Kihomadot - onko selviytymistarinoita?

ei ees paljo kutissu

Saattaa olla, että tämä aihe on tällä sivustolla ollut esillä jo moneen kertaan, mutta kun en itse löytänyt kuin yhden ketjun niin aloitanpa uuden.

Yhdeksänvuotiaalla tyttärelläni todettiin kihomadot viime viikolla siten, että tiistai-iltana tyttö löysi elävän madon pyllyn pesun yhteydessä. Päiväkotiajoilta meillä oli vielä kaapissa Pyrviniä (silloin otettiin varmuuden vuoksi vaikkei matoja ikinä löytynytkään), ja keskiviikkona kakasta löytyi selkeästi kihomatoja. No, heti tietysti tiedotusta lähipiirille ja siivousrumba käyntiin. Pyysin vielä tutulta lääkäriltä Vermoxit niin ollaan nyt kyllä hyvin lääkitty.

Mutta tässä tulee ihan neuroottiseksi. Minä siivoan ja siivoan ja siivoan ja siivoan. Lakanat on vaihdettu puhtaisiin joka yöksi, pyllyä pestään päivittäin ja vaihdetaan pikkareita, ja käsiä pestään n. 5 kertaa tunnissa... Valokatkaisimet, pöntön nuppi, kaukosäätimet, puhelimet ym. tavarat joihin kosketaan usein, pyyhitään monta kertaa päivässä. Siivous on ollut "kesken" jo monta päivää, niin että olen imuroinut paikkoja monta kertaa päivässä ja luutunnutkin jo osan paikoista kahteen otteeseen. Vessa on kokenut tehopesun Tolulla. Pyykkikone ja kuivuri ovat päällä lakkaamatta. Mattoja ei ole tuotu takaisin, eikä tuodakaan ennen kuin ovat vielä muutaman päivän tuulettuneet. Osan matoista myös pesen.

Tietenkin otamme toisen lääkekuurin 10 - 14 vrk kuluttua.

Mutta kun ihmisten kanssa madoista keskusteltaessa ja nettiä lukiessa saa ihan toivottoman kuvan. Siis ettei niistä madoista pääse eroon ennen kuin pitkän kamppailun jälkeen. Ja uusintatartunta on sittenkin mahdollinen. Meillä näitä matoja löytyi myös siskon perheestä, sekä yhdeltä lapsen kaverilta. Juuri tämän kaverin kanssa lapseni on ollut tosi vähän tekemisissä, kyläilleet vain pari kertaa toisillaan eikä ikinä yökyläilyä. Molemmat perheet olivat alun perin sitä mieltä, että heillä ei missään tapauksessa voi olla matoja. Mutta asiaan perehdyttyään matoja kuitenkin löytyi. No, lapseni läheisimmän kaverin perhe on kerta kaikkiaan sitä mieltä että heillä niitä matoja ei ole, ei millään. Kuitenkin ovat ottaneet lääkekuurin kertaalleen.

Itselläni on kohtuullisen valoisa näkemys siitä, että uusintatartunnan toisista lapsista (tai aikuisista) saamme estettyä. Itse terveydenhuollon koulutuksella varustettuna pesen käsiä jatkuvasti. Lapsellani on myös paha vilja-allergia, joten senkin takia joudun aina pesemään kädet ennen kuin annan lapselleni yhtään mitään syötävää. Lapsi ei ehkä tähän mennessä ole oppinut arvostamaan käsien pesua, mutta luulisinpa että tämän jälkeen muistaa pestä kätensä silloinkin kun en ole vieressä muistuttamassa, siksi lujille tämä rumba on lapsellakin ottanut.

Jonkin verran mietin sitä, mistä madot meille tulivat. Mutta en kauheasti, nehän ovat tarttuva vitsaus ja voivat tarttua mistä vaan, ei kukaan perhe niitä yksinään generoi =) Enempi huolehdin sitä että kenelle kaikille me on se tartutettu, ja se harmittaa. Sitä minä ihmettelen, miten joku kontaktiperheemme suhtautuu asiaan niin ehdottomasti, että meillä ei ainakaan niitä ole. No, se on jokaisen oma asia jos haluaa persuksissaan matoa kuljettaa - minä suhtaudun enempi tosissaan ja olen tosiaan yhden rumban pitänyt jo lapsen päiväkotiaikana vaikkei meillä matoja todettukaan, jollakin hoitokaverilla niitä silloin oli. Onko niin että ajatuskin siitä että niitä itsellä olisi, inhottaa niin paljon että mieluummin sulkee asian pois mielestään. No, ihan miten vaan. Itse olen hyvin tyytyväinen että tartunta jäi kiinni ja saadaan toivottavasti hoidettua.

Tässä matomasennuksen katkerassa alhossa lämmittäisi, mikäli joltakulta löytyisi kunnon selviytymistarina. Taikka muita kokemuksia kihomadoista.

19

12286

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinen matolainen

      vaikka en ensiksi uskonutkaan että vois olla. Kaveri perheessä oli ja seurasin sitä tuskittelua sivusta ja ajattelin että onneksi meidän ei tarvi moista kokea. Sähkö lampulla tiirasin lasten persuksia mutta mitään ei näkynyt.

      No, sitten mainitussa kaveri perheessä homma uusiutui muutaman kuukauden kuluttua. Sillä kertaa äiti melkein itkien pyysi meiltä muilta ystävä perheiltä että otettas lääkkeet, myös hoitopaikkaan vei asiaa pontevammin eteenpäin. Mekin otettiin lääkkeet ja vähän huvin vuoksi kaiveltiin kakat. Ensin ei löytynyt mitään, mutta eipä ollut kakkakaan muuttanut väriä. Eli kakan pitää olla punaista että sitä kannattaa kaivella. Sitten kun punaista kakkaa kaiveltiin, kyllähän sieltä niitä meidän kahdelta alle kouluikäseltä löytyi. Eipä muuta kuin lääkkeitä ottamaan ja siivoamaan. Kahteen kertaan jouduttiin ottamaan ne kaksi kuuria. Joka kerta siivottiin.

      Tiedän neuroottisuuden. Ja kyllähän se homma vähän vaikutti ihmis suhteisiin. Kaikki meidän yhteisissä piireissä ei halunneet ajatella koko asiaa. Me ja ne muut ollaan kyllä tekemisissä mutta tuolla ensiksi sairastuneella kaveri perheellä saattoi välit joidenkin kanssa viilentyä. Minulle jäi syyllisyys siitä, ettei otettu asiaa tosissaan kun niitä kavereiden lapsista eka kerralla löytyi. Mies ei asiaan hirmu positiivisesti suhtautunut ollenkaan, mutta viis miehestä, lasten terveys on tärkeämpi. Vaikka eihän näissä madoissa varsinaisesta sairaudesta ole kysymys, kiusallisesta vaivasta vain.

      Itse en halua niitä matoja omassa enkä lapseni perseessä kasvattaa. Niin tästä eteenpäin kun jollakin lähi piirissä on epäilyskin, otetaan varmuuden vuoksi lääkkeet ja kaivellaan paskat.

      Sinun lapsi on jo niin iso, että jospa osaisi kätensä pestä. Huono tuuri on käynyt teillä, mistä tartunta nyt sitten lie tullutkin. Vähemmän te ootte niitä eteenpäin levittäny, noin ison lapsen kanssa, ennemminkin joku pienempien lapsien perhe on teihin tartuttanu. Tai kerho tai joku muu semmonen.

      Ai niin ei meilläkään oireita ollut. Toinen tenavista kyllä jälki käteen ajateltuna oli hirveä pyörimään nukkuessaan, mutta ei se heräillyt. Pyllyänsä niistä ei kaivellut kukaan, ja sentään aika tarkkaan lapsia seuraan kun ne on vielä koti hoidossa.

      Tsemppiä!

      • Anonyymi

        Vermox ilman reseptiä - https://euhealth24.com/fi/drug/vermox
        pyrvin ei tehoa niin hyvin matoihin koska se vain lamauttaa madot eikä tee mitään toukille ja munille...vermox taas tappaa madot sekä toukat sentakia on vermoxilla helpompi päästä madoista eroon. kihomadoilla ei ole mitään koukkuja tms.lapamadolla kylläkin


    • mato mamma

      meillä on kahdesti vieraillut kihomato-pentele. Eka kerralla menin ihan paniikkiin ja huusholli pestiin katosta lattiaan. Klorite haisi ja IHAN KAIKKi pestiin tai pakastettiin tai jemmattiin varastoon puoleksi vuodeksi. Toisella kertaa en jaksanut enää. Tein normaalin viikkosiivouksen kaksi kertaa, eli lääkkeenottojen jälkeen. Sillä niistä päästiin. Nyt ei ole muutamaan vuoteen madot meillä pesiny :)

      • ketjun aloittaja

        Mistä huomasitte madot? Minkä ikäiset lapset teillä oli?

        Kiitos jo ensimmäisestä vastauksestasi!


      • mato mamma
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        Mistä huomasitte madot? Minkä ikäiset lapset teillä oli?

        Kiitos jo ensimmäisestä vastauksestasi!

        Madot huomasin itselläni, kun kutisi. Syön kynsiäni, joten olen altis saamaan tartunnan helposti. Lapset olivat ekakerralla 10,8,5 ja puolivuotias. Toinen tartunta tuli parin vuoden kuluttua ja itselläin taas sen ekana huomasin. Silloin osasin seurata tilannetta, koska tuttavaperheessä oli matoja ja olimme siellä paljon kyläilleet, yöpyneet ja syöneet ja leikkineet. Ja noin puoli vuotta heidän madotuksesta huomasin saman meillä. Helpostihan nuo just kiertää, mutta eipä ne oo vaarallisia :) Lastentauti, ei sen kummempaa, hoidetaan kun todetaan.


      • ketjun aloittanut
        mato mamma kirjoitti:

        Madot huomasin itselläni, kun kutisi. Syön kynsiäni, joten olen altis saamaan tartunnan helposti. Lapset olivat ekakerralla 10,8,5 ja puolivuotias. Toinen tartunta tuli parin vuoden kuluttua ja itselläin taas sen ekana huomasin. Silloin osasin seurata tilannetta, koska tuttavaperheessä oli matoja ja olimme siellä paljon kyläilleet, yöpyneet ja syöneet ja leikkineet. Ja noin puoli vuotta heidän madotuksesta huomasin saman meillä. Helpostihan nuo just kiertää, mutta eipä ne oo vaarallisia :) Lastentauti, ei sen kummempaa, hoidetaan kun todetaan.

        Aivan niin, helposti kiertävät. Ja pois hoidettavissa ilmeisesti, vaikka netti on täynnä kauhutarinoita siitä miten niistä ei pääse millään eroon. Siksi minä alunperin kyselinkin, että halusin kuulla on kukaan päässyt niistä helposti eroon. Todella iso kiitos vastauksesta.

        Sitä pitäisi tosiaan osata seurata, ja suurin osa tuntuu kieltäytyvän seuraamasta. No, kai se on semmoista todellisuudenpelkoa. Itse olen hoitanut itseni ja lapseni jo aikanaan silloin, kun päiväkodissa jollakulla todettiin tartunta. Meillä sitä tartuntaa ei sitten ollut. Mutta alan ammattilaisena tiedän, että tartunta on kovin, kovin vaikea todeta ennen kuin sitten kun matosia on niin paljon että ilmestyvät reiälle kuikkimaan. Ja sittenkin pitää osua todella sopivaan aikaan lampun kanssa asialle. Kakastahan ne voi todeta, mutta ei välttämättä siitä pinnalta. Asustavat sen verran syvemmällä suolessa että kakka ei vielä siellä ole "valmis".

        Kauhuissani luin erään tapauksen, jossa kirjoittaja kertoi että pissan mukana niitä putoilee pönttöön... Sitten niitä pitää olla aika paljon. Miten sinä löysit ekan kerran itseltäsi? Miten löysit lapsiltasi, vai löysitkö lainkaan?

        On mulla tervettäkin järkeä mutta välillä iskee epätoivon hetkiä. No, tätä loista on esiintynyt ihmiskunnan alusta asti, niin eiköhän joku perhe ole aina onnistunut eroonkin pääsemään. Tai sitten pitää tehdä niin kuin kaverin mies oli ehdottanut että antaa matojen olla rauhassa kun eivät ole kerta haitallisia =) No, ne tekee niin joilla hermot kestää, minulla on sen verran huonommat että on pitänyt tässä hermoilla.

        Mukavia joulunaluspäiviä!


      • päässyt niistä
        ketjun aloittanut kirjoitti:

        Aivan niin, helposti kiertävät. Ja pois hoidettavissa ilmeisesti, vaikka netti on täynnä kauhutarinoita siitä miten niistä ei pääse millään eroon. Siksi minä alunperin kyselinkin, että halusin kuulla on kukaan päässyt niistä helposti eroon. Todella iso kiitos vastauksesta.

        Sitä pitäisi tosiaan osata seurata, ja suurin osa tuntuu kieltäytyvän seuraamasta. No, kai se on semmoista todellisuudenpelkoa. Itse olen hoitanut itseni ja lapseni jo aikanaan silloin, kun päiväkodissa jollakulla todettiin tartunta. Meillä sitä tartuntaa ei sitten ollut. Mutta alan ammattilaisena tiedän, että tartunta on kovin, kovin vaikea todeta ennen kuin sitten kun matosia on niin paljon että ilmestyvät reiälle kuikkimaan. Ja sittenkin pitää osua todella sopivaan aikaan lampun kanssa asialle. Kakastahan ne voi todeta, mutta ei välttämättä siitä pinnalta. Asustavat sen verran syvemmällä suolessa että kakka ei vielä siellä ole "valmis".

        Kauhuissani luin erään tapauksen, jossa kirjoittaja kertoi että pissan mukana niitä putoilee pönttöön... Sitten niitä pitää olla aika paljon. Miten sinä löysit ekan kerran itseltäsi? Miten löysit lapsiltasi, vai löysitkö lainkaan?

        On mulla tervettäkin järkeä mutta välillä iskee epätoivon hetkiä. No, tätä loista on esiintynyt ihmiskunnan alusta asti, niin eiköhän joku perhe ole aina onnistunut eroonkin pääsemään. Tai sitten pitää tehdä niin kuin kaverin mies oli ehdottanut että antaa matojen olla rauhassa kun eivät ole kerta haitallisia =) No, ne tekee niin joilla hermot kestää, minulla on sen verran huonommat että on pitänyt tässä hermoilla.

        Mukavia joulunaluspäiviä!

        painovire iski


      • mato mamma
        ketjun aloittanut kirjoitti:

        Aivan niin, helposti kiertävät. Ja pois hoidettavissa ilmeisesti, vaikka netti on täynnä kauhutarinoita siitä miten niistä ei pääse millään eroon. Siksi minä alunperin kyselinkin, että halusin kuulla on kukaan päässyt niistä helposti eroon. Todella iso kiitos vastauksesta.

        Sitä pitäisi tosiaan osata seurata, ja suurin osa tuntuu kieltäytyvän seuraamasta. No, kai se on semmoista todellisuudenpelkoa. Itse olen hoitanut itseni ja lapseni jo aikanaan silloin, kun päiväkodissa jollakulla todettiin tartunta. Meillä sitä tartuntaa ei sitten ollut. Mutta alan ammattilaisena tiedän, että tartunta on kovin, kovin vaikea todeta ennen kuin sitten kun matosia on niin paljon että ilmestyvät reiälle kuikkimaan. Ja sittenkin pitää osua todella sopivaan aikaan lampun kanssa asialle. Kakastahan ne voi todeta, mutta ei välttämättä siitä pinnalta. Asustavat sen verran syvemmällä suolessa että kakka ei vielä siellä ole "valmis".

        Kauhuissani luin erään tapauksen, jossa kirjoittaja kertoi että pissan mukana niitä putoilee pönttöön... Sitten niitä pitää olla aika paljon. Miten sinä löysit ekan kerran itseltäsi? Miten löysit lapsiltasi, vai löysitkö lainkaan?

        On mulla tervettäkin järkeä mutta välillä iskee epätoivon hetkiä. No, tätä loista on esiintynyt ihmiskunnan alusta asti, niin eiköhän joku perhe ole aina onnistunut eroonkin pääsemään. Tai sitten pitää tehdä niin kuin kaverin mies oli ehdottanut että antaa matojen olla rauhassa kun eivät ole kerta haitallisia =) No, ne tekee niin joilla hermot kestää, minulla on sen verran huonommat että on pitänyt tässä hermoilla.

        Mukavia joulunaluspäiviä!

        Kun kerran kysyi niin vastaan: eka kerran löysin madot kakkalla käytyäni. Kakkan pinnalla kuikuili elävä mato O_o Kutinaa oli ollut, mutta olin luullut että peräpukamat kutisee. Toisella kerralla tunnistin kutinan, arvasin, että nyt ei ole kyse pukamista. Istahdin peilin eteen ja sohotin taskulampulla pyllyyni, siellä kiemurteli matomokoma. Lapsilla en ole matoja nähnyt, mutta nuorimmainen kaiveli aamuisin pyllyä, joten sekin oli merkki tartunnasta.

        Itse en enää ollenkaan panikoi madoista. Jos niitä tulee, syödään lääkkeet ja siivotaan. Mielestäni madot kuuluu hoitaa jos niitä todetaan, mutta olen kuitenkin sitä mieltä ettei kannata turhaan syödä lääkkeitä vain jos epäilee tartuntaa. Ensin pitää nähdä mato, sitten vasta lääkitään.

        Hyvää joulua teillekin ja ajattele positiivisesti, tulee jouulsiivot tehtyä siinä nyt samalla :)


      • arvosta tätä sivua
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        Mistä huomasitte madot? Minkä ikäiset lapset teillä oli?

        Kiitos jo ensimmäisestä vastauksestasi!

        mä olin vessassa jamuo kutitti peppuun ja mä pyykkisin ja siellä oli pikku valkoinen mato!


    • doktoori

      Kyllä lääkitys on kihomadon torjunnassa kaiken a ja o. Se pitää ottaa kahteen kertaan, ensimmäisen lääkityksen jälkeen toinen satsi 10 - 14 vrk kuluttua. Itse suosittelen ottamaan tehoste vielä kolmanteen kertaan 10 - 14 vrk kuluttua toisesta satsista. Ihan Pyrviniä.

      Tottakai täytyy myös siivota normaalissa mittakaavassa. Kaikki ne paikat, mihin pyllyn koskettelun jälkeen käsillä on koskettu, pitää pyyhkiä (valokatkaisimet, vessa, ovenkahvat ja -pielet, kaukosäätimet). Ja tehdä normaali viikkosiivous. Ylenpalttiseen siivoukseen katosta lattiaan ei toimita ruveta. Unilelu toki pitää laittaa tauolle ja mieluiten sen lisäksi pestäkin. Ei kukaan saa kotiansa ikinä täysin puhtaaksi, joten siinä mielessä järki pitää pitää päässä. Ja eihän esim. autoa saa täysin siivottua, peuhaahan ne lapset autossakin ja itsekin koskettelee autossa useisiin eri kohtiin.

      Yksi juttu mikä on tärkeä huomata, on hansikkaat. Ulkohanskat kannattaa kyllä vaihtaa heti tartunnan toteamisen jälkeen. Siellä kihomadon munat muhivat mukavasti, kun ne kynnen alta sinne hinkkautuvat irtaalleen. Että siinä on yksi uusintatartunnan lähde.

      Mutta noin muuten, lääkitys kunniaan. Erityisen tärkeää on ottaa toinen annos lääkkeitä.

      • ketjun aloittaja

        että jos munien kulkua elimistöön ei katkaise, edes lääkitys ei auta, kun ropassa on liian paljon eri vaiheissa olevia muotoja kihomadoista?

        Netti on täynnä kauhutarinoita vaikeista kierteistä. En tiedä, osa tuntuu siltä että onkohan asialla ollut lainkaan kihomato vaan ihan muu loinen johon kihomatolääke ei tietenkään tehoakaan. Ainakin joltakulta oli riisinjyvänen tipahtanut ja se nyt ei taatusti ole oire kihomadoista, vaan heisimadoista.

        Itse olen miettinyt että olisiko näiden vaikeiden kierteiden takana kuitenkin joku semmoinen juttu uudelleentartuttajana, jota ei ole tullut ajateltua. Tietenkin lähipiirin perhe tai päiväkoti tms, jossa joku muukin on saastunut. Mutta niiden lisäksi esim. nuo mainitsemasi hanskat, tuleeko monella niitä putsattua kuuma-/pakkaskäsittelyllä tai vaihdettua uusiin. Lusikkalaatikko, jossa lapsi/lapset on käyneet, sinne on teoriassa voinut munia tipahtaa. Tai moni muu juttu.

        Meidän perheessä riskihomma on pyykinkäsittely. Sitä on tehty makuuhuoneessa, kun kodinhoitohuonetta ei ole. Monesti pyykit on jääneet odottamaan jatkokäsittelyä yön yli tai kahdeksikin yöksi korissa jalkopäähän sille puolelle missä lapsi on nukkunut. On sanomattakin selvää, että käsittelen kaikki vaatteemme uudestaan. Ei sattumoisin kiinnosta laittaa lapselle semmoista tyynyliinaa johon on pölissyt munia kaksi viikkoa sitten.

        Nuorena olin siivoushullu mutta on myönnettävä että nyt lapsen saatuani olen saattanut ajautua siihen että vaihtanut lakanat vain esim. kahden viikon välein. Tai jossain välissä on kiireiden keskellä saattanut jäädä kolmekin viikkoa väliin. - Toki niissä lakanoissa ei ole joka yö nukuttu, koska lapseni on yhteishuollossa ja viettää välillä aikaansa isänsä kanssa ja itse teen yövuoroja ja nukun joskus muualla. Mutta kuitenkin. Kyllä nyt taas malli muuttuu, kerran viikossa vedetään puhtaat lakanat sänkyyn. Ja pidetään muutenkin sänky pelkkää nukkumista varten eikä siellä saa leikkiä (paitsi aikuiset, yöllä, jos tuuri käy, sinkku kun olen...) Nyt tehoaikana vaihdetaan lakanat joka yö. Ja yöpaidat. Ja pikkarit.

        On tässä nyt ehken päästy muutamasta pölypunkistakin eroon, tällä kylmä- ja kuumakäsittelyllä ja imuroinnilla ja pesemisellä =)


      • hyvä kun kaikilla
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        että jos munien kulkua elimistöön ei katkaise, edes lääkitys ei auta, kun ropassa on liian paljon eri vaiheissa olevia muotoja kihomadoista?

        Netti on täynnä kauhutarinoita vaikeista kierteistä. En tiedä, osa tuntuu siltä että onkohan asialla ollut lainkaan kihomato vaan ihan muu loinen johon kihomatolääke ei tietenkään tehoakaan. Ainakin joltakulta oli riisinjyvänen tipahtanut ja se nyt ei taatusti ole oire kihomadoista, vaan heisimadoista.

        Itse olen miettinyt että olisiko näiden vaikeiden kierteiden takana kuitenkin joku semmoinen juttu uudelleentartuttajana, jota ei ole tullut ajateltua. Tietenkin lähipiirin perhe tai päiväkoti tms, jossa joku muukin on saastunut. Mutta niiden lisäksi esim. nuo mainitsemasi hanskat, tuleeko monella niitä putsattua kuuma-/pakkaskäsittelyllä tai vaihdettua uusiin. Lusikkalaatikko, jossa lapsi/lapset on käyneet, sinne on teoriassa voinut munia tipahtaa. Tai moni muu juttu.

        Meidän perheessä riskihomma on pyykinkäsittely. Sitä on tehty makuuhuoneessa, kun kodinhoitohuonetta ei ole. Monesti pyykit on jääneet odottamaan jatkokäsittelyä yön yli tai kahdeksikin yöksi korissa jalkopäähän sille puolelle missä lapsi on nukkunut. On sanomattakin selvää, että käsittelen kaikki vaatteemme uudestaan. Ei sattumoisin kiinnosta laittaa lapselle semmoista tyynyliinaa johon on pölissyt munia kaksi viikkoa sitten.

        Nuorena olin siivoushullu mutta on myönnettävä että nyt lapsen saatuani olen saattanut ajautua siihen että vaihtanut lakanat vain esim. kahden viikon välein. Tai jossain välissä on kiireiden keskellä saattanut jäädä kolmekin viikkoa väliin. - Toki niissä lakanoissa ei ole joka yö nukuttu, koska lapseni on yhteishuollossa ja viettää välillä aikaansa isänsä kanssa ja itse teen yövuoroja ja nukun joskus muualla. Mutta kuitenkin. Kyllä nyt taas malli muuttuu, kerran viikossa vedetään puhtaat lakanat sänkyyn. Ja pidetään muutenkin sänky pelkkää nukkumista varten eikä siellä saa leikkiä (paitsi aikuiset, yöllä, jos tuuri käy, sinkku kun olen...) Nyt tehoaikana vaihdetaan lakanat joka yö. Ja yöpaidat. Ja pikkarit.

        On tässä nyt ehken päästy muutamasta pölypunkistakin eroon, tällä kylmä- ja kuumakäsittelyllä ja imuroinnilla ja pesemisellä =)

        viekää kaikki pakkaseen. sitä piisaa ja mitä ette käytä antakaa olla vaikka viikko.
        Lapamatokin tapetaan mädistä pakastamalla...

        Mummu olen ja nuorten perheessä on kaikilla lapset 5v. ja 1,5 v. Todella hyvä kun on kaikilla, kyllä muuten saisi tartuntalapsi kuulla olevansa matoperse tai muuta...

        Kaikille lääkkeet ja kaikki parvekkeella, joka päivä ylös noustuani vien sänkyvaatteet sinne, kaikki vaatteet ja kengät naulakosta.. Toisen lääkekuurin jälkeen heitän pois täkin ja tyynyt...

        Mattoja en laita kuin joskus tammikuussa, maatkoon parvekkeella. TV tuolini on parvekkeella enkä kauheasti kaipaa istun nyt keittiötuolilla...

        Inhottaa kyllä, mutta tavannut madon olen joskus lapsuudessa söimme kaikki matokuurin useampaan kertaan siivottiin ja lopulta äiti silitti kaikki alusvaatteetkin...


      • 10+8

        "Yksi juttu mikä on tärkeä huomata, on hansikkaat. Ulkohanskat kannattaa kyllä vaihtaa heti tartunnan toteamisen jälkeen. Siellä kihomadon munat muhivat mukavasti, kun ne kynnen alta sinne hinkkautuvat irtaalleen. Että siinä on yksi uusintatartunnan lähde."

        Tosi on, pakkas käsittely sopii tähän kaikki vaatteet ulos.

        Mutta sitten vielä tärkeä http://www.iltalehti.fi/digi/200902069024689_du.shtml Desinfiointi aine ei tapa kihomadon munia, niillä on se liimapinta joka suojaa imuroisin pyyhkisin ja laittaisin pakkaseen.
        Toki yhdellä munalla kestää jälleen aikansa enne kun on niin paljon että huomaa niitä on yhä..


      • kauhistuksenkanahäkk
        10+8 kirjoitti:

        "Yksi juttu mikä on tärkeä huomata, on hansikkaat. Ulkohanskat kannattaa kyllä vaihtaa heti tartunnan toteamisen jälkeen. Siellä kihomadon munat muhivat mukavasti, kun ne kynnen alta sinne hinkkautuvat irtaalleen. Että siinä on yksi uusintatartunnan lähde."

        Tosi on, pakkas käsittely sopii tähän kaikki vaatteet ulos.

        Mutta sitten vielä tärkeä http://www.iltalehti.fi/digi/200902069024689_du.shtml Desinfiointi aine ei tapa kihomadon munia, niillä on se liimapinta joka suojaa imuroisin pyyhkisin ja laittaisin pakkaseen.
        Toki yhdellä munalla kestää jälleen aikansa enne kun on niin paljon että huomaa niitä on yhä..

        "Pakkanen tappaa elävät toukat munien sisältä. Tarkoista astemääristä ei ole riittävästi tutkittua tietoa."

        http://www.health.fi/tartuntatautiliitto/kihomato.html

        Myös minun vieraani ovat ehkä saaneet tartunnan...

        täytyneen kysellä ja tiedottaa asiasta... tosin onnekseni ei vieraita ole paljon käynyt koska olen sairastellut...
        http://www.tohtori.fi/laakeopas/laake/12094-PYRVIN
        Kuopukselleni täytyy ostaa lääkkeet ja viedä... Aika kalliita ovat 20 kpl 31,55 € aikuisella menee kolmeen kertaan koko purkki
        "Kutina voi ilmetä vasta 1–2 kk:n kuluttua tartunnasta."
        http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,570,1147,1245,1249,1255
        http://www.lastenlaakari.com/orion/kihomato.htm


    • Neljän äiti

      Meillä oli matoja. Syötiin lääkkeet asianmukaisesti ja siivottiin kerran kunnolla. Se siitä. Ei paha ja tulipahan siivottua.

      • pääasee eroon

        Kerran tuli, lääkittiin, olin kyllä vähän hysteerinen, mutta ei sitten enää löytynyt sen jälkeen. Nyt on aikaa kulunyut 6 vuotta. Inhoja, mutta pääsee eroon.


    • Anonyymi

      Omalla lapsella (ainoastan) oli kihomatoja vuosien ajan, ehkä 10 vuoden. Muilla ei. Ajattelin, että täytyy liittyä hänen suolistoonsa. Siispä teimme jossakin vaiheessa vesisuolihuuhtelun, jotta kaikki munat tulisivat ulos. Matohoito, suolihuuhtelu seuraavana päivänä, hoito taas kahden viikon kuluttua suolihuuhtelu, ja vihdoin ongelma hävisi. Joillakin on nähtävästi poimuisempi suolisto.

    • Anonyymi

      Muistan kun joskus kauan sitten. Olin ekaluokkalaisen ja kutitti takamuksia , ja äiti sitten katsoi niin peräaukkoon siellä kuhisi matoja ja paljon , hän haki lääkkeet ja minun piti luvata etten sano koulukavereilleni mitään niistä madoista.en tiedä miten kauan niitä minulla oli, omasta mielestä hirveän kauan , mutta lapsellehan on 7 vuotiaana yksi päiväkin pitkä
      Pidin lupaukseni enkä sanonut kellekään madoista .
      Koulussa persuksia kasvavia kavereita samaan aikaan Ja kukaan ei sanonut sanaakaan. Että olikohan se ennenvanhaan kauhea häpeä jos sai matoja , kun niistä ei saanut mainita edes, siksi ne kestikin kauan kun tartuttaja oli samassa luokassa monta.

      Mutta loppuihin se kutina sitten aikanaan , ja toisetkaan oppilaat eivät kynsineetvenää takamuksiaan koulussa .
      Opettajan olisi luullut huomaavan sen kynsimisen . Tieto siihen aikaan ei varmaan ollut sitä mitä se on nykyään .
      Kysyin kerran aikuisena äidiltäni että miksi minun ei saanut mainita madoista kellekään, hän vastasi ” mitä semmosia vanhoja asioita pitää jauhaa” niin että se minun madoistani

    • Anonyymi

      Ikivanha ketju, mutta lisään nyt tähän käsitykseni siitä, miten tämä riesa todella kannattaa hoitaa.

      Ensimmäinen asia, mikä kannattaa ymmärtää, on se, että asunnon pinnoilta voi saada uuden tartunnan vielä suunnilleen 5 viikkoa ensimmäisen lääkkeen ottamisen jälkeen. Tämä johtuu siitä, että munia erittyy lääkkeen ottamisen jälkeen vielä muutaman päivän ajan, ja kun nämä joutuvat johonkin asunnon pinnoille, ne säilyvät siellä tartuttamiskykyisinä vielä noin kuukauden.

      Kannattaa siis olla siinä oletuksessa, että uusi tartunta voi tulla vielä viiden viikon kuluttua ensimmäisestä lääkkeestä, ja sen jälkeen täytyy vielä odottaa pari viikkoa, että tekee viimeisen häädön. Eli ensimmäisen ja viimeisen lääkkeen ottamisen välin täytyy olla ainakin seitsemän viikkoa. Tähän ei tietenkään riitä se, että ottaa lääkettä vain nuo kaksi kertaa, koska muuten ensimmäisestä häädöstä selvinneet munat ehtivät kenties tulla sukukypsiksi ja alkaa tuottamaan uusia munia. Sanoisin, että tuon 7-8 viikon aikana täytyy ottaa lääkkeet vähintään kolme kertaa, ehkä neljäkin.

      Hyvä uutinen tässä on se, että raivokas siivoaminen ei ole ratkaisu, eli sitä ei tarvita. Kaikkia munia ei mitenkään saa pois, vaikka miten siivoaisi ja pyykkäisi. Ja se yksikin pinnoille, vaatteisiin tai lakanoihin jäänyt muna riittää tartuntaan, jos se joutuu jonkun perheenjäsenen suuhun. Ja nehän joutuvat, ainakin lapsilla, koska harva ihminen muistaa pestä käsiä joka kerta ennen kuin koskee ruokaan, astioihin, keittiön tasoihin, kasvoihinsa, hammasharjaansa, huulipunaansa tms. Kannattaa siis tosiaankin asennoitua niin, että uusintatartuntoja tulee viiden viikon ajan teki mitä tahansa. Ja näin ollen ylenpalttinen siivoaminen on turhaa. Ottaa sitten vain tarpeeksi monta kuuria (ja viimeisen tosiaankin vasta n. 8 viikon kuluttua ensimmäisestä annoksesta), niin ne viimeisetkin uusintatartunnat saa hoidettua pois ennen kuin ne alkavat tuottaa uusia munia.

      En voi ymmärtää, miten lääkärit tai lääkkeiden ohjeistukset eivät ole tätä uusintatartuntojen varmuutta ole ottaneet huomioon. On hämmentävää, että ajatellaan kahden annoksen hoitavan homman, kun vielä siinä vaiheessa, kun se toinen annos kahden viikon kohdalla otetaan, on kämppä täynnä tartuttamiskykyisiä munia. Ei ole mikään ihme, että ihmiset eivät koe lääkkeiden tehoavan, jos he uskovat ohjeita ja ottavat vain ne kaksi annosta. Eihän ne voi mitenkään riittää! Ja sitten on vielä niitä vastustuskykyisiä kantoja, joihin ei tehoa ainakaan Pyrvin. Tosin uskon resistenssin olevan paljon harvinaisempaa kuin ajatellaan, vaan tehottomuuden syy on oikeasti tässä, että heti sen jälkimmäisen annoksen jälkeen saadaan uusi tartunta omista lakanoista tai esineistöstä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3839
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2298
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1694
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      301
      1228
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe