Eikö elävä usko enää kelpaa?

Mimmalia.

Useita kavereitani ja heidän kavereitaan ovat jättäneet uskonsa viime aikoina. Eikä nämä kaikki ole edes ns. sinkkuja, vaan myös ihan perheellisiä.
Facebookin kautta saan jatkuvasti lukea, kuinka jälleen yksi on menetetty maailmalle..

Tässä hiljattain kielsi myös viisi sisarustani uskon ihan lyhyen ajan sisällä. Maailmallisuutta esiintyy sitäkin useammalla sisaruksellani, mutta eivät vielä ole tehneet varsinaista valintaa. On kuitenkin selvää, ettei voi palvella kahta herraa yhtäaikaa ja nämä sisarukset, joihin on tullut paljon maailman tartunnaisia, onkin epäselvää, voiko heitäkään itseasiassa enää pitää uskovaisena.
En sanois, ettenkö itekki ontuis ja välillä joutuisi syntiin, mutta erityisesti nyt tämä tuntuu niin kamalalta, koska itsekin tarvitsisin tukea uskon tiellä.

Ikävää on se, että yksi rakkaimmista saattoystävistänikin on menettänyt uskonsa. Tässä heräsi epäilys, että onko tämä henkilö ollutkaan koskaan uskovainen. Että onko se vain uskotellut mulle olevansa..
Äitini parjaa isää maailmallisuudesta, vaikka ite en näe isässä vielä mitään sellaisia merkkejä, joista pitäisi huolestua. Hän ei kyllä mene aina seuroihin, mutta eihän uskoa mitata seuroissa käymisten määrällä!!

Sen sijaan äitistäni olenkin enemmän huolissaan. Hänen uskonsa tuntuu perustuvan yhä enemmän ja enemmän teoille. Täytyy tehdä sitä ja tätä ollakseen kyllin kelpaavainen Jumalalle. Seuroissa pitäisi aina istua kaikki puheet, laittaa kolehtiin aina mieluiten seteleitä, jos kolikoita laittaa, siitä saa kuulla pitkään.
Minultakin se usein tekstiviestitse kysyy, että muistithan nyt käydä seuroissa ja kuinka hyvä olisi, jos sinäkin laittaisit rahaa kolehtiin. Ikään kun se tietäisi, että laitanko vai enkö.
Kolehti on vapaaehtoinen, eikä siitä tarvi tehdä tiliä yhdellekään ihmiselle. Omasta halustani laitan mahdollisuuksien mukaan. En periaattestakaan lähetä tekstiviestillä äitille saldoa, kuinka paljon nyt olen laittanut kolehtiin. Tiedän, ettei uskomme ole teoissa kiinni.
Kumpa äitikin sen tietäisi!

Ja ne rakkaat kaverit ja uskovaiset nuoret ja vähän vanhemmat, Emmehän jätä elävää uskoa?
Me, jotka vielä saamme tehdä matkaa tässä uskovaisten joukossa, olemmehan ohjaamassa langenneita sisaria ja veljiä takaisin Jumalan valtakuntaan. Ja kumpa me itsekin saisimme säilyä tässä uskossa.
Ite ainakin tunnen usein itteni niin heikoksi, että huomaan tuon tuosta epäilevänsä uskoni perusteita. Ja koko kristinuskon järkevyyttä. Kumpa saisin tällaiset ikävät ja skeptiset ajattelut mielestäni pois, jotta voisin kevyemmin mielin jatkaa matkaa.

Yksi suuri pelkoni on se, että onko uskovaisia enää kauaa. Jos tätä menoa tilanne jatkuu, voi jo mun eliniän loppupuolella olla aika lohduttomat näkymät.. En haluaisi, että liikkeemme hajaantuisi, tai mukautuisi tämän ajan mukaan. Emmehän me kukaan?

52

1250

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiina tillikka

elävän uskon Antajaan kuin sen elävän uskon kantajaan.

• Kotiitti.

mitä tiiskattia tarkoitat tällä?
        Elävän uskon antaja?
        Elävän uskon kantaja?
        Ihan outoja termejä.

Jeesus on Jumalan poika.
        Raamatussa on siitä paljon kirjoitettu asiaa!
        Ja raamattu kertoo myös, miten päästään osalliseksi Jeesuksen sovitustyöstä!
        Kun saa olla osallinen Jeesuksen sovitustyöstä ja hän on elävässä uskossa.
        Uskovaisilla ihmisillä on oikeus saarnata toisille syntejä anteeksi!
        Jeesus antoi tämän tehtävän omille seuraajilleen!!

Vain Jumalan lapset voivat siunata toinen toisiaan. Näin se vain on!
        Jumalan lapset ovat yhdessä Jumalan valtakunta.
        Isä meidän rukouksessa sanotaan, lähestyköön sinun valtakuntasi!!!
        Eli uskovaiset. He siunaavat uskosta osatonta. Jumala ei voi itse yksin taivaasta syntejä anteeksi antaa. sen todistaa jo itse raamattu!!!

• pelastunut...

suorittamista!

• uskveli000

En ole todella pitkään aikaan viitsinyt kirjoittaa tänne mitään, mutta nyt tuntuu siltä että voisinpa lyhyesti jotain laittaa. Ensinnäkin:

1. Älä kirjoita tälle palstalle uskonongelmistasi, niitä aletaan vain riepotella täällä. Rohkaise itsesi ja puhu jollekulle vaikka vähän vähemmän tutulle, jonka luulet olevan vakaasti uskomassa.

2. Onpa mukava kuulla että Jumala on antanut sinulle voimia pysyä uskovaisena. Jaksa laittaa syntiä pois niin kyllä Jumala pitää sinusta huolen. Vaikka pelastus ei ole teoissa, seuroissa käynti on kovin tärkeää. Tuleehan usko kuulosta ja kuulo Jumalan sanasta. Jos Jumala ei antaisi voimia lähteä seuroihin, en ainakaan minä pysyisi kauaa uskovaisena. Heikkohan minä olen mutta silti haluan pysyä kaidalla tiellä.

3. Seurakunta on totuuden patsas ja perustus. Eriseuroja on aina ollut, mutta se, mikä on Jumalasta, ei hajoa vaan kestää maailmanloppuun asti.

4. Toivottavasti äitillesikin kirkastuisi määränpää, kun se näyttää hieman himmentyneen. Ja rukoilla voit aina itsesi ja muiden puolesta, että he saisivat palata.

• tiina tillikka

yli 2000 vuotta sitten täydellisesti. Ei kukaan niitä enään voi sovittaa, kun ne on jo sovitettu. On hyvä, jos seuroissa julistetaan tätä Kristuksen syntien sovitustyötä, koska tätä ilosanomaa Kristuksesta ja Hänen sovitustyöstä meidän tulee vapaasti julistaa kaikkialla ja kaikille. Usko nimenomaan tulee Jumalan sanasta, koska ainoastaan sillä on iankaikkiset ja pätevät perusteet. On sama onko se luettuna Raamatusta tai kuultuna Raamatusta, koska sanaansa Hän ei kiellä.

• Täällä monelle vl:lle kirkastuu, millaisia TÖRKEITÄ Raamatun vastaisia VALHEOPPEJA SRK ja vl-saarnamiehet opettavat.

Hyvä kun varoitit.

• Melperi1 kirjoitti:

Täällä monelle vl:lle kirkastuu, millaisia TÖRKEITÄ Raamatun vastaisia VALHEOPPEJA SRK ja vl-saarnamiehet opettavat.

Hyvä kun varoitit.

nimenomaan uskoa Jeesuksen sanaan ja opetukseen. Ei hän kehoittanut uskomaan ihmisten oppeja, tulkintoja ja sääntöjä.

1. Tim.6.
        3 Jos joku muuta oppia opettaa eikä pitäydy meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen terveisiin sanoihin eikä siihen oppiin, joka on jumalisuuden mukainen,
        4 niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja,
        5 alituisia kinastuksia niiden ihmisten kesken, jotka ovat turmeltuneet mieleltään ja totuuden menettäneet ja jotka pitävät jumalisuutta keinona voiton saamiseen.

Muistakaa nämä varoituksen sanat.

• JT

jauha paskaa!

• jonkun uskonnollisen järjestön, se ei tarkoita sitä, että olisi luopunut uskosta Jeesukseen. Se on ainoa usko, joka vie iankaikkiseen elämään.
      Joh. 5:24
      Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään.

Hyvää yötä.

• nimi_merkillinen

Avaaja, luepa tarkoin tuo lappixin sitaatti: joka uskoo, pelastuu. Ei siihen mitään tarvita rauhanyhdistystä, vaan Jeesus pelkästään.

Äitisi on tuon kuvauksen perusteella lähinnä aivopesty. Armon tarpeessa on.

• elävässä uskossa

uskoa on hyvin paljon vl-liikkeen ulkopuolella. Älä siis murehdi.

VL-uskon elävyydestä en tiedä mitään, koska en ole vl. Olen ymmärtänyt, että vl-uskoon liittyy vahvasti teot ja kiellot esim. ulkonäön ja harrastusten suhteen, joilla ei ole mitään tekemistä elävän uskon kanssa. No, ehkäpä olen erehtynyt.

• sanoi:
        Matt.11.
        28 Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.
        29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
        30 Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä."

Siinä se on sanottu. Ei Jeesus katso vaatteita, koruja eikä vaadi kuolleita tekoja. Oikeassa uskossa oleva elää vapaana totuudessa ja Kristuksessa.
        Joh.8.
        31 Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;
        32 ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".

• SELVITYSTÄ TÄHÄN....
        lappix kirjoitti:

sanoi:
        Matt.11.
        28 Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.
        29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
        30 Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä."

Siinä se on sanottu. Ei Jeesus katso vaatteita, koruja eikä vaadi kuolleita tekoja. Oikeassa uskossa oleva elää vapaana totuudessa ja Kristuksessa.
        Joh.8.
        31 Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;
        32 ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".

"Tässä heräsi epäilys, että onko tämä henkilö ollutkaan koskaan uskovainen. Että onko se vain uskotellut mulle olevansa.., valitti aloittaja.
        "Äitini parjaa isää maailmallisuudesta" aoittaja jatkaa. "Sen sijaan äitistäni olenkin enemmän huolissaan"
        Kyllä on ihme kyttäämistä ja epäluuloa!!!!

Eihän usko ole tällaista. Porukkaan kuulumisen kuvitellusta voimasta tässä vain on kyse.
        Me epäilemme kaikki enemmän tai vähemmän. Ei se ole oleellista. Oleellista on se hetki kun tunnemme Jumalan tukenamme. Se hetki on meille totta ja siihen voimme aina palata. Saada tuon armon, tuen ja rakkauden elämäämme. Nimellinen uskovaisuus ja porukkaan kuuluminen ei merkitse mitään.

"Maailmallisuutta esiintyy sitäkin useammalla sisaruksellani, mutta eivät vielä ole tehneet varsinaista valintaa. On kuitenkin selvää, ettei voi palvella kahta herraa yhtäaikaa ja nämä sisarukset, joihin on tullut paljon maailman tartunnaisia, onkin epäselvää, voiko heitäkään itseasiassa enää pitää uskovaisena."

Mielenkiintoinen kohta. Sinulla tuntuu olevan selvät sävet mikä on "maailmallista". Kerro nyt hyvä ihminen selkeästi: MIKÄ ON tarkoittamaasi MAAILMALLISTA JA MIKSI KIELLETTYÄ? Tietääkseni me ihmiset elämme maassa ja elämäämme liittyy paljon maallista.
        Mitä ovat nuo "maailman tartunnaiset"? Tarkoitatko asioita jotka vähentävät sitoutumista VL-liikkeen sisäpiiriin. Vai MITÄ KONKREETTISTA? Jos tarkoitat jotain itsetuhoista käyttäytymistä kuten viinan orjuutta tai irtosuhteita, mielestäni kyse on jostain muusta kuin "maailmallisuudesta".

Tällainen harhaisuus on seurausta mustavalkoisesta vl-opista, jonka mukaan voidaan jaotella ihmiset Jumalan lapsiin ja Saatanan lapsiin ja vielä ihmisen toimesta, tässä ja nyt. Tällaisesta ei seuraa mitään hyvää. Ei uskon hyviä hedelmiä. Usko on siis väärillä raiteilla. Tämä olisi vl-liikkeessä nyt rohkeasti myönnettävä ja suunnattava näkymät tuomiosta "elävästä" uskosta rakkaudesta elävään uskoon eli konkreettisena keinona raja-aitojen purku. Niinkuin Berliinin muuritkin murtuivat aikanaan.

"Emmehän jätä elävää uskoa?
        Me, jotka vielä saamme tehdä matkaa tässä uskovaisten joukossa" kirjoittaa aloittaja.
        Siis ns. ELÄVYYS on tässä nimenomaan sitä JOUKKOON KUULUMISTA. MITÄ MUUTA? KERRO SINÄ ALOITTAJA KONKREETTISESTI MITÄ TARKOITAT. JA PERUSTELE MIKSI SE ON NIIN ELÄVÄÄ MIELESTÄSI että liikkeen ulkopuolella ei siihen ole mitään mahdollisuutta?

• SELVITYSTÄ TÄHÄN.... kirjoitti:

"Tässä heräsi epäilys, että onko tämä henkilö ollutkaan koskaan uskovainen. Että onko se vain uskotellut mulle olevansa.., valitti aloittaja.
        "Äitini parjaa isää maailmallisuudesta" aoittaja jatkaa. "Sen sijaan äitistäni olenkin enemmän huolissaan"
        Kyllä on ihme kyttäämistä ja epäluuloa!!!!

Eihän usko ole tällaista. Porukkaan kuulumisen kuvitellusta voimasta tässä vain on kyse.
        Me epäilemme kaikki enemmän tai vähemmän. Ei se ole oleellista. Oleellista on se hetki kun tunnemme Jumalan tukenamme. Se hetki on meille totta ja siihen voimme aina palata. Saada tuon armon, tuen ja rakkauden elämäämme. Nimellinen uskovaisuus ja porukkaan kuuluminen ei merkitse mitään.

"Maailmallisuutta esiintyy sitäkin useammalla sisaruksellani, mutta eivät vielä ole tehneet varsinaista valintaa. On kuitenkin selvää, ettei voi palvella kahta herraa yhtäaikaa ja nämä sisarukset, joihin on tullut paljon maailman tartunnaisia, onkin epäselvää, voiko heitäkään itseasiassa enää pitää uskovaisena."

Mielenkiintoinen kohta. Sinulla tuntuu olevan selvät sävet mikä on "maailmallista". Kerro nyt hyvä ihminen selkeästi: MIKÄ ON tarkoittamaasi MAAILMALLISTA JA MIKSI KIELLETTYÄ? Tietääkseni me ihmiset elämme maassa ja elämäämme liittyy paljon maallista.
        Mitä ovat nuo "maailman tartunnaiset"? Tarkoitatko asioita jotka vähentävät sitoutumista VL-liikkeen sisäpiiriin. Vai MITÄ KONKREETTISTA? Jos tarkoitat jotain itsetuhoista käyttäytymistä kuten viinan orjuutta tai irtosuhteita, mielestäni kyse on jostain muusta kuin "maailmallisuudesta".

Tällainen harhaisuus on seurausta mustavalkoisesta vl-opista, jonka mukaan voidaan jaotella ihmiset Jumalan lapsiin ja Saatanan lapsiin ja vielä ihmisen toimesta, tässä ja nyt. Tällaisesta ei seuraa mitään hyvää. Ei uskon hyviä hedelmiä. Usko on siis väärillä raiteilla. Tämä olisi vl-liikkeessä nyt rohkeasti myönnettävä ja suunnattava näkymät tuomiosta "elävästä" uskosta rakkaudesta elävään uskoon eli konkreettisena keinona raja-aitojen purku. Niinkuin Berliinin muuritkin murtuivat aikanaan.

"Emmehän jätä elävää uskoa?
        Me, jotka vielä saamme tehdä matkaa tässä uskovaisten joukossa" kirjoittaa aloittaja.
        Siis ns. ELÄVYYS on tässä nimenomaan sitä JOUKKOON KUULUMISTA. MITÄ MUUTA? KERRO SINÄ ALOITTAJA KONKREETTISESTI MITÄ TARKOITAT. JA PERUSTELE MIKSI SE ON NIIN ELÄVÄÄ MIELESTÄSI että liikkeen ulkopuolella ei siihen ole mitään mahdollisuutta?

"Niinkuin Berliinin muuritkin murtuivat aikanaan."

Katselin joulukuussa 1987 Berliinin muurin länsipuolella tietynlaisilta telineiltä 100 m:n päässä olevaa toista muuria ja välissä olevaa ei-kenenkään maata, jota kutsuttiin "kuoleman käytäväksi". Seisoin silloin maailman tiukimmalla rajalla.

Oli lähes mahdotonta uskoa vajaan kahden vuoden kuluttua tulevia uutisia, että Berliinin muuri on murtunut.

Vanhoillislestadiolainen herätysliike on VALHEBUNKKERI, jonka valheen isä saatana on rakentanut. Vielä tällä hetkellä tämän bunkkerin ympärillä on tiukka muuri, jonka läpi väärentämättömän Jumalan sanan ei ole helppoa päästä. Uskon kuitenkin, että myös tämä bunkkeri ja sen ympärillä oleva muuri murtuu ja Raamattuun kirjoitettu Jumalan sana pääsee sisään valloittamaan vl-ihmisten sydämet.

Milloin tämä tapahtuu? Sen yksin Jumala tietää.

• rauhanpäivänä
        Melperi1 kirjoitti:

"Niinkuin Berliinin muuritkin murtuivat aikanaan."

Katselin joulukuussa 1987 Berliinin muurin länsipuolella tietynlaisilta telineiltä 100 m:n päässä olevaa toista muuria ja välissä olevaa ei-kenenkään maata, jota kutsuttiin "kuoleman käytäväksi". Seisoin silloin maailman tiukimmalla rajalla.

Oli lähes mahdotonta uskoa vajaan kahden vuoden kuluttua tulevia uutisia, että Berliinin muuri on murtunut.

Vanhoillislestadiolainen herätysliike on VALHEBUNKKERI, jonka valheen isä saatana on rakentanut. Vielä tällä hetkellä tämän bunkkerin ympärillä on tiukka muuri, jonka läpi väärentämättömän Jumalan sanan ei ole helppoa päästä. Uskon kuitenkin, että myös tämä bunkkeri ja sen ympärillä oleva muuri murtuu ja Raamattuun kirjoitettu Jumalan sana pääsee sisään valloittamaan vl-ihmisten sydämet.

Milloin tämä tapahtuu? Sen yksin Jumala tietää.

se muuri murtuupi, pasuunoitten ääni jo kuuluu jyväskylän suunnalta

• =

- älyttömiä kieltoja ja käskyjä
      - itsensä ylentämistä
      - muiden uskovaisten ivaamista "epäuskoisiksi"
      - Jumalan voiman mitätöimistä - VAIN ME (= vanhoillislestadiolaiset) voimme antaa synnit anteeksi
      - suuruudenhulluutta - pelkkä vl-herätysliike on Jumalan valtakunta
      - pakkoseuroja lapsille

Kovin on "elävää"...

• Mellu-riepu

voisi hakeutus terapiaan, koska tääll tutkainta vastaan potkimisesi on Sinulle kovin rasittavaa...

• Varmistus

elävä usko ns. vl-uskoa? Jos on, niin unohda koko juttu.

• entinenVL

"Kristillisissä kirkoissa olemme unohtaneet uskon merkityksen. Puhumme uskosta erikseen elämästä. Valitamme, että ihminen uskoo, mutta ei elä uskonsa mukaan. Tämä perustuu siihen harhaluuloon, että usko voisi olla riippumaton tiedosta, että se voisi perustua muuhun kuin kokemukseen.

Kun luemme Paavalin kirjeitä tai toisia Uuden Testamentin kirjoituksia, joissa puhutaan uskosta ja elämästä ja joissa teroitetaan, että nuo asiat ovat yhtä, luulemme niiden olevan eri asioita, koska niitä sanotaan yhdeksi. Paavali puhuu enimmäkseen vain uskosta ja näyttää edellyttävän, että usko tuo mukanansa elämän, mutta tämänkin me ymmärrämme, ikään kuin hän puhuisi eri asioista. Emme ota lukuun, että Uuden Testamentin kirjoitukset pitävät luonnollisena asiana, että lukijat ovat tietoisia siitä, mitä sanalla "pistis" tarkoitetaan. Mutta, kuten sanottu, meidän kirkoltamme ja meidän kristikunnaltamme on uskon käsite unohtunut...

..Kun tutkimme historiaa, kun katselemme kristikunnan ensimmäisiä aikoja, jolloin kristinusko ei vielä ollut valtiouskontona, ensimmäisiä kristittyjä aikoja, huomaamme, että silloin käsitettiin toisella tavalla pelastussanoma ja sen vastaanottaminen uskossa. Nyt väitämme, että usko on ihmisen saavutettavissa ilman muuta. Hän syntyy kristikuntaan, hänet kastetaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, hänen kasteenliittonsa uudistetaan rippikoulussa, hän lupaa uskovansa — ja sitten hänellä on kaikki edellytykset, hän on kristitty, hän uskoo.

Paavalin kannalta tämä on itsepetosta. Ihmiskunta on tänään saman probleemin edessä kuin kristinuskon ensimmäisinä aikoina. Ei usko ole nyt parituhatta vuotta Jeesuksen Kristuksen jälkeen helpommin, yksinkertaisemmin, mitättömämmin saavutettavissa kuin silloin ensimmäisinä kristillisinä aikoina...

..Meidän päivinämme voidaan uskoa määritellä näin: usko on sitä, että ihminen uskoo jonkin asian olevan niin tai niin. Opetetaan esim., että Jumala on kolmiyhteinen. Ken pitää tämän opin totena, hänen sanotaan siihen uskovan. Ja jos uskottava asia käy yli tavallisen järjen, sanotaan kirkkoisä Tertullianuksen tavalla, että usko on sitä ansiokkaampaa. Credo quia absurdum — uskon, koska se on järjetöntä...

Alkuaan ei usko-käsitteellä ole ollut tämä merkitys. Evankelinen sana pistis ei ole tarkoittanut uskoa tämmöisessä pintapuolisessa merkityksessä. Eihän se sitä merkinnyt tavallisessakaan kreikankielessä. Profaanisessa kreikkalaisessa kirjallisuudessa tarkoitetaan pistis-sanalla kokemusperäistä, empiiristä tietoa...

..Ja me ymmärrämme muitta mutkitta, että kristityt käyttäessään sanaa pistis eivät käyttäneet sitä missään alemmassa merkityksessä kuin tavalliset kreikkalaiset filosofit ja kirjailijat. Eivät he käyttäneet sitä tarkoittamaan jonkun opin totena pitämistä, vaan tietysti he sillä tarkoittivat, että ihminen jolla oli pistis, oli varmassa elävässä suhteessa jumalallisiin asioihin, että hänellä oli niistä kokemusta. Pistis perustui kokemukseen, niin kuin Paavalista näimme, ja se merkitsi, että Paavali silloin oli saavuttanut tiedon. Tämä tieto herätti hänessä uskoa ja elämää, ja pistis-sanalla hän kuvasi sitä uskoa, joka syntyy tiedosta eli kokemuksesta.

Niinhän kaikkea tietoa seuraa usko. Jos ymmärrän, että viisi kertaa viisi on kaksikymmentäviisi, kuinka voisin olla siihen uskomatta? Kuitenkin paljas järkiperäinen tieto on sitä laatua, että voimme sen kieltääkin, voimme käytännössä menetellä "vastoin parempaa tietoa", kuten sanotaan. Sitä vastoin henkinen tieto ei ole kierrettävissä. Ihminen ei voi asettua ulkopuolelle totuutta, heitellä sitä sinne ja tänne ja menetellä sen kanssa, kuinka hän tahtoo. Kun hänellä on korkeampaa tietoa ja kokemusta henkisistä asioista, täytyy hänen niihin uskoa. Usko tulee itsestään, sillä usko on elämää, ja totuuden kieltäminen olisi hänelle kuolemaa.

Kristillisissä kirkoissa olemme unohtaneet uskon merkityksen. Puhumme uskosta erikseen elämästä. Valitamme, että ihminen uskoo, mutta ei elä uskonsa mukaan. Tämä perustuu siihen harhaluuloon, että usko voisi olla riippumaton tiedosta, että se voisi perustua muuhun kuin kokemukseen.

Kun luemme Paavalin kirjeitä tai toisia Uuden Testamentin kirjoituksia, joissa puhutaan uskosta ja elämästä ja joissa teroitetaan, että nuo asiat ovat yhtä, luulemme niiden olevan eri asioita, koska niitä sanotaan yhdeksi. Paavali puhuu enimmäkseen vain uskosta ja näyttää edellyttävän, että usko tuo mukanansa elämän, mutta tämänkin me ymmärrämme, ikään kuin hän puhuisi eri asioista. Emme ota lukuun, että Uuden Testamentin kirjoitukset pitävät luonnollisena asiana, että lukijat ovat tietoisia siitä, mitä sanalla pistis tarkoitetaan. Mutta, kuten sanottu, meidän kirkoltamme ja meidän kristikunnaltamme on uskon käsite unohtunut"..

Lainaus totuuden etsijöiden sivuilta.

• "Sydämen" uskoa

Siis uskolla voidaan tarkoittaa sitä, että uskotaan johonkin konkreettiseen tosiasiaan. Että jokin asia on jollain tavalla. Jos ei ole todisteita kenenkään ei tarvitse uskoa sellaista mielestäni, se on epäeettistä odottaa sitä. Jumalakaan ei sitä meiltä odota. Tämä on järjen uskoa.

Usko toisessa merkityksessä on elämäämme, todellisuuttamme. Pohja jolle perustamme toimemme, ajatuksemme, arvostuksemme. Että otamme elämämme tähdeksi ikuisen totuuden, rakkauden, armollisuuden ja pyhyyden, Jumalan. Tämä on "sydämen" uskoa.

Uskoako vai ei? Johonkin me aina uskomme.
        Kuin Betlehemin tähti kerran johdatti. Katsotaan sitä tähteä!

• Obelix7.

Ajatuksia ja kokemuksia.

Tässä ajassa ainoa tärkeä asia on omakohtainen valvominen. Asia mitä itsellä huomaa, ettei osaa olla surullinen luopujista, kun ei ole aina varma siitä että, onko itse se enkeli tai saattaja.

Älä ole huolissasi vanhemmistasi, he kulkevat oikeaa tietä, toinen oikealla (omavanhurskaus) toinen vasemmalla (maailman rakkaus) yhdessä he ovat siis keskellä.

• Tupajäärä

Luin koko ketjun. Surullisen asian lopussa oli tämä sinun hauskan humoristinen kommentti. Kiitos siitä!

• Essu Lahdesta

Minusta tuo aloittajan viesti kuulostaa lähinnä "kuolleen uskon tunnustukselta".
      Näyttäisi siltä, että kirjoittaja uskoo välimiehen SRK:n kautta, ja oikea usko Vapahtajaamme ja hänen sovitustyöhönsä juuri minua kohdalleni.
      Hänellä myös on jonkinlainen uskomittari, mutta se taitaa olla väärin kalibroitu, valitettavasti.
      En muuta voi, kuin rukoilla aloittajan puolesta, että hänellekin vielä uskon ovi aukeaisi, ennenkuin on liian myöhä.
      Ps. samansuuntaisia tunnustuksia näkee ja kuulee myös esikoisten suunnasta

• Ei hyvä

että sielunvihollinen on ottanut hallintavallan kokonaisessa herätysliikkeessä (= vl). :((

• kaikille.

On paljon ihmisiä, jotka eivät hyväksy arvojanne. Luojan kiitos!

• Anonyymi

Olisi mukava kuulla mitä aloittajalle kuuluu tänä päivänä onko mennyt pahemmaksi?

• Anonyymi
        UUSI

Sattumoisin tää vanha juttuni tuli silmieni eteen.
        Voisin vastata lyhyesti, että tilanne on hyvin epäselvä. Äitini käy yhä seuroissa ja yhtä lakihenkinen tuntuu olevan yhä. Enää hän ei piinaa mua viestein ja soitoin. Isän terveydentila on sellainen, ettei siitä voi sanoa varmaksi, onko hän vl vai ei. Isän ja äidin tiet ovat vieneet erilleen. Olevat asumuserossa. Äiti ei halua avioeroa ja isä taas ei osaa sellaisista asioista nyt päättää. Muodollisesti ovat siis yhä avioliitossa. Itse en ole kyennyt vaikeiden asioiden vuoksi pysyä uskovaisena. Olen työstänyt omaa tilannettani ammattiauttajien luona ja aika vaikeeta on yhä. Olen mennyt kriisistä kriisiin, mutta niitä en jaksa erikseen avata. Eli en oikeastaan edes tiedä, mikä mun suhteeni tällä hetkellä on yläkerran Herraan. Ajattelen vain, että ehkä se armo riittää minullekin, vaikka olen rikkinäinen ja eksyksissä oleva. Ehkä Herra ei halua enemmän pahaa mulle, kun täällä ajassakin on ollut jo ihan riittävästi kärsimystä. Mulle käy kumpikin vaihtoehto, eli iankaikkinen taivas, tai iankaikkinen kuolema, eli kaiken totaalinen loppu. Helvetin olemassa oloon en jaksa uskoa.
        T: Mimmalia

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Sattumoisin tää vanha juttuni tuli silmieni eteen.
        Voisin vastata lyhyesti, että tilanne on hyvin epäselvä. Äitini käy yhä seuroissa ja yhtä lakihenkinen tuntuu olevan yhä. Enää hän ei piinaa mua viestein ja soitoin. Isän terveydentila on sellainen, ettei siitä voi sanoa varmaksi, onko hän vl vai ei. Isän ja äidin tiet ovat vieneet erilleen. Olevat asumuserossa. Äiti ei halua avioeroa ja isä taas ei osaa sellaisista asioista nyt päättää. Muodollisesti ovat siis yhä avioliitossa. Itse en ole kyennyt vaikeiden asioiden vuoksi pysyä uskovaisena. Olen työstänyt omaa tilannettani ammattiauttajien luona ja aika vaikeeta on yhä. Olen mennyt kriisistä kriisiin, mutta niitä en jaksa erikseen avata. Eli en oikeastaan edes tiedä, mikä mun suhteeni tällä hetkellä on yläkerran Herraan. Ajattelen vain, että ehkä se armo riittää minullekin, vaikka olen rikkinäinen ja eksyksissä oleva. Ehkä Herra ei halua enemmän pahaa mulle, kun täällä ajassakin on ollut jo ihan riittävästi kärsimystä. Mulle käy kumpikin vaihtoehto, eli iankaikkinen taivas, tai iankaikkinen kuolema, eli kaiken totaalinen loppu. Helvetin olemassa oloon en jaksa uskoa.
        T: Mimmalia

Kyllä olet uskovainen, kun vain haluat olla, turvautua siihen, että Jeesus kantaa sinuakin.

Varmasti sinulla on vaikeaa, omien ongelmien kanssa ja äitikin joutunut tekojen tielle.

• Anonyymi

Osa on luopuneet uskosta aika on hyvin paha monet ovat alkaneet uskomaan valheelliseen opetukseen ja sitä taitaa olla joka yhteisössä.

• Anonyymi

Se on hyvä että luopuvat jos eivät luovu laitetaan suljetulla osastolle ja pistetään syyttäjä syyttämään niin lähtee viimmenenkin usko jos sattuu olemaan ja lähetetään srk rahastoon

• Anonyymi

Jumalan valtakunnasta kävi 2000- ja 2010-luvulla ovi niin tiuhaan ulos, että pahalta tuntui. Nyt onneksi 2020-luvulla uskon kieltäjiä on ollut vähemmän. Nämä siis omia havaintojani, jonkun toisen kokemusmaailma voi poiketa tästä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jumalan valtakunnasta kävi 2000- ja 2010-luvulla ovi niin tiuhaan ulos, että pahalta tuntui. Nyt onneksi 2020-luvulla uskon kieltäjiä on ollut vähemmän. Nämä siis omia havaintojani, jonkun toisen kokemusmaailma voi poiketa tästä.

Ovet laitettiin kiinni.Tyhmät ja viisaat jäi jäljelle.

• Anonyymi

Niin sanotuissa uskonnoissa on kyse henksestä hyvinvoinnista, mikä on jokaisen oma asia ja omaa elämää. Sen voi niistä löytää tai olla löytämättä, mutta emme voi vaatia toista uskomaan tai ajattelemaan omalla tavallamme, mutta voimme hakeutua samoin ajattelevien seuraan Näitä yhteisiä porukoita kutsutaan yhteisöiksi ja seurakunniksi. Niistä voi myös erota.

• Anonyymi

Lervalle kelpaa raha ja poliittinen valta. Eläväusko on puheenlöpinää lervojen keskuudessa.

• Anonyymi

Poliittisesta vallasta en ole lainkaan kiinnostunut. Raha toki kelpaisi, ei siitä ainakaan haittaa olisi, jos olisi enemmän, mutta mitään kovon tavatonta persoutta rahalle en itsessäni tunnista. Ihan sellaisella kohtalaisella mediaanipalkalla tässä on selvitty, toki ei pysty lapsille ihan kaikkia heidän haluamiaan harrastuksia kustantamaan eikä autojen tarvitse ihan uusia olla. Tpisin kuin väität, elävä usko on elämän tärkein asia, kun kerran suljetaan silmät tälle maailmalle, ei tule hieno talo, ei niin hieno auto eikä hyvä maine mukana - kaikki jää tänne. Mutta sellainen lupaus on, että Herramme Jeesus Kristus viimeisenä päivänä herättää iki-iloon taivaassa. Sitä varten tässä uskotaan ja kestetään maailman pilkkaa. Totisesti he he puhuvat teistä kaikkinaista pahaa, minun nimeni tähden, sanoi Herra Jeesus itse.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Poliittisesta vallasta en ole lainkaan kiinnostunut. Raha toki kelpaisi, ei siitä ainakaan haittaa olisi, jos olisi enemmän, mutta mitään kovon tavatonta persoutta rahalle en itsessäni tunnista. Ihan sellaisella kohtalaisella mediaanipalkalla tässä on selvitty, toki ei pysty lapsille ihan kaikkia heidän haluamiaan harrastuksia kustantamaan eikä autojen tarvitse ihan uusia olla. Tpisin kuin väität, elävä usko on elämän tärkein asia, kun kerran suljetaan silmät tälle maailmalle, ei tule hieno talo, ei niin hieno auto eikä hyvä maine mukana - kaikki jää tänne. Mutta sellainen lupaus on, että Herramme Jeesus Kristus viimeisenä päivänä herättää iki-iloon taivaassa. Sitä varten tässä uskotaan ja kestetään maailman pilkkaa. Totisesti he he puhuvat teistä kaikkinaista pahaa, minun nimeni tähden, sanoi Herra Jeesus itse.

Samoin, hyvä kun saisi kohtuullisen toimeentulon, ei liikaa rikkautta eikä myöskään köyhyyttä. Taivaassa on kaikki mitä tarvitaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samoin, hyvä kun saisi kohtuullisen toimeentulon, ei liikaa rikkautta eikä myöskään köyhyyttä. Taivaassa on kaikki mitä tarvitaan.

Taivaasta ei ole pois pääsyä vaikka haluaisi.Vapaa tahtokin jää tänne.

• Anonyymi

Ovat vain toipuneet psykooseista ja tulleet järkiinsä. Kivat heille!

• Anonyymi

Usko johonkin lahkoon tai kirkkoon murenee,koska ihminen puhuu paskaa.
      En minäkään kunnioita puhijia,en yhtään kun ovat sontaa.
      Kirkko on vanhaa ohjausta,ei se ole Rakkautta enään.
      Kirkko on pilattu monin osin.
      No,ei sillä väliä ole minulle.
      Minä uskon ja Rakastan ilman kirkkoa !

• Mihin uskot?

• Mitä lstadiolaisessa uskossa on ELÄVÄÄ?

Ei sellinen tarvitse kiinnostaa josta ei selviä, mikä siinä on elävää, koska se on Vahoillista.

• Anonyymi
        UUSI

Paavali kirjoitti, että Henki tekee eläväksi (2. Kor. 3:6). Elävä usko on siis sellaisella, jolla on Pyhä Henki sydämessä. Teoissa tämä näkyy mm. siinä, että ahkeroidaan lähetyskäskylle kuuliaisena kastaa pienet lapset, uskon esikuvat, hyvän omantunnon liittoon. Joissain uskoissa näin ei toimita - näin siis usko tekojen kautta osoittautuu kuolleeksi. Toivottavasti esimerkki tyydytti vilpittömän tiedonjanosi.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Paavali kirjoitti, että Henki tekee eläväksi (2. Kor. 3:6). Elävä usko on siis sellaisella, jolla on Pyhä Henki sydämessä. Teoissa tämä näkyy mm. siinä, että ahkeroidaan lähetyskäskylle kuuliaisena kastaa pienet lapset, uskon esikuvat, hyvän omantunnon liittoon. Joissain uskoissa näin ei toimita - näin siis usko tekojen kautta osoittautuu kuolleeksi. Toivottavasti esimerkki tyydytti vilpittömän tiedonjanosi.

Vl-liikkeessä ainoa teko on, viedä lapset kasteelle pienenä.
        Jeesus sanoi, menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia.
        Kyllä se evankeliumin levittäminen on jokaisen uskovaisen tehtävä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Vl-liikkeessä ainoa teko on, viedä lapset kasteelle pienenä.
        Jeesus sanoi, menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia.
        Kyllä se evankeliumin levittäminen on jokaisen uskovaisen tehtävä.

Valittuja kootaan eri puolilta maailmaa, joskus rohkeammin, joskus hiljaisuudella ja pelvolla, toisten huulille on jo kenties pantu sinetti. Tulee aika, jolloin arkin ovi pannaan kokonaan kiinni - sitä ennen evankeliumi kiertää kaiken maailman palatakseen lähtöpisteeseensä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Valittuja kootaan eri puolilta maailmaa, joskus rohkeammin, joskus hiljaisuudella ja pelvolla, toisten huulille on jo kenties pantu sinetti. Tulee aika, jolloin arkin ovi pannaan kokonaan kiinni - sitä ennen evankeliumi kiertää kaiken maailman palatakseen lähtöpisteeseensä.

Kerro, miten sinetti on laitettu joidenkin suuhun. Keitä he ovat.
        Raamatussa ei puhuta sinetistä, vaan menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia. Sitä työtä pitäisi erityisesti tehdä täällä Suomessa, koska ns. jumalanvaltakunta on nyt täällä. Oletko sinä kutsunut ihmisiä seuroihin.
        Suurin ongelma on siinä, kun vl-ihmiset eivät saa ystävystyä liikkeen ulkopuolisten kanssa, niin vaikea on kutsua ihan tuntemattomia seuroihin.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kerro, miten sinetti on laitettu joidenkin suuhun. Keitä he ovat.
        Raamatussa ei puhuta sinetistä, vaan menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia. Sitä työtä pitäisi erityisesti tehdä täällä Suomessa, koska ns. jumalanvaltakunta on nyt täällä. Oletko sinä kutsunut ihmisiä seuroihin.
        Suurin ongelma on siinä, kun vl-ihmiset eivät saa ystävystyä liikkeen ulkopuolisten kanssa, niin vaikea on kutsua ihan tuntemattomia seuroihin.

Mistä olet saanut käsityksen, että epäuskoisten kanssa ei saisi ystävystyä? Silloin tällöin olen kutsunut seuroihin tuntemattomia tai tuttuja, mutta tosi vähän, jos vertaan itseäni ovelta ovelle kiertäviin Jehovan todistajiin tai kadulla evankelioiviin helluntailaisiin. Maailman lapset ovat toimellisempia kuin valkeuden lapset, ei tässä auta muu ajatella. Sinetillä tarkoitan Hesekielin kuvaamaa tilaa: "...minä tartutan sinun kielesi suusi lakeen, niin että mykistyt etkä voi olla heille nuhtelijana, sillä he ovat uppiniskainen suku" (Hes. 3:26). Sellainen on ollut usein tunne, kun olisi halunnut puhua uskonasioista. Kansoilla on etsikonaikansa. Suomessa on tapahtunut 2000- ja 2010-luvuilla suuri luopumus, parannuksentekijöitä on vastaavasti ollut vähän. Moni uskovainen tuskailee, miten vähän tekee työtä Herran viinimäessä. Muualla maailmassa elävä evankeliumi sen sijaan saavuttaa uusia vastaanottajia. Suomen etsikonaika voi olla hiipumassa lopullisesti ajan illan varjojen pidentyessä. Kun evankeliumi on saavuttanut koko maailman, tämän maailman etsikonaika päättyy. Tulee aika, jolloin elävän evankeliumin vapaan julistamisen aika loppuu koko maailmassa, kun Saatana päästetään vähäksi aikaa irti. Arkin ovi sulkeutuu niin kuin ennen ensimmäisen maailman loppua niin, että jumalaton pysyy jumalattomuudessaan. Saatana raivoaa viimeisen kuolinkouristuksensa, Jeesus pysyy omiensa keskellä lupauksensa mukaan. Sitten tulee loppu, uskovat temmataan Jeesusta vastaan, kuolleet nousevat haudoistaan, kaikki kootaan viimeiselle tuomiolle. Jumalattomat tuomitaan kadotukseen, uskovaiset ikuiseen elämään. Usko muuttuu näkemiseksi.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Mistä olet saanut käsityksen, että epäuskoisten kanssa ei saisi ystävystyä? Silloin tällöin olen kutsunut seuroihin tuntemattomia tai tuttuja, mutta tosi vähän, jos vertaan itseäni ovelta ovelle kiertäviin Jehovan todistajiin tai kadulla evankelioiviin helluntailaisiin. Maailman lapset ovat toimellisempia kuin valkeuden lapset, ei tässä auta muu ajatella. Sinetillä tarkoitan Hesekielin kuvaamaa tilaa: "...minä tartutan sinun kielesi suusi lakeen, niin että mykistyt etkä voi olla heille nuhtelijana, sillä he ovat uppiniskainen suku" (Hes. 3:26). Sellainen on ollut usein tunne, kun olisi halunnut puhua uskonasioista. Kansoilla on etsikonaikansa. Suomessa on tapahtunut 2000- ja 2010-luvuilla suuri luopumus, parannuksentekijöitä on vastaavasti ollut vähän. Moni uskovainen tuskailee, miten vähän tekee työtä Herran viinimäessä. Muualla maailmassa elävä evankeliumi sen sijaan saavuttaa uusia vastaanottajia. Suomen etsikonaika voi olla hiipumassa lopullisesti ajan illan varjojen pidentyessä. Kun evankeliumi on saavuttanut koko maailman, tämän maailman etsikonaika päättyy. Tulee aika, jolloin elävän evankeliumin vapaan julistamisen aika loppuu koko maailmassa, kun Saatana päästetään vähäksi aikaa irti. Arkin ovi sulkeutuu niin kuin ennen ensimmäisen maailman loppua niin, että jumalaton pysyy jumalattomuudessaan. Saatana raivoaa viimeisen kuolinkouristuksensa, Jeesus pysyy omiensa keskellä lupauksensa mukaan. Sitten tulee loppu, uskovat temmataan Jeesusta vastaan, kuolleet nousevat haudoistaan, kaikki kootaan viimeiselle tuomiolle. Jumalattomat tuomitaan kadotukseen, uskovaiset ikuiseen elämään. Usko muuttuu näkemiseksi.

Hoitokokouksissa tuotiin esiin, ettei epäuskoisten kanssa saa ystävystyä. Uskovainen ja epäuskoinen ei voi olla ystäviä.
        Perusteluna on sanottu, että epäuskoinen viettelee uskovaisen maailmaan.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ekaks lähtee kuolleet

• Anonyymi

Elävä usko kuulostaa hyvältä. Kukahan keksinyt tämän lentävän lauseen? Herrasmiehet eturivistä kö?

• Anonyymi
        UUSI

Termiä "elävä usko" käytti kirjallisuudessa mahdollisesti ensimmäisenä Beda Venerabilis 600-700-luvulla jKr, suullisesti on voinut olla käytössä jo aiemmin. Se on looginen vastakohta Jaakobin kirjeen "kuolleelle uskolle" eli uskolle ilman tekoja (Jaak. 2:17, 26). Augustinus kirjoitti 400-luvulla jKr "kuolleesta uskosta" ja "uskosta, joka elää".

• Anonyymi
      UUSI

Lervausko on prupareikä uskoa.

• Anonyymi
      UUSI

Monet kuvittelee pelastuvansa.Mutta ei kuiteskaan pelastu.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen VigeIius noIasi taas itsensä

Kun uhriutui vuonna 2024 (siis persujen "vahtivuorolla") Tampereella aloittaneen perheryhmäkodin toiminnasta. ”Leviää k
      Maailman menoa
      176
      3628
    2. Oli kiva nähdä sut

vaikkakin kaukaa ja nopeasti. Tiedän kyllä tasan tarkkaan missä mennään, joten anteeksi jos pilasin päiväsi, ei ollut mi
      Suhteet
      33
      2844
    3. Joulukinkku NYT

Sian kankuista tulee vielä pula. Nyt on oikea aika hankkia joulukinkku.
      Maailman menoa
      3
      2742
    4. Työeläkkeen saamiseksi olisi tehtävä töitä

Meillä on Suomessa iso joukko ihmisiä, joilla olisi vielä työkykyä jäljellä, mutta joilta puuttuu arjesta mielekäs tekem
      Maailman menoa
      57
      2692
    5. Joko alkaa menemään tajuntaan tämä yliluonnollinen yhteys?

Varmaan pikkuhiljaa. Muista olla kiltisti ❤️
      Ikävä
      25
      2599
    6. Kohtalokas laukaus

IL 20.9.25 "Ihminen kuoli baarin edustalla Kajaanissa Poliisi ei epäile tapauksessa rikosta." "Kajaanin keskustassa on k
      Kajaani
      17
      2579
    7. Vasemmistoliitto peruisi sosiaaliturvan heikennykset

He palauttaisivat työttömyysturvan ja asumstuen suojaosat, eli saisi jälleen tienata 300 euroa kuukaudessa ilman tukien
      Maailman menoa
      87
      2026
    8. Jos voisit kysyä

Kaivatultasi vielä yhden kysymyksen, mikä se olisi? Aloitan: Mitä sinä halusit minusta?
      Ikävä
      172
      1988
    9. Linux Mint asennus kaatuu heti alkuun

Tulee kernel panic BIOS-tekstin jälkeen. Yritän ensimmäistä kertaa asentaa Linux Minttiä vanhalle Windows 10 -läppärill
      Apua aloittelijalle
      9
      1968
    10. Pesäpallo rulettaa

Hehkutin täällä aikaisemmin Mansen naisten joukkueen Suomen mestaruutta. Jostain kumman syystä kirjoitustani ei enää löy
      Tampere
      3
      1703
    Aihe