Bipolaarinen & vanhemmuus?

Kauniimpi mieli

Epäilen vahvasti, että olen bipo ja nyt olen järkyttynyt! Yhtenä päivänä verho hävisi silmieni edestä ja tajusin (kaikki sekoiluni menneisyydessäni ei ole ollut normaalia) Mieheni aina sanoo, että elämäni oli ennen tulipalojen sammuttelua, nyt tajusin että minä tavallaan olen ne aiheuttanut! Hävettää jälkeempäin mitä kaikkea olenkin tehnyt ja varsinkin kuinka ole tuottanut pettymyksiä kaikille läheisille. Äitini kuoli muutama vuosi sitten syöpään, ja eniten harmittaa, etten voi pyytää häneltäkin anteeksi. Noh olen ammatiltani lähihoitaja ja syksyllä olisi tarkoitus aloittaa opinnot Amk:ssa ja valmistua sosionomiksi tulevaisuudessa..olen myöskin 3 lapsen äiti, joista nuorin on 11 kk.

Kun kerroin epäilyni miehelleni, hän oli helpottunut..Hän sanoi,että on aavistellut jo vuosia muttei tiennyt miten ottaa asiaa esille..Hän sanoi,että mielialani muuttuu sykleissä, ensin on sitä masennusta ja sitten kaikki on upeaa jne. Tein netissä testin ja sain 12 pistettä (jos 7 pistettä niin on todennäköisesti kyseinen sairaus) Tiedän, etten voi kuitenkaan itse tehdä diagnoosia,eikä voi miehenikään.

Olen pystynyt toimimaan kaikesta huolimatta ihan hyvin, olen pärjännyt koulussa sekä töissä. Ihmissuhteissa minulla on paljon haasteita ja viimeisen vuoden aikana olen kerran käynyt ystävän kanssa kahvilla. Toisaalta lasten kanssa on mennyt aika paljon voimia ja nuorin heräilee monta kertaa yössä. En uskalla mennä lääkäriin ja hakea dg, koska pelkään, menettäväni lasteni huoltajuutta..pelkään menettäväni heidät, koulupaikkani ja sen kautta itseni. Vanhin lapseni on pian 16 vuotias, hänellä on myös havaittavissa henkisiä haasteita- Muilla lapsilla ei oireita vielä ole esiintynyt. Olen kyllä hyvä äiti, niin mieheni sekä lapseni ainakin sanoivat, aino ongelma on,ettei lapset aina uskalla kertoa asioita minulle, koska olen niin tempperamenttinen (eli huudan ) En ole koskaan ollut agressiivinen se on vastoin periaatteitani. Mutta toisinaan huudan vaikka tiedän,että se on väärin. Viimeaikoina sekin on kyllä vähentynyt.

Mitä tehdä..siinä hyvä kysymys. Onhan se elämä mennyt 35 vuotta näinkin..

7

1956

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Spaday

Hae ihmeessä apua! Ei kaksisuuntaisen takia lapsia oteta huostaan - mutta hoitamaton kaksisuuntaisuus voi johtaa ongelmiin.

Miehelläni todettiin bipo kesällä. Olemme saaneet apua yksityiseltä psykiatrilta ja perheneuvolasta. Parempi hakea apua nyt - ennaltaehkäisy on paljon helpompaa kuin tulipalojen sammuttelu jälkeenpäin.

• Mamma22

No mulla on kakssuuntanen mielialahäiriö ja kaks lasta,et ei ne mihkää hävii vaik toi todettas.

• Pilleristi bipo

Ihan hyvä juttu,että sä oot tajunnu oman sairautes.Minä sairastin 45 vuotta,enkä olis tajunnu yhtikäs mitään,mutta sitten "sattumalta" olin luennolla,jossa puhui fiksu psykiatri.Olipa tuttuja asioita,mitä kuulin,yhtä hyvin ois voinu puhua minun elämästä.Koulut on käyty ja työelämäkin joteskin kasassa,mutta väliin mahtuu pahoja masis aikoja ja toki vauhdikasta maniaa.Pitkät sairaslomat töissä,erilaisia masis lääkkeitä(jälkikäteen tajuten ne oli vääriä)työterv lääkäreitä,työterv psykiatreja ym.Edes tosi fiksu psykiatri osannu hoitaa kun masista,ittekin luulin ,et kaikki oli ok kun masis oli ohi !Pari rankkaa itsariyritystä on ollu,manioitten "jälkipyykkiä" hoitelen edelleen,kun on velkaa otettu huolettomasti milloin mihinkin "tosi hienoon?? hommaan "
      Nyt on muutama vuosi menny oikeassa hoidossa,lääkehoitoa seurataan ja tarv muutetaan.Paljon on tekemistä oikean tasapainon hakemisessa,mutta näinkin on parempi kuin koskaan.Ja ammattinsa osaavat psykiatrit sanovat,että hoitamattomana bipon ennuste on huono.Eli mitä vanhemmaksi tulee ilman hoitoa,sitä vaikeammaksi oireet tulee ja jaksot tihenee.
      Mee hakemaan apua,ei sun lapset mihinkään joudu.Ja tuntuu mieheski olevan fiksu,saat tukea varmaan häneltäkin. Kun hoidat ittes,niin paremmin voi koko porukka,tsemppiä

• Kakkostyyppiä olet

Oikeat, psykoottiset maniat eivät jää huomiotta, ja jopa ventovieraiden toimesta olisit silloin joutunut hoitoon ja lääkitykselle.

Kakkostyypit voivat useinkin elää ilman lääkitystä, mutta HUOLEHDI nukkumisista ja syömisistä ja yritä välttää stressiä ja "turhia" ihmisiä ja tekemisiä.
      En ymmärrä, miksi sinun tulisi mennä lääkäriin, jos koet jaksavasi kotona ja työssä. Kerrot läheisille epäilystäsi, ja pyydät heitä kertomaan, jos vauhtia tai matalalentoa on joskus liiaksi ja joko isompi nousu tai lasku näyttäisi olevan tuloillaan.

Ihan sillähän se siitä, kun _mahdollisesti_ sairastamasi tauti on jokatapauksessa hyvin lievää muotoa. Ole onnellinen siitä.

Kaikki eivät ole tasaisia, vaan aaltoilevat rankastikin. Se ei silti vielä tarkoita, että olisi sairas.
      Mieleialalääkkeet tehoavat vain sairaisiin, joten sillä se viimeistään selviää ;) Muuttuuko käytös ja olo vai pysyykö samana.

• Jansku63

Hei. Minulla todettiin bipo 2005 kun kuopus aloitti koulun ja esikoinen oli yläasteella. Ei siinä ollut psykoosin iskiessä juurikaan vaihtoehtoja kun psykologi pyyti paikalle psykiatrin ja sitten mentiin ambulanssilla avo-osastolle sairaalaan. Reissu kesti 7,5 viikkoa. Tuolloin tehtiin lastensuojeluilmoitus, koska sanoin suoraan, että kotona olisin siinä olotilassa vaaraksi myös lapsille. Sosiaalitoimiston henkilökunta sanoi yhteispalaverissa, että on suurta rakkautta lapsia kohtaan, jos myöntää tuollaisen asian itse vapaaehtoisesti. Lastensuojeluilmoitus poistettiin, koska katsottiin, että mieheni pystyy hyvin huolehtimaan niin minusta kuin lapsistakin. Kesällä 2007 mieheni kuoli kotiin kun olin lasten (ja äitini) kanssa Turkin matkalla. Mielenterveystoimistosta todettiin myös psykiatrin lausunnossa, että sairauteni lääkitys on kohdallaan, joten mitään ilmoituksia ei tehty.

Jos sinusta tuntuu, että tarvitset lääkäriä, mene lääkäriin - en usko, että menettäisit lasten huoltajuuden bipon vuoksi. Jos tuntuu, että pärjäät - sitten et mene lääkäriin. Kokemuksesta voin kuitenkin sanoa, että kanattaa "kuunnella" itseään ja mieluummin käydä mtt:ssä vaikka "turhan" takia kuin jättää menemättä.

Tsemppiä alkaneelle uudelle vuodelle.

• tasainenvaihe

Et varmasti menetä lapsiasi, vaikka menetkin lääkäriin ja kannattaa kyllä mennä. Diagnoosin varmistaminen on helpotus, usko pois.
      Minulla oli myös suuri kynnys mennä lääkäriin, koska lapseni oli silloin vain kaksi kuukautta vanha. Minulla oli ollut aiemminkin samantyyppisiä oireita mutta vasta silloin lapseni synnyttyä sairaus varsinaisesti puhkesi. Onneksi menin, koska olin odottelun jälkeen psykoosin partaalla. Olen ollut sairaalassakin monen kerran sen jälkeen, eikä koskaan ole lasta viety.
      Totta on, että kyseessä voi olla myös esim. persoonallisuushäiriö tai vaikka molemmat.
      Kannattaa ottaa ajoissa selvää myös nuoren oireilusta.
      On typerää sanoa, ettei kannattaisi mennä lääkäriin, kun onhan kyseessä mahdollisesti vakava mielenterveyden häiriö.
      Voimia jatkoon!

• juuuop

mis tollasen testin voi tehä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7014
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3367
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2107
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2068
    Aihe