Narsistivanhemman alaisena...on myös mahdollisuus ja Suuri Lahja; näin itse koen sillä oman Lapseni myötä olen saanut eheytettyä myös omaa sisäistä Lastani.

        En päivääkään vaihtaisi pois!

        Ja Upeaa, että me saamme tietoa Narsismista...tiedon kautta myös Ymmärryksen mahdollisuus lähes parantumattomasta sairaudesta mahdollistaa myös Anteeksiannon ja silloin KAUNA ja KATKERUUS poistuvat omasta elämästä jarruttamasta tätä AINUTLAATUISTA kokemusta nimeltä ELÄMÄ.

        :) Siunausta ja Enkeleitä kaikille Narsistien uhreille


      • 99

        ei muuta


      • arnmahda itseäsi
        pikku piika kirjoitti:

        En usko, että on. Oma äitini onnistui syyllistämään minut käytöksellään niin pahasti, että vielä aikuisenakin käyn leikkaamassa hänen nurmikkonsa, hoidan hänen pankki- ja veroasiansa - vain, jotta ansaitsisin hänen hyväksyntänsä ja arvostuksensa. Sain keväällä vatsahaavan stressistä. Se herätti ja nyt vihdoin pystyn näkemään kuinka minua on käytetty hyväksi. Se, että lasten pitää osallistua kotitöihin on ihan normaalia. Kiroiluun puuttuminen on minusta myös normaalia.

        Miehesi ei ehkä osaa käsitellä lapsia. Ei ole päästänyt heitä lähelleen. Ehkä hänen omat vanhempansa ovat myös olleet etäisiä. Vanhemmuuteen kun vaikuttavat kotoa opitut mallit. Juttele hänen kanssaan ja kysele - tai ehkä näet heidän kanssakäymisestään millaista se on. Itsessänikin huomaan, että halaaminen ym. hellyyden osoittaminen on vaikeaa, koska meillä ei kotona tehty niin. En kuitenkaan usko olevani narsisti. Tuskin olisin muuten passannut äitiäni niin, että oma terveys menee.

        Minä en käy enää auttamassa. Kyllä se koskee, kun äiti on vanha ja pitäisi auttaa. Mutta en jaksa elää enää siinä sairaassa ympäristössä. Olen kyllä varmistanut, että äitini saa kaiken avun muualta. Ahdistun jokaisesta kyläilystä, vaikka sen pitäisi olla mukavaa. Odottelen itseni parantumista edes jollakin tapaa, että voin asiat hyväksyä, niinkuin ne on. Itse tässä on parannutava, turha odottaa sitä vanhalta äidiltä.


      • misu2010
        23 kirjoitti:

        Välillä tuntuu että olen itse. Vaadin paljon lapsiltani, moitin miestäni paljon väsyneenä, koen että kohteluni on epäoikeudenmukaista.. Mutta moitin miestäni lasten kohtelusta, ja kovuudesta. Minä olen aina oikeassa miten pitäisi toimija jne. Pyydän kyllä lapsilta anteeksi, ja sanon että äiti on nyt väsynyt. Miehellä on kaksisuuntainen mielialahäiriö ja perhe on tiukilla välillä.. TUnne-elämän häiriöitä varmaan lapsuudesta molemmilla.. Lapset on meille tärkeimpiä, emme vain aina jaksa tai kykene osoittamaan sitä??

        Minun avomieheni on narsisti - ainakin olen nyt viiden vuoden tuntemisen ja kolmen vuoden yhdessä asumisen jälkeen vihdoinkin ruennut tajuamaan, etten minä ehkä olekaan se sairaalloisen mustasukkainen, ripustautuva ja epäileväinen, vaan ongelman ydin on avokin psyykessä. Olen pitkään miettinyt, miksi minä olen pahoittanut mieleni monista asioista, joista ei olisi pitänyt ja jotka ovat "terveille ihmisille normaaleja" avokkini mielestä. Olen hakenut syytä itsestäni. Koskaan syy ei ole miehessä, vaan siinä, että minulla on niin huono itsetunto, olen niin sairaalloisen mustasukkainen tai yksinkertaisesti vaan niin kateellinen kaikille, että pahoitan mieleni. En ole kolmenkymmenen ensimmäisen ikävuoteni aikana ollut kenenkään mielestä noin outo kuin nyt olen ollut avokkini mielestä. Ja oma arvomaailmani ja moraalikäsitykset vastaavat mielestäni aika hyvin niitä "normaaleja" ihmisiä ja taas avokkini arvomaailma on hänen oma säännöstönsä, häneen eivät päde yhteiskunnassa vallitsevat moraali- yms. käsitykset, vaan hänellä on omansan. Hän on niin ylivertainen muihin nähden, ettei hänen tarvitse noudattaa edes samoja sääntöjä kuin muiden. Minäkin olen niin heikkoluontoinen, että joudun niitä muiden sääntöjä noudattamaan. Näin ollen kuviossa on ollut pettämistä. Ja vaikka minun järkeni on nähnyt siitä merkkejä, on avokkini saanut minut epäilemään itseäni ja jopa pitämään itseäni siihen syypäänä (sairaalloinen mustasukkaisuus). Mukana on ollut myös minun esineellistämistä siten, että minun pitäisi rakastella jonkun toisen miehen kanssa ja avokkini katsoisi ja kuvaisi. Tähän en ole suostunut, ja silloin avokki totesi, että kerran en pysty seksissä muuhun kuin perusjyystämiseen, niin hän tekee kaikkea kivaa muiden naisten kanssa. Narsistilta puuttuu kokonaan empatiakyky eikä hän koskaan tule ajatelleeksi muiden tunteita. Joo, että näin. Mutta nyt kun olen saanut silmäni vihdoin näkemään todellisuuden, olen tehnyt päätökseni. Olen etsin asuntoa ja asun vaikka loppuelämäni yksin onnellisena.


    • happyone 33

      , mutta sinun ei ole pakko käsrsiä siitä loppuikääsi.

      Olen itsekin narsistiäidin kasvattama. Jossain vaiheessa - kuten nyt olet ilmeisestikin itsekin tehnyt - tajusin asian, ja lopetin knssakäymisen. Ei se helppoa ollut. Ja - minäkin, täysin lyötynä, toistelin narsistisia ja tietysti epäonnistumiseen tuomittuja miessuhteita. Aikani. Kunnes jokin sai havahtumaan: ei tämä näin mene, minun ainoa elämäni.

      On vaikeaa sanoutua irti äidistään. Joskus on vain pakko oman selvämisensä (ja tulevien lastensa mielenterveyden) tähden tehdä se. - Menin psykoterapiaan, ja se auttoi näkemään asian kauempaa ja tajuamaan oman ihmisarvoni.

      Joten, rohkaistu tekemään se. Sinulla on edesäsi ihan oikea elämä ja oikeus siihen. Aivan omaan ja tasapainoiseen tulevaisuuteen, ilman elämää tuhoavia narsistisia suhteita tai murskaavan huonoa itsetuntoa. - Saattaa tuntua etäiseltä, ja aika lailla se vaatiikin. Mutta vakuutan, että se kannattaa.

      Kun se onnistui minulle, se onnistuu sinullekin.

      Voimia, ja onnea matkaan!

      • yksi rikotuista

        Paras ohje mitä sain aikoinaan narsistisesta ihmissuhdetta koskien oli, että lähden pois siitä. Tätä päätöstä en ole katunut. Vasta kun sain riittävästi etäisyyttä kyseiseen ihmiseen ja asioihin, ymmärsin kuinka paljon tuhoa kyseinen ihminen oli vuosien aikana tehnyt. Samalla tein myös päätöksen etten KOSKAAN kohtele muita ihmisiä kuten hän teki. En ikinä pienimmässäkään määrin tahallisesti.
        Aloin rakentamaan omaa elämää uudelleen alusta. Käytännössä läheltä nollapistettä. Ilman itsetuntoa, ilman ymmärrystä missä olen hyvä. Yksi vaikeimmista asioista oli oppia, että saisin oikeasti ansaitakin elämässä itselleni jotain hyvää, ja että minulla on oikeus nauttia elämästäni ja ansainnostani. Nykyisin minulla on valtava "elämän jano". Vuosien ajan menetin valtavan paljon elämääni, jonka haluan "takaisin". Nykyisin olen paljon energisempi kuin ennen, ja jaksan paljon enemmän. Sen huomattuani ymmärsin kuinka paljon tämä kyseinen ihminen todella vaikutti minuun, ja henkiseen hyvinvointiini. Lyhyessä ajassa olen saavuttanut omassa elämässäni enemmän, kuin mitä aiemmin vuosiin. Tosin sen eteen olen tehnyt töitäkin. Se on vaan ollut niin valtavan paljon helpompaa, kun on ollut kevyempi "elämän reppu" kantaa.
        Irtautuminen narsistisesta ihmissuhteesta ei ollut helppoa. Siinä vaiheessa kun kyseinen ihminen huomasi etten ollutkaan enää hänen johdateltavissaan, minut haukuttiin joka käänteessä. Kaikki mahdolliset keinot kyseinen henkilö käytti (imartelusta uhkailuun). Henkistä väkivaltaa käytiin läheisteni kautta jne. Sain kuulla mitä uskomattomimpia asioita itsestäni. Pahinta oli kun jotkut läheisistä ne uskoivat. Se oli yhtä helv*****, ja välillä mietin etteikö tämä lopu ikinä. Mutta se oli myös itseäni kasvattava ja opettavainen elämänvaihe.
        Nykyisin uusiin ihmissuhteisiin on minun vaikea ryhtyä. Luottaminen on vaikeaa, vaikka tiedän että terveellä itsetunnolla olevat ihmiset eivät käyttäydy niin, eivätkä kaikki ole samanlaisia. Parisuhdetta en tässä vaiheessa halua edes ajatella, sillä en halua ketään roikkumaan elämääni, tai omistamaan minua. Kerrankin olen elämässäni vapaa elämään omaa elämääni. Mutta aikaisempia suhteitani olen kyllä käynyt läpi, ja välillä miettinyt että mikä niissä oli tervettä ja mikä ei. Narsistin vaikutusvalta elämässäni oli aikanaan niin vahva etten ollut huomannut omaksuneeni joitakin epäterveitä käyttäytymistapoja esim. parisuhteissani häneltä. Kariutuneita parisuhteitani näin jälkikäteen en ihmettele yhtään. Mutta toivottavasti olen ottanut oppia menneistä.
        Mutta jotain minussa tulee olemaan rikki vielä pitkään. Hyväksyn sen, ja jatkan eteenpäin tietäen että huominen tulee olemaan parempi. "Elämä on lainaa vain".


      • pilviukkonen
        yksi rikotuista kirjoitti:

        Paras ohje mitä sain aikoinaan narsistisesta ihmissuhdetta koskien oli, että lähden pois siitä. Tätä päätöstä en ole katunut. Vasta kun sain riittävästi etäisyyttä kyseiseen ihmiseen ja asioihin, ymmärsin kuinka paljon tuhoa kyseinen ihminen oli vuosien aikana tehnyt. Samalla tein myös päätöksen etten KOSKAAN kohtele muita ihmisiä kuten hän teki. En ikinä pienimmässäkään määrin tahallisesti.
        Aloin rakentamaan omaa elämää uudelleen alusta. Käytännössä läheltä nollapistettä. Ilman itsetuntoa, ilman ymmärrystä missä olen hyvä. Yksi vaikeimmista asioista oli oppia, että saisin oikeasti ansaitakin elämässä itselleni jotain hyvää, ja että minulla on oikeus nauttia elämästäni ja ansainnostani. Nykyisin minulla on valtava "elämän jano". Vuosien ajan menetin valtavan paljon elämääni, jonka haluan "takaisin". Nykyisin olen paljon energisempi kuin ennen, ja jaksan paljon enemmän. Sen huomattuani ymmärsin kuinka paljon tämä kyseinen ihminen todella vaikutti minuun, ja henkiseen hyvinvointiini. Lyhyessä ajassa olen saavuttanut omassa elämässäni enemmän, kuin mitä aiemmin vuosiin. Tosin sen eteen olen tehnyt töitäkin. Se on vaan ollut niin valtavan paljon helpompaa, kun on ollut kevyempi "elämän reppu" kantaa.
        Irtautuminen narsistisesta ihmissuhteesta ei ollut helppoa. Siinä vaiheessa kun kyseinen ihminen huomasi etten ollutkaan enää hänen johdateltavissaan, minut haukuttiin joka käänteessä. Kaikki mahdolliset keinot kyseinen henkilö käytti (imartelusta uhkailuun). Henkistä väkivaltaa käytiin läheisteni kautta jne. Sain kuulla mitä uskomattomimpia asioita itsestäni. Pahinta oli kun jotkut läheisistä ne uskoivat. Se oli yhtä helv*****, ja välillä mietin etteikö tämä lopu ikinä. Mutta se oli myös itseäni kasvattava ja opettavainen elämänvaihe.
        Nykyisin uusiin ihmissuhteisiin on minun vaikea ryhtyä. Luottaminen on vaikeaa, vaikka tiedän että terveellä itsetunnolla olevat ihmiset eivät käyttäydy niin, eivätkä kaikki ole samanlaisia. Parisuhdetta en tässä vaiheessa halua edes ajatella, sillä en halua ketään roikkumaan elämääni, tai omistamaan minua. Kerrankin olen elämässäni vapaa elämään omaa elämääni. Mutta aikaisempia suhteitani olen kyllä käynyt läpi, ja välillä miettinyt että mikä niissä oli tervettä ja mikä ei. Narsistin vaikutusvalta elämässäni oli aikanaan niin vahva etten ollut huomannut omaksuneeni joitakin epäterveitä käyttäytymistapoja esim. parisuhteissani häneltä. Kariutuneita parisuhteitani näin jälkikäteen en ihmettele yhtään. Mutta toivottavasti olen ottanut oppia menneistä.
        Mutta jotain minussa tulee olemaan rikki vielä pitkään. Hyväksyn sen, ja jatkan eteenpäin tietäen että huominen tulee olemaan parempi. "Elämä on lainaa vain".

        Moi,toivon Sinulle paljon voimia elämääsi.
        Tunnistan kirjoituksestasi itseni,aivan kun olisit minusta kirjoittanut.
        Juuri tuollaista elämä on narsistisen ihmisen rinnalla ja vaatii suunnattomasit voimia ja rohkeutta
        irrottautua siitä,kun itsetunto on nolla.Tsemppiä!


    • löjklhjlhlgjg

      tavallisin tapa on väittää kumppaniaan henkisesti tasapainottomaksi, hulluksi ja tyhmäksi ja myös narsistiksi. Tuo kaikki ja paljon muuta moneen kertaan hoettuna saa aikuisenkin uskomaan itsestään vaikka mitä pahaa, miksi se ei sitten veisi lapselta itsetuntoa?

    • compp

      kannattaa kattoo sit vähän peiliinkin. oon narsisti-isän tyttö, mikä aiheutti mulle ongelmia ymmärtää miten eletään normaalisti parisuhteessa. en osaa varmasti vieläkään, mutta tiedän et syy on pitkälti myös itsessäni. ei siis pidä ottaa niitä narsistimiehiä, koska kyllähän niistä aika pitkälle tulee paha aavistus jo alusta lähtien. pitää myös ottaa itseä niskasta kiinni ja asettaa jonkinlaiset rajat. et kyllä helpolla löydä elämänkumppania, jolle voit olla ikuisesti haavoittuva reppana, jota ei saa kiusata ikinä ja jota täytyy aina ymmärtää kun on hankalaa. ei pidä säikähtää kritiikkiä ja suuttumisia, vaan pitää olla rohkea ja rehellinen, tuli turpaan tai ei! onnellisuus ja ajatus, että on elänyt hyvän elämän ei kuulu pelkureille ja niille, jotka jäävät ikuisesti pikkutytöiksi. parhaimmalla selviät, kun tajuat, ettei sua oikeasti kiinnosta ne narsistimiehet, vaan olet ainoastaan tottunut siihen kaavaan.

    • susaa ty

      Olipa hyvä kirjoitus niinkun mun elämästä, olen keskikäinen ja kärsinyt elämäni narsisti äidistä .Eikä tunnu loppuvan ikään. Ikävä kyllä asutaan vielä samalla pienellä paikka kunnalla jossa kaikki tuntee toisensa.
      Enää tämä äitini ei saa manipuloitua mua ,yrittää kovasti mun aikuisia lapsia..Muhun tämä kaikki äidin käytös on jättänyt pysyvät jäljet huono itsetunto enkä luota missään itseeni.Häpeen äitiäni en kehtaa sitä äidiksi tunnustaa onhan hän jo 72v. monenlaista sairautta en edes sääliä tunne häntä kohtaan.Voisin sanoa että mulla ei oo ikinä äitiä ollutkaan.Voisin kirjan kirjottaa olis niin paljon kaikenlaista mitä on kokenut elämän aikana..

    • Normaali mies

      Ettekä tunnista itsessänne mitään vikaa. Niinpä justiinsa.

      • Minde1977

        Mutta kun KUKA TAHANSA voi olla narsisti ja narsisti todella osaa käyttää valtaansa. Pitääkö siis siitä ottaa syyllisyyttä, että toinen on tehnyt elämästä helvetin, et ottais säkään jos olisit samassa tilnateessa... Ja myös mä olen narsistin uhri, eka ukko oli sitä ja mä olin sen kanssa 2 vuotta naimisissa, siis 2 vuotta liikaa. Jos oot "normaali mies", niin voisko olla vähän myötätuntoisempi toista kohtaan... Narsisti osaa latistaa toisen elämän kaikki osa-alueet niin lokaan, ettei toinen oikeesti näe itteänsä enää minään, ellei ole rohkeutta nousta vastaan. Mä tein niin, mun ainut "vika" olikin se et nousin miestäni vastaan. Kovetin itteäni niin, että haukuin häntä yhtä rumasti takas, kuin mitä hän oli haukkunut minua. Tästä seurasi puolen vuoden jakso meidän avioliitossa, jolloin vaan huudettiin toisillemme kaikkea paskaa ja sit mun mies sano et hän haluaa erota. Ympärillä olevat ihmiset näki mun henkisen jaksamisen olevan tosi tiukilla ja mä vapauduin oikeesti elämänä vasta sitten kun mun exä muutti kotoa ja sain lopullisen eron. Olin todella onnellinen lopullisesta erosta, siihen asti pelkäsin joka päivä et mun exä tulee takas ja tekee mun elämästä tavalla tai toisella edelleen helvettiä.

        Eiköhän oo niin, et jokainen narsistin uhri on käyny läpi helvetin, mikä ei ihan heti edes unohdu. On tosi vaikeeta alkaa näkemään ittensä taas ihmisenä ja musta on vaan tervettä et käy senkin vaiheen läpi ettei näe ittessään mitään syytä, repii ne valheet juurineen irti tajuamalla et se toinen teki sen tahallaan ja ite on vaan uhri. Säkin tajuaisit tän, jos olisit eläny narsistin kanssa.


      • paaaljonpelkäävä

        Kongnitiivinen realisointi terapia.
        Ei saa alitua, pitää puhua suoraan,
        saa sitten kyllä vihat päälle.
        Ne on valmiit myymään tiokas paikas lapset, mummot ja tavarat.
        Kuinka pitkälle voivat mennä, entä jos psykopaattisia piirteitä.

        Lähestymiskiletokaan ei kai toimi.


    • narsistin tyttö

      itsekkin olen jo aikuinen, mutta äitini on narsisti. koko perhe ja suku on kärsinyt siitä.
      enkä itse koe olevani mitenkään normaali ihmisenä äitini käytöksen takia. Eivätkä parisuhteeni onnistu sitten millään.

      • kuka ymmärtäisi

        Erosin itse narsistimiehestäni 15 vuotta sitten. Narsismi on ihmiselle itselleen paha vamma, josta on kärsimystä koko elämäksi. Muut ihmiset voivat sentään päästä eroon narsistista, jos jaksavat lähteä. Onnittelen itseäni vieläkin, että jaksoin lähteä, enkä jäänyt odottamaan ihmettä. Hankalaahan se oli pienen lapsen kanssa lähteä vaivihkaa, että säästyisi erokohtaukselta. Exäni ongelmaksi jäi, että minulla oli liian hyvä itsetunto ja raha-asiat kunnossa. Siitä huolimatta hän teki kaikkensa pilatakseen ilmapiirin arkena ja varsinkin juhlapäivinä.


      • ...
        kuka ymmärtäisi kirjoitti:

        Erosin itse narsistimiehestäni 15 vuotta sitten. Narsismi on ihmiselle itselleen paha vamma, josta on kärsimystä koko elämäksi. Muut ihmiset voivat sentään päästä eroon narsistista, jos jaksavat lähteä. Onnittelen itseäni vieläkin, että jaksoin lähteä, enkä jäänyt odottamaan ihmettä. Hankalaahan se oli pienen lapsen kanssa lähteä vaivihkaa, että säästyisi erokohtaukselta. Exäni ongelmaksi jäi, että minulla oli liian hyvä itsetunto ja raha-asiat kunnossa. Siitä huolimatta hän teki kaikkensa pilatakseen ilmapiirin arkena ja varsinkin juhlapäivinä.

        Narsistin uhrin ei enää tarvitse alkaa ymmärtäjäksi. Narsisti hakekoon itse avun. En usko muutokseen.


    • nmnmnmn

      Oli perseestä joo, vastaava lapsuus.. ei siinä auttanu kun kärsiä se ekat 20 vuotta. Mutta, oon edelleen sitä mieltä että paremmat lähtökohdat noin saati jostain lastenkodeista yrittää ponnistaa elämään. Onneksi ei niihin laitoskierteisiin joutunu.

    • ...

      On. Kannattaa muistaa että on sellaisiakin narsisteja, jotka eivät ole välttämättä äänekkäitä huutajia koko ajan, vaan pystyvät muuten murtamaan toisia ihmisiä.

    • Yksi taistelija

      Syy on huonossa itsetunnossa,jonka äitisi on sinulle antanut. Aivan sama miksi äiti-tytär suhdetta sanotaa. Se muodostaa sinun persoonaasi todella paljon. On todella ikävä havaita että tälläisiä äitejä on todella paljon. Huono itsetunto ajaa sinut huonoihin mies suhteisiin,kosks luulet ettei sinusta ole siihen. Olemmehan kasvatuksen tuloksia kaikki. Itse olen kokenut saman ja nyt olen siitä pyristelemässä irti..... Helppoa ei ole..Joudun aina työpaikka kiusatuksi ja pomoinani on narsisteja. Hehän ovat niin eteenpäin pyrkiviä,että työhyvinvointi jää vähemmälle. Olin myös narsistin kanssa naimisissa. Yhteishuoltajuus on yhtä helvettiä hänen kanssaan,kun mikään sovittu ei pidä paikkaansa. Onneksi poika asuuu luonani,ettei kasvatus mene kokonaan harakoille...Onneksi olen saanut avun tähän ongelmaan hypnoosista. Hypnoosin avulla muutetaan ikäviä ajatusmalleja positiiviseksi. Toimii ainakin minulla...Auriko paistaa joskus tähän risukasaankin. Parempia aikoja sinulle toivottaen...

      • Tosiasioita

        vaan pako ja itsensä hoitaminen ovat narsismin hoitoon sopivia apukeinoja.

        Narsismi on vaikeahoitoinen psykiatrinen sairaus eikä mikään "muotitermi", jota heitellään jos hollekin.


    • kookeenuut naaiineen

      olen minäkin narsistin uhri,,siihen jouduin ennen kun täytin 50v..nyt kun muistelee menneitä aikoja,,en oikein tiedä sanoa vanhemmistani oliko heistä jompikumpi narsisti vai ei,,mutta jossakin työpaikassa oli narsistinen työnantaja..diagnoosiahan ei voi maallikko tehdä,koska narsistisia piirteitä on monessakin ihmisessä,itsestäänkin, siis uhri voi löytää niitä piirteitä.mutta kun niitä itsestään löytää, niin niihin asioihin voi itse vaikuttaa,eli muutta itseään..oikee narsisti ei niitä itsestään huomaa..hänhän on aina oikeessa ja hänessä ei ole vikaa..ja se alistaminen,nöyryyttäminen,uhkailu,,ne ei kuulu terveen ihmisen piirteisiin..olin aiemmin naimisissa,ennen tätä narsistia,,ehkä miehessänikin oli vähän niitä piirteitä...mutta narsistiksi ei häntä voi sanoa..Omat huonot puoleni tiedostan,niihin olen paneutunut ja myös muuttunut..Narsisti teki elämästäni helvetin,,hän tosiaan osasi etsiä heikot puolet minusta,,,niihin hän iski.juhlapyhät ei olleet juhlapyhiä,kaikki hän boikotoi,minun synttärinikin...eron jälkeen on viel pystynyt joulun seutuun jotenkin häiriköimään..vaikka sillä on uusi suhde..hänen vihansa ei koskaan varmaan sammu.

      • 2 + 20

        1. Itsekeskeinen. Hänen tarpeensa ovat kaikkein tärkeimmät.
        2. Ei katumusta virheiden tai väärintekojen jälkeen.
        3. Epäluotettava, kykenemätön sitoutumaan.
        4. Ei piittaa tekojensa seurauksista.
        5. Projisoi vikansa muihin. Kova syyttämään, ei koskaan hänen vikansa.
        6. Omatunto vajavainen tai olematon.
        7. Epäherkkä toisten tarpeille ja tunteille.
        8. Hyvä julkisivu (yksi tai useampia) jolla tehdä vaikutus ja saada valta.
        9. Huono stressinsietokyky. Herkkä suuttumaan ja raivoamaan.
        10. Oikeutettu manipuloimaan ihmisiä täyttääkseen tarpeensa.
        11. Järkiperäistää helposti. Elää järjellä. Vääntää keskustelun omaksi edukseen toisen kustannuksella. Jos joutuu ansaan, jatkaa puhumista, vaihtaa aihetta tai suuttuu.
        12. Piintynyt valehtelu.
        13. Valtava tarve kontrolloida tilanteita, keskusteluja ja muita ihmisiä.
        14. Ei todellisia arvoja. Opportunisti. Arvot vaihtuvat tilanteen mukaan.
        15. Antaa itsestään usein empaattisen ja ymmärtäväisen vaikutelman jotta voisi manipuloida muita.
        16. Vihaisia ja ailahtelevia tunnetiloja.
        17. Käyttää seksiä kontrolloimiseen.
        18. Ei jaa omia ajatuksiaan, motiivejaan eikä tunteitaan.
        19. Kontrolloi keskusteluja. Täytyy sanoa ensimmäinen ja viimeinen sana.
        20. Hyvin hidas antamaan anteeksi. Roikkuu katkeruudessa.
        21. Salainen elämä. Piilottaa rahansa, ystävänsä ja aktiviteettinsa.
        22. Pitää muiden ärsyttämisestä. Pitää kaaoksen ja hajaannuksen luomisesta ilman syytä.
        23. Ailahtelevat tunteet - muuttuu hetkessä mukavasta vihaiseksi ilman merkittävää syytä.
        24. Epäonnistuu usein taloudellisten asioiden hoitamisessa.
        25. Ilmaisee harvoin arvostusta.
        26. Suureellinen. Vakuuttunut siitä että hän tietää enemmän kuin muut ja tekee kaiken oikein.
        27. Ei kykene näkemään omaa osuuttaan suhteessa toisiin ihmisiin. Puolustautuu nuhdeltaessa. Ei koskaan hänen vikansa.
        28. Voi näyttää herkältä ja kyynelehtiä. Tämä on näyttelemistä tai turhautumista mutta ei surua.
        29. Rikkoo ihmisten sydämet tehdäkseen heistä hänessä riippuvia.
        30. Tarvitsee uhkauksia tai painostusta saadakseen muut pysymään lähellään.
        31. Sabotoi kumppania. Haluaa tämän olevan onnellinen vain itsensä kautta. Ei salli kumppanille ulkopuolisia tuttavia eikä kiinnostuksen kohteita.
        32. Hyvin ristiriitainen.
        33. Vakuuttava. Täytyy vakuuttaa muut tulemaan hänen puolelleen.
        34. Kätkee todellisen itsensä. Aina "päällä".
        35. Ystävällinen vain jos saa sinulta sen mitä hän tahtoo.
        36. Hänen on oltava oikeassa, voitettava ja näytettävä hyvältä.
        37. Ilmoittaa, ei keskustele. Kertoo, ei kysy.
        38. Ei puhu avoimesti. Salaiset motiivit.
        39. Kontrolloi muiden rahoja mutta käyttää itse vapaasti.
        40. Jatkuva "Olen OK ja voin hyvin, eikä minun tarvitse kuunnella sinun näkökantojasi tai ajatuksiasi".
        41. Kokee olevansa aina väärinymmärretty.
        42. Tunnet olosi kurjaksi hänen lähellään. Hän kuluttaa sinua.
        43. Ei kuuntele koska ei välitä.
        44. Hänen tunteistaan puhutaan mutta ei kumppanin.
        45. Ei ole kiinnostunut ongelmien ratkaisemisesta.
        46. Erittäin hyvä lukemaan muita, jotta voisi manipuloida heitä.


      • ex-narsistin puoliso
        2 + 20 kirjoitti:

        1. Itsekeskeinen. Hänen tarpeensa ovat kaikkein tärkeimmät.
        2. Ei katumusta virheiden tai väärintekojen jälkeen.
        3. Epäluotettava, kykenemätön sitoutumaan.
        4. Ei piittaa tekojensa seurauksista.
        5. Projisoi vikansa muihin. Kova syyttämään, ei koskaan hänen vikansa.
        6. Omatunto vajavainen tai olematon.
        7. Epäherkkä toisten tarpeille ja tunteille.
        8. Hyvä julkisivu (yksi tai useampia) jolla tehdä vaikutus ja saada valta.
        9. Huono stressinsietokyky. Herkkä suuttumaan ja raivoamaan.
        10. Oikeutettu manipuloimaan ihmisiä täyttääkseen tarpeensa.
        11. Järkiperäistää helposti. Elää järjellä. Vääntää keskustelun omaksi edukseen toisen kustannuksella. Jos joutuu ansaan, jatkaa puhumista, vaihtaa aihetta tai suuttuu.
        12. Piintynyt valehtelu.
        13. Valtava tarve kontrolloida tilanteita, keskusteluja ja muita ihmisiä.
        14. Ei todellisia arvoja. Opportunisti. Arvot vaihtuvat tilanteen mukaan.
        15. Antaa itsestään usein empaattisen ja ymmärtäväisen vaikutelman jotta voisi manipuloida muita.
        16. Vihaisia ja ailahtelevia tunnetiloja.
        17. Käyttää seksiä kontrolloimiseen.
        18. Ei jaa omia ajatuksiaan, motiivejaan eikä tunteitaan.
        19. Kontrolloi keskusteluja. Täytyy sanoa ensimmäinen ja viimeinen sana.
        20. Hyvin hidas antamaan anteeksi. Roikkuu katkeruudessa.
        21. Salainen elämä. Piilottaa rahansa, ystävänsä ja aktiviteettinsa.
        22. Pitää muiden ärsyttämisestä. Pitää kaaoksen ja hajaannuksen luomisesta ilman syytä.
        23. Ailahtelevat tunteet - muuttuu hetkessä mukavasta vihaiseksi ilman merkittävää syytä.
        24. Epäonnistuu usein taloudellisten asioiden hoitamisessa.
        25. Ilmaisee harvoin arvostusta.
        26. Suureellinen. Vakuuttunut siitä että hän tietää enemmän kuin muut ja tekee kaiken oikein.
        27. Ei kykene näkemään omaa osuuttaan suhteessa toisiin ihmisiin. Puolustautuu nuhdeltaessa. Ei koskaan hänen vikansa.
        28. Voi näyttää herkältä ja kyynelehtiä. Tämä on näyttelemistä tai turhautumista mutta ei surua.
        29. Rikkoo ihmisten sydämet tehdäkseen heistä hänessä riippuvia.
        30. Tarvitsee uhkauksia tai painostusta saadakseen muut pysymään lähellään.
        31. Sabotoi kumppania. Haluaa tämän olevan onnellinen vain itsensä kautta. Ei salli kumppanille ulkopuolisia tuttavia eikä kiinnostuksen kohteita.
        32. Hyvin ristiriitainen.
        33. Vakuuttava. Täytyy vakuuttaa muut tulemaan hänen puolelleen.
        34. Kätkee todellisen itsensä. Aina "päällä".
        35. Ystävällinen vain jos saa sinulta sen mitä hän tahtoo.
        36. Hänen on oltava oikeassa, voitettava ja näytettävä hyvältä.
        37. Ilmoittaa, ei keskustele. Kertoo, ei kysy.
        38. Ei puhu avoimesti. Salaiset motiivit.
        39. Kontrolloi muiden rahoja mutta käyttää itse vapaasti.
        40. Jatkuva "Olen OK ja voin hyvin, eikä minun tarvitse kuunnella sinun näkökantojasi tai ajatuksiasi".
        41. Kokee olevansa aina väärinymmärretty.
        42. Tunnet olosi kurjaksi hänen lähellään. Hän kuluttaa sinua.
        43. Ei kuuntele koska ei välitä.
        44. Hänen tunteistaan puhutaan mutta ei kumppanin.
        45. Ei ole kiinnostunut ongelmien ratkaisemisesta.
        46. Erittäin hyvä lukemaan muita, jotta voisi manipuloida heitä.

        narsismin oiretta ja kaikki pitää paikkansa !


      • moninkertainen mama
        2 + 20 kirjoitti:

        1. Itsekeskeinen. Hänen tarpeensa ovat kaikkein tärkeimmät.
        2. Ei katumusta virheiden tai väärintekojen jälkeen.
        3. Epäluotettava, kykenemätön sitoutumaan.
        4. Ei piittaa tekojensa seurauksista.
        5. Projisoi vikansa muihin. Kova syyttämään, ei koskaan hänen vikansa.
        6. Omatunto vajavainen tai olematon.
        7. Epäherkkä toisten tarpeille ja tunteille.
        8. Hyvä julkisivu (yksi tai useampia) jolla tehdä vaikutus ja saada valta.
        9. Huono stressinsietokyky. Herkkä suuttumaan ja raivoamaan.
        10. Oikeutettu manipuloimaan ihmisiä täyttääkseen tarpeensa.
        11. Järkiperäistää helposti. Elää järjellä. Vääntää keskustelun omaksi edukseen toisen kustannuksella. Jos joutuu ansaan, jatkaa puhumista, vaihtaa aihetta tai suuttuu.
        12. Piintynyt valehtelu.
        13. Valtava tarve kontrolloida tilanteita, keskusteluja ja muita ihmisiä.
        14. Ei todellisia arvoja. Opportunisti. Arvot vaihtuvat tilanteen mukaan.
        15. Antaa itsestään usein empaattisen ja ymmärtäväisen vaikutelman jotta voisi manipuloida muita.
        16. Vihaisia ja ailahtelevia tunnetiloja.
        17. Käyttää seksiä kontrolloimiseen.
        18. Ei jaa omia ajatuksiaan, motiivejaan eikä tunteitaan.
        19. Kontrolloi keskusteluja. Täytyy sanoa ensimmäinen ja viimeinen sana.
        20. Hyvin hidas antamaan anteeksi. Roikkuu katkeruudessa.
        21. Salainen elämä. Piilottaa rahansa, ystävänsä ja aktiviteettinsa.
        22. Pitää muiden ärsyttämisestä. Pitää kaaoksen ja hajaannuksen luomisesta ilman syytä.
        23. Ailahtelevat tunteet - muuttuu hetkessä mukavasta vihaiseksi ilman merkittävää syytä.
        24. Epäonnistuu usein taloudellisten asioiden hoitamisessa.
        25. Ilmaisee harvoin arvostusta.
        26. Suureellinen. Vakuuttunut siitä että hän tietää enemmän kuin muut ja tekee kaiken oikein.
        27. Ei kykene näkemään omaa osuuttaan suhteessa toisiin ihmisiin. Puolustautuu nuhdeltaessa. Ei koskaan hänen vikansa.
        28. Voi näyttää herkältä ja kyynelehtiä. Tämä on näyttelemistä tai turhautumista mutta ei surua.
        29. Rikkoo ihmisten sydämet tehdäkseen heistä hänessä riippuvia.
        30. Tarvitsee uhkauksia tai painostusta saadakseen muut pysymään lähellään.
        31. Sabotoi kumppania. Haluaa tämän olevan onnellinen vain itsensä kautta. Ei salli kumppanille ulkopuolisia tuttavia eikä kiinnostuksen kohteita.
        32. Hyvin ristiriitainen.
        33. Vakuuttava. Täytyy vakuuttaa muut tulemaan hänen puolelleen.
        34. Kätkee todellisen itsensä. Aina "päällä".
        35. Ystävällinen vain jos saa sinulta sen mitä hän tahtoo.
        36. Hänen on oltava oikeassa, voitettava ja näytettävä hyvältä.
        37. Ilmoittaa, ei keskustele. Kertoo, ei kysy.
        38. Ei puhu avoimesti. Salaiset motiivit.
        39. Kontrolloi muiden rahoja mutta käyttää itse vapaasti.
        40. Jatkuva "Olen OK ja voin hyvin, eikä minun tarvitse kuunnella sinun näkökantojasi tai ajatuksiasi".
        41. Kokee olevansa aina väärinymmärretty.
        42. Tunnet olosi kurjaksi hänen lähellään. Hän kuluttaa sinua.
        43. Ei kuuntele koska ei välitä.
        44. Hänen tunteistaan puhutaan mutta ei kumppanin.
        45. Ei ole kiinnostunut ongelmien ratkaisemisesta.
        46. Erittäin hyvä lukemaan muita, jotta voisi manipuloida heitä.

        Vai mikä mutta lukuunottamatta yhtä kohtaa kaikki kohdat täsmäävät mieheeni :(
        Voiko siis narsismista parantua?


      • metall-leidi
        2 + 20 kirjoitti:

        1. Itsekeskeinen. Hänen tarpeensa ovat kaikkein tärkeimmät.
        2. Ei katumusta virheiden tai väärintekojen jälkeen.
        3. Epäluotettava, kykenemätön sitoutumaan.
        4. Ei piittaa tekojensa seurauksista.
        5. Projisoi vikansa muihin. Kova syyttämään, ei koskaan hänen vikansa.
        6. Omatunto vajavainen tai olematon.
        7. Epäherkkä toisten tarpeille ja tunteille.
        8. Hyvä julkisivu (yksi tai useampia) jolla tehdä vaikutus ja saada valta.
        9. Huono stressinsietokyky. Herkkä suuttumaan ja raivoamaan.
        10. Oikeutettu manipuloimaan ihmisiä täyttääkseen tarpeensa.
        11. Järkiperäistää helposti. Elää järjellä. Vääntää keskustelun omaksi edukseen toisen kustannuksella. Jos joutuu ansaan, jatkaa puhumista, vaihtaa aihetta tai suuttuu.
        12. Piintynyt valehtelu.
        13. Valtava tarve kontrolloida tilanteita, keskusteluja ja muita ihmisiä.
        14. Ei todellisia arvoja. Opportunisti. Arvot vaihtuvat tilanteen mukaan.
        15. Antaa itsestään usein empaattisen ja ymmärtäväisen vaikutelman jotta voisi manipuloida muita.
        16. Vihaisia ja ailahtelevia tunnetiloja.
        17. Käyttää seksiä kontrolloimiseen.
        18. Ei jaa omia ajatuksiaan, motiivejaan eikä tunteitaan.
        19. Kontrolloi keskusteluja. Täytyy sanoa ensimmäinen ja viimeinen sana.
        20. Hyvin hidas antamaan anteeksi. Roikkuu katkeruudessa.
        21. Salainen elämä. Piilottaa rahansa, ystävänsä ja aktiviteettinsa.
        22. Pitää muiden ärsyttämisestä. Pitää kaaoksen ja hajaannuksen luomisesta ilman syytä.
        23. Ailahtelevat tunteet - muuttuu hetkessä mukavasta vihaiseksi ilman merkittävää syytä.
        24. Epäonnistuu usein taloudellisten asioiden hoitamisessa.
        25. Ilmaisee harvoin arvostusta.
        26. Suureellinen. Vakuuttunut siitä että hän tietää enemmän kuin muut ja tekee kaiken oikein.
        27. Ei kykene näkemään omaa osuuttaan suhteessa toisiin ihmisiin. Puolustautuu nuhdeltaessa. Ei koskaan hänen vikansa.
        28. Voi näyttää herkältä ja kyynelehtiä. Tämä on näyttelemistä tai turhautumista mutta ei surua.
        29. Rikkoo ihmisten sydämet tehdäkseen heistä hänessä riippuvia.
        30. Tarvitsee uhkauksia tai painostusta saadakseen muut pysymään lähellään.
        31. Sabotoi kumppania. Haluaa tämän olevan onnellinen vain itsensä kautta. Ei salli kumppanille ulkopuolisia tuttavia eikä kiinnostuksen kohteita.
        32. Hyvin ristiriitainen.
        33. Vakuuttava. Täytyy vakuuttaa muut tulemaan hänen puolelleen.
        34. Kätkee todellisen itsensä. Aina "päällä".
        35. Ystävällinen vain jos saa sinulta sen mitä hän tahtoo.
        36. Hänen on oltava oikeassa, voitettava ja näytettävä hyvältä.
        37. Ilmoittaa, ei keskustele. Kertoo, ei kysy.
        38. Ei puhu avoimesti. Salaiset motiivit.
        39. Kontrolloi muiden rahoja mutta käyttää itse vapaasti.
        40. Jatkuva "Olen OK ja voin hyvin, eikä minun tarvitse kuunnella sinun näkökantojasi tai ajatuksiasi".
        41. Kokee olevansa aina väärinymmärretty.
        42. Tunnet olosi kurjaksi hänen lähellään. Hän kuluttaa sinua.
        43. Ei kuuntele koska ei välitä.
        44. Hänen tunteistaan puhutaan mutta ei kumppanin.
        45. Ei ole kiinnostunut ongelmien ratkaisemisesta.
        46. Erittäin hyvä lukemaan muita, jotta voisi manipuloida heitä.

        Tuohon ei ole mitään lisättävää vaan siinä on kaikki narsistin piirteet. en ole ollut narsistisessa suhteessa mutta olen ollut naristisen ystvättären purkupallona.
        Hänen seurassaa ystävyytemme loppuaikoina oli ihmeen huono ja ikävä olo.
        Kun irtauduin ystävyydestämme niin sain tietoa narsismista ja onneksi siitä kirjoitetaan paljon ja asia on nostettu pöydälle.
        Nyt kun olen lukenut tätä viestiketjua niin huomasin, että paljon on narsistien uhreja ja kun toiset "kovikset"väittävät, että narsistiksi haukkuminen on muoti-ilmiö ja kun uhrit eivät pysty ratkaisemaan ongelmallisia ihmissuhteitaan niin muka hepposesti haukuvat toisia narsisteiksi.
        Mä ainakin tunnistan nyt ex-ystävättäressä selvät narsistin piirteet ja kyllä hän 20v.n aikana pyrki painamaan mua alas ja henkisesti rusentamaan niin että kenekään on ihan turha väittää vastaan ja syyttää mua liian heppoisista perusteista sanoa vaikkapa häntä narsisitiksi.


    • majrim

      Ihan kauhean tuttua tuo esim. huonon itsetunnon kanssa. Minulla ei ole ollut narsisti vanhempia, mutta seurustelin narsistin kanssa. Jos me "keskustelimme" jostain asiasta (laitoin sitaatteihin siksi että keskustelua ei ollut oli vain hänen mielipiteensä) minun sanomani oli aina väärin ja riitahakuista. Hän ei hyväksynyt mitään eriävää mielipidettä vaan aina olisi pitänyt olla samaa mieltä hänen kanssaan.Hän syytti minua aina feminismistä jos puolustin naisia, ja jos puolustin miehiä se meni vaan sitten riidanhalun piikkiin. Olin aina syyllinen kaikkeen. Hän ei huomannut mitään omia virheitään, erheitään tai sitä että hän halusi manipuloida minua. Kaikki mitä tein oli väärin tehty. En osannut valmistaa ruokaa, en siivota oikein tai kolata lunta oiein. Olin siis kaikessa ja aina huono ja mitätön. Hän nimitteli minua idiootiksi, mielisairaaksi, sairaalloisen mustasukkaiseksi ja jos vaikka miksi. Kun en ollut mateleva nöyrä aina samaa mieltä oleva nynny, niin sain loskaa niskaani. Ulkonäköni hän mollasi ja kaiken mikä on minulle arvokasta kuten lapseni, sisarukseni ja työni. Työni hän lyttäsi tarpeettomana ja mitättömänä. Kukaan muu kuin hän ei osannut tai ymmärtänyt oikean elämän tavan päälle mitään. kun sitten puolustin itseäni ja omaa elämääni välillä jopa "huutaen" hän sai syyn mollata lisää ja nöyryyttää minua. Hän halveksi minua kaikilla alueilla, jopa moraaliani, joka on tiukempi kuin hänen. En esimerkiksi hyväksy pedofiliaa, insestiä enkä muutakaan heikompiin yksilöihin kohdistuvaa vääryyttä. Sain jopa fyysisiä vaivoja hänen läsnäollessaan, koska tavallaan pelkäsin häntä, mutta hänen kykynsä saada toinen ihminen pauloihinsa oli aivan päätömän taitavaa. Tosin hän oli sitä mieltä että hän on aina se kärsivä osapuoli. kun en madellut hänen edessään olinkin se kauhea ihminen jolla ei ollut mitään arvoa elämässä. minun ei olisi edes kuulunut elää vaan hänen mielestään olin maailman pohjasakkaa. Minä jopa aloin uskoa olevani mitätön, arvoton , ja ruma. Enkä oikeasti sitä ole, mutta hänen kykynsä oli aivan mahtava hän manipuloi mieltäni ihan mennen tullen. Onneksi kuietnkin sain voimia lähteä suhteesta ajoissa, ja siitä voin vain kiittää erästä ihanaa miestä, joka avasi silmäni. Myös ystävät auttoivat irtipääsyssä. Meni kuitenkin kauan kun edes uskalsi, kehtasin kertoa tilanteenheille, vaikkakin he sen olivat jo jotenkin panneet merkille, kun käytökseni muuttui. nyt kaikki hyvin, mutta vieläkin melkein oksennan kun ajattelen miten olisi viimein voinut käydä. Toivon sinulle voimia päästä irti huonosta itsetunnostasi. Olet arvokas juuri sellaisena kun olet.

      • ex-herkkä isä

        Reilu kahden vuoden ajan päivä kerrallaan multa vietiin joka päivä jotain pois.
        Heti alusta alkaen ei seurustelua edes ollut, vaan "asuimme" heti yhdessä.
        Jouduin jättämään harrastukset, kaverit, sukulaiset, vanhemmat ja lopulta melkein omat lapseni.
        Hän kontrolloi yksin raha-asiamme ja onnistui pilaamaan kaiken mihin olin ensiksi sanonut kohdentavan säästöni.
        Lapsiini ja tulevaisuuteen.
        Päivästä toiseen sain kuulla miten väärin teen kaikki asiat, ja miten aina piti ilmoittaa koska töistä on lähdössä, jotta toinen ehtisi samoihin aikoihin kotiin.
        Kauhea riita puhkesi heti, ellen ilmoittanut.
        En saanut vapaapäivinä siivota kotona, tai en ainakaan heittää mitään roskikseen.
        Kaikki roskat pengottiin ja etsittiin ties mitä.
        Mitään omaa omaisuuttani en saanut säästää yhteenmuuton aikana, vaan kaikesta olisi pitänyt luopua.
        Päivästä toiseen kehuin ja kerroin rakastavani häntä.
        En saanut kotiintulomme aikaan edes halata, kun toinen työnsi heti pois.
        Suuttuttuaan hän kuitenkin aina pyysi/käski tulemaan halaamaan häntä.
        Sairastuin aikoinani paniikkihäiriöön, joten voitte kuvitella miten vaikeaa sellaisen ihmisen on lähestyä toista joka alkaa ensiksi raivoamaan ja sitten mukamas heti leppyy, ja kaikki on muka taas hyvin ja ennallaan, kun vain pyytää anteeksi.
        Anteeksiantaminen on menettänyt elämässäni täysin merkityksen.
        Minusta hellästä ja herkästä ihmisrauniosta on tullut kylmä ja agressiivinenkin kaiken kokemani jälkeen.
        Lopulta siis nousin ja kävin häntä vastaan.
        Ensiksi sanallisen sodan merkeissä ja lopuksi hänen päällekäyntiensä jälkeen räjähdin itsekin.
        En ole voinut koskaan kuvitella, että voisin ketään satuttaa.
        Hänen vielä yllyttäessään lyömään ja potkimaan ja etkö muka parempaan pysty.
        Voi luoja mitä olen tehnyt.
        Rauhaa riitti viikon ajan, kun joku mustelma jossain näkyi ja taas kaikki alkoi toistua samaa rataa.

        Juttu päättyi kun lähdin en yhtenä päivänä enää käynyt häneen kiinni, hänen melkein murskattaessaan molemmat jalkani auton oven väliin.
        Pakenin paikalta ja jätin hänet.
        Nyt kärsin entistä suuremmasta ahdistuksesta ja masennuksesta ja paniikkihäiriöistä.
        Uusi elämä alkamassa ja vanhoja menetettyjä verkostoja yritän karsia kasaan muutaman vuoden hiljaiselon jälkeen.
        Miten kaikille voin kertoa, tai olla kertomatta.
        En osaa valehdella, tai sen syyllisyyden tunteen näkee minusta kuitenkin heti.
        Koen kyllä syyllisyyttä jo siitä jos joku edes epäilee, että valehtelisin.
        Valehtelun kieltämiseen löytyy nuoruudestani traumaattisia kokemuksia, joten valehtelu saakoon jäädä niille ketkä sen osaavat ja sallivat.
        Kuten ex joka valehteli suoraan päin naamaa omalle siskolleen ja äidilleen.
        Olin sanonut usein että en siedä valehtelua lainkaan, ja se saa minut voimaan pahoin.
        Mitä manipulointiin ja provosointiin tulee niin niissä hän olikin loistava.
        Minulle hän puhui vuoden verran joka päivä useita kertoja päivässä, miten masentunut olen ja etten vain tekisi itselleni mitään pahaa.
        Vakuutukset hän oli tietenkin saanut kanssani tehtyä, ja ihmekös tuo etten itse ollut edunsaajana tai että minun lapseni eivät olleet minun kuolemantapauksessa edunsaajina.
        Tukea ja turvaa teille kaikille. Meitä lienee paljon ja moni kärsii yksin seurauksia.
        Olkaa toisetenne tukena ja turvana! :)
        Hyvää Joulua kaikille


      • niin masentavaa
        ex-herkkä isä kirjoitti:

        Reilu kahden vuoden ajan päivä kerrallaan multa vietiin joka päivä jotain pois.
        Heti alusta alkaen ei seurustelua edes ollut, vaan "asuimme" heti yhdessä.
        Jouduin jättämään harrastukset, kaverit, sukulaiset, vanhemmat ja lopulta melkein omat lapseni.
        Hän kontrolloi yksin raha-asiamme ja onnistui pilaamaan kaiken mihin olin ensiksi sanonut kohdentavan säästöni.
        Lapsiini ja tulevaisuuteen.
        Päivästä toiseen sain kuulla miten väärin teen kaikki asiat, ja miten aina piti ilmoittaa koska töistä on lähdössä, jotta toinen ehtisi samoihin aikoihin kotiin.
        Kauhea riita puhkesi heti, ellen ilmoittanut.
        En saanut vapaapäivinä siivota kotona, tai en ainakaan heittää mitään roskikseen.
        Kaikki roskat pengottiin ja etsittiin ties mitä.
        Mitään omaa omaisuuttani en saanut säästää yhteenmuuton aikana, vaan kaikesta olisi pitänyt luopua.
        Päivästä toiseen kehuin ja kerroin rakastavani häntä.
        En saanut kotiintulomme aikaan edes halata, kun toinen työnsi heti pois.
        Suuttuttuaan hän kuitenkin aina pyysi/käski tulemaan halaamaan häntä.
        Sairastuin aikoinani paniikkihäiriöön, joten voitte kuvitella miten vaikeaa sellaisen ihmisen on lähestyä toista joka alkaa ensiksi raivoamaan ja sitten mukamas heti leppyy, ja kaikki on muka taas hyvin ja ennallaan, kun vain pyytää anteeksi.
        Anteeksiantaminen on menettänyt elämässäni täysin merkityksen.
        Minusta hellästä ja herkästä ihmisrauniosta on tullut kylmä ja agressiivinenkin kaiken kokemani jälkeen.
        Lopulta siis nousin ja kävin häntä vastaan.
        Ensiksi sanallisen sodan merkeissä ja lopuksi hänen päällekäyntiensä jälkeen räjähdin itsekin.
        En ole voinut koskaan kuvitella, että voisin ketään satuttaa.
        Hänen vielä yllyttäessään lyömään ja potkimaan ja etkö muka parempaan pysty.
        Voi luoja mitä olen tehnyt.
        Rauhaa riitti viikon ajan, kun joku mustelma jossain näkyi ja taas kaikki alkoi toistua samaa rataa.

        Juttu päättyi kun lähdin en yhtenä päivänä enää käynyt häneen kiinni, hänen melkein murskattaessaan molemmat jalkani auton oven väliin.
        Pakenin paikalta ja jätin hänet.
        Nyt kärsin entistä suuremmasta ahdistuksesta ja masennuksesta ja paniikkihäiriöistä.
        Uusi elämä alkamassa ja vanhoja menetettyjä verkostoja yritän karsia kasaan muutaman vuoden hiljaiselon jälkeen.
        Miten kaikille voin kertoa, tai olla kertomatta.
        En osaa valehdella, tai sen syyllisyyden tunteen näkee minusta kuitenkin heti.
        Koen kyllä syyllisyyttä jo siitä jos joku edes epäilee, että valehtelisin.
        Valehtelun kieltämiseen löytyy nuoruudestani traumaattisia kokemuksia, joten valehtelu saakoon jäädä niille ketkä sen osaavat ja sallivat.
        Kuten ex joka valehteli suoraan päin naamaa omalle siskolleen ja äidilleen.
        Olin sanonut usein että en siedä valehtelua lainkaan, ja se saa minut voimaan pahoin.
        Mitä manipulointiin ja provosointiin tulee niin niissä hän olikin loistava.
        Minulle hän puhui vuoden verran joka päivä useita kertoja päivässä, miten masentunut olen ja etten vain tekisi itselleni mitään pahaa.
        Vakuutukset hän oli tietenkin saanut kanssani tehtyä, ja ihmekös tuo etten itse ollut edunsaajana tai että minun lapseni eivät olleet minun kuolemantapauksessa edunsaajina.
        Tukea ja turvaa teille kaikille. Meitä lienee paljon ja moni kärsii yksin seurauksia.
        Olkaa toisetenne tukena ja turvana! :)
        Hyvää Joulua kaikille

        ja toisaalta olen pahoillani kaikkien narsistin uhrien puolesta. Minua vaan ihmetyttää omalla kohdallani se, että vaikka minua kohdeltiin kuin vanhaa kulunutta saapasta, verrattiin koiraan, tai siis olin koiraakin huonompi. Niin minä itkin ikävääni, koska sain kuitenkin välillä tuntea hänen hyvät puolensa, eli sen näyttelemisen. Kaikki eroomme johtavat syyt hän kaatoi minun päälleni. Tosin loppuaikoina minun hermoni pettivät ja sain "raivokohtauksen" jolloin alennuin vetämään samanlaisen roolin kuin mitä hän oli tehnyt kaikenaikaa, josta hän sai syyn nimitellä vielä pahemmilla nimityksillä. Hän teki minusta mielisairaan diagnoosin, koska hän oli mielestään ihan pätevä niin tekemään (ei ole lääkäri).
        Onneksemme meillä ei ollut lapsia, joten joku muu ei kärsinyt. Erosta ei ollut kulunut kuin muutama tunti kun hän jo oli metsästämässä uutta saalista nettideitillä.
        Onneksi erostamme on jo muutama vuosi, joten haavat ovat hieman jo umpeutuneet, mutta vieläkin välillä ajattelen ettei tuo voinut olla totta koko kokemus, niin kauhealta se nyt jälkeenpäin tuntuu.
        Hyvää joulua kuitenkin kaikille palstalaisille


    • frost-free

      kykenet tavallisena ihmisena (tuskin olet psykologian tai psykiatrian ammattilainen?) arvioimaan äitisi todellista minuutta sinun tulisi kohdata myös oma elämäsi kokonaisuutena. On niin helppoa syyttää vanhempiaan omista virheistään esim. parisuhdevalinnassa...Kai sinulla on kuitenkin omatkin toimivat aivot ja oma persoonallisuus vai väitätkö ettei sinulla ole mitään pääsi sisällä????!

      Äitisi ja isäsi parisuhde on asia jota et kykene ymmärtämään, ethän voi tietää että onko isäsi esim. mahdollisesti pettänyt äitiäsi, nainut hänet rahasta. Taitaa vanhemmillasi olla isoja asioita joista toinen ilmoittaa normaalilla keinoin eli mäkättämällä ja sättimällä kun toinen taas vaikenee (saattaa vaikuttaa alistamiselta vaikka voi olla myös isäsi puolelta jonkinlaista tunnekylmyyttä). Oletko myöskään koskaan kysynyt äidiltäsi millaista sillä oli lapsuudessa. Isäsi on saattanut olla vain yksi iso virhe siihen pakkaan??? Sitähän itsekin valitit...Näetkö nyt miten kaikki asiat lopulta saattavat liittyä toisiinsa. Ehkä olet perinyt isäsi temperamentin etkä pidä meuhkaamisesta kun taas äitisi on erilainen. Väkivalta on tietysti eri juttu ja onhan sitä henkistäkin väkivaltaa...

      Sinulla taitaa olla menossa oman lapsen saamisen johdosta nyt oma kriisi. Se on asia joka sinun kannattaisi tiedostaa. Tunteet on hyvä juttu, niistä ei kannata syyllistyä mutta vanhempien leimaaminen loppuelämäksi pelkiksi kusipäiksi/toisen vanhemman leimaaminen narsistiksi on iso asia. Onko sinulla mahdollista saada apua oman elämäsi kriisiin ja lähentyä vanhempiesi kanssa asioista jutellen? En kuitenkaan suosittelet että kaadat koko saavia vanhempiesi niskaan ellet_ole_aivan_varma että äitisi ei koskaan ole huolehtinut sinusta, rakastanut sinua vaan pelkästään alistanut??? Tsemppiä!

      • Kärsimys ohi

        PATOLOGISELLA VALEHTIJALLA tarkoitetaan ihmistä, joka valehtelee niin usein, että on vaikea tietää milloin hän puhuu totta. Patologinenhan tarkoittaa samaa kuin sairaalloinen, mutta siitä huolimatta 'patologinen valehtelu' ei ole mikään virallisesti diagnosoitavissa oleva häiriö (niin kuin esim. kleptomania) vaan se voi liittyä moniinkin persoonallisuuden ja käyttäytymisen häriöihin, kuten esim. ns. EPÄSOSIAALISEEN PERSONALLISUUTEEN (kts. esim. Psykiatria, toim. Lönnqvist, J. et al., Duodecim 2001, s.374).
        Tässä on tietenkin tehtävä ero tahallisen valehtelun ja harhaisuuden välillä - eli valehteleeko henkilö tietoisesti vai kuvitteleeko hän puhuvansa totta harhoihinsa uskoessaan. Jälkimmäinen ilmentää tietenkin jo vakavampia mielenterveyden ongelmia. Yleensä kuitenkin 'patologinen valehtelija' on aivan epävirallinen, kepeästikin käytetty termi, jolla tarkoitetaan epäluotettavaa henkilöä. Jos persoonallisuuden ja käytöksen häiriöt kiinnostavat, niin kirjastoista löytyy runsaasti niihin liittyvää kirjallisuutta, mm. yllämainittu Psykiatria-teos.

        EPÄSOSIAALINEN PERSONALLISUUSHÄIRIÖ (APD tai ASPD lyhenteenä käsitteestä Antisocial personality disorder)
        APD:n oireisiin kuuluvat:
        Kykenemättömyys toimia sosiaalisten normien tai lakien mukaisesti
        Petollisuus, joka ilmenee jatkuvana valehteluna tai muiden huijaamisena oman hyödyn tai nautinnon vuoksi
        Vastuuttomuus, impulsiivisuus tai kykenemättömyys suunnitella elämää eteenpäin
        Ärtyneisyys ja aggressiivisuus, joka esiintyy väkivaltaisuutena
        Piittaamattomuus omasta tai muiden turvallisuudesta
        Katumuksen puute, joka esiintyy piittaamattomuutena tai kykenemättömyytenä ymmärtää loukanneensa tai kohdelleensa väärin muita tai varastaneensa heiltä
        Muiden ihmisten hyväksikäyttö
        Narsismi
        Antisosiaalista persoonallisuushäiriötä esiintyy DSM-IV-oppaan mukaan kolmella prosentilla miehistä ja yhdellä prosentilla naisista.

        NARSISTINEN PERSONALLISUUSHÄIRIÖ on persoonallisuushäiriöihin kuuluva psyykkinen häiriö. Se hyväksyttiin psykiatriseen diagnostiseen DSM-järjestelmään vuonna 1980. Kansainvälisestä tautiluokituksesta ICD-10:stä puuttuu tämä häiriö, ja se luokitellaan muuksi persoonallisuushäiriöksi. Häiriölle on tyypillistä erilaiset suuruuskuvitelmat, voimakas ihailun tarve ja empatian vähäisyys. Häiriöstä kärsivä kokee olevansa oikeutettu erikoiskohteluun, on kateellinen tai ylimielinen ja voi käyttää muita häikäilemättä hyväkseen.
        Psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvisen mukaan narsistinen häiriö ei ilmene älyllisinä tai suoritusongelmina eikä myöskään mielenterveysongelmina. Se ilmenee sosiaalisessa käyttäytymisessä, ja kun ihmiseltä puuttuvat tietyt hillitsevät mekanismit, esimerkiksi syyllisyyden- ja häpeäntunteet, hän voi suoriutua älyllisesti keskimääräistä paremmin. Hän ei kykene myöntämään epäonnistumista, mikä voi antaa harhaanjohtavasti kuvan vahvasta itsetunnosta.

        Persoonallisuushäiriöt ovat yleisesti kehityksellisiä tiloja, jotka alkavat lapsuudessa, nuoruudessa tai viimeistään nuorella aikuisiällä. Myöhemmällä iällä ilmeneviä muutoksia, jotka aiheutuvat psykiatrisen tai somaattisen sairauden tai pitkittyneen stressin seurauksena kutsutaan persoonallisuuden muutoksiksi. Persoonallisuushäiriöisen ja normaalin käytöksen raja on häilyvä ja useimmilla psyykkisesti terveilläkin ihmisillä ilmenee persoonallisuushäiriöiselle tyypillistä käytöstä ja tapoja kokea etenkin stressitilanteissa.

        DMS-IV:n mukaan narsistiselle persoonallisuushäiriölle ovat ominaisia laaja-alaiset suuruuskuvitelmat, ihailun tarve ja empatian puute. Se on psykiatrinen diagnoosi, joka määritellään vähintään viidellä seuraavista oirekriteereistä:
        1.Suuret käsitykset itsestään eli liioittelee saavutuksiaan
        2.Keskittyy mielikuviin rajattomasta menestyksestä, voimasta, kauneudesta tai suuresta rakkaudesta
        3.uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot
        4.vaatii korostunutta ihailua
        5.oikeus erityiskohteluun
        6.muiden hyväksikäyttö
        7.empatian puute
        8.kateus (tai uskoo muiden kadehtivan häntä) ja
        9.ylimielisyys ja röyhkeys

        Psykologi Theodore Millon erottaa narsistisessa luonteessa neljä alatyyppiä, joista samalla henkilöllä voi esiintyä vain yksi tai kaikki yhtä aikaa:
        Periaatteeton, epäsosiaalisia piirteitä
        Elitistinen, edellyttää etuoikeuksia, hyödyntää tuttavuuksia, julkisivu ei pidä yhtä todellisuuden kanssa
        Donjuan-tyyppi, viettelevä, hedonistinen, PATOLOGINEN VALEHTELIJA
        Kompensatorinen, syvän huonommuuden tunteen täyttämistä ylemmyydentuntoisuudella


      • Pappa 64v.
        Kärsimys ohi kirjoitti:

        PATOLOGISELLA VALEHTIJALLA tarkoitetaan ihmistä, joka valehtelee niin usein, että on vaikea tietää milloin hän puhuu totta. Patologinenhan tarkoittaa samaa kuin sairaalloinen, mutta siitä huolimatta 'patologinen valehtelu' ei ole mikään virallisesti diagnosoitavissa oleva häiriö (niin kuin esim. kleptomania) vaan se voi liittyä moniinkin persoonallisuuden ja käyttäytymisen häriöihin, kuten esim. ns. EPÄSOSIAALISEEN PERSONALLISUUTEEN (kts. esim. Psykiatria, toim. Lönnqvist, J. et al., Duodecim 2001, s.374).
        Tässä on tietenkin tehtävä ero tahallisen valehtelun ja harhaisuuden välillä - eli valehteleeko henkilö tietoisesti vai kuvitteleeko hän puhuvansa totta harhoihinsa uskoessaan. Jälkimmäinen ilmentää tietenkin jo vakavampia mielenterveyden ongelmia. Yleensä kuitenkin 'patologinen valehtelija' on aivan epävirallinen, kepeästikin käytetty termi, jolla tarkoitetaan epäluotettavaa henkilöä. Jos persoonallisuuden ja käytöksen häiriöt kiinnostavat, niin kirjastoista löytyy runsaasti niihin liittyvää kirjallisuutta, mm. yllämainittu Psykiatria-teos.

        EPÄSOSIAALINEN PERSONALLISUUSHÄIRIÖ (APD tai ASPD lyhenteenä käsitteestä Antisocial personality disorder)
        APD:n oireisiin kuuluvat:
        Kykenemättömyys toimia sosiaalisten normien tai lakien mukaisesti
        Petollisuus, joka ilmenee jatkuvana valehteluna tai muiden huijaamisena oman hyödyn tai nautinnon vuoksi
        Vastuuttomuus, impulsiivisuus tai kykenemättömyys suunnitella elämää eteenpäin
        Ärtyneisyys ja aggressiivisuus, joka esiintyy väkivaltaisuutena
        Piittaamattomuus omasta tai muiden turvallisuudesta
        Katumuksen puute, joka esiintyy piittaamattomuutena tai kykenemättömyytenä ymmärtää loukanneensa tai kohdelleensa väärin muita tai varastaneensa heiltä
        Muiden ihmisten hyväksikäyttö
        Narsismi
        Antisosiaalista persoonallisuushäiriötä esiintyy DSM-IV-oppaan mukaan kolmella prosentilla miehistä ja yhdellä prosentilla naisista.

        NARSISTINEN PERSONALLISUUSHÄIRIÖ on persoonallisuushäiriöihin kuuluva psyykkinen häiriö. Se hyväksyttiin psykiatriseen diagnostiseen DSM-järjestelmään vuonna 1980. Kansainvälisestä tautiluokituksesta ICD-10:stä puuttuu tämä häiriö, ja se luokitellaan muuksi persoonallisuushäiriöksi. Häiriölle on tyypillistä erilaiset suuruuskuvitelmat, voimakas ihailun tarve ja empatian vähäisyys. Häiriöstä kärsivä kokee olevansa oikeutettu erikoiskohteluun, on kateellinen tai ylimielinen ja voi käyttää muita häikäilemättä hyväkseen.
        Psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvisen mukaan narsistinen häiriö ei ilmene älyllisinä tai suoritusongelmina eikä myöskään mielenterveysongelmina. Se ilmenee sosiaalisessa käyttäytymisessä, ja kun ihmiseltä puuttuvat tietyt hillitsevät mekanismit, esimerkiksi syyllisyyden- ja häpeäntunteet, hän voi suoriutua älyllisesti keskimääräistä paremmin. Hän ei kykene myöntämään epäonnistumista, mikä voi antaa harhaanjohtavasti kuvan vahvasta itsetunnosta.

        Persoonallisuushäiriöt ovat yleisesti kehityksellisiä tiloja, jotka alkavat lapsuudessa, nuoruudessa tai viimeistään nuorella aikuisiällä. Myöhemmällä iällä ilmeneviä muutoksia, jotka aiheutuvat psykiatrisen tai somaattisen sairauden tai pitkittyneen stressin seurauksena kutsutaan persoonallisuuden muutoksiksi. Persoonallisuushäiriöisen ja normaalin käytöksen raja on häilyvä ja useimmilla psyykkisesti terveilläkin ihmisillä ilmenee persoonallisuushäiriöiselle tyypillistä käytöstä ja tapoja kokea etenkin stressitilanteissa.

        DMS-IV:n mukaan narsistiselle persoonallisuushäiriölle ovat ominaisia laaja-alaiset suuruuskuvitelmat, ihailun tarve ja empatian puute. Se on psykiatrinen diagnoosi, joka määritellään vähintään viidellä seuraavista oirekriteereistä:
        1.Suuret käsitykset itsestään eli liioittelee saavutuksiaan
        2.Keskittyy mielikuviin rajattomasta menestyksestä, voimasta, kauneudesta tai suuresta rakkaudesta
        3.uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot
        4.vaatii korostunutta ihailua
        5.oikeus erityiskohteluun
        6.muiden hyväksikäyttö
        7.empatian puute
        8.kateus (tai uskoo muiden kadehtivan häntä) ja
        9.ylimielisyys ja röyhkeys

        Psykologi Theodore Millon erottaa narsistisessa luonteessa neljä alatyyppiä, joista samalla henkilöllä voi esiintyä vain yksi tai kaikki yhtä aikaa:
        Periaatteeton, epäsosiaalisia piirteitä
        Elitistinen, edellyttää etuoikeuksia, hyödyntää tuttavuuksia, julkisivu ei pidä yhtä todellisuuden kanssa
        Donjuan-tyyppi, viettelevä, hedonistinen, PATOLOGINEN VALEHTELIJA
        Kompensatorinen, syvän huonommuuden tunteen täyttämistä ylemmyydentuntoisuudella

        kaadoit exäsi niskaan ?? Härregyyd.....ymmärrän exsääsi ! Ensi töiksesi nyt heti, pese eteisen peili.


      • Maijulini1155
        Pappa 64v. kirjoitti:

        kaadoit exäsi niskaan ?? Härregyyd.....ymmärrän exsääsi ! Ensi töiksesi nyt heti, pese eteisen peili.

        olen seurannut siskoni elämää narsistin rinnalla. Kaikki edellämainitut asiat ovat tapahtuneet. Pahoinpitelyt , rajoitettu elämä, ei ystäviä, ei sukulaisia, ei valkosipulia, ei kerrassaan mitään saa siskoni elämässä olla.Kaikki ilo on pahasta. Kaikki juhlat ja matkat hän on pystynyt pilaamaan. Ja tietysti kaikkeen on siskoni syyllinen.
        Siskoni tajuaa, että elää pahasti sairaan ihmisen kanssa, mutta ei pysty jostakin ihmeen syystä irtautumaan tästä pirusta- Yrityksiä on ollut lukuisia. mutta narsisti itkullaan ja katumuksellaan saa hänet aina palaamaan.
        Järkipuheet eivät auta.


      • Vaan ex puolisoni
        Pappa 64v. kirjoitti:

        kaadoit exäsi niskaan ?? Härregyyd.....ymmärrän exsääsi ! Ensi töiksesi nyt heti, pese eteisen peili.

        Ja sen ovat tehneet mielisairaalan lääkärit,en minä.


      • Joka kylläkin
        Kärsimys ohi kirjoitti:

        PATOLOGISELLA VALEHTIJALLA tarkoitetaan ihmistä, joka valehtelee niin usein, että on vaikea tietää milloin hän puhuu totta. Patologinenhan tarkoittaa samaa kuin sairaalloinen, mutta siitä huolimatta 'patologinen valehtelu' ei ole mikään virallisesti diagnosoitavissa oleva häiriö (niin kuin esim. kleptomania) vaan se voi liittyä moniinkin persoonallisuuden ja käyttäytymisen häriöihin, kuten esim. ns. EPÄSOSIAALISEEN PERSONALLISUUTEEN (kts. esim. Psykiatria, toim. Lönnqvist, J. et al., Duodecim 2001, s.374).
        Tässä on tietenkin tehtävä ero tahallisen valehtelun ja harhaisuuden välillä - eli valehteleeko henkilö tietoisesti vai kuvitteleeko hän puhuvansa totta harhoihinsa uskoessaan. Jälkimmäinen ilmentää tietenkin jo vakavampia mielenterveyden ongelmia. Yleensä kuitenkin 'patologinen valehtelija' on aivan epävirallinen, kepeästikin käytetty termi, jolla tarkoitetaan epäluotettavaa henkilöä. Jos persoonallisuuden ja käytöksen häiriöt kiinnostavat, niin kirjastoista löytyy runsaasti niihin liittyvää kirjallisuutta, mm. yllämainittu Psykiatria-teos.

        EPÄSOSIAALINEN PERSONALLISUUSHÄIRIÖ (APD tai ASPD lyhenteenä käsitteestä Antisocial personality disorder)
        APD:n oireisiin kuuluvat:
        Kykenemättömyys toimia sosiaalisten normien tai lakien mukaisesti
        Petollisuus, joka ilmenee jatkuvana valehteluna tai muiden huijaamisena oman hyödyn tai nautinnon vuoksi
        Vastuuttomuus, impulsiivisuus tai kykenemättömyys suunnitella elämää eteenpäin
        Ärtyneisyys ja aggressiivisuus, joka esiintyy väkivaltaisuutena
        Piittaamattomuus omasta tai muiden turvallisuudesta
        Katumuksen puute, joka esiintyy piittaamattomuutena tai kykenemättömyytenä ymmärtää loukanneensa tai kohdelleensa väärin muita tai varastaneensa heiltä
        Muiden ihmisten hyväksikäyttö
        Narsismi
        Antisosiaalista persoonallisuushäiriötä esiintyy DSM-IV-oppaan mukaan kolmella prosentilla miehistä ja yhdellä prosentilla naisista.

        NARSISTINEN PERSONALLISUUSHÄIRIÖ on persoonallisuushäiriöihin kuuluva psyykkinen häiriö. Se hyväksyttiin psykiatriseen diagnostiseen DSM-järjestelmään vuonna 1980. Kansainvälisestä tautiluokituksesta ICD-10:stä puuttuu tämä häiriö, ja se luokitellaan muuksi persoonallisuushäiriöksi. Häiriölle on tyypillistä erilaiset suuruuskuvitelmat, voimakas ihailun tarve ja empatian vähäisyys. Häiriöstä kärsivä kokee olevansa oikeutettu erikoiskohteluun, on kateellinen tai ylimielinen ja voi käyttää muita häikäilemättä hyväkseen.
        Psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvisen mukaan narsistinen häiriö ei ilmene älyllisinä tai suoritusongelmina eikä myöskään mielenterveysongelmina. Se ilmenee sosiaalisessa käyttäytymisessä, ja kun ihmiseltä puuttuvat tietyt hillitsevät mekanismit, esimerkiksi syyllisyyden- ja häpeäntunteet, hän voi suoriutua älyllisesti keskimääräistä paremmin. Hän ei kykene myöntämään epäonnistumista, mikä voi antaa harhaanjohtavasti kuvan vahvasta itsetunnosta.

        Persoonallisuushäiriöt ovat yleisesti kehityksellisiä tiloja, jotka alkavat lapsuudessa, nuoruudessa tai viimeistään nuorella aikuisiällä. Myöhemmällä iällä ilmeneviä muutoksia, jotka aiheutuvat psykiatrisen tai somaattisen sairauden tai pitkittyneen stressin seurauksena kutsutaan persoonallisuuden muutoksiksi. Persoonallisuushäiriöisen ja normaalin käytöksen raja on häilyvä ja useimmilla psyykkisesti terveilläkin ihmisillä ilmenee persoonallisuushäiriöiselle tyypillistä käytöstä ja tapoja kokea etenkin stressitilanteissa.

        DMS-IV:n mukaan narsistiselle persoonallisuushäiriölle ovat ominaisia laaja-alaiset suuruuskuvitelmat, ihailun tarve ja empatian puute. Se on psykiatrinen diagnoosi, joka määritellään vähintään viidellä seuraavista oirekriteereistä:
        1.Suuret käsitykset itsestään eli liioittelee saavutuksiaan
        2.Keskittyy mielikuviin rajattomasta menestyksestä, voimasta, kauneudesta tai suuresta rakkaudesta
        3.uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot
        4.vaatii korostunutta ihailua
        5.oikeus erityiskohteluun
        6.muiden hyväksikäyttö
        7.empatian puute
        8.kateus (tai uskoo muiden kadehtivan häntä) ja
        9.ylimielisyys ja röyhkeys

        Psykologi Theodore Millon erottaa narsistisessa luonteessa neljä alatyyppiä, joista samalla henkilöllä voi esiintyä vain yksi tai kaikki yhtä aikaa:
        Periaatteeton, epäsosiaalisia piirteitä
        Elitistinen, edellyttää etuoikeuksia, hyödyntää tuttavuuksia, julkisivu ei pidä yhtä todellisuuden kanssa
        Donjuan-tyyppi, viettelevä, hedonistinen, PATOLOGINEN VALEHTELIJA
        Kompensatorinen, syvän huonommuuden tunteen täyttämistä ylemmyydentuntoisuudella

        Oli nainen,tai paremminkin hirviö.


      • Maijuliini5555
        Maijulini1155 kirjoitti:

        olen seurannut siskoni elämää narsistin rinnalla. Kaikki edellämainitut asiat ovat tapahtuneet. Pahoinpitelyt , rajoitettu elämä, ei ystäviä, ei sukulaisia, ei valkosipulia, ei kerrassaan mitään saa siskoni elämässä olla.Kaikki ilo on pahasta. Kaikki juhlat ja matkat hän on pystynyt pilaamaan. Ja tietysti kaikkeen on siskoni syyllinen.
        Siskoni tajuaa, että elää pahasti sairaan ihmisen kanssa, mutta ei pysty jostakin ihmeen syystä irtautumaan tästä pirusta- Yrityksiä on ollut lukuisia. mutta narsisti itkullaan ja katumuksellaan saa hänet aina palaamaan.
        Järkipuheet eivät auta.

        narsisteja enempi olla kuin 3% miehissä. Heitähän on meille naisille sattunut kohdallemme melkein jokaiselle. Mutta vilkasta seuraelämäähän nämä reppanat elävät. Liekö sama mies monenkin naisen kohdalle sattunut


      • aika harhaanjohtavaa
        Kärsimys ohi kirjoitti:

        PATOLOGISELLA VALEHTIJALLA tarkoitetaan ihmistä, joka valehtelee niin usein, että on vaikea tietää milloin hän puhuu totta. Patologinenhan tarkoittaa samaa kuin sairaalloinen, mutta siitä huolimatta 'patologinen valehtelu' ei ole mikään virallisesti diagnosoitavissa oleva häiriö (niin kuin esim. kleptomania) vaan se voi liittyä moniinkin persoonallisuuden ja käyttäytymisen häriöihin, kuten esim. ns. EPÄSOSIAALISEEN PERSONALLISUUTEEN (kts. esim. Psykiatria, toim. Lönnqvist, J. et al., Duodecim 2001, s.374).
        Tässä on tietenkin tehtävä ero tahallisen valehtelun ja harhaisuuden välillä - eli valehteleeko henkilö tietoisesti vai kuvitteleeko hän puhuvansa totta harhoihinsa uskoessaan. Jälkimmäinen ilmentää tietenkin jo vakavampia mielenterveyden ongelmia. Yleensä kuitenkin 'patologinen valehtelija' on aivan epävirallinen, kepeästikin käytetty termi, jolla tarkoitetaan epäluotettavaa henkilöä. Jos persoonallisuuden ja käytöksen häiriöt kiinnostavat, niin kirjastoista löytyy runsaasti niihin liittyvää kirjallisuutta, mm. yllämainittu Psykiatria-teos.

        EPÄSOSIAALINEN PERSONALLISUUSHÄIRIÖ (APD tai ASPD lyhenteenä käsitteestä Antisocial personality disorder)
        APD:n oireisiin kuuluvat:
        Kykenemättömyys toimia sosiaalisten normien tai lakien mukaisesti
        Petollisuus, joka ilmenee jatkuvana valehteluna tai muiden huijaamisena oman hyödyn tai nautinnon vuoksi
        Vastuuttomuus, impulsiivisuus tai kykenemättömyys suunnitella elämää eteenpäin
        Ärtyneisyys ja aggressiivisuus, joka esiintyy väkivaltaisuutena
        Piittaamattomuus omasta tai muiden turvallisuudesta
        Katumuksen puute, joka esiintyy piittaamattomuutena tai kykenemättömyytenä ymmärtää loukanneensa tai kohdelleensa väärin muita tai varastaneensa heiltä
        Muiden ihmisten hyväksikäyttö
        Narsismi
        Antisosiaalista persoonallisuushäiriötä esiintyy DSM-IV-oppaan mukaan kolmella prosentilla miehistä ja yhdellä prosentilla naisista.

        NARSISTINEN PERSONALLISUUSHÄIRIÖ on persoonallisuushäiriöihin kuuluva psyykkinen häiriö. Se hyväksyttiin psykiatriseen diagnostiseen DSM-järjestelmään vuonna 1980. Kansainvälisestä tautiluokituksesta ICD-10:stä puuttuu tämä häiriö, ja se luokitellaan muuksi persoonallisuushäiriöksi. Häiriölle on tyypillistä erilaiset suuruuskuvitelmat, voimakas ihailun tarve ja empatian vähäisyys. Häiriöstä kärsivä kokee olevansa oikeutettu erikoiskohteluun, on kateellinen tai ylimielinen ja voi käyttää muita häikäilemättä hyväkseen.
        Psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvisen mukaan narsistinen häiriö ei ilmene älyllisinä tai suoritusongelmina eikä myöskään mielenterveysongelmina. Se ilmenee sosiaalisessa käyttäytymisessä, ja kun ihmiseltä puuttuvat tietyt hillitsevät mekanismit, esimerkiksi syyllisyyden- ja häpeäntunteet, hän voi suoriutua älyllisesti keskimääräistä paremmin. Hän ei kykene myöntämään epäonnistumista, mikä voi antaa harhaanjohtavasti kuvan vahvasta itsetunnosta.

        Persoonallisuushäiriöt ovat yleisesti kehityksellisiä tiloja, jotka alkavat lapsuudessa, nuoruudessa tai viimeistään nuorella aikuisiällä. Myöhemmällä iällä ilmeneviä muutoksia, jotka aiheutuvat psykiatrisen tai somaattisen sairauden tai pitkittyneen stressin seurauksena kutsutaan persoonallisuuden muutoksiksi. Persoonallisuushäiriöisen ja normaalin käytöksen raja on häilyvä ja useimmilla psyykkisesti terveilläkin ihmisillä ilmenee persoonallisuushäiriöiselle tyypillistä käytöstä ja tapoja kokea etenkin stressitilanteissa.

        DMS-IV:n mukaan narsistiselle persoonallisuushäiriölle ovat ominaisia laaja-alaiset suuruuskuvitelmat, ihailun tarve ja empatian puute. Se on psykiatrinen diagnoosi, joka määritellään vähintään viidellä seuraavista oirekriteereistä:
        1.Suuret käsitykset itsestään eli liioittelee saavutuksiaan
        2.Keskittyy mielikuviin rajattomasta menestyksestä, voimasta, kauneudesta tai suuresta rakkaudesta
        3.uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot
        4.vaatii korostunutta ihailua
        5.oikeus erityiskohteluun
        6.muiden hyväksikäyttö
        7.empatian puute
        8.kateus (tai uskoo muiden kadehtivan häntä) ja
        9.ylimielisyys ja röyhkeys

        Psykologi Theodore Millon erottaa narsistisessa luonteessa neljä alatyyppiä, joista samalla henkilöllä voi esiintyä vain yksi tai kaikki yhtä aikaa:
        Periaatteeton, epäsosiaalisia piirteitä
        Elitistinen, edellyttää etuoikeuksia, hyödyntää tuttavuuksia, julkisivu ei pidä yhtä todellisuuden kanssa
        Donjuan-tyyppi, viettelevä, hedonistinen, PATOLOGINEN VALEHTELIJA
        Kompensatorinen, syvän huonommuuden tunteen täyttämistä ylemmyydentuntoisuudella

        varmasti on nyt ammattilainen asialla? Ei se pelkkä kirjoista lukeminen ketään omista synneistä vapauta. Vain psykiatri voi tehdä diagnoosin et sinä!!!!!!!


      • rakastava ihminen
        Kärsimys ohi kirjoitti:

        PATOLOGISELLA VALEHTIJALLA tarkoitetaan ihmistä, joka valehtelee niin usein, että on vaikea tietää milloin hän puhuu totta. Patologinenhan tarkoittaa samaa kuin sairaalloinen, mutta siitä huolimatta 'patologinen valehtelu' ei ole mikään virallisesti diagnosoitavissa oleva häiriö (niin kuin esim. kleptomania) vaan se voi liittyä moniinkin persoonallisuuden ja käyttäytymisen häriöihin, kuten esim. ns. EPÄSOSIAALISEEN PERSONALLISUUTEEN (kts. esim. Psykiatria, toim. Lönnqvist, J. et al., Duodecim 2001, s.374).
        Tässä on tietenkin tehtävä ero tahallisen valehtelun ja harhaisuuden välillä - eli valehteleeko henkilö tietoisesti vai kuvitteleeko hän puhuvansa totta harhoihinsa uskoessaan. Jälkimmäinen ilmentää tietenkin jo vakavampia mielenterveyden ongelmia. Yleensä kuitenkin 'patologinen valehtelija' on aivan epävirallinen, kepeästikin käytetty termi, jolla tarkoitetaan epäluotettavaa henkilöä. Jos persoonallisuuden ja käytöksen häiriöt kiinnostavat, niin kirjastoista löytyy runsaasti niihin liittyvää kirjallisuutta, mm. yllämainittu Psykiatria-teos.

        EPÄSOSIAALINEN PERSONALLISUUSHÄIRIÖ (APD tai ASPD lyhenteenä käsitteestä Antisocial personality disorder)
        APD:n oireisiin kuuluvat:
        Kykenemättömyys toimia sosiaalisten normien tai lakien mukaisesti
        Petollisuus, joka ilmenee jatkuvana valehteluna tai muiden huijaamisena oman hyödyn tai nautinnon vuoksi
        Vastuuttomuus, impulsiivisuus tai kykenemättömyys suunnitella elämää eteenpäin
        Ärtyneisyys ja aggressiivisuus, joka esiintyy väkivaltaisuutena
        Piittaamattomuus omasta tai muiden turvallisuudesta
        Katumuksen puute, joka esiintyy piittaamattomuutena tai kykenemättömyytenä ymmärtää loukanneensa tai kohdelleensa väärin muita tai varastaneensa heiltä
        Muiden ihmisten hyväksikäyttö
        Narsismi
        Antisosiaalista persoonallisuushäiriötä esiintyy DSM-IV-oppaan mukaan kolmella prosentilla miehistä ja yhdellä prosentilla naisista.

        NARSISTINEN PERSONALLISUUSHÄIRIÖ on persoonallisuushäiriöihin kuuluva psyykkinen häiriö. Se hyväksyttiin psykiatriseen diagnostiseen DSM-järjestelmään vuonna 1980. Kansainvälisestä tautiluokituksesta ICD-10:stä puuttuu tämä häiriö, ja se luokitellaan muuksi persoonallisuushäiriöksi. Häiriölle on tyypillistä erilaiset suuruuskuvitelmat, voimakas ihailun tarve ja empatian vähäisyys. Häiriöstä kärsivä kokee olevansa oikeutettu erikoiskohteluun, on kateellinen tai ylimielinen ja voi käyttää muita häikäilemättä hyväkseen.
        Psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvisen mukaan narsistinen häiriö ei ilmene älyllisinä tai suoritusongelmina eikä myöskään mielenterveysongelmina. Se ilmenee sosiaalisessa käyttäytymisessä, ja kun ihmiseltä puuttuvat tietyt hillitsevät mekanismit, esimerkiksi syyllisyyden- ja häpeäntunteet, hän voi suoriutua älyllisesti keskimääräistä paremmin. Hän ei kykene myöntämään epäonnistumista, mikä voi antaa harhaanjohtavasti kuvan vahvasta itsetunnosta.

        Persoonallisuushäiriöt ovat yleisesti kehityksellisiä tiloja, jotka alkavat lapsuudessa, nuoruudessa tai viimeistään nuorella aikuisiällä. Myöhemmällä iällä ilmeneviä muutoksia, jotka aiheutuvat psykiatrisen tai somaattisen sairauden tai pitkittyneen stressin seurauksena kutsutaan persoonallisuuden muutoksiksi. Persoonallisuushäiriöisen ja normaalin käytöksen raja on häilyvä ja useimmilla psyykkisesti terveilläkin ihmisillä ilmenee persoonallisuushäiriöiselle tyypillistä käytöstä ja tapoja kokea etenkin stressitilanteissa.

        DMS-IV:n mukaan narsistiselle persoonallisuushäiriölle ovat ominaisia laaja-alaiset suuruuskuvitelmat, ihailun tarve ja empatian puute. Se on psykiatrinen diagnoosi, joka määritellään vähintään viidellä seuraavista oirekriteereistä:
        1.Suuret käsitykset itsestään eli liioittelee saavutuksiaan
        2.Keskittyy mielikuviin rajattomasta menestyksestä, voimasta, kauneudesta tai suuresta rakkaudesta
        3.uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot
        4.vaatii korostunutta ihailua
        5.oikeus erityiskohteluun
        6.muiden hyväksikäyttö
        7.empatian puute
        8.kateus (tai uskoo muiden kadehtivan häntä) ja
        9.ylimielisyys ja röyhkeys

        Psykologi Theodore Millon erottaa narsistisessa luonteessa neljä alatyyppiä, joista samalla henkilöllä voi esiintyä vain yksi tai kaikki yhtä aikaa:
        Periaatteeton, epäsosiaalisia piirteitä
        Elitistinen, edellyttää etuoikeuksia, hyödyntää tuttavuuksia, julkisivu ei pidä yhtä todellisuuden kanssa
        Donjuan-tyyppi, viettelevä, hedonistinen, PATOLOGINEN VALEHTELIJA
        Kompensatorinen, syvän huonommuuden tunteen täyttämistä ylemmyydentuntoisuudella

        Näitä diagnoosin antajia löytyy nykyään pilvinpimein. Se on heidän puolustus kaikkea ja kaikkia jotka ovat heille epämieluisia.
        Tuskin jokaisen äiti tai isä on narsisti tai ex-mies, ex-vaimo jne.
        RAUKKAMAISTA HAUKKUA/NIMITELLÄ IHMISÄ MUOTI DIAGNOSOOOSILLA "NARSISTI" !
        Oikeastaan meistä jokaisella saattaa olla jotakin mielenterveysongelmaa, enemmän tai vähemmän.
        Narsistisuutta löytyy jokaisesta ja siinä ei ole mitään pahaa. Tällä perusteellä jokainen voi nimitellä jotakuta narsistikisi.
        Minuakin on haukuttu narsistiksi ja useita äitejä, vaimoja ja ihan vain entistä ystäviä.

        Miettikäähän te nimittelijät jotka olette keksineet hyvän tavan solvata teille epämieluista ihmistä, kuka on narsisti? !


      • j.o.k.u.
        Maijuliini5555 kirjoitti:

        narsisteja enempi olla kuin 3% miehissä. Heitähän on meille naisille sattunut kohdallemme melkein jokaiselle. Mutta vilkasta seuraelämäähän nämä reppanat elävät. Liekö sama mies monenkin naisen kohdalle sattunut

        Sisällytät/lisäät siihen vielä sen 1-3% prosenttia psykopaatteja, ja 4-7 %:ia sosiopaatteja niin määrä kasvaa ihan mukavasti. :)

        ( Lisäksi muistat, että nuokin luvut ovat todennäköisesti alakanttiin, sillä vain harva on diagnosoitu. sen, että moni epävakaasta/ paranoidista/ vaativasta persoonallisuushäiriöstä yms. kärsivä on saanut varmasti syyttä narskun leiman otsaansa... )


      • Lääkäri37
        rakastava ihminen kirjoitti:

        Näitä diagnoosin antajia löytyy nykyään pilvinpimein. Se on heidän puolustus kaikkea ja kaikkia jotka ovat heille epämieluisia.
        Tuskin jokaisen äiti tai isä on narsisti tai ex-mies, ex-vaimo jne.
        RAUKKAMAISTA HAUKKUA/NIMITELLÄ IHMISÄ MUOTI DIAGNOSOOOSILLA "NARSISTI" !
        Oikeastaan meistä jokaisella saattaa olla jotakin mielenterveysongelmaa, enemmän tai vähemmän.
        Narsistisuutta löytyy jokaisesta ja siinä ei ole mitään pahaa. Tällä perusteellä jokainen voi nimitellä jotakuta narsistikisi.
        Minuakin on haukuttu narsistiksi ja useita äitejä, vaimoja ja ihan vain entistä ystäviä.

        Miettikäähän te nimittelijät jotka olette keksineet hyvän tavan solvata teille epämieluista ihmistä, kuka on narsisti? !

        ja vaikeahoitoinen mielenterveyden (persoonallisuuden) häiriö, jonka juuret ovat puutteellisessa hyväksytyksi tulemisen kokemuksissa. Muotiterminä se ei palvele ketään.- Narsisti ei kuitenkaan ole "tuhoon tuomittu" ja sellainen välttämättä loppuikäänsä, sikäli kun ymmärtää hakeutua oikeanlaiseen psykoterapiaan.

        On melko yleistä, ettei narsisti tätä ymmärrä, ja psykoterapiassakin hänen pohjimmaista haavoittuvuuttaan on lähestyttävä varoen ja vähittäin.

        Narsistin ymmärtäminen ei voi olla eikä sen tule koskea narsistin uhreja "potilaan" tilanteen tajuavina ja hyväksyvinä.

        Heitä neuvoisin ammattilaisena a. yrittämään irti narsistin lähipiiristä b. (tarvittaessa) hakeutumaan psykoterapiaan (esim. kognitiivis-analyyttinen, -behavioraalinen, myös psykodynaaminen).

        Narsistista on usein vaikea käytännössä irtautua. Manipuloivuudestaan, empatian puutteestaan ja ahdistavuudestaan huolimatta hän saattaa tiettyyn rajaan saakka olla pinnallisesti ottaen hyvinkin viehättävä, samalla kun koettaa kouristuksenomaisesti hallita tilannetta (läheisiään, myös itseään).

        Narsistin "ymmärtäminen" kuuluu siis ammattilaisille, ei hänen uhrikseen/-eikseen joutuneille. Heidän vaikea tehtävänsä ja parhaansa on sanoutua irti narsistin lähipiiristä, tavalla tai toisella.


      • suivaantunut
        rakastava ihminen kirjoitti:

        Näitä diagnoosin antajia löytyy nykyään pilvinpimein. Se on heidän puolustus kaikkea ja kaikkia jotka ovat heille epämieluisia.
        Tuskin jokaisen äiti tai isä on narsisti tai ex-mies, ex-vaimo jne.
        RAUKKAMAISTA HAUKKUA/NIMITELLÄ IHMISÄ MUOTI DIAGNOSOOOSILLA "NARSISTI" !
        Oikeastaan meistä jokaisella saattaa olla jotakin mielenterveysongelmaa, enemmän tai vähemmän.
        Narsistisuutta löytyy jokaisesta ja siinä ei ole mitään pahaa. Tällä perusteellä jokainen voi nimitellä jotakuta narsistikisi.
        Minuakin on haukuttu narsistiksi ja useita äitejä, vaimoja ja ihan vain entistä ystäviä.

        Miettikäähän te nimittelijät jotka olette keksineet hyvän tavan solvata teille epämieluista ihmistä, kuka on narsisti? !

        Kuule kyllä tervettä narsismia saa olla ja pitääkin olla..mutta kun puhutaan luonnehäiröisestä,niin kyllä saa sanoa narsistiksi,,,jumakauta,,,itse olin oikean kusipään kanssa vajaan kax vuotta,,siinä meinas mennä koko terveys,,ei normaali ihminen sellaista toiselle tee mitä minäkin koin..olen yrittänyt ymmärtää häntä ja tekojaan,,sydämessäni olen antanut anteeksi,,mutta tämä paha olo jota vieläkin kärsin ja unia nään,,nämä kai ei koskaan häviä elämästäni,,,vaikka kuin yritäån tekojaan ymmärtää...ja sanon hittosoikoon häntä narsistiksi,vaikka diagnoosia ei lääkäri ole tehnyt..itse olen vertaistukiryhmässä käynyt,saanut sieltä apua,,samanlaisia kohtaloita on paljon muillakin,,,en ole yksin,,ja kumma kyllä ne toisten kokemat asiat ovat samankaltaisia kuin omani,,kyllä narsistin tunnnistaa sen käytöksestä....kyllä itsestäniolen narsistisia piirteitä löytänyt,,mutta olen myös osannut myöntää ja itseäni muuttaa..narsisti ei osaa myöntää tekojaan kaikki on sallittua hänelle,,toisissa se vika aina on...ja mitähän pahaa joulussa voi olla,minun jouluni se mies on vielä eronkin jälkeen yrittänyt laittaa pilalle,jopa onnistunutkin...mutta minäpä rukoilen,sillä tavalla olen saanut elämääni tasapainoa...Hyvää joulua kaikille..myös narsisteille...


      • metall-leidi
        rakastava ihminen kirjoitti:

        Näitä diagnoosin antajia löytyy nykyään pilvinpimein. Se on heidän puolustus kaikkea ja kaikkia jotka ovat heille epämieluisia.
        Tuskin jokaisen äiti tai isä on narsisti tai ex-mies, ex-vaimo jne.
        RAUKKAMAISTA HAUKKUA/NIMITELLÄ IHMISÄ MUOTI DIAGNOSOOOSILLA "NARSISTI" !
        Oikeastaan meistä jokaisella saattaa olla jotakin mielenterveysongelmaa, enemmän tai vähemmän.
        Narsistisuutta löytyy jokaisesta ja siinä ei ole mitään pahaa. Tällä perusteellä jokainen voi nimitellä jotakuta narsistikisi.
        Minuakin on haukuttu narsistiksi ja useita äitejä, vaimoja ja ihan vain entistä ystäviä.

        Miettikäähän te nimittelijät jotka olette keksineet hyvän tavan solvata teille epämieluista ihmistä, kuka on narsisti? !

        minä en ole ainakaan lähtenyt kaikkia epämieluisia ihmisiä nimittelemään. Kyllä täysjärkinen ihminen tietää , että kaikkien kanssa ei yksinkertaisesti tule toimeen.
        Mulla on ollut vittumaisia pomoja ja työkavereita, mutta en silti ole heitä lähtenyt syyttämään narsisteiksi on ollut epämiellyttäviä kokemuksia joidenkin miesten kanssa, mutta silti en ole heitä lähtenyt pistämään narsistien ryhmään kuuluviksi.
        Minä en halua eikä mulla ole taitoakaan mitään diagnoosia heittää, mutta kuten olen aiemmin kirjoittanut niin osaan kyllä kananpaskan kanasalaatista erottaa.
        Kun olen hankkinut tietoa ja käynyt täälläkin keskustelua ja vaihtanut kokemuksia muiden narsitien uhrien kanssa niin kyllä ne uhrien kokemukset niin kipeitä on ja syövät ihmistä niin onko se liioittelua jos puhuu ikävistä kokemuksista.
        Kyllä jokaisella joka on joutunut narsitin rusentamaksi pitää olla oikeus kertoa kokemuksistaan ja pyrkiä eheytymisen tielle.
        jokaisella on oikeus pyrkiä omaan suvereniteettiin ja pyrkimykseen siihen ettei enää joka tilanteessa ja aina kävellä yli.


    • onnellinen äidistään

      oli kuin enkeli. Jaksoi aina olla iloinen vaikka oli raskaantyönraataja. Sodan jälkeen ei ollut helppoa mutta toi meidän kultanen äitimme jaksoi.

      • äidin rakkaus

        Äidillä on rakkautta ja ksaa perheensä eteen työskennellä. Jos äiti alkaa pitämään lapsiaan ja miestään piikoina, on hän narsisti. Vähättelevä ja laiska pomottaja.


    • pahat traumat

      itselläni on avioero vireillä viimein aviomiehestäni jonka kanssa elin 13 helvetillistä vuotta.tai eihän koko aika helvettiä ollut,oli hyviäkin hetkiä mutta hänen käytöksensä paheni vuosi vuodelta..kaikki vika oli minussa,aina kun hän teki jotain todella sairasta niin hän sai muut ja lopulta itsenikin uskomaan syyn olleen minussa ja hän vääristeli ja valehteli asioita.hän alkoi käydä kimppuunikin mutta jotenkin hän puhutti minutkin jopa uskomaan että olin itse käynyt hänen kimppuun ja hän oli vain "pitänyt minua lujasti kiinni ja minulle tulee helposti mustelmia"välillä mietin että olenko tulossa hulluksi?mutta vuosia sitten luin monen sivun tekstin sanomalehdestä narsistista ja kertomus oli kuin juuri aviomiehestäni kirjoitettu ja sitä ennen en ollut sitä sanaa edes kuullut.mutta voin kertoa sinulle ette todellakaan ole ainoa!kun aloin puhua asiasta niin huomasin parin ystäväni läheistenkin olevan yhtä sairaita:( elin niin sairaan ihmisen kanssa ja olen tajunnut monen vuoden takaisia asioita vasta sitten kun ajoin hänet kodistamme.jännittämiseni,paniikkihäiriöni,pelkotilani,kaikki johtuu exästäni:(

      • oiuythrg

        siinä usein käy että alkaa kuvittelemaan kaikkien olevan sairaita vaikka totuus on että tosiasiassa jotkut eivät vain sovi toisilleen. Kaikissa Parisuhteissa on riitaa ja se ei ole vallasta vapaa alue vaikka kuinka kuvittelisi.Ainahan jotain pitnä tulee valehdeltua molemmin puolin, ei toisesta voi koskaan tietää kaikkea eikä tarvitsekaan. Sekin on jonkinlaista skitsoutta että kaikki pitäisi olla täysin avointa.

        Mutta voimia kaikille kärsineille....


    • Tutulta kuulostaa

      Usein toimintamalli juuri toistuu, kuten juuri kuvasit. Sen roolin, minkä on omaksunut ja millä toimii niin sillä toimii muissakin suhteissa, ja siten ajautuu samanlaisen kaavan omaaviin suhteisiin. Asian tiedostaminen on jo hyvä alku. Sitten asioiden perinpohjainen tutkailu ja kova työ ainakin itsellä ollut. ITSENSÄ RAKASTAMISEN JA ARVOSTAMISEN OPETTELU lienevät avainasioita uusiin tapoihin toimia ettei enää suostu kynnysmatoksi ja löytää TASAVEROISIA ja toimivia SUHTEITA, jotka pohjautuvat RAKKAUTEEN. Nuo mainitsemasi asiat eivät sitä ole vaan vallankäyttöä ja muuta väärää toimintaa.

    • kiusattu tytär

      on minullakin. Kaikista niistä traumoista joita hän minulle aiheutti, on summana se, etten minäkään ole koskaan onnistunut ihmissuhteissani (olen jo 46v). Olen sen aikuisena ymmärtänyt, että äitini hohtelu sai minut toimimaan niin etten hyvää suhdetta saanut. Jos sain hyvän poikaystävän, tunsin itseni niin paljon huonommaksi kuin poikaystävä että häpesin itseäni. ajattelin etten ole ansainnut hänenlaistaan. Nämä ajatukset ja tunteet saivat minut toimimaan niin että suhde loppui. Myös äitini on toiminut niin, että olen hävennyt häntä silmät päästäni, enkä ole enää kehdannut näyttäytyä poikaystävälle ja hänen perheelleen.
      Suhde jossa en tuntenut alemmuutta, oli sitten sellainen jossa minua pahoinpideltiin sekä henkisesti että fyysisesti. Äitini oli yksinhuoltaja ja alkoholisti kaiken lisäksi.

      Olin äitini mielestä se "haista paska" josta ei ollut mihinkään. Oli serkut ja naapurin lapset ja kaikki jotka olivat parempia kuin minä. Minun vanhemman lapseni hän on eräänkin kerran haukkunut jo alle 10 vanhana. Tyttäreni oli kampaamoreissun jälkeen kuvatus jne. Vaikka keskiarvo oli 9,5 oli siinä parantamisen varaa. Ei yhtään kehun sanaa. Kun telkkarista tuli kauniit ja rohkeat samaan aikaan kuin lasten ohjelmat, katsottiin mummun kauniita ja rohkeita. Esimerkkejä olisi valtavasti..

      Kun itse oli töppäillyt, kertoi sukulaisille ja naapureille, miten minä ja lapseni olimme tilnateen aiheuttaneet.

      Paranemiseni alkoi kun laitoin välit poikki äitiini. Myös vanhempi tyttäreni ei ole häneen ollut vuosiin yhteydessä. Hänenkin kiintiönsä tuli täyteen. Nuorempi tyttäreni oli sen verran pieni pantuani välit poikki, ettei mummu kerennyt hänen mieltään myrkyttää.

      Lääkäritutkimusten jälkeen on minulle kerrottu että kärsin traumaperäisistä häiriöistä. Nyt ymmärrän itseäni, en syyllistä kuten nuorempana. Mutta ikuisesti saan näistä kärsiä. Sekä varmasti siitä, etten uskalla edelleenkään luottaa ihmisiin.

      • Kärsimys ohi

        Ja en toivo kenenkään kokevan,tuttava piirikin käänsi minulle selkänsä kunnes esitin mustaa valkoisella.
        Siinä sitä sitten seliteltiin,ei olisi ikinä uskonut jne...
        Tuollainen ihminen voi tuhota kaiken,ystävä piirisi,raha asiasi,lasten asiat,ym..Tuhoamis vietillä ei ole mitään rajoja,mikään ei ole pyhää..
        Joten varoitan jos noita oireita esiintyy,ottakaa välittömästi ero.


    • FilosofiJupiterista

      Pikkusen itseluottamusta itsellesi ja väliin Jämeriä päätöksiä suhteissa niin siitä se lähtee :D
      eli, usko että teet oikeita päätöksiä, pidä niistä kiinni ja jos joku osoittaa että ne ovat vääriä niin osaa myös myöntää virheesi :) mutta ennenkaikkea oman ajatuksen ja tunteen puolustaminen :)

    • Äidin rakkaus

      Äidilläsi saattaa olla paljon pettymyksiä esim. parisuhteessaan, jonka vuoksi hänestä on tullut hyvin kyyninen myös sinä olet voinut kohdella äitiäsi loukkaavasti mistä hän kantaa kaunaa. Ihmisillä on erilaiset lähtökohdat lapsuuden kokemuksista johtuen. Äitisi saattaa olla henkiseltä tasoltaan epäkypsä kohtaamaan ongelmia ja käyttäytyy epäkypsällä tavalla kostamalla kokemiaan vääryyksiä. Välttämättä ei ole kysymys narsismista. Et voi syyttää äitiäsi omista valinnoistasi.

      • Maijuliini1000

        Mutta luonteenpiirteet likimain samallaiset.
        Silti pystyy tuhoamaan läheisensä.


    • Mokoma mikä mokoma

      Näinhän se elomme menee, riippuen siitä, millaiset eväät on matkalle saatu. Lueppa Arthur Janov:" Huuto Sisimmästä" tai Josef Kirschner: " Egoistin Käsikirja", saa kirjastosta. Saatat huomata, mitä olemme menettäneet ja toisaalta saaneet tilalle:) Voimmeko valita vanhempamme??Toistammeko itse heiltä perimäämme kaavaa ??

      • 20

      • yksi narsissi

      • näin on"!
        yksi narsissi kirjoitti:

        tulee siihen johtopäätökseen, että ME KAIKKI OLEMME NARSISTEJA.

        kenenkää narsistin lapsen ei kannata tehdä lapsia koska itsetunto on kaikilla vitun huono joten huonompaan suuntaan vain menee sukupolvelta toiselle.


      • A
        yksi narsissi kirjoitti:

        tulee siihen johtopäätökseen, että ME KAIKKI OLEMME NARSISTEJA.

        Ehkäpä. Varmaankin.

        Ehkäpä juuri tosiasioiden tunnistaminen on kaiken kasvamisen edellytys. Ehkäpä narsistit ovat tosiasia.

        Ehkäpä meissä kaikissa asuu pieni narsisti. Varmaankin. Eräänä päivänä päätin käydä tapaamassa häntä. Toteutin päätökseni, vaikka se olikin vaikeaa, minulla ei ole edes autoa, ei siellä ollut mitään liikennesääntöjäkääm, tietkään eivät olleet kuin pelkkiä polkuja ja oliko niitä edes merkitty mitenkään. Ja tuolla pitkällä matkallani löysin narsistin, sillä oli suuri pää ja paljon ajatuksia ja sen nenä nuuski ja ylähuuli nyrpisti ja sen silmät sirrittivät somasti ja välillä se suuttui, se näytti mykkäfilmien ihmiseltä, mutta matkani aikana muutkin mykkäfilmien ihmiset heräsivät elämään, tai olivathan ne aina eläneet, niin kuin elokuvissa eletään, mutta mykkinä, tai ehkä minä en vain kuullut, olen tullut ehkä vanhaksi tai olen ollut liian kauan melussa, ei voi tietää, mutta matkallani sinne näin, että siellä asui muitakin. Tunsin itseni oikein reippaaksi kuljettuani näin pitkän ja raskaan taipalen ja löydettyäni uusia tuntemattomia asioita ja sellaisiakin asukkaita, joista narsisti ei ollut minulle koskaan kertonut.

        Yksi päivä sitten tulin sieltä kotiin takaisin. Narsisti vielä varmaan elää siellä mökissä ja se koettaa kovasti määrätä niitä muita ihmisiä, mutta kun se on aika pieni ukkeli, niin sille monesti nauretaan. Olen kuullut että narsisti olisi alkanut harjoittelemaan palloleikkejä. Se olisi hyvä, mutta en nyt ehdi enää matkustamaan niin kauas taas. Maailmassa tapahtuu paljon juuri nyt ja varsinkin on kova talvi ja hurjasti lunta ja ihanan hurja ja kova pakkanen. Minä rakastan talvea ja lumessa on kiva leikkiä, luulen että opin kutomaan itse villapaidankin. Minä rakastan villapaitoja ja pipoja! Kyllä minä vielä osaan!


      • ovat
        yksi narsissi kirjoitti:

        tulee siihen johtopäätökseen, että ME KAIKKI OLEMME NARSISTEJA.

        Kyllä äiti tai puoliso on yleensä turvallinen ja haluaa lapselleen parasta ja puolisolleen. Kunnioittaa eikä mitätöi ja halveksi. Kyllä narsistin piirteet jatkuvat myös esim. tyttärelle. Hän varmaan haluaa lapsilleen kostaa elämässä kokemansa vääryyden, sisareni tekee niin.Olemme saman äidin lapsia, mutta ymmärrän, en kyykytä tytärtäni, kunnioitan hänen ratkaisujaan. Mieheni on tuki minulle, koska tietää taustani. En pyri pitämään ketään piikanani tai renkinä. Pyrin niin paljon kuin mahdollista,tekemään työt itse. Nyt ärsyttää mennä piikomaan vanhan äitini luo ja olen tehnyt kaikkeni, että yhteiskunta auttaa häntä siivoamisessa ym. koska siihen liittyy nämä ikävät muistot. Sisareni jatkaa samaa rataa. Tyttäret pakenee...


      • K.I.R.Jailija
        A kirjoitti:

        Ehkäpä. Varmaankin.

        Ehkäpä juuri tosiasioiden tunnistaminen on kaiken kasvamisen edellytys. Ehkäpä narsistit ovat tosiasia.

        Ehkäpä meissä kaikissa asuu pieni narsisti. Varmaankin. Eräänä päivänä päätin käydä tapaamassa häntä. Toteutin päätökseni, vaikka se olikin vaikeaa, minulla ei ole edes autoa, ei siellä ollut mitään liikennesääntöjäkääm, tietkään eivät olleet kuin pelkkiä polkuja ja oliko niitä edes merkitty mitenkään. Ja tuolla pitkällä matkallani löysin narsistin, sillä oli suuri pää ja paljon ajatuksia ja sen nenä nuuski ja ylähuuli nyrpisti ja sen silmät sirrittivät somasti ja välillä se suuttui, se näytti mykkäfilmien ihmiseltä, mutta matkani aikana muutkin mykkäfilmien ihmiset heräsivät elämään, tai olivathan ne aina eläneet, niin kuin elokuvissa eletään, mutta mykkinä, tai ehkä minä en vain kuullut, olen tullut ehkä vanhaksi tai olen ollut liian kauan melussa, ei voi tietää, mutta matkallani sinne näin, että siellä asui muitakin. Tunsin itseni oikein reippaaksi kuljettuani näin pitkän ja raskaan taipalen ja löydettyäni uusia tuntemattomia asioita ja sellaisiakin asukkaita, joista narsisti ei ollut minulle koskaan kertonut.

        Yksi päivä sitten tulin sieltä kotiin takaisin. Narsisti vielä varmaan elää siellä mökissä ja se koettaa kovasti määrätä niitä muita ihmisiä, mutta kun se on aika pieni ukkeli, niin sille monesti nauretaan. Olen kuullut että narsisti olisi alkanut harjoittelemaan palloleikkejä. Se olisi hyvä, mutta en nyt ehdi enää matkustamaan niin kauas taas. Maailmassa tapahtuu paljon juuri nyt ja varsinkin on kova talvi ja hurjasti lunta ja ihanan hurja ja kova pakkanen. Minä rakastan talvea ja lumessa on kiva leikkiä, luulen että opin kutomaan itse villapaidankin. Minä rakastan villapaitoja ja pipoja! Kyllä minä vielä osaan!

        Harvoin etenkään näillä palstoilla näkee näin hienoja kirjallisia kykyjä.

        Tsemppiä.


    • Isän tyttö

      Itse koin kirjoituksesi kuin omasta kynästäni..meilläkin äiti narsisti..pienenä,nuorena löi lyttyyn hemkisesti,jouduin mielisairaalaan n 17v iässä viiltelin..se oli hyvä reissu sain tukea vaikeeaan äiti suhteeseeni siellä..ihana hoitaja joka tuki elämää eteenpäin...asiat mitkä olen tehnyt oikein on minullaki äitiys..poikieni ei ole tarv kärsiä..rakkautta riitää...terapiat auttoi olin kypsä äidiksi kun sen aika oli...ihme kyllä ..rajat oli vedettävä meilläkin ja en osaa kasvattaa koska annan vapauksia en ota ns. luuloja pois..enkä kurita..pojille vieläkin haukkuu minua...mutta minulle se ei enää vaikuta...en ota kantaa vanhan höppänän juttuihin,,olen vahvempi nyt ..on äiti enkä ole saanut häntä valita..poikani ovat sanoneet minulle olet hyvä äiti miks mummo sanoo ikävästi sinusta..siitä ovat pahoillaan...ei esim pyydä asioille ja sitten syyttää sisarilleni puhelimessa etten auta ja anna kyytiä ym ja pojilleni...joulustaki kun pitää sitä ja tätä...mutta kun ei kelpaa ...annan olla kylmästi ne... itselle ja lapsilleni kelpaa-eikä ole kuoltu nälkään...myös ihmissuhteeni ei ole onnituneet...niinkuin sinullakaan ei...äiti narsisti oisko sillä vaikutusta..lyttää nuoren tytön itsetunnen heti alkuunsa...kateellinenko vai mitä? minuakin luntuksi haukkui..jo ennenko olin käynyt tansseissa tai missään ..ja ei minusta mitään tulekaan..ym...ja kuitenkin olen paljon lukeneempi kuin hän..jätän monesti asiat omaan arvoonsa en jaksa riidellä tyhjästä..puhelimeen huutaa pitää mennä ja heti jonnekin..nykyään en suostu siihenkään ..syyt bensa kallis ja minulla nyt muutakin nyt en jouda..meen kun taas jaksan kiukutteluaan..eipä herkkua mullakaan.voimia sinulle ja lapsellesi! kaikkea hyvää elämääsi.

      • the winner

        Olen ollut parisuhteessa narsistin kanssa 10 vuotta. 5 ensimmäistä oli ns. helvettiä. Sitten päätin että nyt tämä loppuu - joko ero tai taistelu - valitsin taistelun, koska meillä on myös hyvät hetkemme ja ainakin minulla rakkaus. Viisi pitkää vuotta mutta voitin - olen antanut samalla mitalla takaisin ja narsisti muuttui! No nythän olen läheisteni mielestä hankala nainen - mutta mitäpä siitä, ei kukaan tiedä mitä olen käynyt lävitse tuon miehen kanssa. Parisuhteemme on nyt aika ihana. Kummallakin on hyvä olla kun toinen on oppinut puolustautumaan ja toisen narsismi on laantunut, koska sillä käytöksellä ei ole enää tehoa. Läheisissäni on myös veljen vaimo, joka selvä narsisti, väkivaltainen yms. Ja vieraiden silmissä enkeli, kotona p..le. Kukahan sen laittaisi aisoihin? Ei ainakaan kiltti veli...Siis taistelkaa vastaan jos on sitkeyttä ja voimia, tai erotkaa jos ette pysty muuttamaan itseänne voittajaksi - narsistin otteeseen ei todellakaan pidä luhistua. Jaksamista kaikille jotka koette huonoa kohtelua, oli se sitten vanhemmilta (kokemusta on siitäkin) tai puolisolta tai työssä - nostakaa myrsky, myrskyn jälkeen tulee tyyntä.


    • piileekö vaara

      Olen itse parisuhteessa narsistin kanssa ja todennut että hänen isänsä on narsisti. Olen ihan varma että narsismi tarttuu lapsiin. Toisinsanoen aivopesun kautta. Sinä olet ymärtänyt aikuisena ajatella asiaa ja onneksesi ymmärtänyt että se on väärin. Halaus siitä sinulle. Se miksi olet toistuvasti parisuhteessa epäonnistunut on seuraavanlainen. Niin kauan kun seurustelet, niin narsisti käyttäytyy hienosti. Kas kun hän on kylässä ja kylässähän ja vieraille he käyttäytvät kuin ihanneihmiset. Siksi nämä käytöshäiriöiset pystyvät pettämään toista niin kauan ja kun muutetaan yhteen, niin he ovat kotonaan ja siitä sitten narsismi alkaa nostaa päätään. Olen ihan varma, että he eivät tiedä käyttäytyvänsä väärin ja siinä onkin se asian ydin. Sinä et voi heitä (äitiäsi) muuttaa vaan sinun on opeteltava seuraava asia. SINUSSA EI OLE MITÄÄN VIKAA. Narsisti on siitä ihmeellinen että hän osaa taidon millä saa toiset häntä rakastamaan ja vihaamaan. Tosin he osaavat taidon että toinen on niin väärässä, niin väärässä. Jopa omista ajatuksistaan. Ovatko he sitten toisen ihmisen persoonavarkaita vai nauttivatko toisen ihmisen alistamisesta. Vai nauttivatko toisen ihmisen persoonan muuttamisesta. Yhteistä sille on kuintenkin että et osaa edes puheeksi pukea heidän väärinteot. Ne on niin kieroja ja ihmeellisiä.
      Älä anna äitisi enää pilata elämääsi ja ole tarkkana kun ihmissuhdetta luot. Minäkin luulin saavani elämääni maailman ihanimman miehen. Nyt vuoden yhdessä asumista on tuonut minut täydelliseen helvettiin. Minä pääsen tästä pois, mutta kaikilla ei ole niin hyvin. Tästä lähteminen kun on samalla taitolaji ja vaarallistakin.

    • Narsistin tytär

      Kirjoituksesi oli kuin suoraan omasta elämästäni. Vieläkin mietin mitähän äiti tästä sanoisi, vaikka hänen kuolemastaan on liki kymmenen vuotta. Kun tulin töistä kotiin pienen lapsen kanssa, hän soitti heti ja haukkui isää. isä aina sanoikin, että on parempi olla kertomatta äidille omista vaikeuksistaan, jos jotain meni pieleen, hän oli hyvin vahingoniloinen. Siitä sai, se oli hänelle ihan oikein, oli hänen mielilauseensa.
      Mitään en osannut ja vieraiden ihmisten mielipide oli hänelle tärkeämpi kuin oman perheen. Toinen mielilause oli: mitähän ihmiset tästäkin sanovat. Minä olin myös huora, nuoremmalla sisarellani oli kaksi poikaystävää yhtä aikaa eikä hän silti koskaan ollut äidin mielestä huora. Myös juottaa hän yritti minua, kun erosin. mitä siitäkiin olisi tullut yksinhuioltajana jos olisin juonut.Hyvää jatkoa sulle, koeta kestää, ajattelen sinua lämmöllä.

      • missä minun mielipit

        minulla on kanssa avovaimo narsisti tai ainakin olen entistä enemmän sitä mieltä kun luen tätä viestiä.. se on ihan samanlainen kuin nämä ihmiset..yrittää hallita joka asiassa jopa minulla ei saisi olla omaa mielipidettä asioissa aina vaan pitäisi olla samaa mieltä jos erehdyn sanomaan oman mielipiteeni, sota valmis .. aina kaikissa muissa vika itsessään ei mitään aina oikeessa ja huomioin keskipisteenä vaikka joku puhuisi josatin muusta niin pitää keskeyttää ja kertoa miten huonosti hänellä mennee jotta hänestä puhutaan ja kehutaan.. voisin jatkaa vaikka kuin .. mutta annetaan muidenkin jutella asiasta


      • en narsisti
        missä minun mielipit kirjoitti:

        minulla on kanssa avovaimo narsisti tai ainakin olen entistä enemmän sitä mieltä kun luen tätä viestiä.. se on ihan samanlainen kuin nämä ihmiset..yrittää hallita joka asiassa jopa minulla ei saisi olla omaa mielipidettä asioissa aina vaan pitäisi olla samaa mieltä jos erehdyn sanomaan oman mielipiteeni, sota valmis .. aina kaikissa muissa vika itsessään ei mitään aina oikeessa ja huomioin keskipisteenä vaikka joku puhuisi josatin muusta niin pitää keskeyttää ja kertoa miten huonosti hänellä mennee jotta hänestä puhutaan ja kehutaan.. voisin jatkaa vaikka kuin .. mutta annetaan muidenkin jutella asiasta

        Kaikilla alkaa olla vaimona tai miehenä NARSISTI, kun täällä lukee näitä "fakta" tietoja.
        Omaa itsesääliänne täällä puratte ja nimittelette läheisiänne entisiä rakkaitanne narsistiksi.
        Ehkäpä olette sitä ihan ITSE!


      • ksl66
        en narsisti kirjoitti:

        Kaikilla alkaa olla vaimona tai miehenä NARSISTI, kun täällä lukee näitä "fakta" tietoja.
        Omaa itsesääliänne täällä puratte ja nimittelette läheisiänne entisiä rakkaitanne narsistiksi.
        Ehkäpä olette sitä ihan ITSE!

        Liian herkästi ollaan leimaamassa narsisteiksi. Narsisti on usein itse narsisti, joka syyttää läheistään narsistiksi. Tällaistakin olen kuullut...


    • pakoon pakoon ja pak

      Ainoa järkevä ohje on narsistin uhrille annettavana, paetkaa mahdollisimman kauas hänestä, niin vähän tekemisissä kuin mahdollista. Tukekaa läheisiä ja kertokaa uhrille narsistin kuullen, että tuemme sinua, koska olet joutunut elämään narsistin lähellä. Älkää koskaan enää peitelkö asiaa tai lähtekö mukaan hänen touhuihinsa. Aluksi hän suuttuu teihin, mutta jos olette hänelle tärkeitä, hän hiukan osaa peitellä piirteitään ja vähäinen kanssakäyminen voi onnistua. Sanokaa hänelle uhrin kuullen, että emme tule enää hyväksymään hänen käytöstään. (Hän tekeytyy tässä vaiheessa uhriksi ja alkaa kovasti itkemään ja valittamaan hänen hylkäämistään, se on teatteria).

      • biisikärpänen

        Muista silti, että narisitikin on ihminen ja tarvitsee läheisiään. Häntäkään ei saa jättää yksin, mutta hänen kanssaan pitää olla selvät rajat ja etäisyys aina silloin, kun siltä tuntuu.


    • Eronnut narsistista

      Suomessa on lisäksi se pulma, että olemme niin tasaarvoisia. Suomessa tulkitaan niin, että nainen saa käyttäytyä miten tahansa koska, "se nyt vaan johtuu tempperamentista tai hormooneista jne". Siksi naiten huonoon käytökseen ei kiinitetä korjaavalla tavalla huomiota. Usein sen takia vielä mies saa syyt niskoilleen perheen ongelmista. Se on Suomalaista tasarvoa.

      Miten sitten pääset niistä ongelmallisen kodin aiheuttamista luonnehäiriöistä itse irti, onkin isompi asia.
      Tarvitset varmasti terapiaa. Sen lisäksi voit nostaa itseluottamustasi erilaisilla kotiharjoituksilla. Hanki tai lainaa positiivisen ajattelun teoksia ja tee niissä mainittuja harjoituksia.

      Ehkä huomaattattasi suhtaudut puolisoehdokkaisiisi kotonasi oppimalla tavalla. Se voi tuhota suhteitasi nopeastikin. Omaa käyttäytymistään on aika vaikea arvioida. Kaiken perusta on kuitenkin pyrkiä hyväksymään kaverisi sellaisena kuin he ovat. Turha heitä on yrittää kasvattaa tai pyrkiä muuttamaan. Muutos lähtee aina ihmisestä itsestään. Jos ei mitään vikaa näe itsessään, niin ei voi myöskään muuttua.
      Äitisikään ei koskaan muutu, narsismiin kuuluu olennaisesti se, että itse on täydellinen ja aina muissa on vika.

    • 2733

      Tarinasi oli kuin minun elämästä,vaikken ole vielä ajatellut äitini olevan narsisti,vaan dominoiva ihminen,joka haluaa aina ohjata aikuisten lastensa elämää. On hän oikeassakin monissa asioissa,mutta hänen kanssaan olen aina varuillani nuoruudessa tapahtuneiden lyöntien ja haukkumisten jälkeen. En ole itsekään mikään täydellisyys,mutta minulla on rajana se,ettei väkivaltaista elämää katsota,eikä eletä,riitelemällä ei asiat parane,ne vain pahenee. Ihmissuhteita on vaikea luoda,enkä enää haluakaan kuin eristäytyä muista. Minusta tuli alkoholisti,joka toivoo elämänsä loppuvan viinan juontiin.

      • hyvät vanhemmat

        Pitäisi olla enemmän näitä vanhempia jotka olisivat DOMINOIVIA, ettei lapsista kasva silmille hyppiviä idiootteja, toisten "diagnosoivia" typeryksiä, jotka kuvittelevät itsestään liikoja.


      • zemppiä..

        "Minusta tuli alkoholisti,joka toivoo elämänsä loppuvan viinan juontiin."

        Voi kun uskaltaisit vielä terapeutille, älä jää yksin murehtimaan masennuksessa. Suomalaisiin on vaikeaa tutustua, se on totta, ei silti luovuteta, eihän? Moni on yksin, mutta ajan kanssa koitetaan löytää uusia ihmisiä. Niitä positiivisia.


    • Tarinatupa

      Hän on ihminen joka sanojensa mukaan väsymättä uurastaa ja taistelee lasten hyvinvoinnin takia, myös kaikkien muiden lasten. Hän tietää ja osaa ja esittää lausuntojaan suuresta huolesta jota tuntee hukassa olevasta vanhemmuudesta, arvojen puuttumisesta kodeissa. Hän iskee kiinni yhteiskunnan epäkotiin lasten edun nimissä. Hänen lapsensa on puettu nätisti eivätkä hänen lapsensa pidä meteliä tai kiukuttele. Ja jos kiukuttelevatkin, se johtuu heidän poikkeuksellisen vaativasta luonteesta. Hänen lapsensa menestyvät koulussa ja harrastuksissa.

      Hän jatkaa uniaan kun muu perhe heräilee toimiinsa, onhan illalla taas mennyt myöhään uurastaessa lasten parhaaksi. Isosisko laittaa piirrosfilmin pyörimää pikkusiskoa varten. Sitten tuo lapsi etsii kaapista jotakin syötävää, Hänen herkkuihinsa ei saa koskea. Lapsi pukee ja lähtee hiljaa kouluun. Isä on lähtenyt töihin jo aikaisemmin. Taloon laskeutuu hiljaisuus, vain televisio pitää pientä ääntä. Pieni lapsi tuijottaa kuvaa mutta ei uskalla liikkua ettei Hän herää. Elokuva pelottaa, onhan se tarkoitettu vanhemmille lapsille. Aikanaan Hän nousee, hakee jääkaapista syötävää, haukkuu ääneen lapselle kuinka isi ei ymmärrä edes tuoda kaupasta oikeita ruokia. Hän saattaa laittaa lapselle aamiaista, millä tuulella onkin. Sitten laitetaan uusi elokuva pyörimään ja Hän istuu tietokoneelle. Häntä ei saa häiritä, Hän tekee tärkeitä töitä. Jossakin vaiheessa Hän käy kaupassa ja hakamassa pizzan ja lapsi saattaa saada siitä palan. Sitten hän soittaa miehelle ja haukkuu tämän koska joutui käymään taas kaupassa kesken kiireiden miehen typeryyden takia. Se on niin hankalaakin lapsen kanssa. Ja miehen takia hän taas lihoo kun joutuu syömään mitä sattuu. Kun vanhempi lapsista tulee koulusta, tämän käsketään pukea nuorimmainen, Hän kun ei ehdi. Kun lapsi on puettu, isosisko laittaa tälle uuden elokuvan pyörimään ja linnottautuu omaan huoneeseensa. Kun isä tulee töistä, pieni lapsi hymyilee ensimmäisen kerran koko päivänä ja juoksee riemuiten vastaan. Hän komentaa lasta olemaan hiljaa ja luettelee isälle ”kotitehtävät”, Hän kun ei ole ehtinyt, lapsen kanssa ei onnistu. Isä aloittaa määrätyt kotityöt yhdessä lapsen kanssa, joka nauttii kun saa touhuta isin kanssa. Onneksi Hän lähtee taas ”yhdistyksen kokoukseen” jossa Hän saa puhua kuinka lapset jätetään heitteille kotien ja yhteiskunnan taholta, asioihin on puututtava. Isä leikkii ja ulkoilee lasten kanssa, laittaa näille iltapalaa ja peittelee vuoteeseen. Illalla Hän tulee kotiin täynnä intoa ja kertoo kuinka Häntä on taas ihailtu ja kehuttu kokouksessa. Yksi Liisa oli tosin hyvin ilkeästi vihjaillut jotain, mutta Liisa onkin kade ja ruma ja tyhmä. Hän kertoikin kokouksesta lähtiessä parille naiselle kuinka Liisalla on mielenterveysongelmia joten tätä täytyy ymmärtää. Hän taitaa aloittaakin heti uuden blokikirjoituksen vanhemmuuden inflaatiosta. Joskus yöllä Hän käy herättämässä vanhemman lapsen ja muistuttaa että tämän täytyy aamulla pukea pikkusisko ja pakata tämän tavarat valmiiksi, ettei mummo taas pääse ihmettelemään kun lapsella ei ole varavaatteita.. Lapsi viedään mummolaan koska Hänellä on tärkeitä töitä. Hän haisee taas viinalle. Lapsi ei ehdi vielä nukahtaa kun kuulee Hänen huutavan isälle ja jokin räsähtää. Sitten hiljenee. Jossakin vaiheessa pikkusisku itkeskelee ja isä rauhoittelee tätä. Onneksi Hän ei herää helposti niinä öinä kun haisee viinalle.

    • vapaa123

      Isäni on narsisti ja tuhonnut KAIKKI ihmissuhteensa elämänsä aikana. itse koetin sinnitellä mukana kolmekymmentä vuotta ajatellen, että hän on kuitenkin isäni ja hyvinä aikoina hän on mukava ihminen. Lopulta minun piti valita oma hyvinvointini ja katkaistava välit isääni. Sisarenikaan eivät ole häneen enään yhteydessä. Isäni tosin itse katkaisi välit sisariini mitättömästä syystä. Tällä hetkellä oloni on erittäin huojentunut, koska saan elää vapaasti ilman että joku yrittää kontrolloida elämääni. Piinaavat puhelinsoitot ja tapaamiset ovat loppuneet. Kova hinta maksettavaksi, mutta vaihtoehtoa ei enää ollut.

      • liikaa nähnyt

        Täällä väitetään etteivät kaikki haukutut ole narsisteja. Eivät varmastikkaan. Mutta miten erottaa hullut ja narsistit toisistaan kun oireet ovat likimain samoja?
        Ainoa ohje: Lähde ja äkkiä! Ei diaknoosia tarvitse varmistaa, jos tekee läheisen elämän helvetiksi on aivan yksi lysti onko hän narsisti tai muuten vaan päässä vikaa. Kyllä tasapainoisiakin joukossamme on.


      • oikkulapsia
        liikaa nähnyt kirjoitti:

        Täällä väitetään etteivät kaikki haukutut ole narsisteja. Eivät varmastikkaan. Mutta miten erottaa hullut ja narsistit toisistaan kun oireet ovat likimain samoja?
        Ainoa ohje: Lähde ja äkkiä! Ei diaknoosia tarvitse varmistaa, jos tekee läheisen elämän helvetiksi on aivan yksi lysti onko hän narsisti tai muuten vaan päässä vikaa. Kyllä tasapainoisiakin joukossamme on.

        Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten, ruotsalainen sananlasku suomeksi.


    • naamiona vieras miel

      Ei voi muuta sanoa kuin että meitä on muitakin samaa kokeneita, ihan kuin olisi itse ajatuksensa tänne kirjoittanut, tuo teksti kuulosti niin tutulta. Ei sitä voi aina itseään syyttää siitä, voi tietysti pohtia sitä, että jokin meissä vetää narsistisia ihmisiä puoleensa - heillähän on silmää erottaa ne heikkoudet, ja sitten asettaa kontrollinsa valtaan. Mutta onneksi näistä suhteista voi kuitenkin lähteä, joten asiat eivät ole täysin tolallaan, kun tajuaa itse, et ei ole hyvä.

    • Hyvä Isä

      Hän haukkuu, sättyy, solvaa ja syyllistää minua ja kolmea pientä suloista lastamme, koska ei pidä minusta ja lapset saavat kärsiä tästä äitimme ylimielisyydestä hän on kuin Jumala, joka tulee ylhäältä päin ja määräilee milloin mistäkin oikkuiluistaan.
      Ottaa auton ja lähtee kotoa ajelemaa 150 km päähän milloin huvittaa välittämättä siitä paljonko perheellä on käytettävää rahaa ja ostelee itselleen typeryä muotivaatteita ja meikkejä vaikka lapsilla ei ole kunnollisia talvivaatteita.
      Opetti meidän 3-vuotiaalle pikkutytölle hokemalla hänelle, että isä on kakka pää ja nyt se suloinen pikku tyttöni hokee sitä koko ajan. Sanoin vaimolle, että koeta nyt lopettaa tuollainen käytös niin vaimo vain vastaa siihen, että ei hän ole tuollaista lapsille opettanut itse sinä olet sen lapsille opettanut ja lisää sitten, että kyllä lapsi itsekkin näkee millainen sinä olet. Ei kolme vuotias keksi itse kuvaillessaan isää äidille, että isä on kakkapää.

      Olen siisti, hyvä kuntoinen ja hyvät käytöstavat omaava kristitty mies, joten vaimollani ei ole mitään syytä haukkua minua.

      Mielestäni hän on sairas päästään ja erittäin kieroutunut, kääntää kaikki asiat juuri toistepäin, kuin ne oikeasti ovat, ja syyttää omista typeristä teoistaan minua ja juoruaa ihmisille haukkuen ja valehdellen minusta.

      Vaimoni jos kuka on narsisti, ja sanon tämän 15 vuotisen avioliiton aikani näkemistä, ja kokemista tapahtumista, joita on jatkuvasti yksi toisensa jälkeen
      Lapsia vain käy sääliksi, koska minä ja lapset kärsimme tästä valtavasti.

      Esim. tänään sain käräjäoikeudesta kirjeen, jossa hän, jo kolmannen kerran näiden vuosien aikana haki avioeron minusta ja olen rakkaudesta lapsiin kestänyt tämän kaiken näiden vuosien aikana ja nyt hän ajaa lasten rakkaan isän pois omasta perheestään.
      Tämä on sydäntä viiltävän kylmää ja vaimoni on, kuin itse Saatanasta seuraava perheeni terristi.

      • ---

        "Hän haukkuu, sättyy, solvaa ja syyllistää minua ja kolmea pientä suloista lastamme"

        "lapset saavat kärsiä tästä äitimme ylimielisyydestä hän on kuin Jumala, joka tulee ylhäältä päin ja määräilee milloin mistäkin oikkuiluistaan"

        "koska ei pidä minusta"

        Tosi huolestuttavaa lasten kannalta, miten se vaikuttaa lapsiin. Jos ero niin pitäisi varmistaa ettei sama jatku lapsia kohtaan. Ja jos jatkatte niin äkkiä parisuhdeterapia. Tai yksin neuvoja kysymään.


    • Olen oikessa

      Kirjoitetaanpas, kuinka asiat oikeesti on!

      1. Itsekeskeinen. Hänen tarpeensa ovat kaikkein tärkeimmät.
      Tottakai, ihminenhän itse itselleen tärkein. Rakasta itseäsi, niinkuin haluat muiden rakastavan itseäsi!

      2. Ei katumusta virheiden tai väärintekojen jälkeen.
      Turhaa jäädä virheitä murehtimaan, eteen päin vaan, ei saa jäädä tuleen makaamaan!

      3. Epäluotettava, kykenemätön sitoutumaan.
      Kaikille ei tarvitse kaikkea kertoa ja toisessa roikkuminenhan on raivostuttavaa!

      4. Ei piittaa tekojensa seurauksista.
      Turha miettiminen voi estää tavotteiden saavuttamisen!

      5. Projisoi vikansa muihin. Kova syyttämään, ei koskaan hänen vikansa.
      Ne muutko olisivatkin sitten täydellisiä? vikaa on heissä siinä missä muissakin!

      6. Omatunto vajavainen tai olematon.
      Jos sellaista ei kerran ole, niin minkä sille voi, yrittäkää hyävksyä erilaisuus!

      7. Epäherkkä toisten tarpeille ja tunteille.
      Miksi pitäisi vatvoa toisten asioita, ei ne siitä kummene, menkööt kriisiapuun!

      8. Hyvä julkisivu (yksi tai useampia) jolla tehdä vaikutus ja saada valta.
      On olemassa komeita/kauniita ihmisiä ja sitten teitä rumia!

      9. Huono stressinsietokyky. Herkkä suuttumaan ja raivoamaan.
      Kunnon 'räjähdys' on hyvä keino purkaa painetta, pysykööt muut silloin kauempana!

      10. Oikeutettu manipuloimaan ihmisiä täyttääkseen tarpeensa.
      Onko nyt toisen suostuttelu niin pahasta? loppujen lopuksi he haluavat sitä samaa!

      11. Järkiperäistää helposti. Elää järjellä. Vääntää keskustelun omaksi edukseen toisen kustannuksella. Jos joutuu ansaan, jatkaa puhumista, vaihtaa aihetta tai suuttuu.
      Hyvät keskustelu/neuvottelu taidot on hyväksi elämässä!

      12. Piintynyt valehtelu.
      Kaikille ei tarvitse totuutta kertoa!

      13. Valtava tarve kontrolloida tilanteita, keskusteluja ja muita ihmisiä.
      Asiat pysyy järjestyksessä, kun asiantunteva henkilö hallitsee niitä!

      14. Ei todellisia arvoja. Opportunisti. Arvot vaihtuvat tilanteen mukaan.
      saahan ihminen mielipiteitään muuttaa!

      15. Antaa itsestään usein empaattisen ja ymmärtäväisen vaikutelman jotta voisi manipuloida muita.
      Tunteellinen ihminen, joka tahtoo toisen parasta. Onko se nyt niin pahaa jos hyötyy hiukan itsekkin?

      16. Vihaisia ja ailahtelevia tunnetiloja.
      Ihminen joka elää tunteella, onko se paha?

      17. Käyttää seksiä kontrolloimiseen.
      Jos haluu saada, on pakko antaa!

      18. Ei jaa omia ajatuksiaan, motiivejaan eikä tunteitaan.
      Ei kaikkien ole pakko ola avoimia, joku voi käyttää sitä hyväkseen!

      19. Kontrolloi keskusteluja. Täytyy sanoa ensimmäinen ja viimeinen sana.
      Jonkunhan täytyy aloittaa ja jonkun lopettaa keskustelut!

      20. Hyvin hidas antamaan anteeksi. Roikkuu katkeruudessa.
      Miksi heti pitäisi unohtaa jos on tullut loukatuksi pahasti?

      21. Salainen elämä. Piilottaa rahansa, ystävänsä ja aktiviteettinsa.
      Saa kai ihmisellä olla omakin elämä!

      22. Pitää muiden ärsyttämisestä. Pitää kaaoksen ja hajaannuksen luomisesta ilman syytä.
      Kaaoksesta syntyy yleensä luovia ratkaisuja.

      23. Ailahtelevat tunteet - muuttuu hetkessä mukavasta vihaiseksi ilman merkittävää syytä.
      Tunteella elävä ihiminen on sellainen. Pitäisikö tunteet peittää aina?

      24. Epäonnistuu usein taloudellisten asioiden hoitamisessa.
      Yleensä tämä on muiden vika.

      25. Ilmaisee harvoin arvostusta.
      Johtuu Suomalaisesta kiitos-kulttuurista, turhista ei ole tapana kiitellä!

      26. Suureellinen. Vakuuttunut siitä että hän tietää enemmän kuin muut ja tekee kaiken oikein.
      Mistä tiedätte, ettei tietäisi teitä enemmän?

      27. Ei kykene näkemään omaa osuuttaan suhteessa toisiin ihmisiin. Puolustautuu nuhdeltaessa. Ei koskaan hänen vikansa.
      Ihmisen perusvaistoja on puolustautuminen, toiset asettuu teuraalle kuin lampaat.

      28. Voi näyttää herkältä ja kyynelehtiä. Tämä on näyttelemistä tai turhautumista mutta ei surua.
      Mistä tiedät että se olisi näyttelyä?

      Tässä muutama kommentti ns oireisiin.
      Olen oikeassa ja tiedät sen!

      • Saahan sitä olla

        Kun elämääsi mahtuu vain yksi oikea ja hyvä ihminen on selvää että toteat tietäväsi olevan oikeassa kaikessa! No sehän johtuu siitä että, toimit asian kaikien puolien OMISTAJANA joten vastaat itsellesi niin ei tule virheitä.

        Täydellistä eikö totta.


    • kuori vain

      Olen elänyt nyt 4 vuotta parisuhteessa narsistin kanssa. En pariin eka vuoteen tajunnut että mitä tämä on, ajattelin vain että ihme tyyppi. Mutta pikkuhiljaa minun on tyhjennetty, itsetunto on hävinnyt ihan kokonaan, olen niiin väsynyt, vain haamu entisestä. Minun kaikki omat harrastukset ovat jääneet, on vain hänen työt ja harrastukset, joihin minä kuulun. Hän teettää minulla kaiken. Hän moittiii ja haukkuu minä jatkuvasti, enkä osaa tehdä mitään. kaikista pahinta on se, että itse uskon häntä. Alan monesti miettimään että oikeasti, kyllä hän taitaa olla oikeassa, minä olen tyhmä, ekä tee asioita kunnolla. Se on jännä kun sitä muistaa nuo ajattelimiset niin selvästi. Itken joka päivä, piilossa. Jos hän loukkaa minua niin, että hän sen huomaa, saattaa pyytää anteeksi, mutta samantien hakee itselleen sääliä koska hänen on niin vaikea olla.
      En jaksa edes kirjoittaa tästä.

      • halaus-

        Suosittelen että keskustele jonkun osaavan kanssa, älä jää yksin miettimään asiaa. Voit saada vielä elämää takaisin.


      • Feeniks-lintunen

        kaksi viikkoa sitten laitoimme eropaperit, koska mieheni haluaa jatkaa elämäänsä uuden erittäin nuoren tytön kanssa. Vuosi häistä ja huomasin olevani yksin, ilman ystäviäni ja erossa alakerrassa olevista lapsistani, olimme uusioperhe.Sitä julmuutta ja välinpitämättömyyttä ja mielialanmuutoksia, koskaan en osannut tehdä asioita oikein, juuri, niinkuin edellä olevat ovatkin kirjoitelleet. Seksi oli alussa ihanaa, muuttui rajusti, hellyys jäi pois ja väkisin makaaminen ei ollut kaukana. Mieheni on arvostettu työssään ja johtavassa asemassa, kukaan ei ikinä uskoisi, jos kertoisin totuuden varasteluista, jatkuvista valheista,pettämistä, flirttailee kaikkien naisten kanssa ja työkavereiden mustamaalamista. Hän on erittäin älykäs ja inhoaa köyhiä, tyhmiä ja lihavia. heräsin omaan pahaanoloon viime syksynä ja aloitin oman itseni keräämisen, pala palalta..pieniä askeleita..päätin, että olen enemmän arvoinen, jossakin täytyy olla joku, joka haluaa kuulla juuri minun ääneni ja tietää, mitä minulle kuuluu. No, sen aika on edessäpäin..viime perjantaina maksoin käsrahan asunnosta ja varmaa on..nousen ja lähden lentoon...omilla siivilläni ja omaan suuntaan..voimia kaikille, jotka vielä miettivät tai kärsivät..


      • sitäseon
        Feeniks-lintunen kirjoitti:

        kaksi viikkoa sitten laitoimme eropaperit, koska mieheni haluaa jatkaa elämäänsä uuden erittäin nuoren tytön kanssa. Vuosi häistä ja huomasin olevani yksin, ilman ystäviäni ja erossa alakerrassa olevista lapsistani, olimme uusioperhe.Sitä julmuutta ja välinpitämättömyyttä ja mielialanmuutoksia, koskaan en osannut tehdä asioita oikein, juuri, niinkuin edellä olevat ovatkin kirjoitelleet. Seksi oli alussa ihanaa, muuttui rajusti, hellyys jäi pois ja väkisin makaaminen ei ollut kaukana. Mieheni on arvostettu työssään ja johtavassa asemassa, kukaan ei ikinä uskoisi, jos kertoisin totuuden varasteluista, jatkuvista valheista,pettämistä, flirttailee kaikkien naisten kanssa ja työkavereiden mustamaalamista. Hän on erittäin älykäs ja inhoaa köyhiä, tyhmiä ja lihavia. heräsin omaan pahaanoloon viime syksynä ja aloitin oman itseni keräämisen, pala palalta..pieniä askeleita..päätin, että olen enemmän arvoinen, jossakin täytyy olla joku, joka haluaa kuulla juuri minun ääneni ja tietää, mitä minulle kuuluu. No, sen aika on edessäpäin..viime perjantaina maksoin käsrahan asunnosta ja varmaa on..nousen ja lähden lentoon...omilla siivilläni ja omaan suuntaan..voimia kaikille, jotka vielä miettivät tai kärsivät..

        Joo minun äitini on suurella todennäköisyydellä narsisti, ja isäpuoleni myös. Olen alle 20v ja kokenut aika ns "kovia". Tai enää ne eivät tunnu missään. Pienenä minua haukuttiin jatkuvasti itsekkääksi, huonokäytöksiseksi, epäreiluksi, luuseriksi ja vaikka mikskä.. Tunsin myös aina, että he eivät koskaan ymmärtäneet minua He eivät välittäneet harrastuksistani tai tarpeistani myöskään, joten jouduin aina tekemään kaiken ihan itse. Kun kävin ala-astetta, niin minua usein uhattiin sillä, että jos en esim saa hyviä koe-numeroita ja käyttäydy hyvin koulussa(muuallakin), joutuisin muuttamaan pois himasta. Tätä jatkui myös ylä-asteella. Asun vieläkin vanhempieni kanssa, mutta meillä on huonot välit, mutta samapase, he eivät merkitse minulle yhtään mitään joten minua se ei haittaa. Minulla on kaksi muuta sisarusta, jotka kärsivät vanhenpieni takia myös.

        Kotona vanhenpani kohtelevat meitä huonosti, eli huutavat, raivoavat pienistä asioista ja haukkuvat melkein jatkuvasti. Kun meille tulee vieraita, heidän käytöksensä muuttuu aivan kokonaan. johtuu siitä, koska he ovat narsisteja varmaankin.

        Hmmm, en usko(ollenkaan) että heidän käytös on vaikuttanut minuun mitenkään, koska minulla ei todellakaan ole esim. huono itsetunto tuon takia, vaan tunnen itseäni kaikilla tavoilla muita paremmaksi ja paremman nököiseksi. Minulla on paljon kavereita ja saan luotua ihmissuhteita helposti, koska olen karismaattinen. Tai niin ihmiset ovat sanoneet.

        Kaikista huolimatta, ei ollut mitenkää hieno kokemus olla kahden narsistivanhemman kynsissä ja ns "kärsiä" monta vuotta. Minua se ei ainakaan haittaa nyt yhtään, päinvastoin, se sai minut paljon vahvemmaksi ja muita paremmaksi.

        :>!


    • jjjesssi aloittaja

      kaikille! Kohtalotovereita näköjään löytyy. En syytä vanhempiani tilanteestani, olen pohtinut mihin kaikkeen vaikuttaa mun rikkinäinen lapsuus.. Ja peiliin olen myös monesti katsonut. Toki olen hiukan katkera lapsuudestani, koska en koe että minua on rakastettu ja kärsin myös perusturvattomuuden tunteesta :( Kadehdin niitä, joilla on hyvä perhe ja jossa arvostetaan muita. Kun sain lapsen, päätin ettei oma lapseni tule koskaan kokemaan samaa helvettiä mitä minä. Lapseni on minulle kaikki kaikessa, menee kaiken edelle ja saa rakkautta paljon. Hartain toiveeni on, että elämääni astuu joskus joku ihana joka osaa arvostaa minua sellasena kuin olen ja ennenkaikkea rakastaa minua että voisin joskus kokea sen mitä on olla rakastettu. En väitä että olen itse täydellinen, en todellakaan ole eikä kukaan ole. Tiedän myös olevani jokseenkin vaikea tapaus. Olen myös huomannut että minusta on tullut hyvin varovainen. Kaikki kun jättää jälkensä.. Jokaisesta parisuhteesta olen oppinut paljon ja myös niissä virheitä tehnyt. Mutta virheistä oppii ja noi kaikki suhteet on kasvattanut mua valtavasti, sekä myös vanhemmuus on kasvattanut. Jonain päivänä olen vielä valmis suhteeseen!

      Tässä taannoin kävi yksi tilanne, missä en luottanut itseeni, minulle sanottiin etten luota tarpeeksi itseeni, päätin luottaa täysillä. Ja kappas, onnistuin hienosti! Se oli mahtava tunne, en ole eläissäni kokenut että olen niin hyvin onnistunut jossakin ja kaikki vain sen takia että PÄÄTIN LUOTTAA ITSEENI! :) Joten neuvoni on; muistakaa luottaa itseenne vaikka se olisi vaikeaa!

      Ja mitä äitiini tulee, koitan kovasti häntä ymmärtää ja hänen tekonsa laitan sairauden piikkiin. Ymmärrän, että hän ei voi/osaa tehdä muuta kuin tekee. Rakastan äitiäni kaikesta huolimatta. Ja kaikissahan on myös hyvät puolensa. Hän on hyvä silloinkun on, mutta usein hänen elämänasenteensa on marttyyrius ja negatiivisuus ja näkee kaikissa asioissa sen varjopuolen, missään ei ole mitään hyvää ja jos jossain on he eivät sitten ole hänen läheisiään vaan ihan muita ihmisiä. Hän nimittäin pitää sellaisista ihmisistä jotka sopivat hänen elämänsä muottiin ja käyttäytyvät siten kuin hän tahtoo. Ja sen tiedän, ettei äitini ole lapsena saanut rakkautta omalta äidiltään ja hänet on "jätetty" syrjään :( Hänen elämänsä on kärsimystä, sitä on pahaa katsoa sivusta ja varsinkin kun toiset joutuu kärsimään hänen ongelmistaan koska peilaa aina omat ongelmansa muihin. =(

      Kaikesta huolimatta, jos en olisi elänyt näiden vanhempien kanssa, en olisi tälläinen kuin nyt olen. Se mikä ei tapa vahvistaa!!!!

      Kaikille narsistien uhreille jaksamisia kovasti!!

    • henna...

      Oletteko tietoisia
      http://www.narsistienuhrit.info
      olemassa olosta?
      Siellä on erikseen myös osio "narsistien lapset". Palsta on hyvin tarkasti moderoitu ja siellä välttyy narsistien syyllistäviltä ja asiaa ymmärtämättömiltä vastauksilta, koska palsta ei ole tarkoitettu narsisteille ollenkaan vaan sellaiset kirjoitukset poistetaan. Siellä voi jakaa asioita saman kokeneiden uhrien kanssa.

    • Anonyymi

      Ensinnäkin - et ole huono ihmisenä ja olet varmaan hyvä monissa asioissa, kuten olet lapsellesi parempi äiti kuin mitä omasi on ollut sinulle.........
      Älä missään nimessä kuuntele ja usko, mitä äitisi sanoo tai mitä ne kusipäämiehesi ovat susta sanoneet.......... Mä olen nainen eikä mukaan äiti ole aina ollut tod. kannustava, päinvastoin, minkä uskon johtuvan siitä kasvatusmallista, minkä hän on omilta vanhemmiltaan oppinut, joten annettakoon se hänelle anteeksi...........
      Mulla oli kans teini-ikäisenä tulehtuneet välit omaan äitiin ja kaiken lisäks mä oon ollu koulukiusattu, joten arvaa, onko oma itsetuntoni myös ajoittain todella huono......... :/
      Mulla on myös kokemuksia miehistä, jotka lyttäsivät ja mollasivat, mutta tiedän, ettei semmosia kusipäitä kannata kuunnella.......... Pitää ite uskoa itteensä ja arvostaa itteään, jos muut ihmiset ei sitä tee ja ne, jotka sua arvostelee ja lyttää, yrittävät vain pönkittää sillä omaa huonoa itsetuntoaan, mikä on säälittävää..........
      Suosittelen ensinnäkin katkaisemaan välit kaikkiin ihmisiin, jotka väheksyy ja mitätöi sua, myös äitisi, koska ne ihmiset ei tee sulle hyvää eikä niitä kannata kuunnella tai uskoa.
      Pitää ite kehittää omaa itsetuntoaan, helppoa se ei ole - tiedän omasta kokemuksesta, mutta totuus on, että ite pitää opetella rakastamaan ja arvostamaan itteään, koska kukaan muu ei voi tehä sitä sun puolesta..........
      Ja ne ihmiset, jotka ei sua arvosta, ei ole sun arvoisia..........
      Usko pois, oon ite 33wee nainen, joka on ollu itsetuhoinen 15-vuotiaasta 21-vuotiaaks noista syistä johtuen, oon yrittäny itsaria sen takia, että pidin itteäni huonona ihmisenä ja rumana, kun ulkonäköä haukuttiin peruskoulussa, viiltelin, otin yliannostuksia lääkkeitä jne.
      Itsetunto on edelleenkin alhaalla, mutta sit, ku miettii, että miks mun pitäis väheksyä ja mollata itteeni, kun oon ihan samanlainen ihminen kuin muutkin enkä ole tehnyt kenellekään mitään......? Jokainen porskuttaa eteenpäin niillä resursseilla ja voimavaroilla, mitä on, ei ihminen ole mikään robotti.........
      Älä kuuntele äitiäs äläkä ole sen kanssa tekemisissä............. Ois hyvä, jos pystyisit puhumaan noista asioista jonkun ammattilaisen kanssa........... Et ole sen huonompi kuin kukaan muukaan ja ne ihmiset, jotka kuvittelee olevansa sua parempia, voivat haistaa pitkän paskan......... Ne ihmiset on kusipäitä.........

    • Anonyymi

      Mun äiti on myös narsisti. Hänessä ei tietenkään ole mitään vikaa, eikä syytä itseään mistään, vaikka se on ilmiselvästi hänen syytä ( kerran, kun vanhemmat ottivat asumuseron vuosia sitten, sille oltiin sanottu monta kertaa, että alkaisi pakkaa tavaroita, mutta mitään ei tapahtunut, kunnes muuttopäivänä hän alkoi pakata, ja kuulin sisarruksilta, että se meni lltapäivästä seuraavaan aamuun asti, ja senkin jälkeen mutsilla oli pokkaa valittaa veljelle siitä, että hän kehtasi nukkua 5 min yöllä, ja broidi oli kuski vieläpä). Mutsi myös aivopesi lapsiaan vihaamaan omaa isäänsä, jonka takia välit faijan kanssa olivat teiniaikoina huonot, mutta nykyään ne ovat paljon paremmat. Olin faijan kanssa ainoa, joka huomasi tuon ( siskot esim eivät ole vieläkään huomanneet sitä). Mutsi myös levittää ainakin musta valheita kaikille hne

    • Anonyymi

      Hänen tutuille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1173
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe