Kriminologian ja/tai psykologian opintoja?

jesuszilla

Onko missään Suomen yliopistoissa mahdollisuutta opiskella kriminologiaa ja mieluusti myös psykologiaa? Yritin itse hakea googlen ja eri yliopistojen sivujen kautta tätä tietoa, mutta huonolla onnella >_

7

6437

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Poromies Junan tuoma

Luulen, että Suomen Turussa on parhaimmat mahdollisuudet opiskella kriminologiaa ja psykologiaa. Ja -korjatkaa, joku, jos olen väärässä-, sillä eikös maan ainoa oikeussosiologian ja kriminogian (oikeussosiologia ja kriminogia kulkevat usein rinnakkain) Professorina toimi Anne Alvesalo-Kuusi, ja juurikin Turussa. Eikä hänkään ole ehtinyt toimia nimenomaisesti professorina kuin "hmm" (muisti palaa pohjaan) viime lokakuun alusta. Lisäksi Turussa on mahdollista valmistua/ kouluttautua psykologiksi (Katso lisää Turun yliopisto/ yhteiskuntatieteiden tdk/ käyttäytymistieteiden ja psykologian laitos) . Oikeussosiologian ja kriminogian opinnot taas "joudut" käymään oikeustieteiden tdk:n puolella, mutta eiköhän tuokin onnistu.
      Toki kaikkia edellä mainittuja aineita voi ainakin hieman opiskella kaikissa niissä Suomen yliopistokaupungeissa, mistä löytyy oikeustieteiden tdk, mutta olen vastannut tässä siihen mikä olisi ymmärtääksen paras paikka suomessa, jos haluaa päästä ennenkaikkea opiskelemaan parhaiten kriminogiaa ja (toiseksi) psykologiaa, vaikka käytännössä järjestys saattaisi kannattaa/ tai voi olla, että joudut valitsemaan toisin päin; lähtökohtaisesti psykaa ja sivuaineena kriminogiaa

• jesuszilla

Siis tarkoitus olis että psykologia olis se pääaine ja kriminologia siin sivus, eli lopputuloksena olis sit rikospsykologi / profiloija :D

• maxkristian
        jesuszilla kirjoitti:

Siis tarkoitus olis että psykologia olis se pääaine ja kriminologia siin sivus, eli lopputuloksena olis sit rikospsykologi / profiloija :D

Itse olin myös jossain vaiheessa ihan innoissani kriminologiasta. Silloin tunnustelin, missä alaa voisi opiskella ja huomasin, että briteissä miltei joka yliopisto jossa opiskellaan psykologiaa, tarjoaa myös kriminologiaa. Jos kansainvälisyys kiinnostaa niin hae britteihin opiskelemaan! Toisaalta yliopistovaihto oikenlaiseen yliopistoon varmasti tarjoaa myös mahdollisuuksia.

Helsingissäkin voi muuten opiskella ainakin pari kurssia jotain kriminologiaa sivuavaa. Ainakin oikiksesta sivuaineena?

• 0673
        maxkristian kirjoitti:

Itse olin myös jossain vaiheessa ihan innoissani kriminologiasta. Silloin tunnustelin, missä alaa voisi opiskella ja huomasin, että briteissä miltei joka yliopisto jossa opiskellaan psykologiaa, tarjoaa myös kriminologiaa. Jos kansainvälisyys kiinnostaa niin hae britteihin opiskelemaan! Toisaalta yliopistovaihto oikenlaiseen yliopistoon varmasti tarjoaa myös mahdollisuuksia.

Helsingissäkin voi muuten opiskella ainakin pari kurssia jotain kriminologiaa sivuavaa. Ainakin oikiksesta sivuaineena?

Et pääse töihin poliisiin lukemalla pelkkää psykaa/kriminologiaa vaan sinun täytyy olla poliisi myös. Tämä on fakta, koska lähipiirissä on tuttu joka myös on haaveillut näistä "CSI"-hommista. Eikä Suomen kokoisessa maassa pelkkiä sellaisia duuneja ole poliiseillakaan, joten turhat haaveilut voit unohtaa ja keskittyä johonkin sellaiseen alaan, josta oikeasti voit päästä töihin. Pahoittelen masentavaa viestiäni.

• jesuszilla
        0673 kirjoitti:

Et pääse töihin poliisiin lukemalla pelkkää psykaa/kriminologiaa vaan sinun täytyy olla poliisi myös. Tämä on fakta, koska lähipiirissä on tuttu joka myös on haaveillut näistä "CSI"-hommista. Eikä Suomen kokoisessa maassa pelkkiä sellaisia duuneja ole poliiseillakaan, joten turhat haaveilut voit unohtaa ja keskittyä johonkin sellaiseen alaan, josta oikeasti voit päästä töihin. Pahoittelen masentavaa viestiäni.

Profiloija ei tarvitse poliisikoulutusta. Profiloija on aivan eri asia, kuin mitä nähtävästi sinä tai tuttusi luulee sen olevan.
        http://www.poliisi.fi/poliisi/poliisilehti/periodic.nsf/vwarchivedlist/C974806DE5427C96C225711600438C1C

• 5235
        jesuszilla kirjoitti:

Profiloija ei tarvitse poliisikoulutusta. Profiloija on aivan eri asia, kuin mitä nähtävästi sinä tai tuttusi luulee sen olevan.
        http://www.poliisi.fi/poliisi/poliisilehti/periodic.nsf/vwarchivedlist/C974806DE5427C96C225711600438C1C

Niinpä näyttää olevan. Toisaalta voi miettiä sitäkin, että kuinka monta profiloijaa Suomen kokoiseen maahan tarvitaan ja ulkomailla suositaan lähes poikkeuksetta omanmaalaisia. Pelkällä psykalla saisit varmasti paremmin töitä.

• Poromies Junan tuoma
        5235 kirjoitti:

Niinpä näyttää olevan. Toisaalta voi miettiä sitäkin, että kuinka monta profiloijaa Suomen kokoiseen maahan tarvitaan ja ulkomailla suositaan lähes poikkeuksetta omanmaalaisia. Pelkällä psykalla saisit varmasti paremmin töitä.

Olipas kirjoittaja jesuszilla löytänyt mielenkiintoisen tiiviin ja kansantajuisen jutun. Kiitos sen linkittämisestä tänne. (Yleisemmin tietysti lähinnä yhteiskunnallisena kysymyksenä varmasti joudutaan muilla forumeilla ja keskusteluissa pohtimaan sitä, miten poliisi saa kaiken kaikkiaan osaavia ja motivoituneita työntekijöitä sekä poliisikouluista että mahdollisesti myös sen "omien koulujen" ulkopuolelelta).
        Varmasti on niin "pelkällä psykalla" riittää toimintamahdollisuuksia, mutta tietysti voisi näsäviiisaasti kysyä, että mitä se "pelkkä psyka" sitten oikeastaan on? Ja tai mitkä ne mahdollisimman parhaat sivuaineet on, joita lukea, jotta ne antaisivat mahdollisimman hyvät valmiudet rakentaa tulevaa uraa; enkä nyt tarkoita puhua, vain ja ainoastaan rahan ansaitsemisesta.
        Jutussa ei käynyt ilmi, onko psykologi, akatemiatutkija Helinä Häkkänen, itse tietoisesti pyrkinyt jo perusopintovaiheessaan siihen, että hänestä tulisi esimerkiksi profiloija, tai rikospsykologi. Vai onko kyse ollut enemmän sattumien summasta. Tai niin kuin monelle meistä se oma tie on löytynyt opintojen pikkuhiljaa edetessä.
        Hieman, ehkä sääliksi käy niitä, jotka löytävät tai saavat mahdollisuuden vaikkapa soittaa jotain, vaikkapa viulua vasta pitkälti toisellakymmenellä ikävuodella, mutta valitettava tosiasia vain on, että jos silloin vaikkapa 17-vuotiaana päättää, että tulevaeisuudessa on jokupäivä maailmanmestariviulisti, niin aika pieni mahdollisuus on, että niin käy. (Samoin peli saattaa olla menetetty, jos tähtää formula1 kuskiksi)
        Toisaalta ei varmasti kaikista psykaa ja krimologiaa lukeneista tule sen paremmin rikospsykologia tai profiloijaa, mutta kuten muuan ystäväni sanoisi: On hyvä ja opintojen kannalta myönteisempää ja/ tai ainakin niitä hieman ehkä helpottavaakin, jos on maali, mitä kohti yrittää edetä. Vaikka sitten joutuisi kokemaan pettymyksiäkin. - Tyhjän saa pyytämättäkin. Ja edelleen uskoakseni on myös niin, että aluksi -muille, mutta myös mahd. itselle- vieraalta tuntuva asia saattaa myöhemmin nousta hyvinkin mielenkiintoiseksi ja antoisaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1729
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      239
      1493
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      874
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      819
    Aihe