Finngulfin tj Anders Kurten näyttäisi siirtyvän Fiskarsille kehitämis- ja markkinointijohtajaksi. ks sivu 22 http://www.finnboat.fi/linked/fi/FbN_4_10_lowres.pdf.
Mikähän mahtaa olla FInngulfin tulevaisuus?
Finngulfin kuviot?
54
3829
Vastaukset
- arvailua
ehtii tehdä monta hommaa yhtä aikaa?
Tosin sananvalinta "aiemmin toiminut" viittaisi siihen, että Finngulfin pitäisi alkaa etsiä uusi toimari.
Pienten veneiden myynti luistaa nykyään paremmin kuin suurien?- fg-purjehtija
Ymmärtääkseni firmaan ollaan hakemassa uutta toimaria. Nykyinen markkinointipäällikkö kai toimii toimarina siihen asti kunnes löytävät uuden vetäjän.
Olen samaa mieltä joidenkin nimimerkkien kanssa, että Finngulfin taru suomalaisena veneenvalmistajana on ohi. Nykyisellään Finngulf välittää suomeen veneitä ja hallinnoi tavaramerkkiä. Sääli, sillä Stigo teki aikanaan ison rupeaman luodessaan merkin imagon. Tuolloin merkkin imago perustui vaativien purjehtijoiden asiakastyytyväisyyteen. - FG
Tyytyväisenä Finn Gulfin omistajana täytyy todeta, että hyvä vene, enkä ole katunut sijoitustani. 10 000 mailia on purjehdittu avomerta ja saaristoa ilman ongelmia.
FG on nyt tärkeässä tienhaarassa (jos siis jatkaa). FG 43 oli yritys uuteen suuntaan, joka karahti talouslaman kiville. Jälkeenpäin voi olla viisas(telija) siitä, kuinka hypeä oli mukana - yritettiin liian paljon aivan liian pienillä resursseilla ja tiukalla aikataululla. Ilman lamaa olisi voinut tulla voittokulku?
FG43:lla purjehtineena, mieleen jäi vaikutelma hyvästä, erityisen vakaasta (jäykästä) veneestä. Todellinen kilpapotentiaali on vielä näkemättä.
Jatkossa FG joutuu valitsemaan uuden suunnan. Palatako juurilleen nopeiden matkapursien suuntaan vai jatkaako FG43:n linjaa sporttisten veneiden linjaa. Itse uskoisin ensimmäisen toimivan paremmin.Pohjolassa ei ole helppo tehdä (myydä) perinteisiä laatupursia (vrt Sweden Yachts). Toisaalta Arcona on menestynyt erittäin hyvin aika konservatiivisella laivastolla. - Mignione
fg-purjehtija kirjoitti:
Ymmärtääkseni firmaan ollaan hakemassa uutta toimaria. Nykyinen markkinointipäällikkö kai toimii toimarina siihen asti kunnes löytävät uuden vetäjän.
Olen samaa mieltä joidenkin nimimerkkien kanssa, että Finngulfin taru suomalaisena veneenvalmistajana on ohi. Nykyisellään Finngulf välittää suomeen veneitä ja hallinnoi tavaramerkkiä. Sääli, sillä Stigo teki aikanaan ison rupeaman luodessaan merkin imagon. Tuolloin merkkin imago perustui vaativien purjehtijoiden asiakastyytyväisyyteen.piirin oma kehitelmä aiheesta, eikä riitä kaupalliseen menestykseen. Normaaliin tapaan tässäkin vedettiin täysillä silmät kiinni päin seinää.
- Isabel,
FG kirjoitti:
Tyytyväisenä Finn Gulfin omistajana täytyy todeta, että hyvä vene, enkä ole katunut sijoitustani. 10 000 mailia on purjehdittu avomerta ja saaristoa ilman ongelmia.
FG on nyt tärkeässä tienhaarassa (jos siis jatkaa). FG 43 oli yritys uuteen suuntaan, joka karahti talouslaman kiville. Jälkeenpäin voi olla viisas(telija) siitä, kuinka hypeä oli mukana - yritettiin liian paljon aivan liian pienillä resursseilla ja tiukalla aikataululla. Ilman lamaa olisi voinut tulla voittokulku?
FG43:lla purjehtineena, mieleen jäi vaikutelma hyvästä, erityisen vakaasta (jäykästä) veneestä. Todellinen kilpapotentiaali on vielä näkemättä.
Jatkossa FG joutuu valitsemaan uuden suunnan. Palatako juurilleen nopeiden matkapursien suuntaan vai jatkaako FG43:n linjaa sporttisten veneiden linjaa. Itse uskoisin ensimmäisen toimivan paremmin.Pohjolassa ei ole helppo tehdä (myydä) perinteisiä laatupursia (vrt Sweden Yachts). Toisaalta Arcona on menestynyt erittäin hyvin aika konservatiivisella laivastolla.kuulemma korjaillaan pressujen sisällä ympäri eteläsuomea HYS HYS salasanalla.
Rungot hajoavat itsestään eivätkä kestä pienintäkään kosketusta edestä tai takaa. - Q12
Isabel, kirjoitti:
kuulemma korjaillaan pressujen sisällä ympäri eteläsuomea HYS HYS salasanalla.
Rungot hajoavat itsestään eivätkä kestä pienintäkään kosketusta edestä tai takaa.Kuka näitä satuja keksii ja miksi haluaa niitä levittää?
Voi voi... - _/)_
Q12 kirjoitti:
Kuka näitä satuja keksii ja miksi haluaa niitä levittää?
Voi voi...Ehkä tuo korjailu siellä täällä tarkoittaa yhden laituria päin peruuttaneen yksilön korjausta viime talvena. Sattui vielä osumaan ponttoonin teräksiseen korvakkeeseen. Kaipa sitten kunnon veneen olisi pitänyt sellainen kestää. Omani ei kyllä olisi kestänyt, vaikka ei ole FG.
Samanlaista satuilua se kilpailumenestyksen mollaaminen. Totta on, että kaikki odotukset eivät ole ihan täyttyneet, mutta kyllä FG43 nopea kokoluokassaan on. Ei ehkä sitten ihan IRC-mittalukunsa mukainen kuitenkaan ja LYS-luku on käytännössä siitä johdettu, vaikka virallista yhteyttä noilla ei olekaan.
Pienen sarjan lastentauteja on tuntemissani yksilöissä ollut, mutta kiltisti on valmistaja ne korjaillut. Hemmetin hienosti tehtyjä veneitä, siitä ei ole epäilystäkään, vaikka ulkonäkö ei lopulta omaa silmää oikein miellytä. - nenä valuu
Q12 kirjoitti:
Kuka näitä satuja keksii ja miksi haluaa niitä levittää?
Voi voi...kertaa se sinappi 43 on maalattu takuuseen?
- 28
nenä valuu kirjoitti:
kertaa se sinappi 43 on maalattu takuuseen?
Vaikka olisi maalattu useampaankin kertaan, mihin se liittyisi, johonkin rakenneongelmaanko? Pinnoitus voi mennä pieleen paremmissakin perheissä, ja jos huono tuuri käy, voi mennä kahdestikin. Omistajana olisin kyllä lähinnä onnellinen, jos saisin maalautettua sen sinapin, joka värikartassa oli kuulemma kupari, joksikin vähemmän lapsenkakan väriseksi.
- Ei myytävanä
Mignione kirjoitti:
piirin oma kehitelmä aiheesta, eikä riitä kaupalliseen menestykseen. Normaaliin tapaan tässäkin vedettiin täysillä silmät kiinni päin seinää.
56-vuotta purjehdusta useita eri purjeveneitä.
Nyt FG 36 tosi hieno vene vuodelta 2000.
Maileja takana FG 36:lla 28000 mpk. - paskaahaukannut
28 kirjoitti:
Vaikka olisi maalattu useampaankin kertaan, mihin se liittyisi, johonkin rakenneongelmaanko? Pinnoitus voi mennä pieleen paremmissakin perheissä, ja jos huono tuuri käy, voi mennä kahdestikin. Omistajana olisin kyllä lähinnä onnellinen, jos saisin maalautettua sen sinapin, joka värikartassa oli kuulemma kupari, joksikin vähemmän lapsenkakan väriseksi.
laminaattikerrokset itsestään kuivalla maalla.
Mielestäni kyseessä on kriisiluokan rakennevaurio. - 23
Ei myytävanä kirjoitti:
56-vuotta purjehdusta useita eri purjeveneitä.
Nyt FG 36 tosi hieno vene vuodelta 2000.
Maileja takana FG 36:lla 28000 mpk.Varmastikin on todennäköistä että on "viimeinen" veneesi - ikää kun taitaa olla suht´runsaasti ;)
Venettä se ei kuitenkaan paranna ;)
- FG
On vain ajankysymys koska jokin suuri veistämö (esim Hanse) ostaa Finngulfin.
- avoperä metkavene
ole enää käytännössä olemassa. Tuotanto muutama vene Puolassa ja Virossa.
Suomessa 1 kirjoituspöytä ja maksamattomia kännykkälaskuja - Roadkill
avoperä metkavene kirjoitti:
ole enää käytännössä olemassa. Tuotanto muutama vene Puolassa ja Virossa.
Suomessa 1 kirjoituspöytä ja maksamattomia kännykkälaskujaValmistusmaa ei sinänsä ole merkki laadusta tai laaduttomuudesta. Finngulf-laatua voidaan rakentaa vaikka Intiassa. Tai jotain sitä kehnompaa Suomessa. Nykyään vaan maailman meno on tämä: tavara tehdään siellä missä se on fiksua tehdä, eikä siellä missä on ennen näitä kamppeita tehty.
- 5
Roadkill kirjoitti:
Valmistusmaa ei sinänsä ole merkki laadusta tai laaduttomuudesta. Finngulf-laatua voidaan rakentaa vaikka Intiassa. Tai jotain sitä kehnompaa Suomessa. Nykyään vaan maailman meno on tämä: tavara tehdään siellä missä se on fiksua tehdä, eikä siellä missä on ennen näitä kamppeita tehty.
Epäilemättä totta, mutta mikähän sitten on kokonaisuuden kannalta fiksu valmistusmaa. Fingulfin tapauksessa hintaa ei saatu kohdalleen (ehkä ei haluttukaan) vaikka tuotanto siirrettiin kustannusten kannalta fiksumpaan maahan, mutta kotimaisuus myyntivaltti menetettiin. Huono yhdistelmä.
- Roadkill
5 kirjoitti:
Epäilemättä totta, mutta mikähän sitten on kokonaisuuden kannalta fiksu valmistusmaa. Fingulfin tapauksessa hintaa ei saatu kohdalleen (ehkä ei haluttukaan) vaikka tuotanto siirrettiin kustannusten kannalta fiksumpaan maahan, mutta kotimaisuus myyntivaltti menetettiin. Huono yhdistelmä.
Mutta rako lienee aika vaikea - ei FG:t kuitenkaan ihan Swaneja tai Balticeja ole. Surullistahan se on, että kotimaasta hupenee alan työpaikat ja taito... toisaalta yrityksen kannalta on parempi olla hengissä vaikka valmistus on halvemmissa maissa kuin konkassa kotimaassa. Vähän sama kysymys kuin sillä entisellä fillaristilla, joka korahti viimeisinä sanoinaan rekan alla: "Olin oikeassa."
Nähtäväksi sitten jää, mikä on lopputulema nykyisellä yhdistelmällä. Jos rahaa olisi, ostaisin FG:n mieluusti. Joko uuden tai vanhan.
- Suojele bavarialta
Ei tehdä suomessa jatkossa veneitä.
- Tehkää mitä haluatte
asiakkaan tarpeisiin! Bavarialla ne ovat halunneet tietää paremmin asiakkaiden tarpeet. Ei riitä, että tuotetta tehdään vuodesta toiseen samalla konseptilla. Asiakkaiden preferenssit muuttuvat ajan kuluessa ja teollista tuotantoa harjoittavan yrityksen tulee pysyä mukana tässä muutoksessa.
Kaikki lähtee asiakkaasta. Yrityskehitystyö, tuotesuunnittelu ja tuotannon kehittäminen eivät voi onnistua ilman että toimitaan tuossa kertomassani järjestyksessä. Tämä ongelma on vaivannut suomalaista kestohyödyketeollisuutta ainakin koko sen ajan kun olen sitä aika läheltä seurannut. Ja miksen ole tehnyt mitään kysyy nyt valveutunut lukija. No se johtuu siitä, että olen vain tavallinen markkinoinnin-. ja tuotekehitysjohtamisen koulutuksen saanut kauppatieteilijä. Suomalaista teollisuutta johtavat DI-tutkinnon suorittaneet alfaurokset, jotka kyllä tietävät miten tuotantoa ja markkinointia johdetaan! Voihan perkele, jo vuodesta 1975! Onneksi olen jo eläkkeellä ja onnellinen Bavarian omistaja! - DI
Tehkää mitä haluatte kirjoitti:
asiakkaan tarpeisiin! Bavarialla ne ovat halunneet tietää paremmin asiakkaiden tarpeet. Ei riitä, että tuotetta tehdään vuodesta toiseen samalla konseptilla. Asiakkaiden preferenssit muuttuvat ajan kuluessa ja teollista tuotantoa harjoittavan yrityksen tulee pysyä mukana tässä muutoksessa.
Kaikki lähtee asiakkaasta. Yrityskehitystyö, tuotesuunnittelu ja tuotannon kehittäminen eivät voi onnistua ilman että toimitaan tuossa kertomassani järjestyksessä. Tämä ongelma on vaivannut suomalaista kestohyödyketeollisuutta ainakin koko sen ajan kun olen sitä aika läheltä seurannut. Ja miksen ole tehnyt mitään kysyy nyt valveutunut lukija. No se johtuu siitä, että olen vain tavallinen markkinoinnin-. ja tuotekehitysjohtamisen koulutuksen saanut kauppatieteilijä. Suomalaista teollisuutta johtavat DI-tutkinnon suorittaneet alfaurokset, jotka kyllä tietävät miten tuotantoa ja markkinointia johdetaan! Voihan perkele, jo vuodesta 1975! Onneksi olen jo eläkkeellä ja onnellinen Bavarian omistaja!kauppatieteilijäthän ovat instrumenteillaan saaneet nuo Wall Streetin asiatkin niin hienoon malliin kuten myös Europpan finanssimaailman...
- LKS
DI kirjoitti:
kauppatieteilijäthän ovat instrumenteillaan saaneet nuo Wall Streetin asiatkin niin hienoon malliin kuten myös Europpan finanssimaailman...
Olen kyllä vahvasti samaa mieltä tuosta "yli-insiröinnistä".
DI-vetoisuus toimi aikoinaan, kun tuotteita alettiin rakentamaan kasaan.
Mutta palvelukeskeisyys on nyt vain tämän hetken draiveri.
Hyvänä esimerkkinä on suuri kotimainen matkapuhelinvalmistaja, jossa DI:t koheltaa tuotekeskeisyydessään, ja asikas unohtuu matkalla. - DI
LKS kirjoitti:
Olen kyllä vahvasti samaa mieltä tuosta "yli-insiröinnistä".
DI-vetoisuus toimi aikoinaan, kun tuotteita alettiin rakentamaan kasaan.
Mutta palvelukeskeisyys on nyt vain tämän hetken draiveri.
Hyvänä esimerkkinä on suuri kotimainen matkapuhelinvalmistaja, jossa DI:t koheltaa tuotekeskeisyydessään, ja asikas unohtuu matkalla.ettei minulla ole omakohtaisia kokemuksia Finngulfin uusista veneistä, mutta kertokaa mikä niissä on "yli-insiröity" ja kuinka monta insinööriä on johtamisellaan pilannut kyseisen veistämön tuotekehityksen ja markkinoinnin?
Finngulf vastaisi melko pitkälle haveitteni venettä, jos tällaisella köyhällä insinöörillä vain siihen olisi varaa. Uusi Bavaria olisi kyllä järkevä valinta, sitä en kiistä, mutta insinöörilläkin on tunteet... - Ei osta viisas venei
Kaikki lähtee asiakkaasta. Yrityskehitystyö, tuotesuunnittelu ja tuotannon kehittäminen eivät voi onnistua ilman että toimitaan tuossa kertomassani järjestyksessä. Tämä ongelma on vaivannut suomalaista kestohyödyketeollisuutta ainakin koko sen ajan kun olen sitä aika läheltä seurannut. Ja miksen ole tehnyt mitään kysyy nyt valveutunut lukija. No se johtuu siitä, että olen vain tavallinen markkinoinnin-. ja tuotekehitysjohtamisen koulutuksen saanut kauppatieteilijä. Suomalaista teollisuutta johtavat DI-tutkinnon suorittaneet alfaurokset, jotka kyllä tietävät miten tuotantoa ja markkinointia johdetaan! Voihan perkele, jo vuodesta 1975! Onneksi olen jo eläkkeellä ja onnellinen Bavarian omistaja!Uudet bavariat käytät kaksi vuotta myyntihinta pudonnut 50%.
Ja kukaan ei osta silläkään hinnalla( miinus 50%). - vain osittain!
Kaikki lähtee asiakkaasta. Yrityskehitystyö, tuotesuunnittelu ja tuotannon kehittäminen eivät voi onnistua ilman että toimitaan tuossa kertomassani järjestyksessä. Tämä ongelma on vaivannut suomalaista kestohyödyketeollisuutta ainakin koko sen ajan kun olen sitä aika läheltä seurannut. Ja miksen ole tehnyt mitään kysyy nyt valveutunut lukija. No se johtuu siitä, että olen vain tavallinen markkinoinnin-. ja tuotekehitysjohtamisen koulutuksen saanut kauppatieteilijä. Suomalaista teollisuutta johtavat DI-tutkinnon suorittaneet alfaurokset, jotka kyllä tietävät miten tuotantoa ja markkinointia johdetaan! Voihan perkele, jo vuodesta 1975! Onneksi olen jo eläkkeellä ja onnellinen Bavarian omistaja!Tietysti tuote pitää valmistaa asiakkaan tarpeiden mukaiseksi. Bisneksen kannalta on varmaankin pakko keskittyä siihen, mitä potentiaalisten asiakkaiden enemmistö tahtoo. Nykyisin veneissä se lienee mahdollisimman halpa ja asumismukava muovipursi, joita sinunkin venevalintasi edustaa.
Sille vähemmistölle, jonka tarpeita Bavarian tyyppiset tuotteet eivät ollenkaan vastaa, onkin vaikeampi löytää "sitä oikeaa" ainakaan kotimaisilta venemessuilta. Minusta on ihan sama miten hyvin tai huonosti joku venefirma menestyy. Uusia yrityksiä tulee ja menee. Pääasia veneenostajan kannalta on mielestäni se, että onnistuu löytämään omia vaatimuksiaan vastaavan tuotteen. Tuotantomallien valikoima on onneksi paljon monipuolisempi kuin kotimaisesta näkövinkkelistä luulisi. Onneksi on myös one-off-veneiden valmistajia meille "omien teiden kulkijoille"! - asiakas minäkin
Kaikki lähtee asiakkaasta. Yrityskehitystyö, tuotesuunnittelu ja tuotannon kehittäminen eivät voi onnistua ilman että toimitaan tuossa kertomassani järjestyksessä. Tämä ongelma on vaivannut suomalaista kestohyödyketeollisuutta ainakin koko sen ajan kun olen sitä aika läheltä seurannut. Ja miksen ole tehnyt mitään kysyy nyt valveutunut lukija. No se johtuu siitä, että olen vain tavallinen markkinoinnin-. ja tuotekehitysjohtamisen koulutuksen saanut kauppatieteilijä. Suomalaista teollisuutta johtavat DI-tutkinnon suorittaneet alfaurokset, jotka kyllä tietävät miten tuotantoa ja markkinointia johdetaan! Voihan perkele, jo vuodesta 1975! Onneksi olen jo eläkkeellä ja onnellinen Bavarian omistaja!Tuskin ainakaan huonompaa ideaa FG:lle olisi kuin ryhtyä tekemään sitä mitä bavakin. Sen on jo tehnyt Bavaria ja muutamat muut. Jonkin ison konsernin omistuksessa se ehkä olisi mahdollista, mutta tuskin silti täkäläisillä työkustannuksilla tuloksellista. Pienen veistämön pitää tehdä jotain, mitä pienempi asiakasryhmä haluaa ja minäkin kuulun sellaiseen pienempään ryhmään, vaikka en FG:llä purjehdikaan, voisin kyllä. Bavaa en kuitenkaan missään oloissa ostaisi.
- Tehkää mitä haluatte
DI kirjoitti:
kauppatieteilijäthän ovat instrumenteillaan saaneet nuo Wall Streetin asiatkin niin hienoon malliin kuten myös Europpan finanssimaailman...
mutta sohaisit harhaan. Kuten diplinsinöörejäkin on myös kauppatieteilijöitä koulutettu monenlaisiin tehtäviin. Nuo finanssien maisterit, jotka Wall Streetillä kehittelee rahoitustuotteita, ovat ihan muita osaajia kuin ne, jotka menestyksellisesti markkinoivat Bavarioita.
Bavarialla markkinoinnilla tarkoitetaan jotain hieman laajempaa kokonaisuutta kuin tavaran myynti. Sitä on suomalaisen DI:n tosi vaikea ymmärtää. Valitettavasti. - Q12
Kaikki lähtee asiakkaasta. Yrityskehitystyö, tuotesuunnittelu ja tuotannon kehittäminen eivät voi onnistua ilman että toimitaan tuossa kertomassani järjestyksessä. Tämä ongelma on vaivannut suomalaista kestohyödyketeollisuutta ainakin koko sen ajan kun olen sitä aika läheltä seurannut. Ja miksen ole tehnyt mitään kysyy nyt valveutunut lukija. No se johtuu siitä, että olen vain tavallinen markkinoinnin-. ja tuotekehitysjohtamisen koulutuksen saanut kauppatieteilijä. Suomalaista teollisuutta johtavat DI-tutkinnon suorittaneet alfaurokset, jotka kyllä tietävät miten tuotantoa ja markkinointia johdetaan! Voihan perkele, jo vuodesta 1975! Onneksi olen jo eläkkeellä ja onnellinen Bavarian omistaja!Nuinkohan on? Toki bava on avannut purjehduksen maailman kokonaan uusille joukoille, mutta että kaikki syömään hernekeittoa kun olisi sisäfilettäkin tarjolla...
Kyllä FGlälekin löytyy oma markkinarakonsa, on löytynyt ainakin tähän asti. Arcona menestyy valtavan hyvin aivan samoilla myyntiargumenteilla kukin FGkin. Hintakin samaa luokkaa. Tosin mahdollisuus räätälöintiin paljon pienempi.
Miksi Arcona menestyy ja FG sitten huonommin? voisiko ratkaisu piillä a) lähtömarkkinoiden koossa (Ruotsissa purjehtijoita kolme-neljä kertaa enemmän) ja/tai hyvästä asiakaskunnan hallinnasta enemmän kuin itse asiakasstrategiasta(keille-mitä - miten).
Haettiinko uusia markinoita niin agressiivisesti että nykyasiakaspohjaa hukattiin? - 2+13=15
Ei osta viisas venei kirjoitti:
Uudet bavariat käytät kaksi vuotta myyntihinta pudonnut 50%.
Ja kukaan ei osta silläkään hinnalla( miinus 50%).Äidinkielesi on varmaan jokin muu kuin suomi? En ihan täysin ymmärtänyt kirjoitustasi. Oletan kuitenkin, että uskot Bavarian hintojen laskevan voimakkaammin kuin joidenkin muiden merkkien.
Uusien Bavarioiden myyntihinnat laskivat melko voimakkaasti vuosikymmenen puolessa välissä. Tästä syystä aikaisemmin myytyjen Bavarioiden hinnat ovat laskeneet voimakkaammin kuin vuoden 2005 jälkeen myytyjen. Sama ilmiö tapahtui ehkä vieläkin voimakkaammin muiden merkkien kohdalla. Muut merkit joutuivat laskemaan kilpailusyistä myös veneidensä hintojaan ja kehittämään tuotantomenetelmiään.
Kaikki eivät ole pystyneet reagoimaan riittävän nopeasti, vaan ovat joutuneet toteuttamaan merkittäviä yritysjärjestelyjä. Tiettävästi mm. Bavaria on jättänyt useista ranskalaisista veistämöistä ostotarjouksia, jotka ratkennevat lähiaikoina. Eletään mielenkiintoisia aikoja purjeveneteollisuuden piirissä. - 12+18
2+13=15 kirjoitti:
Äidinkielesi on varmaan jokin muu kuin suomi? En ihan täysin ymmärtänyt kirjoitustasi. Oletan kuitenkin, että uskot Bavarian hintojen laskevan voimakkaammin kuin joidenkin muiden merkkien.
Uusien Bavarioiden myyntihinnat laskivat melko voimakkaasti vuosikymmenen puolessa välissä. Tästä syystä aikaisemmin myytyjen Bavarioiden hinnat ovat laskeneet voimakkaammin kuin vuoden 2005 jälkeen myytyjen. Sama ilmiö tapahtui ehkä vieläkin voimakkaammin muiden merkkien kohdalla. Muut merkit joutuivat laskemaan kilpailusyistä myös veneidensä hintojaan ja kehittämään tuotantomenetelmiään.
Kaikki eivät ole pystyneet reagoimaan riittävän nopeasti, vaan ovat joutuneet toteuttamaan merkittäviä yritysjärjestelyjä. Tiettävästi mm. Bavaria on jättänyt useista ranskalaisista veistämöistä ostotarjouksia, jotka ratkennevat lähiaikoina. Eletään mielenkiintoisia aikoja purjeveneteollisuuden piirissä.Eipä se näytä olevan helppoa tuolla niin kehutulla Bavariallakaan:
Omistajan ja toimarin vaihto keväällä ja 800 MEUR velkojen alaskirjaus.
http://www.ibinews.com/ibinews/newsdesk/20100222150149ibinews.html
Uusi toimari puikkoihin heinäkuussa:
http://www.ibinews.com/ibinews/newsdesk/20100608152633ibinews.html
Huh huh, tuuliselta näyttää tuolla saksanmaallakin!
- Geemail
Eiköhän skandiveneet tuotteena vastaa 90% perhe-/matkapurjehtijoiden tarpeesta. Hinta vain on kääntänyt kysynnän toisaalle ja osittain muihin tuotteisiinkin. Raha on niin painava fakta, että Bavariat yms. samalla rahalla paljon isompaa ja uudenpaa tuotteet myyvät ylivoimaisesti.
- ...K.K...
Ja tämä nykyinen Kaikki-Heti-Nyt -sukupolvi ei tyydy laadukkaaseen pienempään veneeseen, jos samalla rahalla saa heti isomman. (On sille isommalle sitten käyttöä tai ei.)
Valitettavasti nykyään taitaa olla vaikea profiloitua vain tekemään pieniä ja laadukkaita sarjoja, kun paineet on jatkuvaan kasvuun. - FG
...K.K... kirjoitti:
Ja tämä nykyinen Kaikki-Heti-Nyt -sukupolvi ei tyydy laadukkaaseen pienempään veneeseen, jos samalla rahalla saa heti isomman. (On sille isommalle sitten käyttöä tai ei.)
Valitettavasti nykyään taitaa olla vaikea profiloitua vain tekemään pieniä ja laadukkaita sarjoja, kun paineet on jatkuvaan kasvuun.Tyytyväisenä Finngulfin omistajana täytyy todeta, että hyvä vene, enkä ole katunut sijoitustani. 10 000 mailia on purjehdittu avomerta ja saaristoa ilman ongelmia.
Jatkossa FG joutuu valitsemaan uuden suunnan. Palatako juurilleen nopeiden matkapursien suuntaan vai jatkaako FG43:n linjaa sporttisten veneiden suuntaan. Itse uskoisin ensimmäisen toimivan paremmin. Toisaalta pohjolassa ei ole helppo tehdä (myydä) perinteisiä laatupursia (vrt Sweden Yachts). Arcona on tosin menestynyt erittäin hyvin aika konservatiivisella laivastolla. - 18+8
...K.K... kirjoitti:
Valitettavasti nykyään taitaa olla vaikea profiloitua vain tekemään pieniä ja laadukkaita sarjoja, kun paineet on jatkuvaan kasvuun.klassinen DI-vastaus, kun ollaan katkeria, etteivät asiakkaat haluakaan niitä tekemiäsi tuotteita: "asiakkaat ovat väärässä!"
- Yyyperalles
FG kirjoitti:
Tyytyväisenä Finngulfin omistajana täytyy todeta, että hyvä vene, enkä ole katunut sijoitustani. 10 000 mailia on purjehdittu avomerta ja saaristoa ilman ongelmia.
Jatkossa FG joutuu valitsemaan uuden suunnan. Palatako juurilleen nopeiden matkapursien suuntaan vai jatkaako FG43:n linjaa sporttisten veneiden suuntaan. Itse uskoisin ensimmäisen toimivan paremmin. Toisaalta pohjolassa ei ole helppo tehdä (myydä) perinteisiä laatupursia (vrt Sweden Yachts). Arcona on tosin menestynyt erittäin hyvin aika konservatiivisella laivastolla.Tuossa oli aika hyvä analyysi, että 90% matkaveneilijöiden tarpeista Finngulf on muutoin kuin hintansa puolesta paras vene. Tämä on kuitenkin yksinkertaistus eikä huomioi tämän päivän muuttunutta maailmaa! Emme elä enää -70, -80 tai -90 luvulla. Maailma on "kutistunut". Kaikki haluavat purren, jolla voi mennä vähintään Itämerta päästä päähän ja optiona on usein se haave menosta jonnekin kauemmaskin. Näin ollen omaan saaristoon tarkoitettu vene ei olekaan enää se ykkösprioriteetti välttämättä. Avomeripurjehdus into ja kilpailuinnon puute saavat valitsemaan toppirikatun matkaveneen, jossa asuttavuus, turvallisuus ja purjehdushelppous tulevat ykkösprioriteeteiksi. Nopeus saaristossa ei ole olennaista. Myöskään nykysukupolvi ei ole lähtöisin pienen puuvenee kajuutasta, joten sisustuksenkaann toiveet eivät enää ole välttämättä pohjoimaista puusisustamista suosivaa. Nykyihminen ei myöskään ole enää siinä uskossa, että vain Suomessa osataan tehdä ja suosi Suomalaista: elämme avoimessa Euroopassa/maailmassa, joten voimme olla avoimia rajojemme ulkopuolelle. Ennen suomalainen luotti vain toiseen suomalaiseen, jos siihenkään. Samasta syystä Nokia menettää asemiaan Suomessakin.
- FG
18+8 kirjoitti:
klassinen DI-vastaus, kun ollaan katkeria, etteivät asiakkaat haluakaan niitä tekemiäsi tuotteita: "asiakkaat ovat väärässä!"
FG tai vastaava alkaa kiinnostaa, kun kaipaa hyvää "purjehtivuutta" saaristossakin tai avomerellä on tuulta reilummin. Eipä lomamatkoilla FG:llä ole ollut ohittelijoita.
Tämä "pieni, mutta merkittävä ero" on hävyttömän kallis -siitä olemme samaa mieltä. Toisaalta auto voikin olla sitten kurttuisempi - mitä kukin kaipaa. - Aikapoikanen
FG kirjoitti:
FG tai vastaava alkaa kiinnostaa, kun kaipaa hyvää "purjehtivuutta" saaristossakin tai avomerellä on tuulta reilummin. Eipä lomamatkoilla FG:llä ole ollut ohittelijoita.
Tämä "pieni, mutta merkittävä ero" on hävyttömän kallis -siitä olemme samaa mieltä. Toisaalta auto voikin olla sitten kurttuisempi - mitä kukin kaipaa.haluaa sellaisen veneen, jota muut eivät ohita? Ei kovinkaan moni. Teinipojista sen sijaan enemmistö. Teinit eivät kuitenkaan osta veneitä.
- 25
Yyyperalles kirjoitti:
Tuossa oli aika hyvä analyysi, että 90% matkaveneilijöiden tarpeista Finngulf on muutoin kuin hintansa puolesta paras vene. Tämä on kuitenkin yksinkertaistus eikä huomioi tämän päivän muuttunutta maailmaa! Emme elä enää -70, -80 tai -90 luvulla. Maailma on "kutistunut". Kaikki haluavat purren, jolla voi mennä vähintään Itämerta päästä päähän ja optiona on usein se haave menosta jonnekin kauemmaskin. Näin ollen omaan saaristoon tarkoitettu vene ei olekaan enää se ykkösprioriteetti välttämättä. Avomeripurjehdus into ja kilpailuinnon puute saavat valitsemaan toppirikatun matkaveneen, jossa asuttavuus, turvallisuus ja purjehdushelppous tulevat ykkösprioriteeteiksi. Nopeus saaristossa ei ole olennaista. Myöskään nykysukupolvi ei ole lähtöisin pienen puuvenee kajuutasta, joten sisustuksenkaann toiveet eivät enää ole välttämättä pohjoimaista puusisustamista suosivaa. Nykyihminen ei myöskään ole enää siinä uskossa, että vain Suomessa osataan tehdä ja suosi Suomalaista: elämme avoimessa Euroopassa/maailmassa, joten voimme olla avoimia rajojemme ulkopuolelle. Ennen suomalainen luotti vain toiseen suomalaiseen, jos siihenkään. Samasta syystä Nokia menettää asemiaan Suomessakin.
samaa mieltä, mutta yksi kohta tökkäsi: mainitsit toppirikin. Kuitenkaan lähes missään tämän päivän "myyntisuosikeista" ei ole toppirikiä vaan osatakila.
- teinit
Aikapoikanen kirjoitti:
haluaa sellaisen veneen, jota muut eivät ohita? Ei kovinkaan moni. Teinipojista sen sijaan enemmistö. Teinit eivät kuitenkaan osta veneitä.
No enhän minä vielä ihan täyttä kuuttakymmentä ole, mutta en aivan teinipojastakaan käy. Ja toden totta haluan sellaisen veneen, josta ei noin vain ohi mennä. Aika moni tutuista kaiken lisäksi ajattelee samalla tavalla ja ovat lisäksi keskimäärin itseni ikäisiä. Eläkeläisillä on tunnetusti kiire, eivät he jouda notkumaan pitkin väylänvarsia, mutta heillä on varaa ostella veneitä.
Ne teinit, jotka ovat riittävän hyväkuntoisia ja älyävät muuten olla menemättä konevoiman halpaan, ostelevat sitten 49er:iä, F-18:ia tai Motheja. - X 40,
FG kirjoitti:
Tämä "pieni, mutta merkittävä ero" on hävyttömän kallis -siitä olemme samaa mieltä. Toisaalta auto voikin olla sitten kurttuisempi - mitä kukin kaipaa.Farr Out tainnut olla osallistumissaan kisoissa viimeinen tai keskeyttänyt, voihan syy olla tietysti miehistössäkin.
- Qweerty12
X 40, kirjoitti:
Farr Out tainnut olla osallistumissaan kisoissa viimeinen tai keskeyttänyt, voihan syy olla tietysti miehistössäkin.
Farr out elä ole todellakaan ole ollut viimeinen, kisailuinto miehistöltä tuntuu kyllä olevan kateissa. Sen lisäksi on kaksi muuta FG 43:sta jotka kisailevat aktiivisesti, molemmilla amatöörimiehistö.
- xfrst6378
25 kirjoitti:
samaa mieltä, mutta yksi kohta tökkäsi: mainitsit toppirikin. Kuitenkaan lähes missään tämän päivän "myyntisuosikeista" ei ole toppirikiä vaan osatakila.
nykyfokkaveneiden 19/20 osatakilat ovat melkein toppirikejä;-) Perästaagin säätö on lähinnä koriste.
- uutela
Qweerty12 kirjoitti:
Farr out elä ole todellakaan ole ollut viimeinen, kisailuinto miehistöltä tuntuu kyllä olevan kateissa. Sen lisäksi on kaksi muuta FG 43:sta jotka kisailevat aktiivisesti, molemmilla amatöörimiehistö.
Suomessa on vähän kokopäiväisiä ammattipurjehdusmiehistöjä. Missä veneessä miehistö elää purjehduksella?
- Qwerty12
uutela kirjoitti:
Suomessa on vähän kokopäiväisiä ammattipurjehdusmiehistöjä. Missä veneessä miehistö elää purjehduksella?
Amatöörimiehistöllä tarkoitin sellaista jolla ei ole sponsoreita (esim Lexus) ja ei tiukkaa kisa-ja harjoitusohjelmaa.
Kuulun sellaiseen miehistöön ja pärjäilemme kohtuullisesti.
- 15+5
...vaikea "niche" johon Finngulf ja vastaavat yrittävät. Kalliita niille, joille veneenosto on merkittävä panostus suhteessa maksukykyyn/varallisuuteen, mutta ei toisaalta välttämättä kiinnostava niille, jotka eivät tarvitse lainaa ostaakseen samantien jonkin tuplasti kalliimmankin.
Se on aina kaikkein vaikein kohderyhmä: asiakkaat, jotka pitäisi saada vakuutettua siitä, että he saavat uhraukseen nähden tarpeeksi lisäarvoa sille 50 000-100 000 eurolle, jota heillä ei oikeastaan olisi varaa yhteen kohteeseen pistää...- 35
Miksi esim. uuden Finngulf 33/331 hinta on noussut niin paljon viime vuosina, vaikka valmistus on siirretty Viroon? Inflaatiotahan ei ole juuri ollut. Alentuneet työvoimakulut eivät näytä auttaneen? Myytiinkö aluksi tappiolla ja nyt on tilanne tuplasti korjattu? (alemmat tuotantokustannukset korkeammat myyntihinnat)
- Per Skuta
Osuva analyysi - pakko peesata, niin ja perinne sekä vene tuotteena, että valmistusprosessi ja sarjojen koko on sellainen, egttä näistä haasteista on kärsinyt ala jo pitkään.
- Per Skuta
Per Skuta kirjoitti:
Osuva analyysi - pakko peesata, niin ja perinne sekä vene tuotteena, että valmistusprosessi ja sarjojen koko on sellainen, egttä näistä haasteista on kärsinyt ala jo pitkään.
piti olla yhtä aiempaan tämä kommentti
- ent37
myynyt/myy veneitään hyvän sään aikana. Kohta tulee myrsky.
- kummastus ja ihmetys
Ihmettelen kovasti miksi Suomalaisten pitää mollata kaikkea hyvää mitä maassa tehdään?
Olen juuri seurannut pienen paikkakunnan typerää riitelyä oman kylän asioista, jota käydään paikallislehdessä.
Tällä palstalla ilmeisesti moni kateellinen on harmissaan hienoista suomalaisista veneistä, enkä todellakaan tiedä minkätakia. Olen purjehtinut muutaman tuhannen mailia Finngulf 36, ja täytyy sanoa että se on yksi kauneimmista veneista. Monesti jos keskellä Itämerta tulee vastaan suomalaisten purjehtima vene, se on usein Finngulf. Suomi ja Ruotsi on kumpikin maailmalla tunnettu laadukkaista hyvin purjehtivista veneistä. Ruotsissa mm. Arcona, Linjett, Comfortina. Suomessa Finngulf, Maestro, Finnflyer. Olkaamme iloisia, että täällä meillä on veneenrakennuksessa korkea taso ja veneet on kauniita katsella, eikä mitään nakkikioskeja. - 23
kummastus ja ihmetys kirjoitti:
Ihmettelen kovasti miksi Suomalaisten pitää mollata kaikkea hyvää mitä maassa tehdään?
Olen juuri seurannut pienen paikkakunnan typerää riitelyä oman kylän asioista, jota käydään paikallislehdessä.
Tällä palstalla ilmeisesti moni kateellinen on harmissaan hienoista suomalaisista veneistä, enkä todellakaan tiedä minkätakia. Olen purjehtinut muutaman tuhannen mailia Finngulf 36, ja täytyy sanoa että se on yksi kauneimmista veneista. Monesti jos keskellä Itämerta tulee vastaan suomalaisten purjehtima vene, se on usein Finngulf. Suomi ja Ruotsi on kumpikin maailmalla tunnettu laadukkaista hyvin purjehtivista veneistä. Ruotsissa mm. Arcona, Linjett, Comfortina. Suomessa Finngulf, Maestro, Finnflyer. Olkaamme iloisia, että täällä meillä on veneenrakennuksessa korkea taso ja veneet on kauniita katsella, eikä mitään nakkikioskeja.Vaikka suomi-patriootti junttiuttaan niin kuvittelee, meillä täällä suomessa on harvinaisen vähän aidosti hyviä tuotteita - muutakuin omasta mielestämme tietysti, mutta laajempaa suosiota ne eivät useimmiten saa, mistähän tuo siis kertoisi ??
- 27
23 kirjoitti:
Vaikka suomi-patriootti junttiuttaan niin kuvittelee, meillä täällä suomessa on harvinaisen vähän aidosti hyviä tuotteita - muutakuin omasta mielestämme tietysti, mutta laajempaa suosiota ne eivät useimmiten saa, mistähän tuo siis kertoisi ??
Se kertoo juuri siitä, mitä edellinen kirjoitti, harvinaisen tyypillisesti. Bavaria on paras vene, koska niitä myydään eniten, mutta Nokia on paska, koska se on suomalainen. Jostain syystä kyllä ulkomaiset lehdet noita aiemmin mainittuja veneitä arvostavat korkealle, mutta väärässähän niiden täytyy olla.
Kaikesta edellä sanotusta huolimatta kaikki Suomessa tai Ruotsissa tehdyt veneet eivät ole hyviä, mutta ne hyvät ovat silti hyviä. - 31
27 kirjoitti:
Se kertoo juuri siitä, mitä edellinen kirjoitti, harvinaisen tyypillisesti. Bavaria on paras vene, koska niitä myydään eniten, mutta Nokia on paska, koska se on suomalainen. Jostain syystä kyllä ulkomaiset lehdet noita aiemmin mainittuja veneitä arvostavat korkealle, mutta väärässähän niiden täytyy olla.
Kaikesta edellä sanotusta huolimatta kaikki Suomessa tai Ruotsissa tehdyt veneet eivät ole hyviä, mutta ne hyvät ovat silti hyviä.Niinpä, suurin osa suomalaisista veneistä on varmasti laatutavaraa. Enpä usko, että FF:llä purjehtivat juuri ovat tyytymättömiä. Niinkuin eivät Beneteaullakaan purjehtivat - ovatko kaikki jättikonsernin asiakkaat tyhmiä kun ostavat Benen? Eivät varmaankaan - hyvä tuote useimmille sen hankkiville. Minä en ymmärrä minkään merkin panettelua. Oma veneeni on keskieurooppalainen ns. laatumerkki mutta pakko myöntää, että alkuhämmästyksen jälkeen jopa uuden Bava-sarjan muodot ovat sellaisia, että silmä niihin tottuu. Come on, opetellaan olemaan uteiliaita ja arvostamaan veneiden erilaisuutta!
- 15+12
3 miljoona tappiota Taloustiedon mukaan.
- ei kateellinen
Miksi tuut tappioitas tälle palstalle kertomaan???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1723375Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3732161Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii542097- 421988
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321481Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931241- 541203
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul3941091Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1151015- 46889