Olisi hyvä saada:
-maantien minimileveyteen 4 metriä lisää (eli 2 metriä per kaista)
-yksisuuntaisia "rinnakkaisia" väyliä, jotka saattavat olla halvempia koska ne on tehty yhdistämään etäisempiä paikkoja eli reitissä on enemmän valinnanvaraa kun reitin ei tarvitse mennä joka pikkukylän kautta ja muutenkin nykyään osataan suunnitella paremmin kuin joskus vanhoja reittejä vedettäessä (monet maantiethän ovat syntyneet siihen missä lehmät ovat kulkeneet tuhat vuotta sitten tms. ja sitten sitä polkua on vähä kerrallaan levennetty ja parannettu asfalttitieksi).
-lisää ohituskaistoja
Olisiko parempi saada 4 metrin levennys 100 kilometrin matkalle vai 2 metrin levennys 200 kilometrin matkalle? (Tässä kaava on luultavasti mutkikkaampi ja erilainen eri osissa maata. ) Entä jos levennys on 500-2000 metrin pätkissä siellä mihin se on halvinta laittaa maaston puolesta? Olisiko jatkuvasti vaihtelevasta leveydestä jopa enemmän haittaa kuin hyötyä? Ehkä sellaiset levennykset kannattaa varata kevyelle liikenteelle, parkkeeraukseen ja extra-marginaaliksi? Siihen voisi joku sanoa, että maanteillä on kevyttä liikennettä niin vähän, ettei sitä varten kannata leventää. Mutta sellaista liikennettä on vähän juuri siksi koska tilaa on kiusallisen niukasti.
Tien levennys ei välttämättä paranna turvallisuutta jos ylinopeudet samalla lisääntyvät väärän turvallisuudentunteen vuoksi. Siksi jokaisen kaaharinkin on kysyttävä itseltään onko kasvanut nopeusvalvonta ja ehkä pakolliset ylinopeusrajoittimet sopiva hinta leveämmistä teistä. Otanko ylinopeusrajoittimen jos saan 4 metriä lisää leveyttä maanteihin? (omasta puolestani: tuntuu hyvältä kaupalta)
Entä yksisuuntaiset 2 kaistan rinnakkaisväylät, monta prosenttia tulee säästöä jos jätetään asfaltoimatta? Mitä jos tiettyyn paikkaan menevät rekat pakotetaan käyttämään rinnakkaisväylää vaikka se olisi vähän pidempi tai nopeusrajoitus tiukempi?
Pohdittavaa prioriteeteista
4
500
Vastaukset
- dappa
Jos ajatellaan näin että "Olisiko parempi saada 4 metrin levennys 100 kilometrin matkalle vai 2 metrin levennys 200 kilometrin matkalle?"
Niin kyllä paras olisi saada edes 20 sentin levennys 2000 kilometrin matkalle - MOTtiA
Halvimmaksi tulee jättää tuollaiset aivopierut tekemättä kokonaan. Että ihan asfaltoimatta. Herääppä jo.
- MOTtiA
Niin meneppä sinä jo etukäteen lunastelemaan noita maa-alueita noihin "rinnakkaisväyliisi". Jos persiis kestää ehdotella isännille... Kerro kesäkuussa, miten kävi.
- toinen juttu
noita pohtijoita oikein tulee. Vai oliko viikonloppuna mennyt kiljut ja lasolit sekaisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192460- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292132Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201674Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871583Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2771388
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131369- 1301346