Paljonko paino noussut rv 13?

kesällä kahden äiti

Mulla nyt rv 12 3 ja hirvittää kun paino on noussut jo melkein 3 kiloa:( Normaalipainoinen (Vielä!) olen. Mites muilla?

40

13636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja paino

      noussut 8 kiloa. Täällä pieni/hoikka odottaja.

    • tulevamamma87

      Itse olen viikolla 25 1 ja paino noussut 200gr... Ihan tyytyväinen olen... Painoindeksi oli alussa hivenen korkeampi ni eipä tuota passais kauheasti edes tulla lisää...

    • Venlaliina

      Painonnousu on kai yksilöllistä ja yritänkin olla huolehtimatta siitä kauheasti. Joillakin painoa tulee jo varhaisessa vaiheessa, toisilla sitten vasta myöhemmin. Itse taidan kuulua edellisiin.

      Olen nyt 14. viikkoa raskaana. Kävin viikolla 11 neuvolassa, ja paino oli noussut jo 3-4 kiloa. Neuvolassa ei huomautettu mitään painonnoususta ja ihan hyvä niin. Olen huomannut, että ruoansulatukseni toimii nyt hitaammin, nestettä kertyy toisinaan, rinnat on jo kasvaneet kovasti (ennen vaatekoko 36 tai korkeintaan 38, nyt 40 nimenomaan rintojen takia).

      Olen muuten hoikka joskaan en siro, eli minulla on esim. kunnon hartiat ja lihaksikkaat pohkeet. Olen myös syönyt terveellisesti, joten en usko, että tämän hetkisessä painonnousussani on mitään pahaa.

      Voikaa hyvin ja luottakaa itseenne ja vartaloonne!

      • kohtuuton md

        seli. Pelkkää selittelyä,itsellekö?


    • 2+10

      Alussa paino voi noustakin nopeasti, kun nestettä alkaa kertymään ja istukka kasvaa, jne. Painonnousu kyllä tasoittuu raskauden edetessä, loppuvaiheessa ei tarvitse enää noustakaan. Itselläni nousi 12 kg koko raskauden aikana ja kaikki kilot olivat lähteneet 2 vkoa synnytyksestä.

      • Rusaliina

        Olenko ymmärtänyt väärin, kun luulin, että painon nousu on suurimmillaan puolen välin kieppeillä ja sen jälkeen? Eikä alussa? Ja niin mullakin on ollut. Sikiö alkaa kasvamaan nopeammin jne. Ja kyllä ne ne neuvolassa sitten sanovat, jos pitää alkaa huolestumaan.

        Itse olen hoikka ja mulle neuvolassa sanottiin, että on ok, että paino nousee 15 kg:kin raskauden aikana hoikalla. On sitten imetystä varten rasvavarastoja. Mulla taitaa kyllä nousu jäädä johkin 10 kg...


      • ljghlwjth
        Rusaliina kirjoitti:

        Olenko ymmärtänyt väärin, kun luulin, että painon nousu on suurimmillaan puolen välin kieppeillä ja sen jälkeen? Eikä alussa? Ja niin mullakin on ollut. Sikiö alkaa kasvamaan nopeammin jne. Ja kyllä ne ne neuvolassa sitten sanovat, jos pitää alkaa huolestumaan.

        Itse olen hoikka ja mulle neuvolassa sanottiin, että on ok, että paino nousee 15 kg:kin raskauden aikana hoikalla. On sitten imetystä varten rasvavarastoja. Mulla taitaa kyllä nousu jäädä johkin 10 kg...

        Kyllä Rusaliina on ihan jyvällä, tavallisesti painon ei tarvitse nousta alkuraskaudessa lainkaan eikä monilla nousekaan, painonnousu painottuu yleensä selvästi sinne raskauden jälkimmäiselle puoliskolle, joskin ihan viimeisten viikkojen aikana voi hiipua tai paino voi jopa aleta. Ylipainoiset pärjäisivät toisen kolmanneksen loppuun ilman painonnousua (26-28 viikolle) ja jos ylipainoa on reilusti (esim. sairaalloinen lihavuus) niin painon ei tarvitse nousta lainkaan.

        Tottahan yksilöllisiä eroja on, mutta jos ensimmäisen kolmanneksen aikana kiloja tulee enemmän kuin pari, niin kannattaa miettiä, että sopiiko se omaan tilanteeseen ja tuleeko sitä oikeista syistä.


    • Heinämasu

      Täällä varrotaan kaksosia ja paino on noussut vajaa 2kg.

    • hellu....

      Mulla ei ole vielä noussut ollenkaan paino. Raskausviikolla 17 ja normaalipainoinen olen. Olin kyllä neuvolassa maanantaina vähän kummissaan, mutta ei ole kuulemma mitään hätää. (Raskauspahoinvoinnista kuulemma johtuu mitä mulla on vieläkin vähän) Vauva kuitenkin kasvanut normaalisti, pikkusen tunnen liikkeitäkin jo ja eiköhän se paino ala tässä pikku hiljaa nousemaan. Voi ainakin jouluna herkutella vailla huolen häivää. :)

    • La.2.7

      Täällä viikkoja on 13 2 ja paino ei ole noussut yhtään, ehkä vähän päinvastoin! Mun kohdalla taitaa johtua aika paljolti siitä että ei tee minkään laista ruokaa yhtään mieli (mutta silti pakko yrittää syödä jotain) saati sitten jotain herkkuja!! Ja minä kun normaalisti rakastan ruokaa ;) mutta eiköhän se ruoka ala taas jossain vaiheessa maistumaan...

      • 15+4

        Olen nyt viikoilla 15 4 ja mulla on painoa pudonnut tähän mennessä 3kg, neuvolassa sanottiin että enää ei saisi paino pudota...


    • kukkat11

      Mulla rv 13 ja paino noussut kaksi kiloa. Olen ollut tosi hoikka ja paino siis edelleen normaalilla tasolla. Mä olen syönyt nyt hieman enemmän kuin aikaisemmin (toki terveellisesti vihanneksia, hedelmiä, puuroja yms.), mutta luulen että painon nousuni johtuu täysin hidastuneesta aineen vaihdunnasta.
      Ennen hikoilin aina kunnolla urheilun yhteydessä ja vessassa tuli käytyä vähintään kerran päivässä. Nyt tuntuu, ettei hiki tule urheilun aikana millään ja vessassa ei tarvitse käydä joka päivä. Aineen vaihdunta on pysähtynyt. Kuulemma ihan normaalia raskauden aikana. Sikiö saa tarvittavasti ravintoa kun se liikkuu hitaammin elimistössä. Ei kivaa silti. Ja vessassa käynnillä tarkoitan siis sitä toista hättä enkä siis pissaamista,

    • toukokuu122011

      Viikot kohta 21 ja ei oo noussu ollenkaan. Ylipainoa oli raskaaksitullessa, joten olen seurannut etten syö liikaa..luulen että olen päin vastoin hoikistunut pari kiloa, kun painaahan vauva, l.vesi ja istukkakin nyt jo 1-1,5kg:n paikkeilla. Tavoitteena on korkeintaan 3-5kg painoa.

    • ....................

      mun painon nousu riippuu ihan mistä yleisesti lasketaan? jos lasketaan siitä mitä painoin eka neuvolassa niin vajaa kilon on noussu. mut mun lähtöpainoksi neuvolas merkittiin arvio, joka 2 kg vähempi kui eka nlapaino (joka tuskin kyl paikkansa pitää ku pahoinvointia ollu alusta asti).
      mulla siis ylipainoa ehkä reilustikkin ja tarkotuksena pitää painonnousu minimissään.

      • rv 19

        Mulla menossa pian rv19 ja kiloja tullut n.3kg. Lähtöpaino oli 56kg ja pituus 165cm, eli BMI oli 20.
        Nyt alkaa vasta maha näkyä:). Turvotusta on hiukan ja ruuansulatus ei toimi niin nopeaa kuin raskauden alussa...


    • Fiksuja mietteitä

      11. viikko menossa ja -3kg, joskin vaakalukema onkin ylipainon puolella. Ei tuo 3kg vielä lainkaan hälyyttävää ole, mutta fiksu olet jos ja kun mietit että miksi paino nousee: onko kyse ohimenevästä turvotuksesta, kohdun kasvusta, rintojen kasvusta ja vähäisestä rasvakerroksen keräämisestä, vai onko oikeasti tullut syötyä tai liikuttua vähemmän järkevästi. Normaali painonvaihtelukin suolaisten herkkujen jälkeisine turvotuksineen ja ruoansulatuskanavan vaihtelevan täyttöasteen mukaan voi olla helposti yli kilon, niin mikä sitten on "oikeaa" painonnousua...

    • longhair77

      Paino ei ollut noussut viikolle 13 mennessä vielä yhtään, vaan se päinvastoin laski alussa pari kiloa kovan pahoinvoinnnin takia. Painoni rupesi nousemaan vasta raskausviikolta 26 alkaen. Nyt ollaan viikolla 38 2 ja painonlisäystä on yhteensä 7 kg. Turvotusta ei ole ollut missään vaiheessa. Olen myös pienehkö ja hoikka (painoindeksi ennen raskautta 20) kuten edellinenkin vastaaja.

      • longhair77

        Oho, mihinkähän mä oikein vastasin, kun silloin edellisessä viestissä ollut kirjoitti olevansa pieni ja hoikka... Luin viestit uudestaan ja sitten sitä ei löytynytkään enää mistään. Outoa. Kiitos ja anteeksi, poistun sähläämästä :D


    • rv 12+4

      Paino ei ole noussut yhtään, päinvastoin laskenut hieman. Minulla ei oikein ole ollut ruokahalua, pieni pahoinvointi muistuttaa tyhjenevästä vatsasta, mutta ihan kaikki ruoat eivät uppoa. Olen aika hoikka 54kg/168. Vatsa näkyy jo hieman :)

    • 13

      ja raskausviikkoja tuo sama eli 13. Tiedän että todella paljon...

      • ei näkyvästi läde

        Itsellä nyt tasan 14 viikkoa täynnä ja paino on laskenut 2,9kg.. Pahoinvointia eikä oksentelua ole ollut. Olen hieman normaalipainoisen painoindeksin yläpuolella, kun viimeisen vuoden aikana ennen raskautta tuli vietettyä "täysi-ikäisyyden villiä aikaa" ja lihosin 10kg.
        Veikkaan itse painonlaskun syyksi sen, etten enää syö roskaruokaa ja juo paljon limuja. Syön nyt terveellisesti kotiruokaa, tummaa leipää, kasviksia ja maitotuotteita.


    • evis =)

      mulla nyt rv 13 ja paino laskenut kilon verran ekasta neuvolasta...esikoista odottaessa mulla tuli rv 18 mennessä 10 kiloa..ja tokaa odottaessa eka kilo tuli vasta rv 25 ...eli vaihtelee paljon ihan sama paljon olen syönyt tai urheillut ja joka raskaudessa painoindeksi on ollut 20!

    • rv34

      täällä tällähetkellä rv 34 tasan ja kiloja tullu 5,5kg ihan normaalin kokoinen oon aina ollu ja rv 13 mennessä mulla oli tippunu paino pahoinvoinnin taki 5kg eli just tällä hetkellä omat keränny takasin

    • vaapurela

      nyt Rv 14 ja ei ole paino noussut ollenkaan..painoa kyllä tuli ensin pari kiloa, kun turvotti ja oli hirveä ummetus alussa.. tais olla silkkaa sitä itseään se paino.. Nyt kun vatsa taas alkanut toimimaan ollaan lähtö lukemissa eli 58 kg ja 169 kg..pituus ei ole tosin heitellyt..heh heh olipa hyvä vitsi..

    • rv34

      Paino nousi minulla aluksi aika paljonkin. Mahtanee johtua tupakanpolton lopettamisesta, ummetuksesta, sekä tietenkin mässäilystä :) Rv 12 painoni oli noussut vajaat 2,6 kg. Nyt rv 34 ja painoni on noussut yhteensä 11 kiloa. Painonnousu on nyt loppuvaiheessa tasaantunut.

    • tammimamma

      Mulla menossa rv 16, paino on -2kg. Mutta oma paino onkin ylipainon puolella, niin toi on ihan ok.

    • mmma....rr..

      ite viikoilla 13 2 ja paino -1 kiloa :)

    • odottaja80

      Moikkasta!
      Täällä elellään raskausviikkoa 32 ja paino on nyt sama kuin ekaneuvolla käynnillä (rv 8). On tosiaan hyvin yksilöllistä miten painoa tulee. Ennen raskauden alkua painoin viel reilun kilon enempi. Kärsin alkuraskaudesta pahoinvoinnista ja paino tippui ensimmäiset neljä kuukautta. Sen jälkeen alkoi tulla painoa vähitellen takaisin tosin viimeiksi oli puonnut taas 700g kahdes viikos. On muuten ihana tunne kun voi syödä vaik edeellnkin on ruokia ja juttuja jotka ei maistu. Olen hiukan ylipainoinen tai lihosin ennen rakaaksi tulemista muutaman kilon. Alunperin ajattelin et miulle tulee vähintäänkin se kymmenen kiloa lisää painoa mut ei mennytkään niin. Saapa nähdä mitä tuleman pitää. Masuasukki on kasvanut ja kehittynyt normaalisti. Tsemppiä kaikille odotukseen!

    • Piippa 80

      Raskausviikkoja 28 ja painoa tullut 16 kg. Normaali mitat 168 cm ja 60 kg.

    • j

      Rv 13, painoa tullut n.3 kg, 171 cm ja tällä hetkellä paino n.55 kg, n 52 ennen raskautta joten hoikahko olen eli kiloja saa jokunen tullakin. En ole huolissani, viimeksi sitä tuli myös alkuun reippaasti ja loppuun tasoittui, kaikenkaikkiaan tuli n. 9 kg ja sairaalasta lähtiessä painoa oli vähemmän kuin ennen raskautta. Saas nähdä miten tällä kertaa :)

    • hvbhvh

      Huh, onneksi löytyy muitakin joilla paino ei noussut! Itse olen ollut niin paniikissa tän asian suhteen! Painoa pitäisi kuulemma tulla eikään enään yhtään sais tippua. Viimeksi tippunut 1kg. Mutta olen nipin napin normaalipainoinen ja tästä pitäisi ylöspäin päästä! Syynä mullakin jatkuva yökötys kaikkia ruokia kohtaan, toivottavasti kohta helpottaa!
      viikoilla 13 1

      • hoikkanen...

        Ikävää, jos neuvolassa syyllistetään asiasta... Pahoinvoinnille ei voi mitään, eikä se ole vaarallista hoikallekaan odottajalle (eikä varsinkaan sikiölle), vaikka paino alussa tippuisikin. Kunhan et kuivu, eli pystyt kuitenkin jotain nestettä nauttimaan ja se pysyy sisällä. Mä en ole mitenkään superhoikka, mutta painoindeksi keikkuu siinä 21 alapuolella, nyt menossa raskausviikko 14 5 ja olen edelleen kilon laihempi kuin alussa. Neuvolassa ei todellakaan olla syyllistetty asiasta eikä hätäilty. Painoa ehtii tulemaan sitten myöhemminkin, ei sen ensimmäisellä kolmanneksella tarvitse vielä nousta. :)


    • Onnellinen äidinalku

      Eikö teillä ole muuta tekemistä kuin painon voivottelu?
      Itsellä ainakin vauva jo etusijalla vaikka on vasta rv 13.
      Teistä tulee äitejä, käyttäytykää niinkuin sellaiset.

      Itse olen ottanut sen asenteen että tulkoon painoa niin paljon kun tulee,
      Luotan että ei sitä tule liikaa
      (liikaa siinä mielessä ettei tule sitten jälkeenpäin ongelmia lihavuuden kanssa joka vaikeuttaisi lapsen hoitamista ja elämää, vatsamakkara ei vielä minua huoleta)
      koska noudatan terveellistä ruokavaliota vauvan kasvun takia.

      Ymmärrän huolenne painosta, sillä olen itse sairastanut muutama vuosi sitten anorexiaa, mutta ei tulisi kyseeseenkään hankkia lasta jos ajatusmaailma olisi vielä sitä mitä se oli silloin.

      Terveisin terve 17 vuotias, rv 13, painonnousu 1kg.

    • zemiiiiiii

      Ja loppuraskaudesta nousee vielä enemmän 2kg keskimäärin viikossa :)

    • äityliin

      Itselläni nousi paino ensimmäisessä raskaudessa 6kg ja nyt jälkimmäisessä 4 kg. Hoikka olen ja pieniä olivat lapsetkin. Onneksi ei koskaan syyllistetty ja varsinkin jälkimmäisessä kun jo tiesivät, että näin se vaan mun kohdalla menee.
      Nyt viikkoja 11 ja painoa ei ole tullut, luultavasti on pudonnut hiukan. Maha kyllä turvottaa ahdistavasti.
      En liho muutenkaan, joten raskaus ei tuonut muutosta tähän asiaan. Lapsen, istukan yms. verran sitä painoa tuli. Saas nähdä sitten tekeekö kolmas poikkeuksen =)
      Yksilöllistä on tuo ja vaikka sitä painoa tulisi reilumminkin, niin kyllä niistä raskauskiloista sitten eroonkin pääsee.

    • Kylläsesiitä

      Mulla 13 3 menossa ja painoa tullu 3kiloa. Ruokahalu kasvanu tosi paljon ja koko ajan on nälkä. Toki lopetin tupakanpolton mikä sekin parantaa makuaistia. Aineenvaihdunta tökkäs kokonaan, ennen olin ihan läpipaska, nyt jopa viisi päivää ilman kakkaa. Maha on kasvannu ka vyötärö leventyny mutta ei sitä huomaa vaatteet päällä yhtään.Tisseihin meni varmaan kaikki kilot ja mies kiittää

    • Äiti83

      Olen 176 cm pitkä, lähtö paino 116,6 kg. Nyt menossa rv 12 aamulla vaaka näytyi 117,8 kg

      • Äiti83

        Siis näytti 😂


    • Meiii

      Nyt menossa rv 13 3 ja painoa tullut vähä vajaa 4 kiloa. Kolmen tunnin välein täytyy syödä, muuten tulee pahoinvointi. Ruokahalua on ja mielitekoja myös, välillä taas ei tee makeaa mieli ollenkaan. Alkuraskauden ajan on ollut niin väsynyt ja huono olo, että liikunta on jäänyt vähäiselle.

      • Ällötys

        Rv 13 5 ja painoa on tullut 5kg. Huono olo iskee heti jos ei syö 1h välein. Ja jos olet jaökeilla yli 15 min. Olishan sitä helppo pitää painoa kurissa jos ei olis huonovointisuutta joka korjaantuu syömällä. Esikoisesta painoa tuli 25kg ja kaikki lähti nopeasti. Edellinen raskaus hyperemeesi jonka takia nestettä kertyi heti kun sai ruokaa vähänkin alas.
        Olis ihanaa jos olis oireeton ja vois jatkaa elämää normaalitavalla. Mutta kaikkea ei saa mitä tahtoo...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe