Lunta kivijalkaan eritys

pyymies

Vanhan kansatapa oli laittaa lunta kivijalkaan ja näiin eristää taloa, mutta asiasta ollaan
puolta ja vastaan, miten itse toimit talvella, eli kolaatko lunta taloon ympäri kivijalkaan vai et?
Luulisin että ei siitä haittaakaan ole, mutta onko siitä varsinaisesti hyötyä tänäpäivänä?

13

2836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Omakotiasuja"

      että se lumi eristää kivijalkaa eikä siitä tuskin vahikoakaan ole jos ei sitten sulaessaan imeydy betoniin.
      Itse laitoin sokkeliin ulkopuolelle styrox levyt kallioon saakka ja päälystin rappauksella johon roiskin sepeliä.
      Liimasi styroksit tiivite-vaahdolla kiinni betoniin ja pääsin ainakin kylmistä lattioista eroon kerralla.

      • > ... laitoin sokkeliin ulkopuolelle styrox levyt kallioon saakka

        tuo on erittäin järkevää varsinkin jos muutenkin joutuu kaivelemaan vaikkapa salaojia

        lienette huomanneet kerätä täyttömaan sekaan elektroniikka- ym laitteiden pakkauksien styroxit ... siis varsinaisten styroxlevyjen lisäksi


      • lelukuski
        as77 kirjoitti:

        > ... laitoin sokkeliin ulkopuolelle styrox levyt kallioon saakka

        tuo on erittäin järkevää varsinkin jos muutenkin joutuu kaivelemaan vaikkapa salaojia

        lienette huomanneet kerätä täyttömaan sekaan elektroniikka- ym laitteiden pakkauksien styroxit ... siis varsinaisten styroxlevyjen lisäksi

        laittakaa maan alle vaan finn-foamia.styrox vettyy jos salaojat ei pelaa tai levyn kaato ei ole talosta poispäin.finnfoamin eristävyys myö moninkertainen .vettyneitä levyjä tulee vähän väliä vastaan kun kaivetaan talon vieressä märkiä styrox levyjä eli rikkinäisiä sellaisia.korjataan jäätyneitä vesijohtoja.korjataan salaojia,taimuuten kaatoja talosta pois päin.ja muka styrox ei vety.


      • k.kuski
        lelukuski kirjoitti:

        laittakaa maan alle vaan finn-foamia.styrox vettyy jos salaojat ei pelaa tai levyn kaato ei ole talosta poispäin.finnfoamin eristävyys myö moninkertainen .vettyneitä levyjä tulee vähän väliä vastaan kun kaivetaan talon vieressä märkiä styrox levyjä eli rikkinäisiä sellaisia.korjataan jäätyneitä vesijohtoja.korjataan salaojia,taimuuten kaatoja talosta pois päin.ja muka styrox ei vety.

        uretaanilevy on kans hyvä.näissä EI SAA SÄÄSTÄÄ.


    • Perax2

      Itse kasaan lunta seinien viereen, ja on siitä ainakin se hyöty ahtaalla tontilla, että lähiinä sokkelin lämpövuoto sulattaa tai haiduttaa lunta melko tehokkaasti, Eli viikon kuluttua on seinän vieressä ontto kinos, jonka voi sohaista umpeen, ja taas siihen sopii mukavasti lunta.

    • ei tarvetta

      En näe ainakaan omassa talossanin siihen mitään syytä tai ylipäätään mitään hyötyä. Vanhoissa harkanapesissä se voi olla tarpeen ettei varpaat palellu sisällä.

      En halua seinustoille yhtään ylimääräistä sulamisvettä, enkä halua kolata muuta pihaa puhtaaksi ja jäädyttää pihaa syvemmälle. Minusta lumen eristävyys tulee paremmin hyödyksi pihamaalla.

      • Kivijalka

        vanhassa talossa lunta vaan kivijalkaan niin paljon kun jaksaa työntää auttaa varmasti halpa luonnon eriste .


    • Lumetusta

      Olen tehnyt tuon lumella lisäeristyksen talooni joka talvi ja taloni on rakennettu 1976 ja aika heppoiset eristeet. Ilman lumetusta lattiat ovat tosi kylmiä ja nurkissa ja seinän ja lattian rajapinnassa on lämpötila yleensä 10-15 astetta. Lopputalvella olen sitten ennen lumen sulamista lapioinut tuon lumen pois ja näin sulaminen ei ole aiheuttanut kosteusvaurioita.

    • 14+6

      Tässä mietin itsekin samaa, mutta epäilyttää kasata lunta ulkovuoraukseen asti. Jos ilmarako peittyy niin ulkovuorauksen tuuletus heikentyy.

      Mitä mielipiteitä tästä ?

      • Goca kola mies

        Naaapurin isäntä innustu valltavasti kun oli kolannut lumet kivijalkaan ja mökki lämpeni tuntuvasti .Jatkoi kolaamaista katon harjaan asti jatkoi savupiippuun asti ja viimeiset lumen riippeeet meni piipusta alas ja sammutti piisistä tulet .


      • Pohjois tuuli
        Goca kola mies kirjoitti:

        Naaapurin isäntä innustu valltavasti kun oli kolannut lumet kivijalkaan ja mökki lämpeni tuntuvasti .Jatkoi kolaamaista katon harjaan asti jatkoi savupiippuun asti ja viimeiset lumen riippeeet meni piipusta alas ja sammutti piisistä tulet .

        Jos mökissä vetää niin että huuliharppu soi itekseen lattialla ole huoleti.


      • pyymies

        Tuskin talvella on haittaa.-..


      • Hyvää Joulua!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      670
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      491
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      152
      437
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe