Minulla on semmonen vaiva kun menen nukkumaan niin minulla alkaa nenää kutittamaan ja nenän sivut ovat joskus todella arat ja kirvelee.Olen huomannut varsinkin vuodevaatteista ja yöpaidoista oireiden tulemisen.Mitäköhän tämä on?Olen epäillyt pesuainetta mutta voinko näin vahvasti reagoida?Voiko oireita tulla jos vaikka pesuinetta on laittanut liikaa?Olen käyttänyt omon uutta color sensitiveä ja dailyn coloria...
Ärsyttää kun menee välillä yöunet.Lemmikkkejä ei ole ja ihan puhtaistakin vaatteista oireita tulee.
Pesuaine allergia?
7
17651
Vastaukset
- Amanda
Mahdollista on myös että olet allerginen pölypunkeille (joita valitettavasti löytyy jokaisen sängystä, ja vaatteistakin) Ehkä reagoit nukkumaan mennessä siksi että nenä on niin lähellä tyynyä/muita petivaatteita.
- Moniallerginen
Reagoida toki voi vahvastikin jos on herkistynyt jollekin.. Saattaa olla, että sängyssäsi on pölyä tai esim sängyn lähellä on joku pölyä keräävä asia (vaikka verhot), kannattaa kartoittaa.
Suosittelen myös kokeilemaan pesu/huuhteluaineen vaihtoa johonkin ihan kunnolliseen allergisille sopivaan hajusteettomaan sarjaan, kuten Minirisk tai LV.
Myöskään liikaa huuhteluainetta ei kannata käyttää alusvaatteissa/petivaatteissa, siitäkin voi saada oireita.
Itse oirehdin samalla tavalla välittömästi jos pesuaineissa on vähänkään hajusteita. - Zeoliititon
Saattaa olla myös vedenpehmentimenä käytetyn zeoliitin ansiota. Sehän on saventapainen aine joka jää helposti kuitujen väleihin. Vaatii runsaasti huuhtelua koneessa. Asiasta on silloin tällöin ollut lehdissä kirjoituksia, olisikohan ollut Kuluttaja-lehdessä joku vuosi takaperin.
Ainehan myös sakkautuu pesukoneisiin ja vaatii välillä todella kuumalla pesemisen että puhdistuu. On myös saatavissa zeoliitittömiä pesuaineita. - zeoliititon
Käypä lukemassa Kuluttajavirasto.fi sivuilta
hakusanalla zeoliitti saat lisää tietoa tästä pesuaineasiasta. - Amanda
Esim. Erisanin pyykinpesutuotteet ovat zeoliitittomia, ja soveltuvat todella hyvin herkälle iholle. Käypä katsomassa www.erisan.fi. Sieltä löydät myös VTT:n tutkimustuloksen pesuaineista.
- itselläkin
Käytin aiemmin itse tavallisia pesuaineita ja huomasin zeoliittia jäävän myös pyykkihuoneen lattialle pyykin käsittelyn jälkeen. Myös juuri vaihdettujen lakanoiden väliin oli paha mennä nukkumaan. Nykyisin käytän Serton Ultra hajustamaton tiiviste, eikä ongelmia ole ollut. Fosfaatti jota siinä pehmentimenä käytetään ainakin kaupunkien vedenpuhdistamot pystyvät poistamaan sen 90%:sti.
- Myös altistunut
Luullakseni olen myös altistunut liian voimakkaalle pesuaineliuokselle. Ts. En ole huuhutonut tarpeeksi, varsinkaan omin käsin pesemiäni, ns. nyrkkipyykkiä.
Oireita on minullakin, tullut pieniä ihottuma laikkuja kohtiin jossa rinsikoiden "kuminauha" menee siellä alla. (onneksi vielä pieniä) Ja jos oikein ajattelen niin kai silmanikin ovat olleet hieman kirveltävät. Ilmeisesti johtuen juuri voimakkaan pesuaineen jäämistä vaatteella ja niiden höyrystymisestä/haihtumisesta.
Tänään tajusin ja ostin elämäni ensimmäistä kertaa allergialiiton logolla varustettua pesuainetta, nestemmäistä ja sitäkin laimensin vielä puolet jotta varmasti on mietoa ja tästä lähtien huuhdon pikku pyykin aina 3 kertaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1113317GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys491213- 831182
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja561147Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351072- 601027
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn27930- 67888
- 53877
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39872