siis nyt oon kokonaist 3 päivää opiskellu pascalia, tein tommosen laskumasiinan ja sit toisen tommosen koenumeronlaskijan (laita eka kokeesta saatu pistemäärä, sen jälkeen maks. pistemäärä ni se antaa sulle numeron lineaarisen taulukon mukaan)
mut siis nois on maks. 50 rivii koodii, et ei se oo viel mitää, mietin et jotaki yksinkertast 2D pelii vois alkaa kehitteleen, mut mikä kieli, mikä ohjelma???
thänks vastauksista!
pascal -> ???
13
353
Vastaukset
- noob ohjelmoija
siis pascalia opin kirjastost lainatusta kirjasta, painettu 99, puhutaan mm. win95, et siis VÄHÄ vaa vanha, ja kaikkial sanotaan et pascalii ei enää käytetä missää (?) mut ihmeesti aineistoo löytyy googlettamal...
siis käytin free pascal IDE- ohjelmaa tohon noin- vinkkinänä
Jos Pascal kiinnostaa niin kannattanee kysellä asioita Delphi keskustelualueella
http://keskustelu.suomi24.fi/debate/4326 - KoodariMies37v..
Lueppa tämä!
Minä tutustuin Pascaliin eka kerran 1998, Delphi 2:lla. Ja jos ei aivan Pascaliin lueta, niin Atari ST:n GFA Basic oli Basicin ja Pascalin välimaastossa, josta aloitin koodailun opiskelun 1989.
Nykyisen työni sain 13.6.2006 Delphikoodarina ja edelleen jatkan samalla alalla 2.4.2011. Pascal (Eli Delphi) koodarina, kohta tulee 5 vuotta täyteen.
Olen myös opiskellut kouluissa C/C#/C ja Java kieliä, koten ei nekään ole outoja mulle. Mutta nykyinen työ on PASCALIA = Delphi!
Arvaa mikä hyvä puoli tässä Pascalissa on, no se ettei sitä kukaan halua opiskella, joten töitä riittää :D hahah! - KoodariMies37v..
KoodariMies37v.. kirjoitti:
Lueppa tämä!
Minä tutustuin Pascaliin eka kerran 1998, Delphi 2:lla. Ja jos ei aivan Pascaliin lueta, niin Atari ST:n GFA Basic oli Basicin ja Pascalin välimaastossa, josta aloitin koodailun opiskelun 1989.
Nykyisen työni sain 13.6.2006 Delphikoodarina ja edelleen jatkan samalla alalla 2.4.2011. Pascal (Eli Delphi) koodarina, kohta tulee 5 vuotta täyteen.
Olen myös opiskellut kouluissa C/C#/C ja Java kieliä, koten ei nekään ole outoja mulle. Mutta nykyinen työ on PASCALIA = Delphi!
Arvaa mikä hyvä puoli tässä Pascalissa on, no se ettei sitä kukaan halua opiskella, joten töitä riittää :D hahah!Vielä pitää sanoa se että Objective-C ja Cocoa (Mac OS X) ympäristö liippaa aika läheltä Pascalia, kielissä on yhtäläisyyksiä, ei tee vaikeeta iOS koodaus jos eteen tulee. Kotona on Mac ja olen tutustunut myös Mac puolen koodailuun.
Tällä alalla ei voi jäädä makaamaan, kaikki muutokset ja kielet pitää osata ottaa positiivisesti. Jos jäät makaamaan vaikka Visual Basic 6 maailmaan, olet historiaa!
Esim. Työkaveri on jämähtänyt Visual Basic 6 maailmaan, miten pärjäät ympäristöllä joka on vuodelta 1999 ja käyttikset menee jo Windows 7 maailmassa? Jos ei ole halua opiskella uutta/olio-ohjelmointia, se on voi voi!
VOI VOI! KoodariMies37v.. kirjoitti:
Lueppa tämä!
Arvaa mikä hyvä puoli tässä Pascalissa on, no se ettei sitä kukaan halua opiskella, joten töitä riittää :D hahah!Asiakasta harvemmin kiinnostaa millä kielellä softa on tehty. Itselle siinä vaan kerjää ongelmia kun käyttää huonoja välineitä.
- jajshhassfdsfasd
Oot kait liian vähän koodaillu, mutta kokeile pygame nimistä systeemiä. Kieli on Python, mutta se on niin hiiiiidaaaas ettei mitään vaativampaa voi sillä tehdä.
Vaativammat pelit tehdään C/C :lla, mutta eteenkin C on aloittelijalle aivan liian kova pala.- fffufufuufufu
Mitenniin mitään vaativampaa ei sillä voi tehdä? Mailma on pullollaan "vaativia" softia, jotka on tehty pythonilla. Ei python c-kielen kilpailija ole, mutta on ohjelmointikielillä paljon muitakin ominaisuuksia kuin raaka nopeus (jossa c-kieli luonnollisesti voittaa). Useimmiten pythonin nopeus on kuitenkin riittävä ja sen muut ominaisuudet saattavat vetää pitemmän korren.
Muuten kyllä olen samoilla linjoilla. Oli vain pakko takertua tuohon lauseeseen "ettei mitään vaativampaa voi sillä tehdä". - jajshhassfdsfasd
fffufufuufufu kirjoitti:
Mitenniin mitään vaativampaa ei sillä voi tehdä? Mailma on pullollaan "vaativia" softia, jotka on tehty pythonilla. Ei python c-kielen kilpailija ole, mutta on ohjelmointikielillä paljon muitakin ominaisuuksia kuin raaka nopeus (jossa c-kieli luonnollisesti voittaa). Useimmiten pythonin nopeus on kuitenkin riittävä ja sen muut ominaisuudet saattavat vetää pitemmän korren.
Muuten kyllä olen samoilla linjoilla. Oli vain pakko takertua tuohon lauseeseen "ettei mitään vaativampaa voi sillä tehdä".Tarkointin että mitään suorituskyvyltä (nopeus/muistinkulutus) vaativampaa PELIÄ ei sillä voi/kannata tehdä, mutta monia muilla alueilla vaativia (tekoäly, pelilogiikka) pelejä/ohjelmia voi toki tehdä Pythonilla. (Joku *vaativa* Civilisation-tyyppinen voisi olla hyvinkin järkevää tehdä Pythonilla.)
Ja aina kannattaa käyttää Python, Ruby ym. kieliä jos vain mahdollista. Rajoituksena on jo mainittu suorituskyky, laitetason käpelöinti tai joku muu vastaava rajoitus (mikä??) Suorituskyky on harvoin ongelma tietokoneohjelmissa. Vaikeintahan on saada softa ensimmäisen kerran toimimaan.
jajshhassfdsfasd kirjoitti:
Tarkointin että mitään suorituskyvyltä (nopeus/muistinkulutus) vaativampaa PELIÄ ei sillä voi/kannata tehdä, mutta monia muilla alueilla vaativia (tekoäly, pelilogiikka) pelejä/ohjelmia voi toki tehdä Pythonilla. (Joku *vaativa* Civilisation-tyyppinen voisi olla hyvinkin järkevää tehdä Pythonilla.)
Ja aina kannattaa käyttää Python, Ruby ym. kieliä jos vain mahdollista. Rajoituksena on jo mainittu suorituskyky, laitetason käpelöinti tai joku muu vastaava rajoitus (mikä??)Laitetasoa jos joutuu käpälöimään niin sitten on jotain pielessä.
- ,,..,,
Itse olen ohjelmoinut kohta kuusi vuotta ja olen tähän mennessä ohjelmoinut vain yhden 3d-pelin puhtaalta pöydältä käyttäen C /Assembly-kieliä. Peliohjelmointi on sen verran haastavaa, että kolmen päivän ohjelmoinnilla et saisi edes 2d-peliä aikaiseksi ohjelmoimalla. Suosittelen, että tutustut vielä syvemmin valitsemaasi ohjelmointikieleen ja opettelet sen käytön läpikotaisin. Seuraavaksi voisit syventyä ohjelmointirajapintoihin etc. Joka tapauksessa kyseessä on vuosien urakka ja joudut ohjelmoimaan paljon muutakin ennen pelin ohjelmoimista ja peliohjelmoinnin jälkeenkin.
- noob ohjelmoija
kiitos neuvoista, ehkä mä sit testaan tota pythonia...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä802809Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2951626Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461527- 871371
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4011349Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3961273Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381027Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik2999Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329854Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden254832