Rahalahjoitukset?

pistaasia

Onko sinulla muita keinoja saada jotain hyvää aikaan kuin lahjoittamalla rahaa? Oletko koskaan kokeillut, miltä tuntuu kun saa aikaan hyvän mielen toiselle sillä, että on lähellä tai saa hymyn sellaisille kasvoille, joilla yleensä sitä ei näe?
Miulla oli tällainen kokemus viimeksi tiistaina. Muutama ihminen sai onnistumisen kokemuksen minun ja muutaman muun avustuksella.

Sitten tämä keskustelupalsta ja käytös täällä.. Aika moni täällä osaa sen toisen ärsyttämisen taidon. Kuinka moni osaa olla ärsyttämättä? Miekään en täällä kaikista pidä kirjoitusten perusteella mutta olen koittanut olla kuitenkin loukkaamatta ketään. Oma käytös kertoo paljon ihmisestä, miun mielestä.

Eikä miulla sinällään ole mitään rahalahjoituksiakaan vastaan mutta se on miusta se helppo tapa. Siinä ei kohtaa niitä ihmisiä ketkä apua oikeasti tarvitsee.

57

769

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirpela

      päivittäin saamaan toisille hyvänmielen aikaan, eilen oli valmiin ruoan vuoro heille, jotka taitavat syödä kunnon sapuskaa aika harvoin :( Niin ja pari ihmistä sai lahjuksia muuten vain :)

      Pari ihmistä korjasi välinsä, helpotus näkyi rouvan silmistä kilometrin päähän. Jokaisen vakavan nassun muuttuessa hymyyn, se on aina voitto elämälle.

      Raha auttaa niitä läheisiä, jotka ovat tietämättömissämme, auttaa voimme vain luoksemme tulevia.

      • Juu, just noita jokapäiväisiä tekoja tarkoitin. Niitä, millä saa jollekin ihmiselle hyvän mielen. Ei sen kohteen tarvitse aina olla edes joku, joka tarvitsee apua tai tukea.

        Kyllä mie tiedän, että rahallakin saa hyvää aikaan. Se on totta, ettei kaikkia voi kohdata tietenkään. Muuten tarvitsisi lähteä maapallon toisellekin puolelle. Halusin nimenomaan laittaa ihmiset miettimään ihan sitä lähiympäristöään. Onhan niitä apuja tarvitsevia ihan lähelläkin. Ja jokainen saa hyvän mielen kun joku on kohtelias tai hymyilee vastaan tullessa. Ei aina tarvitse rahaa tai suuria tekoja :)


    • Tottahan ihmisiä voi muutenkin kuin rahalla auttaa. Spurgu ilahtuu parista eurosta, mutta ventovieras mummo enemmän, kun sille antaa bussissa istumapaikkansa tai avaa oven. Vanha sukulainen ilahtuu puhelinsoitosta tai vierailusta.

      Tällaisella kasvottomalla keskustelupalstalla ärsyttää helposti muita joko tahallisesti tai tahtomattaan. Ihmiset tulkitsevat toisensa väärin nähdessään ruumiinkielenkin, niin onko sitten ihme, että pelkän tekstin perusteella? Eriävä mielipide tulkitaan helposti toisen vähättelyksi tai jopa silkaksi vittuiluksi.

      Puhumattakaan, että jotkut näyttävät purkavan täällä pahaa oloaan. Täällä ei juurikaan tarvitse miettiä, miten toinen reagoi. Oikeassa elämässä monta kertaa jättää jotain sanomatta tai ainakin miettii ensin, miten esittäisi asiansa hienotunteisesti.

      Vihonviimeisenä tietysti ne, jotka yrittävät olla asiallisia nikillään ja sitten vittuilevat puskasta. Typerimmät vaan jäävät siitäkin kiinni, joten onko sitten ihme, että provoilu ja vittuilu ei ole katoavaa kansanperinnettä. Vanha sanonta tietysti muistuttaa, että viisaampi lopettaa ensin, mutta kohtuus se on toisen posken kääntämiselläkin.

      • Nuo on just niitä hyviä tekoja. Mutta kiireessä sellaisetkin voi unohtua. Tai väsyneenä. En miekään aina jaksa olla hyväntuulinen. Mutta miettiä voi silti näitä asioita jokainen kohdallaan :)

        Se pahan olon purku on varmasti helpompaa täällä, kasvottomana. Mutta miun mielestä se ei ole yhtään sen hyväksyttävämpää kuin "oikeassa elämässä" (nuo lainausmerkit sen vuoksi, että onhan tämäkin tavallaan oikeaa elämää).

        Miustakin on ikävää, että puskasta sanotaan niitä ikäviä asioita. Tosin jotkut tekee sen ihan nikilläänkin. Viisaampi lopettaa ensin, fiksuin ei edes aloita :)


      • inhottava mies
        pistaasia kirjoitti:

        Nuo on just niitä hyviä tekoja. Mutta kiireessä sellaisetkin voi unohtua. Tai väsyneenä. En miekään aina jaksa olla hyväntuulinen. Mutta miettiä voi silti näitä asioita jokainen kohdallaan :)

        Se pahan olon purku on varmasti helpompaa täällä, kasvottomana. Mutta miun mielestä se ei ole yhtään sen hyväksyttävämpää kuin "oikeassa elämässä" (nuo lainausmerkit sen vuoksi, että onhan tämäkin tavallaan oikeaa elämää).

        Miustakin on ikävää, että puskasta sanotaan niitä ikäviä asioita. Tosin jotkut tekee sen ihan nikilläänkin. Viisaampi lopettaa ensin, fiksuin ei edes aloita :)

        vaikutat aika rasittavalta ämmältä hymiöines..


      • inhottava mies kirjoitti:

        vaikutat aika rasittavalta ämmältä hymiöines..

        osuva nimi :)


      • istuva mummo

        Kesken työkiireittensä ehtii jakelemaan viisaita neuvojaan palstalla.

        Mä aina puhkeen kyyneliin,
        on Ratikka reilu niin.


    • aamukahvin aika

      käytännössä kohtaat eri puolella suomea asuvat apua tarvitsevat? Ja miten löydät heidät?

      • En mitenkään. Mutta joskus ihmisiä voi auttaa kohtaamallakin. Itseasiassa se on ihan mahdollista useimmille. Pienetkin teot ja asiat voi jollekin olla suuria.


      • ole jo hiljaa
        pistaasia kirjoitti:

        En mitenkään. Mutta joskus ihmisiä voi auttaa kohtaamallakin. Itseasiassa se on ihan mahdollista useimmille. Pienetkin teot ja asiat voi jollekin olla suuria.

        mitä vittua?


      • ole jo hiljaa kirjoitti:

        mitä vittua?

        hiljaa koko ajan. En puhu yksikseni..yleensä.


    • keinoja tavoittaa ihmisiä, jotka eivät ole sun välittömässä läheisyydessäsi? Suora hyvän tekeminen on hyvä, mutta en ymmärrä, miksi rahalahjoituksia pitäisi arvostella. Enkä tiedä, mitä vikaa helpossa avustamisessa on? Miksi sen täytyy olla itseään vaikeampaa?

      Miksi asettaa nuo asiat vastakkain: kohtaamnen ja etäauttaminen, kun ne ovat aika eri tilanteita kohdistuen eri ihmisiin.

      • Muotoilin sen vähän huonosti. Tarkoitin, että rahakin on hyvä keino, mutta joskus voisi miettiä niitä muitakin keinoja. Aina se ei ole mahdollista. Mutta ne pienetkin teot.. niitä mie nyt ajan takaa :) Ei sen tarvitsekaan vaikeaa olla, mutta jos mietit ihmisiä siinä lähellä.. Oisko siinä ketään, joka vaikka saisi paremman mielen kun teet jotain pientä.

        Ei ollut tarkoitus asettaa niitä kahta asiaa vastakkain. Jos jossain asiassa, niin tässä miulla ois itsellä kehitettävää, ilmaisin asiani osittain hieman vinoon :)


    • eniten tulla tehtyä tuota hymyn aiheuttamista ihan arkisissa tilanteissa, vaikka peruskohteliaisuudella, alkaen oven avaamisesta toiselle. Keskiviikkona tein tutulle vartin palveluksen asiassa jonka kanssa se oli tuskailllut tunteja, muttei ollut vain suostunut tarvitsemaan apua, mokoma pöhkö. Eilen jeesin yhden mummelin kinoksien yli kun sillä oli hankaluuksia nyssäköittensä kanssa. Luulen kyllä että minä olin se jolle tuli leveämpi hymy :)

      Kai suunnilleen jokainen osaa ärsyttää (palstalla) muita jos vähänkään viittii yrittää, yhtä lailla on kykyä hyvään kuin pahaankin, ihan oma valinta kumpaa kykyään käyttelee. Mielipiteetkin on monasti sellaisia että niihin liittyy enemmän tunteita kuin järkiperusteita, alkaa helposti savu korvista nousemaan lukiessa?
      Ja kai se joillakuilla tulee ihan luonnostaan, on ehkä tiukasti sisäänrakennettu toimintamalli, ja ehkä jotkut vain ovat sen verran erilaisia persoonia että monella nousee karvat pystyyn ittestäänkin.

      Tartteeko aina kohdatakaan sitä autettavaa? Ja miksi ei voisi tehdä asioita itselleen helpommalla tavalla, tuntuu sekin katsanto järjettömältä että pitäisi valita aina hiukan hankalampi reitti jotta voisi saada sisäisen hyväksynnän hyvälle teolleen? Jos lahjoitat rahoituksena vaikka Nepalilaisille tytöille kymmenen koulupaikkaa kolmeksi vuodeksi, niin ei siinäkään ihmiset kohtaa, mutta jokunen pien ihminen saa aika paljon silti. Ja luultavasti molemmat tahot ajattelevat toisiaan silti lämmöllä.

      • Hyvillä teoilla saa hyvän mielen myös itselle.

        En nyt viitsi toistaa samaa kuin noissa aiemmissa rahalahjoituksen helppoudesta. Oma moka, kun ilmaisin sen huonosti.

        Tuosta täällä netissä ärsyttämisestä.. Toiset ärsyyntyy helpommin kuin toiset. Toiset sitten tykkää ärsyttää. Se on tosiaan oma valinta miten täällä toimii ja käyttäytyy. Itse yleensä jätän todella tökeröihin viesteihin vastaamatta. Kyllä niistä pahoittaa mielen (kai ne tunteet on jokaisella, kuka sitten ottaa herkemmin ja kuka ei), mutta sellaiseen viestiin vastaaminen tuntuu vaan turhalta, täällä kun ei ole kasvokkain sen ihmisen kanssa. Luulen, että monelta jäisi se ikävä asia sanomatta kasvotusten.


    • KoppavaHoro

      päivittäisissä valinnoissa voi tehdä hyvää jollekin taholle, jos asiaa haluaa niin laajasti tarkkailla.
      Ruokaostoksilla, esimerkiksi.

      Jokainen pystyy myös elämään päivittäistä elämää siten, että ilahduttaa jotakuta kerran päivässä. Siis ilman ponnisteluja. Kiittämällä sitä, joka päästää eteensä Kehä I:llä, päästämällä eteensä Kehä I:llä, avaamalla oven jollekin, päästämällä eteensä kassajonossa, varoittamalla huomaamastaan liukkaasta kohdasta, rapsuttamalla naapurin koiraa, jne, jne, jne.

      Parhaita tilanteita ovat sellaiset, joissa kumpikin voittaa. Minä lähden tänään tapaamaan mummoani ja serkkuni perhettä. Molemminpuolista ilahduttamista, vaikka onkin minulle tavallaan velvollisuus näin joulun alla.

      Eläimiä voi hyvinkin ilman rahaa. Turva, lämpö, ruoka (ja huomio) ovat niiden tarvitsemia asioista. Eläinsuojeluyhdistyksille voi lahdoittaa eläinten ruokaa, kodin tekstiilejä lämmikkeiksi ja pehmikkeiksi sekä tarjoutua vapaaehtoiseksi hoitajaksi joko yhdistyksen tiloissa tai kotonaan. Jokainen voi auttaa kaltoinkohdeltua eläintä myös ilmoittamalla näkemästään tai kuulemastaan poliisille tai eläinsuojeluvalvojalle.

      Tottakai rahalahjoitukset ovat helppo tapa. Mutta ei helpossa mitään pahaa ole. Ilman rahaa ei pyöri oikein mikään. Parempi se raha on kuin ei mitään.

      • 12+5

        Olen antanut kaikille tilaa pääkaupunkiseudun ruuhkaisilla teillä :D Helpossa ei voi olla mitään pahaa! Tottahan mummoi ilahtuu kun saa pöytään koiranruokaa.


      • esimerkkejä siullakin.

        Helpossa ei ole pahaa. Mutta aattelisin näin, että sen lisäksi tai sen sijaan, että antaa rahaa, voi myös huomioida niitä kohtaamiaan ihmisiä jotenkin. Edes joskus.

        Kaikilla ei ole sitä rahaa, mitä antaa. Lisäksi jos itse antaisin rahalahjoituksen, niin haluaisin olla varma, että se menee siihen tarkoitukseen mihin sen sanotaan menevän.


    • ariella.a

      Olen tehnyt ilmaisen kotisiivouksen viimeksi ystävälleni, kun se ei itse siihen pystynyt sairautensa vuoksi.
      On muitakin keinoja auttaa ihmistä joka tarvitsee apua.

      Mutta kyllä se on totta, että suomessa asuu lapsiperheitä köyhyydessä ja joulupukki ei käy tänäkään vuonnna.
      Ja jos he eivät kääntyisi jonkin tahon puoleen, ei tulisi lapsille sitä pientäkään lahjaa.
      Kun on noita keräyksiä, siitä ei saisi tehdä isoa numeroa..koska on paljon ihmiisä jotka eivät kykene lahjoittamaan rahaa koska eivät kykene siihen, vaikka tahtoisivat. Ja se taas herättä syyllisyyttä..onko sekään sitten sen hyvän tarkoitus.

      • $$

        Kuka sanoo, että tälläkään palstalla kaikki ovat rahamiehiä. Yhtä hyvin täällä saattaa olla köyhempiä kuin pelastusarmeijan asiakkaat, mutta eivät vain omanarvontunnossaan alennu menemään kerjuujonoon.


      • ariella.a
        $$ kirjoitti:

        Kuka sanoo, että tälläkään palstalla kaikki ovat rahamiehiä. Yhtä hyvin täällä saattaa olla köyhempiä kuin pelastusarmeijan asiakkaat, mutta eivät vain omanarvontunnossaan alennu menemään kerjuujonoon.

        Uskon että täältä löytyy paljon köyhyyttä, olen itsekkin pienituloisiin kuuluva ja en kykene osallistumaan rahan keruisiin.


      • ihmis- ja ikäryhmissä on sitä köyhyyttä ja muitakin elämään ikävästi vaikuttavia asioita.

        Miun mielestä ei kannata tuntea syyllisyyttä siitä, jos ei ole rahaa auttaa. Silloin voi halutessaan auttaa ja huomioida ihmisiä lähellään muilla keinoin.

        Ystäväsi varmasti ilahtui :)


    • Mutta en varmaankaan niitä riittävästi käytä, vaikka yritän. Mikä edes on riittävästi?

      Ihan kaikilla niitä keinoja ei kuitenkaan aina ole. Joku voi olla vaikka sisätiloihin "sidottu", hyvin vähän muita ihmisiä näkemätön, jostain syystä kykenemätön muulla tavoin auttamaan . Silloin "helppo" keino on parempi kuin ei mitään. Vain yhden esimerkin sanoakseni.

      Ja sitten vaikka tällanen esimerkki. Aina kaikki eivät halua tulla juuri tietyn, tutun ihmisen taholta autetuksi. Otetaan vaikka kuvitteellinen tilanne: naapurin lapsiperhe olisi kovasti pelastusarmeijan joulupata-lahjapaketin tarpeessa. Minä näen kadulla joulupadan, mihin käyn laittamassa lahjoituksen ja he saavat pakettinsa. Luulen, että he ilahtuvat siitä huomattavasti enemmän kuin, että menisin "hyvänä ihmisenä" kolkuttamaan heidän ovensa taakse ja sanomaan, että "nyt minä tulin vähän avustamaan teitä, heipä hei vaan!" Itse en ainakaan välttämättä tykkäisi, jos olisin tuossa autettavan asemassa.

      Eli aina kohtaaminen ei ole hyvä asia ja aina sitä kiitollista katsetta ei tarvitse "vastalahjaksi".

      • voi omien kykyjensä ja tahdon mukaan auttaa ja valitsemallaan tavalla. Eihän se sitä tarkoita, että pitäisi tuolla tukka putkella juosta auttamassa joka päivä. Ihan pienilläkin asioilla voi aloittaa ja silloin kun se itselle on mahdollista.

        Aina sitä apua ei ole helppo ottaa vastaan, se on totta mutta eihän sitä tarvitse ihmisille korostaa, että annanpa tämän lahjan kun olet avustuksen tarpeessa. Sehän voi olla vain mukava lahja naapurilta esimerkiksi. Miksei tutulle voisi antaa sitä lahjaa ihan suoraan, miksi siihen tarvitaan ensin se pata. Ja tosiaan se apu voi olla jotain muutakin jos sen pystyy toteuttamaan. Täällä meilläpäin ainakin naapurit on tekemisissä muutenkin keskenään, ei se kynnys nyt niin kovin iso ole auttaa. Meidänkin lapset saa yhdeltä naapuripariskunnalta lahjan joka vuosi. Ei meiltä ole heille kuin joulukortti antaa, mutta autetaan muuten. Esim. lainataan moottorisahaa ym ja me heidän peräkärriään...


      • pistaasia kirjoitti:

        voi omien kykyjensä ja tahdon mukaan auttaa ja valitsemallaan tavalla. Eihän se sitä tarkoita, että pitäisi tuolla tukka putkella juosta auttamassa joka päivä. Ihan pienilläkin asioilla voi aloittaa ja silloin kun se itselle on mahdollista.

        Aina sitä apua ei ole helppo ottaa vastaan, se on totta mutta eihän sitä tarvitse ihmisille korostaa, että annanpa tämän lahjan kun olet avustuksen tarpeessa. Sehän voi olla vain mukava lahja naapurilta esimerkiksi. Miksei tutulle voisi antaa sitä lahjaa ihan suoraan, miksi siihen tarvitaan ensin se pata. Ja tosiaan se apu voi olla jotain muutakin jos sen pystyy toteuttamaan. Täällä meilläpäin ainakin naapurit on tekemisissä muutenkin keskenään, ei se kynnys nyt niin kovin iso ole auttaa. Meidänkin lapset saa yhdeltä naapuripariskunnalta lahjan joka vuosi. Ei meiltä ole heille kuin joulukortti antaa, mutta autetaan muuten. Esim. lainataan moottorisahaa ym ja me heidän peräkärriään...

        en itse ole kauhean hyvin kunnostautunut, jos elämää kokonaisuutena miettii. Siinä ei ainakaan ole ollut sellaista järkevää logiikkaa. Eli olen voinut köyhänä opiskelijana laittaa viimeiset pennoset johonkin "pataan", kun on tuntunut siltä ja sitten taas joskus kun on ollut kukkarossa enemmän, olen saattanut pitää niistä tiukasti kiinni ja ollut hyvinkin epäluuloinen kaikkia avustuksia kohtaan.

        Määrällisesti voi kai sanoa, että olen kunnostautunut enemmän tuossa muussa hyvän mielen tekemisisessä. Vaikkapa nyt siinä naapuriavussa.

        En vain näe mielekkääksi asettaa näitä kahta asiaa vastakkain. En näe niitä vastakohtina, enkä myöskään "rikkaiden" ja "köyhien" vastakkainasetteluna. Jos haluan kärjistää niin olen ollut huomaavinani, että ne jotka auttavat arkielämässä tekoina, tekevät sitä muillakin tavoin, myös avustuksina, jos hiukkasenkin ylimääräistä löytyy.

        Oli tosiaan mulla ihan keksitty esimerkki, tai oliko, en sitä varmaksi voi tietää. Täällä maalla kun naapureiksi kutsutaan kaikkia viiden km:n säteellä olevia, vaikkei heidän kanssaan olisi koskaan sanaakaan vaihtanut, vain tervehtinyt. Lähinaapurit sitten erikseen, ne parin kilsan säteellä asuvat :D
        Ne, joiden kanssa niitä työkaluja vaihdellaan ja pikku lahjoja annetaan.

        Kun nostit otsikkoon rahalahjoitukset, niin niiden tarpeellisuutta halusin vain puolustaa. Se oli pointtini.
        Kaikkien niihin ei toki tarvitse osallistua, riittää kun edes jotkut, joskus, kun siltä tuntuu.


      • Hähä!
        yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        en itse ole kauhean hyvin kunnostautunut, jos elämää kokonaisuutena miettii. Siinä ei ainakaan ole ollut sellaista järkevää logiikkaa. Eli olen voinut köyhänä opiskelijana laittaa viimeiset pennoset johonkin "pataan", kun on tuntunut siltä ja sitten taas joskus kun on ollut kukkarossa enemmän, olen saattanut pitää niistä tiukasti kiinni ja ollut hyvinkin epäluuloinen kaikkia avustuksia kohtaan.

        Määrällisesti voi kai sanoa, että olen kunnostautunut enemmän tuossa muussa hyvän mielen tekemisisessä. Vaikkapa nyt siinä naapuriavussa.

        En vain näe mielekkääksi asettaa näitä kahta asiaa vastakkain. En näe niitä vastakohtina, enkä myöskään "rikkaiden" ja "köyhien" vastakkainasetteluna. Jos haluan kärjistää niin olen ollut huomaavinani, että ne jotka auttavat arkielämässä tekoina, tekevät sitä muillakin tavoin, myös avustuksina, jos hiukkasenkin ylimääräistä löytyy.

        Oli tosiaan mulla ihan keksitty esimerkki, tai oliko, en sitä varmaksi voi tietää. Täällä maalla kun naapureiksi kutsutaan kaikkia viiden km:n säteellä olevia, vaikkei heidän kanssaan olisi koskaan sanaakaan vaihtanut, vain tervehtinyt. Lähinaapurit sitten erikseen, ne parin kilsan säteellä asuvat :D
        Ne, joiden kanssa niitä työkaluja vaihdellaan ja pikku lahjoja annetaan.

        Kun nostit otsikkoon rahalahjoitukset, niin niiden tarpeellisuutta halusin vain puolustaa. Se oli pointtini.
        Kaikkien niihin ei toki tarvitse osallistua, riittää kun edes jotkut, joskus, kun siltä tuntuu.

        pusu


      • Hähä! kirjoitti:

        pusu

        :D


      • yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        en itse ole kauhean hyvin kunnostautunut, jos elämää kokonaisuutena miettii. Siinä ei ainakaan ole ollut sellaista järkevää logiikkaa. Eli olen voinut köyhänä opiskelijana laittaa viimeiset pennoset johonkin "pataan", kun on tuntunut siltä ja sitten taas joskus kun on ollut kukkarossa enemmän, olen saattanut pitää niistä tiukasti kiinni ja ollut hyvinkin epäluuloinen kaikkia avustuksia kohtaan.

        Määrällisesti voi kai sanoa, että olen kunnostautunut enemmän tuossa muussa hyvän mielen tekemisisessä. Vaikkapa nyt siinä naapuriavussa.

        En vain näe mielekkääksi asettaa näitä kahta asiaa vastakkain. En näe niitä vastakohtina, enkä myöskään "rikkaiden" ja "köyhien" vastakkainasetteluna. Jos haluan kärjistää niin olen ollut huomaavinani, että ne jotka auttavat arkielämässä tekoina, tekevät sitä muillakin tavoin, myös avustuksina, jos hiukkasenkin ylimääräistä löytyy.

        Oli tosiaan mulla ihan keksitty esimerkki, tai oliko, en sitä varmaksi voi tietää. Täällä maalla kun naapureiksi kutsutaan kaikkia viiden km:n säteellä olevia, vaikkei heidän kanssaan olisi koskaan sanaakaan vaihtanut, vain tervehtinyt. Lähinaapurit sitten erikseen, ne parin kilsan säteellä asuvat :D
        Ne, joiden kanssa niitä työkaluja vaihdellaan ja pikku lahjoja annetaan.

        Kun nostit otsikkoon rahalahjoitukset, niin niiden tarpeellisuutta halusin vain puolustaa. Se oli pointtini.
        Kaikkien niihin ei toki tarvitse osallistua, riittää kun edes jotkut, joskus, kun siltä tuntuu.

        rahalahjoituksetkin on tarpeen. Tuli ehkä vähän liian kärkkäästi ilmaistua tuo asia aamulla. Mutta näen silti tärkeämmäksi ne muut hyvät teot..se oli se pointti.

        Tää ei vaan sovi miulle tämä aloitusten teko, ei sitten yhtään :)


    • voi saada aikaan jopa olemalla olematta.

      • Voisit kyllä vähän aukaista tätä..


    • dejavuuuuu

      täällä aikaisemmin nimimerkillä Aurinko-79?

      • ,,,

        puhui pohjanmaan murretta ja pistaasia jotain Itä-Suomen miesietä.


      • .....
        ,,, kirjoitti:

        puhui pohjanmaan murretta ja pistaasia jotain Itä-Suomen miesietä.

        ja kirjoittelee nyt katkeria tekstejä avioeropalstalla.


      • Muistan kyllä kyseisen nimimerkin :)


      • ,,, kirjoitti:

        puhui pohjanmaan murretta ja pistaasia jotain Itä-Suomen miesietä.

        just sitä miesietä. Ei mahda mittään, se tarttuu täällä asuessa.


      • ,,,
        pistaasia kirjoitti:

        just sitä miesietä. Ei mahda mittään, se tarttuu täällä asuessa.

        käheä ääni?


      • ,,, kirjoitti:

        käheä ääni?

        Ei, paitsi flunssassa. Miksi kysyt?


      • ,,,
        pistaasia kirjoitti:

        Ei, paitsi flunssassa. Miksi kysyt?

        Onko jollain lähipiirissäsi käheä ääni?


      • ,,, kirjoitti:

        Onko jollain lähipiirissäsi käheä ääni?

        oikein ymmärrä mitä ajat takaa. Saattaa olla tai sitten ei :)


    • BlueNightSatin

      tulis mieleen, että yhteiskuntaa muutettaisiin siten että kaikille järjestetään samat lähtökohdat. Asunto ja ruokaa. Perusedellytykset. Eikä ole kasteja köyhät ja rikkaat. Niin kauan, kun ihmiset on eriarvoisia näissä asioissa, ei voida saavuttaa kaikkien hyvää. :)

      • ariella.a

        Olen huomannut että ns. luokkaerot vain kasvavat vuoi vuodelta.


      • BlueNightSatin
        ariella.a kirjoitti:

        Olen huomannut että ns. luokkaerot vain kasvavat vuoi vuodelta.

        kasvaa ja minusta se jos mikä aiheuttaa tilanteen, että ihmisten eriarvoisuus ja sen myötä kaikki ongelmat kasvaa. Kun lähdettäis siitä, että ihmiselle tärkeät koti ja ruoka olis kaikille tarjolla itsestäänselvyytenä. Ei minään palkkiona, niin kun nyt tahtoo olla. Niin uskoisin että kaikille ihmisille elämä olis silloin helpompaa ja parempaa eikä pahaa oloa olis niikun nyt on. Lähtökohdat olis paremmat ja reilummat. Inhimilliset. Kun nyt ihmiset on hinnoiteltu ja ihmisyys on hinnoilteltu, se väkisinkin ajaa osan porukasta huonompaan asemaan. Eikä missään nimessä aja tasa-arvoa eikä inhimillisyyttä. :(

        Tarve ajaa ihmiset yleensä arvelluttaviin tekoihin...ja ahneus.


      • ariella.a
        BlueNightSatin kirjoitti:

        kasvaa ja minusta se jos mikä aiheuttaa tilanteen, että ihmisten eriarvoisuus ja sen myötä kaikki ongelmat kasvaa. Kun lähdettäis siitä, että ihmiselle tärkeät koti ja ruoka olis kaikille tarjolla itsestäänselvyytenä. Ei minään palkkiona, niin kun nyt tahtoo olla. Niin uskoisin että kaikille ihmisille elämä olis silloin helpompaa ja parempaa eikä pahaa oloa olis niikun nyt on. Lähtökohdat olis paremmat ja reilummat. Inhimilliset. Kun nyt ihmiset on hinnoiteltu ja ihmisyys on hinnoilteltu, se väkisinkin ajaa osan porukasta huonompaan asemaan. Eikä missään nimessä aja tasa-arvoa eikä inhimillisyyttä. :(

        Tarve ajaa ihmiset yleensä arvelluttaviin tekoihin...ja ahneus.

        Muistatko sen ajan kun epikriiseihin oli kirjoitettiin: Kuljettaja on sairastunut......eli lääkärit kirjoitti ihmisen ammatin aina ensin. Enään sitä ei ole vaan se alkaa..nyt iällä. Eli lääkäritkin laittaa tosiaan ihmiset paperilla ihmiset eriarvoiseen asemaan.
        Esim: Kyseessä on 30-vuotias...pälä.


      • hyvä ajatus :)


      • BlueNightSatin
        pistaasia kirjoitti:

        hyvä ajatus :)

        kokisin, että ongelmat on syvemmällä eikä lahjoituksilla tosiaan kuin lievitetään kipua hetkeksi :) Jos kuolio iskee jalkaan, sitä ei auta hoitaminen lääkkeellä, se pitää ambutoida. :)


      • BlueNightSatin
        ariella.a kirjoitti:

        Muistatko sen ajan kun epikriiseihin oli kirjoitettiin: Kuljettaja on sairastunut......eli lääkärit kirjoitti ihmisen ammatin aina ensin. Enään sitä ei ole vaan se alkaa..nyt iällä. Eli lääkäritkin laittaa tosiaan ihmiset paperilla ihmiset eriarvoiseen asemaan.
        Esim: Kyseessä on 30-vuotias...pälä.

        mun mielestä siihin tulis laittaa vaan nimi ja syntymäaika vain kertomaan ajankohdasta jolloin synnyttiin :) Totuus kun on, että mitä toivottomampi tapaus iän tai sairauden puolesta hoito jää retuperälle. Kun ihmisestä ei ole enää yhteiskunnan työjuhdaksi ja rahoittajaksi, se on käytännössä mitätön. Valitettavasti. :(


    • BlueNightSatin

      rahalahjoitukset on vähän kuin burana kipuun, lievittää hetken muttei poista ongelmaa :) Ongelmat korjataan muuttamalla koko systeemiä eli yhteiskuntaa ja sen säädöksiä. :)

      • ja monia asioita voisi jo ennaltaehkäistä yhteiskuntatasolla. Niin ja ne omat pienet asiat ja teot..nekin on tärkeitä.


      • BlueNightSatin
        pistaasia kirjoitti:

        ja monia asioita voisi jo ennaltaehkäistä yhteiskuntatasolla. Niin ja ne omat pienet asiat ja teot..nekin on tärkeitä.

        juurikin näin :) Eri mittakaavoissa toisen auttaminen on minustakin aina hyvä asia. Kun pidetään siitäkin huoli, että ihmisellä on haluja auttaa myös itse itseään. Semmosta hyysäämistä tietyllä tapaa kartan, jos huomaan et ihmiseltä itseltä puuttuu kokonaan halu ratkaista ongelmiaan. Eri asia jos ei ole oikeasti resursseja halusta huolimatta. :) Kaikenkaikkiaan rahavirrat vois aukaista ne joilla sitä rahaa on yli omien tarpeiden. Rikkailla olis varaa, mutta ei monellakaan sydäntä. Ahneutta kyllä riittää.. Vaan nyt muihin puuhiin...


      • anzzy§§

        Oppositio vaatii riittävän perusturvan kaikille, mutta Kataisen porukka aikoo leikata sitä vieläkin.
        Ovat jo itse kirjanneet ylös, että 5000000 köyhien määrä kasvaa ensi vuonna 20% l,100000:lla.
        Palkat on niin alhaalla, että täystyöpäiviäkin tekevä YH tarvitsee toimeentulotukea, eikä siihen riitä rahaa.
        Minulla on eläkekin suurempi, kuin pienet palkat.
        Maaliskuussa tulee takuueläke ja pieneläkeläiset saavat satasen lisää...rahat otetaan asumistukirahoista.

        Silloin minunkin tulot PIENENEVÄT... ei se minua harmita , mutta kitsasta Ratikka-parkaa harmittaa:DD


      • BlueNightSatin
        anzzy§§ kirjoitti:

        Oppositio vaatii riittävän perusturvan kaikille, mutta Kataisen porukka aikoo leikata sitä vieläkin.
        Ovat jo itse kirjanneet ylös, että 5000000 köyhien määrä kasvaa ensi vuonna 20% l,100000:lla.
        Palkat on niin alhaalla, että täystyöpäiviäkin tekevä YH tarvitsee toimeentulotukea, eikä siihen riitä rahaa.
        Minulla on eläkekin suurempi, kuin pienet palkat.
        Maaliskuussa tulee takuueläke ja pieneläkeläiset saavat satasen lisää...rahat otetaan asumistukirahoista.

        Silloin minunkin tulot PIENENEVÄT... ei se minua harmita , mutta kitsasta Ratikka-parkaa harmittaa:DD

        kun en katsele lainkaan tölsyä :) Elokuvia dvd:ltä joskus. Joo Katainen saisi siirtyä muihin tehtäviin näin lyhkäisesti ilmaistuna. Siellä eduskunnassa on niin paljon turhaa sakkia...miks mennä sinne jos ei ees osaa.


      • Hähä!
        BlueNightSatin kirjoitti:

        kun en katsele lainkaan tölsyä :) Elokuvia dvd:ltä joskus. Joo Katainen saisi siirtyä muihin tehtäviin näin lyhkäisesti ilmaistuna. Siellä eduskunnassa on niin paljon turhaa sakkia...miks mennä sinne jos ei ees osaa.

        tötsyä.. kun en lainkaan katsele tötsyä, meinasin sammuttaa tötsyni, hyvä ettei tarvii


    • alv-liskot

      keskustelupalstalla ei nyt ihan ole sama asia kuin "hyvä teko". No, jatkuva, toistuva ja tahallinen loukkaaminen voi olla paha teko - mutta se taas ei tarkoita sitä, että näennäisesti kaikille kiltti kirjoitustyyli (joka ei oikeastaan ota kantaa yhtään mihinkään) olisi jotenkin "hyvä teko".

      Tämä ei ollut kritisointia yksittäistä kirjoittajaa eikä aloittajaa kohtaan. Väitän silti, että palstalla suositaan jonkinlaista näennäiskiltteyttä ja on täälläkin muka niitä parempia ihmisiä.

      Asiaan: olen jo monta kertaa kertonut korjaavani roskia luonnosta. Keväisin käytän puuhaan monta tuntia ja yhteensä noin yhden jäteastian saan täyteen. Tässä on tärkeää se, ettei tule ylimieliseksi eikä kuvittele siivoavansa "niiden muiden" roskia. Jos siellä pissi päähän nousseena poimii ruttaantuneita tölkkejä ja on mielestään helvetin paljon parempi ihminen, homma on ihan pielessä. Se pitää ajatella vain niin, että hoidetaan homma pois.

      • 2 eri asiaa, vaikka liittyykin vähän toisiinsa. Siis ne hyvät teot ja käytös netissä. En vaan jaksa tehdä aloituksia usein, niin laitoin samaan. Tässä oli varmaan tälle vuodelle ihan tarpeeksi.

        Puhut kyllä asiaa..


    • Kesällä kävin kahdesti leikkaamassa kurssikaverin pihanurmikon ja viime talvena lapioin heidän kattonsa lumesta. Tänä talvena lienee sama edessä, pitäisi varmaan käydä katsomassa paljonko siellä katolla nyt on lunta.

      Kyse on pariskunnasta, josta kumpikaan ei kykene ky. töihin.

      • miten luminen talvi tulossa kun nyt on jo niin paljon lunta? Siulla ainakin tekemistä riittää sitten :)


      • Auttakaa heitä
        pistaasia kirjoitti:

        miten luminen talvi tulossa kun nyt on jo niin paljon lunta? Siulla ainakin tekemistä riittää sitten :)

        http://www.autalapsia.fi/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1669
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1518
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1159
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1114
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1092
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      6
      1002
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      974
    8. 6
      960
    9. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      2
      960
    10. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      954
    Aihe