Keskustelussa todettiin, että vain eroonpäässeet voi kertoa totuuden lahkon sisäisestä tilasta!
Ylen aamu tv1...lahkoasiaa
21
445
Vastaukset
En katsonut, kun en omaa digilaitteita ja toosakin on komerossa, mutta aihe on hyvä.
Aiheeseen:
Tuo pitää varmasti paikkansa tietyiltä osin, sen sijaan jos lahkosta poistunut on kovin katkeroitunut (vaikka oolisi katkera ihan aiheestakin), niin hänenkin näkemyksensä on rajoittunut. Tosin se on silti tietyssä mielessä avarampi kuin jonkun, joka näkee asiat vain tietyn uskonnon näkemysten mukaisesti.
Uskon että vasta riittävän pitkä etäisyys (aika/syrjäyttävät tapahtumat) antaa asian tarkastelulle riittävästi objektiivisuutta. Tässkin on se vaara, että ajan kuluessa asiat saattavat jo unohtua.
Kaikkeen näkemykseen myös vaikuttavat omakohtaiset kokemukset ja oma luonne sekä asenne. Kyky itserehellisyyteen ja kykyyn olla armollinen itselleen.- kaksoneII
- karppilahkolainen
--kiertää ovelta ovelle, kauppakeskuksissa,kautta maailman, netissä omat viralliset sivut ;D
- mutulahkolainen
karppilahkolainen kirjoitti:
--kiertää ovelta ovelle, kauppakeskuksissa,kautta maailman, netissä omat viralliset sivut ;D
Jehovantodistajat eivät eristäydy fyysisesti vaan henkisesti.
- kyrsiintynyt
mutulahkolainen kirjoitti:
Jehovantodistajat eivät eristäydy fyysisesti vaan henkisesti.
Minä eristäydyn pahoiksi kokemistani ihmisistä.
Aiheesta.
En tahdo seurustella alkoholistien, narkkareiden,
seksivimmaisten enkä rahaa jumaloivien ihmisten kanssa.
Siihen minua ohjaa terve itsesuojeluvaisto, en tahdo olla samanlainen kuin he .
Paha tarttuu.
Ei tartte olla uskovainen todetakseen sen tosiasian. Vaikeahan se on mihinkään muuhun tulokseen tulla. Tuossakin linkissä käyty keskustelu voisi hyvin koskea jehovantodistajia. Joku yksittäinen kohta taisi olla jota ei voida sellaisenaan jehovantodistajiin soveltaa.
Suljetusta lahkosta voidaan puhua.
"Maailmallisten" ( = muiden kuin jehovantodistajien) seuraa ei suositella, avioliitto tulisi muodostaa ainoastaan jehovantodistajien kesken ja kritiikkiä jehovantodistajuudesta ei saa lukea tai kuunnella.
Vanhinten "Kiinnittäkää huomiota itseenne ja koko laumaan" -kirja avaa kivasti sitä miten vt-seura pyrkii ylläpitämään lahkonsa sulkeutuneisuutta. Kun uusia värvätään, heidät pyritään sulkemaan lahkoyhteisöön ja minimoimaan muut sosiaaliset suhteensa vt-seuran ihannoimalle tasolle. Huomaa miten irvokkaalla tavalla lahkon 'rakkaudellisuus' tuodaan esille, kun sitä seuraava lause luetaan:
"Voit viettää aikaa uusien kanssa muinakin aikoina, kenties käydä heidän kotonaan tai kutsua heidät omaan kotiisi.
Tällainen henkilökohtainen kiinnostus saa heidät näkemään että Jehovan kansan keskuudessa vallitsee aito rakkaus. (Joh. 13:35)
Se täyttää myös tyhjiön, joka syntyy, kun he jättävät entiset toverinsa ja maailmallisen ajanvietteen."- salaisuus?
Vuosikaudet minä ainakin kuuntelin eristäytymisoppia. Ymmärrän kyllä sinua....enhän minäkään aivopesun kokeneena tajunnut sitä. Pelkästään jt säännöstö erottaa joukon "normaaleista" ihmisistä. Samoin vt seuran järjestämä ajanhallinta ei paljonkaa suo aikaa elää kuin muut ihmiset. Onhan makkarassa tietenkin toinenkin pää. Kuka maailmallinen haluais kovin syvällisiä suhteita ylläpitää jt ?
Kyllä moni muukin lahko haalii jäseniä, ovelta ovelle ja kaduilla. Jt historiikkia kun hehkutetaan, niin gramofoonia, sen ajan ihmettä osattiin saarnaamistyössä hyvällä menestyksellä käyttää. Onkin ihmeellistä, että vt seura ei osannut ajoissa lähteä internetin maailmaan. Olisko syynä ollut pelko, että jt maailmankuva avartuu liikaa. Internethän on diktatuurin pahin vihollinen.
Kerran kavereiden kanssa tuli juttua, että missä ovat jt julistajat? Merkille pantavaa on, ettei enää todistajia näy katukuvassa kuin ennen. Ei katutyössä, ei markettien pihoissa. Nykyisin kun näkee saarnajaparin liikkeellä, niin pääsääntöisesti kyseessä on mormoonit. - salaisuus?
kyrsiintynyt kirjoitti:
Aiheesta.
Paha tarttuu.
Ei tartte olla uskovainen todetakseen sen tosiasian.Alkoholismi, narkkaus, materialismi, sexsismi :-)
Sinun on todella hyvä pysyä neljän seinän sisällä ja peittokorvissa. Ole tarkkana, että henkilökunta muistaa lukita oven lähtiessään........ - aamukirkko
salaisuus? kirjoitti:
Alkoholismi, narkkaus, materialismi, sexsismi :-)
Sinun on todella hyvä pysyä neljän seinän sisällä ja peittokorvissa. Ole tarkkana, että henkilökunta muistaa lukita oven lähtiessään........minun ev.lut. sukulaiset juo viinaa yli sietokykynsä, jatkaen sitten uutena vuotena jne.
toivon että he kokisivat herätyksen ja älyäisivät, ettei KIRKOLLISINA pyhäpäivinä
ole pakko juoda itseään tainnoksiin, eikä muulloinkaan... - bailabailajoulu
t-i-u-k-u kirjoitti:
Vaikeahan se on mihinkään muuhun tulokseen tulla. Tuossakin linkissä käyty keskustelu voisi hyvin koskea jehovantodistajia. Joku yksittäinen kohta taisi olla jota ei voida sellaisenaan jehovantodistajiin soveltaa.
saisi olla ikionnellinen kun on päässyt pahaksi kokemastaan yhteisöstä eroon.
Tilalle muuta ja mielekkäämpää toimintaa!
Maailma on avoinna edessä, olkaa ONNELLISIA!
Bailaamaan vaan, kukaan ei kiellä! kyrsiintynyt kirjoitti:
Aiheesta.
Paha tarttuu.
Ei tartte olla uskovainen todetakseen sen tosiasian.>>Minä eristäydyn pahoiksi kokemistani ihmisistä. Aiheesta.
Kukapa sitä väkisin aikaansa viettäisi ihmisen kanssa joiden seuran kokee jollakin tavalla ei toivotuksi, tai joiden kanssa ei kerta kaikkiaan tule toimeen.
>>En tahdo seurustella alkoholistien, narkkareiden, seksivimmaisten enkä rahaa jumaloivien ihmisten kanssa.
Alkoholismi on sairaus. Lähtökohtaisesti on aika itsekäs syy syrjiä ihmisiä pelkän sairauden perusteella. "Seksivimmakin" saattaa olla sairaus. Rahaa jumaloivia ihmisiä on taasen mahdotonta välttää. Sellaista ei väistä edes jehovantodistajien valtakunnansaleilla.
>>Siihen minua ohjaa terve itsesuojeluvaisto, en tahdo olla samanlainen kuin he . Paha tarttuu.
Jos sinusta tuntuu että paha tarttuu helposti ja saatat helposti ratketa narkkaamaan tai vetämään tolkuttomasti habanderia, niin silloin on ehkä parempi välttää tavallista tarmokkaammin ko. aktiviteetteja harrastavien ihmisten seuraa.
>>Ei tartte olla uskovainen todetakseen sen tosiasian.
Ei toki. Lahkomielenhallinta on kuitenkin yksi hyvä keino nähdä maailma pelon läpi, ja korottaa itsensä muiden yläpuolelle.bailabailajoulu kirjoitti:
Bailaamaan vaan, kukaan ei kiellä!>>saisi olla ikionnellinen kun on päässyt pahaksi kokemastaan yhteisöstä eroon.
Näin on, ja ainakin itse olen. Se ei kuitenkaan estä informoimasta lahkon epäinhimillisistä toimintatavoista ja jakaa niitä tietoja joita entisenä lahkolaisena lahkosta omakohtaisen kokemuksen kautta tietää. Monet entiset alkoholistitkin kertovat kokemuksiaan alkoholismista valistamismielessä.
>>Bailaamaan vaan, kukaan ei kiellä!
Ja miksipä kieltäisi.karppilahkolainen kirjoitti:
Mikään uskonto jolla on julistamisvelvollisuus, ei voi olla kokonan eristäytynyt muusta maailmasta.
Todistajien joukossa eniten eristäytyneitä ovat ne, jotka eivät tee normaalia leipätyötä, vaan saavat elantonsa järjestöltä ja seurakuntien lahjoituksista.
Heillä on oma katsantokantansa, jotenon selvää, että samanlaiset lapset leikkivät parhaiten yhdesssä.
Tämä koskee kaikkia muitakin ihmisiä.kyrsiintynyt kirjoitti:
Aiheesta.
Paha tarttuu.
Ei tartte olla uskovainen todetakseen sen tosiasian.Jep, jos ei itse kuulu noihin ryhmiin, ei taatusti viihdy heidän parissaan.
Muu selittely on kokemuksen ja tiedon puutetta.Koivuniemen herran lahko on lahko, joo.
Kuten haastattelusta selvisi, niin määritelmäkin on aika laaja, jos Suomessa on lahkoiksi määriteltäviä 10 - 100.
Ei voida sanoa, että JT-hallintoelimellä olisi oikeus harrastaa seksiä kenen tahansa naispuolisen JT:n kanssa.
Hallintoelin ei voi määrätä JT:n fyysisestä olemuksesta.
Pukeutumissäännöt eivä tole sen kummempia kuin muutenkaan maailmassa, työnhakuvalmennuksessakin annetaan ohjeita siitä miten pitää pukeutua ja saako olla tatskoja tai lävistyksiä.
Mutta työkkäri on kyllä aika lahko, kieltämättä.
Pariskunnan seksi ei kuulu hallintoelimelle, ja jos kuuluu, niin silloin lienee kyse kieroutumasta.
Toki tällaista voi esiintyä, niin heillä kuin muuallakin.
Ruoan suhteen veriruoat ovat ainoat, jota todistajat karttavat, joten sekään ei käy.
Jehovan todistajien uskonto ei ole lahko eikä kultti, vaikka siinä on sellaisia piirteitä.
Laajalti katsottuna mikä tahansa yhteisö, uskonnolinen tai muu, joka noudattaa tuollaisia periaatteita, on kultti tai lahko. KOSKA nämä keskittyvät ihannoimaan jonkun tietyn ihmisen puheita ja tulkintoja.aamukirkko kirjoitti:
minun ev.lut. sukulaiset juo viinaa yli sietokykynsä, jatkaen sitten uutena vuotena jne.
toivon että he kokisivat herätyksen ja älyäisivät, ettei KIRKOLLISINA pyhäpäivinä
ole pakko juoda itseään tainnoksiin, eikä muulloinkaan...Olisi todella toivottavaa, että ihmiset käyttäisivät joulunsa muuhun kuin juomiseen.
- salaisuus?
aamukirkko kirjoitti:
minun ev.lut. sukulaiset juo viinaa yli sietokykynsä, jatkaen sitten uutena vuotena jne.
ole pakko juoda itseään tainnoksiin, eikä muulloinkaan...Ei ryyppäämistä estä uskontokaan. Näin sen hyvin jt aikanani. KIvasti ne ylimääräiset pyhät antoivat bileaikaa ....Joskus tosin pikkukiroilua aiheutti joulunpyhän konventti :-(( Niin ja kesllä juhannuskonventtit.
- pukeutumiskoodi
helel kirjoitti:
Koivuniemen herran lahko on lahko, joo.
Kuten haastattelusta selvisi, niin määritelmäkin on aika laaja, jos Suomessa on lahkoiksi määriteltäviä 10 - 100.
Ei voida sanoa, että JT-hallintoelimellä olisi oikeus harrastaa seksiä kenen tahansa naispuolisen JT:n kanssa.
Hallintoelin ei voi määrätä JT:n fyysisestä olemuksesta.
Pukeutumissäännöt eivä tole sen kummempia kuin muutenkaan maailmassa, työnhakuvalmennuksessakin annetaan ohjeita siitä miten pitää pukeutua ja saako olla tatskoja tai lävistyksiä.
Mutta työkkäri on kyllä aika lahko, kieltämättä.
Pariskunnan seksi ei kuulu hallintoelimelle, ja jos kuuluu, niin silloin lienee kyse kieroutumasta.
Toki tällaista voi esiintyä, niin heillä kuin muuallakin.
Ruoan suhteen veriruoat ovat ainoat, jota todistajat karttavat, joten sekään ei käy.
Jehovan todistajien uskonto ei ole lahko eikä kultti, vaikka siinä on sellaisia piirteitä.
Laajalti katsottuna mikä tahansa yhteisö, uskonnolinen tai muu, joka noudattaa tuollaisia periaatteita, on kultti tai lahko. KOSKA nämä keskittyvät ihannoimaan jonkun tietyn ihmisen puheita ja tulkintoja.naisten työasu on hame/mekko.
Olemmeko lahkolaisia? - salaisuus?
bailabailajoulu kirjoitti:
Bailaamaan vaan, kukaan ei kiellä!Vt kahleet on poikki....Orjuuden sijaan nyt vapaus. No, jos bailattaa, niin ei sitä tarvitse salassa tehdä kuin jt.
Alappa seuraamaan salilla veljiesi ja siskojesi kasvoja bailaajat ja suurkuluttajat löytyy helposti..... - .-.-.-.-.
pukeutumiskoodi kirjoitti:
naisten työasu on hame/mekko.
Olemmeko lahkolaisia?Ilman muuta, ja vielä vanhoillisia. Lisäksi aivan varmasti kaikki pyörii pomon, ja jos ei tämän niin toimitusjohtajan ympärillä. Meneppä olemaan liikaa tai väärällä tavalla eri mieltä hänen kanssaan, niin pääset ulos kalossin kuva kankussa.
Seksuaalinen ahdistelu on töissä tunnettu ilmiö, erityisesti miehet yrittävät käyttää asemaansa hyväksi.
Firmat katsovat myös etteivät kaikenlaisen maineen omaavat henkilöt ole suinkaan sopivia heille töihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa681847- 1001839
- 1371669
- 971411
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo331344MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil3141233- 591191
Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1301092Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa2731039Kuulin juttua että Jeesus on kopioitu krishnasta
Pitääkö paikkansa että kertomukset ovat samat kummankin uskonnon kirjoissa446933