Suhteen eteneminen

Cranky_geek

Mietinpä tässä vaan, että kun suhteista on muutenkin niin erilaisia käsityksiä, niin millaisia mielipiteitä mahtaa olla suhteen etenemisestä. Lähinnä siis tarkoitan sitä, että millaisia vaiheita suhteeseen kuuluu ja miten suhde syvenee tai ainakin tuntuu siltä, että sen kuuluisi jo syventyä jollain tapaa. Määrittelettekö suhteen syvenemisen jotenkin aikajänteinä, vai ehkä jonain tapahtumina joiden jälkeen ollaan jo ns. seuraavalla tasolla. Esim vaikka jotenkin näin.

Kolmet treffit ~2 viikossa
Tapailua 2kk
Seurustelua 2v
Yhdessä asumista 1v
Kihloissa 2v
Naimisiin kunnes kuolema erottaa.

Vai onko suhteen syveneminen sidottu enemmänkin vaikka seksiin, yhteisten joulukorttien lähettämiseen, yhteen muuttamiseen, vanhempien ja kavereiden tapaamiseen tai vaikkapa ensimmäisen lapsen syntymään?

Selvähän se, ettei suhteet ole tietenkään mitään exel kourassa ihmettelyä missä milloinkin mennään ja jokainen suhde on omalla tavallaan erilainen, mutta kyllä varmaan jokaisella on edes jonkinlaisia karkeita mielikuvia ja odotuksia siitä miten asioiden pitäisi noin suunnilleen edetä suhteessa. Eihän sitä muuten osattaisi ihmetellä sitäkään miten jotkut menee naimisiin puolen vuoden tuntemisen jälkeen tai jotain muuta vastaavaa, joka on ehkä valtaosan mielestä liian aikaista. Tai vastaavasti puhua sitoutumiskammosta, kun ollaan oltu yhdessä yli kymmenen vuotta, eikä mies vaan älyä millään kosia.

Miten siis odotat suhteiden etenevän tai miten ne ovat kenties edenneet omalta tai muiden kohdalla ajateltuna liian aikaisin tai liian myöhään?

23

5114

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotain suunnitelmissa vai?

Eteneminen on aika epämääräistä ja mua kammottaa tuo "seuraavalle tasolle siirtyminen". Kuulostaa ihan amerikkalaiselta tv-sarjalta ja saa koko puuhan näyttämään perverssiltä.

Mutta jotenkin suhde toki muuttuu ajassa. Mua on pohdituttanut jotkut taitekohdat.

Ensin se, että siirrytäänkö tapailusta, treffeistä seurusteluun ja millä tavalla.
      Itse edustan nopeaa ihastumista ja päätöksentekoa: kerrasta poikki. Yhdet tai kahdet treffit ja sit joko ollaan tai ei olla. Mutta tiedän että toisille tuon teaitteen yli kipeäminen on vaikeaa, se ihan eka sitoutuminen. Sitte pelataan arvaamista, onk joku jonkun kaa.

En minä siinä hirveesti tasoja näe :-) Seuraava vaihe on se kun kysytään mennäänkö samoihin leipiin muodossa tao toisessa. Mulla se on aina edennyt niin että on menty yksiin.

Sen jälkeen alkavat vasta vaiheet ja vaikeudet.
      Ne liittyvät siihen että suhteen heikkoudet paljastuvat kuitenkin vasta kun sitä arkea yritetään elää todeksi. Siihen liittyy sitten vaiheita :-) Mutta lopputulos on joko toivon säilyminen tai toivon kuoleminen.
      Jos toivo säilyy, niin ehkä siitä sit päästään kuoleman erottamiseen. Muissa tapauksissa alkaa vaiheikas eroprosessi. Se liittyy voimakkaasti toivon menettämiseen ja tulevaisuuden näkymien himmenemiseen, visioihin ja unelmiin.

Parisuhde lepää aina toivon varassa. Mitä kukin toivookaan, sen täytyy pysyä, vaikka sitä ei saavuttaisi. Sitä se kai on, parisuhde? Ja toivo suuntautuu aina tulevaan, siksi ihmisillä on tarve seuraavalle tasolle siirtymiseen tms, vaikka kyse on oikeastaan toivon ylläpitämisestä.

Ajatus pyörii... ja pakko on ajatella että ihmiset odottavat onnellista loppua, ratkaisua. En usko että monikaan aidosti kokee parisuhteensa "hetkellisenä kohtaamisena" vaan aina "ratkaisuna" jollekin asialle. Hienoissa puheissa sanotaa että toinen ihminen ei voi olla pelastus, mutta toisen kautta sitä taidetaan kuitenkin tavoitella?

• Cranky_geek

sä noin päättelet, et mulla olis jotain suunnitelmissa? :) Mut ihan siis yleisesti vaan kyselen, kun on tässä sattumalta ollut hieman toisaalla keskustelua näistä asioista.

Eikä nyt pidä takertua sanamuotoihin tai mihinkään tasoihin. Pitihän mun jonkinlainen pohja antaa keskustelulle. Mut toi on kyllä totta, että jotenkin tässä vois ajatella olevan semmosta kaksijakoisuutta. Että jotkut tekee näitä päätöksiä nopeasti ja hyvin tunne ja fiilispohjalta. Toiset haluaa miettiä asioita rauhassa ja saada hyvinkin selvän varmuuden siitä että suhde on nyt etenemässä oikeaan suuntaan ja oikealla tavalla. Tavallaan ehkä jopa niin, että kun suhde on edennyt tiettyyn pisteeseen, niin pitää olla varma siitä että se myös kestää, koska siinä vaiheessa olisi jotenkin noloa ja kiusallista epäonnistua.

• Cranky_geek kirjoitti:

sä noin päättelet, et mulla olis jotain suunnitelmissa? :) Mut ihan siis yleisesti vaan kyselen, kun on tässä sattumalta ollut hieman toisaalla keskustelua näistä asioista.

Eikä nyt pidä takertua sanamuotoihin tai mihinkään tasoihin. Pitihän mun jonkinlainen pohja antaa keskustelulle. Mut toi on kyllä totta, että jotenkin tässä vois ajatella olevan semmosta kaksijakoisuutta. Että jotkut tekee näitä päätöksiä nopeasti ja hyvin tunne ja fiilispohjalta. Toiset haluaa miettiä asioita rauhassa ja saada hyvinkin selvän varmuuden siitä että suhde on nyt etenemässä oikeaan suuntaan ja oikealla tavalla. Tavallaan ehkä jopa niin, että kun suhde on edennyt tiettyyn pisteeseen, niin pitää olla varma siitä että se myös kestää, koska siinä vaiheessa olisi jotenkin noloa ja kiusallista epäonnistua.

millaisia sanoja ihmiset käyttävät. Sä puhut suhteen epäonnistumisesta sosiaalisilla määreillä, siitä miten se asia näyttäytyy yhteisölle? Noloa ja kiusallista. Kenen silmissä? Sillonhan se suhteen etenimnenkin saa väkisin sosiaalisia sävyjä: ulkomaailma vaikuttaa suhteen etenemiseen tai ainakin sen eteneisen arvioimiseen?

• Cranky_geek
        kaarne kirjoitti:

millaisia sanoja ihmiset käyttävät. Sä puhut suhteen epäonnistumisesta sosiaalisilla määreillä, siitä miten se asia näyttäytyy yhteisölle? Noloa ja kiusallista. Kenen silmissä? Sillonhan se suhteen etenimnenkin saa väkisin sosiaalisia sävyjä: ulkomaailma vaikuttaa suhteen etenemiseen tai ainakin sen eteneisen arvioimiseen?

yleisellä tasolla heitin vaan jotain ajatuksia ilmaan ja viittauksia mm. kulissi avioliittoihin. Kyllä kait sanavalinnat ja sanamuodot voi jotakin kertoa, mutta en mä ainakaan hae niillä mitään sen erikoisempaa. Mut vaikuttaahan joidenkin päätöksiin selvästi myös kavereiden ja perheen mielipiteet tulevasta siipasta. Noloa tai kiusallista voisi olla vaikkapa se, että pitää jotenkin näyttää exille miten hyvin menee sen jälkeen kun ollaan erottu ja uuden suhteen kariutuminen voi olla kiusallinen takaisku tätä ajatellen. Mutta siis edelleen ajatuksia ihan vaan yleisellä tasolla.

• karkkipipari

Jaa tuohon on olemassa niin monta tapaa kuin on ihmistäkin. Vaikka suhteen haluttaisiinkin menevän ja etenevän jotain tiettyä ajausta myöten, niin ongelmaksi muodostuu yleensä käytännön rajoittamat syyt. Suhteen syvenemisen määrittelee rakkaus ja kiintymys, ei seksin tarve tai yhteinen muu elämä. Halu olla toista lähellä ratkaisee miten usein toista tapaa ja miten suhde tulevaisuudessa kehittyy. Mitä syvemmät tunteet sitä varmpaa on tiivis yhdessäolo, jota ei rajoita yleensä muu kuin työssä käynti ja jotkut muut pakolliset tekijät. Kun oikein syvästi rakastutaan niin siinä huumassa halutaan heti, nyt ja kaikki. Parempi on kuitenkin antaa kiihkeimpien tunteiden ensin laantua ja odottaa, että järki ehtii tuleviin päätöksiin mukaan.

Ihmisen persoonalla on vaikutusta siihen miten hänellä yleensäkin on tapana hoidella asioita. Jotkut ovat harkitsevampia, toiset ovat suinpäin toimijoita, ja siltä väliltäkin löytyy.

• Cranky_geek

nää asiat on hyvin yksilöllisiä ja suhdekohtaisia, mutta senpä takia mä näitä yksilöllisiä ajatuksia ja kokemuksia tässä kyselenkin vähän vertailupohjaksi. Sulla oli tollanen aika suurpiirteinen ja fiilispohjainen lähestymistapa. Lienet siis enemmän tunne kuin järki-ihmisiä. Jos nyt jotain tollasta luokittelua haluaa tässä lähteä hakemaan.

• karkkipipari
        Cranky_geek kirjoitti:

nää asiat on hyvin yksilöllisiä ja suhdekohtaisia, mutta senpä takia mä näitä yksilöllisiä ajatuksia ja kokemuksia tässä kyselenkin vähän vertailupohjaksi. Sulla oli tollanen aika suurpiirteinen ja fiilispohjainen lähestymistapa. Lienet siis enemmän tunne kuin järki-ihmisiä. Jos nyt jotain tollasta luokittelua haluaa tässä lähteä hakemaan.

No, minulle suhde ei ole mikään kahden kauppa, jossa punnitaan mitä minä saan, mitä joudun antamaan ja mistä luopumaan. Itsensä pettäminen on pahin virhe mitä voi elämässään ja suhteessaan tehdä, kenenkään toisen takia ei pidä suhteeseen mennä, näyttääkseen exälle, että hyvin menee tms. Omasta elämästä on kysymys ja sen onnellisuudesta, kannattaa miettiä ja harkita tarkoin millaisin syin ja millaisin tuntein on liikkeellä. Olen vahvasti tunne ihminen, mutta vahvasti jalat maassa ja järki päässä oleva ihminen.

• on, jos on kolme kk tapailtu/seurusteltu, silloin juttu harvemmin loppuu ihan heti. Jos suhde on epäonnistuakseen heti alkuunsa, se kaatuu alle kolme kk alkamisesta. Seuraava rajapyykki on vuosi yhdessäoloa.

• anzzy§§

että rakastumisen tunne on fenyylietyyliamiinin muodostumista aivoissa ja sitä kestää 4-5kk ja sitten ko hormoni katoaa ja suhde loppuu tai jatkuu muista syistä.....kiintymys

• JohnnyNoCash

erottaa mitään varsinaisia kalenteriaikáan sidottuja vaiheita. Suhde syvenee aika liukuvasti tapaamisesta kohti sitä, että tuntee toisen hyvin ja ottaa hänet kaikessa tekemisessä ja suunnitelmissa huomioon. Se voi tapahtua nopeammin tai hitaammin. Yhteinen seksi, yhteinen osoite ja yhteinen lapsi on tietysti aina jonkinlaisia hyppäyksiä.

• karkkipipari

Mutta kuinka pitkälle yhteinen osoite, seksi ja lapsi jaksavat suhdetta kannatella, jos nämä pelkästään toimivat yhdessäolon perusteena?

• JohnnyNoCash
        karkkipipari kirjoitti:

Mutta kuinka pitkälle yhteinen osoite, seksi ja lapsi jaksavat suhdetta kannatella, jos nämä pelkästään toimivat yhdessäolon perusteena?

vain, että ne ovat jonkinlaisia _mittareita_ suhteen syvyydestä. Tyyliin että sadan naisen kanssa voi olla seksiä, mutta vain viiden kanssa asunut yhdessä ja kahden kanssa saanut lapsen.

• evehaa

Suhteen etenemisen kaavassa on varmasti perää, vaikka se niin teoreettiselta tuntuukin. Hyvä keskustelun pohja. Suhteen syntyyn ja syvenemiseen hyvin paljon vaikuttavat tekijät löytyvät varmasti molempien osapuolten henkisestä valmiudesta. Lyhytkestoiseksi lienevät tuomitut ne suhteet, jotka pyörivät "bodylanguagen" ympärillä. Syvenemiseen vaikuttaa taatusti osapuolten kyky heittäytyä ja se fiilis, jonka toisen seurassa syntyy. Kaipa sitä "tietää jo heti alussa" onko toinen "se oikea" tai sitten ei, sillä voihan oma valmiustila kohdata toinen olla kateissa juuri sinä päivänä kun se oikea kävelee ohi!

Sattuman kauppaa siis kaikki tyyni, mutta jos tapailun asteelle pääsee, niin ihanuuksienja hullaantumisen tunteiden jälkeen tulee varmasti ristiriitaisempienkin tuntemusten hetket. Hetket, jolloin jokainen arvioi toistaan. En tiedä onko parisuhteissa olemassa "ajautumisteoriaa" vai ovatko seurustelun aloittamiset "tietoisia päätöksiä"? - Tuskinpa kukaan pöytäkirjaa seurustelun aloittamisesta tekee, mutta ... joku päätös siinä varmaan kuitenkin tulee tehtyä "yhdessä ja vähintään alitajunnassa".

Aikasyklit ja suhteen seuraavat "rappuset" ovat sitten oma juttunsa ja liittyvät ikään ja elämäntilanteeseen. - But .... kannattaa hyväksyä myös se näkemys, että suhde voi elää vain määräajan ja sen voi aikuismaisesti lopettaa.
      - It can be a nice memory!

• ja kokemuksella suhteiden eteneminen on mulle eri juttu kuin nuorempana. Enää suhteet ei oo edenneet muuta kuin nähdään muutaman kerran viikossa tasolle. En osaa sanoa löytyykö enää muita tasoja vai ei. Ikinä en oo naimisiin menny ja olisin hyvin yllättynyt jos joskus menisin.

• kirpela

mutta onhan jokainen askel aina kohti syvempää ja vakavampaa suhdetta.

Mun mielestä seksi ei kuulu alkuvaiheeseen, vaikka oltaisiin reissussakin jossain. Se on sitten kun tietää toisen olevan oikeesti rakas. Mitä sitten tehdään, se onkin toinen juttu. Samoin yhteen muutetaan mielestäni nykyisin kovin heppoisin perustein.

• BlueNightSatin

ei ole semmosia odotuksia enää olemassa. Menee painollaan ja edetään siihin tahtiin mikä kumpasestakin hyvälle kullonki on tuntunnu ja tuntuu. Mun mielestä yhdessä eläessä ollaan jo siinä missä ikinä voidaan olla. Yhteisen katonalla. :) Ei tossa minusta ole muuta nyrkkisääntöä, kun että pariskunta itse tuntee etenevänsä yhteistuumin ja on tyytyväisiä suhteensa tilaan. :)

• Minä olen tehnyt poikkitieteellistä taiteentutkimusta tästä suhteen etenemisasista ja tuloksena jo joitain havaintoja. Minä ja moni muukin mies haluaisi säilyttää onnenhuuman pysähtymällä. "Että mitäs sitä mitään muuttamaan, kun näin on hyvä."

Naiset sen sijaan tuntuvat olevan toista maata. Suhteen ja elämän pitäisi olla jatkuvassa muutoksessa. Pysähtyneisyys luo pikkuhiljaa tyytymättömyyttä. Onni katoaa, jos suhde ei etene. Että niin sitä sitten päädytään asumaan yhteen, kihloihin, naimisiin ja vanhemmiksi. Sitten kun tähän on päästy, hätäisimmät eroavat ja aloittavat uuden kierroksen, ettei elämä vaan pysähtyisi...

• BlueNightSatin

pohjalla alunperinki jos tollasien tavoitteiden vuoksi on yhteen menty :)

• BlueNightSatin kirjoitti:

pohjalla alunperinki jos tollasien tavoitteiden vuoksi on yhteen menty :)

Eihän ne tavoitteet välttämättä poissulje sitä, että oltaisiin aidosti rakastuneita. Rakkaus vaan saattaa loppua, jos kumppani ei haluakaan vastata toiveisiin.

• BlueNightSatin
        Ratikkakuski kirjoitti:

Eihän ne tavoitteet välttämättä poissulje sitä, että oltaisiin aidosti rakastuneita. Rakkaus vaan saattaa loppua, jos kumppani ei haluakaan vastata toiveisiin.

jos on kaikki tavoiteltava tavoitettu, niin eikö silloin kaikki ole loppu? :) Ite tykkään ajatella että asiat tulee sen ihmeemmin tavoittelematta ajankohtaisiksi ajallaan. Okei on päätetty muuttaa yhteen, no sehän on jo elämäntilanne jossa on kaikki mahdollisuudet. Jää vaan enää sen varaan käykö ne mahdollisuudet toteen...Rakkaus voi loppua niin monesta syystä, mutta yleensä se loppuu siitä syystä kuten sanoit. Toiveet ja suunnitelmat ei osu yksiin.

• BlueNightSatin
        BlueNightSatin kirjoitti:

jos on kaikki tavoiteltava tavoitettu, niin eikö silloin kaikki ole loppu? :) Ite tykkään ajatella että asiat tulee sen ihmeemmin tavoittelematta ajankohtaisiksi ajallaan. Okei on päätetty muuttaa yhteen, no sehän on jo elämäntilanne jossa on kaikki mahdollisuudet. Jää vaan enää sen varaan käykö ne mahdollisuudet toteen...Rakkaus voi loppua niin monesta syystä, mutta yleensä se loppuu siitä syystä kuten sanoit. Toiveet ja suunnitelmat ei osu yksiin.

unohtui sanoa, että tarkoitin että pelkkien tavoiteltavien asioiden vuoksi on tyhmää mennä yhteen :) tavoittelen lapsia, tavoittelen rahaa, tavoittelen yms yms..mitä lie. Emminä tuosta akasta välitä, mutta kun mä haluun kauniin naisen ja lapset niin otan ton kerta saan. Esimerkki tavoite. Tosiaan rakkaudesta voi päätyä avioon, vanhemmaksi, omakotitaloon yms. Ne ei enää musta ole silloin tavoiteltavien listalla olevia asioita vain tavoitteiden vuoksi...

• Jokainen suhde etenee erilailla, osa on päättynyt pitempiaikaiseksi parisuhteeksi, toiset taas jäivät lyhyiksi "tähdenlennoiksi".
      Koskaan mulla ei ole ollut mtään perinteistä kaavaa suhteen etenemiseen, tai miten jokaisen suhteen kohdalla toimisin. Yhdessä kumppanin kanssa mietitään ja päätetään, missä mennään ja miten jatketaan (vai jatketaanko?), katsellaan sitä elämäntilannetta tunteella ja järjellä. Nuorempana olin enemmän tunneihminen, nyt aikuisempana on onneksi jo elämänkokemusta sen verran, että osaan suhtautua harkitsevammin eri tilanteisiin.

• frost-free

ennemmin takapakista.Että miks sitä tulee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      235
      4573
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      75
      2994
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2453
    4. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1767
    5. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      78
      1439
    6. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      21
      1431
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      84
      1242
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      139
      959
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      938
    10. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe