Tielaitos nimeltä Destia hyödyntää varsin vaikuttavan kokoisia maansiirto-kuorma-autoja, mutta silti ne ovat suhteellisen pieniä avolouhosten kaivosrekkoihin verrattuna. Ilmeisesti tielaitos vaatii kaikilta rekoiltaan, että ne voivat ajaa normaaleilla teillä, ilman että rekan yhtä ainoaa rengasta pitää kuljettaa extra-leveänä erikoiskuljetuksena tai proomulla.
Ehkä jotkut suurimmat kaivosrekat ja kaivoskuormaajat ym. soveltuvat sellaisenaan tielaitoksen käyttöön. Tai ehkä niitä ei voi purkaa ja koota riittävän helposti, jolloin Euroopan tielaitokset voivat yhdessä tilata sellaiset mallit jotka on kaivosteollisuuden sijaan suunniteltu erityisesti tielaitoksia varten. Suurimmatkin kaivosrekat ovat pienempiä kuin tavallisen kokoiset rahtilaivat, joten myös telakat ovat teknisesti kykeneviä valmistamaan valtavia kaivosrekkoja / tielaitosrekkoja.
googlen kuvahausta voi löytyä kuvia esim. hakusanalla "mining truck" tai "mining bulldozer"
Valtavassa kaivosrekassa ei muuten välttämättä kannata käyttää kumipyöriä, vaan 6 teräspyörää on yksi mahdollisuus.
Tielaitoksen tuottavuus: osa x: koneiden mittakaava
8
772
Vastaukset
Ei tuolla "mining truck" haulla rekkoja löytynyt, en tosin paljon viitsinyt selatakaan.
Näin talvella, ainakin sisämaasa, tuo proomulla kuljettaminen ei oikein suju.- Sohvatiikeri2
...paitsi vähän vanha.
Destian suurimmat dumpperit ovat tyyppiä Hitachi EH 1100. Hae kuvahaulla, niin löydät varmaan Destian vehkeitä. Ei kai ne liian pieniä ole?
Dumppereita käytetään muutenkin paljon (tien)rakennuksessa suljetulla alueella. Pienemmissä kohteissa voidaan käyttää traktoridumppereita. On käytetty jo kymmeniä vuosia.
Yksi mahdollisuus on tavallinen maataloustraktori, joskin sen edullisuus taitaa perustua enemmänkin maanviljelijöitten reilumpaan hinnoitteluun.
Kuljettaminen on mättöä. Sitä osataan tehdä ja tilata halvalla. Ongelma on pikemminkin se, että isotkin hankkeet alkavat olla jotain muuta kuin soran ajamista pitkään kasaan. Esimerkiksi vaikka Hakamäentie. Tai Lohja-Muurla, jossa mielenkiintoisin osa-alue oli tunnelit; niiden louhiminen ja varustaminen.- MOttib
Se hitachi on liian pieni.
Lisää hakusanoja: " open cast mine " , " australian coal mine "
Muutama muu juttu samalla:
-Jos maan kuljetusmatkat ovat tarpeeksi lyhyitä ja rekan leveys suhteessa tietyön leveyteen on tarpeeksi suuri, jonkinlainen kuormauskauha kannattaa asentaa rekkaan, erillisen kauhakuormaajan käytön sijaan. Joissain kohdissa, kun ohjaamoa ei saa sopivaan kulmaan, voi olla käyttöä stereokameroille ja 3D-näytöille.
-Suurempi mittakaava mahdollistaa myös erilaisten räjäytystekniikoiden käytön. Ehkä esim. voi sekoittaa nestehappea ja nestemetaania säiliössä räjäytystä varten, jos on kannattavaa porata pitkulaiselle säiliölle tarpeeksi leveä reikä...
Voi kuvitella, että räjähteiden käytön ja reikien porauksen minimoinnissa on sijaa hyvin korkealle matematiikalle ja tieteelle. Ydinpommin plutoniumin imploosiota kriittiseen tiheyteen kemiallisen räjähteen voimasta on simuloitu supertietokoneilla (jos ymmärsin lehtikirjoitukset oikein). Kallion käyttäytyminen räjähdyksen vaikutuksen alla, on kai tavallaan vielä mutkikkaampi asia, ja lisäksi kallion sisärakenteesta ei voi saada yhtä tarkkaa käsitystä kuin ydinpommin plutoniumpallosta. Ehkä voi olla ohjelmisto, joka kaikuluotausten, porausten ym. mittausten perusteella muodostaa melkein optimaalisen räjäytyssuunnitelman, joka minimoi kustannukset ja ympäristöön leviävän pölyn. Ainakin minulta tämä on pelkkää pikaista spekulointia ja konjektuuria, minulla ei ole mitään käsitystä miten sellaista tekisi.
-Jos haluaa sähköjohdon maan alle, sen laittamisen yhdistäminen tien rakennukseen vähentää yhteenlaskettuja kustannuksia. Sama juttu valokaapelin kanssa. - hepuli '
MOttib kirjoitti:
Se hitachi on liian pieni.
Lisää hakusanoja: " open cast mine " , " australian coal mine "
Muutama muu juttu samalla:
-Jos maan kuljetusmatkat ovat tarpeeksi lyhyitä ja rekan leveys suhteessa tietyön leveyteen on tarpeeksi suuri, jonkinlainen kuormauskauha kannattaa asentaa rekkaan, erillisen kauhakuormaajan käytön sijaan. Joissain kohdissa, kun ohjaamoa ei saa sopivaan kulmaan, voi olla käyttöä stereokameroille ja 3D-näytöille.
-Suurempi mittakaava mahdollistaa myös erilaisten räjäytystekniikoiden käytön. Ehkä esim. voi sekoittaa nestehappea ja nestemetaania säiliössä räjäytystä varten, jos on kannattavaa porata pitkulaiselle säiliölle tarpeeksi leveä reikä...
Voi kuvitella, että räjähteiden käytön ja reikien porauksen minimoinnissa on sijaa hyvin korkealle matematiikalle ja tieteelle. Ydinpommin plutoniumin imploosiota kriittiseen tiheyteen kemiallisen räjähteen voimasta on simuloitu supertietokoneilla (jos ymmärsin lehtikirjoitukset oikein). Kallion käyttäytyminen räjähdyksen vaikutuksen alla, on kai tavallaan vielä mutkikkaampi asia, ja lisäksi kallion sisärakenteesta ei voi saada yhtä tarkkaa käsitystä kuin ydinpommin plutoniumpallosta. Ehkä voi olla ohjelmisto, joka kaikuluotausten, porausten ym. mittausten perusteella muodostaa melkein optimaalisen räjäytyssuunnitelman, joka minimoi kustannukset ja ympäristöön leviävän pölyn. Ainakin minulta tämä on pelkkää pikaista spekulointia ja konjektuuria, minulla ei ole mitään käsitystä miten sellaista tekisi.
-Jos haluaa sähköjohdon maan alle, sen laittamisen yhdistäminen tien rakennukseen vähentää yhteenlaskettuja kustannuksia. Sama juttu valokaapelin kanssa.tielaitoksen inssit päässeet vauhtiin ja visioimaan
- Big Bang!
hepuli ' kirjoitti:
tielaitoksen inssit päässeet vauhtiin ja visioimaan
tai sitten filosofit, siitäkään en ymmärrä mitään...Toivottavasti kukaan ei ala kotona sekoittelemaan missään säiliössä nestemäistä pierua ja happea tämän jälkeen!
- Sohvatiikeri2
MOttib kirjoitti:
Se hitachi on liian pieni.
Lisää hakusanoja: " open cast mine " , " australian coal mine "
Muutama muu juttu samalla:
-Jos maan kuljetusmatkat ovat tarpeeksi lyhyitä ja rekan leveys suhteessa tietyön leveyteen on tarpeeksi suuri, jonkinlainen kuormauskauha kannattaa asentaa rekkaan, erillisen kauhakuormaajan käytön sijaan. Joissain kohdissa, kun ohjaamoa ei saa sopivaan kulmaan, voi olla käyttöä stereokameroille ja 3D-näytöille.
-Suurempi mittakaava mahdollistaa myös erilaisten räjäytystekniikoiden käytön. Ehkä esim. voi sekoittaa nestehappea ja nestemetaania säiliössä räjäytystä varten, jos on kannattavaa porata pitkulaiselle säiliölle tarpeeksi leveä reikä...
Voi kuvitella, että räjähteiden käytön ja reikien porauksen minimoinnissa on sijaa hyvin korkealle matematiikalle ja tieteelle. Ydinpommin plutoniumin imploosiota kriittiseen tiheyteen kemiallisen räjähteen voimasta on simuloitu supertietokoneilla (jos ymmärsin lehtikirjoitukset oikein). Kallion käyttäytyminen räjähdyksen vaikutuksen alla, on kai tavallaan vielä mutkikkaampi asia, ja lisäksi kallion sisärakenteesta ei voi saada yhtä tarkkaa käsitystä kuin ydinpommin plutoniumpallosta. Ehkä voi olla ohjelmisto, joka kaikuluotausten, porausten ym. mittausten perusteella muodostaa melkein optimaalisen räjäytyssuunnitelman, joka minimoi kustannukset ja ympäristöön leviävän pölyn. Ainakin minulta tämä on pelkkää pikaista spekulointia ja konjektuuria, minulla ei ole mitään käsitystä miten sellaista tekisi.
-Jos haluaa sähköjohdon maan alle, sen laittamisen yhdistäminen tien rakennukseen vähentää yhteenlaskettuja kustannuksia. Sama juttu valokaapelin kanssa.Arvaan ettö MOttibilla ei ole kovin paljon käytännön kokemuksia.
"Kauhan yhdistäminen kuljetuskoneeseen"; googlaa "kaavinvaunu". Vanhoja kaavinvaunuja on myytävänä sadoittain. Myös pyöräkuormaajalla kuljetetaan lyhyitä matkoja, ja tietenkin puskutraktorilla.
Räjähdysaineista: miksi käyttää noin vaarallisia aineita? Eikö olisi järkevämpää kuljetella räjäytyskohteeseen vaarattomia aineita, sekoittaa ne paikan päällä räjähteeksi ja ruutata pieneen porareikään? Googlaa Kemiitti 810.
Ja niistä louhinnoista; high-tech on lähinnä tarpeen että saadaan tärinät pysymään aisoissa, kun aina kumminkin on joku naapuri, jota ei saisi ravistella. Siinä sitä onkin miettimistä.
Sähköjohto maan alle... no eiköhän niitä laiteta (ensin suojaputkia) jos verkonhaltija niin haluaa. Tuppaa vaan hinta silti olemaan kova kun urakoitsija rahastaa lisätyöstä. Ja rakennuttajan ei yleensä kannata itse ruveta niiden kanssa pelleilemään. Menee vaan sotkuksi.
- takkari
"Tielaitos nimeltä Destia". Mitäs tuo tarkoittaa?
- kisko¨¨
hätä puute kurjuus jotain sellaista på finska
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581331Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071000Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18996Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42899
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875