Miksi tietyöt kestää ja kestää?

Ei luulis kestävän

Paras tietyö esimerkki on tämä Hämeenväylän pää Kehä III kohdalla.
Suomen vilkkaimpia liikenneväyliä ja tietyötä tehdään ku Iisakin kirkkoa!!
Jonot joka aamu kilometrien mittaiset ja parin kilometrin matkaan menee reippaasti yli ½ tuntia.
Ketä se palvelee, että ihmisiä seisoteteen kiukkusina jonossa? Bensaa /diisseliä palaa ja maailma saastuu.
Töissä tulee miinusta kun ei vaan ehdi aikasemmin töihin.
Suomi saisi ottaa esimerkkiä Amerikasta. Tekis tietöitä 3:ssa vuorossa niin pitkään kun hommat on tehty.
Ei siinä vuosia pitäs mennä ku yks tie osuus korjataan.. MUT... Suomessa on teiden tekijöillä kovat palkat ja pitkä talvi/kesälomat.. Ihmetytti kesälläkin kun tietyöt seisoi eikä kukaan tehnyt mitään.. Sit ku muillakin suomalaisilla kesälomat loppu oli kaverit hommissa ja tukki kuorma-autoillaan muun liikenteen.
EI NÄIN!!
Olenko ainoa ketä tämä asia ottaa päähän?

12

1410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zikaaniko

      minäkin ihmettelen todella miksi sinne niitä betoniporsaita on laitettu mutkistamaan tie, vai onko se kuitenkin betoniporsasvarikko, zikaanit kuin formuloissa. Näillä keleillä varsin mukavat.

    • Sohvatiikeri2

      Kyllä tietyöt pystyisi tekemään nopeammin, esim tekemällä kolmessa tai edes kahdessa vuorossa. Ratkaisu olisi yksinkertainen: tilattaisiin vain työt tiukemmalla tavoiteaikataululla ja kovemmilla myöhästymissakoilla. Silloin urakkatarjoukset olisivat jonkin verran kalliimpia, ehkäpä 10%? Laskennallisesti se tulisi äkkiä takaisin liikenteen säästyneinä kustannuksia.

      Mutta ei, kaikki vaan pitää teettää mahdollisimman halvalla.

      Kaupunkien keskustoissa on tietty omat ongelmansa. Minusta kaikki katutyöt pitäisi tehdä keskellä yötä, mutta asukkaat ei oikein tykkää. Ympäristöviranomaisen mielestä makuuhuoneisiin ei saisi kuulua kuiskausta kovempaa ääntä (30dB).

      Kovista palkoista ja pitkistä lomista: Onhan ne duunareilla kovat palkat, kovemmat kuin poliisilla mutta huonommat kuin vaikkapa hoitsuilla tai lentoemännillä. Lomia on yleensä kesällä se kolme viikkoa, paitsi monet siirtää ne vapaaehtoisesti talveen, että olisi edes jotain töitä.

    • ölkdölfkk

      Rakennusmies ei ole koskaan kenenkään mielestä töissä oikeaan aikaan. Sama koskee näköjään maanrakennusmiestä. Vi**uako sieltä Hämeestä tunget pääkaupunkiseudulle töihin, kävisit töissä naapurissa. Tai jos pakko on tulla, niin tule töihin aikaisemmin, ei tule sitä miinusta. ja lähde myöhemmin.

      teiden tekijöillä ei ole sen ihmeellisemmät palkat kuin muillakaan, he vaan haluavat käydä normaalisti päivätöissä ja viettää laatuaikaa perheensä kanssa niinkuin sinäkin. Ja kesälomat kesällä. Loimaile itte marraskuussa rantäsateessa.

      • Sohvatiikeri2

        vaan vasta tammikuussa.

        Räntäsateessahan on vielä kiva(?) tehdä töitä.


      • Tyhjä palttoo !!!!!!
        Sohvatiikeri2 kirjoitti:

        vaan vasta tammikuussa.

        Räntäsateessahan on vielä kiva(?) tehdä töitä.

        Meinaatko että lomat yhteiskunnassa pyörii samalla tavalla? ja jopa oikeudenmukaisesti?
        Kyllähän duunari on aina duunari mutta lopulta mailma on todella oikeuden mukainen,mitä VITTUA palkan on väljä
        tietääkseni viimeiseen palttooseen/arkkuun kukaan oo saanut isoja rahoja mukaan vaikka monet nyky Suomessa näinkin kuvittelevat,ja toiset "tollot" paiskii töitä vielä 70 kymppisinä.Eiköhän toinen palkinto juuri näitä riistäjiä/materialisteja odota tuonpuoleisessa jos tuonpuoleista on olemassa.Siihen ottamatta kantaa mutta MUKAAN TÄÄLTÄ EI MITÄÄN VIEDÄ!!!!!!!!!!!!!!!


      • liput tilattu
        Tyhjä palttoo !!!!!! kirjoitti:

        Meinaatko että lomat yhteiskunnassa pyörii samalla tavalla? ja jopa oikeudenmukaisesti?
        Kyllähän duunari on aina duunari mutta lopulta mailma on todella oikeuden mukainen,mitä VITTUA palkan on väljä
        tietääkseni viimeiseen palttooseen/arkkuun kukaan oo saanut isoja rahoja mukaan vaikka monet nyky Suomessa näinkin kuvittelevat,ja toiset "tollot" paiskii töitä vielä 70 kymppisinä.Eiköhän toinen palkinto juuri näitä riistäjiä/materialisteja odota tuonpuoleisessa jos tuonpuoleista on olemassa.Siihen ottamatta kantaa mutta MUKAAN TÄÄLTÄ EI MITÄÄN VIEDÄ!!!!!!!!!!!!!!!

        säästelen jo näitä pekkasia, seniorivapaita ja työajan lyhennysvapaita pitääkseni ne sitten sopivan tilaisuuden tullen, on uusi eukkokin katsottu valmiiksi, sen kanssa lähdemme sitten samalla kuljetuksella.


    • Tarjouslaskija

      Jos työt halutaan vetää nopeasti läpi, se on yleensä vain rahakysymys. Tilaajahan sen päättää, missä ajassa haluaa valmista, ja urakoitsija laskee mitä lisäkoneet ja lisäväki maksavat. Riippuu sitten liikennejärjestelyistä, millaiset haitat yleisölle aiheutuu. Niitäkin voidaan parantaa, mutta se maksaa taas lisää.

      Suuri tieprojekti imee rakennusalan resurssit laajalta alueelta ja nostaa kustannuksia sitä kautta. Ylikysyntä heijastuu helposti muidenkin hankkeiden hintatasoon, kun kalusto on kiinni isolla työmaalla.

      On tässä kuitenkin jokunen tekninenkin asia, jota ei oikein rahallakaan voi nopeuttaa. Rakenteiden tiivistyminen vie aikansa, ja liialla kiireellä penkereisiin tulee monesti painumia. Betonin kovettuminen kestää. Päällysteitä ei oikein voi tehdä jäiselle pohjalle. Tiemerkinnät on tehtävä lumettomana aikana. Tällaiset asiat vaikuttavat aikataulun suunnitteluun ja osittain muodostavat siihen pakkopisteitä. Kiire ja hutilointi näkyvät lopullisen tien laadussa.

      • Sohvatiikeri2

        Kustannuksista: Yö- ja iltatyöt tulevat kalliimmiksi ja teho on huonompi. Toisaalta säästöjäkin tulee pienemmissä yhteiskustannuksissa. Resurssien imeminen on osittain totta, mutta aika kauas näyttävät rakentajat kulkevan rahan perässä.

        Pääkaupunkiseudullakin on nyt monta isoa juttua menossa yhtäaikaa ja aina vaan riittää resursseja: Kehä I, Kehä III, Kehärata, Länsimetro, Jätkäsaari...

        Kun palkkio on riittävä, kannattaa hanketta nopeuttaa. Skanska ja Lemminkäinen pudottivat Muurla-Lohja hankkeen aikataulua vuodella siitä mitä kilpailijat pitivät lyhimpänä mahdollisena, ja hyvin onnistui. (Pikkuongelmat kallioleikkausten ja tunnelien kanssa eivät johtuneet aikataulusta.) Ja Mäntsälän insinööri jo aikanaan puristi Lahden tien aikataulun "vuoden liian lyhyeksi".


      • takkari
        Sohvatiikeri2 kirjoitti:

        Kustannuksista: Yö- ja iltatyöt tulevat kalliimmiksi ja teho on huonompi. Toisaalta säästöjäkin tulee pienemmissä yhteiskustannuksissa. Resurssien imeminen on osittain totta, mutta aika kauas näyttävät rakentajat kulkevan rahan perässä.

        Pääkaupunkiseudullakin on nyt monta isoa juttua menossa yhtäaikaa ja aina vaan riittää resursseja: Kehä I, Kehä III, Kehärata, Länsimetro, Jätkäsaari...

        Kun palkkio on riittävä, kannattaa hanketta nopeuttaa. Skanska ja Lemminkäinen pudottivat Muurla-Lohja hankkeen aikataulua vuodella siitä mitä kilpailijat pitivät lyhimpänä mahdollisena, ja hyvin onnistui. (Pikkuongelmat kallioleikkausten ja tunnelien kanssa eivät johtuneet aikataulusta.) Ja Mäntsälän insinööri jo aikanaan puristi Lahden tien aikataulun "vuoden liian lyhyeksi".

        "Pääkaupunkiseudullakin on nyt monta isoa juttua menossa yhtäaikaa ja aina vaan riittää resursseja"
        Resursseja tulee ympäri Suomea!


    • Urpoooooooo

      Ei kuule kiinnosta vuorotyö vaik maksettais mitä,eikä varmaan montaa muutakaa ukkoo maarakennusalalla.Huorat ja kissat on yöllä töissä.joten mee vaan sinne peräkamariin lukee sitä rattoo...

      • liekö koskaan

        Palkkaa ja kaljaa osaat kyllä nauttia.


    • Tallinnassa Tartu-maantietätä korjattaessa oli ilmoitettu projektin valmistumispäivämäärä ja vastaavan mestarin nimi ja puhelinnnumero. Täällä pitäisi olla sama systeemi. Esim Raumalla päällystettiin Valtakatua, pituus noin 700 metriä 3 vuotta mikä taitaa olla Suomen ennätys, mutta se tehtiinkin kaupungin teknillisen viraston toimesta. Missään vaiheessa ei ilmoitettu projektin aikataulua puhumattakaan vastaavan mestarin tiedoista. Tässä tapauksessa täytyy muistaa ettei töitä tehty maanantai aamupäivinä, perjantai-iltapäivinä, sateella, talvella, jne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    2. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    3. Kaivattusi nimi vol.3

      Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    4. 6 vkoa kulunut ilman sua

      …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    5. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

      Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    6. Jotenkin se harmittaa

      Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian
      Ikävä
      46
      700
    7. Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti

      Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os
      Ikävä
      2
      652
    8. Haluan kysyä vain yhden asian

      Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs
      Ikävä
      39
      579
    9. Mies aion pilata elämäsi

      Ole hyvä vaan, olet ansainnut sen.
      Ikävä
      73
      562
    10. Kauneus on katsojan silmissä

      Mitä kaunista sun silmät näkevät?
      Ikävä
      22
      512
    Aihe