Voiko joku neuvoa mitä tee kun lakatessa
spinakkerilla jää lakan sekaan ilmakuplia (veneen
sisustus mahonkia)onko sivellin liian karkea ja
mistä saisi hyvän siveltimen vai mikä
vikana.Lakkaa on ohennetu mielestäni sopivaksi
Ilmakuplia lakassa
36
7818
Vastaukset
- Viisas, kiittäkää minua
Keksinyt itse kysymyksen, johon sitten "viisana"
vastaamaan.
Et ole antanut sekoituksen / ravistelun jälkeen
lakassa olevien ilmakuplien nousta pintaan
( vähintään 1/2 t. )- ilmakupla
lakka seisonut samassa paikassa kaksi vuorokautta
koskematta - tepu
aloittanut keskustelun tällä palstalla
tietääkseni vain pari kartaa. Silloinkin olen
pyrkinyt selvittelemään jotain esillä olevaa
teemaa hieman syvällisemmin. Muuten pyrin vain
vastailemaan veneteknisiin ongelmiin, joita
kanssaveneilijöillä tulee esille. Valitettavasti
tuntemaasi heikkoon itsetuntoon ja haluusi
toisten mollaamiseen minulla ei ole neuvoa. En
myöskään koe tarvetta käyttää useita nimimerkkejä. - Sivellin
tepu kirjoitti:
aloittanut keskustelun tällä palstalla
tietääkseni vain pari kartaa. Silloinkin olen
pyrkinyt selvittelemään jotain esillä olevaa
teemaa hieman syvällisemmin. Muuten pyrin vain
vastailemaan veneteknisiin ongelmiin, joita
kanssaveneilijöillä tulee esille. Valitettavasti
tuntemaasi heikkoon itsetuntoon ja haluusi
toisten mollaamiseen minulla ei ole neuvoa. En
myöskään koe tarvetta käyttää useita nimimerkkejä.Niinkuin monimuukin, valitettavasti.
- Provokattori?
Sivellin kirjoitti:
Niinkuin monimuukin, valitettavasti.
Mistä voit tietää ellet itse ole kirjoittanut
provosointi mielessä. Itse ainakin olen törmännyt
samaan ongelmaan, ja on kiintoisaa lukea muiden
vastauksia pulmaan. - ilmakupla
Sivellin kirjoitti:
Niinkuin monimuukin, valitettavasti.
On valitettavaa että tälla palstalla ja muillakin
vastaavilla palstoilla vierailee aivan liikaa
kauniista ja rohkeista oppia hakeneita kuten tämä
sivellin jotka haluavat vain etsiä muistsa sitä
kieroutta mitä heistä itsestään löytyy ilmeisesti
eniten. - Katsastusmies
?
En nyt ihan saa juonesta kiinni
- Pertsa
Vaihda sivellin sellaiseen kalliiseen (?!)
kullanväriseen pehmeään, niin johan alkaa pintaa
syntymään.- ilmakupla
mistä niitä saa.Olen kokeillut jo kolmea
kallista ,ovat mielestäni liian jäykkiä - Pertsa
ilmakupla kirjoitti:
mistä niitä saa.Olen kokeillut jo kolmea
kallista ,ovat mielestäni liian jäykkiäMyönnän heti alkuun, että olen noviisi näissä
lakkausasioissa. Olen lakannut muutaman veneen
kaapin ja pöydän yms.
Eli suoraan sanoen, en osaa kertoa onko
siveltimeni erikoisen pehmeä vai ei. Se on
normaalia K-Raudan tavaraa.
Toki halvempiin siveltimiin verrattuna se on
huomattavasti pehmeämpi ja pitkäkarvaisempi.
Aikaisemmin yritin lakata sellaisella Sokevan (?)
lakkasiveltimellä (mustat karvat), mutta koin
samoja ongelmia kuin sinä eli kuplia ja
siveltimen jälkiä. Sillä kullanvärisellä
onnistuin ihan OK. - ilmakupla
Pertsa kirjoitti:
Myönnän heti alkuun, että olen noviisi näissä
lakkausasioissa. Olen lakannut muutaman veneen
kaapin ja pöydän yms.
Eli suoraan sanoen, en osaa kertoa onko
siveltimeni erikoisen pehmeä vai ei. Se on
normaalia K-Raudan tavaraa.
Toki halvempiin siveltimiin verrattuna se on
huomattavasti pehmeämpi ja pitkäkarvaisempi.
Aikaisemmin yritin lakata sellaisella Sokevan (?)
lakkasiveltimellä (mustat karvat), mutta koin
samoja ongelmia kuin sinä eli kuplia ja
siveltimen jälkiä. Sillä kullanvärisellä
onnistuin ihan OK.kiitos, siis koorautaan
- Pertsa
ilmakupla kirjoitti:
kiitos, siis koorautaan
Nyt kun oikein ryhdyin asiaa miettimään, niin
tein alussa toisenkin virheen.
Lisäsin liikaa ohennetta ja kuplat johtuivat
ohenteen haihtumisesta.
Ihan vaan vinkiksi...
- HA
Lakkaatko ennen käsittelemätöntä pintaa?
- ilmakupla
kakskytvuotta vanha lakattu mahonki vanha lakka
hiottu pois virttynyt - HA
ilmakupla kirjoitti:
kakskytvuotta vanha lakattu mahonki vanha lakka
hiottu pois virttynytSitten en ehdota ainakaan ensisijaiseksi syyksi
puussa olevaa ilmaa, joka varsinkin vähän
lämmetessään helposti tekee kuplia ensimmäiseen
lakkakerrokseen ja erityisesti nopeasti kuivuviin
kaksikomponenttilakkoihin. Olisiko joku reaktio
kuitenkin mahdollinen vanhan ja uuden lakan
välillä? - .
HA kirjoitti:
Sitten en ehdota ainakaan ensisijaiseksi syyksi
puussa olevaa ilmaa, joka varsinkin vähän
lämmetessään helposti tekee kuplia ensimmäiseen
lakkakerrokseen ja erityisesti nopeasti kuivuviin
kaksikomponenttilakkoihin. Olisiko joku reaktio
kuitenkin mahdollinen vanhan ja uuden lakan
välillä?Olisiko joku reaktio
kuitenkin mahdollinen vanhan ja uuden lakan
välillä?
varsin mahdolliselta.
- tepu
Pyyhittyä hiontapölyt kunnolla ennen lakkausta?
- ilmakupla
liuottimella ja lisäksi tahmliinalla kuplia tulee
aina vaan mielestäni johtuu jäykistä siveltimistä
jo neljää kalista kotimaisä kokeiltu mistä saisi
pehmeämpiä Porista kun ei saa - tepu
ilmakupla kirjoitti:
liuottimella ja lisäksi tahmliinalla kuplia tulee
aina vaan mielestäni johtuu jäykistä siveltimistä
jo neljää kalista kotimaisä kokeiltu mistä saisi
pehmeämpiä Porista kun ei saaOngelmat lakkauksessa johtuvat usein myös
kosteudesta ja ilman kastepisteestä. Jos ulkoilma
on sumuinen tai sateinen, pitäisi lakkaustilan
lämpötilan olla selvästi ulkolämpötilaa
korkeampi. Jos lakkasit lämpimissä sisätiloissa,
niin tämä pointti on tietysti aiheeton. - ilmakupla
tepu kirjoitti:
Ongelmat lakkauksessa johtuvat usein myös
kosteudesta ja ilman kastepisteestä. Jos ulkoilma
on sumuinen tai sateinen, pitäisi lakkaustilan
lämpötilan olla selvästi ulkolämpötilaa
korkeampi. Jos lakkasit lämpimissä sisätiloissa,
niin tämä pointti on tietysti aiheeton.sisällä 20.c kuiva
- tjt
En tunne lakkaasi, mutta ainakin miranolin lakka
menee pilalle jos sen ohentaa lakkabensiinillä,
tulee just semmoisia pieniä ilmakuplia
lopputulokseen. Ainut ja oikea
tärpättiohenteisiin lakkoihin on pineeni tärpätti. - Pekka Huhta
Hyviä vastauksia on jo paljon ja runsaasti
mahdollisia kuplien aiheuttajia on jo käytykin
läpi. Silti vielä yksi on jäljellä:
lakkaustekniikka.
Jos on tottunut vetelemään rätväkkäästi lateksia
navetan seinään niin lakatessa sama tekniikka ei
käy. Itselläni meni hyvin kauan oikean,
rauhallisen tekniikan opetteluun. Pensselin pitää
laskeutua liikkeessä kauniisti lakkapinnalle ja
nousta vedon toisessa päässä yhtä nätisti ylös.
Maalatessa saa vähän lätkiä pensseliä pintaan
eikä tunnu missään, mutta lakatessa se näkyy heti
pinnassa.
Lakkapensseli on ihan omanlaisensa ja milteipä
paikasta riippumatta kunnon lakkapensseli maksaa
vähimmilläänkin lähemmäs satasta kuin
viittäkymppiä. Halpoja 'viisi pensseliä kympillä'-
suteja ei kannata tuoda lakkaustyömaan
lähellekään muuten kuin kyllästykseen.
Pensseliä kannattaa säilyttää pellavaöljyssä tai
vernissassa. Sitä ei siis tarvitse pestä
tärpätillä ja kuivata jokaisen lakkauskerran
jälkeen, vaan se vain suditaan kuivaksi ja
laitetaan astiaan, jossa on pellavaöljyä tai
pellavaöljyvernissaa. Sutia ei saa koskaan jättää
seisomaan astian pohjalle harjastensa varaan.
Ihan hyvä konsti on porata kahvan juureen pieni
reikä, josta voi sitten pujottaa
rautalanganpätkän läpi. Rautalanka jää purkin
reunaa vasten ja harjakset roikkuvat
pellavaöljyssä. Pölyltä suojattuna pensseli
säilyy kuukausia tällaisessa astiassa, joitakin
omiani olen pitänyt jopa vuoden ja jatkanut
lakkaamista taas seuraavana keväänä.
Jos pensselin pesee tärpätillä joka lakkauksen
jälkeen ja jättää kuivumaan niin siihen jää usein
vähäisiä lakan jäämiä, jotka sitten varisevat
seuraavalla kerralla lakan sekaan pölynä ja
näkyvät epätasaisuuksina lakassa. Pellavaöljyn
etuna on sekin että se pitää harjakset pehmeinä.
Pari linkkiä puun kyllästyksestä, lakkauksesta ja
lakoista:
Puuveneen kyllästäminen
http://www.puuvene.net/phuhta/artikkelit/kyllastys
.htm
Kotkan Puuvenekeskuksen Puuvenetohtorin
vastauksia lakoista, maaleista ja
pintakäsittelystä:
http://www.kyamk.fi/puuvenekeskus/vast/maalit.htm
Puuvene-lehden artikkeli lakkauksesta ja lakoista:
http://www.puuvene.net/Lehti/1997-2/lakkaus.html
Eniten kyllä epäilisin huonoa pensseliä ja ehkä
harjoituksen puutetta. Mutta siitä se lähtee.
pekka- ilmakupla
Olen lukenut nuo puuvenelehden artikkelit ja
lakkaustekniikakin oleny rittänyt kehittää
riittävän rauhalliseksi mutta ainahan sitä täytyy
kehittää lisää.Olen käyttänyt sokevan suteja 118
ja 142 lisäkksi CEL587 pitäsi myös olla
kotimainen lisäkksi yhtä rutia ketjun "omaa"sutia
myyjan mukaan hyvää mutta enpä kehuisi.Minusta
nämä sutit jäävät liian auki lakkaan kastettuina
ja sivellessä pitää suti painaa liian
voimakkaasti päin pintaa jotta ne ei harottaisi
ja ilma pääsisi harjasten väliin sutin
tyhjentyessä jatekevätneilmakuplat.Olen
säilyttänyt samalla tavalla roikkumassa
suljettavassa astiassa mutta eipä ole tullut
mieleen tuo pellaveöljy,saataa olla vielä
paremmpi.Yksi syy kyllä ilmeisesti on LIUOTIN
olen käyttänyt lakkabenssiiniä myyjän
neuvosta,aina ennen käytin tärpättiä en vielä ole
ehtinyt kokeilla oulun A1 tärpättiä joka minuulle
neuvo lakan maahantuoja.
Kiitos vastauksesta ja mielenkiinnon
osoituksesta
PS. jos tedät hyän sutikaupan ilmottele
meiläpäin kun ei ole. - ei kiireellä
tuossa sanoitkin jo lähes kaiken mutta suurin syy
kuitenkin on melkoisella varmuudella liian
paksulla lakalla aloitus eli ensimmäiset
kerrokset on ohennettava reilusti ja kun
sekoitatte lakan niin antakaa lakan "seistä"
puolisentuntia ennen työn aloitusta. - teknisen työn opettaja
Siis koskeeko siveltimen säilytysohjeesi (pellavaöljyssä) kaikkia lakkasiveltimiä riippumatta siitä, millaisesta lakasta on kysymys?
Olisiko parempi kuitenkin edelleen säilyttää sivellintä tietysti riippuvassa asennossa pohjasta irti sellaisessa ohenteessa, jolla ko. lakkakin ohennetaan? - Pekka Huhta
teknisen työn opettaja kirjoitti:
Siis koskeeko siveltimen säilytysohjeesi (pellavaöljyssä) kaikkia lakkasiveltimiä riippumatta siitä, millaisesta lakasta on kysymys?
Olisiko parempi kuitenkin edelleen säilyttää sivellintä tietysti riippuvassa asennossa pohjasta irti sellaisessa ohenteessa, jolla ko. lakkakin ohennetaan?Sinänsä voi olla viisasta säilyttää pensseleitä juuri siinä liuottimessa jolla maalikin ohennetaan. Käytän itse venekäytössä vain öljylakkoja ja -maaleja, joille pellava sopii. Toisaalta taas muissa käytöissä (vaikkapa nyt sitten teknisen työn luokassa) liuottimia voi olla paljon isompi leegio ja vesiliukoisien maalien suhteenhan tuo öljyviritys olisi ihan täysi katastrofi.
Tarkennetaan siis: Pehmeiden, perinteisten öljylakkojen kanssa pellavaöljy tai vernissa käy ja on oman kokemukseni mukaan paras pensselien säilytysaine. Modernit, kovat lakat, kaikenlaisista muista pintakäsittelyaineista nyt puhumattakaan voi olla viisaampi säilyttää omassa ohenteessaan.
Näitä höpöttäessäni ei aina muista että on olemassa muukin maailma kuin veneet ja muitakin pintakäsittelyaineita kuin ne perinteiset... :) Koettakaa kestää.
Pekka
- kuplaton
Olen lakannut puupintoja Unica Super -lakalla,
sekä kirkkaalla että puolikirkkaalla. Ohentanut
tärpätillä ekat kerrokset. Sivellin on ollut
Teesin tavallinen lakkasivellin. Minkäänlaisia
ilmakuplia ei ole jäänyt. Eli voisiko vika olla
lakassa ? - lux
Aiemmin käytin Spinnakeria (Yacht varnish), mutta
Le Tonkinois on yliveto. Ei kuplia tai mitään
muitakaan ongelmia.
Spinnu on käyttämistäni lakoista toiseksi paras,
mutta Tonkinois on ehdoton ykkönen.
Muutaman sadan neliön ja muutaman vuoden käytön
jälkeen suosittelen lakan vaihtoa.- ilmakupla
mistä sitä saa
- Pekka Huhta
ilmakupla kirjoitti:
mistä sitä saa
Tope Oy:n sivuilla on paljon asiaa Le
Tonkinoisista. Tarkka osoite on:
http://www.tope.fi/le_tonkinois/index.htm
Sivuilla on myös lista jälleenmyyjistä.
Porissakin näytti olevan peräti kolme ja Raumalla
ynnä siitä etelään puolentusinaa lisää.
Uskoisin että samoista kaupoista löytyy myös
kunnollisia pensseleitä.
Tonkinois on erinomainen lakka ja toinen oma
veneeni on sillä lakattu. Toisaalta se on myös
melko vaativa lakattava alkuun. Pienen
harjoittelun jälkeen sillä saa kyllä loistavaa
pintaa aikaan.
Niin ja muuten: noilla kotisivuilla puhutaan
hyvästä suojauksesta neljällä lakkakerroksella,
mutta se riittää vain sisäkäyttöön kuivalla
maalla. Veneessä sopiva määrä on kuudesta
kymmeneen kerrosta.
Pekka - ILMAKUPLA
Pekka Huhta kirjoitti:
Tope Oy:n sivuilla on paljon asiaa Le
Tonkinoisista. Tarkka osoite on:
http://www.tope.fi/le_tonkinois/index.htm
Sivuilla on myös lista jälleenmyyjistä.
Porissakin näytti olevan peräti kolme ja Raumalla
ynnä siitä etelään puolentusinaa lisää.
Uskoisin että samoista kaupoista löytyy myös
kunnollisia pensseleitä.
Tonkinois on erinomainen lakka ja toinen oma
veneeni on sillä lakattu. Toisaalta se on myös
melko vaativa lakattava alkuun. Pienen
harjoittelun jälkeen sillä saa kyllä loistavaa
pintaa aikaan.
Niin ja muuten: noilla kotisivuilla puhutaan
hyvästä suojauksesta neljällä lakkakerroksella,
mutta se riittää vain sisäkäyttöön kuivalla
maalla. Veneessä sopiva määrä on kuudesta
kymmeneen kerrosta.
PekkaSUURKIITOS JAHYVÄÄ JOULUA
- Norppa
ILMAKUPLA kirjoitti:
SUURKIITOS JAHYVÄÄ JOULUA
Vanhaan hiottuun ja puhdistettuun jalopuuhun
pitää alustaa reippaasti tärpätillä. 75%
tärpättiä ja 25% vernissaa tai pellavaoljyä.
Sutii kaksi kertaa, pensselistä ei väliä.
Anna kuivua kolme vuorokautta. Sen päälle voit
vetää mitä lakkaa tahansa, myös chel-lakkaa. Ei
kupli. - Norppa
ILMAKUPLA kirjoitti:
SUURKIITOS JAHYVÄÄ JOULUA
Vanhaan hiottuun ja puhdistettuun jalopuuhun
pitää alustaa reippaasti tärpätillä. 75%
tärpättiä ja 25% vernissaa tai pellavaoljyä.
Sutii kaksi kertaa, pensselistä ei väliä.
Anna kuivua kolme vuorokautta. Sen päälle voit
vetää mitä lakkaa tahansa, myös chel-lakkaa. Ei
kupli. - Pekka Huhta
Norppa kirjoitti:
Vanhaan hiottuun ja puhdistettuun jalopuuhun
pitää alustaa reippaasti tärpätillä. 75%
tärpättiä ja 25% vernissaa tai pellavaoljyä.
Sutii kaksi kertaa, pensselistä ei väliä.
Anna kuivua kolme vuorokautta. Sen päälle voit
vetää mitä lakkaa tahansa, myös chel-lakkaa. Ei
kupli.Vernissan tai pellavaöljyn veto puuhun auttaa
kyllä pohjustamaan pintaa, mutta vain pari
kerrosta ohennettua pellavaöljyä on aika mitätön
kyllästys. Se auttaa pikkuisen lakan
kiinnipysymistä, mutta varsingin rungosssa on
kyllä syytä kyllästää puu paljon paremmin.
Ohjeita löytyy esim. osoitteesta
http://www.puuvene.net/phuhta/artikkelit/kyllastys
.htm
Pekka
- Densa
Kannattaa jättää lakkaus ammattimiesten
tehtäväksi, ja pyytää muijalta fyrkat. - niin minäkin otan
Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Et kerro, onko kyse uudesta puupinnasta, jota ei ole koskaan ennen lakattu/maalattu. Myös eri puulajit käyttäytyvät hieman eri tavoin suhteessa toisiinsa.
Kun teet töitä, niin selvitä aina ensin, millä aineella on aikaisemmin lakattu ja millä aineellä kyllästetty. Jatka näihin yhteensopivalla tuotteella. Kaikki lakat eivät käy kaikkien kyllästysaineiden päälle. Tietoja näistä yhteensopivuusasioista saat kultakin lakkavalmistajalta tai jälleenmyyjältä.
Tämän jälkeen huolehdi puhtaudesta sekä eritoten siitä, että hyvälaatuiset välineesi (mm. sivellin) ovat koko ajan "lyönnissä". Älä tingi ohenneasioissa, vaan pysy linjassa valmistajan valittuasi. Ohenteita on monenlaisia ja laatuisia ja oletettavasti et ole hankkinut kokemusta niistä vielä tarpeeksi. Älä tee niin nytkään. Oman veneen laittaminen ei ole se paikka, jossa aletaan harjoittelemaan ja tekemään kokeiluja. Pinnat ovat vaikeasti hiottavissa ja työläitä puhdistaa jne. Miksi siis tehdä turhaa työtä?
Onko kosteusprosentti, lämpötila sekä ilmassa että kohteessa sopiva lakkaamiseen?
Mielipiteet eri lakoista hajoavat eri syistä. Suurimmaksi osaksi kysymys on affektiivistista asioista, osalla perustelluistakin seikoista eli koetusta pitäaikaisesta käytöstä. Lakan soveltuvuus ja kestävyys kohteeseensa ei suinkaan ole punnittu sen levittämisvaiheessa, vaan vuosien myötä veneen käytön myötä. Lakkapinnan tulisi kestää pidempää kuin yhden kesän tai kaksi ...
Olettaisin, että huonoja lakkoja ei myynnissä ole ollenkaan. On vain huonoja käyttäjäkokemuksia, samanlaisia kuin sinun tässä on ollut. Kuten huomaat, ovat useat heti lyömässä ostamasi lakan "roskiin", vaikka maailmassa on varmasti enemmän (kuin näitä arvostelijoita on yhteensä) tyytyväisiä kyseisen lakan käyttäjiä kuin tyytymättömiä.
Lopuksi suojaa ihosi ja hengityksesi sekä silmäsi roiskeilta ja huuruilta, joita käyttämistäsi aineista lähtee. Huolehdi riittävästä tuuletuksesta, jonka järjestäminen veneen sisätiloihin on aina ongelma. Tarkoitus ei kaiketi ole myrkyttää itseään.
Varo itsesyttymisvaaraa, etenkin jos käytät esim. pellavaöljyyn tms. perustuvia menetelmiä. Tarkoitus ei liene polttaa venettäsi ja kenties koko telakkaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197