Yksi haluaa pelata varman päälle ja varmuuden vuoksi epäilee loppuun asti.
Epäilee ystävää, eikä koskaan päästä ketään lähelleen,
epäilee hyvää tarkoitusta, eikä anna kauniin toteutua,
epäilee Jumalaa, eikä anna rakkauden koskettaa,
ettei vain särkyisi,
ettei tulisi huijatuksi, hyväksikäytetyksi
ettei vain menettäisi kasvojaan, olisi herkkäuskoinen
ettei mitään menisi hukkaan, ettei maksaisi tyhjästä.
Toinen haluaa antaa mahdollisuuden ja varmuuden vuoksi uskoo loppuun asti.
Luottaa ystävään ja päästää lähelleen,
luottaa hyvään tarkoitukseen ja antaa omastaan
luottaa Jumalaan ja antaa rakkauden koskettaa
senkin uhalla, että taas särkyisi,
ja tulisi huijatuksi, hyväksikäytetyksi
Senkin uhalla, että olisi hölmö, herkkäuskoinen
ja kaikki luottamus lopulta tyhjiin raukeaisi.
Ja kuitenkin kumpikin tietää, mitä tekee,
mutta toinen rakastaa itseään ja toinen vain rakastaa.
Loppuun asti
8
164
Vastaukset
- sumusyreeni
Niin.
Jos tämän matkan päätyttyä yhtäkkiä paljastuisikin, että mitään Jumalaa ei ole ja kaikki päättyyísi siihen, niin mitä minä olisin menettänyt uskomalla ja elämällä uskoni mukaan.
En mielestäni yhtään mitään.
Sitä jotenkin ihmettelee, että jos Jumalaa ei olisi, niin miksi ihmeessä tätä asiaa vastustettaisiin niin paljon.
Silloinhan se olisi vain elämäntapa, joka kuitenkin voittopuolisesti on saanut paljon hyvää tässä elämässä aikaan.- Thronos
Onko sinulle tullut mieleen sellainen asia kuin rehellisyys? Vai elelisitkö ihan mihin tahansa uskoen jos muutkin siihen uskoisivat ja ajattelisit vain että onhan tässä hyviäkin puolia? Pohjois-Koreassakin osataan järjestää upeita paraateja ja voimisteluesityksiä joten kyllä siellä varmaan ihan hyvät oltavat on ja kyllä kai se Kim Jong-il on ihan mukava mies kun sitä niin kovasti siellä rakastetaankin...
Minun uskomiseni ei ole kaupan enkä ala uskoa johonkin vain siksi että siinä on joitakin kivoja puolia jos koen asian kertakaikkiaan epäuskottavana.
Jos se on sinusta itsekästä ja tarkoittaa sitä että ei uskalla rakastaa niin vähänpä ymmärrät.
Jos eläisit maassa jossa sunnuntaisin kokoonnuttaisiin juomaan lasten verta ja syömään lasten lihaa ja jokaista joka ei kulje sähkötuolikoru kaulassa syytettäisiin rakkaudettomaksi ja itsekkääksi niin ehkäpä sinäkin hieman ihmettelisit ja kyselisit? Vai menisitkö innolla mukaan ja ajattelisit että eipä tässä mitään häviäkään?
- Birgit N
Loistava kirjoitelma syventämään stereotyyppistä kristillistä käsitystä.
- sumusyreeni
Pohjimmiltaan usko on kuitenkin heittäytymistä, luottamista, ojentautumista jonkin mukaan, mitä ei fyysisillä silmillään näe.
Toisaalta tälläkin palstalla monen ns. ei uskovan teksteistä kuitenkin huokuu jonkinlainen huuto tai toive.."kyllä minäkin sitten uskoisin, kun vain voisin olla täysin varma"
Eli minun oma ajatteluni on, että täysin ei uskovaa ihmistä ei ole. On vain etsiviä, kyseleviä, epäileviä ...tai sitten kapinoivia, pettyneitä ....
Jossakin syvällä jokainen kyselee.....entäpä jos sittenkin .. - girl22gr
sumusyreeni kirjoitti:
Pohjimmiltaan usko on kuitenkin heittäytymistä, luottamista, ojentautumista jonkin mukaan, mitä ei fyysisillä silmillään näe.
Toisaalta tälläkin palstalla monen ns. ei uskovan teksteistä kuitenkin huokuu jonkinlainen huuto tai toive.."kyllä minäkin sitten uskoisin, kun vain voisin olla täysin varma"
Eli minun oma ajatteluni on, että täysin ei uskovaa ihmistä ei ole. On vain etsiviä, kyseleviä, epäileviä ...tai sitten kapinoivia, pettyneitä ....
Jossakin syvällä jokainen kyselee.....entäpä jos sittenkin ..Totta.kyllä mäkin joskus nuorempana aattelin että Jumalaa ei oo,mutta näin jälkeenpäi aateltuna huomaan että kyllä mulla se usko oli,se oli vaan piilossa jossain kuoren alla.
girl22gr kirjoitti:
Totta.kyllä mäkin joskus nuorempana aattelin että Jumalaa ei oo,mutta näin jälkeenpäi aateltuna huomaan että kyllä mulla se usko oli,se oli vaan piilossa jossain kuoren alla.
Jos ei olisi ollut Raamattua, niin uskominen Jumalaan olisi voinut olla ehkä mahdollista.
Raamatun sotahullu tappaja -Jumala ei koskaan voi olla minun Jumalani.
Jos joskus olisi tuntunut siltä, että Jumala olisi halunnut auttaa tai parantaa, mutta niin ei koskaan ole tapahtunut. Olisi uskoa sellaiseen, mitä ei koe mitenkään olemassa olevana. Turhauttavaa.
On hyvä epäillä, ottaa selvää. Minä voin uskoa vain johonkin todellisen tuntuiseen. Jotain konkreettista, ei pelkkää sokeaa uskoa. Jumala ei ollutkaan sellainen. Kuten en usko ufoihinkaan.
tahtoo ensin uskoa mutta tulee siihen tulokseen ettei se kannata
uskon kohde ei ole uskon eikä kunnioituksen arvoinen eikä edes todennäköinen
kolmas ottaa opikseen ja karistaa niskastaan sen mikä ei toimi
luottaa kuitenkin ihmisiin, jos on aihetta
ei luota enää, jos ei ole aihetta
koska haluaa olla turvallisessa kanssakäymisessä
eikä näe mitään erityisen rakentavaa siinä että tulee huijatuksi
mutta jos tulee silti huijatuksi niin kestää sen ja ottaa opikseen
ja sitäpaitsi haluaa itse päättää mihin rahansa käyttää
kuten sanoit:
"yksi rakastaa itseään ja toinen vain rakastaa"
okei - lisään kuitenkin että
kolmas käyttää järkeään, eikä hänkään ole rakastamatta.- miniä 53
Mitä tarkoittaa se, että luottaa, koska haluaa antaa mahdollisuuden loppuun asti.
Appiukkoni oli alkkis, jonka kanssa kaiken järjen mukaan ei ollut enää hituakaan toivoa. Anoppini oli varmasti realisti ja ymmärsi tilanteen 0.1% ja 99.9%. Silti hän jäi sen 0.1%:n tähden. Appiukko raitistui viiskymppisenä eikä tullut edes uskoon. Sen jälkeen heillä oli kolmisenkymmentä hyvää vuotta.
Luulen, että anoppini persoonalla (kyvyllä elää rinnalla itsellisesti) ja uskollisuudella oli osuutensa raitistumisessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1212328Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2071964Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j581490Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html1741306- 551228
Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä751036Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa63952Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36907- 52884
- 56851