kypsytys ja sopivat kalat

---

On niin pää sekaisin noista vesiarvoista lyhenteistä etten ota mitään tolkkua. Eli nyt (8.12 asti) kypsymässä 200l kypsymätön akvaario. Laitoin 10kg mustaa karkeaa hiekkaa, juurakon, suodattimen päälle ja easy-life käynnistysainetta,turveuutetta, kasviravinnetta, kasveja, kalanruokaa yksi "ruokinta" päivässä
lähtökovuus gh n7 ja kh n12 ja ph7. Hirvensuolaa ostin, mutta kannattaako laittaa ja jos niin paljonko ja käykö myös kaynnissä oleviin akvaarioihini (NO3 10 ja NO2 0,5 käynnissä olevassa)? ? Arvot äsken liuskalla oli NO3 10, NO2 0,5 gh n5 kh n8 ph 7,6. Sitten mitkä kalat mahtavat sopia tälläiseen akvaan? Lehtikala pariskunta olis ajatuksissa. Joku monni. Punatimanttiahven? Sinihuulimalawi? punatimanttiahven? klovninuoliainen? kultapartamonni?(hiekka arveluttaa)

Millaisen akvaarion kiekkokala tarvitsisi? Siis koko ja arvot?
Kuinka nopeasti vedenparannusaine vaikuttaa?
Haittaako, jos hiekkaa imuroi päivittäin?

Siinä nyt jotain kysymyksiä, jotka tuli mieleen

3

387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---------

      Koitan kuumeisesti etsiä vastauksia, mutta virheiden välttämiseksi olisi kiva, jos joku auttaisi. Huomasin, että lahtikala on vähän turhan iso ja voisin ottaa sen tilalle vaikka tiikeribarbeja. Mitkä mahtaisi sopia samaan akvaarioon? Voiko tuon mustan kivimurskan päälle laittaa hienoa hiekkaa, että saisin jonkun monnin, nuoliaisen tai plekon sinne, vai pitääkö hiekka kokonaan vaihtaa.

      Huomasin, että kalanruoka on sitten mädäntynyt pohjalle, joten kannattaako se imuroida tyhjästä akvaariosta pois vai meneekö sitten käynnistys pilalle? Tarviiko tyhjän käynnistyvän altaan vettä ollenkaan vaihtaa, vai vasta kun on kaloja? 200l altaasta olisi tarkoitus tulla "pehmeä".

      Sitten mulla on yksi allas vielä epätasapainossa ja sekin n1kk ikäinen. Haittaako jos vaihtaa 1/3 osa vettä päivittäin? Alussa ruokin liikaa. Kohta tulossa myös 100l allas suoraan käytöstä, jotta voisin lajitella yhteensopivia kaloja myös siihen. Eli lajitteluapua pliis.

      Mitä kovan veden kaloja olisi keltaisten platyjen kanssa? Onko 30 pikkukalaa liikaa 100 l akvaarioon?

    • hoitsukki

      Aquawebistä löytyy tuota kypsytystietoa ja paljon. Lehtikalan akavaario on väh. 250 litraa ja 50 senttiä korkea, joten ei sovi. Kiekkokala vaatii ison altaan ja lämmintä vettä. Malawit tarvitsee taas erilaista vettä että sisustusta kuin ns. seura-akvaariokalat. Partis mahtuu kyllä, ja menee sekä sora että hiekkapohjalla. Miksi imuroisit hiekkaa joka päivä ?

      • -------------

        Nitraatti oli koholla, joten ajattelin että vettä pitää silloin vaihtaa usein. Haittaako?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2274
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2127
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe