Olen käynyt kouluspykologin luona n. kuukauden ajan ja pääsen kyllä pian diagnoisatavaksikin. Koulupsykologi sanoi, että terveydenhoitaja voi antaa sairaslomaa muutaman päivän, mutta kysymys kuuluukin: Voiko terveydenhoitaja antaa sairaslomaa vaikka masennusta ei oltaisikaan vielä diagnosoitu? Olen siis peruskoulussa vielä.
Sairaslomaa koulusta?
6
6493
Vastaukset
- on koulunkäynti
Kyllähän sairaana poissa voi olla. Jos olet psyykkisesti niin sairas, ettet kykene koulutyöskentelyyn, niin kaipa sitä sairautta pitää sitten potea kotona. Eri asia onkin sitten se, edistääkö kotiin jääminen paranemista vai onko vaarana jälkeen jääminen opinnoissa, minkä seurauksena tuntee itsensä erilaiseksi ja ehkä jopa ymmärtämättömäksi tai tyhmäksi, jolloin itsetunto laskee edelleen.
- lklklkl
mutta itse olen lukiossa ja mulla on hoitosuunnitelma tuolla psykiatrian poliklinikalla, diagnoosina masennus, koulunkäynnistä ei tosiaankaan ole tullut mitään, kovasti olisivat valmiita sieltä kirjoittamaan sairaslomaa ja opettajillani on jo tiedossa syy kroonisiin poissaoloihini. Mieli tekee jäädä kotiin 'sairastamaan'.
Mutta asialla on kääntöpuolensakin. Kuinka hyvää loppujen lopuksi masentuneen ja elämäänsäkyllästyneen on jäädä sängynpohjalle makaamaan ja erkaantua vielä entisestäänkin muusta maailmasta. Koulussa ei tarvitse mennä hyvin, riittää kun tekee sen verran kuin jaksaa ja kyllähän sitä opiskelua voi tehdä helpommaksi; kertoa asiasta koulussa ja tehdä sulle joku vähän kevyempi oppisopimus. Mutta kotiin ei mielestäni kannata jäädä. Koulu on sellanen hyvä yksinkertainen rutiini joka pitää sut kiinni vaikkapa ihan vuorokausirytmissä. Ja juuri tätä rutiininomaista, tuttua ja toistuvaa toimintaa tarvitaan. Se on ihan oikeasti hyväksi sullekin, vaikka välillä vituttaakin. Oltuani osastolla, jossa oli hyvin tarkat aikataulut ja paljon ohjelmaa ja sama aamupala joka aamu, jäin kaipaamaan juuri tuota selkeää rytmiä. Olo oli paljon helpompi kun ei tarvinnut miettiä mitään itse, vaan tiesi tarkasti mitä tapahtuu ja milloin.
Tulipa taas puhuttua paljon.
Lyhyesti; muutama päivä voi varmasti olla ihan hyväkin juttu, mutta älä vain jumitu siihen.- .......
Rutiinista kannattaa pitää kiinni, eikä peiton vetäminen korviin ole sopiva rutiini. Käpertyminen itseensä vain pahentaa masennusta. Mutta toisaalta ei TARVITSE vaatia itseltään enempää kuin jaksaa. Ei koulua tarvitse loistavasti suorittaa, eivät kaikki ole mitään akateemisia lukutoukkia. Pääasia, että pyrkii käymään koulua. Jos on psyykkisiä rajoitteita, varmaan oppilaitoksetkin joustavat, jos vain tietävät näistä ongelmista.
- eijaksaenää...
....... kirjoitti:
Rutiinista kannattaa pitää kiinni, eikä peiton vetäminen korviin ole sopiva rutiini. Käpertyminen itseensä vain pahentaa masennusta. Mutta toisaalta ei TARVITSE vaatia itseltään enempää kuin jaksaa. Ei koulua tarvitse loistavasti suorittaa, eivät kaikki ole mitään akateemisia lukutoukkia. Pääasia, että pyrkii käymään koulua. Jos on psyykkisiä rajoitteita, varmaan oppilaitoksetkin joustavat, jos vain tietävät näistä ongelmista.
Kiitos vastauksista :>
Koulustressini on tällä hetkellä niin suuri, joka viikko on tässä parin kuukauden ajan ollut kokeita, että nyt olisi hyvä pitää muutaman päivän breikki kun ensi viikolla luvassa lisää kokeita.
Ne ovat onneksi viimeiset kokeet.
Haluaisin levätä muutaman päivän jotta jaksan lukea niihin kokeisiin, tuskin jäisin jälkeenkään kun kohta alkaa joululoma ja tunneilla emme tee enää mitään.
Mutta siis voiko se terveydenhoitaja myöntää sitä lomaa vai ei? - eijaksaenää...
eijaksaenää... kirjoitti:
Kiitos vastauksista :>
Koulustressini on tällä hetkellä niin suuri, joka viikko on tässä parin kuukauden ajan ollut kokeita, että nyt olisi hyvä pitää muutaman päivän breikki kun ensi viikolla luvassa lisää kokeita.
Ne ovat onneksi viimeiset kokeet.
Haluaisin levätä muutaman päivän jotta jaksan lukea niihin kokeisiin, tuskin jäisin jälkeenkään kun kohta alkaa joululoma ja tunneilla emme tee enää mitään.
Mutta siis voiko se terveydenhoitaja myöntää sitä lomaa vai ei?Kävin tänään terveydenhoitajalla ja 3 päivää hän pystyy myöntämään mikä käykin ihan passelisti :)
- ..........
eijaksaenää... kirjoitti:
Kävin tänään terveydenhoitajalla ja 3 päivää hän pystyy myöntämään mikä käykin ihan passelisti :)
Hyvä! Asiahan on sitten selvä. Eikä haitannekaan mitään näin lukukauden lopulla :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1416688
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495749- 1234901
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434500Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?533905- 623071
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242452- 422280
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152207