Tahtoisin uskoa

Aprikoiden

Jotkut uskovat sanovat, että he eivät pysty olemaan uskomatta. Minulla on päinvastainen ongelma. Tahtoisin uskoa, mutta en pysty. Vaikka tunnen voimakkaasti, nautin taiteista, runoudesta ja muusta kirjallisuudesta ja olen yleensäkin henkinen ihminen, niin samalla olen kuitenkin hyvin analyyttinen. Tuntuu, että tämä analyyttisyys estää hengellisyyden kehittymisen.

Minulla ei ole vaikeuksia myöntää Jumalan tai jumalien olemassa olon mahdollisuutta, mutta minun on mahdotonta uskoa Jumalaan. Minun on itseasiassa vaikea uskoa mihinkään muuhunkaan. Kysyn paljon, mutta en luota vastauksiin. Elän aprikoiden, mietiskellen. Raamatun olen lukenut, mutta siihen en luota lainkaan. Se ei merkitse minulle totta. En sitä valheenakaan pidä, vaan se on kysymys.

Tuntuu, että uskovaisuus perustuu siihen, että omasta toivostaan rupeaa muokkaamaan totta. Tällaiseen minusta ei ole. Pystyisin uskomaan vasta, kun kaikki olisi vuorenvarmaa. Edes Jeesuksen ilmestyminen ei vakuuttaisi minua Jumalan olemassa olosta, vaan saattaisin tulkita sen aivojen tuottamaksi harhaksi.

Rukoilen joskus. Aikaisemmin rukoilin säännöllisesti, mutta nykyään rukoilen noin kerran vuodessa. Pyydän syntejäni anteeksi ja ilmoitan, että jos pelastus on tarjolla, niin tahallani en siitä kieltäydy.

73

661

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se, että haluat uskoa, riittää.

Paula, perheneuvoja

• selitä tarkemmin

että haluaa uskoa?

• selitä tarkemmin kirjoitti:

että haluaa uskoa?

Kanttorin näkemyksen asiasta voisi sanoa vaikka seuraavin virren (289) sanoin:

"Jos en voi suoraan Isän syliin juosta
        ja uskon varmuudesta riemuita,
        saan ahdistuksen yössä sinuun luottaa
        ja ääneen huutaa: Herra, armahda!

Jos en voi katsettani sinuun nostaa
        ja lapsen lailla jäädä turviisi,
        saan katumuksen, tuskan alta pyytää:
        Nyt minuun tartu, Vapahtajani!"

Näiden säkeiden mukaan epäröiväkin usko tai halu uskoa, riittää siihen, että voi kääntyä Jumalan puoleen.

Jenny kanttori

• selitä tarkemmin kirjoitti:

että haluaa uskoa?

Se, että haluaa uskoa Jumalaan, riittää Jumalalle. Se on ydin. Muuta ei tarvita. Äänetön huokaus kohti korkeuksia riittää.

Paula, perheneuvoja

• kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Se, että haluaa uskoa Jumalaan, riittää Jumalalle. Se on ydin. Muuta ei tarvita. Äänetön huokaus kohti korkeuksia riittää.

Paula, perheneuvoja

mutta MIHIN? Taivaaseen pääsyyn vai helvetiltä välttymiseen vai voiko silloin sanoa olevansa armahdettu vai... mihin se äänetön huokaus riittää?

• tutkailija_
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Paula, perheneuvoja

Mistäs perheneuvoja tietää, että halu uskoa jumalaan riittää jumalalle?

Riittääkö se myös silloin, jos ei maksa kirkollisveroa?

• luulosi ei riitä

Paula, perheneuvoja

kysymykseen, mistä sinä tiedät yhtään mitään Jumalan ajatuksista ja mikä hänelle riittää (ja mihin riittää?).

• vastarantalainen
        iaurwen kirjoitti:

mutta MIHIN? Taivaaseen pääsyyn vai helvetiltä välttymiseen vai voiko silloin sanoa olevansa armahdettu vai... mihin se äänetön huokaus riittää?

Se on alku. Yhteyden otto, jota siellä Taivaassa onkin odoteltu,jos se on lähtöisin sydämestä! Sellaisiin yhteyden ottoihin vastataan aina. Joten jatkoa seuraa, nyt suunta on vain ylhäältä alas! Ja kun asiat on läpikäyty ,tuloksena on armahdettu , syntinen. Taivaskelpoinen Jumalan lapsi!

• vastarantalainen
        luulosi ei riitä kirjoitti:

kysymykseen, mistä sinä tiedät yhtään mitään Jumalan ajatuksista ja mikä hänelle riittää (ja mihin riittää?).

Ei hän sanonut luulevansa! Jumalan ajatukset ovat luettavissa Raamatussa. Jos on kirkon palkkalistoilla, on hän sitä varmasti lukenut, luulisin!

• luulosi ei riitä
        vastarantalainen kirjoitti:

Ei hän sanonut luulevansa! Jumalan ajatukset ovat luettavissa Raamatussa. Jos on kirkon palkkalistoilla, on hän sitä varmasti lukenut, luulisin!

Mistäs sinä tiedät, ettei Jahve valehdellut Raamatussa? Mistä sinä tiedät, että Jahve on enää samaa mieltä? Ja mistä ylipäätään tiedät, että Jahve on olemassa?

Kaikilta yläpuolisilta kysymyksiltä vältyt sekä laiskuuttasi että loogisesti, jos jumalan (lue: Jahven) antaa olla oikeutetusti se fiktiivinen käsite, josta jokaisella on eriävät mielipiteet.

• sumusyreeni

Jos ihminen jo haluaa uskoa, niin onhan se tavallaan jonkinsorttista uskoa.

Minusta sinulle jää vain oikeastaan se vaihtoehto, että pyydät Jumalalta sitä uskoa. Et sinä itsestäsi sitä uskoa löydä, etkä järjelläsikään sitä mistään punnerra.
      Minulla ei ole oikein edes mitään teologista kaavaa tähän. Saattaahan joku virallinen taho sellaisenkin tähän löytää. Moni vain on löytänyt uskon pyytämällä. Se vain on tullut. Vähän kuin rakkaus. Jostakin se tulee. Mistä ja miten. Kukaan ei selitä.
      Raamattu sanoo, että etsivä löytää, anova saa ja kolkuttavalle avataan.
      Sekä että, kun me lähestymme Jumalaa niin Hän lähestyy meitä.

Usko on aina ihme.
      Asiaa kuitenkin auttaa sanan kuuleminen tai lukeminen, koska raamattu sanoo, että usko syntyy kuulemisesta eli sanasta.
      Joten etsi hyvää kristillistä kuultavaa, luettavaa tai muuta missä sitä sanaa on.

Jos kristillistä uskoa nimittäin etsit.

• vreya

"Pyydän syntejäni anteeksi ja ilmoitan, että jos pelastus on tarjolla, niin tahallani en siitä kieltäydy. "

Onnittelen sinua, sillä tuo kuulostaa ihan uskolta eikä siihen sen kummempaa tarvita :) Lähde vaikka Tuomasmessuun, se on tehty epäilijöille. "Etsivä löytää, anova saa ja kolkuttavalle avataan." Siunausta päivääsi!

• Aprikoiden

>"Pyydän syntejäni anteeksi ja ilmoitan, että jos pelastus on tarjolla, niin tahallani en siitä kieltäydy. "

>Onnittelen sinua, sillä tuo kuulostaa ihan uskolta eikä siihen sen kummempaa tarvita

Niin no, kysymys on kuitenkin ainoastaan loton viemisestä kioskille. Rukous on mekaanista, uskovien opettamaa. Ei siihen sisälly yhteyttä, saati sitten uskoa. Sanon vain ne sanat, jotka uskovat ovat opettaneet sanomaan. Pyydän syntejäni anteeksi, koska minulle on kerrottu, että siinä on kristillisyyden juoni.

Mitä enemmän yritän uskoa, sitä vähemmän uskon. Mitä enemmän itseäni uskonnolle altistan (Raamatun lukeminen, kirkossa käyminen), sitä pöljemmältä homma minusta vaikuttaa. Eniten uskon, kun myönnän, etten usko ja rehellisesti totean, että pidän Raamattua melkoisena hölynpölynä ja uskovien touhuja vähän typerinä.

Suurin usko minulle siis tulee uskon kieltämisestä. Uskon myöntäminen romahduttaa sen pikkupikkuriikkisen uskon pisarankin, mikä ehkä jossain sisimmässä on.

• 13456
        Aprikoiden kirjoitti:

>"Pyydän syntejäni anteeksi ja ilmoitan, että jos pelastus on tarjolla, niin tahallani en siitä kieltäydy. "

>Onnittelen sinua, sillä tuo kuulostaa ihan uskolta eikä siihen sen kummempaa tarvita

Niin no, kysymys on kuitenkin ainoastaan loton viemisestä kioskille. Rukous on mekaanista, uskovien opettamaa. Ei siihen sisälly yhteyttä, saati sitten uskoa. Sanon vain ne sanat, jotka uskovat ovat opettaneet sanomaan. Pyydän syntejäni anteeksi, koska minulle on kerrottu, että siinä on kristillisyyden juoni.

Mitä enemmän yritän uskoa, sitä vähemmän uskon. Mitä enemmän itseäni uskonnolle altistan (Raamatun lukeminen, kirkossa käyminen), sitä pöljemmältä homma minusta vaikuttaa. Eniten uskon, kun myönnän, etten usko ja rehellisesti totean, että pidän Raamattua melkoisena hölynpölynä ja uskovien touhuja vähän typerinä.

Suurin usko minulle siis tulee uskon kieltämisestä. Uskon myöntäminen romahduttaa sen pikkupikkuriikkisen uskon pisarankin, mikä ehkä jossain sisimmässä on.

Keneltä pyydät syntejäsi anteeksi ja miksi? Mitä syntejäsi? Haluatko tulla syntiseksi?

• Aprikoiden
        13456 kirjoitti:

Keneltä pyydät syntejäsi anteeksi ja miksi? Mitä syntejäsi? Haluatko tulla syntiseksi?

>Keneltä pyydät syntejäsi anteeksi ja miksi? Mitä syntejäsi? Haluatko tulla syntiseksi?

En minä niitä keneltäkään anteeksi pyydä, koska ei rukouksillani ole kohdetta. Eihän minulla ole Jumalayhteyttä. En ole koskaan saanut viitettäkään Jumalasta enkä ole koskaan kokenut puhuvani hänelle. Puhun siis seinille.

En minä erityisesti halua tulla syntiseksi, mutta kristinusko juju kai on siinä, että tunnustaa syntisyytensä. Sekin nyt tietenkin tarkoittaa eri uskoville aivan eri asiaa. Joskus tuntuu, että ateistit ovat paljon enemmän sinut pahuutensa kanssa kuin uskovat.

• fgkgkgkkgj
        Aprikoiden kirjoitti:

>Keneltä pyydät syntejäsi anteeksi ja miksi? Mitä syntejäsi? Haluatko tulla syntiseksi?

En minä niitä keneltäkään anteeksi pyydä, koska ei rukouksillani ole kohdetta. Eihän minulla ole Jumalayhteyttä. En ole koskaan saanut viitettäkään Jumalasta enkä ole koskaan kokenut puhuvani hänelle. Puhun siis seinille.

En minä erityisesti halua tulla syntiseksi, mutta kristinusko juju kai on siinä, että tunnustaa syntisyytensä. Sekin nyt tietenkin tarkoittaa eri uskoville aivan eri asiaa. Joskus tuntuu, että ateistit ovat paljon enemmän sinut pahuutensa kanssa kuin uskovat.

"Joskus tuntuu, että ateistit ovat paljon enemmän sinut pahuutensa kanssa kuin uskovat. "

Sinähän olet ateisti, jos et usko.

Riippuu vähän mitä tarkoitat pahuudella. Seksuaalisuuttako? Sitä ettei usko jumaliin? Sitä että toimii moraalisesti ilman uhkakuvia tai lupauksia paremmasta?

• hyvä tyttö
        Aprikoiden kirjoitti:

Käypä katsomassa mitä muut uskonnot sanovat synnistä, mitä se synti on. Kerro meille tutkimusmatkasi johtopäätökset. Minä uskon, että ihminen syntyy perihyvänä, kun taas kristityt uskovat ihmisen syntyvän perisyntisenä.

• kenkri
        Aprikoiden kirjoitti:

"sen pikkupikkuriikkisen uskon pisarankin, mikä ehkä jossain sisimmässä on"

Ratkaisevaa ei olekkaan uskon määrä, vaan sen kohde.

• Aprikoiden
        kenkri kirjoitti:

"Ratkaisevaa ei olekkaan uskon määrä, vaan sen kohde."

Ensin pitäisi olla usko, jotta voisi kohdata uskon kohteen.

• puuhh..
        kenkri kirjoitti:

siitä mikä on uskon oikea kohde.

• vreya
        Aprikoiden kirjoitti:

Mutta jokin sinut kuitenkin saa lottoamaan :) Ymmärrän aprikointisi, sillä oman uskonelämäni alkuvaiheet olivat aikalailla samanlaiset. Uskoin kyllä Jumalan olemassaoloon ja riparilla olin oppinut, miten tämä pelastushomma toimii, mutta varsinaista "uskoontuloa" en ollut kokenut. Rukoilin kokeiluluonteisesti ja pyysin uskoa, mutta koin puhuvani seinille, koska minusta ei tuntunut miltään. Vaikea sanoa, mitä odotin, jotenkin erilaista ja hurskasta fiilistä kai ja sitä, että tuntisin Jumalan läsnäolon, mutta eihän sellaista tullut ja koko homma alkoi turhauttaa.

Lopulta kuitenkin koin - en sähkövirtaa lävitseni enkelten laulun säestämänä - vaan sellaisen ahaa-elämyksen, että mähän olen uskossa, kun tällaista rukoilen eikä sen tarvitse tuntua miltään. Ei raamatussakaan sanota, että opetuslapset olisivat kokeneet huikaisevia tunnetiloja Jeesuksen kanssa ollessaan, vaan että he uskoivat. Ja myös epäilivät, koska se kuuluu uskoon.

Siitä se ajatus sitten kohdallani lähti :) Raamattu tuntui oudolta jorinalta ja uskovat aika urpolta porukalta, mutta pikkuhiljaa tapahtui sellaista, mitä uskisjargonilla voi kutsua "uskossa kasvamiseksi" tms. En keksi sille muutakaan selitystä, kuin että Jumala toimi ja vaikutti minussa (tiedän jo, että joidenkin mielestä se oli mielisairauteni syvenemistä, ei siis tarvitse erikseen huomauttaa). Jumalan aikataulut tällaisen kasvamisen suhteen ovat usein aika erilaiset, kuin mitä itse toivomme; meni toistakymmentä vuotta ennen kuin aloin rukoustilanteissa _tuntea_ Pyhän Hengen läsnäoloa ja samalla haparoivalla kasvun tiellä tässä ollaan edelleen.

Tällä mummomaisella vanhojen muistelulla halusin siis sanoa, että uskallan väittää jokaisen lottolappusi olevan Jumalan edessä. Jatka vaan etsien ja pidä mieli avoimena. Jos et veikkaa, et voi voittaa :)

• Aprikoiden
        vreya kirjoitti:

Mutta jokin sinut kuitenkin saa lottoamaan :) Ymmärrän aprikointisi, sillä oman uskonelämäni alkuvaiheet olivat aikalailla samanlaiset. Uskoin kyllä Jumalan olemassaoloon ja riparilla olin oppinut, miten tämä pelastushomma toimii, mutta varsinaista "uskoontuloa" en ollut kokenut. Rukoilin kokeiluluonteisesti ja pyysin uskoa, mutta koin puhuvani seinille, koska minusta ei tuntunut miltään. Vaikea sanoa, mitä odotin, jotenkin erilaista ja hurskasta fiilistä kai ja sitä, että tuntisin Jumalan läsnäolon, mutta eihän sellaista tullut ja koko homma alkoi turhauttaa.

Lopulta kuitenkin koin - en sähkövirtaa lävitseni enkelten laulun säestämänä - vaan sellaisen ahaa-elämyksen, että mähän olen uskossa, kun tällaista rukoilen eikä sen tarvitse tuntua miltään. Ei raamatussakaan sanota, että opetuslapset olisivat kokeneet huikaisevia tunnetiloja Jeesuksen kanssa ollessaan, vaan että he uskoivat. Ja myös epäilivät, koska se kuuluu uskoon.

Siitä se ajatus sitten kohdallani lähti :) Raamattu tuntui oudolta jorinalta ja uskovat aika urpolta porukalta, mutta pikkuhiljaa tapahtui sellaista, mitä uskisjargonilla voi kutsua "uskossa kasvamiseksi" tms. En keksi sille muutakaan selitystä, kuin että Jumala toimi ja vaikutti minussa (tiedän jo, että joidenkin mielestä se oli mielisairauteni syvenemistä, ei siis tarvitse erikseen huomauttaa). Jumalan aikataulut tällaisen kasvamisen suhteen ovat usein aika erilaiset, kuin mitä itse toivomme; meni toistakymmentä vuotta ennen kuin aloin rukoustilanteissa _tuntea_ Pyhän Hengen läsnäoloa ja samalla haparoivalla kasvun tiellä tässä ollaan edelleen.

Tällä mummomaisella vanhojen muistelulla halusin siis sanoa, että uskallan väittää jokaisen lottolappusi olevan Jumalan edessä. Jatka vaan etsien ja pidä mieli avoimena. Jos et veikkaa, et voi voittaa :)

"Mutta jokin sinut kuitenkin saa lottoamaan :)"

Näin kyllä, mutta nykyään rukoilen todellakin vain suunnilleen kerran vuodessa. Aikaisemmin rukoilin aktiivisemmin, jopa illoittain, mutta koska 20 vuotta kestäneen etsintäni aikana Jumala ei ole minuun yhteyttä ottanut, on vahvin kiinnostukseni uskonasioihin laantunut.

Edelleen haaveilen uskosta, mutta usko tuskin voi olla minulle sellaista, jollaiseksi sinä sen kuvailit. Se on luonteelleni täysin mahdotonta. Minulle toden täytyy olla kouriintuntuvaa ja konkreettista. Minulle rehellisyys on todella tärkeää. Siksi uskonikaan tuskin voi perustua epämääräisiin tunteisiin. Olen yrittänyt epämääräisen "uskon" varassa elää, eikä siitä mitään tullut. Rupesi vain hävettämään ja tuli olo, että valehtelen omien toiveideni vuoksi.

En tiedä, ymmärrätkö, mitä tarkoitan, mutta toiveuskovaiseksi minusta ei ole. Uskon täytyy olla minulle ehdottoman totta, jotta voin sen kanssa elää. Jos en varmuutta saavuta, olen rehellisempi jatkaen agnostikkona. En tahdo uskosta itselleni sosiaalista ilmiötä tai maailmankatsomusta, vaan tahdon aidon yhteyden Jumalaan. Muussa tapauksessa en tunne olevani rehellinen.

• vreya
        Aprikoiden kirjoitti:

"Mutta jokin sinut kuitenkin saa lottoamaan :)"

Näin kyllä, mutta nykyään rukoilen todellakin vain suunnilleen kerran vuodessa. Aikaisemmin rukoilin aktiivisemmin, jopa illoittain, mutta koska 20 vuotta kestäneen etsintäni aikana Jumala ei ole minuun yhteyttä ottanut, on vahvin kiinnostukseni uskonasioihin laantunut.

Edelleen haaveilen uskosta, mutta usko tuskin voi olla minulle sellaista, jollaiseksi sinä sen kuvailit. Se on luonteelleni täysin mahdotonta. Minulle toden täytyy olla kouriintuntuvaa ja konkreettista. Minulle rehellisyys on todella tärkeää. Siksi uskonikaan tuskin voi perustua epämääräisiin tunteisiin. Olen yrittänyt epämääräisen "uskon" varassa elää, eikä siitä mitään tullut. Rupesi vain hävettämään ja tuli olo, että valehtelen omien toiveideni vuoksi.

En tiedä, ymmärrätkö, mitä tarkoitan, mutta toiveuskovaiseksi minusta ei ole. Uskon täytyy olla minulle ehdottoman totta, jotta voin sen kanssa elää. Jos en varmuutta saavuta, olen rehellisempi jatkaen agnostikkona. En tahdo uskosta itselleni sosiaalista ilmiötä tai maailmankatsomusta, vaan tahdon aidon yhteyden Jumalaan. Muussa tapauksessa en tunne olevani rehellinen.

Ymmärrän kyllä, mitä tarkoitat. Varmasti olet pettynytkin, kun Jumalasta ei kuulu mitään. Tältä minustakin on usesti tuntunut, mutta edellisen sepustukseni takoitus olikin kertoa, että tästä haparoinnista ja epäilystä ("huijaanko mä itseäni ja kuvittelen koko jutun") kasvoi kuitenkin jotain, mikä kantaa koko elämääni, mikä on minulle tärkeintä koko maailmassa ja mistä iloitsen joka päivä ja jaksan vielä 20 vuoden jälkeenkin vouhottaa netissä, vaikka pitäisi kirjoittaa gradua :)

Olen itsekin rehellinen ihminen (välillä äärimmäisyyteen saakka), enkä missään nimessä ole sitä mieltä, että sinun täytyisi alkaa leikkimään tai näyttelemään uskoa, jos et koe sitä todeksi. (Jos kirjoituksestani sai sen kuvan niin sitten ilmaisin itseäni kehnosti.) Tunteetkin ovat liian epämääräisiä ja ailahtelevia, jotta usko voisi perustua niihin. Minulle usko on sitä, että jotenkin sisimmässään "tietää", että Jumala on todellinen ja "tietää" olevansa Kristuksessa rakastettu, armahdettu ja pelastettu. Hirveän vaikea selittää, mutta se on jotain, mikä on sydämessäni enkä pystyisi olemaan uskomatta siihen, vaikka yrittäisinkin. Jotain, minkä Jumala vaikuttaa minussa.

En ihan ymmärtänyt, mitä sinä tarkoitit kouriintuntuvalla ja konkreettisella. Haluatko tuntea Jumalan läsnäolon tai kuulla Hänen äänensä? Vai jotain muuta? Kertoisitko?

• lunta oksilla
        vreya kirjoitti:

Ymmärrän kyllä, mitä tarkoitat. Varmasti olet pettynytkin, kun Jumalasta ei kuulu mitään. Tältä minustakin on usesti tuntunut, mutta edellisen sepustukseni takoitus olikin kertoa, että tästä haparoinnista ja epäilystä ("huijaanko mä itseäni ja kuvittelen koko jutun") kasvoi kuitenkin jotain, mikä kantaa koko elämääni, mikä on minulle tärkeintä koko maailmassa ja mistä iloitsen joka päivä ja jaksan vielä 20 vuoden jälkeenkin vouhottaa netissä, vaikka pitäisi kirjoittaa gradua :)

Olen itsekin rehellinen ihminen (välillä äärimmäisyyteen saakka), enkä missään nimessä ole sitä mieltä, että sinun täytyisi alkaa leikkimään tai näyttelemään uskoa, jos et koe sitä todeksi. (Jos kirjoituksestani sai sen kuvan niin sitten ilmaisin itseäni kehnosti.) Tunteetkin ovat liian epämääräisiä ja ailahtelevia, jotta usko voisi perustua niihin. Minulle usko on sitä, että jotenkin sisimmässään "tietää", että Jumala on todellinen ja "tietää" olevansa Kristuksessa rakastettu, armahdettu ja pelastettu. Hirveän vaikea selittää, mutta se on jotain, mikä on sydämessäni enkä pystyisi olemaan uskomatta siihen, vaikka yrittäisinkin. Jotain, minkä Jumala vaikuttaa minussa.

En ihan ymmärtänyt, mitä sinä tarkoitit kouriintuntuvalla ja konkreettisella. Haluatko tuntea Jumalan läsnäolon tai kuulla Hänen äänensä? Vai jotain muuta? Kertoisitko?

"Minulle usko on sitä, että jotenkin sisimmässään "tietää", että Jumala on todellinen ja "tietää" olevansa Kristuksessa rakastettu, armahdettu ja pelastettu. Hirveän vaikea selittää, mutta se on jotain, mikä on sydämessäni enkä pystyisi olemaan uskomatta siihen, vaikka yrittäisinkin. Jotain, minkä Jumala vaikuttaa minussa."

Tuo oli hyvin sanottu. Itsellänikin on noin. Se on vain jokin perusluottamus tai perusturvan tunne, joka minulla ainakin on peräisin jo lapsuudesta.

• vastarantalainen
        13456 kirjoitti:

Jumalalta. Siksi että: " Kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla" Syntejä on hyvä pyytää anteeksi siksi, että se on ainoa tapa saada ne anteeksi! Me olemme jo syntisiä, ei tarvise sellaisiksi haluta!

• vastarantalainen
        hyvä tyttö kirjoitti:

Käypä katsomassa mitä muut uskonnot sanovat synnistä, mitä se synti on. Kerro meille tutkimusmatkasi johtopäätökset. Minä uskon, että ihminen syntyy perihyvänä, kun taas kristityt uskovat ihmisen syntyvän perisyntisenä.

Katselepas tätä perihyvien ihmisten maailmaa!

• hyvä tyttö
        vastarantalainen kirjoitti:

Katselepas tätä perihyvien ihmisten maailmaa!

Sinä uskot ehkä toisin, pieni vauva on perisyntinen, ja minä ajattelen toisin. Kumpikin meistä on joko väärässä tai oikeassa.

• Aprikoiden
        vreya kirjoitti:

"En ihan ymmärtänyt, mitä sinä tarkoitit kouriintuntuvalla ja konkreettisella. Haluatko tuntea Jumalan läsnäolon tai kuulla Hänen äänensä? Vai jotain muuta? Kertoisitko?"

Jos työntää kätensä 37,5-asteiseen veteen, niin vesi ei tunnu lämpimältä mutta ei kylmältäkään. Kun käden ottaa pois, kaikki on kuin ennallaan.

Kun käden työntää kiehuvaan veteen, vesi tuntuu polttavalta. Kun käden vetää pois, on saanut palovammoja.

Minulle uskon pitäisi olla jälkimmäistä, jotta ylipäänsä pystyisin uskomaan. Minun luonteellani usko ei voi perustua Raamattuun, koska Raamattua ei pystytä todistamaan todeksi. Ja koska siihen liittyy epävarmuus, lyön kysymysasenteen päälle. Jos yritän päästä kysymysasenteen yli uskomalla, tunnen valehtelevani.

Minun luonteellani usko ei voi perustua tunteeseen tai tunteen luomaan varmuuteen, koska tiedän, että tunne voi olla aivojeni tuottamaa. Ja koska tämän tiedän, minulla hyppää hauraina uskonhetkinä tai uskonnollisen vaikutuksen edessä (esim. jumalanpalvelus) kysymysasenne päälle. Jos yritän päästä kysymysasenteen yli uskomalla, tunnen valehtelevani.

En minä tiedä, mitä kaipaamani konkretia voisi olla, mutta ei se minun asiani olekaan. Jos Jumala on ja hän tahtoo minulle uskon lahjoittaa, niin hän varmasti pystyy sen tekemään niin että usko pesiytyy minuun superepäileväisen ja asioita auki jättävän luonteenikin läpi. Pääasia on, että minulla olisi käsinkosketeltava suhde Jumalaan eikä kuvitelmaa tai tunteisiin ja sosiaalisuuteen perustuvaa petosta tai hataria Raamatun jakeita tai muiden uskovien vakuuttelua.

• vreya
        Aprikoiden kirjoitti:

"En ihan ymmärtänyt, mitä sinä tarkoitit kouriintuntuvalla ja konkreettisella. Haluatko tuntea Jumalan läsnäolon tai kuulla Hänen äänensä? Vai jotain muuta? Kertoisitko?"

Jos työntää kätensä 37,5-asteiseen veteen, niin vesi ei tunnu lämpimältä mutta ei kylmältäkään. Kun käden ottaa pois, kaikki on kuin ennallaan.

Kun käden työntää kiehuvaan veteen, vesi tuntuu polttavalta. Kun käden vetää pois, on saanut palovammoja.

Minulle uskon pitäisi olla jälkimmäistä, jotta ylipäänsä pystyisin uskomaan. Minun luonteellani usko ei voi perustua Raamattuun, koska Raamattua ei pystytä todistamaan todeksi. Ja koska siihen liittyy epävarmuus, lyön kysymysasenteen päälle. Jos yritän päästä kysymysasenteen yli uskomalla, tunnen valehtelevani.

Minun luonteellani usko ei voi perustua tunteeseen tai tunteen luomaan varmuuteen, koska tiedän, että tunne voi olla aivojeni tuottamaa. Ja koska tämän tiedän, minulla hyppää hauraina uskonhetkinä tai uskonnollisen vaikutuksen edessä (esim. jumalanpalvelus) kysymysasenne päälle. Jos yritän päästä kysymysasenteen yli uskomalla, tunnen valehtelevani.

En minä tiedä, mitä kaipaamani konkretia voisi olla, mutta ei se minun asiani olekaan. Jos Jumala on ja hän tahtoo minulle uskon lahjoittaa, niin hän varmasti pystyy sen tekemään niin että usko pesiytyy minuun superepäileväisen ja asioita auki jättävän luonteenikin läpi. Pääasia on, että minulla olisi käsinkosketeltava suhde Jumalaan eikä kuvitelmaa tai tunteisiin ja sosiaalisuuteen perustuvaa petosta tai hataria Raamatun jakeita tai muiden uskovien vakuuttelua.

"En minä tiedä, mitä kaipaamani konkretia voisi olla, mutta ei se minun asiani olekaan. Jos Jumala on ja hän tahtoo minulle uskon lahjoittaa, niin hän varmasti pystyy sen tekemään niin että usko pesiytyy minuun superepäileväisen ja asioita auki jättävän luonteenikin läpi."

Sinäpä sen sanoit. Ja paremmin, kuin olisin ikinä osannut itse sanoa. Omien kokemusteni perusteella Jumala toimii yleensä enemmänkin hiljaisen tuulevireen tapaan kuin hirmumyrskyn. Mutta jos Hän, joka tuntee sinut läpikoitaisin, katsoo sinun tarvitsevan tornadon, niin sellainen sinua varmasti jossakin elämäsi vaiheessa odottaa. Et ole hänestä kaukana. Runsasta siunausta!

• Aprikoiden
        Aprikoiden kirjoitti:

"Mitä enemmän itseäni uskonnolle altistan (Raamatun lukeminen, kirkossa käyminen), sitä pöljemmältä homma minusta vaikuttaa."

Näyttää etäännyttävän Raamatun lukeminen uskosta joitain muitakin.

"Kolmasosa kyselyyn vastanneista perusteli ateistiksi ryhtymistään uskonnon järjettömyydellä. Seitsemäntoista prosenttia vastaajista kertoi syyksi uskontoon liittyvän kaksinaismoraalin tai fanaattisuuden. Yhdeksän prosenttia ateisteiksi ryhtyneistä kertoi tehneensä päätöksen luettuaan skeptikkojen teoksia. Viisi prosenttia kertoi luopuneensa uskonnosta Raamattuun tutustumisen jälkeen."

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/1072-paaosa-usan-ateisteista-taustoiltaan-valkoisia-protestantteja

• Olisin voinut itse kirjoittaa suunnilleen saman pohdinnan ja samat tunnot.

Raamatussa on tähänkin asiaan monta eri näkökulmaa, eri kirkoilla vielä useampi :-)
      Iyse koen että kristinuskon tie on multa suljettu, koska se sisältää niin paljon uskomisen korostusta, vaikka tässä ketjussa on toisenlainen näkökulma vallalla.

Olen itse löytänyt toisenlaisen lähestymisen koko asiaan ja jättänyt uskomisasiat sivuun. Olen lähtenyt kiikkeellee siitä, että tutkin itseäni ja maailmaa ja yritän lähestyä sitä, mitä pidän pyhänä. En kysy mitä se on, lähestyn vain sitä, ja kunnioitan. Se on antanut minulle vastauksia. kun en ole pukenut sitä mihinkään erityiseen jumalankuvaan mielessäni.

Pyhyyden tunnistaminen ja havaitseminen, se on se asia, mistä yritän puhua. Se on ihan eri asia kuin pakotettu uskominen mihinkään. Itse en ole löytänyt kristillistä uskoa teologisessa mielessä, mutta eivät ne välttämättä sulje toisiaan pois, kristillinen usko ja pyhyys :-)

• häirikköuskis

viet sanat suustani .
        Pyhyyden aavistus , itseäni suuremman läsnäolo . Vaikka lapsen viattomassa katseessa , vanhuksen ryppyisissä käsissä....

• kenkri

Onnittelut, olet uskontiellä! Jumala kutsuu sinua, etkä sinä käännä Hänelle selkääsi. Ole kärsivällinen.
      Sanoit rukoilevasi nykyään kerran vuodessa. Raamatussa meitä kehotetaan rukoilemaan lakkaamatta. Ehkä sinun olisi hyvä palata aiempaan, tiiviimpään rukousyhteyteen. Sano vaikka päivittäin:" Herra haluan uskoa, auta minun epäuskoani".
      Altista itsesi Jumalan sanalle hakeutumalla myös kirkkoon sanankuuloon siitä huolimatta, että jo luet itse Raamattua. Jumalan Pyhä Henki ehkä avaa silloin sanaa paremmin. Näin itse olen kokenut. Samalla kirkkokäynnillä voi useimmiten osallistua ehtoolliselle, jossa Jeesus itse on läsnä. Ja Jeesus sanoo:
      "Kaikki ne, jotka Isä minulle antaa, tulevat luokseni, ja sitä, joka luokseni tulee, minä en aja pois."
      Jo nyt haluat uskoa, se riittää Jumalalle. Lopusta pitää Jumala huolen. Kyllä Hän antaa sinulle uskon lahjan, kun on työnsä aloittanutkin.

• huttuako riittää

uskooko vai ei?

Miksi onnittelet "uskontiellä" olemisesta?

• kenkri
        huttuako riittää kirjoitti:

uskooko vai ei?

Miksi onnittelet "uskontiellä" olemisesta?

" Mitä väliä sillä on uskooko vai ei?"

Aloittajalle sillä näyttää olevan kovastikin merkitystä...

• lunta oksilla

Mikähän sinulla on esteenä uskolle? Arvelit, että analyyttisyytesi estää hengellisen kehittymisen, mutta eihän usko ole hengellistä kehittymistä vaan uskoa! Toki siihen liittyy myös uskossa kasvaminen. Analyyttisyys ja usko eivät ole mielestäni mitenkään ristiriidassa keskenään.

Minusta tuntuu, että ihmisillä ylipäänsä on yksi ainoa este uskolle, ja se on se mistä Jeesus sanoi jotenkin niin, että helpompi on kamelin mennä Neulansilmästä kuin rikkaan Jumalan valtakuntaan. Omasta rikkaudesta ei raskisi luopua. Mikähän sinulla on sellaista "rikkautta", josta haluat pitää kiinni, mutta jonka kanssa et mahdu ahtaasta portista? Henkistä laatuahan se ilmeisesti on. Jotakin sellaista, että haluaa tuntea itsensä hyväksi ja puhtaaksi ja mieluiten täydelliseksi, eikä sellaisen edestä tietenkään kenenkään ole tarvinnut kuolla ristillä? Vain syntisten ja pahojen edestä Jeesus siellä kuoli.

Fundeeraan näitä, kun nämä ovat pyörineet itsellä mielessä tässä viime aikoina.

• Aprikoiden

"Mikähän sinulla on esteenä uskolle? Arvelit, että analyyttisyytesi estää hengellisen kehittymisen, mutta eihän usko ole hengellistä kehittymistä vaan uskoa!"

Mutta analyyttisyys vaatii uskon selitystä, jolloin usko tukehtuu.

Kun ei-analyyttinen uskoo, hän uskoo uskoonsa. Vaikka hän sanoo uskovansa Jumalaan, niin tosiasiassa hän luottaa uskon kokemukseensa, tunteeseensa. Jos tuhatta uskovaa pyydetään kuvailemaan Jumalaa, niin kaikki kuvailevat häntä eri tavoin lukuun ottamatta niitä ominaisuuksia, jotka Raamatussa on mainittu. Heillä ei siis ole yhteyttä Jumalaan vaan ainoastaan yhteys tunteisiinsa.

Kun analyyttinen uskoo, hän vaatii vastauksen kysymykseen, mitä on uskon taustalla. Pelkkä usko ei riitä, vaan usko voi syntyä vasta, kun sille on perusteet. Analyyttinen siis vaatii Jumalan mitattavaksi ja tarkkailtavaksi. Hän ei voi uskoa uskon tunteeseen, koska se on niin epämääräinen ja vastaamaton.

• lunta oksilla
        Aprikoiden kirjoitti:

"Mikähän sinulla on esteenä uskolle? Arvelit, että analyyttisyytesi estää hengellisen kehittymisen, mutta eihän usko ole hengellistä kehittymistä vaan uskoa!"

Mutta analyyttisyys vaatii uskon selitystä, jolloin usko tukehtuu.

Kun ei-analyyttinen uskoo, hän uskoo uskoonsa. Vaikka hän sanoo uskovansa Jumalaan, niin tosiasiassa hän luottaa uskon kokemukseensa, tunteeseensa. Jos tuhatta uskovaa pyydetään kuvailemaan Jumalaa, niin kaikki kuvailevat häntä eri tavoin lukuun ottamatta niitä ominaisuuksia, jotka Raamatussa on mainittu. Heillä ei siis ole yhteyttä Jumalaan vaan ainoastaan yhteys tunteisiinsa.

Kun analyyttinen uskoo, hän vaatii vastauksen kysymykseen, mitä on uskon taustalla. Pelkkä usko ei riitä, vaan usko voi syntyä vasta, kun sille on perusteet. Analyyttinen siis vaatii Jumalan mitattavaksi ja tarkkailtavaksi. Hän ei voi uskoa uskon tunteeseen, koska se on niin epämääräinen ja vastaamaton.

Minäkin luotan tunteeseeni, siihen, joka on jossakin syvällä minussa. Se ei ole mitään tunteilua. Se on luottamusta siihen, että olen lunastettu. En ajattele sitä yleensä, se vain on.

Jumalaan on yhteys juuri tuon luottamuksen tunteen välityksellä. Jumala puhuu ihmisen sisimmän kautta. En minä ainakaan ole missään "keskusteluyhteydessä" Jumalaan, vaan kuuntelen vain, mitä sisimmästäni nousee; tavallisia elämän asioita yleensä ja asennoitumista niihin.

Ihminen ei pysty kuvailemaan Jumalaa. Siksi jokaisella on Hänestä omat mielikuvansa, koska ihminen on taipuvainen luomaan mielikuvia. Ne tekevät Jumalasta tavallaan konkreettisemman, mutta ne ovat vain omia mielikuvia.
        Ihminen ei voi mitata eikä tarkkailla Jumalaa. Jumalan äärettömyyttä ja kaikkivaltiutta ihminen ei pysty käsittämään.

Minun ainakin tarvitsee saada ymmärtää uskoni myös järjellä. Se ei aiheuta ongelmia. Järkeni sanoo, että ihminen on psyykkiseltä rakenteeltaan juuri tällainen, lunastusta ja armoa tarvitseva.

• olet melkein ateisti
        lunta oksilla kirjoitti:

Minäkin luotan tunteeseeni, siihen, joka on jossakin syvällä minussa. Se ei ole mitään tunteilua. Se on luottamusta siihen, että olen lunastettu. En ajattele sitä yleensä, se vain on.

Jumalaan on yhteys juuri tuon luottamuksen tunteen välityksellä. Jumala puhuu ihmisen sisimmän kautta. En minä ainakaan ole missään "keskusteluyhteydessä" Jumalaan, vaan kuuntelen vain, mitä sisimmästäni nousee; tavallisia elämän asioita yleensä ja asennoitumista niihin.

Ihminen ei pysty kuvailemaan Jumalaa. Siksi jokaisella on Hänestä omat mielikuvansa, koska ihminen on taipuvainen luomaan mielikuvia. Ne tekevät Jumalasta tavallaan konkreettisemman, mutta ne ovat vain omia mielikuvia.
        Ihminen ei voi mitata eikä tarkkailla Jumalaa. Jumalan äärettömyyttä ja kaikkivaltiutta ihminen ei pysty käsittämään.

Minun ainakin tarvitsee saada ymmärtää uskoni myös järjellä. Se ei aiheuta ongelmia. Järkeni sanoo, että ihminen on psyykkiseltä rakenteeltaan juuri tällainen, lunastusta ja armoa tarvitseva.

"Ihminen ei pysty kuvailemaan Jumalaa. Siksi jokaisella on Hänestä omat mielikuvansa, koska ihminen on taipuvainen luomaan mielikuvia. Ne tekevät Jumalasta tavallaan konkreettisemman, mutta ne ovat vain omia mielikuvia."

Selityksessäsi on loogisia virheitä: ensin kerrot, ettei jumalaa voi kuvailla, mutta seuraavaksi toteat, että jokaisella on hänestä mielikuva. Jumalaa voi joko kuvailla mielikuvituksella tai sitä ei voi kuvailla. Toteat myös, että mielikuvat tekevät jumalasta konkreettisen, todellisen, ja että ihminen on taipuvainen luomaan mielikuvia.

Jos niputan selityksesi yhteen, olet jo hyvin lähellä heikkoa ateistia (katso wikipediasta).

• lunta oksilla
        olet melkein ateisti kirjoitti:

"Ihminen ei pysty kuvailemaan Jumalaa. Siksi jokaisella on Hänestä omat mielikuvansa, koska ihminen on taipuvainen luomaan mielikuvia. Ne tekevät Jumalasta tavallaan konkreettisemman, mutta ne ovat vain omia mielikuvia."

Selityksessäsi on loogisia virheitä: ensin kerrot, ettei jumalaa voi kuvailla, mutta seuraavaksi toteat, että jokaisella on hänestä mielikuva. Jumalaa voi joko kuvailla mielikuvituksella tai sitä ei voi kuvailla. Toteat myös, että mielikuvat tekevät jumalasta konkreettisen, todellisen, ja että ihminen on taipuvainen luomaan mielikuvia.

Jos niputan selityksesi yhteen, olet jo hyvin lähellä heikkoa ateistia (katso wikipediasta).

Sanoin että
        "Ihminen ei pysty kuvailemaan Jumalaa. Siksi jokaisella on Hänestä omat mielikuvansa..."

Huomaa tuo sana SIKSI ja opettele luetun ymmärtämistä.;) Ihminen voi kuvailla omia mielikuviaan Jumalasta, muttei Jumalaa.

• siinäpä sitä

MIHIN haluat uskoa? MIKSI haluat uskoa? Miksi haluat hengellistä kehittymistä? Oletko tutustunut muihin uskontoihin? Haluatko uskoa kuin ev.lutit uskovat vai olisko joku muu uskonto kiinnosta? Lestadilaisuus, mormonit, idän uskonnot...?

• tässäkö syy

siksi, että uskovaiset ovat mainostaneet sinulle uskon olevan jotain valtavan hienoa ja tavoiteltavaa?

• ... niin, että usko olisi jotain henkilökohtaista, omasta sisimmästä kumpuavaa eikä minkäänlaisen (puolesta tai vastaan) mainostuksen tulosta?

Paula, perheneuvoja

• Aprikoiden

"siksi, että uskovaiset ovat mainostaneet sinulle uskon olevan jotain valtavan hienoa ja tavoiteltavaa?"

Olisi kiva, jos elämässä olisi jokin suurempi mieli ja merkitys. Biologinen maailmankatsomukseni on kylmä ja tarkoitukseton. Jos elän sen kanssa loppuun saakka, muutun kylmäksi ihmiseksi. Ateistisbiologinen maailmankatsomus ei olekaan looginen. Siinä on aina mukana uskoa. Uskominen ehkä siis ratkaisisi jonkinlaisen loogisuuspulmankin.

Toinen asia on sitten se, että olen tavoiltani melko uskovainen ja minua toisinaan uskovaksi luullaankin, vaikka olen vahva agnostikko. Olisi kiva, kun voisi löytää kaltaistansa seuraa. Nyt seura vain tuntuu typerältä, koska en usko.

• älyllistä ajattelua

... niin, että usko olisi jotain henkilökohtaista, omasta sisimmästä kumpuavaa eikä minkäänlaisen (puolesta tai vastaan) mainostuksen tulosta?

Paula, perheneuvoja

sisimmästäsi jumalaasi löytänyt, vaan sinulle kerrottiin viimeistään koulussa Jeesuksesta ja hänen ihmeteoistaan kuin joistain todellisista tapahtumista.

Uskovaiset vähättelevät saamansa indoktrinaation vaikutusta.

Toisessa kulttuurissa uskoisit pyhiin lehmiin ja luulisit sitäkin sisimmästä kumpuavaksi uskoksi.

• Mr....
        Aprikoiden kirjoitti:

"siksi, että uskovaiset ovat mainostaneet sinulle uskon olevan jotain valtavan hienoa ja tavoiteltavaa?"

Olisi kiva, jos elämässä olisi jokin suurempi mieli ja merkitys. Biologinen maailmankatsomukseni on kylmä ja tarkoitukseton. Jos elän sen kanssa loppuun saakka, muutun kylmäksi ihmiseksi. Ateistisbiologinen maailmankatsomus ei olekaan looginen. Siinä on aina mukana uskoa. Uskominen ehkä siis ratkaisisi jonkinlaisen loogisuuspulmankin.

Toinen asia on sitten se, että olen tavoiltani melko uskovainen ja minua toisinaan uskovaksi luullaankin, vaikka olen vahva agnostikko. Olisi kiva, kun voisi löytää kaltaistansa seuraa. Nyt seura vain tuntuu typerältä, koska en usko.

Näemme maailmassa selkeän suunnitelmallisuuden, siitä seuraa vääjäämättä ajatus, että täytyy olla myös suunnittelija.

• logiikan harj.
        Mr.... kirjoitti:

Näemme maailmassa selkeän suunnitelmallisuuden, siitä seuraa vääjäämättä ajatus, että täytyy olla myös suunnittelija.

maailmassa näkemäsi suunnitelmallisuus tähtää?
        Mikä tavoite tällä suunnitellulla maailmalla on tarkoitus saavuttaa?

• juutas.
        Aprikoiden kirjoitti:

Olet perimmäisten kysymysten äärellä, eikä triviaali tapauskovaisuus tai älystä vapaa hurmoshenkisyys selvästikään vastaa tarpeitasi. En tiedä, pystytkö löytämään uskoa tai uskontoa joka sinua puhuttelisi, sillä uskonnothan ovat aina viimekädessä harjoittajiensa ilmentymiä. Mitään elämää tai edes ihmistä suurempaa niistä ei lopulta löydy. Perimmäiset kysymykset pysyvät avoimina, vaikka uskottelisikin niihin vastaukset saaneensa.

Elämän tarkoituksen löytämiseen ei usko tai uskonto kuitenkaan mielestäni ole välttämätön. Elämän tarkoitus on siitä hyvä asia, että kukin voi antaa elämälleen haluamansa tarkoituksen. Sitä ei tarvitse omaksua välttämättä muilta eikä siihen tarvita uskontoa.

• Thronos
        Aprikoiden kirjoitti:

Mitä tarkoitat sillä että ateistisbiologinen maailmankatsomus ei ole looginen?

Minusta on hassua olettaa että elämällä pitäisi olla jokin tarkoitus - muu kuin biologinen eli suvun jatkaminen, ja sitäkään tarkoitusta en täytä kun ei minulla ole lapsia. Jos olisi jokin muu tarkoitus niin silloinhan pitäisi olla jokin taho joka sen tarkoituksen on määritellyt ja antanut. Ehkäpä tarkoitusta ei ole ollenkaan, me vain olemme sattuneet saamaan vapaalipun tänne emmekä tiedä miloin lipun voimassaoloaika päättyy.

Minusta elämä on mahdollisuus! On niin paljon mielenkiintoista: musiikki, muu taide, tiede, luonto, psykologia, filosofia, maailman maat ja kulttuurit, uskonnot, oma mieli ja sen toiminta - aika ei edes riitä kaiken tutkimiseen kun pelkkä hiljainen oleilukin on välillä niin nautinnollista.
        Minua se kaikki ei tee kylmäksi vaan saa minut ihmettelyn ja ihailun valtaan ja olen onnellinen kun saan kokea ja tehdä monenlaisia asioita.

Miksi haluat uskoa juuri Jumalaan? Jospa uskoisit vaikka siihen että juuri sinä olet vuosimiljoonien ajan jatkuneen katkeamattoman selviytyjien ja sopeutujien ketjun jälkeläinen - mieti miten haluat elämäsi aikana käyttää niitä ainutlaatuisia ominaisuuksia jotka tekevät sinut juuri sellaiseksi kuin olet.

Jos kaipaat syvällisyyttä ja mystiikkaa niin niitä löydät kyllä omasta itsestäsi niin paljon kuin vain haluat etsiä. Kyseenalaistamalla, tutkimalla ja ajattelemalla löytää oman mielensä avaruudesta asioita joiden rinnalla kristinuskon Jumala on triviaali ja kömpelö hahmo.

• Aprikoiden
        Thronos kirjoitti:

Mitä tarkoitat sillä että ateistisbiologinen maailmankatsomus ei ole looginen?

Minusta on hassua olettaa että elämällä pitäisi olla jokin tarkoitus - muu kuin biologinen eli suvun jatkaminen, ja sitäkään tarkoitusta en täytä kun ei minulla ole lapsia. Jos olisi jokin muu tarkoitus niin silloinhan pitäisi olla jokin taho joka sen tarkoituksen on määritellyt ja antanut. Ehkäpä tarkoitusta ei ole ollenkaan, me vain olemme sattuneet saamaan vapaalipun tänne emmekä tiedä miloin lipun voimassaoloaika päättyy.

Minusta elämä on mahdollisuus! On niin paljon mielenkiintoista: musiikki, muu taide, tiede, luonto, psykologia, filosofia, maailman maat ja kulttuurit, uskonnot, oma mieli ja sen toiminta - aika ei edes riitä kaiken tutkimiseen kun pelkkä hiljainen oleilukin on välillä niin nautinnollista.
        Minua se kaikki ei tee kylmäksi vaan saa minut ihmettelyn ja ihailun valtaan ja olen onnellinen kun saan kokea ja tehdä monenlaisia asioita.

Miksi haluat uskoa juuri Jumalaan? Jospa uskoisit vaikka siihen että juuri sinä olet vuosimiljoonien ajan jatkuneen katkeamattoman selviytyjien ja sopeutujien ketjun jälkeläinen - mieti miten haluat elämäsi aikana käyttää niitä ainutlaatuisia ominaisuuksia jotka tekevät sinut juuri sellaiseksi kuin olet.

Jos kaipaat syvällisyyttä ja mystiikkaa niin niitä löydät kyllä omasta itsestäsi niin paljon kuin vain haluat etsiä. Kyseenalaistamalla, tutkimalla ja ajattelemalla löytää oman mielensä avaruudesta asioita joiden rinnalla kristinuskon Jumala on triviaali ja kömpelö hahmo.

"Mitä tarkoitat sillä että ateistisbiologinen maailmankatsomus ei ole looginen?"

Sitä että ateistisbiologinen maailmankatsomus kieltää uskon, mutta perustaa kuitenkin arvonsa uskoon. En nyt sitten tiedä, onko sillä sen suurempaa merkitystä, uskooko Jumalaan vai arvoihin. Kumpikin usko on perustelematon.

• Thronos
        Aprikoiden kirjoitti:

"Mitä tarkoitat sillä että ateistisbiologinen maailmankatsomus ei ole looginen?"

Sitä että ateistisbiologinen maailmankatsomus kieltää uskon, mutta perustaa kuitenkin arvonsa uskoon. En nyt sitten tiedä, onko sillä sen suurempaa merkitystä, uskooko Jumalaan vai arvoihin. Kumpikin usko on perustelematon.

En kyllä edes tiedä millainen on ateistisbiologinen maailmankatsomus mutta vielä vähemmän ymmärrän mihin uskoon se perustaa arvonsa. Mieluummin vältän puhumasta arvoista ylipäätään, niistä puhuminen on hetteisellä suolla kulkemista. Ei minusta arvo ole mikään synonyymi esimerkiksi sanalle hyve tai ohje. Asioilla ja esineillä saattaa olla tietty arvo ja sekin riippuu siitä keneltä kysyy ja missä tilanteessa ollaan.
        Luottokortti saattaa olla jouluostoksilla oltaessa hyvinkin arvokas mutta autiolla saarella sen arvo saattaa rajoittua siihen miten hyvin sillä pystyy raaputtamaan kuorta puunoksasta.

• Aprikoiden
        Thronos kirjoitti:

En kyllä edes tiedä millainen on ateistisbiologinen maailmankatsomus mutta vielä vähemmän ymmärrän mihin uskoon se perustaa arvonsa. Mieluummin vältän puhumasta arvoista ylipäätään, niistä puhuminen on hetteisellä suolla kulkemista. Ei minusta arvo ole mikään synonyymi esimerkiksi sanalle hyve tai ohje. Asioilla ja esineillä saattaa olla tietty arvo ja sekin riippuu siitä keneltä kysyy ja missä tilanteessa ollaan.
        Luottokortti saattaa olla jouluostoksilla oltaessa hyvinkin arvokas mutta autiolla saarella sen arvo saattaa rajoittua siihen miten hyvin sillä pystyy raaputtamaan kuorta puunoksasta.

"En kyllä edes tiedä millainen on ateistisbiologinen maailmankatsomus mutta vielä vähemmän ymmärrän mihin uskoon se perustaa arvonsa."

Ateistit väittävät, että heillä on moraali. Mihin tämä moraali perustuu, jos ei uskoon siitä, että jotkut asiat ovat oikein ja toiset väärin?

Ilves voi tappaa huvikseen. Terve ihminen ei tapa. Tappamisen estää ainoastaan usko. Sen kummempaa rationaalista perustetta sille ei ole.

• nbvcxz<
        Aprikoiden kirjoitti:

asioita? "..., mutta perustaa kuitenkin arvonsa uskoon." Mihin uskoon he perustavat arvonsa? Mitkä arvonsa?

Ihmisellä on avoimia arvoja ja piiloarvoja. Ihminen määrittelee itse mitkä ovat hänen avoimet arvonsa ja piiloarvonsa.

• Thronos
        Aprikoiden kirjoitti:

"En kyllä edes tiedä millainen on ateistisbiologinen maailmankatsomus mutta vielä vähemmän ymmärrän mihin uskoon se perustaa arvonsa."

Ateistit väittävät, että heillä on moraali. Mihin tämä moraali perustuu, jos ei uskoon siitä, että jotkut asiat ovat oikein ja toiset väärin?

Ilves voi tappaa huvikseen. Terve ihminen ei tapa. Tappamisen estää ainoastaan usko. Sen kummempaa rationaalista perustetta sille ei ole.

En ajattele niinkään että jotkut asiat ovat oikein ja jotkut väärin, että ne voitaisiin varustaa nimilapuilla. Yleensäkään en pahemmin määrittele ja luokittele asioita.

Olen elämäni aikana lukenut ja miettinyt valtavasti erilaisia asioita, mielessäni on eräänlainen suuri säkki jossa on kerättynä kaikki se tieto - virheellinenkin - jota olen kerännyt matkan varrella ja johtopäätökset joita olen niistä tiedoista tehnyt. Kun jossain asiassa pitää tehdä päätös, minä tavallaan kastan sen asian siinä tilanteessa sinne säkkiin ja katson millaisena se tulee ulos. En esimerkiksi voi sanoa että tappaminen on kaikissa tilanteissa väärin mutta tähän asti kaikissa tilanteissa joissa olen kohdannut muita ihmisiä on päätös olla tappamatta - tietenkin - ollut niin selvä ettei sitä käytännössä ole edes tarvinnut miettiä.

Toinen tapa on ajatella millaisessa maailmassa minä itse haluan elää. Yritän elää niin että en itse ainakaan omilla teoillani estäisi maailmaa olemasta sellainen. En halua että joutuisin olettamaan että jokainen vastaantulija löisi minua - siksi en itse lyö vastaantulijoita. Haluaisin että minulle ollaan ystävällisiä - siksi yritän itsekin olla ystävällinen. Haluaisin että jos joudun pulaan joku pelastaisi minut eikä jättäisi kuolemaan - siksi pelastan pikkuotuksia pulasta ja joskus vähän isompiakin.

Kolmanneksi ajattelen että rikkominen on aina suhteettoman helppoa rakentamiseen verrattuna. Ihminen kasvaa ja oppii vuosikausia ja hänet voi tappaa hetkessä. Minusta siinä on jotakin suurta tuhlausta enkä halua tuhlata sillä tavalla - en rikkoa eläinten pesiä, en häiritä, en tappaa.

Lisäksi minulla on ehkä luonnostaan voimakas taipumus tuntea myötätuntoa ja hellyyttä ja iloita sovusta ja muiden auttamisesta.

En siis oikein osaa ajatella että minua estäisi tappamasta usko - ennemminkin käytännön syyt ja oma mielihyvä.

• kuunteleva_kirkko kirjoitti:

... niin, että usko olisi jotain henkilökohtaista, omasta sisimmästä kumpuavaa eikä minkäänlaisen (puolesta tai vastaan) mainostuksen tulosta?

Paula, perheneuvoja

Että usko siirtäisi vuoria ja murskaamot joutuisisvat työttömiksi, kun uskolla voisi murskata kiviä...Voisiko olla niin. Sinisiä ajatuksia, mutta kerros nyt mihin väitteesi perustuu. Siihen, kun sinusta ikään kuin tuntuu siltä, mahdollisesti? Ihan sun omaan mielikuvaan, joka on todennäköisimmin suoraan perseestä kuin se olisi totta. Voidaksesi olla oikeassa, sun pitäisi saada suora yhteys Jumalaan, joka sitten kertoisi sinulle oikean vastauksen. Puhuuko Jumala sinulle selkeitä sanoja ja kertoo sinulle tahdostaan?

• gtyh+++
        Aprikoiden kirjoitti:

Eikö uskovaiset puhu moraalista? Uskotko itse, että tappamisen estää ainoastaan usko ja mikä usko? miä on oikein ja väärin? Miksi tyytyisit siihen miten joku toinen ihminen tai usko määrittelee sen mikä on oikein tai väärin?

• juutas.
        Aprikoiden kirjoitti:

"Mihin tämä moraali perustuu, jos ei uskoon siitä, että jotkut asiat ovat oikein ja toiset väärin? "

- Asioiden oikeellisuus ja vääryys ja hyvyys ja pahuus ovat paljolti suhteellisia. Jos esimerkiksi haen bussilastillisen kodittomia jouluaattona ja tarjoan heille jouluillallisen, se saattaa tuntua hyvältä ja oikealta teolta, mutta joulupöytään kinkuksi päätyneestä porsaasta teossa on varmaankin hyvyys kaukana. Samaten tuo bussikyyti, kuluttaa fossiilisia polttoaineita, samaten kinkun paisto jne. Menikö ihan pieleen koko homma? Olisiko ollut oikeampaa tarjota paikan päällä kylmää kasvisruokaa?

Samaten moraali on pitkälti sopimusasia, miten halutaan yhteiskuntajärjestys säilyttää. Absoluuttisia rajoja tai määreitä ei ole.

" Terve ihminen ei tapa. Tappamisen estää ainoastaan usko"

- Minkä tappamisesta tässä mahtaa olla kysymys? Kyllähän esimerkiksi metsästys on lähinnä huviksi tappamista. Ja jos terve ihminen ei tapa, niin mihin siinä tappamisen estämisessä vielä uskoa tarvitaan?

Kyllä ihan empatian pohjalta voi olla tappamatta ja harjoittamatta väkivaltaa. Ilman uskoakin pitäisi olla selvää, että se aiheuttaa toisille kärsimystä, eikä sellaista haluaisi itsekään kokea, joten parempi tuollaisesta pidättäytyä.

• Aprikoiden kirjoitti:

"Tappamisen estää ainoastaan usko. Sen kummempaa rationaalista perustetta sille ei ole."

Sanoit että sinulla ei ole uskoa. Montako ihmistä siis olet tähän mennessä tappanut?

Jos et yhtään, mikset?

• Aprikoiden
        Schlechterwisser kirjoitti:

"Tappamisen estää ainoastaan usko. Sen kummempaa rationaalista perustetta sille ei ole."

Sanoit että sinulla ei ole uskoa. Montako ihmistä siis olet tähän mennessä tappanut?

Jos et yhtään, mikset?

"Sanoit että sinulla ei ole uskoa. Montako ihmistä siis olet tähän mennessä tappanut?

Jos et yhtään, mikset?"

Koska USKON, että tappaminen on väärin. Uskoni ei kohdistu Jumalaan vaan arvoihin, mutta luonteeltaan se on sokeaa. Muita perusteita arvoilleni ei ole kuin usko.

• ateistiäiti
        Aprikoiden kirjoitti:

"Sanoit että sinulla ei ole uskoa. Montako ihmistä siis olet tähän mennessä tappanut?

Jos et yhtään, mikset?"

Koska USKON, että tappaminen on väärin. Uskoni ei kohdistu Jumalaan vaan arvoihin, mutta luonteeltaan se on sokeaa. Muita perusteita arvoilleni ei ole kuin usko.

mieli tappaa, vaan ajatuskin, että tappaisin jonkun, tuntuu vastenmieliseltä.

Itsepuolustukseksi tai lasten suojelemiseksi voisin tappaa, jos ei muuta keinoa olisi, eikä se tuntuisi minusta väärältä, ainakaan teoriassa ajateltuna. Onneksi en ole sellaiseen tilanteeseen joutunut, en himoitse saada tappaa edes hyvästä syystä.

• häirikköuskis
        Aprikoiden kirjoitti:

Jos et yhtään, mikset?"

että jumala kieltää tappamasta , niin sittenkö voisit niin tehdä??

Suurin osa ihmisistä välttää toisten vahingoittamista vaikka eivät ikinä ole kuulleetkaan kristinuskosta.

• Aprikoiden kirjoitti:

Jos et yhtään, mikset?"

Mutta et siis osaa keksiä yhtään syytä olla tappamatta toisia? Etkö millään keksi mitään järkiperusteita sille, vaikka kuinka miettisit? Oikeastiko? Olet tappamatta vain, koska sinulla on "sokea usko" siihen, että tappaminen on väärin???

Tästä nähdään, että etiikan pitäisi olla koulussa pakollinen aine kaikille. Vaikka uskonnon sijasta, se kun näköjään ei auta tässäkään asiassa.

• Aprikoiden
        Schlechterwisser kirjoitti:

Mutta et siis osaa keksiä yhtään syytä olla tappamatta toisia? Etkö millään keksi mitään järkiperusteita sille, vaikka kuinka miettisit? Oikeastiko? Olet tappamatta vain, koska sinulla on "sokea usko" siihen, että tappaminen on väärin???

Tästä nähdään, että etiikan pitäisi olla koulussa pakollinen aine kaikille. Vaikka uskonnon sijasta, se kun näköjään ei auta tässäkään asiassa.

"Mutta et siis osaa keksiä yhtään syytä olla tappamatta toisia?"

En mitään kestävää periaatetta. Olen mm. vannonut sotilasvalan, jossa sitoudutaan tappamaan ihmisiä. Syy, miksi noudatan moraaliani, johtuu siitä, että uskon moraaliini. Rationaalisia perusteita moraalilleni ei ole.

Jos esimerkiksi ivarastaisin muiden kanssa, yhteiskunta ei toimisi, mutta miksi yhteiskunnan pitäisi toimia? Ei yhteiskunnan toimivuus ole mikään rationaalinen syy. Se perustuu arvoihin, uskoon.

• ..,,,
        Aprikoiden kirjoitti:

En mitään kestävää periaatetta. Olen mm. vannonut sotilasvalan, jossa sitoudutaan tappamaan ihmisiä. Syy, miksi noudatan moraaliani, johtuu siitä, että uskon moraaliini. Rationaalisia perusteita moraalilleni ei ole.

Jos esimerkiksi ivarastaisin muiden kanssa, yhteiskunta ei toimisi, mutta miksi yhteiskunnan pitäisi toimia? Ei yhteiskunnan toimivuus ole mikään rationaalinen syy. Se perustuu arvoihin, uskoon.

eläisit ainakaan mukavasti, jos yhteiskunta romahtaisi? Mistä saisit elintarvikkeita, sähköä, lämpöä, lääkkeitä?

On rationaalista säilyttää yhteiskunta toimivana, jos haluaa elää.

• Thronos
        Aprikoiden kirjoitti:

Eikö ole rationaalista elää yhteiskunnassa niin että voi uskoa elävänsä siinä vielä sittenkin kun itse on vanha, heikko ja ehkä sairaskin eikä jaksa enää kulkea ympäriinsä tappamassa ja varastelemassa vaan ennemminkin on itse potentiaalinen uhri ? Minusta tiettyjen sääntöjen mukaan eläminen ja muihin ystävällisesti suhtautuminen on hyvin rationaalista eikä siihen tarvita ollenkaan noita paljonpuhuttuja "arvoja" jotka minun puolestani voitaisiin jättää paljon vähemmälle pohtimiselle.

Olet tainnut nyt eksyä noihin kaipaamiisi periaatteisiin. Ota rennommin ja luota siihen että toimimalla tilanteen mukaan pärjää yllättävän hyvin. Periaatteet merkitsevät usein hankaluuksia itselle ja toisille.

• Gagarin

Tiedän tunteen. Mutta kysy aivan ensimmäisenä itseltäsi, miksi. Miksi sinulla on tarve uskoa? Mitä sinulta puuttuu? Mitä kuvittelit saavuttavasi?

Aina ei tarvitse anylysoida, riittää että näkee. Nähdä ei tarkoita tässä katsomista. Kun katsot lasiin, näetkö sen puoli täytenä vai tyhjänä?

Epäileminen on aina hyvä, mutta epäily ei saa muuttua kyynisyydeksi. Kyynisyys on myrkkyä, joka tappaa ihmisen luovuuden. Toiset uskovat, vaikka eivät näe. Toset taas eivät usko, vaikka näkevät. Saman asian kääntöpuolet. Minä uskon, kun ITSE näen ja koen. Terve järjen käyttö on aina sallittua ja suositeltavaa.

Jos itse näkisin Jeesuksen, Apollon, Teutateksen tms. laskeutuvan pilvistä tulisilla vaunuilla pasuunoiden pauhatessa, todennäköisesti ensimmäisenä epäilisin mielenterveyttäni. Mutta, jos toisetkin näkisivät täysin saman ja tämä yliolento tulisi paiskaamaan kättä, niin siinä kohdassa olisi kai pakko uskoa.

Monet uskovat että ulkoavaruuden muukalaiset käyvät maassa. Minä en usko, mutta jos lentävälautanen laskeutuisi Valkoisen Talon pihalle, maailmanlaajuisen median seuratessa vieressä suorana lähetyksenä, kun Helium Jeddak paiskaa Osaman ja Juhan Af Granin kanssa käsiä ja lonkeroita tms. ulokkeita yhteen, pakko kai olisi uskoa. Se kyllä riittäisi minulle todisteeksi.

Henkinen kehittyminen ei vaadi mitään muuta, kuin elettyä elämää, suruineen, murheineen ja iloineen. Tosin, ainoastaan kipeät kokemukset kasvattavat. Jos haet valmiita vastauksia, sinusta kasvaa vain näsäviisas lapsi, vaikka sinulla olisi ikää 80 v. Jos taas uskot kaiken pureskelematta kuin lapsi, sinusta ei tule kuin herkkäuskoinen, naivi ja hölmö aikuinen.

Minä en rukoile, koska se on ajan hukkaa. Senkin ajan voi käyttää elämiseen, yhtään sekuntia et saa takaisin.

Vuorenhuipulta löydät ainoastaan sen, mitä sinne viet mukanasi.

• häirikköuskis

tunnen ajattelevani samoin . Mielestäni parasta uskoa on kyselevä epävarmuus . Ja se , että pyrkii aina hyvään , lähimmäisten ja itsensä kanssa . Suo mielellään toisille heidän ilonsa , mutta omakaan onni ei ole keneltäkään pois .

Ja etsiä tietoa on sama kuin etsiä tietä . Minä en tarvitse dogmeja enkä hyväksy kaikkia kuterilaisia oppeja , mutta silti en koe valheelliseksi kuulua kirkkoon , koska haluan jatkaa sitä hyvää , mitä itse, perheeni , lapseni olemme kirkon yhteiskunnallisesta toiminnasta saaneet.

Lue , hyvä ystävä , hengellistä , ateistista tekstiä ja siltä väliltä , agnostikkojen tekstiä , muita uskontoja , muinaisuskontoja , tiedettä . Pidä se mikä on hyvää , rakentavaaa ja tukee elämääsi . Säilytä huumori ja leikkimieli . Älä vain myy sieluasi sen perusteella , että jotkut väittävät vanhan testamentin jumalaa hyväksi , sillä se on kauhea julmuri . Löydät parempaa kun etsit . Todemman Jumalan .

Mitä mieltä kuunteleva kirkko on??

En tahdo johtaa ketään harhaan . Näin olen löytänyt , joka päivä etsien ja kysellen , toisten kanssa ja yksin . Ennen kaikkea etsin totuutta , ei harhakuvitelmia eikä ihmisten keksintöjä uskon dogmeina , joita on .

Mutta tämä on mielenkiintoinen , antoisa tie .

• nicander
        häirikköuskis kirjoitti:

tunnen ajattelevani samoin . Mielestäni parasta uskoa on kyselevä epävarmuus . Ja se , että pyrkii aina hyvään , lähimmäisten ja itsensä kanssa . Suo mielellään toisille heidän ilonsa , mutta omakaan onni ei ole keneltäkään pois .

Ja etsiä tietoa on sama kuin etsiä tietä . Minä en tarvitse dogmeja enkä hyväksy kaikkia kuterilaisia oppeja , mutta silti en koe valheelliseksi kuulua kirkkoon , koska haluan jatkaa sitä hyvää , mitä itse, perheeni , lapseni olemme kirkon yhteiskunnallisesta toiminnasta saaneet.

Lue , hyvä ystävä , hengellistä , ateistista tekstiä ja siltä väliltä , agnostikkojen tekstiä , muita uskontoja , muinaisuskontoja , tiedettä . Pidä se mikä on hyvää , rakentavaaa ja tukee elämääsi . Säilytä huumori ja leikkimieli . Älä vain myy sieluasi sen perusteella , että jotkut väittävät vanhan testamentin jumalaa hyväksi , sillä se on kauhea julmuri . Löydät parempaa kun etsit . Todemman Jumalan .

Mitä mieltä kuunteleva kirkko on??

En tahdo johtaa ketään harhaan . Näin olen löytänyt , joka päivä etsien ja kysellen , toisten kanssa ja yksin . Ennen kaikkea etsin totuutta , ei harhakuvitelmia eikä ihmisten keksintöjä uskon dogmeina , joita on .

Mutta tämä on mielenkiintoinen , antoisa tie .

Häirikköuskiksen usko on kyllä aika mielenkiintoinen. Hän sanoo uskovansa, mutta kuitenkin kumoaa uskovansa.
        Mihin siis uskot tai et usko ?

Oletko siis jonkinlainen agnostikko ?

Ja minkä jumalan olen löytänyt ?

• häirikköuskis
        nicander kirjoitti:

Häirikköuskiksen usko on kyllä aika mielenkiintoinen. Hän sanoo uskovansa, mutta kuitenkin kumoaa uskovansa.
        Mihin siis uskot tai et usko ?

Oletko siis jonkinlainen agnostikko ?

Ja minkä jumalan olen löytänyt ?

missä kohtaa olen kumonnut uskoni ???

Minulle merkityksellisin asia on yksi lause joka kuuluu : Totuutta minä tahdon salatuimpaan saakka!!

Riippuu mitä uskolla tarkoitetaan . On paljon sellaista uskoa , mitä pitäisin paremminkin luulotteluna . Sellaista uskoa , mikä ei ole palanut epäilyksen liekeissä , en pidä uskona.
        Enkä sellaista , mikä pitää kiinni vanhentuneista vanhan testamentin ukaaseista , mitä tietämättömät paimentolaiset tuhansia vuosia sitten ovat päätelleet omasta pelostaan ja ennakkoluuloistaan käsin .

Mutta itse kenenkin usko on asianomaisen yksityisasia , enkä mene kenenkään uskoa arvostelemaan . Siis niin kauan , kuin hän ei uskollaan ala manipuloimaan muita ja että maan lakien pitää mennä hänen , ja raamatun , uskon mukaan . Ja että se on ainoa oikea tapa uskoa .

Sanoin etten tahdo johtaa ketään harhaan , siksi on ihan hienoa , että vastataan . Minun uskoani saa vapaasti arvostella , ja ajatteluani myös . En helposti loukkaannu . Uskoni elää koko ajan , etsin ja kuulostelen ja luen ja hankin tietoa kaikesta . Ja jos on tarvetta ajatella uudelleen asioita , niin rohkeasti näin teen . Jähmeä,muuttumaton usko on kauheaa , epäinhimillistä.
        Kaikella ystävyydellä.

• vastarantalainen

Jos sinulla on halu uskoa Jumalaan, usko se! Mutta onko sinulla halu uskoa Jumalaan, jos seuraavassa lauseessa sanot ,ettet voi!? Minä en nyt muista Raamatun paikkaa, mutta siellä isä tuli pyytämään Jeesusta parantamaan pahasti sairaan poikansa. Jeesus kysyi, että uskotko minun voivan sen tehdä. Epätoivoinen isä huudahti: "Uskon Herra, auta minun epäuskoani!".Usko on Jumalan työ. Kukaan meistä "luonnollisista ihmisistä" ei voi mennä Jumalan luo, ellei hän vedä.Sinua vedetään. Jumala sinua runsaasti siunatkoon!

• Attepalstalla oli tämän avauksen innoittama kirjoitus, jossa pohdittiin mistä ihmiset arvelevat tunnistavansa uskovaisen. Kirjoittaja kertoi, että häntä usein arvellaan uskovaksi, vaikka hän on uskonnottomassa kodissa kasvanut uskonnoton, joka ei juuri tunne edes Raamattua. Siihen eräs nöyrä ja pyhän hengen johdattama ihminen vastasi tälviisiin rakastavasti:

"Vetääkö sinua sitten Pyhä Henki puoleensa? en osaa muuta sanoa10.12.2010 13:10
      Jos puhuu paljon näihin juttuihin viittaavista asioista ja puuhastelee uskovaisen suosimissa asioissa ja pakoissa, voi joku erehtyä pitämään uskovaisena. Oletko kiltti, et kiroile, oletko ystävällinen, et käy kapakoissa, kerro rivouksia, millaiset ovat asenteesi, nauratko rivoille vitseille ym. elätkö avoliiitossa? Jotkut voivat tarkkailla käyttäytymistäsi ja puheitasi.Kun työpaikalle tulee uusi ihminen, porukka tekee omia johtopäätöksiä juuri tällaisten merkkien perusteella. Voihan ateistikin joskus täyttää ulkonaisesti miltei kaikki uskovaiselle tyypilliset kriteerit, vaikka harvemmin. Sitten voi olla, että sinussa heijastuu vain voima (Pyhä Henki), olet esirukousten kohde ja sinussa Jumala tekee itseltäsikin salaisesti omaa työtänsä. Siis sinussa on jokin jonka vain Hengessa vaeltava aistii?"

Miten saisin tällaisen pyhän hengen johdattamaan itseäni? Minäkin tahdon olla muita parempi ihminen!

• vain_ihminen

"...voi joku erehtyä pitämään uskovaisena. Oletko kiltti, et kiroile, oletko ystävällinen, et käy kapakoissa, kerro rivouksia, millaiset ovat asenteesi, nauratko rivoille vitseille ym. elätkö avoliiitossa? ... Voihan ateistikin joskus täyttää ulkonaisesti miltei kaikki uskovaiselle tyypilliset kriteerit, vaikka harvemmin. "

*tähän kuiva naurahdus*

Minä olen sitten ilmeisesti ateisti... jos ulkoisista merkeistä katsellaan. Ajatusmaailma ei vaan mene ateismin puolelle. Kapakissa siis tulee käytyä toisinaan, rivotkin vitsit iskee (enkä arastele niitä kertoilla), tuossa varmasti tarkoitettiin avioliittoa kun kerrottiin uskovan tuntomerkkejä?, itse elän avoliitossa.
        Tästäkö siis johtuu, etten leimaudu arkielämässä uskikseksi... olenko nyt sitten uskova oikeastaan ollenkaan?

Henkistä voimaa ja kauneutta voi aistia kenessä vain. Maailma on täynnä upeita ihmisiä. Se on sitten itse kunkin omassa harkinnassa (uskomuksissa), mistä ajattelee tuon voiman kumpuavan.

• vain_ihminen kirjoitti:

"...voi joku erehtyä pitämään uskovaisena. Oletko kiltti, et kiroile, oletko ystävällinen, et käy kapakoissa, kerro rivouksia, millaiset ovat asenteesi, nauratko rivoille vitseille ym. elätkö avoliiitossa? ... Voihan ateistikin joskus täyttää ulkonaisesti miltei kaikki uskovaiselle tyypilliset kriteerit, vaikka harvemmin. "

*tähän kuiva naurahdus*

Minä olen sitten ilmeisesti ateisti... jos ulkoisista merkeistä katsellaan. Ajatusmaailma ei vaan mene ateismin puolelle. Kapakissa siis tulee käytyä toisinaan, rivotkin vitsit iskee (enkä arastele niitä kertoilla), tuossa varmasti tarkoitettiin avioliittoa kun kerrottiin uskovan tuntomerkkejä?, itse elän avoliitossa.
        Tästäkö siis johtuu, etten leimaudu arkielämässä uskikseksi... olenko nyt sitten uskova oikeastaan ollenkaan?

Henkistä voimaa ja kauneutta voi aistia kenessä vain. Maailma on täynnä upeita ihmisiä. Se on sitten itse kunkin omassa harkinnassa (uskomuksissa), mistä ajattelee tuon voiman kumpuavan.

"Oletko kiltti"

Joskus. Toisinaan ilkeä.

"et kiroile"

Aika harvoin. Vain silloin, kun lyön vasaralla sormeen tai oikein kovasti vituttaa jokin asia.

"oletko ystävällinen"

Mielestäni olen, mutta olen jäävi sanomaan asiasta mitään.

"et käy kapakoissa"

Harvoin, mutta silloin yleensä otankin kännit.

"kerro rivouksia"

Rivoja vitsejä joskus, mutta en kerro rivouksia oikeista ihmisistä.

"millaiset ovat asenteesi"

Kyllä ne minulle kelpaa. Taas tuli se jääviysongelma.

"nauratko rivoille vitseille"

Vain jos ne ovat hauskoja.

"elätkö avoliiitossa?"

En.

Mikä lie testin tulos? Olen ehkä puoliateisti, koska minulla ei aivan kaikkia ateistin synnillisiä paheita ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      364
      8223
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      159
      2572
    3. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      928
    4. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      60
      853
    5. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      25
      826
    6. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      823
    7. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      64
      812
    8. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      12
      810
    9. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      46
      786
    10. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      68
      713
    Aihe