Ärsyttää ja turhauttaa tämänpäiväinen lääkärikäynti YTHS:llä:
Kerron lääkärille pitkään uupuneesta olostani. Mikään ei kiinnosta, mistään ei saa otetta, elämä ei maistu. Hommat kaatuvat päälle. Ahdistaa, itkettää mutta tunteita ei pysty näyttämään.
Lääkäri tokaisee, että näytän erittäin hyvinvoivalta. Mittaa verenpaineen, punnitsee, kuuntelee sydänäänet. Ei tietenkään mitään oireita. Lätkäisee lähetteen laboratoriokokeisiin "sulla voi olla vaikka kilpirauhasen vajaatoimintaa" ja naurettavan masennuslomakkeen. Yritän sopertaa, ettei kropassa ole ollut mitään vikaa. Päinvastoin, jatkuva yltiöpäisen terveellisen olon tavoittelu on osaltaan ajanut pahaan henkiseen olooni. Sen sijaan saan uuden ajan samalle lääkärille joulun jälkeen. "Joulun jälkeen ollaan taas viisaampia." Joo, ihan varmasti.
Mökerrän jotain vielä pahasta, oikeasti PAHASTA olostani pääkopan sisällä, mutta lääkäri jo työntää katseellaan ulos huoneesta. Syvä huokaus.
Olisiko siis parempi marssia suoraan yksityiselle ja pyytää päästä heti terapiaan? Olotilani on lähestulkoon kyvytön opiskeluun ja työntekoon, haluaisin vain nukkua päivät yli. En jaksa suoraan sanottuna mennä yhtään minnekään helvetin laboratoriokokeisiin varsinkin, kun anoreksia-aikoinani minua juoksutettiin kaiken maailman testeissä. Kannattaisiko aika YTHS:ltä siis perua? V*tuttaa nähdä sama lääkäri uudestaan, jos vastaanotto ja suhtautuminen on yhtä penseää.
Suoraan yksityiselle?
8
1875
Vastaukset
- moro!
Minun mielestäni sinä sait ihan oikeaa hoitoa lääkäriltä. On tärkeää sulkea pois fyysiset syyt ennen psyykkistä hoitoa, sillä esimerkiksi juuri tuo kilpirauhashäiriö voi tehdä noita oireita. Sitä et voi itse mitenkään tuntea toimiiko kilpirauhasesi oikein. Älä siis peru lääkäriaikaa, asiasi etenee seuraavalla käynnillä. Lääkäri varmaan "hätisteli" sinut pois, kun tiesi ettei asiaasi voi edistää enempää sillä käynnillä.
Mietin muuten miksi ylipäätään varasit ajan yths:lle lääkärille? olitko toivonut jotain lääkettä oloosi vai terapialähetettä?
Ensin mainitussa täytyy aina tarkistaa nuo peruslabrat (esimerkiksi kilpirauhasen toimintaa et voi mitenkään tuntea, siksi ne tsekataan usein) ja toiseksi mainitussa oikea osoite olisi ollut yths:n mielenterveyspuoli (netistä löytyy soittoajat sinne)
Terpiaanhan ei pääse heti, vaan ensin kartoitetaan tilanne, myös yksityisellä. Tosin ykistyisella pääset tietenkin nopeammin - yths:llä kuulemma on psykologin vastaanotot aika varattuja (ellei sitten ole todella akuuttia asiaa).- ap
Suhtauduin kieltämättä töykeästi lääkäriin, mutta tilanteeni meni marras- joulukuun aikana siihen pisteeseen, etten saanut itseäni viikonloppuisin sängystä ylös, lintsasin luennot ja jouduin työpaikalla puhutteluun lupaamattomista lupauksistani hoitaa työtehtävät.
Jonot YTHS.llä ovat terapiapuolella pitkälle keväälle asti, joten halusin nopeasti lääkäriltä lähetteen terapiaan. En osaa kuitenkaan itse arvioida, kuinka akuutti tilanteeni on.
Kilpirauhasen osalta minulta on kaksi vuotta vanhat laboratoriokokeet, eikä mitään ongelmaa löytynyt.
Hyvä tietää kuitenkin, että lääkäri toimi oikein. En vain jaksaisi samaa rumbaa tässä pisteessä.
Ehkä soitan kuitenkin vielä yksityiselle. Maksoi mitä maksoi. - Entinen opiskelija
ap kirjoitti:
Suhtauduin kieltämättä töykeästi lääkäriin, mutta tilanteeni meni marras- joulukuun aikana siihen pisteeseen, etten saanut itseäni viikonloppuisin sängystä ylös, lintsasin luennot ja jouduin työpaikalla puhutteluun lupaamattomista lupauksistani hoitaa työtehtävät.
Jonot YTHS.llä ovat terapiapuolella pitkälle keväälle asti, joten halusin nopeasti lääkäriltä lähetteen terapiaan. En osaa kuitenkaan itse arvioida, kuinka akuutti tilanteeni on.
Kilpirauhasen osalta minulta on kaksi vuotta vanhat laboratoriokokeet, eikä mitään ongelmaa löytynyt.
Hyvä tietää kuitenkin, että lääkäri toimi oikein. En vain jaksaisi samaa rumbaa tässä pisteessä.
Ehkä soitan kuitenkin vielä yksityiselle. Maksoi mitä maksoi.Mielestäni YTHS:n lääkärin olisi pitänyt huomioida paha olosi. Lähete psykiatrille olisi pitänyt ehdottomasti tulla.
Ilman muuta tilaat yksityiselle psykiarille ajan. Itselläni on samanlainen kokemus, vasta yksityisen lääkärin kanssa sain hoitoa,lääkkeitä ja lähetteen terapiaan ja siihen kelan tuen.
Mene yksityiselle, YTHS:n rahat on loppuvuodesta muutenkin lopussa, ei ne lähetä psykiatrille. - moro!
ap kirjoitti:
Ehkä soitan kuitenkin vielä yksityiselle. Maksoi mitä maksoi.On varmasti todella turhauttavaa odottaa jotain läpihuututkimuksia,
etenkin jos tietää itse, että on tarve konsultaatioon.
Se on jännä miten Suomessa toisaalta ajatellaan, että ne ihmiset, jotka itse aktiivisesti hakevat apua
eivät sitä saa verrattuna heihin, jotka eivät ymmärrä olevansa
hoidon tarpeessa. Meillä jotenkin nähdään vain yhdeltä kantilta. Kun on opetettu että masentunut ei itse tajua tarvitsevansa hoitoa, ei
terveydenhuoltoketjussa osata sitten nähdä masentunutta, joka tajuaa tarvitsevansa hoitoa. Vähän sokeaa touhua joskus, mutta kai se on hinta, joka
on maksettava mahdollisimman halvalla toimivasta koneistosta.
Hyvää joulunaikaa sinulle silti! Toivottavasti löydät sen yksityisen, jos siihen vaihtoehtoon päädyt!
Tiesithän muuten, että yths:lläkin voit kiirehtiä aikaasi, jos olo vaikka huononee entisestään tai tuntuu ettet jaksa hetkeäkään?
Mene terveyden/sairaanhoitajalle, joka arvioi tilannetta ja voi sitten konsultoida lääkäriä muiden potilaiden lomassa. Joskus
asiat menee nopeammin tuota kautta. - ap
moro! kirjoitti:
On varmasti todella turhauttavaa odottaa jotain läpihuututkimuksia,
etenkin jos tietää itse, että on tarve konsultaatioon.
Se on jännä miten Suomessa toisaalta ajatellaan, että ne ihmiset, jotka itse aktiivisesti hakevat apua
eivät sitä saa verrattuna heihin, jotka eivät ymmärrä olevansa
hoidon tarpeessa. Meillä jotenkin nähdään vain yhdeltä kantilta. Kun on opetettu että masentunut ei itse tajua tarvitsevansa hoitoa, ei
terveydenhuoltoketjussa osata sitten nähdä masentunutta, joka tajuaa tarvitsevansa hoitoa. Vähän sokeaa touhua joskus, mutta kai se on hinta, joka
on maksettava mahdollisimman halvalla toimivasta koneistosta.
Hyvää joulunaikaa sinulle silti! Toivottavasti löydät sen yksityisen, jos siihen vaihtoehtoon päädyt!
Tiesithän muuten, että yths:lläkin voit kiirehtiä aikaasi, jos olo vaikka huononee entisestään tai tuntuu ettet jaksa hetkeäkään?
Mene terveyden/sairaanhoitajalle, joka arvioi tilannetta ja voi sitten konsultoida lääkäriä muiden potilaiden lomassa. Joskus
asiat menee nopeammin tuota kautta.Kiitoksia viesteistä!
Varasin ajan yksityiselle, ja toivottavasti asian saa nyt vietyä eteenpäin.
Pahaan oloon havahtuu lopulta vasta silloin, kun tuntuu, että seinä tulee vastaan. Tosiaankin lääkärin vastaanotolla on vaikea selittää käsittämättömän uupunutta oloa varsinkaan, kun sitä ei välttämättä näe fyysisesti päällepäin. Ja aikamoista liukuhihnameininkiä se vastaanottorumba tuntuu olevan...
Hyvää Joulua ja toivottavasti parempaa Uutta Vuotta!
- deepression
Joo, se YTHS:n hoitoonpääsy kestää aikansa. En tiedä, voiko sieltä nykyään tilata mielenterveyspuolelta suoraan sen ensimmäisen ajan, vai tarvitseeko siihenkin lähetteen muualta (normilääkäriltä tai muulta mielenterveystaholta). Itse sain aikanaan psykiatriajan ja sen myötä pääsyn terapiaan lähetteellä julkisen terveydenhuollon puolelta, mistä olin hakenut akuuttiapua, kun oloni oli erittäin huono. Odottamaan kuitenkin jouduin minäkin, mutta sain sentään jotain tilapäisapua, minkä voimin tuo jotenkin onnistui. Vaikea masennus diagnoisoitiin sitten myöhemmin. Kilpirauhastestit ja liirumlaarummasennuslomakkeita tehtiin myös alkuun, eli ne on ihan normaalia proseduuria. Hoituvat kuitenkin aika helposti ja kaiketi ilmaiseksi, joten kyllä nuokin kannattaa vaan tehdä myös.
- Vaiheessa
luulen, että olen käynyt samalla YTHS lääkärillä kuin aloittaja. Käskettiin reipastumaan ja sekös piristi.. Tätänykyä minulla on ihan asiallinen lääkäri mutta en voi ymmärtää miksi opiskelijalle ei voida millään myöntää lyhyttä sairaslomaa, olisi helpompaa sopeutua mm lääkkeiden aloituksiin, ilman jatkuvaa opintosuoritus/tenttipainetta.
YTHS:n mielenterveyspalveluihin voi ottaa ihan suoraan yhteyttä, itse olen joskus käynyt siellä juttelemassa oikein miellyttävän psykoterapeutin kanssa.
- ahdistunutihminen
Mä otin YTHS:n mielenterveyspuolelle yhteyttä viime maaliskuussa, sanoivat silloin että kolmen kuukauden jono psykologille. No kävin sitten psykologilla muutaman kerran yksityisesti.
Tänä syksynä soitin taas YTHS:ään, ja nyt suostuivat pistämään jonoon ja sanoivat että 3 kk päästä otetaan varmaan yhteyttä. Olin ihan paskana koska mietin että miten selviän muka kolme kuukautta. No nyt vihdoin viime viikolla pääsin tapaamaan psykologia YTHS:llä, ja kävikin ilmi että ei ainakaan Helsingin YTHS:llä edes anneta psykoterapiaa, että 5 arviointikäyntiä saan käydä nyt kevään aikana ja siitä lähtien vaan silloin tällöin. Eli toisin sanoen ei siitä mitään apua olisi, kun tarvisin kunnollista ja säännöllistä terapiaa. Vitutti kun ekaks ihan turhaan jonotin sen 3 kk. Nyt haen sitten KELA:n tukea, että saisin alennusta yksityisistä käynneistä...
niin siis taisi olla että sinne YTHS:n psykoterapiaan on tosiaan 2 vuoden jonot.. et sillain. jotkut masentuneet joilla ei oo varaa yksityiseen terapiaan varmaan on tehny jo itsemurhan siinä vaiheessa ku vihdoin pääsis terapiaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi413030Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs442865100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es482483Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo462235Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks242068Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa581830- 451739
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä371590- 451513
- 261361