Sippaako nykyiset akut yleisesti yllättäen.
Yleensähän se yllätys on sattunut ensimmäisiin syyspakkasiin. Nyt itselläni ja lähipiirissä on useampiakin tapauksia, kun akku on sipannut yllättäen "keralla mykäksi". Parikin tapausta kesäisellä säällä ja nyt pari vakiintuneen pakkassään aikana. Toisessa omassa autossa oli sentään hiukan heikkenemisoireita havaittavissa, mutta kaikki muut ovat menneet ilman mitään edeltäviä heikkenemisoireita. Eivät edes heti ajon jälkeen ole antaneet käynnistykseen tarvittavaa virtaa. Myöskään erillisestä lataamisesta ei ole ollut apua, niin kuin ennen.
Normaalin akun iän ovat kuitenkin kestäneet, joten onko nykyakuille tyypillista sipata kerralla. Yleensähän akuille on ollut tyypillistä, niin että se loppuheikkeneminekin saattaa kestää viikkoja. Ja jos akkua on ollut mahdollista ladata päivittäin, niin akun ikää on voinut jatkaa jopa kuukausia.
Akku sippaa yhtäkkiä
99
18544
Vastaukset
- 112 cdi...
Yksi syy saattaa olla nämä huoltovapaat akut. Itselläni nimittäin kävi juuri noin että tällainen "huoltovapaa" akku meni kerrasta mykäksi. En suostunut uskomaan että noin 4 vuotta vanha merkki akku on kaatopaikka tavaraa joten otin sen tarkemman tutkiskelun kohteeksi, ja se kannatti. Sieltä muovi kannen alta pienellä väkivallalla löytyi aukot joista pystyin kurkkaamaan akun sisälle. Riemu oli suuri kun huomasin akun olevan vain kuiva ja siksi menneen mykäksi, ei kun nestettä akkuun. Nesteenä käytin 50:50 akkuhappoa ja tislattua vettä. Sen jälkeen akku alkoi taas pikku hiljaa ottaa virtaa verkkolaturilla ladattaessa. Akku toimi minulla sen jälkeen moitteitta vuode jonka jälkeen tein auto kauppoja ja akku auto muutti uuteen kotiin.
- ......
Kerrastapoikki meni mullakin,ei auttanut elvyttely-yritykset.
- akku pekka
Akussa oleva happo ei haihdu (rikkihappo) vaan siellä oleva vesi haihtuu. Pelkkä veden lisäys riittää. Siis jos kyseessä on tavanomainen lyijjuakku hyyteloakut asia erikseen. Toinen mahdollisuus pn että akussa tapahtuu oikosulku sulfidoitumisen takia. silloin ovat konstit vähissä se tarkoittaa että kennoojen välille tapahyuu em syystä oikosulku. Ennen myös kennot saattoivat koskettaa toisiaan. Tämänkin poistaminen voi onnistua. En kehoita ketään yrittämään on hyvin herkkä räjähtämään. Esim hitsausmuuntajalla annetaan sähköpiikki akulle jolloin tämä oikosulku sulaa pois. Mutta kun siinä kehittyy samalla vetykaasua niin räjähdys on melko varma.
- Tosi on
Yleensä kaikissa akuissa on veden lisäyskorkit, mutta ne on piiloitettu tarrateippien tai muiden kansiaen alle.
Hyvä kun huomasit korkit pelkkä veden lisäys yleensä riittää. Talvella kannattaa ladata akkuja kerran kuukaudessa se jatkaa akun ikää paljon. Kaupunkiajo kaikki laitteet päällä : penkkienlämmitys, ikkunoidenlämmitys, lämmityslaitteenpuhallin ja valot syövät latauksen nopeasti. - 140 Amteeria
Tosi on kirjoitti:
Yleensä kaikissa akuissa on veden lisäyskorkit, mutta ne on piiloitettu tarrateippien tai muiden kansiaen alle.
Hyvä kun huomasit korkit pelkkä veden lisäys yleensä riittää. Talvella kannattaa ladata akkuja kerran kuukaudessa se jatkaa akun ikää paljon. Kaupunkiajo kaikki laitteet päällä : penkkienlämmitys, ikkunoidenlämmitys, lämmityslaitteenpuhallin ja valot syövät latauksen nopeasti.Moottorin kyljessä on kyllä laturi, josta se tarvittava virta penkkien lämmitykseen, ikkunoiden läämitykseen, valoihin, puhaltimiin ja kaikkeen muuhunkin tulee, eikä se sähkö akusta tule. Kaiken lisäksi käynnistyksessä akusta otettu virta menee ajon aikana laturin tuottamana sinne akkuun taas uudelleen. Oletko koskaan kuullut?
Jos auton laturi ja siinä oleva jännitesäädin ovat kunnossa, mitään muita talailuja ei tervita kertaakaan kuussa. - Olen kuullut...
140 Amteeria kirjoitti:
Moottorin kyljessä on kyllä laturi, josta se tarvittava virta penkkien lämmitykseen, ikkunoiden läämitykseen, valoihin, puhaltimiin ja kaikkeen muuhunkin tulee, eikä se sähkö akusta tule. Kaiken lisäksi käynnistyksessä akusta otettu virta menee ajon aikana laturin tuottamana sinne akkuun taas uudelleen. Oletko koskaan kuullut?
Jos auton laturi ja siinä oleva jännitesäädin ovat kunnossa, mitään muita talailuja ei tervita kertaakaan kuussa.Oletko koskaan kuullut, että lyhyet ajot talvella kovilla pakkasilla kaupungissa eivät riitä pitämään akkua tarpeellisessa latingissa, etenkin jo muutaman vuoden käytössä ollutta akkua, oletko koskaan kuullut?
- Säästän autosähköä
Olen kuullut... kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut, että lyhyet ajot talvella kovilla pakkasilla kaupungissa eivät riitä pitämään akkua tarpeellisessa latingissa, etenkin jo muutaman vuoden käytössä ollutta akkua, oletko koskaan kuullut?
Nimimerkki "LATURI ON KEKSITTY" voisi perehtyä asiaan autolehtien ja netin avulla, niin hänkin saisi tietonsa päivitettyä. Auto- ja varsinkin sähköasioissa kaikki ei ole ihan sitä miltä se äkkinäiseltä voi näyttää ja mutufiiliksellä tuntua.
- autoasent...
Oletko koskaan kuullut, että lyhyet ajot talvella kovilla pakkasilla kaupungissa eivät riitä pitämään akkua tarpeellisessa latingissa, etenkin jo muutaman vuoden käytössä ollutta akkua, oletko koskaan kuullut?
Ei riitäkkään? Koska käynnistys kuluttaa niin paljon virtaa ettei laturi ehdi sitä täyteen lataamaan. Mutta se on käynnistyksen vika, ei penkinlämmitysten, valojen tai puhaltimien vika, niille kyllä tulee virtaa auton käynnissä ollessa VAIKKEI OLISI AKKUA LAINKAAN!
- Anonyymi
En usko alkuunkasn. Huoltovapaat ovat parhaita.
-89 Toyotassa jo oli huoltovapaa Panasonic, kesti reilusti yli 10 vuotta, toisessa on ollut 12 - 14 vuotta, ja nyt vaihdoin huoltovapaan pienkoneakun (Yuasa) 18 VUODEN vähäisen käytön jälkeen, vaikka jotkut sanovat että pienkoneakut kestävät vain pari vuotta... - Anonyymi
Olen kuullut tuon teinipoikien varmoista tiedoista, jotka on saatu heidän isoisiensä kertomuksista ajalta, jolloin autoissa oli 6 voltin pienitehoiset tasavirtalaturit, jopa kolmihiililaturit jotka latasivat pienellä virralla vajaata akkua mutta suurella virralla täyttä. Silloin se oli noin, mutta oletko itse kuullut, että nyt on jo kauan ollut toisin? Minunkin jo 35 v vanhassa autossani on 12 V 70 A vaihtovirtalaturi eikä akku tyhjene lyhyissä kaupunkiajoissa ollenkaan, tehokas laturi huolehtii siitä.
- 111111111111111
Sulla on autossa laturin hiilet lopussa, eli akku ei saa virtaa takaisin mistään, vaan toimii tuhlaa itsensä, jonka jälkeen myös auton meno loppuu. Mittaa auton latausjännite auton käydessä. Itse ajan ilman auton omaa laturia noin 2työmatkaa ~100km, ennenkuin meno loppuu, eikä starttaa. Älä heitä uusia hyviä akkuja pois!!!
- Mese 190D
hiilet lopussa meitsin autossa, kun akku ilmoitteli tehonkatoamisesta. Uusi akku ja kaikki taas hyvin.
- Tyypillinen.....
Ei auta järki käteen, kun akku ei ota virtaa eikä anna millään keinolla. Testattu on kaikki mahdollinen. Kun akut vaihtoi niin kaikki toimi taas normaalisti.
Kun tuntuu tyypilliseltä nykyakuille äkkisippaus - kokemusteni perusteella.
Sippaako nykyakku enempi oireilematta?
- Audi mies.
kolme vuotta kesti Audissa akku.Onneksi huomasin että akussa vika..Korjaamolla olis tullut iso lasku.
- akkuko
kannattaa hommata Biltemasta sellainen ylläpitolaturi (ei maksa paljoa) jonka kytkee akunnapoihin ja sitten vaan töpseli tupakansytyttimeen vaikka johto jää oven väliin, minulla on sellainen ollut nyt muutaman talven eikä ole ollut mitään ongelmia, töistä lähtiessäkin lähtee kuin palmun alta vaikka ei ole lämmitystä. Biltemassa on muutakin jonninjoutavaa krääsää.
- näinkoinvoitin
akkuko kirjoitti:
kannattaa hommata Biltemasta sellainen ylläpitolaturi (ei maksa paljoa) jonka kytkee akunnapoihin ja sitten vaan töpseli tupakansytyttimeen vaikka johto jää oven väliin, minulla on sellainen ollut nyt muutaman talven eikä ole ollut mitään ongelmia, töistä lähtiessäkin lähtee kuin palmun alta vaikka ei ole lämmitystä. Biltemassa on muutakin jonninjoutavaa krääsää.
Miksi tämä ei ole aiemmin tullut mieleeni, siis ikiliikkuja.
Akkuahan periaatteessa tarvitsisi ollenkaan. Laturihan syöttäis uudelleen virtaa tupakansytyttimeen, siihen kun laittais jakajan (Saa Biltemasta) voisi ottaa kaiken käyttövirran valot sunmuut siitä. - Niin mistä
akkuko kirjoitti:
Mistä sinne tupakin sytyttimeen virta tulee????
- akkuko
Niin mistä kirjoitti:
Mistä sinne tupakin sytyttimeen virta tulee????
kuitenkin on saatavilla, sieltä minä otan ylläpitolaturille sähköt, ja piruako se minulle kuuluu mistä se tulee kunhan ei maksa mitään.
- Haappo
Vaihoin sitikkaan akun kesällä ja oli viel alkuperänen akku paikallansa,kun oli vuosiluvut ja kaikki,-98. Fulmen luki kyljessä. Oli se kyl sen näkönenki,et vaihtua vailla.
akkuko kirjoitti:
kuitenkin on saatavilla, sieltä minä otan ylläpitolaturille sähköt, ja piruako se minulle kuuluu mistä se tulee kunhan ei maksa mitään.
tupakansytskään tulee virta akulta,eli jos kierrätät sitä samaa virtaa se ennemmin hiipuu kuin latautuu.mutta jos sulla on lämpöpaikka ja akunylläpitolaturi asennettu konehuoneeseen niin sitte on eriasia??? ja se vielä nykyakuista että eivät kestä montakaan vuotta!!(uusissa autoissa on ns, lepovirtaa niin paljon että se myös osaltaan lyhentää akun ikää
- se tarvitsee sähköä
akkuko kirjoitti:
Muistakaa sitten, kun virittelette näitä Bilteman yms ylläpitolatureita, että vakuutus ei korvaa, jos niistä räpsähtää auto tuleen.
Itse käytän Defan ylläpitolaturia (diesel webasto), ei tarvii pelleillä ja säätää ylimääräisten johtojen kanssa. - kruisari
Haappo kirjoitti:
Vaihoin sitikkaan akun kesällä ja oli viel alkuperänen akku paikallansa,kun oli vuosiluvut ja kaikki,-98. Fulmen luki kyljessä. Oli se kyl sen näkönenki,et vaihtua vailla.
On ollut 12 vuotta käytössä ja on edelleen. Samaa akkua käytän LT volkissa, farmari volvossa, chevyssä, 2 vanhassa traktorissa ja veneessä. helppo siirtää kun on pieni ja kevyt. Akku maksoi vuonna -98 1000. markkaa.
Chevy vani joskus imaisi ko. akun tyhjiin, luulin lopun tulleen kun ei tahtonut ottaa virtaa vastaan mutta elpyi kuitenkin 2-3 vuorokauden latauksen jälkeen ja toimii.
Joskus oli myös VARTAN kennoakku käyttökuntoisena yli kymmenen vuotta. - mikkoceeuu
akkuko kirjoitti:
Tai ostaa ylläpitolaturin jossa on liitostöpseli johdossa=hauenleuvat voi pitää akussa aina kiinni-pistoke vaan konepellin välistä pihalle-siihen kytketään ylläpitolaturi kiinni,se voi jäähä roikkumaan töpseliin lohkojohdon kanssa.(tieteski ei sitä pitovirtalaturia voi kriminaali seuduilla pitää?)
Itellä on pikkudiisseli-siinä on 120A laturi,mut se on pikkuajossa kovilla,koska käynnistyksen jälkeen auton sähköllä lämmitetään jäähdytysnestettä(syl.kannessa on kolme hehkutulppaa).
kovilla pakkasilla asioidessa jätän auton käymään-ja lukitsen toisella avaimella ovet=helpottaa vähän kun ei ole jatkuvasti käynnistyksiä. - lataa ja varmista
Haappo kirjoitti:
oli alkuperäisakku minunkin Sitikassani vm -89. Uutena ostin sen Sitikan, joka on mulla edelleen. Nyt on neljäs akku menossa. Fulmenin jälkeen oli Exide Superpower, sitten Fiaam (tjs) ja nykyään Exide.
Olen sitä akkua pakkaskausina lataillut sisällä lämpimässä tarpeen mukaan, nykyään käytän Benton BX-1 -laturia. En ajele päivittäin, ja ajomatkat ovat yleensä suunnilleen 25 km päivässä, siis ei keskimäärin vaan ajopäivinä.
- ...
autoissa on jonkin sortin eloktroniikkaa, joka estää edes starttaamisen yrittämisen, kun akun jännitetaso / siitä saatava virta on laskenut jonkin tason alle.
Eli heikentyneessä akussa on vielä jonkin verran virtaa, mutta auto ei vaan suostu edes yrittämään starttausta. Ainakin omassa koslassa olen tämän huomannut. Sisävalot ja muutkin valot palaa vielä ihan ok. mutta avaimesta käännettäessä kuuluu korkeintaan pieni naksaus. Ei edes yritä pyörittää starttimoottoria.- autoilija58
Näin talvella, kun ajetaan kaikki mahdolliset lämmittimet (penkkiä, takalasi, ym) päällä suunnilleen 30km/h keskinopeudella, niin akun lataustila romahtaa....
- Virtaa riittää
autoilija58 kirjoitti:
Näin talvella, kun ajetaan kaikki mahdolliset lämmittimet (penkkiä, takalasi, ym) päällä suunnilleen 30km/h keskinopeudella, niin akun lataustila romahtaa....
Ei se nopeus vaikuta oikeastaan mitään siihen lataukseen. Nykyiset vaihtovirtalaturit antavat lähes täyden virran jo tyhjäkäynnillä. vain se vaikuttaa, kuinka kauan kone käy.
- Tosi on
Kuten mainitsit nykyautoissa on sellaista elektroniikka joka on päällä vaikka auto ei ole käynnissä.
Varmin konsti on ladata akua pakkaskaudella ainakin kerrankuussa 24 h. On syytä tarkistaa auton ohjekirjasta miten akun lataus suoritetaan oikein ettei tule tuhoja systeemiin. Yleensä on helpoin homma ottaa miinusnapa irti ja kytkeä sitten laturin johdot akkuun. Ja yleensäkkin on paras tapa irroittaa aina akun - miinusnapa ensin, ettei tule oikosulkua lenkkiavaimen navan ja auton rungon välille. - Tosi on
Virtaa riittää kirjoitti:
Ei se nopeus vaikuta oikeastaan mitään siihen lataukseen. Nykyiset vaihtovirtalaturit antavat lähes täyden virran jo tyhjäkäynnillä. vain se vaikuttaa, kuinka kauan kone käy.
Akun niin sanottu pohjavaraus tarvitsee akun latausta pienellä virralla akkulaturilla kovilla pakkasilla useita tunteja ( 10 -24 tuntia). Muistakaa tarkistaa auton ohjekirjasta miten se tehdään ettei tule vahinkoja elektroniikalle se on kallista. Samoin on apusähkön antamisen ja ottamisen kanssa, kun apukäynnistyskaapelit kytketään autosta toiseen on tehtä oikeassa järjestyksessä.
- tyytyväinenautoilija
autoilija58 kirjoitti:
Siellä nykyautonkin moottorissa on nykyauton sähköntarpeeseen mitoitettu LATURI josta ne lämmittimien, valojen ja ihan minkä vehkeen tahansa ottamat virrat tulee, ja sieltä myös tulee sitä virtaa niinkin paljon jotta sitä akkuunkin asti kerkiää.
Lisäksi nykyiset laturit antavat melkein täyden latauksen jo tyhjäkäynnillä, ja vaikka eivät antaisikaan, useimmissa nykyautoissa on sähköllä toimivat lisälämmitysvastukset jäähdytinnesteessä / ilmakanavissa, jotka on myös huomioitu laturin mitoituksessa, jolloin tyhjäkäynnillä ohjauselektroniikka pudottaa nämä irti jos virta ei meinaa piisata. Joten sähkö silloin varmasti piisaa kaikille takalasin ja penkinlämmittimille sekä akun varaamiseen.
Ajan itse diesel-autolla, joskus lyhyttä, joskus pitkää matkaa, ei ole Webastoa, mutta sähkövastukset jäähdytinnesteessä on. Käytän kaikkia lämmittimiä huoletta, sisätilan lämpöpuhallin joko 3 tai 4 (max) asennolla. Olen seurannut jännitettä pakkaskäynnistyksen jälkeen.
Heti moottorin käynnistyksen jälkeen, jännite nousee lähelle 15v. Tässä vaiheessa autossa on sisäpuhallin täysillä, ja penkinlämmittimet päällä, ei takalasin lämmitintä. Valoautomatiikka polttaa valoja. Parinkymmenen sekunnin päästä alkaa kojetaulusta kuulua napsahduksia, sähkövastukset kytkeytyy päälle portaittain niin, että jännite putoaa n. 14-14,5 volttiin.
Napsautan takalasinlämmittimen päälle, jännite putoaa alle 14 volttiin. Hetken päästä yksi porras lämpövastuksia kytkeytyy pois päältä, ja jännite nousee taas yli 14 voltin. Nyt jos laitan vielä pitkät valot ja sumuvalot päälle, tapahtuu sama ilmiö -> jännite laskee ensin alle 14 voltin ja sen jälkeen lämpövastuksia putoaa pois ja jännite on taas yli 14 volttia.
Nyt autossa on kaikki päällä, mutta akun kannalta tilanne on sama kuin että juuri mitään ei olisi päällä.
Nyt jos nostan moottorin kierroksia 1500, niin jotta laturi antaa kaikki amppeerit, jännite nousee taas ja auto alkaa kytkemään lämmitysvastuksia päälle. Ja sitten kun kierrokset laskee taas, putoaa jännite ja hetken päästä lämpövastuksia kytkeytyy irti ja taas jännite on kohdallaan.
Akuista sen verran, että ne ei tosiaankaan kestä mitään 4-5 vuotta. Ja akku tosiaan pimenee sitten kerrasta. Kerrankin kävi niin, jotta edellisenä päivänä olin käynnistänyt auton normaalisti, ja ajanut pihaan normaalisti. Seuraavana aamuna startatessa kuului pelkkä klonks, ja autosta pimeni kaikki. Monta yritystä, lopulta keskuslukkokaan ei mennyt kiinni.
Uusi akku, ja kaikki toimi. Vaihdan akun nykyään uuden joka talveksi, se ei niin iso raha ole. Käytän Exide Premium 74ah -akkuja, koska niissä on hyvä kylmäkäynnistysvirta ja pitkä käynnistysaika. Diesel-autoissa akussa pitää ensinnäkin olla pitkä käynnistysaika, koska hehkut ottaa runsaasti virtaa kovalla pakkasella pitkään. Ja dieseleissä on suuret puristukset, joten käynnistysvirtaakin pitää löytyä.
Turha itkeä nykyautojen akun kulutuksesta, akkujen kestämättömyydestä ym.., koska sen akun voi ostaa ja vaihtaa jo ENNAKKOON, ennenkuin se hyytyy paukkupakkasella parkkipaikalle. Tällöin ei ole mitään ongelmaa.
Lisäksi niitä vanhoja, kunnossa olevia akkuja voi vielä hyödyntää. mm. invertterin avulla niitä voi käyttää sähkökatkojen aikana kiertopumpuille tai vaikka valaistukseen, ym... - --------------------
tyytyväinenautoilija kirjoitti:
Siellä nykyautonkin moottorissa on nykyauton sähköntarpeeseen mitoitettu LATURI josta ne lämmittimien, valojen ja ihan minkä vehkeen tahansa ottamat virrat tulee, ja sieltä myös tulee sitä virtaa niinkin paljon jotta sitä akkuunkin asti kerkiää.
Lisäksi nykyiset laturit antavat melkein täyden latauksen jo tyhjäkäynnillä, ja vaikka eivät antaisikaan, useimmissa nykyautoissa on sähköllä toimivat lisälämmitysvastukset jäähdytinnesteessä / ilmakanavissa, jotka on myös huomioitu laturin mitoituksessa, jolloin tyhjäkäynnillä ohjauselektroniikka pudottaa nämä irti jos virta ei meinaa piisata. Joten sähkö silloin varmasti piisaa kaikille takalasin ja penkinlämmittimille sekä akun varaamiseen.
Ajan itse diesel-autolla, joskus lyhyttä, joskus pitkää matkaa, ei ole Webastoa, mutta sähkövastukset jäähdytinnesteessä on. Käytän kaikkia lämmittimiä huoletta, sisätilan lämpöpuhallin joko 3 tai 4 (max) asennolla. Olen seurannut jännitettä pakkaskäynnistyksen jälkeen.
Heti moottorin käynnistyksen jälkeen, jännite nousee lähelle 15v. Tässä vaiheessa autossa on sisäpuhallin täysillä, ja penkinlämmittimet päällä, ei takalasin lämmitintä. Valoautomatiikka polttaa valoja. Parinkymmenen sekunnin päästä alkaa kojetaulusta kuulua napsahduksia, sähkövastukset kytkeytyy päälle portaittain niin, että jännite putoaa n. 14-14,5 volttiin.
Napsautan takalasinlämmittimen päälle, jännite putoaa alle 14 volttiin. Hetken päästä yksi porras lämpövastuksia kytkeytyy pois päältä, ja jännite nousee taas yli 14 voltin. Nyt jos laitan vielä pitkät valot ja sumuvalot päälle, tapahtuu sama ilmiö -> jännite laskee ensin alle 14 voltin ja sen jälkeen lämpövastuksia putoaa pois ja jännite on taas yli 14 volttia.
Nyt autossa on kaikki päällä, mutta akun kannalta tilanne on sama kuin että juuri mitään ei olisi päällä.
Nyt jos nostan moottorin kierroksia 1500, niin jotta laturi antaa kaikki amppeerit, jännite nousee taas ja auto alkaa kytkemään lämmitysvastuksia päälle. Ja sitten kun kierrokset laskee taas, putoaa jännite ja hetken päästä lämpövastuksia kytkeytyy irti ja taas jännite on kohdallaan.
Akuista sen verran, että ne ei tosiaankaan kestä mitään 4-5 vuotta. Ja akku tosiaan pimenee sitten kerrasta. Kerrankin kävi niin, jotta edellisenä päivänä olin käynnistänyt auton normaalisti, ja ajanut pihaan normaalisti. Seuraavana aamuna startatessa kuului pelkkä klonks, ja autosta pimeni kaikki. Monta yritystä, lopulta keskuslukkokaan ei mennyt kiinni.
Uusi akku, ja kaikki toimi. Vaihdan akun nykyään uuden joka talveksi, se ei niin iso raha ole. Käytän Exide Premium 74ah -akkuja, koska niissä on hyvä kylmäkäynnistysvirta ja pitkä käynnistysaika. Diesel-autoissa akussa pitää ensinnäkin olla pitkä käynnistysaika, koska hehkut ottaa runsaasti virtaa kovalla pakkasella pitkään. Ja dieseleissä on suuret puristukset, joten käynnistysvirtaakin pitää löytyä.
Turha itkeä nykyautojen akun kulutuksesta, akkujen kestämättömyydestä ym.., koska sen akun voi ostaa ja vaihtaa jo ENNAKKOON, ennenkuin se hyytyy paukkupakkasella parkkipaikalle. Tällöin ei ole mitään ongelmaa.
Lisäksi niitä vanhoja, kunnossa olevia akkuja voi vielä hyödyntää. mm. invertterin avulla niitä voi käyttää sähkökatkojen aikana kiertopumpuille tai vaikka valaistukseen, ym...Ei niin mitään järkeä vaihtaa akkua joka vuosi uudeksi vain varmuuden vuoksi, hullua se on.
a) Turhaa vaivaa
b) Turhaa rahankulua
c) Ympäristöä ja luontoa kuormittavaa
d) Kasvattaa mahdollisuutta saada uutena epäkuntoinen akku. Itsellä mennyt takuuseen muutaman viikon ikäinen.
Panosta hyvä ihminen vaikka akkutesteriin ja lopeta hölmöily, akut saattavat kestää 10 vuottakin hyvinä. - Super-Tehoakku
Lisäksi niitä vanhoja, kunnossa olevia akkuja voi vielä hyödyntää. mm. invertterin avulla niitä voi käyttää sähkökatkojen aikana kiertopumpuille tai vaikka valaistukseen, ym...Minulla akut kestävät noin 8 vuotta. Kumpaankin -02 malliseen vaihdoin toiset akut. -98 malliseen vaihdoin toisen akun. Vielä on yksi -00 mallinen auto missä on edelleen alkuperäinen akku, ja se taitaakin olla ainoa akuistani, mikä todistettavasti on kestänyt 10 vuotta.
Yksi uutena ostettu auto "kulutti" 18 vuoden aikana kolme akkua. Ensimmäinen kesti 9 vuotta, toinen 6 vuotta ja kolmas jäi vielä käyttökelpoiseksi autosta luovuttaessa.
Kun on useampia autoja käytettävissä, niin en ole pitänyt aiheellisena vaihtaa akkuja ennakkoon. Jonkun poikkeuksen olen tehnyt ja muistaakseni yhden 8v vanhan akun olen ennakkoon vaihtanut, ja siinäkin oli jo havaittavissa vähäisiä heikkenemisen oireita, kun kieltäytyi kiäynnistämästä autoa -20 asteen pakkasessa. - tyytyväinenautoilija
-------------------- kirjoitti:
Ei niin mitään järkeä vaihtaa akkua joka vuosi uudeksi vain varmuuden vuoksi, hullua se on.
a) Turhaa vaivaa
b) Turhaa rahankulua
c) Ympäristöä ja luontoa kuormittavaa
d) Kasvattaa mahdollisuutta saada uutena epäkuntoinen akku. Itsellä mennyt takuuseen muutaman viikon ikäinen.
Panosta hyvä ihminen vaikka akkutesteriin ja lopeta hölmöily, akut saattavat kestää 10 vuottakin hyvinä.Ne kaikki autoista ehjänä poistetut akut on edelleen hyötykäytössä, mm. automaattisissa invertterisysteemeissä sähkökatkon varalle syöttämään öljypoltinta, kiertovesipumppuja, lämmösäätäjää, muutamia pistorasioita jne...
Niitä on myös käytössä ajettavassa ruohonleikkurissa, mönkijässä ym... pienkoneissa jotka akkua vaatii. Turha ostaa uusia pienkoneakkuja, ostaa mielummin autoon uuden akun ja vaihtaa vanhan pienkoneisiin. Akutelineitä saattaa toki joutua muokkaamaan, mutta on ne aina mahdutettu.
Jos niitä kertyy liikaa, ne voi aina "työntää" noihin invertterisysteemeihin, niissä akkuja ei ole koskaan liikaa. Eri-ikäisten akkujen probleema selvitetään siten, että jokaiselle akulle on tarpeellinen määrä isoja autoreleitä, ja kiertokytkimellä valitaan mitä akkua käytetään. Koskaan ei ole kuin yksi akku kiinni systeemissä.
Inverttereitä saa halvalla eräästä nettikaupasta, kilowattinen maksaa postiin toimitettuna reilut 30 euroa.
On noiden lataamista varten generaattorikin, jyrsimen moottorista ja auton laturista väkerretty, jolla katkon pitkittyessä ladataan akut. Akut kytketään lataamista varten yhteen apukaapeleilla, joita on tarpeellinen määrä akkujen lähellä. Mutta mitä enemmän akkuja, sen pitemmälle pääsee ilman latausta, ja sitä suuremmalla teholla tuo generaattori saa työskennellä.
Ihannetilannehan olisi se, että laturi työntäisi maksimivirtaa mahdollisimman pitkään. Mulla on tuossa 140 ampeerinen laturi, ja 60 ampeerinen ampeerimittari, joten tarkalleen en tiedä miten paljon se antaa, mutta kyllä viisari joskus makaa pohjassa.
Mielummin vaihdan autoon ehjiä akkuja ja käytän niitä vielä, kuin annan niitten kulua siellä loppuun ja heitän kaatikselle. Auto toimii aina, ja akuille löytyy aina käyttöä!
Autokorjaamot voisivat kerätä varmuuden vuoksi vaihdettuja ehjiä akkuja jonnekin, pitää ne latingissa ja myydä sitten halvalla ihmisille esim. varavoimakäyttöön soveltuvana. - Auto Masentaja 2
Lisäksi niitä vanhoja, kunnossa olevia akkuja voi vielä hyödyntää. mm. invertterin avulla niitä voi käyttää sähkökatkojen aikana kiertopumpuille tai vaikka valaistukseen, ym...Sinä se viisas olet! Vaihdat varmuuden vuoksi akun vuosittain uuteen! Miksi et koko autoa? Ja vaimoasikin?
Onnea ja menestystä valitsemallasi tiellä!
- akut heikkojako?
Minulla on ollut nykyisessä autossa "vikana", jotta kerran vuoteen ja aina pakkasella akku simahtaa tasan kerrasta. Kaikki mahdollinen on testattu ja vaihdettu, mutta vika ei siitä mihinkään ole kadonnut. Merkkiliikekään ei osaa neuvoa. Ja vika ei ole liian lyhyissä matkoissa, ei penkin- ja takalasinlämmittimien käytössä, koska niitä vältän viimeiseen asti laittamasta päälle. Pyrin aina ajamaan pakkasella auton kunnolla lämpimäksi, vain hätätapauksessa ajan vain lyhyen matkan ja aina laitan lämmitykseen. Viime talvena sitten autoon laitettiin erillinen virtakytkin akun vaihdon jälkeen. Kun auton jätän parkkipaikalle, niin konepellin alta virrat pois. Hieman ylimääräistä vaivaa aiheuttaa, ja nyt siis katsotaan tämä talvi auttaako asiaa. Ilmeisesti pakkasilla purkaa virtaa johonkin, vikaa vain ei ole löytynyt etsinnöistä huolimatta. Toistaiseksi on auto käyntiin lähtenyt. Toivottavasti jatkossakin.
- no problems here!
n. 20 vuotta vanha opel, akkua ei vaihdettu kertaakaan, jokaikinen kerta on käynnistynyt kylmänäkin kovalla pakkasella!
- omistat.
Kalsiumakun,ne lopahtaa hetkessä jos laturista tuleva virta heittelee. Tavallinen akku ei simahda hetkessä,vaan hitaasti virta niistä vähenee. Taas jos autossa on webasto,silloin kannattaa asentaa akkuvahti ,joka lataa akkua. Näin kovilla pakkasilla voi akun viedä yöksi sisälle lämpimään,silloin aamulla auto starttaa hyvin ja akku ottaa myös virtaa hyvin,koska akku on lämmin.
- ####
omistat. kirjoitti:
Kalsiumakun,ne lopahtaa hetkessä jos laturista tuleva virta heittelee. Tavallinen akku ei simahda hetkessä,vaan hitaasti virta niistä vähenee. Taas jos autossa on webasto,silloin kannattaa asentaa akkuvahti ,joka lataa akkua. Näin kovilla pakkasilla voi akun viedä yöksi sisälle lämpimään,silloin aamulla auto starttaa hyvin ja akku ottaa myös virtaa hyvin,koska akku on lämmin.
Älä hyvä helvetti kirjottele ja neuvo täällä tuommosia tekoja. Tiedätkö mitä näissä uudemmissa elektronikka autoissa tapahtuu kun otat akun järjestelmästä irti? Voi hyvä saatana sinua ja näitä teeseitse jasoita sitten korjaamolle ja maksa kalliisti!
- Tosi on
#### kirjoitti:
Älä hyvä helvetti kirjottele ja neuvo täällä tuommosia tekoja. Tiedätkö mitä näissä uudemmissa elektronikka autoissa tapahtuu kun otat akun järjestelmästä irti? Voi hyvä saatana sinua ja näitä teeseitse jasoita sitten korjaamolle ja maksa kalliisti!
Ohjeet miten toimit ladatessa akkua tai ottaessasi sen irti. Sama koskee myös apuvirran antoa ja ottoa starttikaapeleilla.
- mbnbn
Tosi on kirjoitti:
Ohjeet miten toimit ladatessa akkua tai ottaessasi sen irti. Sama koskee myös apuvirran antoa ja ottoa starttikaapeleilla.
tuohon hommaan on olemassa yksi helvetin hyvä ja varmasti toimiva konsti. asentaa autoon kiinteän akkulaturin. minä asensin omaani C-tek merkkisen laturin webaston vuoksi eikä ole ollut pienintäkään virta ongelmaa sen jälkeen. töpseli seinään kuin autossa olisi lokilämmitin mutta se onkin vain akkulaturille ja sisälämppärille, eikä tarvitse huolehtia akun kiehumisesta kun se värkki osaa siirtyä automaattisesti ylläpito lataukseen. plussana tuossa laturissa on se että sillä saa herätettyä henkiin sulfatoituneetkin akut tarvittaessa. suosittelen ehdottomasti. ja ei ole mainos, myös muilla valmistajilla on vastaavia kamppeita.
- lohkolämmitin mulla
mbnbn kirjoitti:
tuohon hommaan on olemassa yksi helvetin hyvä ja varmasti toimiva konsti. asentaa autoon kiinteän akkulaturin. minä asensin omaani C-tek merkkisen laturin webaston vuoksi eikä ole ollut pienintäkään virta ongelmaa sen jälkeen. töpseli seinään kuin autossa olisi lokilämmitin mutta se onkin vain akkulaturille ja sisälämppärille, eikä tarvitse huolehtia akun kiehumisesta kun se värkki osaa siirtyä automaattisesti ylläpito lataukseen. plussana tuossa laturissa on se että sillä saa herätettyä henkiin sulfatoituneetkin akut tarvittaessa. suosittelen ehdottomasti. ja ei ole mainos, myös muilla valmistajilla on vastaavia kamppeita.
päin sun autoa se lokikirja sijaitsee, kun sille on oma lämmitinkin?
- MB C200 CDI
mbnbn kirjoitti:
Pari käytännön kommenttia näistä akuista, lämmittämisestä ja lataamisesta
Akun vieminen sisälle on perinteinen hyvä tapa, mutta tosiaan uusissa autoissa voi tulla autosta riippuen monenkinlaisia ongelmia. Esimerkiksi itsellä C-sarjan Mersussa vuodelta 1999 on akku tavaratilassa ja tavaratilan luukku aukeaa sähköllä toimivalla keskuslukituksella. Eli jos akun ottaa pois ja vie sisälle niin takaluukkua ei enää saa auki keskuslukituksen kauko-ohjaimella eikä myöskään luukun napista painamalla, koska molemmat avaavat luukun sähköisesti. Samaten autossa sisällä oleva takaluukun avausvipu avaa luukun sähköisesti. Ilman akkua ainoa vaihtoehto takaluukun avaamiseksi on vara-avaimella ja olettaen, että mekaaninen lukko ei käyttämättömyyttään ole jumissa kuten minulla oli autoa käytettynä ostaessa. Lähtikin sitten autoliikkeen neuvomana nopeasti lukkopesä vaihtoon ja on tietysti pysynyt toimintakuntoisena ihan normaalilla öljyämisellä.
Emännän Toyotassa akku tosin lämpenee mukavasti pelkällä riittävän pitkällä lohkolämmittimen käytöllä, koska akku on moottoritilassa. Irti sitä ei kannata tuosta japanilaisesta ottaa, kun sitten tyhjenee muistit kaikista laitteista ja emännälle tärkeimpänä häviää radiosta tallennetut kanavat. :)
Monet ammattiautothan onkin sitten suunniteltukin päävirtakatkaisimen käyttöön sopiviksi ja niistähän sen akun voi ihan hyvin talvipakkasella viedä sisällekin. Esimerkiksi työautona olevasta Mersun Sprinteristä vuodelta 2006 voi huoletta laittaa sähköt poikki, tosin radiosta hukkuu tallennetut kanavat. Ja monesta henkilöautosta poiketen tuo Sprinter on onneksi karu karvalakkimalli eli ei ole keskuslukitusta eikä sähkökäyttöisiä ikkunoita ja talvella akkukin saa sähköä enemmän, kun ei ole valoautomatiikkaa turhaan valoja polttamassa, jos auto käykin paikallaan joskus tyhjäkäynnillä.
Mutta yleisenä neuvona näihin nykyautoihin voi kyllä käytännön kokemuksella suositella tuon ylläpitolaturin ostamista. Lämmittämisen kannaltahan Webasto/vast on tehokkain ratkaisu, mutta sähköähän sekin vie ja lyhyillä ajoilla voi pakkasilla sähkö loppua. Muistaakseni parinkymmenen asteen pakkasilla akusta saatava energia on täyteenkin ladattuna vain jotain 40% siitä, mitä se on kesäkeleillä. Ja kun se akku ei siellä C-Mersun takakontissa lämpene millään niin pakko sitä akkua on ladata ajamalla riittävästi tai sitten sillä ylläpitolaturilla.
Ja seuraavaan autooni ostan ongelmista viisastuneena kaikki nämä:
- Webasto/vast (lämpenee missä vain)
- lohkolämmitin, sisähaaroitussarja ja sisätilanlämmitin (käytetään kotipihassa)
- edelliseen kytketty akun ylläpitolaturi
- ja kesäksi ilmastointi
- lisäksi maksan vaikka erikseen valoautomatiikan poistamisesta - Heatway
MB C200 CDI kirjoitti:
Pari käytännön kommenttia näistä akuista, lämmittämisestä ja lataamisesta
Akun vieminen sisälle on perinteinen hyvä tapa, mutta tosiaan uusissa autoissa voi tulla autosta riippuen monenkinlaisia ongelmia. Esimerkiksi itsellä C-sarjan Mersussa vuodelta 1999 on akku tavaratilassa ja tavaratilan luukku aukeaa sähköllä toimivalla keskuslukituksella. Eli jos akun ottaa pois ja vie sisälle niin takaluukkua ei enää saa auki keskuslukituksen kauko-ohjaimella eikä myöskään luukun napista painamalla, koska molemmat avaavat luukun sähköisesti. Samaten autossa sisällä oleva takaluukun avausvipu avaa luukun sähköisesti. Ilman akkua ainoa vaihtoehto takaluukun avaamiseksi on vara-avaimella ja olettaen, että mekaaninen lukko ei käyttämättömyyttään ole jumissa kuten minulla oli autoa käytettynä ostaessa. Lähtikin sitten autoliikkeen neuvomana nopeasti lukkopesä vaihtoon ja on tietysti pysynyt toimintakuntoisena ihan normaalilla öljyämisellä.
Emännän Toyotassa akku tosin lämpenee mukavasti pelkällä riittävän pitkällä lohkolämmittimen käytöllä, koska akku on moottoritilassa. Irti sitä ei kannata tuosta japanilaisesta ottaa, kun sitten tyhjenee muistit kaikista laitteista ja emännälle tärkeimpänä häviää radiosta tallennetut kanavat. :)
Monet ammattiautothan onkin sitten suunniteltukin päävirtakatkaisimen käyttöön sopiviksi ja niistähän sen akun voi ihan hyvin talvipakkasella viedä sisällekin. Esimerkiksi työautona olevasta Mersun Sprinteristä vuodelta 2006 voi huoletta laittaa sähköt poikki, tosin radiosta hukkuu tallennetut kanavat. Ja monesta henkilöautosta poiketen tuo Sprinter on onneksi karu karvalakkimalli eli ei ole keskuslukitusta eikä sähkökäyttöisiä ikkunoita ja talvella akkukin saa sähköä enemmän, kun ei ole valoautomatiikkaa turhaan valoja polttamassa, jos auto käykin paikallaan joskus tyhjäkäynnillä.
Mutta yleisenä neuvona näihin nykyautoihin voi kyllä käytännön kokemuksella suositella tuon ylläpitolaturin ostamista. Lämmittämisen kannaltahan Webasto/vast on tehokkain ratkaisu, mutta sähköähän sekin vie ja lyhyillä ajoilla voi pakkasilla sähkö loppua. Muistaakseni parinkymmenen asteen pakkasilla akusta saatava energia on täyteenkin ladattuna vain jotain 40% siitä, mitä se on kesäkeleillä. Ja kun se akku ei siellä C-Mersun takakontissa lämpene millään niin pakko sitä akkua on ladata ajamalla riittävästi tai sitten sillä ylläpitolaturilla.
Ja seuraavaan autooni ostan ongelmista viisastuneena kaikki nämä:
- Webasto/vast (lämpenee missä vain)
- lohkolämmitin, sisähaaroitussarja ja sisätilanlämmitin (käytetään kotipihassa)
- edelliseen kytketty akun ylläpitolaturi
- ja kesäksi ilmastointi
- lisäksi maksan vaikka erikseen valoautomatiikan poistamisestaei se emäntäsi Toyotan akku mitään lämpiä vaikka lohkolämmitin kuinka hehkuu sama koskee
auton öljypohjaa kumma kun nykytekniikalla ei saada akulle ja öljypohjalle lämmitystä. - 87eghjh
Heatway kirjoitti:
ei se emäntäsi Toyotan akku mitään lämpiä vaikka lohkolämmitin kuinka hehkuu sama koskee
auton öljypohjaa kumma kun nykytekniikalla ei saada akulle ja öljypohjalle lämmitystä.ainakin joskus olen nähnyt akun lämmittimiä myynnissä. Tulevat lohkolämppärin viereen haaroitus kappaleella ja asenneteen akun alle tai ympärille (matto missä on vastuslangat)
- Pilalle peloteltu?
#### kirjoitti:
Ehkä radiokanava-asetukset häviävät. Jos nyt vaan rohkeasti kokeilisit.
- lataus
Edellinen akku 90 luvun alussa ostettu sippasi kertalaakista ja nykyinen 10 vuotta vanha akku antoi ensimmäiset heikkenemisen merkit jo 2 vuotta sitten.
- Cedimään
Huomenta,
Mulla on vm -87 Nissan Cedric.
Vanhemmissa vekottimissa "vanhaksi menneet" akulta maahan menevä sekä laturille & starttimoottorille menevät sähköjohdot syövät virtaa pikkuhiljaa. Uusin ne lähiaikoina, kun tartten autoani työmatkoihin.
Vanha sääntö koskien varttuneempia pelejä ainakin. Minulla oli vuoden vanha 100Ah akku.
Jos laturi menee rikki, (meni kesällä) se rikkoo akun. Jos akku menee rikki, se särkee laturin.
Kyllä kiukutti. Nyt uusi laturi ja uusi akku.
Ei ottanut sitten toi rikki mennyt akku enää virtaa uudella laturilla, täytyihän se testata,
kun sen verta maksoi isohko akku. Äkkiä kyl hommasin uuden, ettei riko uutta laturia.
Itse asensin jälkiasennuksena laturin perään latausmittarin. Onkin ollut toimiva ratkaisu.
Asiaa muut puhuivat. Akun surma on lyhyet ajot kovilla pakkasilla, varsinkin kaikki sähkölaittehet
päällä. Ilman lohkolämmitintä / webastolämmitystä on myös moottorille melko kovaa leikkiä.
Jatketaan talviautoilua. - Skodisti
Cedimään kirjoitti:
Huomenta,
Mulla on vm -87 Nissan Cedric.
Vanhemmissa vekottimissa "vanhaksi menneet" akulta maahan menevä sekä laturille & starttimoottorille menevät sähköjohdot syövät virtaa pikkuhiljaa. Uusin ne lähiaikoina, kun tartten autoani työmatkoihin.
Vanha sääntö koskien varttuneempia pelejä ainakin. Minulla oli vuoden vanha 100Ah akku.
Jos laturi menee rikki, (meni kesällä) se rikkoo akun. Jos akku menee rikki, se särkee laturin.
Kyllä kiukutti. Nyt uusi laturi ja uusi akku.
Ei ottanut sitten toi rikki mennyt akku enää virtaa uudella laturilla, täytyihän se testata,
kun sen verta maksoi isohko akku. Äkkiä kyl hommasin uuden, ettei riko uutta laturia.
Itse asensin jälkiasennuksena laturin perään latausmittarin. Onkin ollut toimiva ratkaisu.
Asiaa muut puhuivat. Akun surma on lyhyet ajot kovilla pakkasilla, varsinkin kaikki sähkölaittehet
päällä. Ilman lohkolämmitintä / webastolämmitystä on myös moottorille melko kovaa leikkiä.
Jatketaan talviautoilua.Talviaikaan pitäisi n. kerran viikossa ajaa väh 2 tuntia putkeen, niin akku latautuu ja pysyy kunnossa.
Täällä pääkaupunkiseudulla tulee helposti vain 1/2- 1 tunnin ajoja eikä se riitä ! - ipiviökjhg
Skodisti kirjoitti:
Talviaikaan pitäisi n. kerran viikossa ajaa väh 2 tuntia putkeen, niin akku latautuu ja pysyy kunnossa.
Täällä pääkaupunkiseudulla tulee helposti vain 1/2- 1 tunnin ajoja eikä se riitä !Mieluummin kannattaa ladata akkua ulkoisella laturilla, jos kohtuudella mahdollista eli on sopiva pistorasia käytettävissä. Bensa on kallista ja on dieselkin.
- gokkomobiili
ipiviökjhg kirjoitti:
Mieluummin kannattaa ladata akkua ulkoisella laturilla, jos kohtuudella mahdollista eli on sopiva pistorasia käytettävissä. Bensa on kallista ja on dieselkin.
Mitenkä polttoaineen hinta vaikuttaa akun lataustarpeeseen?
- asiat kuunnosa
nykyakku? sitäpaitsi akun kestoon vaikuttaa monet tekijät mm latauksen tasaisuus sekä akun huolto eli pidetään ne 2 - sekä navat puhtaina ja voidellaan ne akun napojen alustat ohuesti esim vaseliinilla ettei ne hapettuis,ja pidetään ne akunnavat kunnolla kiinni etteivät ne löysty ja akku yleensäki kunnolla kiinni.Akun voi myös eristää talvikäyttöä varten esimerkiksi karhuvillalla sekä ilmastointiteipillä kylmyyytä vastaan se lisää akun suorituskykyä kylmässä merkittävän paljo
- Surkeita akkuja
Vastuullahan tuollaiset asiat pitää olla autoille luvataan 7v takuuta yms....akun voi eristää "karhunvillalla" heh hyvä akku mahtuu edes itsessään sille varattuun paikkaan.Tyypillinen nykyakku erittäin pienikokoinen huoltovapaa.... perinteiset akut ennenvanhaan kesti 5-8v. Tällä hetkellä akkuja vaihdetaan noin 2 v välein Zez vm 2004 toinen akku menossa eikä tänä aamunakaan käynnistynyt ladattiin pari päivää sit.
Surkeita akkuja kirjoitti:
Vastuullahan tuollaiset asiat pitää olla autoille luvataan 7v takuuta yms....akun voi eristää "karhunvillalla" heh hyvä akku mahtuu edes itsessään sille varattuun paikkaan.Tyypillinen nykyakku erittäin pienikokoinen huoltovapaa.... perinteiset akut ennenvanhaan kesti 5-8v. Tällä hetkellä akkuja vaihdetaan noin 2 v välein Zez vm 2004 toinen akku menossa eikä tänä aamunakaan käynnistynyt ladattiin pari päivää sit.
Mul Mitsu vm. 2000 ja siin alkuperäinen akku. Ei oo huolta ollu ja vähän aikaa sit akku testattiin ja hyvät virrat vieläkin antaa. Nykyään ei saa oikein mitään kestävää, rahat pois meininkiä vaan. Mukavat Joulut kuitenkin kaikille!
- ....
meplo kirjoitti:
Mul Mitsu vm. 2000 ja siin alkuperäinen akku. Ei oo huolta ollu ja vähän aikaa sit akku testattiin ja hyvät virrat vieläkin antaa. Nykyään ei saa oikein mitään kestävää, rahat pois meininkiä vaan. Mukavat Joulut kuitenkin kaikille!
Mulla oli testattu hyväksi mutta hajos kuitenkin.Testi kun ei kerro paljonko elinaikaa on jäljellä.
- Syy on autossa
Auton elektroniikka syö virtaa jatkuvasti, mikä lyhentää akun ikää rajusti nykyautoissa. Muutamankin mA kulutus tyhjentää akkun vähitellen, eikä se ehdi normaalikäytössä latautua pakkasessa. Pakkasessa akku ottaa virtaa vastaan hitaasti. Se että akku on vajaa rasittaa ja vanhentaa sitä nopeasti (akku sulfatoituu) ja lopulta pakkasella tyhjentynyt akku jäätyy, mikä rikkoo sen. Jäätyminen voi rikkoa levyt, vaikka ulkokuori ei halkeasikaan. Kun auton käynnistysakku tyhjenee kokonaan se menee käytännössä pilalle oli kesä tai talvi. Elekrtoniikan kulutus myös kuluttaa akkua ylipäätänsä enemmän kuin auton normaalit käynnistykset, ellei autolla ajeta joka päivä useita matkoja.
Asiassa auttaisi, jos autosi olisi lämpimässä tallissa, jolloin se lämmin akku latautuisi nopeammin ajon aikana. Akku pitäisi pakkasella ladata säännöllissti ulkoisella laturilla, jotta se edes joskus tulisi täyteen ladatuksi.
Autossasi on melkein sata varmasti pientä virran kulutusta jatkuvasti päällä. Oma havaintoni on, että irrallaan tai vanhassa autossa oleva akku ei tyhjene, mutta uusissa autoissa akku tyhjenee kun autolla ei ajeta. Kun pysäköit autosi pidemmäksi aikaa ja et käytä sitä, olisi hyvä irrottaa akun kenkä. Kannattaisi myör harkita päävirtakytkintä akkulta lähtevään virtajohtoon. Kulutuksen voit mitata helposti akun navan ja kengän väliltä yleismittarilla (maksaa noin 10 €). Jos kulutus on alle 2 mA, akku ei käytännössä tyhjene, 10 mA, akku tyhjenee alle kuukaudessa, 20 mA akku tyhjenee parissa viikossa ja luokkaa 50 mA tai enemmän tyhjentää sen pakkasella jo viikossa.
Ja polttoainekäyttöinen lämmitin ("webasto") jos on käytössä auton esilämmitykseen ilman omaa kokonaan erillistä akkua, niin sellasta käynnistyakkua ei ole keksittykään, jota se webasto ei vuoteen pehmittäisi.- Sähkömiäs
Kesti 2 vuotta webaston käyttöä uudehkossa paljon sähköhärpäkkeitä sisältävässä autossa.
Hiukan tosin v...tti kun ei kuitenkaan tuon kauempaa, kun ohvi oli kuitenkin 380Eur.
Seuraavaksi ostan vaan jonku perus 95Ah akun ja vaihdan sit vaikka kerran vuodessa.
Ylläpitolaturikin on, mutta kuten edellä monesti jo mainittiinkin niin nää uudet autot syö melkoisesti akkua
ihan paikoillaankin. - Syy on autossa
Sähkömiäs kirjoitti:
Kesti 2 vuotta webaston käyttöä uudehkossa paljon sähköhärpäkkeitä sisältävässä autossa.
Hiukan tosin v...tti kun ei kuitenkaan tuon kauempaa, kun ohvi oli kuitenkin 380Eur.
Seuraavaksi ostan vaan jonku perus 95Ah akun ja vaihdan sit vaikka kerran vuodessa.
Ylläpitolaturikin on, mutta kuten edellä monesti jo mainittiinkin niin nää uudet autot syö melkoisesti akkua
ihan paikoillaankin.Kun se webasto tyhjää sen akun eikä se ehdi täyttyä normaaliajossa välillä, se akku on vähän kuin maitohapoilla koko ajan. Ehkä jossakin taksissa, joka käy päivät pitkät, voisi akku pärjätä paremminkin.
Oikeastaan ihmettelen, miksi niille akuille annetaan vuoden takuu ..... - 7+15
Sähkömiäs kirjoitti:
ihan paikoillaankin.mistä hitosta sä oot noin kalliin agm:än löytäny?? Meilläpäin maksaa vähän päälle 200€...
- autosta akun
7+15 kirjoitti:
mistä hitosta sä oot noin kalliin agm:än löytäny?? Meilläpäin maksaa vähän päälle 200€...
Minä kytken ensin sen auton akkukenkiin kaapeleilla ja sitten irrotan auton akun niin ei ohjelmoinnit nollaannu autosta.
Nykyisissä autoissa on niin voimakkaat laturit, että sieltä akun kautta kulkee melkoinen virtamäärä ja kuivattaa akun. Tavallista vettäkin vain lisää niin hyvä tulee.
Lataamisen jälkeen taskulamppu akun kylkeen ja tarkistaa nestemäärän niin ei tule yllätyksiä. - Syy on autossa
autosta akun kirjoitti:
Minä kytken ensin sen auton akkukenkiin kaapeleilla ja sitten irrotan auton akun niin ei ohjelmoinnit nollaannu autosta.
Nykyisissä autoissa on niin voimakkaat laturit, että sieltä akun kautta kulkee melkoinen virtamäärä ja kuivattaa akun. Tavallista vettäkin vain lisää niin hyvä tulee.
Lataamisen jälkeen taskulamppu akun kylkeen ja tarkistaa nestemäärän niin ei tule yllätyksiä.Akun latautumisella ja laturin teholla ei normaalisti ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Akku ottaa virtaa rajallisesti vastaan. Kun kuormaa tulee lisää, laturi pukkaa lisää ja jos kaikki on kunnossa, napajännite akussa ei käytännössä laske (laskee ehkä 0,1 V). Akku vain tuppaa kylmässä latautumaan hitaasti. Normaali latausjännite on ~14,5 V.
Jos autoon virittää aivan hurjasti lisävaloja tai onnistuu virittämään auton omalla sähköllä toimivan lämmittimen, käy tietty, että kapasitetti laturissa ei riitä ja akku vain purkautuu ajon aikana. - asiaankuulumattomall
Syy on autossa kirjoitti:
Akun latautumisella ja laturin teholla ei normaalisti ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Akku ottaa virtaa rajallisesti vastaan. Kun kuormaa tulee lisää, laturi pukkaa lisää ja jos kaikki on kunnossa, napajännite akussa ei käytännössä laske (laskee ehkä 0,1 V). Akku vain tuppaa kylmässä latautumaan hitaasti. Normaali latausjännite on ~14,5 V.
Jos autoon virittää aivan hurjasti lisävaloja tai onnistuu virittämään auton omalla sähköllä toimivan lämmittimen, käy tietty, että kapasitetti laturissa ei riitä ja akku vain purkautuu ajon aikana.Mitähän tekemistä kommentillasi on akun irroittamisen yhteydessä, kun halutaan turvata laitteiden toiminta niin että niitä ei tarvi uudelleenkoodata.
Kommentit voisi pysyä sen tekstin asiassa mitä kommentoi. - Syy on autossa
asiaankuulumattomall kirjoitti:
Mitähän tekemistä kommentillasi on akun irroittamisen yhteydessä, kun halutaan turvata laitteiden toiminta niin että niitä ei tarvi uudelleenkoodata.
Kommentit voisi pysyä sen tekstin asiassa mitä kommentoi."Nykyisissä autoissa on niin voimakkaat laturit, että sieltä akun kautta kulkee melkoinen virtamäärä ja kuivattaa akun. Tavallista vettäkin vain lisää niin hyvä tulee"
Eli tähän se on vastaus - Esra
autosta akun kirjoitti:
Lataamisen jälkeen taskulamppu akun kylkeen ja tarkistaa nestemäärän niin ei tule yllätyksiä."Nykyisissä autoissa on niin voimakkaat laturit, että sieltä akun kautta kulkee melkoinen virtamäärä ja kuivattaa akun. Tavallista vettäkin vain lisää niin hyvä tulee."
Laturin voimakkuudella ja akun latausvirralla ei ole mitään tekemistä keskenään. Akku on se, joka määrää, paljonko se suostuu latausvirtaa ottamaan. Tyypillisesti startin jälkeen ensimmäisen sekunnin aikana huippuvirta voi lämpötilasta riippuen olla 10 A - 100 A, mutta virta pienenee nopeasti lämpötilasta riippuvaan arvoon, joka on 10 asteen pakkasessa 2 A - 10 A. Ja näin on siitä riippumatta, pystyykö laturi maksimissaan tuottamaan 100 A vaiko 200 A.
Akun kuivattaa sen "keittäminen", joka johtuu liian korkeasta latausjännitteestä, siis jännitteestä! Jännite pitäisi olla 13,8 V huoneenlämpötilassa ja 14,0 V pakkasessa, jotta "kiehumista" ei pitkäkestoisessakaan latauksessa tapahtuisi. Nykyautoissa jännite kuitenkin on usein 14,4 - 15 V, jotta akun latautumisaikaa saataisiin nopeutettua, koska jännitteen nosto kasvattaa myös latausvirtaa. Kasvatustarve taas johtuu siitä, että varashälytin, radion ja kauko-ohjainvastaanottimen yms. virta syö varausta auton seistessä. Akku on siis jo osittain purkautunut ennen starttia. Toisin oli ennen: akku oli käytännössä aina starttihetkellä täydessä varauksessa, koska lepovirrankuluttajia ei laturin diodien estosuuntavirtojen lisäksi ollut.
Akkuun lisättävä vesi pitää olla tislattua tai ionivaihdettua vettä, ei "tavallista vettä". - Kysyn vaan
autosta akun kirjoitti:
Lataamisen jälkeen taskulamppu akun kylkeen ja tarkistaa nestemäärän niin ei tule yllätyksiä.Onko kokemusta vai pelkoa. Kyllä ne ohjelmat siellä jollakin sellaisella muistilla ovat joka ei sähköä tarvitse.
- akunkäyttäjä
Esra kirjoitti:
"Nykyisissä autoissa on niin voimakkaat laturit, että sieltä akun kautta kulkee melkoinen virtamäärä ja kuivattaa akun. Tavallista vettäkin vain lisää niin hyvä tulee."
Laturin voimakkuudella ja akun latausvirralla ei ole mitään tekemistä keskenään. Akku on se, joka määrää, paljonko se suostuu latausvirtaa ottamaan. Tyypillisesti startin jälkeen ensimmäisen sekunnin aikana huippuvirta voi lämpötilasta riippuen olla 10 A - 100 A, mutta virta pienenee nopeasti lämpötilasta riippuvaan arvoon, joka on 10 asteen pakkasessa 2 A - 10 A. Ja näin on siitä riippumatta, pystyykö laturi maksimissaan tuottamaan 100 A vaiko 200 A.
Akun kuivattaa sen "keittäminen", joka johtuu liian korkeasta latausjännitteestä, siis jännitteestä! Jännite pitäisi olla 13,8 V huoneenlämpötilassa ja 14,0 V pakkasessa, jotta "kiehumista" ei pitkäkestoisessakaan latauksessa tapahtuisi. Nykyautoissa jännite kuitenkin on usein 14,4 - 15 V, jotta akun latautumisaikaa saataisiin nopeutettua, koska jännitteen nosto kasvattaa myös latausvirtaa. Kasvatustarve taas johtuu siitä, että varashälytin, radion ja kauko-ohjainvastaanottimen yms. virta syö varausta auton seistessä. Akku on siis jo osittain purkautunut ennen starttia. Toisin oli ennen: akku oli käytännössä aina starttihetkellä täydessä varauksessa, koska lepovirrankuluttajia ei laturin diodien estosuuntavirtojen lisäksi ollut.
Akkuun lisättävä vesi pitää olla tislattua tai ionivaihdettua vettä, ei "tavallista vettä".Olen vuosia lisännyt akkuun tarvittaessa vesijohtovettä ja akut ovat kestäneet pitempäänkin kuin tislattua vettä käyttäneet akunomistajat.
Roskia ja humusta ei saa olla.
Akku lämpenee latauksessa ja käytön ollessa tehokasta, samalla nestemäärä voi vuosien kuluessa vajeta. Vallankin diesselit vaativat nykyisin ylettömästi vääntöä akulta.
Noi uudet akut ovat kyllä melkoisia tehopakkauksia, mutta esitykset 10-15 vuoden ikäisistä akuista ovat avaruusolentoihin verrattavissa. - vanhakörmy
Kysyn vaan kirjoitti:
Onko kokemusta vai pelkoa. Kyllä ne ohjelmat siellä jollakin sellaisella muistilla ovat joka ei sähköä tarvitse.
Autosta nollaantuu kaikki kuljettajan asentamat tiedot, ei ne auton moottorin tiedostot.
Poika ei tiedä meilläkään mitään autoista, kun minä hoidan tankkausta myöten asiat.
Paha mennä sanomaan kun en ole ammattilainen, mutta sinuna tarkistuttaisin ettei ole johdoissa vikaa. Kyllähän se tyhjää akun jos se lyö maihin jostain.
- BemuTyttö
Huoltovapaata akkua ei ole olemassakaan, vaikka sellaisina joitain myydäänkin. Ja aivan yhtä paljon niitä akkujen loppumisia tapahtuu kesälläkin, että ei se pakkanen ole syynä. Hankkikaa kunnon akku niin ei tarvitse kitistä, kun nelirenkainen mopo jää tienvarteen.
- vanhoja
BemuTyttö kirjoitti:
Huoltovapaata akkua ei ole olemassakaan, vaikka sellaisina joitain myydäänkin. Ja aivan yhtä paljon niitä akkujen loppumisia tapahtuu kesälläkin, että ei se pakkanen ole syynä. Hankkikaa kunnon akku niin ei tarvitse kitistä, kun nelirenkainen mopo jää tienvarteen.
isoja akkuja ja pesin sisuksen kunnolla ja hapotin uudelleen. Tällä tavoin akut sai uusia elinvuosia.
Huono akku virkistyy myös kun lataa verkossa ja lataus puretaan nopeasti. Ladataan ja puretaan.
Pari kertaa toistamalla voi saada hyviäkin tuloksia. Vettä lisäämällä akun electrolyysi laimenee.
Nykyaikaisessa laitteiden ylläpitoon menee virtaa jonkin verran mutta jos sisä- tavaratilan valo jää palamaan niin akku tyhjenee yllättävän nopeasti sille tasolle että moottori sanoo lahtevänsä käyntiin
vasta ke-vääm-mäl-ä,ke-vääm-mäl-lä....kuten ennenvanhaan leikkimielisesti tapahtumaa kuvailtiin:)
Ruiskukone vaatii riittävän paineen kehittämiseksi melko rivakan pyörähdyksen.
- Kuudakku
Nykyautojen tärkein varuste on kunnon akku. Jo noin 3v. vanhassa autossa akku saattaa olla aivan finaalissa. Nykyautojen vaatima virranmäärä on aivan jotain toista, kuin -90 luvun kärryillä. Akut maksavat mielestäsi aivan saatanan paljon??. Ammattilaisena voin sanoa, että vaikkapa Nissan Primera-m.00 maksaa akku asennettuna sellaiset 80 euroa. Tuntuu vitun kovalta hinnalta, mut jos jäät radalle vaikkapa välillä Mikkeli- Lappeenranta. Mitä teet? Se on sentään vielä ihmistenilmoilla...Akun hinta on nopeasti kotona.
- Siirry nykyaikaan
Täyteen varatun akun akkuhapon ominaispaino on 1,28 g/cm³. Akkua purettaessa ominaispaino alenee. Ominaispainomittarilla voidaan tarkastaa akun varauksen tila. Sulfatoituminen alkaa heti, jos ominaispaino alkaa laskea alle 1,28 g/cm³.
Hapon tiheys täysvaraustilassa, mitattuna 25 asteessa = 1,28 g/cm. 12 voltin akun lepojännitteeksi saadaan silloin 12,72 V.
Mitä on akun sulfatoituminen?
Akun levyjen pinnalle muodostuu lyijysulfaattia. Tavallisesti näin käy, kun akku jää varaamatta täyteen ja talvellahan näin käy. Muodostunutta lyijysulfaattia ei juuri enää voida poistaa varaamalla. Ja taas akkukauppaan;(((
Siis: akku pitää ladata 20°C niin se täyttyy ja ominaispaino 1,28 saavutetaan. No miten talvella jos akku kylmä? Ratkaisu: ota akku sisälle ja lataa se lämpimänä(no ei jaksa). Paras ja helpoin ratkaisu: Laita ABH akkulämmitin ABC 6A laturi, niin homma hoituu akun ollessa autossa kiinni. Töpseli seinään ja homma hoituu auton ollessa paikoillaan(ja akku myös) ja ajettaessa auton omalla laturilla (nykyautoissa laturit keskimäärin 80-100A). KÄTEVÄÄ, HELPPOA!
Lämpötilan vaikutus akun kapasiteettiin(täysi akku):
20°C 100%
10°C 90%
0° 80%
- 10°C 70%
- 20°C 50%
-30°C 35%
Siis pakkasista viis:) ja akkulämmitin autoon! - Syy on autossa
Siirry nykyaikaan kirjoitti:
Täyteen varatun akun akkuhapon ominaispaino on 1,28 g/cm³. Akkua purettaessa ominaispaino alenee. Ominaispainomittarilla voidaan tarkastaa akun varauksen tila. Sulfatoituminen alkaa heti, jos ominaispaino alkaa laskea alle 1,28 g/cm³.
Hapon tiheys täysvaraustilassa, mitattuna 25 asteessa = 1,28 g/cm. 12 voltin akun lepojännitteeksi saadaan silloin 12,72 V.
Mitä on akun sulfatoituminen?
Akun levyjen pinnalle muodostuu lyijysulfaattia. Tavallisesti näin käy, kun akku jää varaamatta täyteen ja talvellahan näin käy. Muodostunutta lyijysulfaattia ei juuri enää voida poistaa varaamalla. Ja taas akkukauppaan;(((
Siis: akku pitää ladata 20°C niin se täyttyy ja ominaispaino 1,28 saavutetaan. No miten talvella jos akku kylmä? Ratkaisu: ota akku sisälle ja lataa se lämpimänä(no ei jaksa). Paras ja helpoin ratkaisu: Laita ABH akkulämmitin ABC 6A laturi, niin homma hoituu akun ollessa autossa kiinni. Töpseli seinään ja homma hoituu auton ollessa paikoillaan(ja akku myös) ja ajettaessa auton omalla laturilla (nykyautoissa laturit keskimäärin 80-100A). KÄTEVÄÄ, HELPPOA!
Lämpötilan vaikutus akun kapasiteettiin(täysi akku):
20°C 100%
10°C 90%
0° 80%
- 10°C 70%
- 20°C 50%
-30°C 35%
Siis pakkasista viis:) ja akkulämmitin autoon!Kyllä se akku saa olla kylmäkin ja ulkoisella laturilla se latautuu täyteen. Joka päivä sitä ei edes ole hyvästä ladata, mutta jos vain jaksaa, vaikkapa kerran viikossa talvella olisi hyvä se akku ladata ihan täyteen. Tai edes muutaman kerran talven mittaan, sillä pätkittäisessä ajossa on tuo vajaalatauksen vaara. Itse olen harrasteautoissa ladannut akun ainakin syksyllä ja kerran talvella täyteen. Akut ovat kestäneet ilman ongelmia 5-8 vuotta, vaikka olen valinnut aivan halpoja perusakkuja, jotka ovat vielä olleet alitehoisiakin. Merkillinen piirre on, että ns. nykyautossa akku ei pysy täytenä vaan sähkö kelpaa akulle (siis myös autolle) ahnaasti melkein aina kun tarjoaa, mutta vanhan auton akku pysyy täynnä kuukausia. Tuskin sitä talvilataustakaan edes tarvitsisi.
- Toden totta
Syy on autossa kirjoitti:
Kyllä se akku saa olla kylmäkin ja ulkoisella laturilla se latautuu täyteen. Joka päivä sitä ei edes ole hyvästä ladata, mutta jos vain jaksaa, vaikkapa kerran viikossa talvella olisi hyvä se akku ladata ihan täyteen. Tai edes muutaman kerran talven mittaan, sillä pätkittäisessä ajossa on tuo vajaalatauksen vaara. Itse olen harrasteautoissa ladannut akun ainakin syksyllä ja kerran talvella täyteen. Akut ovat kestäneet ilman ongelmia 5-8 vuotta, vaikka olen valinnut aivan halpoja perusakkuja, jotka ovat vielä olleet alitehoisiakin. Merkillinen piirre on, että ns. nykyautossa akku ei pysy täytenä vaan sähkö kelpaa akulle (siis myös autolle) ahnaasti melkein aina kun tarjoaa, mutta vanhan auton akku pysyy täynnä kuukausia. Tuskin sitä talvilataustakaan edes tarvitsisi.
Akun valmistajat ovat laskeneet, että uudsien autojen virrankukutus noussut 300%. Siksi vanhemmat pärjää, uudet ei!
- akkukauppias
Toden totta kirjoitti:
Akun valmistajat ovat laskeneet, että uudsien autojen virrankukutus noussut 300%. Siksi vanhemmat pärjää, uudet ei!
...käy akkuvalmistajien (VARTA;EXIDE jne.) sivuilla niin huomaat , että juuri noin vaikeaa se on. Ei mitään mutua, silkkaa peustietoa ja on kemiallinen tosiasia!
- nykyautoilija
akkukauppias kirjoitti:
...käy akkuvalmistajien (VARTA;EXIDE jne.) sivuilla niin huomaat , että juuri noin vaikeaa se on. Ei mitään mutua, silkkaa peustietoa ja on kemiallinen tosiasia!
Jos autojen virrankulutus on noussut jopa 300%, luulisi laturin tehonkin kasvaneen 300%. Ei sitä virtaa sieltä akusta oteta sen jälkeen kun moottori käy, se virta palautuu sinne akkuun takaisin koko ajan? Myöskään nykyisissä vaihtovirtalatureissa moottorin kierrosluku jne.. ei juuri vaikuta latautumiseen.
Nykyautojen akuille kelpaa virta "roikkalaturista" sen takia, että nykyauto kuluttaa virtaa koko ajan ollessaan sammuksissa, vanhemmat ei. Lisäksi kun alat sovitella sitä roikkalaturia sinne nykyauton akkuun, avaat ovet, konepellin jne... sisävalojen armeija syttyy palamaan, can-väylät jne herää päälle yms... virrankulutusta alkaa ilmaantua jopa usean ampeerin verran. Kun auto on ollut ovet kiinni jne... esim. puoli tuntia, sammuu nuo systeemit ja virrankulutuskin vähenee.
- qwaszxc
osta optiman yellow top. maksaa ihan saakelisti (250e) mutta kyllä kestää. autohifisteliät käyttää samaa
- Syy on autossa
Vaikka tuon kestoikä olisikin peräti jopa 5 vuotta, miksi en ostaisi samalla rahalla 4 tavallista ja minulla on aina uusi akku.
Valojen tai jonkun sähkölaitteen päälleunohtaminen on akun surma. Jos on kallis akku harmittaa surkeasti, mutta jos joku 50 - 60 murikka, kestää paljon paremmin.
- Lohkolämmitin
Kovalla pakkasella uusi ja täyteen ladattu akku kykenee antamaan itsestään ulos vain 50%, kun lämpötila on sellaiset - 20 pykälää.
- Audipoika
Audi A &:ssa, vuodesta 1999 ollut alkuperäinen akku toimii toistaiseksi. Laturikin jo meni ja paljon muuta on korjattukalliilla rahalla, mutta akku pelittää. Vähän kyllä jännittää, että vieläkö huomenna.
- Laskemalla siitä sel
Audipoika kirjoitti:
Audi A &:ssa, vuodesta 1999 ollut alkuperäinen akku toimii toistaiseksi. Laturikin jo meni ja paljon muuta on korjattukalliilla rahalla, mutta akku pelittää. Vähän kyllä jännittää, että vieläkö huomenna.
eli nykyisin kaikilla on kännykkä ja jos ajattelet että sen akku kestää puhumista noin 3-6h.
Nyt kun nykyisen auton pistät käyntiin on seilä jo akun kuluttajia ilma penkinlämmityksiä, takalasin lämmityksi tarvittava määrä puhelimen puhumiseen verrattava kulutus. esim valot utomaattiset lämmityksen ohjaimet.
Jos vertaa että olet puhunnut puhelimeen 6h niin akku on tyhjä ja lataus täyteen kestä noin 3h ja vaikka lataus piha on seinässä kiinni niin akku ei ole sen täydempi kun alkaessa.
Nyt kun auto on ulkona -20 asteen pakkasessa puhelimen ollessa ulkona saman ajan on kyseinen käyttö aika tippunut myös neljäs osaan.
Joten jos ajat töihin 1/2h niin auton akku on tavallaan ilma lisäkuormituksia latautunut - 0 eli se neljännes alkuperäisetstä kesä akun tehosta on vajaa.
Tosin nyky akut on vähän sama kuin alcal paristo eli on varaukseltaan loppuun asti tehokkaita, mutta ikä lyhempi taas vanhoja akkuja voi ladata pitkään ja latauksella on hyötyä pitkään. - akkuäijä
Laskemalla siitä sel kirjoitti:
eli nykyisin kaikilla on kännykkä ja jos ajattelet että sen akku kestää puhumista noin 3-6h.
Nyt kun nykyisen auton pistät käyntiin on seilä jo akun kuluttajia ilma penkinlämmityksiä, takalasin lämmityksi tarvittava määrä puhelimen puhumiseen verrattava kulutus. esim valot utomaattiset lämmityksen ohjaimet.
Jos vertaa että olet puhunnut puhelimeen 6h niin akku on tyhjä ja lataus täyteen kestä noin 3h ja vaikka lataus piha on seinässä kiinni niin akku ei ole sen täydempi kun alkaessa.
Nyt kun auto on ulkona -20 asteen pakkasessa puhelimen ollessa ulkona saman ajan on kyseinen käyttö aika tippunut myös neljäs osaan.
Joten jos ajat töihin 1/2h niin auton akku on tavallaan ilma lisäkuormituksia latautunut - 0 eli se neljännes alkuperäisetstä kesä akun tehosta on vajaa.
Tosin nyky akut on vähän sama kuin alcal paristo eli on varaukseltaan loppuun asti tehokkaita, mutta ikä lyhempi taas vanhoja akkuja voi ladata pitkään ja latauksella on hyötyä pitkään.Kun sen nykyauton pistät käyntiin, alkaa akku lataantua sillä samalla hetkellä niin paljon kuin akku pystyy virtaa vastaanottamaan, penkinlämmittimillä, takalasinlämmittimillä tms... ei ole vaikutusta akun latautumiseen.
Akkutehtaiden mainostus "Virrankulutus on noussut jopa 300%", ei itseasiassa liity millään tavalla akkuun. Tosin se lepovirrankulutuskin on varmaan noussut sen 300%, mutta siinä kyse on muutaman kymmenen milliampeerin virroista. Kukaan ei varmaan pakkasaamuna lämmitä takalasia jne... ennen moottorin käynnistämistä, joten tällöin se 300% noussut virrankulutus ei liity millään tavalla akkuun, akku lataantuu jne.. ihan yhtälailla kuin vanhoissa autoissa.
Exiden valintaohjelmassa, ohjelma tarjoaa ylelliseen varusteluun mm. seuraavia laitteita
"DVD, GPS, Lämmitetyt istuimet, Viihdejärjestelmät"... Näitä tietääkseni käytetään yleensä moottorin käydessä, ja sitäpaitsi DVD ja GPS ei vie kuin pari ampeeria...
Vakiovarusteluun tarjotaan seuraavia:
"Ilmastointijärjestelmä, Sähkötoimiset ikkunat ja peilit, Ajotietokone". Tietääkseni yleensä ei ole tapana moottorin ollessa pysähdyksissä käyttää ilmastointia, eikä varmaan sähköikkunoitakaan ajella hirveästi ja ajotietokonettakaan ei varmaan tuntikausia räplätä pakkasaamuna ennen starttia...
Nykyautossa on nykyauton tarpeisiin mitoitettu laturi, yleensä 100-200 ampeeriin. Niissä vanhemmissa autoissa laturin koko oli jotain luokkaa 50a. 80a laturikin on nykyautossa harvinainen, varsinkaan dieseleissä sellaista ei varmasti ole. Yleensä nykyautoissa laturit lähtee 100 ampeerista, jo 90-luvulla oli Diesel-Golfissa 120a laturi. Nykyään dieseleissä laturit on siellä 200 ampeerin luokassa, johtuen jäähdytinnesteen lämmittämisestä sähkövastuksilla.
Sähköstä ei pulaa synny, olen mitannut tästä omasta nykyautosta latausjännitettä, joka oli pakkasella 14-14,5 voltin paikkeilla kierroksista sekä sähkölaitteiden käytöstä riippumatta. Alle 14 ei mennyt, tietysti vajaan puoli volttia tippui kun laittoi kaikenlaiset sähkövempeleet päälle.
Sanoisin, että jos ajat joka päivä töihin 1/2 tuntia, niin akku pysyy hyvin täydessä varauksessa, mikäli tosiaan virtaa ei kuluteta kone sammuksissa autossa istuen esim. webastolla/eberillä. Itse olen webastolle laittanut lisäakun automaattisella latausreleellä, joten sitä voi huudattaa huoletta. Ennen lisäakkua, käytin kovalla pakkasella webastoa vain vartin verran ilman sisäpuhallinta.
Sitten käynnistin auton, ja silloin sisäpuhallin täysille. Sitten kun auto oli käynyt pihasssa 10min, niin autossa oli mukavan lämmin. Ja akku ei juurikaan purkautunut, webasto vie muutaman ampeerin.
Lisäksi sieltä akusta ei se energia katoa mihinkään pakkasella, sitä vaan ei saada käyttöön.
Nykyiset dieselmoottorit kyllä panee akut todella koville, Exide Premiumia minäkin asentelen dieseleihin, Excellillä startti kunnon pakkasella normi 1,9TDIssä on vähän tarkalla, Premium jaksaa hyvin vielä pyörittää käymään.
Ensinnäkin akkutesteistä kannattaa katsoa: KYLMÄKÄYNNISTYSVIRTA, käynnistysaika ja jälleenlatautumisnopeus. Dieseleissä pitää olla pitkä käynnistysaika, sillä hehkuja hehkutetaan pahimmillaan minuutin ennen starttia, ja sitten tarvitaan vielä iso virta koska dieseleissä suuret puristukset. Jälleenlatautuminen on tärkeää olla nopea, jotta akku pysyy paremmin täytenä. - Anonyymi
akkuäijä kirjoitti:
Kun sen nykyauton pistät käyntiin, alkaa akku lataantua sillä samalla hetkellä niin paljon kuin akku pystyy virtaa vastaanottamaan, penkinlämmittimillä, takalasinlämmittimillä tms... ei ole vaikutusta akun latautumiseen.
Akkutehtaiden mainostus "Virrankulutus on noussut jopa 300%", ei itseasiassa liity millään tavalla akkuun. Tosin se lepovirrankulutuskin on varmaan noussut sen 300%, mutta siinä kyse on muutaman kymmenen milliampeerin virroista. Kukaan ei varmaan pakkasaamuna lämmitä takalasia jne... ennen moottorin käynnistämistä, joten tällöin se 300% noussut virrankulutus ei liity millään tavalla akkuun, akku lataantuu jne.. ihan yhtälailla kuin vanhoissa autoissa.
Exiden valintaohjelmassa, ohjelma tarjoaa ylelliseen varusteluun mm. seuraavia laitteita
"DVD, GPS, Lämmitetyt istuimet, Viihdejärjestelmät"... Näitä tietääkseni käytetään yleensä moottorin käydessä, ja sitäpaitsi DVD ja GPS ei vie kuin pari ampeeria...
Vakiovarusteluun tarjotaan seuraavia:
"Ilmastointijärjestelmä, Sähkötoimiset ikkunat ja peilit, Ajotietokone". Tietääkseni yleensä ei ole tapana moottorin ollessa pysähdyksissä käyttää ilmastointia, eikä varmaan sähköikkunoitakaan ajella hirveästi ja ajotietokonettakaan ei varmaan tuntikausia räplätä pakkasaamuna ennen starttia...
Nykyautossa on nykyauton tarpeisiin mitoitettu laturi, yleensä 100-200 ampeeriin. Niissä vanhemmissa autoissa laturin koko oli jotain luokkaa 50a. 80a laturikin on nykyautossa harvinainen, varsinkaan dieseleissä sellaista ei varmasti ole. Yleensä nykyautoissa laturit lähtee 100 ampeerista, jo 90-luvulla oli Diesel-Golfissa 120a laturi. Nykyään dieseleissä laturit on siellä 200 ampeerin luokassa, johtuen jäähdytinnesteen lämmittämisestä sähkövastuksilla.
Sähköstä ei pulaa synny, olen mitannut tästä omasta nykyautosta latausjännitettä, joka oli pakkasella 14-14,5 voltin paikkeilla kierroksista sekä sähkölaitteiden käytöstä riippumatta. Alle 14 ei mennyt, tietysti vajaan puoli volttia tippui kun laittoi kaikenlaiset sähkövempeleet päälle.
Sanoisin, että jos ajat joka päivä töihin 1/2 tuntia, niin akku pysyy hyvin täydessä varauksessa, mikäli tosiaan virtaa ei kuluteta kone sammuksissa autossa istuen esim. webastolla/eberillä. Itse olen webastolle laittanut lisäakun automaattisella latausreleellä, joten sitä voi huudattaa huoletta. Ennen lisäakkua, käytin kovalla pakkasella webastoa vain vartin verran ilman sisäpuhallinta.
Sitten käynnistin auton, ja silloin sisäpuhallin täysille. Sitten kun auto oli käynyt pihasssa 10min, niin autossa oli mukavan lämmin. Ja akku ei juurikaan purkautunut, webasto vie muutaman ampeerin.
Lisäksi sieltä akusta ei se energia katoa mihinkään pakkasella, sitä vaan ei saada käyttöön.
Nykyiset dieselmoottorit kyllä panee akut todella koville, Exide Premiumia minäkin asentelen dieseleihin, Excellillä startti kunnon pakkasella normi 1,9TDIssä on vähän tarkalla, Premium jaksaa hyvin vielä pyörittää käymään.
Ensinnäkin akkutesteistä kannattaa katsoa: KYLMÄKÄYNNISTYSVIRTA, käynnistysaika ja jälleenlatautumisnopeus. Dieseleissä pitää olla pitkä käynnistysaika, sillä hehkuja hehkutetaan pahimmillaan minuutin ennen starttia, ja sitten tarvitaan vielä iso virta koska dieseleissä suuret puristukset. Jälleenlatautuminen on tärkeää olla nopea, jotta akku pysyy paremmin täytenä.Ei siltikään poista sitä tosiasiaa, että sellaista auton akkua joka on melkein täysin tyhjä pitäisi ensisijaisesti ladata erillisellä akkulaturilla. Ei auton omalla laturilla. Sitä auton omaa laturia ei ole tarkoitettu tyhjän akun lataamiseen, vaan tämä johtaa riskiin joko generaattorin tai jännitteen säätimen ylikuumenemisesta ja ennenaikaiseen rikkoutumiseen.
Ehkä ennen vanhaan tyhjentyneen akun sai ladata auton omalla laturilla, mutta ei nykyajan autoissa. Jos joskus lukisit tarkkaan uutta generaattoria tai kunnostettua generaattoria ostaessasi takuuehtoja niin siellä sanotaan aivan selvästi. " tyhjentyneen tai huonokuntoisen akun lataaminen generaattorilla johtaa takuun katkeamiseen."
- akut kaput myötään
Nykyajan akut ovat kestoltaan surkeampia kuin ennen.Sitten sitä kuluttaa lyhyt ajo,käytetään virtalaiteita paljon.Lämmitin,istuinlämitin takalasin,ym. Sitten jos ajetaan lyhyttä työmatkaa.Toisilla on sitten vielä lisälämmitin ajastuksella se kuluttaa akua. Ja siksi toisekeen tämähän on kulutusyhteiskunta joka haluaa vaan myydä ja myydä tässätapauksessa akkuja,keskimäärin jos kolmevuotta kestää niin selvä.Sitten on noita joita takuuseen vaihdetaan myötään.
- Pellu relaa
Akku toimii pakkasellakin kun se pidetään lämpöisenä.
Ostin AHC:n akun lämmitysjärjestelmän - ja homma muuten toimii.
Tuolta lisää inofa.
http://www.arcticheat.fi/- Toiveajattelua
Toiveajattelua. Silloin kun akku lakkaa toimimasta aloittajan kuvaamalla tavalla, niin ei siihen mitkään lämppärikeksinnöt auta. Ja ei paljo muutkaan keksinnöt.
- Es_jonne
Toiveajattelua kirjoitti:
Toiveajattelua. Silloin kun akku lakkaa toimimasta aloittajan kuvaamalla tavalla, niin ei siihen mitkään lämppärikeksinnöt auta. Ja ei paljo muutkaan keksinnöt.
juot tarpeeksi es ja pieraset välillä akun kengille.. es pärinät siirtyvät akkuun ja auto jaksaa taas startata. kannattaa pitää aina pari purkkia ES:ää mukana jos tuntuu että pärinät ei riitä
- pakkaset
Es_jonne kirjoitti:
juot tarpeeksi es ja pieraset välillä akun kengille.. es pärinät siirtyvät akkuun ja auto jaksaa taas startata. kannattaa pitää aina pari purkkia ES:ää mukana jos tuntuu että pärinät ei riitä
tulleet piiitkästä aikkaa helsinkkiin ,kun uusavuttomat alakkaa täällä toisiasa neuvvoo.
Tuohan on mainio ratkaisu pakkasella paljon lyhyviä matkoja ajavalle. Toimii automaattisesti kynnysjänniteohjauksella samalla periaatteella kuin päiväajovalotkin. Aijon kokeilla tuota omaan autoon vaikka käynnistysvaikeuksia ei ole ollutkaan. Hintatietoja vaan en havainnut noilla sivuilla.
PS.
Harvoin täällä ketään kiitellään vaikka olisi aihettakin, niin kuin tässä tapauksessa asiallisesta informaatiosta.
Sen sijaan vähättelyä ja typerää suunsoittoa on sitäkin enemmän.- Väliäkös tuolla
Toiveajattelua kirjoitti:
Mutta totta puhuen, todella arktisissa olosuhteissa akun lämmittimestä voisi olla hyötyäkin. Ennen akut olivat sopivati moottorin vieressä ja saivat nauttia koneen lämmöstä varsinkin pysäköitäessä. Paluumatkalla akku sitten olikin jo lämpimämpi.
- Aggu laden
Vanhassa bemussa loppui pakkasella myös aina akku, joskin ongelma johtui laturin hihnan löysyydestä. Hieman enemmän kun pakkasta niin laturi käy täysillä ja jos hihna ei ole riittävän kireällä, niin hihna pyörii tyhjää. Tarkista käyttöhihnan kireys!
- Kun ei niin ei
Sillä käyttöhihnan kireydellä kun nyt ei ole mitään merkitystä silloin kun akku ei ota virtaa vastaan. Jos et huomannut niin lopullisesti sipanneesta akusta aloittajalla oli kyse. Se kyllä ilmenee sieltä tekstistä.
- Lukenut
Kun ei niin ei kirjoitti:
Sillä käyttöhihnan kireydellä kun nyt ei ole mitään merkitystä silloin kun akku ei ota virtaa vastaan. Jos et huomannut niin lopullisesti sipanneesta akusta aloittajalla oli kyse. Se kyllä ilmenee sieltä tekstistä.
Mutta kun tämä nyt on melko yleinen ongelma näin talvisin kun se akku haukkaa paljon virtaa ja laturin pyörintä tulee sitä myöden raskaammaksi, niin sitten ollaan akku ostoksilla ja laturiostoksilla vaikka se varsinainen ongelman ratkaisu saattaa olla hihnan kiristyksen päässä.
- Tyypillinen nykyakku
Höh
- Anonyymi
Henkilöautossa on norm lyijyakku jossa on akkuvedelle kierrekorkit. Akulla ikää 7 vuotta ja ei ole kertaakaan ladattu, akkuvesi vähenee ajan mittaan lisä on vähän lisättävä niin ei kuivu pilalle ja menetä varauskykyään.
- Anonyymi
Vanha lyijyakku on hyvä tarkastaa esim. kahdesti vuodessa ja lisätä vettä ainakin päätykennoihin, sillä niistä se neste eniten vajenee. Kun akkua pitää päältä puhtaana ja joskus talvella lataa ja tarkastaan veden määrän niin voi saavuttaa hyvinkin sen 10 vuoden iän.
- Anonyymi
Vaikuttaa siltä että akun varauskyky laskee ja hieman ja lopulta pätkäajossa auto ei vaan lähde käyntiin. Omistaja marssii kauppaan ja ostaa uuden akun turvallisuuden tunteen takia.
Oikeasti akku 80% varauskyvyssä ja toimisi vielä useita vuosia. Ladatkaa välillä akkujanne.- Anonyymi
Tuon suuren viisauden halusit sitten tuoda julki todella vanhan ketjun kautta ja olet melkein oikeassa. Kun akku lähestyy kuolemaansa, niin se tulee kovin yllättäen, kuten avauksessa kerrotaan. Toki kannattaa ladata akkua silloin tällöin ja varsinkin ennen pakkaskautta ja jos ajaa vain lyhyitä matkoja.
- Anonyymi
Huono akku saattaa kuormittamattomana näyttää ihan hyviäkin jännitelukemia. Ei välttämättä aina, mutta niitäkin tapauksia on. Akku pitää kuormittaa jollain tapaa, että saa totuuden selville. Alla olevalla videolla asiaa käsitellään.
Car Battery Load Test With Multimeter | EASY DIY
https://youtu.be/gq0iey9VC94?si=Ndjh36oknoIZ24sO
- Anonyymi
Olipa riemastuttavaa lukea koko rämpsy! Miten voi nykyaikana tyhmyys olla NOIN suurta? Vai onko se todella niin, että mitä tyhmempi kirjoittaja, sitä suurempi on innostus levittää omaa tyhmyyttään kaikille palstoille?
Ne harvat asiaa sisältävät kommentit tälläkin palstalla lytätään heti. Tyypillistä ainakin Suomessa ja suomalaisilla keskustelupalstoilla. Poikkeuksetta!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833940
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t342933Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä992223Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?301860- 311760
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian231742Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell501587Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271527- 281481
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni81475