Moi
Ajattelin kirjoittaa tähän hieman omista kokemuksista.
Huimausta ja tasapainohäiriöitä on takana yli 5v. Olen käynyt useilla eri lääkäreillä ja useissa tutkimuksissa
useiden vuosien aikana yrittäen löytää ratkaisua vaivoihin. Diagnooseja on monia mutta mikään ei mun mielestä vielä ole osoittautunut ratkaisevaksi. Kaikki mahdolliset verikokeet ym. ovat olleet kunnossa. Joten tämä huimaus ja kiertävä sellainen jatkunut mysteerinä johon en tähän asti ole löytänyt mitään lääkettä paitsi keskuhermostoa rauhoittava xanor joka vie oireet pois mutta pitkään käytettynä xanorin teho laskee jolloin elimistö tulee myös samalla riippuvaksi ja se alkaa vaikuttamaan huimausta tehostavana ellei annosta kasvateta, joka on yksi monista xanorin sivuvaikutuksista.
Kävin taas lääkärillä ja samalla tuli keskusteltua myös näistä oireista jotka vaikuttavat aika paljon elämän laatuun. Lääkäri totesi että päässähän se vika on ja suositteli tuttuun tapaan masennuslääkkeitä. Sanoin että olen jo kokeillut ja tilanne vaan paheni niistä. Masentavaahan on elää näiden oireiden kanssa mutta mielestäni masennuslääke ei ole oikea ratkaisu sille että huimaa, koska koen että huimaus itse aiheuttaa pitkällä aikavälillä masennustilan jos ei mitään lääkettä/ratkaisua löydy.
Kuitenkin lääkärillä käynti tuntui tällä kertaa kannattavan kun sain jälkeenpäin puhelimitse aika hyvän vinkin näihin huimaus/tasapaino ongelmiin. Juttelin vähän pidempään lääkärin kanssa ja hän sanoi että
tasapainoelimen kaarikäytävät saattavat olla tukossa tai muita ongelmia ja että siihen auttaisi kortisooni nenäsumute käytettynä yhdessä tavallisen nenäsumutteen kanssa jos tukkoisuutta nenässä. Aika hyvä vinkki oli kyllä että kortisonilla pystyy hoitamaan tasapainoelintä.
Nyt olen käyttänyt nasonexia parin päivän ajan aamulla 1 suihke ja illalla ennen nukkumaan menoa 1 suihke
ja kummallista kyllä mutta olo on jo nyt ihan erilainen vaikka kortisoni saavuttaa tehonsa vasta n. 3 viikossa mitä olen ymmärtänyt. Yleensä mua alkoi aamulla huimaamaan n. 10min päästä kun olin herännyt. Nyt pystyy olemaan jo yli 3 tuntia ilman kummallisempia oireita ja muutenkin oireet ovat lieventyneet. Täytyy vaan jatkaa tätä nasonex kokeilua ja katsoa millaisen tehon se saavuttaa 3 viikon päästä. Toivoa siis saattaa olla vihdoin :)
Ajattelin vaan kirjoittaa jos tästä saattaisi olla apua muillekkin samoista oireista kärsiville.
Huimaus/tasapainöhäiriöt
4
1066
Vastaukset
- -----
Asentohuimaus (kiertohuimaus)?
Itselläni sellainen on ollut liki 10 vuotta ja pysyy kurissa asentoliikkeillä. (Todettiin aikanaan meilahdessa)
Istut ja kippaat molemmille sivuille vuorotellen 25 kertaa 2x viikossa -tai istut sängynlaidalla ja kippaat pää vinossa 25 krt vuorotellen vasemmalle ja oikealle.
Toimii ja tehokas:)
Huimauskohtauksia minulle tulee vain, jos unodan kippausliikkeet viikoittain;)
Yleinen humauksen syy, mutta jostain syystä sitä eivät kaikki lekurit noteeraa.
Aikanaan minulle sanottiin, että korva sakkaa, eli "mössö" joka liikkuu liikkeideni mukana sakkautuu paikalleen -ja asento jossa olen ei vastaa sitä mitä silmä sanoo -ja huimaus tulee.
Noilla liikkeillä saa sakan pysymään liikkeessä, eikä sakkaamista tapahdu. Joskus lekurilla sanottiin, että asentohuimauksen tunnistaa siitä, että huimaus on ns kiertävää (pyörivää), silmät tuntuvat pyörivän huimauksen ollessa päällä.
Itse yhdistin huimauksen niskasärkyyn. Aina, kun niskani ovat jumissa, niin pyörrytys meinaa iskeä ja harjoituksia on syytä tehdä:)
Tsemppiä -inha vaiva;)- kävellessä.....
huipperehituttaapi alati? Mikäs tähän auttaisi? Tasapainoelin tuhoutunut kasvohermohalvauksen jälkeen ja muutenkin sisäkorvassa olevan sairaalloisen muutoksen vuoksi.
Muutaman kuukauden olen ollut kuin alati seilaavassa laivassa myrskyävällä merellä. Vain makuuasennossa ei huippaa, eikä istuessa niin pahasti, mut auta armias kunnes lähden liikkeelle, niin kulku on kuin muutaman promillen huppelissa eli jopa askellus vippaa sinne ja tuonne.
Onko muita saman kokeneita, ja etenkin onko tilanne korjaantunut ja jos on, miten kauan on viennyt normalisoituminen? - kokeillut?
kävellessä..... kirjoitti:
huipperehituttaapi alati? Mikäs tähän auttaisi? Tasapainoelin tuhoutunut kasvohermohalvauksen jälkeen ja muutenkin sisäkorvassa olevan sairaalloisen muutoksen vuoksi.
Muutaman kuukauden olen ollut kuin alati seilaavassa laivassa myrskyävällä merellä. Vain makuuasennossa ei huippaa, eikä istuessa niin pahasti, mut auta armias kunnes lähden liikkeelle, niin kulku on kuin muutaman promillen huppelissa eli jopa askellus vippaa sinne ja tuonne.
Onko muita saman kokeneita, ja etenkin onko tilanne korjaantunut ja jos on, miten kauan on viennyt normalisoituminen?Oletko kokeillut sitä "balettitanssijan taktiikkaa"?
Eli kun olet pystyasennossa, niin ota edestä n. silmien korkeudelta joku kiintopiste (taulu, lamppu, valokatkaisin tms) mitä katsot kiinteästi samalla kun kävelet? - kokeilin ja
kokeillut? kirjoitti:
Oletko kokeillut sitä "balettitanssijan taktiikkaa"?
Eli kun olet pystyasennossa, niin ota edestä n. silmien korkeudelta joku kiintopiste (taulu, lamppu, valokatkaisin tms) mitä katsot kiinteästi samalla kun kävelet?näin ensikokeilun jälkeen voinen kertoa, että ehkä himpun verran auttaa, mutta entäs sitten kun ei ole edessä mitään kiintopistettä, johon kiinnittää katseensa, pitkä suora tai jäällä ollessa...?
Marssitestissäkin silmät kiinni löydän itseni aina alkuperäisestä kohteesta sivulle kääntyneenä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1212286
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4242163Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?971176Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?14974- 44794
Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34790Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109766Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!15764Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte166706Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti32689