Jaksamisen rajalla,

Katkera väsynyt akka

tänään ainakin. Tyttö täyttää huomenna 7 kuukautta, pian on siis tasan seitsemän kuukautta siitä, kun olen viimeksi saanut nukkua pidempään kuin tunnin, kahden pätkissä. Kesästä muistan vain tukalan kuumuuden ja mahdottoman väsymyksen. Syksyn mittaan totuin valvomiseen ja pienissä pätkissä nukkumiseen, eikä väsymys tuntunut enää niin pahalta. Tietysti toiveissa silti oli, että jospa päivärytmin kehittyminen, jospa kiinteiden aloittaminen, jospa ikä, jospa unikoulu... parantaisivat tilannetta. No, eivätpä sanottavasti.

En jaksa enää miettiä, mitä teen väärin, kun lapsi ei nuku. Se ei vain nuku, enkä voi sille mitään. Sinähän saat nukkua päivisin, sanoo mies jos pyydän apua. Tyttö nukkuu kaksi tunnin pätkää päiväunia, minulla kestää melkein saman verran päästä uneen. Lopputulos on se, että joudun taas nousemaan juuri kun olen nukahtanut, ja sen jälkeen väsymys tuntuu vielä pahemmalta kuin ennen "päiväunia". En viitsi enää edes oikaista sohvalle tytön unien ajaksi, käytän sen ajan kotitöihin tai syön rauhassa. Sitä paitsi, kuinka tyhmä pitää olla kuvitellakseen, että parin minuutin päivätirsoilla silloin tällöin kuitataan monen kuukauden valvomiset.

Nyt tulee hampaita, mikä tarkoittaa sitä, että ei nukuta niitä pieniäkään pätkiä. Jaksaisin tämän, jos tietäisin, että sitten kun hampaat ovat putkahtaneet ilmoille, saisi huilata. Mutta kun ei. Epäilemättä meno jatkuu entisellään. Yleensä jaksan päivisin kohtalaisen hyvin, ja kohtalaisen hyvällä mielelläkin. Tänään on vain sellainen olo, etten enää KOSKAAN KOSKAAN KOSKAAN saa nukkua, enkä enää jaksa tätä. Typerä mieskään ei voi yhtään tulla vastaan, ei yöllisessä lapsenhoidossa eikä kotitöiden teossa, vaikkei moneen viikkoon ole juuri töissä ollut muutamaa tuntia enempää. Eikä ole kiinni siitä, ettenkö olisi puhunut hänelle asiasta kauniisti (rumastikin, kieltämättä). Koska siitäkin tuollainen idiootti tuli.

4

897

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hssh

      Tuttu tilanne meillä myös. Meillä on 8kk lapsi. Mies ei auta ja kun kauniisti olen pyytänyt joskus sitä omaa aikaa, niin vastaus on, että "ei mullakaan sitä omaa aikaa ole" "töissä on rankkaa ja en sen jälkeen ehdi levätä yhtään, jos alan kotiin tullessa hoitaa lasta"

      Ja olen samaa mieltä tuosta päivällä nukkumisesta, että mielummin olen väsynyt, kuin että tuhlaan sen pienen hetken yrittämällä nukkua kun olisi omaa aikaa. Meillä tyttö työllistää tosi paljon ja kaikki aika mikä on hereillä saa olla komentamassa, kun neiti koittaa kiipeillä millon mihinkin. Jos ottaa syliin, niin alkaa aina se kiemurtelu ja vastustelu ja minun tukan syminen, naaman raapiminen. Tällä hetkellä tuntuu, etten nauti äitiydestä koska olen niin väsynyt. Kodissa on paljon kesken jääneitä töitä, sillä kun lapsi on hereillä en niitä pysty tekemään. Jos täyttää astianpesukonetta, niin neiti on koko ajan kiipeilemässä siinä kannen päällä ja kuten jo kirjoitin, niin ne pienet hetket, kun hän nukkuu päivällä, niin käytän sen ajan ihan vain keskittymällä itseeni kuten juon kahvin ja istun koneella. Viime yönä lasta rauhotellessa mietin, että jos tämä on aina tällaista, niin lapsiluku meillä jää yhteen, vaikka toki rakastan lastani yli kaiken

      • asd1255548

        Kylläpä täällä on tutun kuuloista tekstiä. Vaikka meillä nyt vasta puolivuotias vauva, joka ei vielä edes ole oppinut ryömimään, tuntuu et kädet on koko ajan täynnä eikä hetkeksikään ehtisi rauhoittua. En edes uskalla ajatella miten sitten käy kun toinen oppii ryömimään, konttaamaan ja kävelemään. Työ vain lisääntyy kun saa koko ajan olla perässä.

        Olen ihan samaa mieltä tuosta päivällä nukkumisesta, jos parin tunnin "hengähdystauko" on keskellä päivää, en minäkään silloin nuku vaan teen omia juttuja (istun koneella). Jos menen nukkumaan, en saa unen päästä kiinni parissa tunnissa ja joudun nousemaan kiukkusena. Idiooteinta on sanoa toiselle, et "nuku silloin kun vauvakin nukkuu". Meillä tosin ollaan alusta asti nukuttu täysiä yöunia, mutta joudun heräileen monia kertoja yössä laittamaan tutin suuhun. Sääliksi todella käy teitä, joilla joudutaan heräileen parin tunnin välein, nostan hattua! :(

        Tuntuu, että jos miehet käy töissä, ettei ne oikeen tajua sitä, että äidilläkin on TÄYSI TYÖPÄIVÄ, joka ei todellakaan ole 8-16, vaan kestää koko vuorokauden, joka ikinen päivä! Olen saanut viettää välillä omaakin aikaa, käydä yksin kaupassa, tehdä omia juttuja kun mies on tullut töistä ja viikonloppuisin kun mies ei ole töissä. Poikkeuksena miehen yötyöt, jolloin joudun olemaan vuorokaudet kokonaan kahdestaan vauvan kanssa, kun mies on yöt töissä ja nukkuu koko päivän. Silti tämä kotona olo ja pelkkä lapsen ympärillä pyöriminen välillä niin ahdistaa ja väsyttää :( Eikä minullakaan ole ystäviä lähellä, kaukana oleviakin saa oikein kerjätä kylään, suurin osa heistä on lapsettomia jotka eivät todellakaan ymmärrä minkälaista on olla kotona vauvan kanssa päivät kahdestaan. Pyytävät vain itse tulemaan kylään, ja vaikka olen kuinka sanonut, ettei tuollaisen pienen kanssa ihan nuin vaan lähdetä mihinkään sadan kilometrin päähän, ei se tunnu menevän tajuntaan.

        Rakastan lastani maailman eniten, ja haluan todellakin joskus vielä lisää lapsia, mutta hirvittää ajatuskin että tuossa olisi vaikka kolme huollettavaa :/


    • njnjnj99

      Meillä 8kk lapsi,ja nukkuminen ollut alusta saakka hankalaa. Yöt menneet jotenkuten jos antoi rintaa 3-4 kertaa yössä ja myöhemmin yöunia hieman parantanut lapsen päiväaktiivisuuden lisääntyminen (?) eli nukahtaa illalla paremmin ja nukkuu "jo" melkein 3h pätkän ennen ekaa heräämistä. Päiväunia nukkui pahimmassa vaiheessa kolmet noin 30min unet, mietin silloin kuinka ihmeessä pieni vauva voi pärjätä noin pienillä unilla, kun ei ne yöunetkaan erityisen pitkät olleet & heräili sen 4 kertaa yössä. Nykyisin nukkuu kolmet 40-60min unet, sentään. Enkä minäkään ole käyttänyt pieniä päiväunihetkiä nukkumiseen kuin ehkä pari-kolme kertaa. Ehdin just nukahtaa ja nukun jotain vartin kun lapsi herää. Olin vain ihan sekaisin niin vähistä unista.

      Meilläkään mies ei ota todesta kun kerron tarvitsevani lepoa tai omaa aikaa. Kuulemma vauvaperheissä äitien elämä on tällaista. Nukutaan huonosti eikä ole omia harrastuksia. Välillä mies saa jonkun katumuspuuskan ja silloin pääsen yksin kauppaan tai kävelylle, mutta eipä tästä ole säännöllistä käytäntöä saatu. Että saisin vaikka sen 1-2h joka viikko, käytin sen sitten nukkumiseen tai mihin hyvänsä.

      Muutimme miehen töiden takia 2kk sitten, hoidin monet muuttojärjestelyt aika pitkälti yksin niiden pienten päiväunien aikana tai silloin kun lapsi leikki tyytyväisenä lyhyen hetken.Muuttoa tehtiin n. 3kk ja olen tällä hetkellä aikasta puhki kun pienetkin lepotauot on viime kuukausina menneet tavaroiden pakkailuihin tai uuden kodin järjestelyyn.

      Pisteenä i:n päälle; uudet asumisolot on tuntuva huononnus aiempaan nähden. Ja sosiaalinen verkosto jäi vanhalla paikkakunnalle - ei tosin kauas, mutta sekin matka jo vaikuttaa. En ole nähnyt yhtäkään ystävääni tai läheistäni muuton jälkeen. Poikkeuksena omat vanhempani.

      Olen todella loppu. Itku, alakulo ja ahdistus on koko ajan pinnan alla vaikka olisinkin päällisin puolin ok.

      • hssh

        Pakko vielä kirjoittaa kuten edellinen, että me ollaan myös muutettu uudelle paikkakunnalle. Sosiaalinen verkosto on aika niukka ja kaveritkin jäi vanhalle paikkakunnalle :(
        Ärsyttää kun tuo ukon retale valittaa, että olipas raskas työviikko. Nyt voi hyvällä omalla tunnolla juoda terästettyä glögiä, VAIKKA minä olen valvonut ja nukkunut huonosti ainakin 4 yötä putkeen!!! Minun kuuluisi nyt saada sitä omaa aikaa. Juoda vaikka muutama bisse ja sen päälle nukkua hyvin. Mulla on sellanen tunne, ettei tuo mies pärjäisi edes paria tuntia meidän neidin kanssa prkl


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2844
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      530
      2692
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1865
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1837
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1748
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1679
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1312
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      89
      1135
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      60
      1129
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1102
    Aihe