Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

HAUSSA: Shamanisti Prometheus-leirille

Imperator Shamanaes

Nimittäin!

Kaikkihan tuntevat Prometheus-leirin, eikö totta? Asia on niin, että leiriin kuuluu olennaisena osana nk. katsomuspaneeli, joka kestää pari tuntia (tauko välissä) ja jossa eri katsomusten edustajat (4 kpl) kertovat katsomuksistaan ja vastaavat leiriläisten esittämiin kysymyksiin. Lupauduin avustamaan muuatta ystävääni etsimään paneeliin jotakuta hieman erikoisemman katsomuksen edustajaa, ja ajattelin pyytää täältä, josko joku shamanisti / shamaani olisi kiinnostunut asiasta.

Mikäli näin on, ottakaa yhteyttä minuun, sähköpostitse. Kerron lisää asiasta ja jos saavutan tarpeellisen varmuuden pyrkimyksen kunniallisuudesta, välitän tiedon eteenpäin.

Ja haluan vielä huomauttaa, että Prometheus-leirin tuki ry. ottaa vielä lopuksi selville henkilöllisyyden. Kun en rohkene Netissä kehenkään luottaa, niin sillä ajattelin mainita.

17

1279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wiikatemies

      Tätäköhän se tiesi, kun korppi eilen lensi täyden kierroksen pihan ympäri, ja me vaidoimme kuulumisia korpin kielellä?

      Olen opiskellut ja muutamille vähän opettanutkin shamanismia kohta 18 vuotta. Olen oppinut näkemään pienuuteni Suuren Arvoituksen edessä.

      Olen Suomen shamaaniseuran jäsen, opiskellut Jonathan Horwitzin ja Heimo Lappalaisen opastuksella, sekä joutunut hoitamaan muutamia tosi outoja tapauksia.
      En oikeastaan ole viime vuosina ollut paljonkaan tekemisissä rippikouluikäisten kanssa, eikä oma elämänikään ole kaikin puolin mallikelpoisessa kunnossa, mutta nyt _jokin_ sanoo minulle: Lähdepä messiin! Jos ei kukaan pätevämpi shamaani ota yhteyttä, niin ehkäpä minulla olisi jotain jaettavaa...?
      Ei muuta kun lyöt tuohon nimimerkin perään (ät)suomi24 .

    • mooses pessi

      Tarvitseko uussamaanin eli jonkinlaisen New Age hörhön vai oikean samaanin, esim. jonkun siperialaisen suomensukuisen kansaan tai johonkin muuhun alkuperäiskansaan kuuluvan samaanin? Ymmärrätkö eron näillä kahdella? Jos et, niin mitä se kertoo prometheus -leirien tasosta?

      • Rödfinne

        Ovatko Suomen pastorit vielä juutalaisia kansankiihottajia ja alkuseurakuntaa, vai jotain pystyyn kuolleita luterilaisia teologisen käyneitä kirjanoppineita...?

        Tämä kertonee jotain ripareiden tasosta?


      • mooses pessi
        Rödfinne kirjoitti:

        Ovatko Suomen pastorit vielä juutalaisia kansankiihottajia ja alkuseurakuntaa, vai jotain pystyyn kuolleita luterilaisia teologisen käyneitä kirjanoppineita...?

        Tämä kertonee jotain ripareiden tasosta?

        En tiedä rippileirien tasosta, ehkä se vaihtelee pitäjiensä ja vetäjiensä mukaan. Mitä pappien tasoon tulee, siinä menet hieman metsään. Tosin kusipäitä on heissä liikaa, mutta onneksi on myös muitakin.

        Ehkä et ymmärtänyt mitä tarkoitin tuolla samanismi -jutulla. Selitän sen vielä. Jos Prometheus -leirit mieluummin ottavat leirille joitakin hörhöjä kertomaan jostakin luonnonmukaisuudesta länsimaisen kapitalistisen teollisuuden luomin ehdoin kuin nostavat esille alkuperäiskansojen oikeuksia, niin silloin on jotakin pielessä. Kristinusko tunnetusti on ollut alkuperäiskansojen oikeuksissa mukana niin hyvässä kuin pahassakin, enimmäkseen pahassa.


      • Rödfinne
        mooses pessi kirjoitti:

        En tiedä rippileirien tasosta, ehkä se vaihtelee pitäjiensä ja vetäjiensä mukaan. Mitä pappien tasoon tulee, siinä menet hieman metsään. Tosin kusipäitä on heissä liikaa, mutta onneksi on myös muitakin.

        Ehkä et ymmärtänyt mitä tarkoitin tuolla samanismi -jutulla. Selitän sen vielä. Jos Prometheus -leirit mieluummin ottavat leirille joitakin hörhöjä kertomaan jostakin luonnonmukaisuudesta länsimaisen kapitalistisen teollisuuden luomin ehdoin kuin nostavat esille alkuperäiskansojen oikeuksia, niin silloin on jotakin pielessä. Kristinusko tunnetusti on ollut alkuperäiskansojen oikeuksissa mukana niin hyvässä kuin pahassakin, enimmäkseen pahassa.

        Kuten kaikki mailmankatsomukset, myös shamanismi sopeutuu aikaansa ja ympäröivään yhteiskuntaan.

        Metsästäjäkaudella shamaani (suomeksi ja suomalaisessa perinteessä noita) oli lähinnä ammattinimike. Ammattiin kuului tosin laaja kirjo kaikenlaista tekemistä, joka nyky-yhteiskunnassa on eritytynyt erilaisten spesialisoituneitten ammattikuntien kontolle papeista terapeutteihin lääkäreistä ennustajaeukkoihin. Shamanismia on olemassa, mutta nykyaikana se kietoutuu lähinnä maailmankuvan ja elämänkatsomuksen ympärille, jossa toki on vielä jäljellä alkuperäiseen ammattinimikkeeseen kuuluvia tehtäviä - tapauskohtaisesti.

        Shamaanit eivät aja mitään alkuperäiskansojen etuja muuten kuin henkilökohtaisesta kiinnostuksesta. Se mikä shamanismille on yhtäläistä on toki olemassa suomalaisillakin. Erot ovat sitten kulttuurisidonnaisia. Siperialainen erakko on shamaani yhtälailla kuin korealainen kaupunkishamaani. Perulainen vegetalista on shamaani siinä missä suomalainen korvessa rummuttajakin.

        Mutta totta on että Prometheus-leirilläisille saattaa olla vaikeaa löytää aitoa ammattishamaania. Siitä ovat kristityt kirveenheiluttajat pitäneet hyvin huolta ajaessaan "alkuperäiskansojen etuja".


      • wiikatemies
        Rödfinne kirjoitti:

        Kuten kaikki mailmankatsomukset, myös shamanismi sopeutuu aikaansa ja ympäröivään yhteiskuntaan.

        Metsästäjäkaudella shamaani (suomeksi ja suomalaisessa perinteessä noita) oli lähinnä ammattinimike. Ammattiin kuului tosin laaja kirjo kaikenlaista tekemistä, joka nyky-yhteiskunnassa on eritytynyt erilaisten spesialisoituneitten ammattikuntien kontolle papeista terapeutteihin lääkäreistä ennustajaeukkoihin. Shamanismia on olemassa, mutta nykyaikana se kietoutuu lähinnä maailmankuvan ja elämänkatsomuksen ympärille, jossa toki on vielä jäljellä alkuperäiseen ammattinimikkeeseen kuuluvia tehtäviä - tapauskohtaisesti.

        Shamaanit eivät aja mitään alkuperäiskansojen etuja muuten kuin henkilökohtaisesta kiinnostuksesta. Se mikä shamanismille on yhtäläistä on toki olemassa suomalaisillakin. Erot ovat sitten kulttuurisidonnaisia. Siperialainen erakko on shamaani yhtälailla kuin korealainen kaupunkishamaani. Perulainen vegetalista on shamaani siinä missä suomalainen korvessa rummuttajakin.

        Mutta totta on että Prometheus-leirilläisille saattaa olla vaikeaa löytää aitoa ammattishamaania. Siitä ovat kristityt kirveenheiluttajat pitäneet hyvin huolta ajaessaan "alkuperäiskansojen etuja".

        Varsinaisia ammattishamaaneja ei Suomessa taida olla, mutta alaan vakavasti perehtyneintä ihmisiä voi olla muutama sata.
        Itse en lopulta lähtenyt 500 km päähän parin tunnin keskustelun takia, mutta neuvoinpa leirin järjestäjät lähempänä asuvan ja varsinkin keskustelijana taitavamman shamaanin puheille.


      • mooses pessi
        Rödfinne kirjoitti:

        Kuten kaikki mailmankatsomukset, myös shamanismi sopeutuu aikaansa ja ympäröivään yhteiskuntaan.

        Metsästäjäkaudella shamaani (suomeksi ja suomalaisessa perinteessä noita) oli lähinnä ammattinimike. Ammattiin kuului tosin laaja kirjo kaikenlaista tekemistä, joka nyky-yhteiskunnassa on eritytynyt erilaisten spesialisoituneitten ammattikuntien kontolle papeista terapeutteihin lääkäreistä ennustajaeukkoihin. Shamanismia on olemassa, mutta nykyaikana se kietoutuu lähinnä maailmankuvan ja elämänkatsomuksen ympärille, jossa toki on vielä jäljellä alkuperäiseen ammattinimikkeeseen kuuluvia tehtäviä - tapauskohtaisesti.

        Shamaanit eivät aja mitään alkuperäiskansojen etuja muuten kuin henkilökohtaisesta kiinnostuksesta. Se mikä shamanismille on yhtäläistä on toki olemassa suomalaisillakin. Erot ovat sitten kulttuurisidonnaisia. Siperialainen erakko on shamaani yhtälailla kuin korealainen kaupunkishamaani. Perulainen vegetalista on shamaani siinä missä suomalainen korvessa rummuttajakin.

        Mutta totta on että Prometheus-leirilläisille saattaa olla vaikeaa löytää aitoa ammattishamaania. Siitä ovat kristityt kirveenheiluttajat pitäneet hyvin huolta ajaessaan "alkuperäiskansojen etuja".

        Sotket termejä, kun heität korealaisen kaupunkilaissamaanin ja perulaisen vegetalistan samaan kastiin siperialaisen erakon kanssa. Sotkemisen taustalta löytynee välikäsien kautta taikka suoraan romanialaisen uskontotieteilijä Mircea Eliaden Shamanism -teos, joka on karhunpalvelus samanismille. Folkloristisessa ja antropologisessa tutkimuksessa Eliaden näkökulmat ovat kyseenalaisia, samoin New Age hörhöjen liepeillä elävät uussamanit. Kritiikkini Protu-leirien järjestäjiä kohtaan liittyy nimenomaan tuohon. Siis mielummin New Age -hörhö kuin alkuperäiskansan samaani tai ylipäänsä: mitä väliä alkuperäiskansoilla, mehän harrastamme maailmankatsomuksemme rakentamista.


      • Rödfinne
        mooses pessi kirjoitti:

        Sotket termejä, kun heität korealaisen kaupunkilaissamaanin ja perulaisen vegetalistan samaan kastiin siperialaisen erakon kanssa. Sotkemisen taustalta löytynee välikäsien kautta taikka suoraan romanialaisen uskontotieteilijä Mircea Eliaden Shamanism -teos, joka on karhunpalvelus samanismille. Folkloristisessa ja antropologisessa tutkimuksessa Eliaden näkökulmat ovat kyseenalaisia, samoin New Age hörhöjen liepeillä elävät uussamanit. Kritiikkini Protu-leirien järjestäjiä kohtaan liittyy nimenomaan tuohon. Siis mielummin New Age -hörhö kuin alkuperäiskansan samaani tai ylipäänsä: mitä väliä alkuperäiskansoilla, mehän harrastamme maailmankatsomuksemme rakentamista.

        >>Sotket termejä, kun heität korealaisen kaupunkilaissamaanin ja perulaisen vegetalistan samaan kastiin siperialaisen erakon kanssa.>>

        Selvä. Perustele kantasi.

        >>Sotkemisen taustalta löytynee välikäsien kautta taikka suoraan romanialaisen uskontotieteilijä Mircea Eliaden Shamanism -teos, joka on karhunpalvelus samanismille.>>

        Saattaa olla, mutta perustelisitko kantasi.

        >>Folkloristisessa ja antropologisessa tutkimuksessa Eliaden näkökulmat ovat kyseenalaisia>>

        Millä tavoin? Toisaalta, kun shamanismista puhutaan maailmankatsomuksena folkloristinen ja antropologinen tutkimus tuovat siihen oman perspektiivisen lisänsä, mutta ne eivät ole itse maailmankatsomuksen sisältö.

        Voidaanko mielestäsi kristillisestä USKOSTA puhua ilman keskustelua juutalaisesta kulttuurista?

        >>samoin New Age hörhöjen liepeillä elävät uussamanit.>>

        En tunne "New Age -hörhöjä", joten kertoisitkos tästäkin lähemmin...?

        >>Kritiikkini Protu-leirien järjestäjiä kohtaan liittyy nimenomaan tuohon.>>

        Ei. Kritiikkisi perustuu kyseenalaiseen suhtautumiseen koko Protu-leirin ideaa kohtaan koska taustaltasi olet vannoutunut kristitty. Puhu asiasta, älä asian vierestä.

        >>Siis mielummin New Age -hörhö kuin alkuperäiskansan samaani tai ylipäänsä: mitä väliä alkuperäiskansoilla, mehän harrastamme maailmankatsomuksemme rakentamista.>>

        Ei varmaankaan "mieluummin". Tuollainen on sinulta silkkaa pahantahtoisuutta. Käsittääkseni Protu-leirillä on juuri kyse maailmankatsomuksen rakentamisesta. Alkuperäiskansojen tilanteen tiedostaminen varmaankin liittyy osaltaan itse kunkin maailmankatsomukseen, mutta shamanismin kanssa sillä ei ole suoranaisesti mitään tekemistä.

        Oma käsitykseni shamanismista perustuu nimenomaan antropologiseen, folkloristiseen ja uskontotieteelliseen tutkimukseen. Rinnastukseni teen lähinnä Piers Vitebskyn näkemyksiin nojautuen, kuten myös omaan käsitykseeni joka perustuu henkilökohtaisiin keskusteluihini mm. altalaisten shamaaninaisten, perulaisen vegetalistanoidan ja Borneolla tapaamani daya-shamaanin kanssa. Se että olen tavannut nuo hienot ihmiset, johtuu yli 20 vuotta sitten aloittamastani työstä, joten katson ettei näkemykseni olen aivan tuulesta temmattu.


      • mooses pessi
        Rödfinne kirjoitti:

        >>Sotket termejä, kun heität korealaisen kaupunkilaissamaanin ja perulaisen vegetalistan samaan kastiin siperialaisen erakon kanssa.>>

        Selvä. Perustele kantasi.

        >>Sotkemisen taustalta löytynee välikäsien kautta taikka suoraan romanialaisen uskontotieteilijä Mircea Eliaden Shamanism -teos, joka on karhunpalvelus samanismille.>>

        Saattaa olla, mutta perustelisitko kantasi.

        >>Folkloristisessa ja antropologisessa tutkimuksessa Eliaden näkökulmat ovat kyseenalaisia>>

        Millä tavoin? Toisaalta, kun shamanismista puhutaan maailmankatsomuksena folkloristinen ja antropologinen tutkimus tuovat siihen oman perspektiivisen lisänsä, mutta ne eivät ole itse maailmankatsomuksen sisältö.

        Voidaanko mielestäsi kristillisestä USKOSTA puhua ilman keskustelua juutalaisesta kulttuurista?

        >>samoin New Age hörhöjen liepeillä elävät uussamanit.>>

        En tunne "New Age -hörhöjä", joten kertoisitkos tästäkin lähemmin...?

        >>Kritiikkini Protu-leirien järjestäjiä kohtaan liittyy nimenomaan tuohon.>>

        Ei. Kritiikkisi perustuu kyseenalaiseen suhtautumiseen koko Protu-leirin ideaa kohtaan koska taustaltasi olet vannoutunut kristitty. Puhu asiasta, älä asian vierestä.

        >>Siis mielummin New Age -hörhö kuin alkuperäiskansan samaani tai ylipäänsä: mitä väliä alkuperäiskansoilla, mehän harrastamme maailmankatsomuksemme rakentamista.>>

        Ei varmaankaan "mieluummin". Tuollainen on sinulta silkkaa pahantahtoisuutta. Käsittääkseni Protu-leirillä on juuri kyse maailmankatsomuksen rakentamisesta. Alkuperäiskansojen tilanteen tiedostaminen varmaankin liittyy osaltaan itse kunkin maailmankatsomukseen, mutta shamanismin kanssa sillä ei ole suoranaisesti mitään tekemistä.

        Oma käsitykseni shamanismista perustuu nimenomaan antropologiseen, folkloristiseen ja uskontotieteelliseen tutkimukseen. Rinnastukseni teen lähinnä Piers Vitebskyn näkemyksiin nojautuen, kuten myös omaan käsitykseeni joka perustuu henkilökohtaisiin keskusteluihini mm. altalaisten shamaaninaisten, perulaisen vegetalistanoidan ja Borneolla tapaamani daya-shamaanin kanssa. Se että olen tavannut nuo hienot ihmiset, johtuu yli 20 vuotta sitten aloittamastani työstä, joten katson ettei näkemykseni olen aivan tuulesta temmattu.

        QUOTE: ”>>Sotket termejä, kun heität korealaisen kaupunkilaissamaanin ja perulaisen vegetalistan samaan kastiin siperialaisen erakon kanssa.>>

        Selvä. Perustele kantasi.

        >>Sotkemisen taustalta löytynee välikäsien kautta taikka suoraan romanialaisen uskontotieteilijä Mircea Eliaden Shamanism -teos, joka on karhunpalvelus samanismille.>>

        Saattaa olla, mutta perustelisitko kantasi.” QUOTE

        Eliade teki teoksessaan samanismista yleismaailmallisen ilmiön, hierofanian ilmentymän ja näin supisti samaanin merkityksen alkuperäiskansojen elämässä Joan Halifaxin sanoin ”wounded healer” –tasolle. Samanismiin kuuluu paljon muita piirteitä. Se ei ole yleismaailmallinen vaan tutkimuksessa samanius liitetään Pohjoiseen.

        QUOTE: ”>>Folkloristisessa ja antropologisessa tutkimuksessa Eliaden näkökulmat ovat kyseenalaisia>>

        Millä tavoin? Toisaalta, kun shamanismista puhutaan maailmankatsomuksena folkloristinen ja antropologinen tutkimus tuovat siihen oman perspektiivisen lisänsä, mutta ne eivät ole itse maailmankatsomuksen sisältö.” QUOTE

        Samanismi ei ole maailmankatsomus. Se liittyy pohjoisen alkuperäiskansan perinteeseen ja elämään oleellisesti. Samaani on perinteenkantaja.

        QUOTE: ”Voidaanko mielestäsi kristillisestä USKOSTA puhua ilman keskustelua juutalaisesta kulttuurista?” QUOTE

        Voidaan, tosin pitää määritellä mitä tarkoittaa kristillisellä uskolla ja miten ymmärtää juutalaisen kulttuurin.

        QUOTE: ”>>samoin New Age hörhöjen liepeillä elävät uussamanit.>>

        En tunne "New Age -hörhöjä", joten kertoisitkos tästäkin lähemmin...? ” QUOTE

        Uussamanismina tunnettu ilmiö, jossa kuka tahansa voi omaksua ja johon liittyy tietty plagioitu arkaainen ”uudelleenlämmitetty” maailmankuva. Pohjoisen alkuperäiskansojen samaaniksi taas ei kukaan halua sekä initaatio samaaniksi on pitkä ja vaivalloinen.

        QUOTE: ”>>Kritiikkini Protu-leirien järjestäjiä kohtaan liittyy nimenomaan tuohon.>>

        Ei. Kritiikkisi perustuu kyseenalaiseen suhtautumiseen koko Protu-leirin ideaa kohtaan koska taustaltasi olet vannoutunut kristitty. Puhu asiasta, älä asian vierestä.” QUOTE

        Et tiedä mitään suhtautumisesta protu-leiriin etkä voi sitä määrätä. Etkä voi myöskään määritellä suhtautumistani kristinuskoon. Tai voithan tietysti, mutta silloin käyttäydyt kuin fundamentalistinen uskovainen konsanaan. Ja sellainenhan et taida olla, vai?

        QUOTE: >>Siis mielummin New Age -hörhö kuin alkuperäiskansan samaani tai ylipäänsä: mitä väliä alkuperäiskansoilla, mehän harrastamme maailmankatsomuksemme rakentamista.>>

        Ei varmaankaan "mieluummin". Tuollainen on sinulta silkkaa pahantahtoisuutta. Käsittääkseni Protu-leirillä on juuri kyse maailmankatsomuksen rakentamisesta. Alkuperäiskansojen tilanteen tiedostaminen varmaankin liittyy osaltaan itse kunkin maailmankatsomukseen, mutta shamanismin kanssa sillä ei ole suoranaisesti mitään tekemistä.” QUOTE

        Tuo New Age hörhön etsiminen protuleirille kertoo maailmankatsomuksen harrastuksesta, ei syvällisestä eettisestä ja moraalisesta etsinnästä tai siihen kannustamisesta.

        QUOTE: ”Oma käsitykseni shamanismista perustuu nimenomaan antropologiseen, folkloristiseen ja uskontotieteelliseen tutkimukseen. Rinnastukseni teen lähinnä Piers Vitebskyn näkemyksiin nojautuen, kuten myös omaan käsitykseeni joka perustuu henkilökohtaisiin keskusteluihini mm. altalaisten shamaaninaisten, perulaisen vegetalistanoidan ja Borneolla tapaamani daya-shamaanin kanssa. Se että olen tavannut nuo hienot ihmiset, johtuu yli 20 vuotta sitten aloittamastani työstä, joten katson ettei näkemykseni olen aivan tuulesta temmattu.” QUOTE

        The shaman occupies a key role as a healer, mediating between the world of the living and the world of spirits, and is a potent figure in alternative medicine. http://fyrelight.com/shamanism.html

        Aika eliadelainen näkökulma tuolla Piers Vitebskyllä… Ehkäpä tuota voit syventää lukemalla esim. Hoppalin, Pentikäisen, A-L. Siikalan, Findaisenin jne. teoksia samanismista. Omalta kohdaltani suhtautuminen samanismiin on akateemista. En ole samaania tavannut, uussamaneita olen kyllä hörhömessuilla kuunnellut sekä Harnerini, Wade Davisini, Castanedani yms. lukenut.

        Äkkiseltään tuntuu tuo Piers Vitebsky kuuluvan samaan kategoriaan samanismista myös kirjoittaneen Joan Halifaxin yms. kanssa. Kirjoista löytyy kyllä hyvääkin, mutta myös karkeita virheitä ja yleistyksiä.


      • Rödfinne
        mooses pessi kirjoitti:

        QUOTE: ”>>Sotket termejä, kun heität korealaisen kaupunkilaissamaanin ja perulaisen vegetalistan samaan kastiin siperialaisen erakon kanssa.>>

        Selvä. Perustele kantasi.

        >>Sotkemisen taustalta löytynee välikäsien kautta taikka suoraan romanialaisen uskontotieteilijä Mircea Eliaden Shamanism -teos, joka on karhunpalvelus samanismille.>>

        Saattaa olla, mutta perustelisitko kantasi.” QUOTE

        Eliade teki teoksessaan samanismista yleismaailmallisen ilmiön, hierofanian ilmentymän ja näin supisti samaanin merkityksen alkuperäiskansojen elämässä Joan Halifaxin sanoin ”wounded healer” –tasolle. Samanismiin kuuluu paljon muita piirteitä. Se ei ole yleismaailmallinen vaan tutkimuksessa samanius liitetään Pohjoiseen.

        QUOTE: ”>>Folkloristisessa ja antropologisessa tutkimuksessa Eliaden näkökulmat ovat kyseenalaisia>>

        Millä tavoin? Toisaalta, kun shamanismista puhutaan maailmankatsomuksena folkloristinen ja antropologinen tutkimus tuovat siihen oman perspektiivisen lisänsä, mutta ne eivät ole itse maailmankatsomuksen sisältö.” QUOTE

        Samanismi ei ole maailmankatsomus. Se liittyy pohjoisen alkuperäiskansan perinteeseen ja elämään oleellisesti. Samaani on perinteenkantaja.

        QUOTE: ”Voidaanko mielestäsi kristillisestä USKOSTA puhua ilman keskustelua juutalaisesta kulttuurista?” QUOTE

        Voidaan, tosin pitää määritellä mitä tarkoittaa kristillisellä uskolla ja miten ymmärtää juutalaisen kulttuurin.

        QUOTE: ”>>samoin New Age hörhöjen liepeillä elävät uussamanit.>>

        En tunne "New Age -hörhöjä", joten kertoisitkos tästäkin lähemmin...? ” QUOTE

        Uussamanismina tunnettu ilmiö, jossa kuka tahansa voi omaksua ja johon liittyy tietty plagioitu arkaainen ”uudelleenlämmitetty” maailmankuva. Pohjoisen alkuperäiskansojen samaaniksi taas ei kukaan halua sekä initaatio samaaniksi on pitkä ja vaivalloinen.

        QUOTE: ”>>Kritiikkini Protu-leirien järjestäjiä kohtaan liittyy nimenomaan tuohon.>>

        Ei. Kritiikkisi perustuu kyseenalaiseen suhtautumiseen koko Protu-leirin ideaa kohtaan koska taustaltasi olet vannoutunut kristitty. Puhu asiasta, älä asian vierestä.” QUOTE

        Et tiedä mitään suhtautumisesta protu-leiriin etkä voi sitä määrätä. Etkä voi myöskään määritellä suhtautumistani kristinuskoon. Tai voithan tietysti, mutta silloin käyttäydyt kuin fundamentalistinen uskovainen konsanaan. Ja sellainenhan et taida olla, vai?

        QUOTE: >>Siis mielummin New Age -hörhö kuin alkuperäiskansan samaani tai ylipäänsä: mitä väliä alkuperäiskansoilla, mehän harrastamme maailmankatsomuksemme rakentamista.>>

        Ei varmaankaan "mieluummin". Tuollainen on sinulta silkkaa pahantahtoisuutta. Käsittääkseni Protu-leirillä on juuri kyse maailmankatsomuksen rakentamisesta. Alkuperäiskansojen tilanteen tiedostaminen varmaankin liittyy osaltaan itse kunkin maailmankatsomukseen, mutta shamanismin kanssa sillä ei ole suoranaisesti mitään tekemistä.” QUOTE

        Tuo New Age hörhön etsiminen protuleirille kertoo maailmankatsomuksen harrastuksesta, ei syvällisestä eettisestä ja moraalisesta etsinnästä tai siihen kannustamisesta.

        QUOTE: ”Oma käsitykseni shamanismista perustuu nimenomaan antropologiseen, folkloristiseen ja uskontotieteelliseen tutkimukseen. Rinnastukseni teen lähinnä Piers Vitebskyn näkemyksiin nojautuen, kuten myös omaan käsitykseeni joka perustuu henkilökohtaisiin keskusteluihini mm. altalaisten shamaaninaisten, perulaisen vegetalistanoidan ja Borneolla tapaamani daya-shamaanin kanssa. Se että olen tavannut nuo hienot ihmiset, johtuu yli 20 vuotta sitten aloittamastani työstä, joten katson ettei näkemykseni olen aivan tuulesta temmattu.” QUOTE

        The shaman occupies a key role as a healer, mediating between the world of the living and the world of spirits, and is a potent figure in alternative medicine. http://fyrelight.com/shamanism.html

        Aika eliadelainen näkökulma tuolla Piers Vitebskyllä… Ehkäpä tuota voit syventää lukemalla esim. Hoppalin, Pentikäisen, A-L. Siikalan, Findaisenin jne. teoksia samanismista. Omalta kohdaltani suhtautuminen samanismiin on akateemista. En ole samaania tavannut, uussamaneita olen kyllä hörhömessuilla kuunnellut sekä Harnerini, Wade Davisini, Castanedani yms. lukenut.

        Äkkiseltään tuntuu tuo Piers Vitebsky kuuluvan samaan kategoriaan samanismista myös kirjoittaneen Joan Halifaxin yms. kanssa. Kirjoista löytyy kyllä hyvääkin, mutta myös karkeita virheitä ja yleistyksiä.

        >>Eliade teki teoksessaan samanismista yleismaailmallisen ilmiön, hierofanian ilmentymän ja näin supisti samaanin merkityksen alkuperäiskansojen elämässä Joan Halifaxin sanoin ”wounded healer” –tasolle. Samanismiin kuuluu paljon muita piirteitä. Se ei ole yleismaailmallinen vaan tutkimuksessa samanius liitetään Pohjoiseen.>>

        "Hierofanian ilmentymän"? Heh! No ainakaan Vitebskyn näkemys ei ole noin yksioikoinen. Eikä noin tekemällä tekaistu. Liekö Eliadellakaan... Tosin itse en pidä suhteessani shamanismiin mitään "oppi-isiä". Tässä suhteessa luotan enemmän omaan näkemykseeni, joka on syntynyt keskusteluista ja toimimisestani shamaanien parissa. Mikäli tutkimuksen viitekehys on nimenomaan folkloristinen tai antropologinen niin silloin myös shamanismi näyttäytyy tässä viitekehyksessä.

        Uskon tietäväni varsin hyvin että shamanismiin liittyy muitakin piirteitä kuin tuo väkisin vääntämäsi hierofania... Kas kun ei "angelografia"... ;-D

        Miten hyvin tunnet shamanismia sisältäpäin? Miten voit väittää ettei shamaanin tapa hahmottaa maailma ole maailmankatsomus? Elämänkatsomus se sitävastoin ei todellakaan ole... Shamaanin roolin kutistaminen pelkäksi alkuperäiskansan perinteenjatkajaksi ei todellakaan tee oikeutta shamaanin tavalle nähdä maailma. Shamanismi, "maailman vanhin henkinen perintö", siitä tässä on kysymys tällä kertaa kun Protu-leiriläisistä puhutaan. On niin peri kristillistä hapatusta nähdä kaikki kristinuskon ulkopuolinen henkinen perintö pelkkänä folkloristiikkana.

        Miten itse nimittäisit perulaista vegetalistaa tai borneolaista dayakkia?

        >>Et tiedä mitään suhtautumisesta protu-leiriin etkä voi sitä määrätä. Etkä voi myöskään määritellä suhtautumistani kristinuskoon. Tai voithan tietysti, mutta silloin käyttäydyt kuin fundamentalistinen uskovainen konsanaan. Ja sellainenhan et taida olla, vai?>>

        Ellet sitten ole joku alvariinsa nimimerkkiään vaihtava trolli, olet useissa kommenteissasi varsin hyvin tuonut kantasi esiin. En todellakaan ole fundamentalisti missään suhteessa. Kummallinen johtopäätös tosin: miten fundamentalismi liittyy tähän millään lailla?

        >>Tuo New Age hörhön etsiminen protuleirille kertoo maailmankatsomuksen harrastuksesta, ei syvällisestä eettisestä ja moraalisesta etsinnästä tai siihen kannustamisesta.>>

        Missä kohdin viestiä luki, että Protu-leiriläiset etsivät "new age -hörhöä"?

        >>Aika eliadelainen näkökulma tuolla Piers Vitebskyllä… Ehkäpä tuota voit syventää lukemalla esim. Hoppalin, Pentikäisen, A-L. Siikalan, Findaisenin jne. teoksia samanismista. Omalta kohdaltani suhtautuminen samanismiin on akateemista. En ole samaania tavannut, uussamaneita olen kyllä hörhömessuilla kuunnellut sekä Harnerini, Wade Davisini, Castanedani yms. lukenut.>>

        Heh! Usko pois, olen myös "jossain määrin" tutustunut kyseisiin tekijöihin... Vitebsky ei ole minulle mikään oppi-isä. Kuten sanoin, käytin hänen tapaansa tehdä rinnastuksia - ei muuta. Koulutustaustastani johtuen myös oma suhtautumiseni shamanismiin on osin akateemista. Tosin "akateeminen" ei tarkoita pelkästään kirjallista vaan "akateemisuuteen" vaikuttavat myös kvalitatiiviset kenttätyömenetelmät, jotka osaltaan antavat pohjaa myös henkilökohtaiselle suhteelle.


      • mooses pessi
        Rödfinne kirjoitti:

        >>Eliade teki teoksessaan samanismista yleismaailmallisen ilmiön, hierofanian ilmentymän ja näin supisti samaanin merkityksen alkuperäiskansojen elämässä Joan Halifaxin sanoin ”wounded healer” –tasolle. Samanismiin kuuluu paljon muita piirteitä. Se ei ole yleismaailmallinen vaan tutkimuksessa samanius liitetään Pohjoiseen.>>

        "Hierofanian ilmentymän"? Heh! No ainakaan Vitebskyn näkemys ei ole noin yksioikoinen. Eikä noin tekemällä tekaistu. Liekö Eliadellakaan... Tosin itse en pidä suhteessani shamanismiin mitään "oppi-isiä". Tässä suhteessa luotan enemmän omaan näkemykseeni, joka on syntynyt keskusteluista ja toimimisestani shamaanien parissa. Mikäli tutkimuksen viitekehys on nimenomaan folkloristinen tai antropologinen niin silloin myös shamanismi näyttäytyy tässä viitekehyksessä.

        Uskon tietäväni varsin hyvin että shamanismiin liittyy muitakin piirteitä kuin tuo väkisin vääntämäsi hierofania... Kas kun ei "angelografia"... ;-D

        Miten hyvin tunnet shamanismia sisältäpäin? Miten voit väittää ettei shamaanin tapa hahmottaa maailma ole maailmankatsomus? Elämänkatsomus se sitävastoin ei todellakaan ole... Shamaanin roolin kutistaminen pelkäksi alkuperäiskansan perinteenjatkajaksi ei todellakaan tee oikeutta shamaanin tavalle nähdä maailma. Shamanismi, "maailman vanhin henkinen perintö", siitä tässä on kysymys tällä kertaa kun Protu-leiriläisistä puhutaan. On niin peri kristillistä hapatusta nähdä kaikki kristinuskon ulkopuolinen henkinen perintö pelkkänä folkloristiikkana.

        Miten itse nimittäisit perulaista vegetalistaa tai borneolaista dayakkia?

        >>Et tiedä mitään suhtautumisesta protu-leiriin etkä voi sitä määrätä. Etkä voi myöskään määritellä suhtautumistani kristinuskoon. Tai voithan tietysti, mutta silloin käyttäydyt kuin fundamentalistinen uskovainen konsanaan. Ja sellainenhan et taida olla, vai?>>

        Ellet sitten ole joku alvariinsa nimimerkkiään vaihtava trolli, olet useissa kommenteissasi varsin hyvin tuonut kantasi esiin. En todellakaan ole fundamentalisti missään suhteessa. Kummallinen johtopäätös tosin: miten fundamentalismi liittyy tähän millään lailla?

        >>Tuo New Age hörhön etsiminen protuleirille kertoo maailmankatsomuksen harrastuksesta, ei syvällisestä eettisestä ja moraalisesta etsinnästä tai siihen kannustamisesta.>>

        Missä kohdin viestiä luki, että Protu-leiriläiset etsivät "new age -hörhöä"?

        >>Aika eliadelainen näkökulma tuolla Piers Vitebskyllä… Ehkäpä tuota voit syventää lukemalla esim. Hoppalin, Pentikäisen, A-L. Siikalan, Findaisenin jne. teoksia samanismista. Omalta kohdaltani suhtautuminen samanismiin on akateemista. En ole samaania tavannut, uussamaneita olen kyllä hörhömessuilla kuunnellut sekä Harnerini, Wade Davisini, Castanedani yms. lukenut.>>

        Heh! Usko pois, olen myös "jossain määrin" tutustunut kyseisiin tekijöihin... Vitebsky ei ole minulle mikään oppi-isä. Kuten sanoin, käytin hänen tapaansa tehdä rinnastuksia - ei muuta. Koulutustaustastani johtuen myös oma suhtautumiseni shamanismiin on osin akateemista. Tosin "akateeminen" ei tarkoita pelkästään kirjallista vaan "akateemisuuteen" vaikuttavat myös kvalitatiiviset kenttätyömenetelmät, jotka osaltaan antavat pohjaa myös henkilökohtaiselle suhteelle.

        QUOTE: ”>>Eliade teki teoksessaan samanismista yleismaailmallisen ilmiön, hierofanian ilmentymän ja näin supisti samaanin merkityksen alkuperäiskansojen elämässä Joan Halifaxin sanoin ”wounded healer” –tasolle. Samanismiin kuuluu paljon muita piirteitä. Se ei ole yleismaailmallinen vaan tutkimuksessa samanius liitetään Pohjoiseen.>>

        "Hierofanian ilmentymän"? Heh! No ainakaan Vitebskyn näkemys ei ole noin yksioikoinen. Eikä noin tekemällä tekaistu. Liekö Eliadellakaan... Tosin itse en pidä suhteessani shamanismiin mitään "oppi-isiä". Tässä suhteessa luotan enemmän omaan näkemykseeni, joka on syntynyt keskusteluista ja toimimisestani shamaanien parissa. Mikäli tutkimuksen viitekehys on nimenomaan folkloristinen tai antropologinen niin silloin myös shamanismi näyttäytyy tässä viitekehyksessä. ” QUOTE

        Eliaden yleismaailmallinen religionismi näkyy tekstissäsi. Ehkä pieni itsekritiikki olisi paikallaan.

        QUOTE: ”Uskon tietäväni varsin hyvin että shamanismiin liittyy muitakin piirteitä kuin tuo väkisin vääntämäsi hierofania... Kas kun ei "angelografia"... ;-D ” QUOTE

        Se on hyvä. Hierofania on Eliaden termi, jolla tuo kuvasi pyhän ilmentymiä, mitä tahansa se hänellä tarkoittaakaan.

        QUOTE: ”Miten hyvin tunnet shamanismia sisältäpäin? Miten voit väittää ettei shamaanin tapa hahmottaa maailma ole maailmankatsomus? Elämänkatsomus se sitävastoin ei todellakaan ole... Shamaanin roolin kutistaminen pelkäksi alkuperäiskansan perinteenjatkajaksi ei todellakaan tee oikeutta shamaanin tavalle nähdä maailma. Shamanismi, "maailman vanhin henkinen perintö", siitä tässä on kysymys tällä kertaa kun Protu-leiriläisistä puhutaan. On niin peri kristillistä hapatusta nähdä kaikki kristinuskon ulkopuolinen henkinen perintö pelkkänä folkloristiikkana. ” QUOTE

        Niinkuin mainitsin, en tunne samanismia sisältäpäin. Samaanin tapa hahmottaa maailmaa on tradition määräämä ”maailmankatsomus”, ei valinta, kuten uussamanismissa. Jos protu-leirillä on esillä ”maailman vanhin henkinen perintö” niin se vain tukee esittämääni kritiikkiä. Siinä tuo perintö on irrotettu kontekstistaan ja sen sisältämää Pohjoisten kansojen maailmankuvaa ja elämäntapaa ei tuoda riittävästi esille.

        ”On niin peri kristillistä hapatusta nähdä kaikki kristinuskon ulkopuolinen henkinen perintö pelkkänä folkloristiikkana.” – tässä osuit naulankantaan. Onko tämä ymmärrettävissä itsekritiikkinä? Jos niin on, niin silloin saat pisteitä. Samanismi on elävää traditiota, samoin nähtävä kuin kristillinen kansanuskokin.

        QUOTE: ”Miten itse nimittäisit perulaista vegetalistaa tai borneolaista dayakkia?” QUOTE

        Mitenhän noita nyt nimittäisi... Uskonnollisia virtuooseja, uskonnollisia spesialisteja, ”pappeja” jne.

        QUOTE: ”>>Et tiedä mitään suhtautumisesta protu-leiriin etkä voi sitä määrätä. Etkä voi myöskään määritellä suhtautumistani kristinuskoon. Tai voithan tietysti, mutta silloin käyttäydyt kuin fundamentalistinen uskovainen konsanaan. Ja sellainenhan et taida olla, vai?>>

        Ellet sitten ole joku alvariinsa nimimerkkiään vaihtava trolli, olet useissa kommenteissasi varsin hyvin tuonut kantasi esiin. En todellakaan ole fundamentalisti missään suhteessa. Kummallinen johtopäätös tosin: miten fundamentalismi liittyy tähän millään lailla?” QUOTE

        Tuomitsit ja leimasit ajatteluni kristilliseksi aivan samalla tyylillä miten äärifundamentalistiset uskovaisetkin leimaavat vastustajansa, jotta heitä ei enää tuon leimaamisen jälkeen tarvitsisi ottaa mitenkään vakavasti. Siksi epäilen sinuakin uskovaiseksi fundamentalistiksi. En esiinny muilla nimimerkeillä. Jos kirjoituksistani olet päätellyt kantani uskonasioihin, niin sinun täytyy olla profeetta. Sitä paitsi ei sekään oikeuta sinua määrittelemään mihin oikeasti uskon. Se on vain ja ainoastaan minun asiani. Ja kun niin kuitenkin teet niin, niin minäkin voin syyttää sinua perustellusti siitä, että toimit kuin fundamentalistinen uskovainen. Etkä taida uskontonäkemyksissäsi olla heistä muutoinkaan diskursiivisesti kovinkaan kaukana...

        QUOTE: ”>>Tuo New Age hörhön etsiminen protuleirille kertoo maailmankatsomuksen harrastuksesta, ei syvällisestä eettisestä ja moraalisesta etsinnästä tai siihen kannustamisesta.>>

        Missä kohdin viestiä luki, että Protu-leiriläiset etsivät "new age -hörhöä"? ” QUOTE

        Rivien välissä ja diskurssissa.

        QUOTE: ”>>Aika eliadelainen näkökulma tuolla Piers Vitebskyllä… Ehkäpä tuota voit syventää lukemalla esim. Hoppalin, Pentikäisen, A-L. Siikalan, Findaisenin jne. teoksia samanismista. Omalta kohdaltani suhtautuminen samanismiin on akateemista. En ole samaania tavannut, uussamaneita olen kyllä hörhömessuilla kuunnellut sekä Harnerini, Wade Davisini, Castanedani yms. lukenut.>>

        Heh! Usko pois, olen myös "jossain määrin" tutustunut kyseisiin tekijöihin... Vitebsky ei ole minulle mikään oppi-isä. Kuten sanoin, käytin hänen tapaansa tehdä rinnastuksia - ei muuta. Koulutustaustastani johtuen myös oma suhtautumiseni shamanismiin on osin akateemista. Tosin "akateeminen" ei tarkoita pelkästään kirjallista vaan "akateemisuuteen" vaikuttavat myös kvalitatiiviset kenttätyömenetelmät, jotka osaltaan antavat pohjaa myös henkilökohtaiselle suhteelle.” QUOTE

        Onnea kenttätöihin. Toivottavasti toimit siellä toisella tavalla kuin miten minun suhteen ja et anna ennakkoluulojesi pilata kulttuurin kääntämisprosessiasi.


      • Rödfinne
        mooses pessi kirjoitti:

        QUOTE: ”>>Eliade teki teoksessaan samanismista yleismaailmallisen ilmiön, hierofanian ilmentymän ja näin supisti samaanin merkityksen alkuperäiskansojen elämässä Joan Halifaxin sanoin ”wounded healer” –tasolle. Samanismiin kuuluu paljon muita piirteitä. Se ei ole yleismaailmallinen vaan tutkimuksessa samanius liitetään Pohjoiseen.>>

        "Hierofanian ilmentymän"? Heh! No ainakaan Vitebskyn näkemys ei ole noin yksioikoinen. Eikä noin tekemällä tekaistu. Liekö Eliadellakaan... Tosin itse en pidä suhteessani shamanismiin mitään "oppi-isiä". Tässä suhteessa luotan enemmän omaan näkemykseeni, joka on syntynyt keskusteluista ja toimimisestani shamaanien parissa. Mikäli tutkimuksen viitekehys on nimenomaan folkloristinen tai antropologinen niin silloin myös shamanismi näyttäytyy tässä viitekehyksessä. ” QUOTE

        Eliaden yleismaailmallinen religionismi näkyy tekstissäsi. Ehkä pieni itsekritiikki olisi paikallaan.

        QUOTE: ”Uskon tietäväni varsin hyvin että shamanismiin liittyy muitakin piirteitä kuin tuo väkisin vääntämäsi hierofania... Kas kun ei "angelografia"... ;-D ” QUOTE

        Se on hyvä. Hierofania on Eliaden termi, jolla tuo kuvasi pyhän ilmentymiä, mitä tahansa se hänellä tarkoittaakaan.

        QUOTE: ”Miten hyvin tunnet shamanismia sisältäpäin? Miten voit väittää ettei shamaanin tapa hahmottaa maailma ole maailmankatsomus? Elämänkatsomus se sitävastoin ei todellakaan ole... Shamaanin roolin kutistaminen pelkäksi alkuperäiskansan perinteenjatkajaksi ei todellakaan tee oikeutta shamaanin tavalle nähdä maailma. Shamanismi, "maailman vanhin henkinen perintö", siitä tässä on kysymys tällä kertaa kun Protu-leiriläisistä puhutaan. On niin peri kristillistä hapatusta nähdä kaikki kristinuskon ulkopuolinen henkinen perintö pelkkänä folkloristiikkana. ” QUOTE

        Niinkuin mainitsin, en tunne samanismia sisältäpäin. Samaanin tapa hahmottaa maailmaa on tradition määräämä ”maailmankatsomus”, ei valinta, kuten uussamanismissa. Jos protu-leirillä on esillä ”maailman vanhin henkinen perintö” niin se vain tukee esittämääni kritiikkiä. Siinä tuo perintö on irrotettu kontekstistaan ja sen sisältämää Pohjoisten kansojen maailmankuvaa ja elämäntapaa ei tuoda riittävästi esille.

        ”On niin peri kristillistä hapatusta nähdä kaikki kristinuskon ulkopuolinen henkinen perintö pelkkänä folkloristiikkana.” – tässä osuit naulankantaan. Onko tämä ymmärrettävissä itsekritiikkinä? Jos niin on, niin silloin saat pisteitä. Samanismi on elävää traditiota, samoin nähtävä kuin kristillinen kansanuskokin.

        QUOTE: ”Miten itse nimittäisit perulaista vegetalistaa tai borneolaista dayakkia?” QUOTE

        Mitenhän noita nyt nimittäisi... Uskonnollisia virtuooseja, uskonnollisia spesialisteja, ”pappeja” jne.

        QUOTE: ”>>Et tiedä mitään suhtautumisesta protu-leiriin etkä voi sitä määrätä. Etkä voi myöskään määritellä suhtautumistani kristinuskoon. Tai voithan tietysti, mutta silloin käyttäydyt kuin fundamentalistinen uskovainen konsanaan. Ja sellainenhan et taida olla, vai?>>

        Ellet sitten ole joku alvariinsa nimimerkkiään vaihtava trolli, olet useissa kommenteissasi varsin hyvin tuonut kantasi esiin. En todellakaan ole fundamentalisti missään suhteessa. Kummallinen johtopäätös tosin: miten fundamentalismi liittyy tähän millään lailla?” QUOTE

        Tuomitsit ja leimasit ajatteluni kristilliseksi aivan samalla tyylillä miten äärifundamentalistiset uskovaisetkin leimaavat vastustajansa, jotta heitä ei enää tuon leimaamisen jälkeen tarvitsisi ottaa mitenkään vakavasti. Siksi epäilen sinuakin uskovaiseksi fundamentalistiksi. En esiinny muilla nimimerkeillä. Jos kirjoituksistani olet päätellyt kantani uskonasioihin, niin sinun täytyy olla profeetta. Sitä paitsi ei sekään oikeuta sinua määrittelemään mihin oikeasti uskon. Se on vain ja ainoastaan minun asiani. Ja kun niin kuitenkin teet niin, niin minäkin voin syyttää sinua perustellusti siitä, että toimit kuin fundamentalistinen uskovainen. Etkä taida uskontonäkemyksissäsi olla heistä muutoinkaan diskursiivisesti kovinkaan kaukana...

        QUOTE: ”>>Tuo New Age hörhön etsiminen protuleirille kertoo maailmankatsomuksen harrastuksesta, ei syvällisestä eettisestä ja moraalisesta etsinnästä tai siihen kannustamisesta.>>

        Missä kohdin viestiä luki, että Protu-leiriläiset etsivät "new age -hörhöä"? ” QUOTE

        Rivien välissä ja diskurssissa.

        QUOTE: ”>>Aika eliadelainen näkökulma tuolla Piers Vitebskyllä… Ehkäpä tuota voit syventää lukemalla esim. Hoppalin, Pentikäisen, A-L. Siikalan, Findaisenin jne. teoksia samanismista. Omalta kohdaltani suhtautuminen samanismiin on akateemista. En ole samaania tavannut, uussamaneita olen kyllä hörhömessuilla kuunnellut sekä Harnerini, Wade Davisini, Castanedani yms. lukenut.>>

        Heh! Usko pois, olen myös "jossain määrin" tutustunut kyseisiin tekijöihin... Vitebsky ei ole minulle mikään oppi-isä. Kuten sanoin, käytin hänen tapaansa tehdä rinnastuksia - ei muuta. Koulutustaustastani johtuen myös oma suhtautumiseni shamanismiin on osin akateemista. Tosin "akateeminen" ei tarkoita pelkästään kirjallista vaan "akateemisuuteen" vaikuttavat myös kvalitatiiviset kenttätyömenetelmät, jotka osaltaan antavat pohjaa myös henkilökohtaiselle suhteelle.” QUOTE

        Onnea kenttätöihin. Toivottavasti toimit siellä toisella tavalla kuin miten minun suhteen ja et anna ennakkoluulojesi pilata kulttuurin kääntämisprosessiasi.

        >>Eliaden yleismaailmallinen religionismi näkyy tekstissäsi. Ehkä pieni itsekritiikki olisi paikallaan.>>

        Ja vitsit senku pysyy ja paranoo...

        Mielenkiintoista jos minun teksteistäni paistaa religionismi. Ehkä itsekritiikki olisi sen sijaan sinulla paikallaan. Jos alkaa nähdä kovasti haamuja rivien välissä olisi ehkä aika tarkistaa hieman mikä on oman tulkinnan osuus... Eliaden "religionismi" ei näy teksteistäni. Jos näkyy, on syynä samansuuntaiset tulokset, minkä koen pelkästään mielenkiintoisena.

        Sen enempää sympatisoimatta tuota morkkaamaasi Eliadea, et ole esittänyt ainuttakaan argumenttia miksi häntä ei pitäisi ottaa vakavasti.

        >>Hierofania on Eliaden termi, jolla tuo kuvasi pyhän ilmentymiä, mitä tahansa se hänellä tarkoittaakaan.>>

        Noh, minua ei kiinnosta "pyhän ilmentymät" vaan maailmankuva.

        >>Jos protu-leirillä on esillä ”maailman vanhin henkinen perintö” niin se vain tukee esittämääni kritiikkiä. Siinä tuo perintö on irrotettu kontekstistaan ja sen sisältämää Pohjoisten kansojen maailmankuvaa ja elämäntapaa ei tuoda riittävästi esille.>>

        Niin. Eli kritisoit sitä etteivät Protu-leiriläiset noudata yksioikoisesti hyväksymääsi määritelmää shamanismista. Haluat sijoittaa shamanismin pelkästään "omaan kontekstiinsa" ilman että sillä olisi arvoa nyky-yhteiskunnassa. Siis tyypillistä kristillistä hapatusta.

        >>>QUOTE: ”Miten itse nimittäisit perulaista vegetalistaa tai borneolaista dayakkia?” QUOTE ----
        Mitenhän noita nyt nimittäisi... Uskonnollisia virtuooseja, uskonnollisia spesialisteja, ”pappeja” jne.>>>

        Uskonnolla ja papeilla ei ole kyllä mitään tekemistä vegetalista- tai dayakki-shamaanien kanssa. Kyse on maailmankuvasta ja siinä toimimisesta.

        >>..minäkin voin syyttää sinua perustellusti siitä, että toimit kuin fundamentalistinen uskovainen. Etkä taida uskontonäkemyksissäsi olla heistä muutoinkaan diskursiivisesti kovinkaan kaukana...>>

        Vai niin. Missä kohdin. Sinun maailmankatsomuksesi sen sijaan on "luettavissa diskursiivisesti ja rivien välistä" sinua lainatakseni. Itseäni sen sijaan kiehtoo millaisena näet minun maailmankatsomukseni... Jännää... ;-D

        >>Onnea kenttätöihin. Toivottavasti toimit siellä toisella tavalla kuin miten minun suhteen ja et anna ennakkoluulojesi pilata kulttuurin kääntämisprosessiasi.>>

        Kiitos, kiitos. Aika vaikea on tulkita ilmiöitä muunlaisina kuin ne tutkijalle esittäytyvät. Vai olenko "ennakkoluuloineni" pahastikin hakoteillä...? :-)


      • mooses pessi
        Rödfinne kirjoitti:

        >>Eliaden yleismaailmallinen religionismi näkyy tekstissäsi. Ehkä pieni itsekritiikki olisi paikallaan.>>

        Ja vitsit senku pysyy ja paranoo...

        Mielenkiintoista jos minun teksteistäni paistaa religionismi. Ehkä itsekritiikki olisi sen sijaan sinulla paikallaan. Jos alkaa nähdä kovasti haamuja rivien välissä olisi ehkä aika tarkistaa hieman mikä on oman tulkinnan osuus... Eliaden "religionismi" ei näy teksteistäni. Jos näkyy, on syynä samansuuntaiset tulokset, minkä koen pelkästään mielenkiintoisena.

        Sen enempää sympatisoimatta tuota morkkaamaasi Eliadea, et ole esittänyt ainuttakaan argumenttia miksi häntä ei pitäisi ottaa vakavasti.

        >>Hierofania on Eliaden termi, jolla tuo kuvasi pyhän ilmentymiä, mitä tahansa se hänellä tarkoittaakaan.>>

        Noh, minua ei kiinnosta "pyhän ilmentymät" vaan maailmankuva.

        >>Jos protu-leirillä on esillä ”maailman vanhin henkinen perintö” niin se vain tukee esittämääni kritiikkiä. Siinä tuo perintö on irrotettu kontekstistaan ja sen sisältämää Pohjoisten kansojen maailmankuvaa ja elämäntapaa ei tuoda riittävästi esille.>>

        Niin. Eli kritisoit sitä etteivät Protu-leiriläiset noudata yksioikoisesti hyväksymääsi määritelmää shamanismista. Haluat sijoittaa shamanismin pelkästään "omaan kontekstiinsa" ilman että sillä olisi arvoa nyky-yhteiskunnassa. Siis tyypillistä kristillistä hapatusta.

        >>>QUOTE: ”Miten itse nimittäisit perulaista vegetalistaa tai borneolaista dayakkia?” QUOTE ----
        Mitenhän noita nyt nimittäisi... Uskonnollisia virtuooseja, uskonnollisia spesialisteja, ”pappeja” jne.>>>

        Uskonnolla ja papeilla ei ole kyllä mitään tekemistä vegetalista- tai dayakki-shamaanien kanssa. Kyse on maailmankuvasta ja siinä toimimisesta.

        >>..minäkin voin syyttää sinua perustellusti siitä, että toimit kuin fundamentalistinen uskovainen. Etkä taida uskontonäkemyksissäsi olla heistä muutoinkaan diskursiivisesti kovinkaan kaukana...>>

        Vai niin. Missä kohdin. Sinun maailmankatsomuksesi sen sijaan on "luettavissa diskursiivisesti ja rivien välistä" sinua lainatakseni. Itseäni sen sijaan kiehtoo millaisena näet minun maailmankatsomukseni... Jännää... ;-D

        >>Onnea kenttätöihin. Toivottavasti toimit siellä toisella tavalla kuin miten minun suhteen ja et anna ennakkoluulojesi pilata kulttuurin kääntämisprosessiasi.>>

        Kiitos, kiitos. Aika vaikea on tulkita ilmiöitä muunlaisina kuin ne tutkijalle esittäytyvät. Vai olenko "ennakkoluuloineni" pahastikin hakoteillä...? :-)

        QUOTE: ">>..minäkin voin syyttää sinua perustellusti siitä, että toimit kuin fundamentalistinen uskovainen. Etkä taida uskontonäkemyksissäsi olla heistä muutoinkaan diskursiivisesti kovinkaan kaukana...>>

        Vai niin. Missä kohdin. Sinun maailmankatsomuksesi sen sijaan on "luettavissa diskursiivisesti ja rivien välistä" sinua lainatakseni. Itseäni sen sijaan kiehtoo millaisena näet minun maailmankatsomukseni... Jännää... ;-D" QUOTE

        Millaisena sinun maailmankatsomuksesi ilmenee, siihen en ota kantaa, otan kantaa siihen, millaisena sinun käsityksesi kristinuskosta on hahmotettavissa sen perusteella, miten kirjoitat.

        Ensiksi on todettava, että toistat kritiikittä fundamentalististen uskovaisten käytösmalleja käyttäen leimaamista apuna sen osoittamisessa, että keskustelun vastapuolta ei tarvitse ottaa vakavasti.

        Toiseksi vetoat omiin uskonnollisiin kokemuksiisi - tässä tapauksessa samanismista - jonka kirjoitat koko ajan väärin - oman auktoriteettisi tueksi.

        Kolmanneksi lauseesi: "Haluat sijoittaa shamanismin pelkästään "omaan kontekstiinsa" ilman että sillä olisi arvoa nyky-yhteiskunnassa. Siis tyypillistä kristillistä hapatusta." osoittaa sinut täysin uskovaisten maailmankuvan vankina tai lumossa olevaksi. Väität itse asiassa, että alkuperäiskansoilla (Pohjoisen) ei ole itsemäärittämisoikeutta. Sinun lauseesi on tyypillistä kristillistä hapatusta sen äärifundamentalistisessa muodossaan sekä sitä religionismia...

        QUOTE: "Kiitos, kiitos. Aika vaikea on tulkita ilmiöitä muunlaisina kuin ne tutkijalle esittäytyvät. Vai olenko "ennakkoluuloineni" pahastikin hakoteillä...? :-)" QUOTE

        Yritä edes nähdä omat tutkijan ennakko-oletuksesti (etic) ja tarkastella vaikkapa omaa kristillis-fundamentalistista maailmankuvaasi vaihteeksi emitistisesti.


      • Rödfinne
        mooses pessi kirjoitti:

        QUOTE: ">>..minäkin voin syyttää sinua perustellusti siitä, että toimit kuin fundamentalistinen uskovainen. Etkä taida uskontonäkemyksissäsi olla heistä muutoinkaan diskursiivisesti kovinkaan kaukana...>>

        Vai niin. Missä kohdin. Sinun maailmankatsomuksesi sen sijaan on "luettavissa diskursiivisesti ja rivien välistä" sinua lainatakseni. Itseäni sen sijaan kiehtoo millaisena näet minun maailmankatsomukseni... Jännää... ;-D" QUOTE

        Millaisena sinun maailmankatsomuksesi ilmenee, siihen en ota kantaa, otan kantaa siihen, millaisena sinun käsityksesi kristinuskosta on hahmotettavissa sen perusteella, miten kirjoitat.

        Ensiksi on todettava, että toistat kritiikittä fundamentalististen uskovaisten käytösmalleja käyttäen leimaamista apuna sen osoittamisessa, että keskustelun vastapuolta ei tarvitse ottaa vakavasti.

        Toiseksi vetoat omiin uskonnollisiin kokemuksiisi - tässä tapauksessa samanismista - jonka kirjoitat koko ajan väärin - oman auktoriteettisi tueksi.

        Kolmanneksi lauseesi: "Haluat sijoittaa shamanismin pelkästään "omaan kontekstiinsa" ilman että sillä olisi arvoa nyky-yhteiskunnassa. Siis tyypillistä kristillistä hapatusta." osoittaa sinut täysin uskovaisten maailmankuvan vankina tai lumossa olevaksi. Väität itse asiassa, että alkuperäiskansoilla (Pohjoisen) ei ole itsemäärittämisoikeutta. Sinun lauseesi on tyypillistä kristillistä hapatusta sen äärifundamentalistisessa muodossaan sekä sitä religionismia...

        QUOTE: "Kiitos, kiitos. Aika vaikea on tulkita ilmiöitä muunlaisina kuin ne tutkijalle esittäytyvät. Vai olenko "ennakkoluuloineni" pahastikin hakoteillä...? :-)" QUOTE

        Yritä edes nähdä omat tutkijan ennakko-oletuksesti (etic) ja tarkastella vaikkapa omaa kristillis-fundamentalistista maailmankuvaasi vaihteeksi emitistisesti.

        >>Ensiksi on todettava, että toistat kritiikittä fundamentalististen uskovaisten käytösmalleja käyttäen leimaamista apuna sen osoittamisessa, että keskustelun vastapuolta ei tarvitse ottaa vakavasti.>>

        Ha-ha! Katso peiliin! Kuka aloitti leimaamalla kritiikittä Protu-leiriläiset? Kuka käytti leimaamista apuna ettei Protu-leiriläisten pyrkimyksiä kannata ottaa vakavasti?

        >>Toiseksi vetoat omiin uskonnollisiin kokemuksiisi - tässä tapauksessa samanismista - jonka kirjoitat koko ajan väärin - oman auktoriteettisi tueksi.>>

        Väärin. Minulla ei ole uskonnollisia kokemuksia. Sen sijaan en perusta näkemyksiäni PELKÄSTÄÄN valikoituihin kirjallisiin lähteisiin kuten sinä. Minulla ei ole myöskään tarvetta esitellä auktoriteettiani väkisin vääntämilläni idioottimaisilla vierassanahirviöillä kuten eräillä.

        Voisit muuten itse opetella hieman kielioppisääntöjä ja kirjoitusasuja ennenkuin alat muita opettaa...

        >>Väität itse asiassa, että alkuperäiskansoilla (Pohjoisen) ei ole itsemäärittämisoikeutta.>>

        Taas kritiikitöntä tulkintaa tulkinnan perään. En ole väittänyt mitään tuollaista vaan kyse on taas sinun tavastasi projisoida vastapuoleen haluamiasi ominaisuuksia. Yhtään oikeaa argumenttia ei tullut taas tuonkaan väitteesi tueksi.

        >>Yritä edes nähdä omat tutkijan ennakko-oletuksesti (etic) ja tarkastella vaikkapa omaa kristillis-fundamentalistista maailmankuvaasi vaihteeksi emitistisesti.>>

        Etkö ymmärrä ettei minua kiinnosta hevonpaskaa sen enempää shamanismia tutkivana ihmisenä kuin henkilökohtaisestikaan yksi länsimainen hapatus muiden joukossa?

        Sinä arvioit aina keskustelijat suhteessa kristinuskoon, mikä kertoo jo paljon omista ennakkokäsityksistäsi. Suhteessa omiin tekemisiini kristinuskolla ei ole merkitystä sen enempää kuin muullakaan kulttuuri-imperialismilla. Teet oletuksia työni lähtökohdista, odotuksista ja tuloksista tietämättä edes mitä teen ja miksi. Se leimaamisesta.


      • mooses pessi
        Rödfinne kirjoitti:

        >>Ensiksi on todettava, että toistat kritiikittä fundamentalististen uskovaisten käytösmalleja käyttäen leimaamista apuna sen osoittamisessa, että keskustelun vastapuolta ei tarvitse ottaa vakavasti.>>

        Ha-ha! Katso peiliin! Kuka aloitti leimaamalla kritiikittä Protu-leiriläiset? Kuka käytti leimaamista apuna ettei Protu-leiriläisten pyrkimyksiä kannata ottaa vakavasti?

        >>Toiseksi vetoat omiin uskonnollisiin kokemuksiisi - tässä tapauksessa samanismista - jonka kirjoitat koko ajan väärin - oman auktoriteettisi tueksi.>>

        Väärin. Minulla ei ole uskonnollisia kokemuksia. Sen sijaan en perusta näkemyksiäni PELKÄSTÄÄN valikoituihin kirjallisiin lähteisiin kuten sinä. Minulla ei ole myöskään tarvetta esitellä auktoriteettiani väkisin vääntämilläni idioottimaisilla vierassanahirviöillä kuten eräillä.

        Voisit muuten itse opetella hieman kielioppisääntöjä ja kirjoitusasuja ennenkuin alat muita opettaa...

        >>Väität itse asiassa, että alkuperäiskansoilla (Pohjoisen) ei ole itsemäärittämisoikeutta.>>

        Taas kritiikitöntä tulkintaa tulkinnan perään. En ole väittänyt mitään tuollaista vaan kyse on taas sinun tavastasi projisoida vastapuoleen haluamiasi ominaisuuksia. Yhtään oikeaa argumenttia ei tullut taas tuonkaan väitteesi tueksi.

        >>Yritä edes nähdä omat tutkijan ennakko-oletuksesti (etic) ja tarkastella vaikkapa omaa kristillis-fundamentalistista maailmankuvaasi vaihteeksi emitistisesti.>>

        Etkö ymmärrä ettei minua kiinnosta hevonpaskaa sen enempää shamanismia tutkivana ihmisenä kuin henkilökohtaisestikaan yksi länsimainen hapatus muiden joukossa?

        Sinä arvioit aina keskustelijat suhteessa kristinuskoon, mikä kertoo jo paljon omista ennakkokäsityksistäsi. Suhteessa omiin tekemisiini kristinuskolla ei ole merkitystä sen enempää kuin muullakaan kulttuuri-imperialismilla. Teet oletuksia työni lähtökohdista, odotuksista ja tuloksista tietämättä edes mitä teen ja miksi. Se leimaamisesta.

        QUOTE: "Ovatko Suomen pastorit vielä juutalaisia kansankiihottajia ja alkuseurakuntaa, vai jotain pystyyn kuolleita luterilaisia teologisen käyneitä kirjanoppineita...?

        Tämä kertonee jotain ripareiden tasosta?" QUOTE

        Muistatko...? Kristinuskon arvioimisesta se alkoi. Vaikka esitänkin kritiikkiä protu -leirejä kohtaan, en ole missään niitä tyrmännyt. En vain ymmärrä tuota samaanin etsintää, kun väistämättä saavat leirilleen jonkun New Age -hörhön esittelemään yksipuolisesti samanismia kokonaisuutena, Pohjoisen alkuperäiskansojen samaaneja ei näet ole niin vain saatavilla. Protu -leirien ja myös rippileirien yksi ongelma on kritiikittömyys, josta nousee sen asian korostus, että prometheus nähdään ns. kristillisen kasvatuksen peilikuvana, samoin kuin jotkut piirit määrittelevät Elämänkatsomustiedon tunnustuksellisen uskonnonopetuksen peilikuvaksi ja samalla sen sisällön luomansa irvikuvan mukaan. Tuloksena on niinkuin Elämänkatsomustieteessä sen uskontotieteellisesti surkea taso. Vastakkainasettelu luo aina ongelmia.


      • Rödfinne
        mooses pessi kirjoitti:

        QUOTE: "Ovatko Suomen pastorit vielä juutalaisia kansankiihottajia ja alkuseurakuntaa, vai jotain pystyyn kuolleita luterilaisia teologisen käyneitä kirjanoppineita...?

        Tämä kertonee jotain ripareiden tasosta?" QUOTE

        Muistatko...? Kristinuskon arvioimisesta se alkoi. Vaikka esitänkin kritiikkiä protu -leirejä kohtaan, en ole missään niitä tyrmännyt. En vain ymmärrä tuota samaanin etsintää, kun väistämättä saavat leirilleen jonkun New Age -hörhön esittelemään yksipuolisesti samanismia kokonaisuutena, Pohjoisen alkuperäiskansojen samaaneja ei näet ole niin vain saatavilla. Protu -leirien ja myös rippileirien yksi ongelma on kritiikittömyys, josta nousee sen asian korostus, että prometheus nähdään ns. kristillisen kasvatuksen peilikuvana, samoin kuin jotkut piirit määrittelevät Elämänkatsomustiedon tunnustuksellisen uskonnonopetuksen peilikuvaksi ja samalla sen sisällön luomansa irvikuvan mukaan. Tuloksena on niinkuin Elämänkatsomustieteessä sen uskontotieteellisesti surkea taso. Vastakkainasettelu luo aina ongelmia.

        Ensimmäinen heittoni "Ovatko Suomen pastorit vielä juutalaisia kansankiihottajia..." ei ollut kritiikkiä kristinuskoa kohtaan vaan osoitettu nimenomaan sinulle joka olet luonut itsellesi fiksoituneen kuvan shamanismista ja vaadit että muutkin omaksuisivat sen.

        SINÄ näet ET:n ja Prometheus-leirit vastakkainasetteluna tunnustukselliselle uskonnon opetukselle. Tämäkin kertoo näkökulmastasi. Taso on edelleenkin kehno, kiitos kristittyjen jarrumiesten, mutta parempaanpäin ollaan koko ajan menossa. Kaikesta huolimatta näen ET:lla ja Protu-leireillä oman erittäin tärkeän arvonsa tuomalla nuorille edes mahdollisuuden hahmottaa maailmaa vaihtoehtoisista näkökulmista.


      • mooses pessi
        Rödfinne kirjoitti:

        Ensimmäinen heittoni "Ovatko Suomen pastorit vielä juutalaisia kansankiihottajia..." ei ollut kritiikkiä kristinuskoa kohtaan vaan osoitettu nimenomaan sinulle joka olet luonut itsellesi fiksoituneen kuvan shamanismista ja vaadit että muutkin omaksuisivat sen.

        SINÄ näet ET:n ja Prometheus-leirit vastakkainasetteluna tunnustukselliselle uskonnon opetukselle. Tämäkin kertoo näkökulmastasi. Taso on edelleenkin kehno, kiitos kristittyjen jarrumiesten, mutta parempaanpäin ollaan koko ajan menossa. Kaikesta huolimatta näen ET:lla ja Protu-leireillä oman erittäin tärkeän arvonsa tuomalla nuorille edes mahdollisuuden hahmottaa maailmaa vaihtoehtoisista näkökulmista.

        QUOTE: "Ensimmäinen heittoni "Ovatko Suomen pastorit vielä juutalaisia kansankiihottajia..." ei ollut kritiikkiä kristinuskoa kohtaan vaan osoitettu nimenomaan sinulle joka olet luonut itsellesi fiksoituneen kuvan shamanismista ja vaadit että muutkin omaksuisivat sen." QUOTE

        Kuka sellaista on vaatinut, että muiden pitäisi omaksua minun fiksoitunut kuva samanismista? Kukin saa tietysti omaksua millaisen kuvan tahansa samanismista, vaikkapa sen, mikä sinulla on - huonompiakin on, mm. protu-leireillä - mutta niitä saa myös kritisoida. Heittosi oli sikäli surkea, että en tässä tuonut kristinuskoa mitenkään esille, vaan kritisoin protu-leirejä heidän tavastaan harrastaa maailmankuvan rakentamista vailla sen syvempää eettistä kannanottoa.

        QUOTE: "SINÄ näet ET:n ja Prometheus-leirit vastakkainasetteluna tunnustukselliselle uskonnon opetukselle. Tämäkin kertoo näkökulmastasi. Taso on edelleenkin kehno, kiitos kristittyjen jarrumiesten, mutta parempaanpäin ollaan koko ajan menossa. Kaikesta huolimatta näen ET:lla ja Protu-leireillä oman erittäin tärkeän arvonsa tuomalla nuorille edes mahdollisuuden hahmottaa maailmaa vaihtoehtoisista näkökulmista." QUOTE

        En näe vaan havannoin mitä ET ja Protu -leirit ovat nykyisellään. Vastakkainasettelua ei tarvita, koska se vääristää molempia leirejä ja kuvaa molemmista. ET:n opetus ja prometheus -leirit vaihtoehtona ovat hyviä ideoita, mutta niiden pitäisi määritellä itsensä positiviisemmin ja tiedollisesti paremmin (huomattavasti). Muutoin molemmat ovat kristinuskon luomien ja määrittelemien arvojen ja asenteiden sisääntuputtamista takaovien kautta eikä enää kannusteta rehelliseen ja ennakkoluulottomaan ajatteluun. Sekä Prometheus-leireissä että Elämänkatsomustiedon opetuksessa on myös nähtävissä jo nyt suuri etnosentrismin vaara.

        Mitä rippikouluun tulee, siinä kirkon tulisi tiedostaa vastuunsa ja se missä mennään. On tosiaan parempi, että koko ikäluokka ei käy rippikoulua. Prometheus -leirit tuovat vaihtoehdon. Mutta koska sitä on markkinoitu vaihtoehtona rippikoululle, Prometheus -leirien sisältöä määräävät liikaa ne tiedolliset asiat ja näkökulmat, joita leirien pitäjät kuvittelevat rippikoulusta puuttuvan. Se, mikä nimenomaan tökkii, on ajatus vaihtoehtoisesta näkökulmasta. Vaihtoehtoisesta, mutta mille? Pääseekö massiivinen ev.lut. kirkko tosiaan näin sanelemaan myös Protu-leirien ja ET:n opetuksen sisällön?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2132
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1818
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      32
      1802
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1540
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      67
      1506
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1412
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1364
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1322
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1284
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1281
    Aihe