Onko lapseni narsisti?

Mitä teen?

Yläasteikäinen poikani on todella vaikea luonne, ei ole kyse pelkästään murrosiän myrskyistä, vaan hän on ollut sellainen aina. Kaikki viat vierittää toisten niskaan, myös epämieluisat kotityöt yrittää junailla toisten tehtäväksi, pompottaa pienempää veljeään mielensä mukaan. Ei ota mitään vastuuta tekemisistään, löytää aina hyviä selityksiä sähläilyilleen. Kun kaikki menee hänen mielensä mukaan, on iloinen ja aurinkoinen, mutta minkäänlaisia vastoinkäymisiä ei kestä, raivoaa ja huutaa pikkuasioista. Äiti on paska, isä vielä paskempi ja veljet vasta paska homoja runkkareita onkin, kielenkäyttö on siis siivotonta.
Hänen pitäisi olla aina huomion keskipisteenä, hänelle on todella vaikeaa, jos esim. juhlitaan jonkun toisen perheenjäsenen saavutuksia.
On todella raskasta, en tiedä miten hänen kanssaan jaksaisin ja mitä pitäisi tehdä. Kuitenkin on kyseessä oma lapseni jota rakastan äärettömästi! Mistä löytäisin apua, huolettaa, millainen hänestä kasvaa aikuisena, kun jo nyt on näin vaikeaa.
Muuten perheemme on aika tavallinen, tavallisia duunareita ollaan, ei olla juoppoja eikä kyllä uskovaisiakaan, ei voi olla kyse kaltoin kohtelusta, turvattomuudesta tai liian ankarasta kotikasvatuksestakaan. Tätä vaan on suvussa, useammallaki huomaan narsistisia piirteitä.

26

2360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • j.o.k.u.

      Onko tuo sitten muka jotenkin poikkeavaa käytöstä tuon ikäisillä...

      "kielenkäyttö on siis siivotonta."

      Hohoh...Tuohan se vasta narsistiksi tekeekin. ;)

      NPH:n ohella suosittelisin miettimään myös muita vaihtoehtoja. On muitakin pers.häiriöitä...Esim. epäsosiaalinen. Voihan toki olla, että pojallasi on vain vastaavia piirteitä.

      Mutta niin tai näin, piirteitä tai häiriöitä...kyseessä ei ole sairaus.
      Nykyään vain näistä häröistä tehdään joku kummallinen leimasin, millä voi erottaa erilaiset (=vähemmistö) yksilöt massan ulkopuolelle, vaikka raja näiden välillä on häilyvä, ja piirteitä löytyy varmasti jokaisesta.
      Jopa 15%:lla ihmisistä saattaa olla jonkunlainen persoonallisuushäiriö, ja lievempiä tapauksia onkin sitten jo varmasti useampi kymmenen prosenttia...Joten itse en miettisi kovin vakavasti noita diagnooseja, vaan keskittyisin itse ongelmaan. Mitä väliä sillä nimellä on?
      (Esim. Äärimmäisen ujoilla on myös "persoonallisuushäiriö". 'Estynyt' sellainen...)

      Jokainen voi vapaasti käyä psykiatrilta hakemassa omansa. Diagnooseja ja häiriöitä riittää varmasti kaikille halukkaille... :)

      • Narsistin läheinen

        taas lytätään muita ilman että jaksetaan lukea kunnolla.. Aloittajahan nimen omaan kysyi onko hänen lapsensa narsisti! Missään kohdassa en nähnyt hänen pyytävän sarkastisia kommentteja kielen käytöstä!

        Ja kyllä! Asiaton kielenkäyttö voi olla narsismin oire! Iästä riippumatta! Narsistit eivät nimittäin kaihda sanoa asioita jotka todella pahoittavat toisen ihmisen mielen! Murrosiässä tosin nuori ei välttämättä vielä ymmärrä mitä tunteita muissa herättävät pahoilla sanoillaan. Kuitenkin tuo että hänen täytyy olla huomion keskipiste eikä pysty sulattamaan sitä että jotain muuta juhlitaan on nimen omaan narsismin perusasioita. Ei epäsosiaalisen.

        Minusta on uskomatonta että ylläoleva tulee tänne vähättelemään narsismia millään tavalla. Et ole tainnut koskaa olla tekemisissä narsistin kanssa? Siis kunnolla tekemisissä! Tuolla on muutama tarina joita voisit käydä lukemassa (Esim. narsistiäidin uusi perhe ja Narsisti perheenjäsenenä). Sinun mielestäsi nimellä ei ole väliä vaan pitäisi keskittyä itse ongelmaan! Itse olen yrittänyt näin toimia paremman tiedon puutteessa ja voin sanoa ettei se toiminut! On hyvä tietää minkä kanssa on tekemisissä! Itse emme olisi selvinneet eteenpäin tässä elämässä ellemme olisi saaneet selville mikä tuntemaamme narsistia vaivaa! Joten kyllä niillä nimillä on väliä! Turha väittää vastaan! Et voi keskittyä ongelmaan ilman että tiedät missä se piilee!

        Lisäys diagnoosin tekemiseen: Narsistin "diagnoosin" tekevät yleensä aina läheiset sillä narsisti itse on mielestään täysin terve! Aloittajan suvussa on ollut narsisteja joten uskoisin hänen pystyvän tunnistamaan narsistin piirteitä ihmisestä jonka kanssa viettää päivittäin aikaa. Kysymys on kuitenkin nuoresta ja nuorilla piirteet voivat korostua ja näkyä ulospäin voimakkaampina kuin mitä ne todellisuudessa ovat joten suosittelisin terapiaa. Myös esimerkiksi perhetyöntekijä olisi hyvä vaihtoehto. Häneltä saisi perheen ulkopuolisen mielipiteen ja hän saattaisi huomata paljonkin asioita joita te itse ette huomaan (tarkoitan nyt esimerkiksi koulukiusaamista tms).

        Missään tapauksessa asiaa ei kannata jättää tähän. Hoito ja terapia kannattaa aloittaa välittömästi sillä mikäli kysymyksessä on narsismi, on sen hoito vaikeampaa mitä vanhemmaksi narsisti tulee. Yli 20 vuotiaat ovat harvemmin hoidettavissa. Narsismin oireet myös yleensä puhkeavat murrosiässä.

        Toivotaan kuitenkin että pojallasin on vain tavallista rankempi murrosikä. Voimia!


      • j.o.k.u.
        Narsistin läheinen kirjoitti:

        taas lytätään muita ilman että jaksetaan lukea kunnolla.. Aloittajahan nimen omaan kysyi onko hänen lapsensa narsisti! Missään kohdassa en nähnyt hänen pyytävän sarkastisia kommentteja kielen käytöstä!

        Ja kyllä! Asiaton kielenkäyttö voi olla narsismin oire! Iästä riippumatta! Narsistit eivät nimittäin kaihda sanoa asioita jotka todella pahoittavat toisen ihmisen mielen! Murrosiässä tosin nuori ei välttämättä vielä ymmärrä mitä tunteita muissa herättävät pahoilla sanoillaan. Kuitenkin tuo että hänen täytyy olla huomion keskipiste eikä pysty sulattamaan sitä että jotain muuta juhlitaan on nimen omaan narsismin perusasioita. Ei epäsosiaalisen.

        Minusta on uskomatonta että ylläoleva tulee tänne vähättelemään narsismia millään tavalla. Et ole tainnut koskaa olla tekemisissä narsistin kanssa? Siis kunnolla tekemisissä! Tuolla on muutama tarina joita voisit käydä lukemassa (Esim. narsistiäidin uusi perhe ja Narsisti perheenjäsenenä). Sinun mielestäsi nimellä ei ole väliä vaan pitäisi keskittyä itse ongelmaan! Itse olen yrittänyt näin toimia paremman tiedon puutteessa ja voin sanoa ettei se toiminut! On hyvä tietää minkä kanssa on tekemisissä! Itse emme olisi selvinneet eteenpäin tässä elämässä ellemme olisi saaneet selville mikä tuntemaamme narsistia vaivaa! Joten kyllä niillä nimillä on väliä! Turha väittää vastaan! Et voi keskittyä ongelmaan ilman että tiedät missä se piilee!

        Lisäys diagnoosin tekemiseen: Narsistin "diagnoosin" tekevät yleensä aina läheiset sillä narsisti itse on mielestään täysin terve! Aloittajan suvussa on ollut narsisteja joten uskoisin hänen pystyvän tunnistamaan narsistin piirteitä ihmisestä jonka kanssa viettää päivittäin aikaa. Kysymys on kuitenkin nuoresta ja nuorilla piirteet voivat korostua ja näkyä ulospäin voimakkaampina kuin mitä ne todellisuudessa ovat joten suosittelisin terapiaa. Myös esimerkiksi perhetyöntekijä olisi hyvä vaihtoehto. Häneltä saisi perheen ulkopuolisen mielipiteen ja hän saattaisi huomata paljonkin asioita joita te itse ette huomaan (tarkoitan nyt esimerkiksi koulukiusaamista tms).

        Missään tapauksessa asiaa ei kannata jättää tähän. Hoito ja terapia kannattaa aloittaa välittömästi sillä mikäli kysymyksessä on narsismi, on sen hoito vaikeampaa mitä vanhemmaksi narsisti tulee. Yli 20 vuotiaat ovat harvemmin hoidettavissa. Narsismin oireet myös yleensä puhkeavat murrosiässä.

        Toivotaan kuitenkin että pojallasin on vain tavallista rankempi murrosikä. Voimia!

        Nyt kuuluu varmaan nauraa.

        No, ennen sitä voisin kuitenkin esitellä itseni...
        Hei! Olen, j.o.k.u. olen (jonkunlainen) narsku. Hyvää päivää! :)

        Enhän minä tunne yhtäkään narsistia...Mitä nyt vanhempani, ja nykyisen miesystäväni.
        Puhumattakaan siitä, että olen kirjoitellut palstalle jo vuoden ajan kyseisestä aiheesta!
        Ota asioista selvää, ennen kuin alat huutelemaan omiasi...

        p.s. Epäsosiaaliseen persoonallisuushäiriöön kuuluu narsismi yhtenä osana...
        Olen lukenut asiasta todennäköisesti (uskaltaisin väittää) enemmän kuin sinä, sillä kyseistä häiriötä juurikin läheiseni ovat minulla epäilleet.
        Ja tällä viittaan alla olevaan tekstiisi...

        "Narsistin "diagnoosin" tekevät yleensä aina läheiset."

        Samaa pätee varmasti myös narsistisiin epäsosiaalisiin...


      • Narsistin läheinen
        j.o.k.u. kirjoitti:

        Nyt kuuluu varmaan nauraa.

        No, ennen sitä voisin kuitenkin esitellä itseni...
        Hei! Olen, j.o.k.u. olen (jonkunlainen) narsku. Hyvää päivää! :)

        Enhän minä tunne yhtäkään narsistia...Mitä nyt vanhempani, ja nykyisen miesystäväni.
        Puhumattakaan siitä, että olen kirjoitellut palstalle jo vuoden ajan kyseisestä aiheesta!
        Ota asioista selvää, ennen kuin alat huutelemaan omiasi...

        p.s. Epäsosiaaliseen persoonallisuushäiriöön kuuluu narsismi yhtenä osana...
        Olen lukenut asiasta todennäköisesti (uskaltaisin väittää) enemmän kuin sinä, sillä kyseistä häiriötä juurikin läheiseni ovat minulla epäilleet.
        Ja tällä viittaan alla olevaan tekstiisi...

        "Narsistin "diagnoosin" tekevät yleensä aina läheiset."

        Samaa pätee varmasti myös narsistisiin epäsosiaalisiin...

        kerran noin hyvin tiedät mistä puhut niin minkä ihmeen takia vähättelet muiden kokemuksille ja naurat heidän kysymyksilleen? Joko et tiedä mistä puhut tai olet muuten vain vähä-älyinen.. Ilmeisesti juuri äsken selvisi kummasta on kysymys :) Olet ilmeisesti myös asiallisten vastausten yläpuolella.. Mutta tapahan se tuokin on esittää omaa paremmuuttaan.. voi miten säälittävää :) Todellakin tyypillistä narsistin käytöstä :) Annat hyvän esimerkin aloittajalle.

        Aivan ja tämä merkki: ? tarkoittaa että edellä oleva lause/sana on kysymys, ei väite.


      • j.o.k.u.
        Narsistin läheinen kirjoitti:

        kerran noin hyvin tiedät mistä puhut niin minkä ihmeen takia vähättelet muiden kokemuksille ja naurat heidän kysymyksilleen? Joko et tiedä mistä puhut tai olet muuten vain vähä-älyinen.. Ilmeisesti juuri äsken selvisi kummasta on kysymys :) Olet ilmeisesti myös asiallisten vastausten yläpuolella.. Mutta tapahan se tuokin on esittää omaa paremmuuttaan.. voi miten säälittävää :) Todellakin tyypillistä narsistin käytöstä :) Annat hyvän esimerkin aloittajalle.

        Aivan ja tämä merkki: ? tarkoittaa että edellä oleva lause/sana on kysymys, ei väite.

        "kerran noin hyvin tiedät mistä puhut niin minkä ihmeen takia vähättelet muiden kokemuksille ja naurat heidän kysymyksilleen? "

        Ehkä minulla on hieman erilainen maailmankatsomus, kuin sinulla. :)
        Minkä vuoksi se on sinulle niin vaikea hyväksyä, että on olemassa erilaisia ihmisiä?

        Minun mielestäni on vain huvittavaa, että joku liittää siivottoman kielenkäytön narsistiseen persoonallisuushäiriöön, kun kyseessä ei ole mikään käytökseen liittyvä asia, vaan persoonallisuuden rakenne. Mutta näitä asiasta tietämättömiähän täällä riittää...

        Aika narsistista muuten alkaa haukkumaan, kun jää kiinni tietämättömyydestä. ;)
        Voi, antaa tulla vain, jos se sinun itsetuntoasi nostattaa ja sinua helpottaa...
        Minua ei voisi vähempää kiinnostaa.


      • j.o.k.u.

        Oletkin Temppu yksi harvoista ihmisistä, joiden mielipiteitä arvostan, tai ylipäänsä vaivaudun lukemaan...

        Heh, minun kanssa ei kannata lähteä kilpailemaan, vaikka onhan tuo aika hauska ja mielenkiintoinen ajatus. Nähtäisiin kuka voittaa ja kenet... ;)

        Tykkään olla tällainen totuudentorvi...
        Jonkunhan ne asiat on tuotava julki, ja jos minä en sitä tee, niin kuka sitten? Ei minua vastoinkäymiset huoleta, eikä muiden mielipiteet...Tällainen olen, jos ei joku jaksa minua katsella, siirtäköön ahterinsa jonnekin muualle. :)


      • Narsistin läheinen
        j.o.k.u. kirjoitti:

        "kerran noin hyvin tiedät mistä puhut niin minkä ihmeen takia vähättelet muiden kokemuksille ja naurat heidän kysymyksilleen? "

        Ehkä minulla on hieman erilainen maailmankatsomus, kuin sinulla. :)
        Minkä vuoksi se on sinulle niin vaikea hyväksyä, että on olemassa erilaisia ihmisiä?

        Minun mielestäni on vain huvittavaa, että joku liittää siivottoman kielenkäytön narsistiseen persoonallisuushäiriöön, kun kyseessä ei ole mikään käytökseen liittyvä asia, vaan persoonallisuuden rakenne. Mutta näitä asiasta tietämättömiähän täällä riittää...

        Aika narsistista muuten alkaa haukkumaan, kun jää kiinni tietämättömyydestä. ;)
        Voi, antaa tulla vain, jos se sinun itsetuntoasi nostattaa ja sinua helpottaa...
        Minua ei voisi vähempää kiinnostaa.

        kielenkäyttö liittyy narsismiin juurikin siten että narsisti ei häpeile sanoa pahojakaan asioita :) Omaan perheeseeni kuuluva narsisti on hyvä esimerkki tästä! Kun hän ei saa tarpeeksi huomiota tai ole kaiken keskipiste, hän rupeaa haukkumaan ja loukkaamaan muita ihmisiä niin paljon kuin vain suinkin pystyy! Ja siis todella pahalla tavalla! Jopa vetäen mukaan kuolleita sukulaisia todeten että hekin olisivat sitä mieltä! Tämä johtuu nimen omaan empatian puutteesta sillä narsisti ei välitä siitä kuinka pahalle hänen sanansa muista tuntuvat, eikä ymmärrä että hänen käytöksensä ja suuttumuksensa tilanteesta ovat naurettavia ja asiattomia! Huomaa sinäkin muuten se etten kiistänyt mitään sinun sanomastasi vaan arvostelin tapaasi vastata kysymykseen!

        "Onko tuo sitten muka jotenkin poikkeavaa käytöstä tuon ikäisillä...

        "kielenkäyttö on siis siivotonta."

        Hohoh...Tuohan se vasta narsistiksi tekeekin. ;) "

        Jos jokin osoittaa tietämättömyyttä niin nimen omaan tuo lausahdus ;) Ei se tee narsistiksi mutta voi hyvinkin olla sen oire! Ja niinkuin itsekkin jo totesin se voi olla jonkin muunkin oire! pääasia on että asia tutkitaan ja lapsi saa hoitoa :)

        Tässä ei nyt siis ole kysymys sinun egostasi joten nieleskele hyvä ihminen olit sitten ihan mikä hyvänsä!


      • j.o.k.u.
        Narsistin läheinen kirjoitti:

        kielenkäyttö liittyy narsismiin juurikin siten että narsisti ei häpeile sanoa pahojakaan asioita :) Omaan perheeseeni kuuluva narsisti on hyvä esimerkki tästä! Kun hän ei saa tarpeeksi huomiota tai ole kaiken keskipiste, hän rupeaa haukkumaan ja loukkaamaan muita ihmisiä niin paljon kuin vain suinkin pystyy! Ja siis todella pahalla tavalla! Jopa vetäen mukaan kuolleita sukulaisia todeten että hekin olisivat sitä mieltä! Tämä johtuu nimen omaan empatian puutteesta sillä narsisti ei välitä siitä kuinka pahalle hänen sanansa muista tuntuvat, eikä ymmärrä että hänen käytöksensä ja suuttumuksensa tilanteesta ovat naurettavia ja asiattomia! Huomaa sinäkin muuten se etten kiistänyt mitään sinun sanomastasi vaan arvostelin tapaasi vastata kysymykseen!

        "Onko tuo sitten muka jotenkin poikkeavaa käytöstä tuon ikäisillä...

        "kielenkäyttö on siis siivotonta."

        Hohoh...Tuohan se vasta narsistiksi tekeekin. ;) "

        Jos jokin osoittaa tietämättömyyttä niin nimen omaan tuo lausahdus ;) Ei se tee narsistiksi mutta voi hyvinkin olla sen oire! Ja niinkuin itsekkin jo totesin se voi olla jonkin muunkin oire! pääasia on että asia tutkitaan ja lapsi saa hoitoa :)

        Tässä ei nyt siis ole kysymys sinun egostasi joten nieleskele hyvä ihminen olit sitten ihan mikä hyvänsä!

        Kerta vielä...

        "Ei se tee narsistiksi mutta voi hyvinkin olla sen oire!"

        Ihan tosi...Miksiköhän tätä ei mainita piirrelistassa?

        Tuo ei ole merkki narsismista, vaan empatianpuutteesta.
        Ja empatianpuutetta sattuu esiintymään muissakin persoonallisuushäiriöissä...Eikä se sitä paitsi aina edes "häiriöä" (=poikkeavuus valtaväestöstä ) vaadi, ihmisillä kun nyt sattuu olemaan enemmän tai vähemmän empatiaa, mikä on aivan normaalia ja luonnollista.
        Yksinkertaiseksi siksi, koska olemme erilaisia ja eri persoonallisuudella varustettuja yksilöitä. Emmekä mitään narsisteja ja ei-narsisteja...
        Narsistista jo pelkästään niputtaa kaikki ihmiset yhteen nippuun...

        Joko meni perille, vai vieläkö haluat korostaa omaa tietämättömyyttäsi, yrittämällä ulkoistaa sen minuun. :)


      • j.o.k.u.
        j.o.k.u. kirjoitti:

        Kerta vielä...

        "Ei se tee narsistiksi mutta voi hyvinkin olla sen oire!"

        Ihan tosi...Miksiköhän tätä ei mainita piirrelistassa?

        Tuo ei ole merkki narsismista, vaan empatianpuutteesta.
        Ja empatianpuutetta sattuu esiintymään muissakin persoonallisuushäiriöissä...Eikä se sitä paitsi aina edes "häiriöä" (=poikkeavuus valtaväestöstä ) vaadi, ihmisillä kun nyt sattuu olemaan enemmän tai vähemmän empatiaa, mikä on aivan normaalia ja luonnollista.
        Yksinkertaiseksi siksi, koska olemme erilaisia ja eri persoonallisuudella varustettuja yksilöitä. Emmekä mitään narsisteja ja ei-narsisteja...
        Narsistista jo pelkästään niputtaa kaikki ihmiset yhteen nippuun...

        Joko meni perille, vai vieläkö haluat korostaa omaa tietämättömyyttäsi, yrittämällä ulkoistaa sen minuun. :)

        Murkkuiässä kaikki ihmiset sitä paitsi kärsivät "empatianpuutteesta"...
        Siinä ole mitään kummallista.
        Empatia, kun kehittyy vielä jonkun verran nuoruudessakin.

        Jos joku teini-ikäinen murkku vietäisiin pelkästään tuollaisten oireiden vuoksi jonnekin terapiaan, niin voi olla, että se tekisi ainoastaan hallaa kyseisen henkilön kehitykselle...

        Aivan kuin sanottaisiin, että hän on jotenkin epänormaali.
        ( murrosiässä, kun nämä ajatukset saattavat olla muutenkin korostuneita.
        Erilaisuus, joukkoon kuulumattomuus yms. ja yleensä näitä tunteita sitten puretaankin huonolla käytöksellä ja SIIVOTTOMALLA KIELENKÄYTÖLLÄ. )

        Eiköhän se aika tee tehtävänsä...


      • narsitin läheinen
        j.o.k.u. kirjoitti:

        Murkkuiässä kaikki ihmiset sitä paitsi kärsivät "empatianpuutteesta"...
        Siinä ole mitään kummallista.
        Empatia, kun kehittyy vielä jonkun verran nuoruudessakin.

        Jos joku teini-ikäinen murkku vietäisiin pelkästään tuollaisten oireiden vuoksi jonnekin terapiaan, niin voi olla, että se tekisi ainoastaan hallaa kyseisen henkilön kehitykselle...

        Aivan kuin sanottaisiin, että hän on jotenkin epänormaali.
        ( murrosiässä, kun nämä ajatukset saattavat olla muutenkin korostuneita.
        Erilaisuus, joukkoon kuulumattomuus yms. ja yleensä näitä tunteita sitten puretaankin huonolla käytöksellä ja SIIVOTTOMALLA KIELENKÄYTÖLLÄ. )

        Eiköhän se aika tee tehtävänsä...

        eikö olekkin todistettua että narsismi alkaa ilmetä ja "oireilla" erityisen voimakkaasti murrosiässä? Aloittaja kysyi että voiko kyseessä olla narsismi. Ei väittänyt että olisi eikä perustellut kysymystään vain tuolla kielenkäytöllä vaan myös muulla. Voitko siis kieltää ettei kysymyksessä voisi olla narsisti? Koska jos et voi on tämä kiistely täysin turha.


        "Hänen pitäisi olla aina huomion keskipisteenä, hänelle on todella vaikeaa, jos esim. juhlitaan jonkun toisen perheenjäsenen saavutuksia." tämä muunmuassa voi viitata narsismiin eikä ole normaalia käytöstä! Vaikka kuinka murrosikäinn olisi! En sano että kyseessä on narsismi vaan sanon että voi olla! Epäilen että et edes lukenut kunnolla aloittajan kirjoitusta ennen kuin kävit täällä "hohottelemaan" :) ainakaan ajatuksella.

        Ja aika on tosiaan tehnyt monilla ongelmaisilla nuorilla tehtävänsä! Se on huonoin neuvo jonka kukaan voi ikinä näissä asioissa antaa :D ottaen huomioon itsemurhatilastot, kouluammuskelut ja kaiken muunkin nimen omaan hoitoa ja apua vaille jääneiden nuorten kohtalot. En viittaa millään tavalla että aloittajan poika liittyisi näihin mitenkään, havainnollistan vain sitä että ongelmiin voi, pystyy ja pitääkin puuttua ajoissa! Juurikin tuo käytös vaikka olisikin murrosiästä aiheutunutta johtuu jonkinnäköisestä sisäisestä pahasta olosta!


      • j.o.k.u.
        narsitin läheinen kirjoitti:

        eikö olekkin todistettua että narsismi alkaa ilmetä ja "oireilla" erityisen voimakkaasti murrosiässä? Aloittaja kysyi että voiko kyseessä olla narsismi. Ei väittänyt että olisi eikä perustellut kysymystään vain tuolla kielenkäytöllä vaan myös muulla. Voitko siis kieltää ettei kysymyksessä voisi olla narsisti? Koska jos et voi on tämä kiistely täysin turha.


        "Hänen pitäisi olla aina huomion keskipisteenä, hänelle on todella vaikeaa, jos esim. juhlitaan jonkun toisen perheenjäsenen saavutuksia." tämä muunmuassa voi viitata narsismiin eikä ole normaalia käytöstä! Vaikka kuinka murrosikäinn olisi! En sano että kyseessä on narsismi vaan sanon että voi olla! Epäilen että et edes lukenut kunnolla aloittajan kirjoitusta ennen kuin kävit täällä "hohottelemaan" :) ainakaan ajatuksella.

        Ja aika on tosiaan tehnyt monilla ongelmaisilla nuorilla tehtävänsä! Se on huonoin neuvo jonka kukaan voi ikinä näissä asioissa antaa :D ottaen huomioon itsemurhatilastot, kouluammuskelut ja kaiken muunkin nimen omaan hoitoa ja apua vaille jääneiden nuorten kohtalot. En viittaa millään tavalla että aloittajan poika liittyisi näihin mitenkään, havainnollistan vain sitä että ongelmiin voi, pystyy ja pitääkin puuttua ajoissa! Juurikin tuo käytös vaikka olisikin murrosiästä aiheutunutta johtuu jonkinnäköisestä sisäisestä pahasta olosta!

        Vielä jaksat väittää vastaan?

        Huomion keskipisteeseen pyrkivät myös huomionhakuiset henkilöt...Oli sitten persoonallisuushäiriö tai ei. Tuo piirre ei yksinään riitä mihinkään.

        "Epäilen että et edes lukenut kunnolla aloittajan kirjoitusta ennen kuin kävit täällä "hohottelemaan" :) ainakaan ajatuksella. "

        Luen aina kirjoitukset joihin vastaan hyvin, hyvin tarkasti...Omat kirjoitukset sitäkin tarkemmin. :)

        "ottaen huomioon itsemurhatilastot, kouluammuskelut ja kaiken muunkin nimen omaan hoitoa ja apua vaille jääneiden nuorten kohtalot."

        Tietääkseni näillä kouluammuskelijoilla ja monilla itsemurhan tehneillä on ollut mielialalääkitys, joten voi helposti olettaa, että he kävivät myös terapiassa...

        ( Jos minut olisi nuorena viety väkisin terapiaan, olisin todennäköisesti tehnyt jotain sellaista, jonka olisitte saaneet sitten lehdestä lukea. Apua on turha tyrkyttää, jos sitä ei itse halua... )


      • Narsistin läheinen
        j.o.k.u. kirjoitti:

        Vielä jaksat väittää vastaan?

        Huomion keskipisteeseen pyrkivät myös huomionhakuiset henkilöt...Oli sitten persoonallisuushäiriö tai ei. Tuo piirre ei yksinään riitä mihinkään.

        "Epäilen että et edes lukenut kunnolla aloittajan kirjoitusta ennen kuin kävit täällä "hohottelemaan" :) ainakaan ajatuksella. "

        Luen aina kirjoitukset joihin vastaan hyvin, hyvin tarkasti...Omat kirjoitukset sitäkin tarkemmin. :)

        "ottaen huomioon itsemurhatilastot, kouluammuskelut ja kaiken muunkin nimen omaan hoitoa ja apua vaille jääneiden nuorten kohtalot."

        Tietääkseni näillä kouluammuskelijoilla ja monilla itsemurhan tehneillä on ollut mielialalääkitys, joten voi helposti olettaa, että he kävivät myös terapiassa...

        ( Jos minut olisi nuorena viety väkisin terapiaan, olisin todennäköisesti tehnyt jotain sellaista, jonka olisitte saaneet sitten lehdestä lukea. Apua on turha tyrkyttää, jos sitä ei itse halua... )

        perus narsistinen mielipide :D "Jos minä en mielestäni tarvitse terapiaa niin silloin asian täytyy olla juuri näin! Riippumatta siitä miten pahasti läheisiäni loukkaan ja satutan"

        Lue viestini ja huomaa että monta kertaa sanon: VOI JOHTUA MYÖS MUUSTAKIN KUIN NARSISMISTA MUTTA SOPII MYÖS SIIHEN!

        Joko lukutaitosi tai luetun ymmärtämisesi on säälittävän huonoa! En ole väittänyt missään vastaan vaan kertonut sinulle miten asiat ovat :D Mutta siis kerran ilmeisesti olet narsisti niin tässä sinule sitä mitä niin kovin kaipaat: Sääliä!

        Aloittaja voi ylläolevan teksteistä hyvin todeta minkä takia asiat kannattaa selvittää ajoissa kun niille vielä on mahdollista jotain tehdä. Myöhemmin narsisti (mikäli siitä todellakin on kyse. Korostan edelleen ettei välttämättä ole) ,kuten tässä on jo huomattu, tekee itsestään naurunalaisen ja huonontaa asemaansa joka suhteessa.

        Narsisti harvoin myöntää hänestä löytyvän mitään vikaa joten hoidon tyrkyttäminen näissä tapauksissa on välttämätöntä! Myös pahimman murrosiän aikana ulkopuolinen apu voi olla tarpeen (vaikka sitä saisikin väkisin) ja tästä puhun omalla kokemuksella ja tiedän olevani 100% oikeassa siinä että se voi pelastaa ihmisen elämän!


      • j.o.k.u.
        Narsistin läheinen kirjoitti:

        perus narsistinen mielipide :D "Jos minä en mielestäni tarvitse terapiaa niin silloin asian täytyy olla juuri näin! Riippumatta siitä miten pahasti läheisiäni loukkaan ja satutan"

        Lue viestini ja huomaa että monta kertaa sanon: VOI JOHTUA MYÖS MUUSTAKIN KUIN NARSISMISTA MUTTA SOPII MYÖS SIIHEN!

        Joko lukutaitosi tai luetun ymmärtämisesi on säälittävän huonoa! En ole väittänyt missään vastaan vaan kertonut sinulle miten asiat ovat :D Mutta siis kerran ilmeisesti olet narsisti niin tässä sinule sitä mitä niin kovin kaipaat: Sääliä!

        Aloittaja voi ylläolevan teksteistä hyvin todeta minkä takia asiat kannattaa selvittää ajoissa kun niille vielä on mahdollista jotain tehdä. Myöhemmin narsisti (mikäli siitä todellakin on kyse. Korostan edelleen ettei välttämättä ole) ,kuten tässä on jo huomattu, tekee itsestään naurunalaisen ja huonontaa asemaansa joka suhteessa.

        Narsisti harvoin myöntää hänestä löytyvän mitään vikaa joten hoidon tyrkyttäminen näissä tapauksissa on välttämätöntä! Myös pahimman murrosiän aikana ulkopuolinen apu voi olla tarpeen (vaikka sitä saisikin väkisin) ja tästä puhun omalla kokemuksella ja tiedän olevani 100% oikeassa siinä että se voi pelastaa ihmisen elämän!

        "En ole väittänyt missään vastaan vaan kertonut sinulle miten asiat ovat :D"

        "tiedän olevani 100% oikeassa "

        Hoida oma narsismisi ensin, ennenkuin alat narsisteja haukkumaan...Kuulostaa aika idioottimaiselta haukkua itseään. Pelkkä provoilija olet.

        Minun puolestani voit mennä jauhamaan paskaa jollekin, jota kiinnostaa.
        Mulla on parempaakin tekemistä, kuin oikoa luulojasi...Sulla sen sijaan ei omaa elämää taida olla...Säälittävää.

        Painu etsimään sitä lähdettäsi, ja anna sellaisten ihmisten hoitaa kirjoittamisen, jotka asiasta jotain tietävät. :)


      • Narsistin läheinen
        j.o.k.u. kirjoitti:

        "En ole väittänyt missään vastaan vaan kertonut sinulle miten asiat ovat :D"

        "tiedän olevani 100% oikeassa "

        Hoida oma narsismisi ensin, ennenkuin alat narsisteja haukkumaan...Kuulostaa aika idioottimaiselta haukkua itseään. Pelkkä provoilija olet.

        Minun puolestani voit mennä jauhamaan paskaa jollekin, jota kiinnostaa.
        Mulla on parempaakin tekemistä, kuin oikoa luulojasi...Sulla sen sijaan ei omaa elämää taida olla...Säälittävää.

        Painu etsimään sitä lähdettäsi, ja anna sellaisten ihmisten hoitaa kirjoittamisen, jotka asiasta jotain tietävät. :)

        et voi väittää tietäväsi yhtään mitään kun et kerran edes ole vaivautunut ottamaan selvää siitä mitä kysyttiin :) Oikeassa oleminen ei ole narsismia. Ymmärrän kyllä että sinua suututtaa se että voit ehkä ollakkin väärässä (Sehän on juurikin eräs pahimmista narsistisista piirteistä) ja tottakai mielestäsi kaikki ketkä ovat erimieltä ovat provoilijoita ja paskanjauhajia. Itse en ole narsisti niin kovasti kun se sinua varmasti riipaiseekin olla siinäkin väärässä. Toki olen sitä mieltä että mikäli sinä olet narsisti niin sanotusti pahimmasta päästä ei sinulla ole toivoakaan yltää ymmärryksessä tai missään muussakaan samalle tasolle kuin normaalit terveet ihmiset. Jotenka tuhlaan turhaa aikaani todistaakseni olevani oikeassa ihmiselle jolla ei edes ole mahdollisuutta tätä ymmärtää :)

        Mutta kiitos hyvästä esimerkistä ja siitä että todistit tietoni oikeiksi! Hyvää loppuelämää rakas narsku!


      • j.o.k.u.

        Minun vanhempani olivat niin keskittyneitä itseensä, että minun "auttamiseni" olisi ollut viimeinen asia mikä heille olisi tullut mieleen...Varsinkin, kun olin se perheen "syntipukki" ja musta lammas.
        Ei heitä kiinnostanut paskan vertaa, missä liikun, mitä teen, ellei se vaikuttanut jotenkin heidän elämäänsä, tai siihen, miltä he näyttivät muiden silmissä.
        Olisiko elämäni erilainen...En usko.

        En koskaan ole kokenut, että vanhempani olisivat olleet elämässäni mitenkään mukana. He vain olivat...tekemässä ruokaa, ja antamassa rahaa. Ei enempää, eikä vähempää.
        Ei heitä kiinnostanut koulunkäyntini, eikä elämäni muutenkaan.
        Sekin jos sairastelin usein, oli omaa vikaani ja syy haukkua minua vielä lisää. Tiesihän se lisää rahanmenoa, jos joutui vaikkapa lääkkeitä ostamaan...Raha olikin ainoa asia, mikä vanhempiani kiinnosti, viinan lisäksi. Lapsilisilläkin osteltiin mielummin viinaa, kuin vaatteita ja ruokaa...

        Olin heille vain ja ainoastaan roskakori, mihin kipata omat turhautumat, ja syyllisyydentunteet...Jos oma elämä oli pielessä, ainahan pystyi syyttämään viisi vuotiasta siitä, että hän oli ylipäänsä syntynyt, ja pilannut kaiken pelkällä olemassaolollaan.

        Olisin voinut jäädä kynnysmaton rooliin, ja piiloutua komeroon loppuelämäksi, mutta jostain syystä päätin toisin...Ja sitä monet kutsuvat täällä heikkoudeksi.


      • j.o.k.u.
        Narsistin läheinen kirjoitti:

        et voi väittää tietäväsi yhtään mitään kun et kerran edes ole vaivautunut ottamaan selvää siitä mitä kysyttiin :) Oikeassa oleminen ei ole narsismia. Ymmärrän kyllä että sinua suututtaa se että voit ehkä ollakkin väärässä (Sehän on juurikin eräs pahimmista narsistisista piirteistä) ja tottakai mielestäsi kaikki ketkä ovat erimieltä ovat provoilijoita ja paskanjauhajia. Itse en ole narsisti niin kovasti kun se sinua varmasti riipaiseekin olla siinäkin väärässä. Toki olen sitä mieltä että mikäli sinä olet narsisti niin sanotusti pahimmasta päästä ei sinulla ole toivoakaan yltää ymmärryksessä tai missään muussakaan samalle tasolle kuin normaalit terveet ihmiset. Jotenka tuhlaan turhaa aikaani todistaakseni olevani oikeassa ihmiselle jolla ei edes ole mahdollisuutta tätä ymmärtää :)

        Mutta kiitos hyvästä esimerkistä ja siitä että todistit tietoni oikeiksi! Hyvää loppuelämää rakas narsku!

        Kiitos itsellesi, kun piristit päivääni. :)


      • teräsniska
        j.o.k.u. kirjoitti:

        Minun vanhempani olivat niin keskittyneitä itseensä, että minun "auttamiseni" olisi ollut viimeinen asia mikä heille olisi tullut mieleen...Varsinkin, kun olin se perheen "syntipukki" ja musta lammas.
        Ei heitä kiinnostanut paskan vertaa, missä liikun, mitä teen, ellei se vaikuttanut jotenkin heidän elämäänsä, tai siihen, miltä he näyttivät muiden silmissä.
        Olisiko elämäni erilainen...En usko.

        En koskaan ole kokenut, että vanhempani olisivat olleet elämässäni mitenkään mukana. He vain olivat...tekemässä ruokaa, ja antamassa rahaa. Ei enempää, eikä vähempää.
        Ei heitä kiinnostanut koulunkäyntini, eikä elämäni muutenkaan.
        Sekin jos sairastelin usein, oli omaa vikaani ja syy haukkua minua vielä lisää. Tiesihän se lisää rahanmenoa, jos joutui vaikkapa lääkkeitä ostamaan...Raha olikin ainoa asia, mikä vanhempiani kiinnosti, viinan lisäksi. Lapsilisilläkin osteltiin mielummin viinaa, kuin vaatteita ja ruokaa...

        Olin heille vain ja ainoastaan roskakori, mihin kipata omat turhautumat, ja syyllisyydentunteet...Jos oma elämä oli pielessä, ainahan pystyi syyttämään viisi vuotiasta siitä, että hän oli ylipäänsä syntynyt, ja pilannut kaiken pelkällä olemassaolollaan.

        Olisin voinut jäädä kynnysmaton rooliin, ja piiloutua komeroon loppuelämäksi, mutta jostain syystä päätin toisin...Ja sitä monet kutsuvat täällä heikkoudeksi.

        Koetko nyt olevasi vahva?


      • j.o.k.u.
        teräsniska kirjoitti:

        Koetko nyt olevasi vahva?

        Tottakai. Olisinhan voinut valita toisin, mikä tarkoittaisi, etten olisi tänään tässä...Sekin vaihtoehto kävi kyllä usein mielessä.


      • 4
        Narsistin läheinen kirjoitti:

        kerran noin hyvin tiedät mistä puhut niin minkä ihmeen takia vähättelet muiden kokemuksille ja naurat heidän kysymyksilleen? Joko et tiedä mistä puhut tai olet muuten vain vähä-älyinen.. Ilmeisesti juuri äsken selvisi kummasta on kysymys :) Olet ilmeisesti myös asiallisten vastausten yläpuolella.. Mutta tapahan se tuokin on esittää omaa paremmuuttaan.. voi miten säälittävää :) Todellakin tyypillistä narsistin käytöstä :) Annat hyvän esimerkin aloittajalle.

        Aivan ja tämä merkki: ? tarkoittaa että edellä oleva lause/sana on kysymys, ei väite.

        Juurikin noin. Normaalilla murrosikäisellä yleensä on raivon ja vihan ohella myös hyvin positiivisten tunteiden pilkahduksia. Jos näitä ei koskaan perheelle näy ja murkkuikä tuntuu yhä jatkuvan 17 - 18v. kieppeilläkin, niin jotain ongelmaa todennäköisesti on. Ap:n kannattaa yrittää kysellä ammattiapua jo oman huolestumisensakin vuoksi.


      • Voin vakuuttaa: häiriötöntä ihmistä ei ole olemassakaan!



      • Anonyymi
        Narsistin läheinen kirjoitti:

        taas lytätään muita ilman että jaksetaan lukea kunnolla.. Aloittajahan nimen omaan kysyi onko hänen lapsensa narsisti! Missään kohdassa en nähnyt hänen pyytävän sarkastisia kommentteja kielen käytöstä!

        Ja kyllä! Asiaton kielenkäyttö voi olla narsismin oire! Iästä riippumatta! Narsistit eivät nimittäin kaihda sanoa asioita jotka todella pahoittavat toisen ihmisen mielen! Murrosiässä tosin nuori ei välttämättä vielä ymmärrä mitä tunteita muissa herättävät pahoilla sanoillaan. Kuitenkin tuo että hänen täytyy olla huomion keskipiste eikä pysty sulattamaan sitä että jotain muuta juhlitaan on nimen omaan narsismin perusasioita. Ei epäsosiaalisen.

        Minusta on uskomatonta että ylläoleva tulee tänne vähättelemään narsismia millään tavalla. Et ole tainnut koskaa olla tekemisissä narsistin kanssa? Siis kunnolla tekemisissä! Tuolla on muutama tarina joita voisit käydä lukemassa (Esim. narsistiäidin uusi perhe ja Narsisti perheenjäsenenä). Sinun mielestäsi nimellä ei ole väliä vaan pitäisi keskittyä itse ongelmaan! Itse olen yrittänyt näin toimia paremman tiedon puutteessa ja voin sanoa ettei se toiminut! On hyvä tietää minkä kanssa on tekemisissä! Itse emme olisi selvinneet eteenpäin tässä elämässä ellemme olisi saaneet selville mikä tuntemaamme narsistia vaivaa! Joten kyllä niillä nimillä on väliä! Turha väittää vastaan! Et voi keskittyä ongelmaan ilman että tiedät missä se piilee!

        Lisäys diagnoosin tekemiseen: Narsistin "diagnoosin" tekevät yleensä aina läheiset sillä narsisti itse on mielestään täysin terve! Aloittajan suvussa on ollut narsisteja joten uskoisin hänen pystyvän tunnistamaan narsistin piirteitä ihmisestä jonka kanssa viettää päivittäin aikaa. Kysymys on kuitenkin nuoresta ja nuorilla piirteet voivat korostua ja näkyä ulospäin voimakkaampina kuin mitä ne todellisuudessa ovat joten suosittelisin terapiaa. Myös esimerkiksi perhetyöntekijä olisi hyvä vaihtoehto. Häneltä saisi perheen ulkopuolisen mielipiteen ja hän saattaisi huomata paljonkin asioita joita te itse ette huomaan (tarkoitan nyt esimerkiksi koulukiusaamista tms).

        Missään tapauksessa asiaa ei kannata jättää tähän. Hoito ja terapia kannattaa aloittaa välittömästi sillä mikäli kysymyksessä on narsismi, on sen hoito vaikeampaa mitä vanhemmaksi narsisti tulee. Yli 20 vuotiaat ovat harvemmin hoidettavissa. Narsismin oireet myös yleensä puhkeavat murrosiässä.

        Toivotaan kuitenkin että pojallasin on vain tavallista rankempi murrosikä. Voimia!

        Olipa viisaasti ja empaattisesti kommentoitu aloittajan tilanteeseen!
        Narsistilla on itsellään psyykkinen ongelma, josta tulee valtavasti ahdistustusta ja pahaa mieltä hänen lähellään eläville. Hän kyllä suorastaan myrkyttää ilmapiirin.
        Tuskin narsisti kuitenkaan ihan tietoisesti pilaa toisten elämää. Hän vain siirtää omaa sisäistä huonoa oloa muihin ja todennäköisesti kokee jonkinlaista helposta siitä, että saa toisillekin pahan olon.
        Se, mikä narsistia risoo, onkin sitten varmasti monimutkaisempi probleema. Ainakin kateuden tunne ja empatian puute toisia kohtaan siellä ainakin voisivat olla vaikuttimina.
        Mistä sitten tuollaiset pahat tunteet ja toisaalta tunteettomuus toisia kohtaan sitten ovat peräisin, siinäpä onkin se suuri kysymysmerkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa viisaasti ja empaattisesti kommentoitu aloittajan tilanteeseen!
        Narsistilla on itsellään psyykkinen ongelma, josta tulee valtavasti ahdistustusta ja pahaa mieltä hänen lähellään eläville. Hän kyllä suorastaan myrkyttää ilmapiirin.
        Tuskin narsisti kuitenkaan ihan tietoisesti pilaa toisten elämää. Hän vain siirtää omaa sisäistä huonoa oloa muihin ja todennäköisesti kokee jonkinlaista helposta siitä, että saa toisillekin pahan olon.
        Se, mikä narsistia risoo, onkin sitten varmasti monimutkaisempi probleema. Ainakin kateuden tunne ja empatian puute toisia kohtaan siellä ainakin voisivat olla vaikuttimina.
        Mistä sitten tuollaiset pahat tunteet ja toisaalta tunteettomuus toisia kohtaan sitten ovat peräisin, siinäpä onkin se suuri kysymysmerkki.

        Vanhemmat tuskin osaavat katsoa itseään peiliin kovin objektiiviesti, jos lapsesta kasvaa naristi niin silloin vahemmat ovat laiminlyöneet jotenkin tunne-elämän kasvatuksen, laiminlyöneet rajojen asettamisen ym ym. Eikä välttämättä ole kyseessä edes narsismi vaan voi olla myös nepsy käytöstä, etenkin tuo siivoton kielenkäyttö on kaiketi hyvin tyypillistä nepsy ihmisille eikä se liity mitenkään välttämättä narismiin. Ap.n poika kuulostaa siten enemmän nimenomaan nepsy piirteiseltä, siivoton kielenkäyttö, tunteiden säätelyn pulmat (huutaminen), oman toiminnan kaaottisuus (ei jaksa/osaa siivota). Nämä kannattaa erottaa sitten tunteettomuudesta, tunteettomuus on sitä kun ihminen ei tunne tai on kylmä. Olen tavannut oikeasti kylmiä ihmisiä ja heidän piirteisiin ei kuulu tunteiden säätelyn jutut, he eivät huuda eivätkä ole siivottomia vaan voi olla jopa hyvinkin siistejä, huoliteltuja ja miellyttäviä ihmisiä päällepäin. Se kylmyys heistä paljastuu vasta sen jälkeen kun ovat käyttäneet sinua jotenkin hyväkseen johonkin. Minulle esim. tunnekylmä työkaveri myönsi tai oikeastaan kertoi omasta tunnekylmyydestään vasta kun oli saanut haluamansa. Sen jälkeen en ole kuullut hänestä mitään ja siinä kaikki palaset loksahtikin sitten kohdilleen. Tunteettomat, kylmät ja emptiakyvyttömät eivät saa mitään tunteenpurkauksia. He voivat jopa hyötyä toisen tunteellisuudesta ja osaavat käyttää sitä aseena hyvinkin onnistuneesti. Nepsy ihmisille varsinkin on äärimmäisen tärkeää oppia säätelemään tunteitaan ja ovat varmasti oiva kohde tai saalis tunnekylmille ihmisille, jotka hyötyvät siitä. Annetaan ikäänkuin ymmärtää, että tunteettomuus olisikin se oikea juttu ja jokainen joka vastustaa tällaista tunteetonta toimintaa luokitellaan tietysti vaikeaksi/kapinalliseksi/haastavaksi ja mitä milloinkin. Nämä tunnekylmät henkilöt ovat erittäin taitavia hyötymään muista mm. taloudellisesti. Kuten minullekin kävi, että tämä kylmä henkilö halusi saada rahaa eikä "halunnut sotkea muita mukaan" keissiin. Ihmettelin, että miksi ei, koska keissi olisi tällöin ollut vahvempi ja kaikki muutkin osalliset olisivat saaneet samalla oikeutta. Mutta ei, hän sitten ajattelikin vain omaa napaansa ja sitä, että saisi "hänelle kuuluvat rahat". Jäi hieman mysteeriksi sekin, että valehteliko hän siitä, että meille muillekin olisi kuulunut lain mukaan jokin rahallinen osuus. Hän kuitenkin todistuksen saatuaan huikkasi ohimennen, että hän on tunnekylmä. Tuollainen käytös on minusta aika hyvä mittari erottamaan esimerkiksi tahaton nepsy oireilua tunnekylmyydestä. Jos uskallat asettua poikkiteloin niin olet käyttökelvoton, laiska ja huono näiden narsististen ihmisten mielestä. Sinusta ei ole heille mitään hyöytyä ja muutut kivasta vaikeaksi sillä sekunnilla kun et enää anna heidän ottaa sinulta. Minun mielestä tunnekylmät ihmiset ovat onnistuneet Suomessa hyvin sillä tunteiden ilmaisu nähdään täällä huonona juttuna ja ihannoidaan mahdollisimman hillittyä, rauhallista ja ulospäin "tunteita hallitsevaa" olemusta. Me siis miellytämme ennenkaikkea tunteettomuutta ja jos näytät tunteita niin olet ongelma vaikka olisitkin oikeassa niin ei sillä ole väliä vaan lähinnä passiivis agressiivisella piilokuittailulla kiusataan, Suomalaisessa kulttuurissa kun suoraa agressiota ei ole soveliasta näyttää se henkinen väkivalta näytetään piilotetusti passiivis agressiivisin kommentein. Lienee aika tyyppillistä oman osuuden kieltäminen. Vanhempien tehtävä on kuitenkin rajoittaa ja kasvattaa lapsen käytöstä. Meillä en esimerkiksi anna isoveljen pompottaa pienempäänsä enkä anna hänelle sitä minulle kuuluvaa vastuuta. Näin olle meillä isoveli ei pomota pienemäänsä koska olen se aikuinen ja minun vastuulllani on myös ohjata sisarusten välisiä suhteita. Valitettavasti on kuitenkin vanhempia, jotka todellakin käyttävät niitä esikoisia kakkoaikuisina/vanhempina perheessä päästäkseen itse helpommalla. Kukaan lapsi ei saa pomottavaa asemaa jos vanhemmat ei salli sitä. Jossakin vaiheessa ap on varmaankin käyttänyt isoveljeä pienten vahtina saadakseen itse lepoa ja nyt ihmettelee miksi isoveli pomottaa. Ei se rooli ole tyhjästä tullut vaan on ihan vanhempien aikaansaannos. Lapselle kannattaa sanoa, että hänkin on vasta lapsi eikä hänen tarvitse ottaa vastuuta pikkusisaruksista. Vanhemmat hoitaa ja huolehtii siitä.


    • Psykologian dosentti

      Jos ei auta rauhanomaiset keinot niin pieni fyysinen rankaisu voisi hyvinkin toimia.
      Pistä poika kuorimaan perunoita ja tekemään raskasta fyysistä työtä kuten maatöitä ja kaiken maailman raskaita paskaduuneja.

      Jos ei silloinkaan näy valoa tunnelin päässä niin keppiä sormille vaan.

      • Mitä teen?

        Ruumiillisella kurituksella tuskin paranee, oli kyse mistä tahansa. Tosin kasvatusperiaatteisiin kuuluu jo nyt, että teet tai itket ja teet, ts. sovituista hommista ei luistella. Kun on koti täynnä murkkuikäisiä poikia, on pakko olla rajat ja tarkat ohjeet, miten elellään, sekä myös ehdoton tasapuolisuus jokaista kohtaan. Sen lisäksi myös osattava joustaa tarvittaessa. J.o.k.u, kysyin hei asiallisia ohjeita ja neuvoja, en sun mielipiteitäsi omasta erinomaisuudestasi. Enkä sanonut, että lapseni ON narsisti, vaan kysyin, voisiko olla. Sekä ohjeita, kuinka toimin ja mistä ehkä löytäisin apua, kun tuntuu, että omat neuvot on käytetty loppuun. En jaksa päivittäistä hermojen kiristämistä ja turhaa tappelua kaikesta mahdollisesta. Olen käytännössä yksinhuoltaja, lasten isä on hyvin vähän arjessa mukana, en selittele syitä tämän enempää.


      • j.o.k.u.
        Mitä teen? kirjoitti:

        Ruumiillisella kurituksella tuskin paranee, oli kyse mistä tahansa. Tosin kasvatusperiaatteisiin kuuluu jo nyt, että teet tai itket ja teet, ts. sovituista hommista ei luistella. Kun on koti täynnä murkkuikäisiä poikia, on pakko olla rajat ja tarkat ohjeet, miten elellään, sekä myös ehdoton tasapuolisuus jokaista kohtaan. Sen lisäksi myös osattava joustaa tarvittaessa. J.o.k.u, kysyin hei asiallisia ohjeita ja neuvoja, en sun mielipiteitäsi omasta erinomaisuudestasi. Enkä sanonut, että lapseni ON narsisti, vaan kysyin, voisiko olla. Sekä ohjeita, kuinka toimin ja mistä ehkä löytäisin apua, kun tuntuu, että omat neuvot on käytetty loppuun. En jaksa päivittäistä hermojen kiristämistä ja turhaa tappelua kaikesta mahdollisesta. Olen käytännössä yksinhuoltaja, lasten isä on hyvin vähän arjessa mukana, en selittele syitä tämän enempää.

        "J.o.k.u, kysyin hei asiallisia ohjeita ja neuvoja, en sun mielipiteitäsi omasta erinomaisuudestasi."

        No heipä hei...
        Tärkeä aihe...Ehkä teen tästä oman aloituksen. ;)

        Neuvoja minulta kyllä saa...Sanoja ei ole tosin reunustettu kukkasin, koska suora puhe tehoaa mielestäni paremmin, kuin turhanpäiväinen voivottelu.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2520
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      883
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe