pascal -> ???

noob ohjelmoija

siis nyt oon kokonaist 3 päivää opiskellu pascalia, tein tommosen laskumasiinan ja sit toisen tommosen koenumeronlaskijan (laita eka kokeesta saatu pistemäärä, sen jälkeen maks. pistemäärä ni se antaa sulle numeron lineaarisen taulukon mukaan)
mut siis nois on maks. 50 rivii koodii, et ei se oo viel mitää, mietin et jotaki yksinkertast 2D pelii vois alkaa kehitteleen, mut mikä kieli, mikä ohjelma???

thänks vastauksista!

13

455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noob ohjelmoija

      siis pascalia opin kirjastost lainatusta kirjasta, painettu 99, puhutaan mm. win95, et siis VÄHÄ vaa vanha, ja kaikkial sanotaan et pascalii ei enää käytetä missää (?) mut ihmeesti aineistoo löytyy googlettamal...
      siis käytin free pascal IDE- ohjelmaa tohon noin

      • vinkkinänä

      • KoodariMies37v..

        Lueppa tämä!

        Minä tutustuin Pascaliin eka kerran 1998, Delphi 2:lla. Ja jos ei aivan Pascaliin lueta, niin Atari ST:n GFA Basic oli Basicin ja Pascalin välimaastossa, josta aloitin koodailun opiskelun 1989.

        Nykyisen työni sain 13.6.2006 Delphikoodarina ja edelleen jatkan samalla alalla 2.4.2011. Pascal (Eli Delphi) koodarina, kohta tulee 5 vuotta täyteen.

        Olen myös opiskellut kouluissa C/C#/C ja Java kieliä, koten ei nekään ole outoja mulle. Mutta nykyinen työ on PASCALIA = Delphi!

        Arvaa mikä hyvä puoli tässä Pascalissa on, no se ettei sitä kukaan halua opiskella, joten töitä riittää :D hahah!


      • KoodariMies37v..
        KoodariMies37v.. kirjoitti:

        Lueppa tämä!

        Minä tutustuin Pascaliin eka kerran 1998, Delphi 2:lla. Ja jos ei aivan Pascaliin lueta, niin Atari ST:n GFA Basic oli Basicin ja Pascalin välimaastossa, josta aloitin koodailun opiskelun 1989.

        Nykyisen työni sain 13.6.2006 Delphikoodarina ja edelleen jatkan samalla alalla 2.4.2011. Pascal (Eli Delphi) koodarina, kohta tulee 5 vuotta täyteen.

        Olen myös opiskellut kouluissa C/C#/C ja Java kieliä, koten ei nekään ole outoja mulle. Mutta nykyinen työ on PASCALIA = Delphi!

        Arvaa mikä hyvä puoli tässä Pascalissa on, no se ettei sitä kukaan halua opiskella, joten töitä riittää :D hahah!

        Vielä pitää sanoa se että Objective-C ja Cocoa (Mac OS X) ympäristö liippaa aika läheltä Pascalia, kielissä on yhtäläisyyksiä, ei tee vaikeeta iOS koodaus jos eteen tulee. Kotona on Mac ja olen tutustunut myös Mac puolen koodailuun.

        Tällä alalla ei voi jäädä makaamaan, kaikki muutokset ja kielet pitää osata ottaa positiivisesti. Jos jäät makaamaan vaikka Visual Basic 6 maailmaan, olet historiaa!

        Esim. Työkaveri on jämähtänyt Visual Basic 6 maailmaan, miten pärjäät ympäristöllä joka on vuodelta 1999 ja käyttikset menee jo Windows 7 maailmassa? Jos ei ole halua opiskella uutta/olio-ohjelmointia, se on voi voi!

        VOI VOI!


      • KoodariMies37v.. kirjoitti:

        Lueppa tämä!

        Minä tutustuin Pascaliin eka kerran 1998, Delphi 2:lla. Ja jos ei aivan Pascaliin lueta, niin Atari ST:n GFA Basic oli Basicin ja Pascalin välimaastossa, josta aloitin koodailun opiskelun 1989.

        Nykyisen työni sain 13.6.2006 Delphikoodarina ja edelleen jatkan samalla alalla 2.4.2011. Pascal (Eli Delphi) koodarina, kohta tulee 5 vuotta täyteen.

        Olen myös opiskellut kouluissa C/C#/C ja Java kieliä, koten ei nekään ole outoja mulle. Mutta nykyinen työ on PASCALIA = Delphi!

        Arvaa mikä hyvä puoli tässä Pascalissa on, no se ettei sitä kukaan halua opiskella, joten töitä riittää :D hahah!

        Asiakasta harvemmin kiinnostaa millä kielellä softa on tehty. Itselle siinä vaan kerjää ongelmia kun käyttää huonoja välineitä.


    • jajshhassfdsfasd

      Oot kait liian vähän koodaillu, mutta kokeile pygame nimistä systeemiä. Kieli on Python, mutta se on niin hiiiiidaaaas ettei mitään vaativampaa voi sillä tehdä.

      Vaativammat pelit tehdään C/C :lla, mutta eteenkin C on aloittelijalle aivan liian kova pala.

      • fffufufuufufu

        Mitenniin mitään vaativampaa ei sillä voi tehdä? Mailma on pullollaan "vaativia" softia, jotka on tehty pythonilla. Ei python c-kielen kilpailija ole, mutta on ohjelmointikielillä paljon muitakin ominaisuuksia kuin raaka nopeus (jossa c-kieli luonnollisesti voittaa). Useimmiten pythonin nopeus on kuitenkin riittävä ja sen muut ominaisuudet saattavat vetää pitemmän korren.

        Muuten kyllä olen samoilla linjoilla. Oli vain pakko takertua tuohon lauseeseen "ettei mitään vaativampaa voi sillä tehdä".


      • jajshhassfdsfasd
        fffufufuufufu kirjoitti:

        Mitenniin mitään vaativampaa ei sillä voi tehdä? Mailma on pullollaan "vaativia" softia, jotka on tehty pythonilla. Ei python c-kielen kilpailija ole, mutta on ohjelmointikielillä paljon muitakin ominaisuuksia kuin raaka nopeus (jossa c-kieli luonnollisesti voittaa). Useimmiten pythonin nopeus on kuitenkin riittävä ja sen muut ominaisuudet saattavat vetää pitemmän korren.

        Muuten kyllä olen samoilla linjoilla. Oli vain pakko takertua tuohon lauseeseen "ettei mitään vaativampaa voi sillä tehdä".

        Tarkointin että mitään suorituskyvyltä (nopeus/muistinkulutus) vaativampaa PELIÄ ei sillä voi/kannata tehdä, mutta monia muilla alueilla vaativia (tekoäly, pelilogiikka) pelejä/ohjelmia voi toki tehdä Pythonilla. (Joku *vaativa* Civilisation-tyyppinen voisi olla hyvinkin järkevää tehdä Pythonilla.)

        Ja aina kannattaa käyttää Python, Ruby ym. kieliä jos vain mahdollista. Rajoituksena on jo mainittu suorituskyky, laitetason käpelöinti tai joku muu vastaava rajoitus (mikä??)


      • Miten niin, minä aloitin C ja ei se ole sen vaativampaa kuin Pythonkaan.


      • Suorituskyky on harvoin ongelma tietokoneohjelmissa. Vaikeintahan on saada softa ensimmäisen kerran toimimaan.


      • jajshhassfdsfasd kirjoitti:

        Tarkointin että mitään suorituskyvyltä (nopeus/muistinkulutus) vaativampaa PELIÄ ei sillä voi/kannata tehdä, mutta monia muilla alueilla vaativia (tekoäly, pelilogiikka) pelejä/ohjelmia voi toki tehdä Pythonilla. (Joku *vaativa* Civilisation-tyyppinen voisi olla hyvinkin järkevää tehdä Pythonilla.)

        Ja aina kannattaa käyttää Python, Ruby ym. kieliä jos vain mahdollista. Rajoituksena on jo mainittu suorituskyky, laitetason käpelöinti tai joku muu vastaava rajoitus (mikä??)

        Laitetasoa jos joutuu käpälöimään niin sitten on jotain pielessä.


    • ,,..,,

      Itse olen ohjelmoinut kohta kuusi vuotta ja olen tähän mennessä ohjelmoinut vain yhden 3d-pelin puhtaalta pöydältä käyttäen C /Assembly-kieliä. Peliohjelmointi on sen verran haastavaa, että kolmen päivän ohjelmoinnilla et saisi edes 2d-peliä aikaiseksi ohjelmoimalla. Suosittelen, että tutustut vielä syvemmin valitsemaasi ohjelmointikieleen ja opettelet sen käytön läpikotaisin. Seuraavaksi voisit syventyä ohjelmointirajapintoihin etc. Joka tapauksessa kyseessä on vuosien urakka ja joudut ohjelmoimaan paljon muutakin ennen pelin ohjelmoimista ja peliohjelmoinnin jälkeenkin.

      • noob ohjelmoija

        kiitos neuvoista, ehkä mä sit testaan tota pythonia...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1248
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      914
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      94
      884
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      22
      818
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      283
      723
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      33
      617
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      571
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      125
      540
    Aihe