Olisi hyvä saada:
-maantien minimileveyteen 4 metriä lisää (eli 2 metriä per kaista)
-yksisuuntaisia "rinnakkaisia" väyliä, jotka saattavat olla halvempia koska ne on tehty yhdistämään etäisempiä paikkoja eli reitissä on enemmän valinnanvaraa kun reitin ei tarvitse mennä joka pikkukylän kautta ja muutenkin nykyään osataan suunnitella paremmin kuin joskus vanhoja reittejä vedettäessä (monet maantiethän ovat syntyneet siihen missä lehmät ovat kulkeneet tuhat vuotta sitten tms. ja sitten sitä polkua on vähä kerrallaan levennetty ja parannettu asfalttitieksi).
-lisää ohituskaistoja
Olisiko parempi saada 4 metrin levennys 100 kilometrin matkalle vai 2 metrin levennys 200 kilometrin matkalle? (Tässä kaava on luultavasti mutkikkaampi ja erilainen eri osissa maata. ) Entä jos levennys on 500-2000 metrin pätkissä siellä mihin se on halvinta laittaa maaston puolesta? Olisiko jatkuvasti vaihtelevasta leveydestä jopa enemmän haittaa kuin hyötyä? Ehkä sellaiset levennykset kannattaa varata kevyelle liikenteelle, parkkeeraukseen ja extra-marginaaliksi? Siihen voisi joku sanoa, että maanteillä on kevyttä liikennettä niin vähän, ettei sitä varten kannata leventää. Mutta sellaista liikennettä on vähän juuri siksi koska tilaa on kiusallisen niukasti.
Tien levennys ei välttämättä paranna turvallisuutta jos ylinopeudet samalla lisääntyvät väärän turvallisuudentunteen vuoksi. Siksi jokaisen kaaharinkin on kysyttävä itseltään onko kasvanut nopeusvalvonta ja ehkä pakolliset ylinopeusrajoittimet sopiva hinta leveämmistä teistä. Otanko ylinopeusrajoittimen jos saan 4 metriä lisää leveyttä maanteihin? (omasta puolestani: tuntuu hyvältä kaupalta)
Entä yksisuuntaiset 2 kaistan rinnakkaisväylät, monta prosenttia tulee säästöä jos jätetään asfaltoimatta? Mitä jos tiettyyn paikkaan menevät rekat pakotetaan käyttämään rinnakkaisväylää vaikka se olisi vähän pidempi tai nopeusrajoitus tiukempi?
Pohdittavaa prioriteeteista
4
490
Vastaukset
- dappa
Jos ajatellaan näin että "Olisiko parempi saada 4 metrin levennys 100 kilometrin matkalle vai 2 metrin levennys 200 kilometrin matkalle?"
Niin kyllä paras olisi saada edes 20 sentin levennys 2000 kilometrin matkalle - MOTtiA
Halvimmaksi tulee jättää tuollaiset aivopierut tekemättä kokonaan. Että ihan asfaltoimatta. Herääppä jo.
- MOTtiA
Niin meneppä sinä jo etukäteen lunastelemaan noita maa-alueita noihin "rinnakkaisväyliisi". Jos persiis kestää ehdotella isännille... Kerro kesäkuussa, miten kävi.
- toinen juttu
noita pohtijoita oikein tulee. Vai oliko viikonloppuna mennyt kiljut ja lasolit sekaisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paras olisi vain unohtaa
Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop791469- 681225
Mietitikö nainen koskaan
Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.1051133huono omatunto
johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.55964Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia
Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?144960Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma169909Päätin juuri että
En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi32842Onnistuit sohaisemaan mua
Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan59814- 61796
- 77695