Roadtrip 2011

3matkaajaa

Ollaan lähdössä 3 henkilöä Usan reissuun ensi kesänä kuukaudeksi. Lennetään Seattleen ja sieltä ois tarkotus ajaa rannikkoa pitkin aina Los Angelesiin ja sieltä Las Vegasiin. Sieltä sitten lento New Orleansiin ja sieltä taas autolla kohti New Yorkia. Kertokaapas kokeneet matkailijat vinkkejä tällaista matkaa varten, mitä kannattaa huomioida matkaan liittyen, esim. aikataulu, auton vuokra, lennot, reitti, majoitus, kustannukset, vaarat jne. jne. Kaikki kommentit kiinnostaa!

18

1166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Grand Canyon

      Autonvuokraus voi tulla kalliiksi, jos auton palauttaa eri paikkaan kuin mistä sen on vuokrannut. Kannattaisko tuota reittiä miettiä uusiksi.

      Los Anglesiin ei kannata mennä, mutta San Franciscossa kannattaa käydä. Jos käy Las Vegasissa kannattaa myös käydä Hooverin padolla ja Grand Canyonissa. Samoin kannattaa ajaa Kuolemanlaakson läpi. Paikat jossa kannattaa käydä riippuu tietenkin paljon siitä, että mistä te tykkäätte, kaupungeista vai luonnosta?

      Hotellia ei kannata varata etukäteen kuin esimmäiseksi tai kahdeksi ensimmäiseksi yöksi. Hotelleissa on melkein aina tilaa, eikä niitä sen takia tarvitse varata kovin aikaisin etukäteen. Kannattaa olla kannettava tietokone mukana, niin voi helposti katsoa seuraavan yöpaikain aina netistä.

      • Vegas Strip

        Viela kahteen kertaan suunnittelevat jattavansa auton eri kaupunkiin, voi olla etta lisamaksua tulee ainakin 2x$500=$1000.


    • Kerro nyt vähän, minkä ikäisiä olette, miehiä vai naisia, onko autoilukokemusta, mikä kiinnostaa jne.
      Olen itse kierrellyt 13 vuoden aikana 48 osavaltion alueella autoillen, joten jonkinlaista kokemusta on, mutta on vaikea kertoa mitään tarkempaa ihan summassa. Omia matkojani voit katsoa blogisivultani (jukksa.blogspot.com) niin saat ainakin jotain vinkkejä.
      Vastailen mielelläni kysymyksiin, kunhan vähän tarkennat aikomuksianne.

      • 3matkaajaa

        Ollaan kolmekymppisiä, mies ja kaksi naista. Autoilukokemusta on kaikilla. Reissuun lähdetään periaatteella että se kiinnostaa mikä tulee vastaan. Eli ei liian tiukkoja aikatauluja tai muita suunnitelmia, mut noi aiemmin mainitut kaupungit on jonkinlainen runko, ja kaupungit on myös valittu sillä perusteella että just niissä haluttais käydä.


      • 3matkaajaa kirjoitti:

        Ollaan kolmekymppisiä, mies ja kaksi naista. Autoilukokemusta on kaikilla. Reissuun lähdetään periaatteella että se kiinnostaa mikä tulee vastaan. Eli ei liian tiukkoja aikatauluja tai muita suunnitelmia, mut noi aiemmin mainitut kaupungit on jonkinlainen runko, ja kaupungit on myös valittu sillä perusteella että just niissä haluttais käydä.

        Molemmat suunnittelemanne ajomatkat ovat suurinpiirtein saman pituisia, noin 2500 km. Ensimmäinen reitti antaa eniten, jos ajaa US101 pitkin rantaviivaa seuraten, mutta on tietysti aika hidas. Itse olen ajanut 4 viikossa helposti 10 000 km pitäen periaatteena, ettei yli 500 km päivässä, joten kilometrit eivät tule teille ongelmaksi. Kaikki riippuu siitä, kuinka pitkään haluatte olla paikoillanne mainitsemissanne kohteissa.
        Autossa ei kannata pihistellä. Unohtakaa pienet japanilaiset ja ottakaa iso vähintään V6-koneella varustettu auto (esim. Chevrolet Impala). Tällaisen viikkovuokra on noin 200 €, kun pienestä kopperosta pitää maksaa noin 150 €. Kun auton jättää tarpeeksi kauas vuokrapaikasta, siitä pitää maksaa ns. jättömaksu, mikä on meillä ollut suurimmillaan 500 dollaria. Silloin ajoimme rannalta rannalle ja auto jäi siis noin 5000 km:n päähän lähtökohdasta.
        Toisen reittinne ajaisin Meksikon lahtea seuraillen Floridan pohjoisosaan ja sieltä Atlantin rantaa pitkin Savannahin kautta pohjoiseen.
        Motellit kannattaa ottaa lennosta ilman ennakkovarausta. Tilaa löytyy aina ja ajamalla pihaan ja käymällä katsomassa huoneen tason, tiedät mitä saat. Itselläni on ollut viime vuodet läppäri mukana ja olen sieltäkin varannut majapaikkoja ja esim. Las Vegasin yöpyminen kannattaa hoitaa etukäteen ainakin yhdeksi yöksi. Vegasissa on liikenne ruuhkaista varsinkin Stripin alueella ja on vaikea käydä kyselemässä hintoja, kun autolle ei löydy sallittuja parkkipaikkoja. Navigaattori on sitten ihan ehdoton apu, mutta ei korvaa kunnon paperikarttaa.
        Tässä nyt alkuunsa jotakin. Kyselkää, mitä mieleen tulee, hieno reissu teillä on edessä.


      • 3matkaajaa
        JukkSa kirjoitti:

        Molemmat suunnittelemanne ajomatkat ovat suurinpiirtein saman pituisia, noin 2500 km. Ensimmäinen reitti antaa eniten, jos ajaa US101 pitkin rantaviivaa seuraten, mutta on tietysti aika hidas. Itse olen ajanut 4 viikossa helposti 10 000 km pitäen periaatteena, ettei yli 500 km päivässä, joten kilometrit eivät tule teille ongelmaksi. Kaikki riippuu siitä, kuinka pitkään haluatte olla paikoillanne mainitsemissanne kohteissa.
        Autossa ei kannata pihistellä. Unohtakaa pienet japanilaiset ja ottakaa iso vähintään V6-koneella varustettu auto (esim. Chevrolet Impala). Tällaisen viikkovuokra on noin 200 €, kun pienestä kopperosta pitää maksaa noin 150 €. Kun auton jättää tarpeeksi kauas vuokrapaikasta, siitä pitää maksaa ns. jättömaksu, mikä on meillä ollut suurimmillaan 500 dollaria. Silloin ajoimme rannalta rannalle ja auto jäi siis noin 5000 km:n päähän lähtökohdasta.
        Toisen reittinne ajaisin Meksikon lahtea seuraillen Floridan pohjoisosaan ja sieltä Atlantin rantaa pitkin Savannahin kautta pohjoiseen.
        Motellit kannattaa ottaa lennosta ilman ennakkovarausta. Tilaa löytyy aina ja ajamalla pihaan ja käymällä katsomassa huoneen tason, tiedät mitä saat. Itselläni on ollut viime vuodet läppäri mukana ja olen sieltäkin varannut majapaikkoja ja esim. Las Vegasin yöpyminen kannattaa hoitaa etukäteen ainakin yhdeksi yöksi. Vegasissa on liikenne ruuhkaista varsinkin Stripin alueella ja on vaikea käydä kyselemässä hintoja, kun autolle ei löydy sallittuja parkkipaikkoja. Navigaattori on sitten ihan ehdoton apu, mutta ei korvaa kunnon paperikarttaa.
        Tässä nyt alkuunsa jotakin. Kyselkää, mitä mieleen tulee, hieno reissu teillä on edessä.

        Kiitos, tässähän tuli jo paljon hyödyllistä tietoa. Autoilussa mietitytti juuri se, että onko ajomatkat realistisia tuossa ajassa, kun ihan koko ajan ei haluttais olla tien päällä vaan myös viipyä siellä täällä. Kiva kuulla ettei kilometreistä tule ongelmaa! Mitä autoiluun liittyen noin muuten kannattais huomioida? Miten esim. pysäköiminen, löytyykö parkkipaikkoja yleensä helposti? Kuinka vaikeaa autoilu (eksyminen?) suurimmissa kaupungeissa on? Entä kuinka paljon etukäteen mielestäsi auto kannattaisi vuokrata?
        Monia kysymyksiä tulee varmaan vielä mieleen, joten palataan asiaan! Täytyy myös tutustua tarkemmin blogiisi, se vaikuttaa mielenkiintoiselta!


      • sakke645
        3matkaajaa kirjoitti:

        Kiitos, tässähän tuli jo paljon hyödyllistä tietoa. Autoilussa mietitytti juuri se, että onko ajomatkat realistisia tuossa ajassa, kun ihan koko ajan ei haluttais olla tien päällä vaan myös viipyä siellä täällä. Kiva kuulla ettei kilometreistä tule ongelmaa! Mitä autoiluun liittyen noin muuten kannattais huomioida? Miten esim. pysäköiminen, löytyykö parkkipaikkoja yleensä helposti? Kuinka vaikeaa autoilu (eksyminen?) suurimmissa kaupungeissa on? Entä kuinka paljon etukäteen mielestäsi auto kannattaisi vuokrata?
        Monia kysymyksiä tulee varmaan vielä mieleen, joten palataan asiaan! Täytyy myös tutustua tarkemmin blogiisi, se vaikuttaa mielenkiintoiselta!

        Autoa vuokaratessa kannattaa maksaa ylimääräinen hinta useammasta kuljettajasta. silloin pitkäkään päivämatka ei ole rasittava, kun kuljettajaa voi vaihtaa. Parkkitilaa löytyy taatusti helpommin kuin Suomessa. Onhan koko maa rakennettu autoilua ajatellen, parkkiruudutkin ovat isoille autoille. Moottoriteillä on todella helppoa ajaa, kunhan päivän harjoittelun jälkeen "pääsee juonesta kiinni". Suurkaupungeissa exitit missaa helposti. Silloin "apukuljettajista" on jopa apua.


      • 3matkaajaa kirjoitti:

        Kiitos, tässähän tuli jo paljon hyödyllistä tietoa. Autoilussa mietitytti juuri se, että onko ajomatkat realistisia tuossa ajassa, kun ihan koko ajan ei haluttais olla tien päällä vaan myös viipyä siellä täällä. Kiva kuulla ettei kilometreistä tule ongelmaa! Mitä autoiluun liittyen noin muuten kannattais huomioida? Miten esim. pysäköiminen, löytyykö parkkipaikkoja yleensä helposti? Kuinka vaikeaa autoilu (eksyminen?) suurimmissa kaupungeissa on? Entä kuinka paljon etukäteen mielestäsi auto kannattaisi vuokrata?
        Monia kysymyksiä tulee varmaan vielä mieleen, joten palataan asiaan! Täytyy myös tutustua tarkemmin blogiisi, se vaikuttaa mielenkiintoiselta!

        Hyviä kommentteja näiltä muiltakin vastanneilta, mutta tässä minun näkemykseni:
        Jos kaikki haluavat ajaa, niin ottakaa kaikille ajo-oikeus. Jokainen ylimääräinen kuljettaja maksaa noin 10 dollaria päivältä ylimääräistä, riippuu tietenkin vuokraamosta, mutta näin yleensä.
        Pysäköinti on yleensä ongelmatonta. Pyrkikää pääsemään motellissa katutasoon, niin auton saa siihen oven eteen ja tavarat on helppo siirtää sisälle ja sitten aamulla takaisin autoon. Välttäkää hotelleja, sillä hinta on kalliimpi ja joudutte kiipeämään kerroksiin kamppeinenne, huoneet ovat pienempiä. Suurissa kaupungeissa tosin joudutte tekemään erilaisia ratkaisuja, kun keskustan ”motellitkin” ovat hotellimaisia. Eksyminen isoissa kaupungeissa on helppoa, jollei joku ole koko ajan tarkasti kartalla. Navigaattori on rautaa ja ostaisin sen jo Suomesta USAn kartoilla ja harjoittelisin sen käytön etukäteen. Vuokraamosta vuokrattuna sekin maksaa sen kympin päivässä ja se tulee näin kalliimmaksi loppujen lopuksi kuin täältä ostettuna. Seattlesta lähtiessänne autolla ruuhkaliikenteeseen olette todella tyytyväisiä, kun osaatte navin käytön ja voitte ajaa suoraan ensimmäiseen yöpymispaikkaanne. Ensimmäinen yöpymispaikka kannattaa varata etukäteen valmiiksi, koska sen osoitetta kysytään jo maahantulopapereissakin. Ainahan sen voi valehdellakin, mutta ongelmia siitäkin voi seurata. Itse hankin lentoliput ensiksi ja sitten vuokraan auton ja noin 3 kk ennen matkaa. Silloin ne ovat yleensä edullisimpia. Kannattaa netistä tarkkailla etukäteen hintoja oman matkan ajankohdalta ja vaikka samanlaista matkaa kuukautta ennen ja katsoa, onko hinnoissa eroa.
        Ajaminen on helppoa ja liikenne kohteliasta lähes koko mantereella. Ainoastaan suurkaupungeissa (Los Angeles, New York jne.) liikennekäyttäytyminen on toisenlaista. Niissä täytyy itse ottaa oma tilansa, mutta sen kyllä saa aina, kunhan ei jää odottelemaan, että joku sitä antaisi. Itse ostan aina ensimmäisestä supermarketista kannellisen muovilaatikon muutamalla dollarilla ja käytän sitä autossa jääkaappina. Motelleissa on ilmaiset jääkoneet ja kun sinne lataa pohjalle jäätä ja laittaa kylmää tarvitsevat tarvikkeet (oluet) niiden päälle, niin pysyvät kylmänä koko päivän. Muistakaa, että useimmissa USAn osavaltioissa ei saa auton sisätiloissa säilyttää tai nauttia mitään alkoholipitoista. Niiden pitää olla takakontissa.
        Itse olen aina hoitanut 95 % menoistani luottokorteilla. Kannattaisi olla kaksi erilaista korttia esim. Visa/Amex tai Visa/Master/Diner niin maksaminen on helpompaa. Käteistä pitää olla varsinkin pieninä seteleinä. Dollarin seteleitä tarvitaan tippeihin ja neljännesdollarin kolikoita kaikkiin automaatteihin. Niitä ei kannata koskaan tuhlata normaaleihin kauppaostoksiin, vaan maksaa aina isommalla, jotta saa niitä vaihdossa takaisin.
        Grand Canyonilla kannattaa ehdottomasti käydä, jos aikataulu antaa myöten. On sinne kuitenkin matkaa Las Vegasista noin 450 km eli reilu 900 km edestakaisin.
        Tämä tällä erää.


      • 3matkaajaa
        JukkSa kirjoitti:

        Molemmat suunnittelemanne ajomatkat ovat suurinpiirtein saman pituisia, noin 2500 km. Ensimmäinen reitti antaa eniten, jos ajaa US101 pitkin rantaviivaa seuraten, mutta on tietysti aika hidas. Itse olen ajanut 4 viikossa helposti 10 000 km pitäen periaatteena, ettei yli 500 km päivässä, joten kilometrit eivät tule teille ongelmaksi. Kaikki riippuu siitä, kuinka pitkään haluatte olla paikoillanne mainitsemissanne kohteissa.
        Autossa ei kannata pihistellä. Unohtakaa pienet japanilaiset ja ottakaa iso vähintään V6-koneella varustettu auto (esim. Chevrolet Impala). Tällaisen viikkovuokra on noin 200 €, kun pienestä kopperosta pitää maksaa noin 150 €. Kun auton jättää tarpeeksi kauas vuokrapaikasta, siitä pitää maksaa ns. jättömaksu, mikä on meillä ollut suurimmillaan 500 dollaria. Silloin ajoimme rannalta rannalle ja auto jäi siis noin 5000 km:n päähän lähtökohdasta.
        Toisen reittinne ajaisin Meksikon lahtea seuraillen Floridan pohjoisosaan ja sieltä Atlantin rantaa pitkin Savannahin kautta pohjoiseen.
        Motellit kannattaa ottaa lennosta ilman ennakkovarausta. Tilaa löytyy aina ja ajamalla pihaan ja käymällä katsomassa huoneen tason, tiedät mitä saat. Itselläni on ollut viime vuodet läppäri mukana ja olen sieltäkin varannut majapaikkoja ja esim. Las Vegasin yöpyminen kannattaa hoitaa etukäteen ainakin yhdeksi yöksi. Vegasissa on liikenne ruuhkaista varsinkin Stripin alueella ja on vaikea käydä kyselemässä hintoja, kun autolle ei löydy sallittuja parkkipaikkoja. Navigaattori on sitten ihan ehdoton apu, mutta ei korvaa kunnon paperikarttaa.
        Tässä nyt alkuunsa jotakin. Kyselkää, mitä mieleen tulee, hieno reissu teillä on edessä.

        Autonvuokrauksesta vielä: minkä firman kautta kannattaa vuokrata auto? Sisältyykö esim. tuohon mainittuun 200e viikkovuokraan kaikki mahdolliset lisämaksut?

        Jos matkassa on mukana kannettava tietokone, miten netin käyttö siellä käytännössä onnistuu - toimiiko esim. suomalainen nettitikku siellä, vai miten homma toimii? Vai kannattaako käyttää pelkästään hotellien langattomia yhteyksiä?

        Onko matkatavaroiden kanssa usein ongelmia - ehtivätkö ne yleensa lennolta matkaan mukaan?


      • 3matkaajaa kirjoitti:

        Autonvuokrauksesta vielä: minkä firman kautta kannattaa vuokrata auto? Sisältyykö esim. tuohon mainittuun 200e viikkovuokraan kaikki mahdolliset lisämaksut?

        Jos matkassa on mukana kannettava tietokone, miten netin käyttö siellä käytännössä onnistuu - toimiiko esim. suomalainen nettitikku siellä, vai miten homma toimii? Vai kannattaako käyttää pelkästään hotellien langattomia yhteyksiä?

        Onko matkatavaroiden kanssa usein ongelmia - ehtivätkö ne yleensa lennolta matkaan mukaan?

        Itse olen aina katsonut (www.vertaa.fi) kautta tarjonnan ja ottanut sieltä halvimman haluamastani kokoluokasta. Viime aikoina ebookers on useimmiten ollut välittäjänä ja varsinaiset vuokrausfirmat ovat vaihdelleet, mutta olleet aina suuria ja tunnettuja. Hintaan on aina kuulunut kattava vakuutusturva, vapaat mailit jne. Ainahan ne yrittävät tiskillä tarjota lisävakuutuksia, mutta jos teillä on (onhan!) matkavakuutus kunnossa, niin niitä lisävakuutuksia ei tarvita. Lisämaksuja tulee, jos haluatte lisäkuljettajia alkuperäiseen sopimukseen tai jätätte auton jonnekin muualle kuin vuokrauspaikkaan.

        Kannettavan kanssa ei missään tapauksessa kannata käyttää suomalaista nettitikkua, se maksaa maltaita. Kaikilla motelleilla on käytännössä ilmaiset wlan-yhteydet ja jos salasanaa tarvitaan, niin sen saa respasta. Yhteydet toimivat ihan syrjäseutuja lukuunottamatta moitteetta. Joskus, kun motellissa ei ole ollut yhteyttä, niin olen käyttänyt jotain muuta löytämääni salaamatonta verkkoa (kirjastot, nettikahvilat jne.) Homma on toiminut yleensä ongelmitta ja ilmaiseksi. Las Vegasissa piti hotellissa maksaa 12 dollarin vuorokausimaksu nettiyhteydestä.

        Matkatavarat ehtivät yleensä mukaan. Kerran on jäänyt saapumatta itselläni molempiin suuntiin. Kotiin palatessa asialla ei ole niin väliä, mutta sinnepäin mennessä on tietysti harmi, jos laukku ei tule ja pitäisi jatkaa matkaa. Ottakaa ehdottoman tärkeät asiat (lääkkeet, dokumentit, navigaattori, läppäri) käsipakaasiin, niin pääsette matkaan. Vaatteita saa tiettyyn rajaan lentoyhtiön laskuun kaupasta ja kyllä se matkalaukku sieltä perässä seuraa, jos ette halua jäädä sitä odottelemaan.


      • autoa vuokratessa
        3matkaajaa kirjoitti:

        Autonvuokrauksesta vielä: minkä firman kautta kannattaa vuokrata auto? Sisältyykö esim. tuohon mainittuun 200e viikkovuokraan kaikki mahdolliset lisämaksut?

        Jos matkassa on mukana kannettava tietokone, miten netin käyttö siellä käytännössä onnistuu - toimiiko esim. suomalainen nettitikku siellä, vai miten homma toimii? Vai kannattaako käyttää pelkästään hotellien langattomia yhteyksiä?

        Onko matkatavaroiden kanssa usein ongelmia - ehtivätkö ne yleensa lennolta matkaan mukaan?

        Olen käynyt Yhdysvalloissa ehkä 15 kertaa viiden viimeisen vuoden aikana. Auto on ollut vuokrattuna lähemmäs 10 kertaa.

        Kannattaa metsästää netistä tarjouksia auton vuokrauksesta. Sitten kun noudatte tarjousautoa, niin teille ehdotetaan luultavasti upgreidausta edullisesti. Joskus tarjous voi olla todella hyvä, joten harkitkaa ihmeessä.

        Auton vuokraamisessa kannattaa olla kuitenkin tarkkana. Kun noudatte auton käyttöönne, autolle tehdään kuntotarkastus, jossa merkitään raporttiin tarkasti naarmut sun muut vastaavat. Palauttaessa autoon tehdään vastaava tarkastus ja mitä ei löydy papereista, ne joudutte korvaamaan. Huomauttakaa siis välittömästi käyttöönottotarkastuksessa jos huomaatte, ettei jotain vikaa, naarmua tai lommoa tullut kirjattua raporttiin. Allekirjoitus vasta sitten.

        Joudutte allekirjoittamaan auton vastaanotto-lomakkeen kun haette autoa. Siinä on yleensä monta kohtaa. Joihinkin laitetaan vain nimikirjaimet, joihinkin vaaditaan täydellinen allekirjoitus. Jokainen nimimerkki tai allekirjoitus on juridisesti sitova ja tarkoittaa sen kohdan hyväksymistä.

        Ikävä kyllä suurin osa näistä kohdista liittyy vapaaehtoisiin vakuutuksiin, jotka tulevat alkuperäisen tarjoushinnan päälle. Jos allekirjoitatte kaikki kohdat jotka teille osoitetaan, hinta voi nousta helposti 3-4 -kertaiseksi. Itsellä on 200 dollarin auto noussut 800 dollarin hintaiseksi.

        Autovuokraamon työntekijä ei välttämättä kerro kohtien hintoja tai sitä, että ne maksavat erikseen. Tottumaton voi yllättyä ikävästi ja muutaman kerran on tullut kusetuksen maku suuhun. Olenkin oppinut nyt kysymään aina ennen allekirjoitusta, mitkä kohdat tarvitsee täyttää minimissään (ilman lisäkuluja) ja mitä tulee maksamaan. Joskus olen tarkoituksella ottanut lisävakuuden, joka korvaa onnettomuustilanteessa vastapuolen vahingot; erityisesti henkilövahingot.


      • 3matkaajaa
        JukkSa kirjoitti:

        Itse olen aina katsonut (www.vertaa.fi) kautta tarjonnan ja ottanut sieltä halvimman haluamastani kokoluokasta. Viime aikoina ebookers on useimmiten ollut välittäjänä ja varsinaiset vuokrausfirmat ovat vaihdelleet, mutta olleet aina suuria ja tunnettuja. Hintaan on aina kuulunut kattava vakuutusturva, vapaat mailit jne. Ainahan ne yrittävät tiskillä tarjota lisävakuutuksia, mutta jos teillä on (onhan!) matkavakuutus kunnossa, niin niitä lisävakuutuksia ei tarvita. Lisämaksuja tulee, jos haluatte lisäkuljettajia alkuperäiseen sopimukseen tai jätätte auton jonnekin muualle kuin vuokrauspaikkaan.

        Kannettavan kanssa ei missään tapauksessa kannata käyttää suomalaista nettitikkua, se maksaa maltaita. Kaikilla motelleilla on käytännössä ilmaiset wlan-yhteydet ja jos salasanaa tarvitaan, niin sen saa respasta. Yhteydet toimivat ihan syrjäseutuja lukuunottamatta moitteetta. Joskus, kun motellissa ei ole ollut yhteyttä, niin olen käyttänyt jotain muuta löytämääni salaamatonta verkkoa (kirjastot, nettikahvilat jne.) Homma on toiminut yleensä ongelmitta ja ilmaiseksi. Las Vegasissa piti hotellissa maksaa 12 dollarin vuorokausimaksu nettiyhteydestä.

        Matkatavarat ehtivät yleensä mukaan. Kerran on jäänyt saapumatta itselläni molempiin suuntiin. Kotiin palatessa asialla ei ole niin väliä, mutta sinnepäin mennessä on tietysti harmi, jos laukku ei tule ja pitäisi jatkaa matkaa. Ottakaa ehdottoman tärkeät asiat (lääkkeet, dokumentit, navigaattori, läppäri) käsipakaasiin, niin pääsette matkaan. Vaatteita saa tiettyyn rajaan lentoyhtiön laskuun kaupasta ja kyllä se matkalaukku sieltä perässä seuraa, jos ette halua jäädä sitä odottelemaan.

        Onko kokemusta bussilla/junalla reissaamisesta usassa? Jos osan roadtripistä tekee niillä, kannattaako esim. liput hommata jo Suomessa etukäteen, vai ehtiikö asian hoitaa vasta siellä paikan päällä aikataulun mukaan?


      • autonvuokraus USA
        autoa vuokratessa kirjoitti:

        Olen käynyt Yhdysvalloissa ehkä 15 kertaa viiden viimeisen vuoden aikana. Auto on ollut vuokrattuna lähemmäs 10 kertaa.

        Kannattaa metsästää netistä tarjouksia auton vuokrauksesta. Sitten kun noudatte tarjousautoa, niin teille ehdotetaan luultavasti upgreidausta edullisesti. Joskus tarjous voi olla todella hyvä, joten harkitkaa ihmeessä.

        Auton vuokraamisessa kannattaa olla kuitenkin tarkkana. Kun noudatte auton käyttöönne, autolle tehdään kuntotarkastus, jossa merkitään raporttiin tarkasti naarmut sun muut vastaavat. Palauttaessa autoon tehdään vastaava tarkastus ja mitä ei löydy papereista, ne joudutte korvaamaan. Huomauttakaa siis välittömästi käyttöönottotarkastuksessa jos huomaatte, ettei jotain vikaa, naarmua tai lommoa tullut kirjattua raporttiin. Allekirjoitus vasta sitten.

        Joudutte allekirjoittamaan auton vastaanotto-lomakkeen kun haette autoa. Siinä on yleensä monta kohtaa. Joihinkin laitetaan vain nimikirjaimet, joihinkin vaaditaan täydellinen allekirjoitus. Jokainen nimimerkki tai allekirjoitus on juridisesti sitova ja tarkoittaa sen kohdan hyväksymistä.

        Ikävä kyllä suurin osa näistä kohdista liittyy vapaaehtoisiin vakuutuksiin, jotka tulevat alkuperäisen tarjoushinnan päälle. Jos allekirjoitatte kaikki kohdat jotka teille osoitetaan, hinta voi nousta helposti 3-4 -kertaiseksi. Itsellä on 200 dollarin auto noussut 800 dollarin hintaiseksi.

        Autovuokraamon työntekijä ei välttämättä kerro kohtien hintoja tai sitä, että ne maksavat erikseen. Tottumaton voi yllättyä ikävästi ja muutaman kerran on tullut kusetuksen maku suuhun. Olenkin oppinut nyt kysymään aina ennen allekirjoitusta, mitkä kohdat tarvitsee täyttää minimissään (ilman lisäkuluja) ja mitä tulee maksamaan. Joskus olen tarkoituksella ottanut lisävakuuden, joka korvaa onnettomuustilanteessa vastapuolen vahingot; erityisesti henkilövahingot.

        Miks ihmeessä se auto pitää tarkistaa noudettaessa kun omavastuuta ei ainakaan Avis/Hertz yhtiöillä ole USAssa. Joten se on ihan sama onko autossa lommoja tai naarmuja ennen tai jälkeen vuokrauksen. Toisaalta, itse kun noudan auton, en edes keskustele kenenkään virkailijan kanssa. Kävelen suoraan autolle, auton avaimet ovat virtalukossa, ja paperit täytettynä valmiina. Ulos ajaessa puomilla tsekataan mun ajokortti ja katsotaan että tiedot täsmää. Helppoa kuin mikä! Tämä tosin vaatii Avis/Hertz kanta-asiakkuutta.


      • ole?
        autonvuokraus USA kirjoitti:

        Miks ihmeessä se auto pitää tarkistaa noudettaessa kun omavastuuta ei ainakaan Avis/Hertz yhtiöillä ole USAssa. Joten se on ihan sama onko autossa lommoja tai naarmuja ennen tai jälkeen vuokrauksen. Toisaalta, itse kun noudan auton, en edes keskustele kenenkään virkailijan kanssa. Kävelen suoraan autolle, auton avaimet ovat virtalukossa, ja paperit täytettynä valmiina. Ulos ajaessa puomilla tsekataan mun ajokortti ja katsotaan että tiedot täsmää. Helppoa kuin mikä! Tämä tosin vaatii Avis/Hertz kanta-asiakkuutta.

        Puhut varmaan Hertz Golc Clubista. Siinä auton käyttöönotto on noin helppoa. Toisaalta pelkkään jäsenyyteen on minimivaatimukset (mm. tietty määrä vuokrauksia vuodessa), jotka eivät välttämättä aloittajan osalta toteudu.

        Kannattaa tarkistaa, kattaako AVIS/Hertzissä omavastuuosuuden puuttuminen Collision Damage Waiverin lisäksi erilaiset katoamis-/varastamis-/tulipalo-/ilkivalta ja matkustaja ym. -vahingot. Nämä ovat yleensä ns. vapaaehtoisia lisävakuutuksia.

        Kuulostaisi muuten liian hyvältä ollakseen totta tai sitten vuokraus on todella kallista koska ne on leivottu sisään hintaan.


      • autonvuokraus USA
        ole? kirjoitti:

        Puhut varmaan Hertz Golc Clubista. Siinä auton käyttöönotto on noin helppoa. Toisaalta pelkkään jäsenyyteen on minimivaatimukset (mm. tietty määrä vuokrauksia vuodessa), jotka eivät välttämättä aloittajan osalta toteudu.

        Kannattaa tarkistaa, kattaako AVIS/Hertzissä omavastuuosuuden puuttuminen Collision Damage Waiverin lisäksi erilaiset katoamis-/varastamis-/tulipalo-/ilkivalta ja matkustaja ym. -vahingot. Nämä ovat yleensä ns. vapaaehtoisia lisävakuutuksia.

        Kuulostaisi muuten liian hyvältä ollakseen totta tai sitten vuokraus on todella kallista koska ne on leivottu sisään hintaan.

        CDW ei ole saatavilla USA:ssa, vaan siellä on yhdistetty kolari-, varkaus- ja ilkivaltavakuutus LDW. Tämän lisäksi kun valitsee kolmannen osapuolen vakuutus ALI on vakuutusasiat kunnossa. Näitä kahta vakuutusta Avis ja Hertz tarjoavat automaattisesti varausta tehtäessä. Muita vakuutuksia ei tarvita, koska oletus on että matkustajilla on oma matkavakuutus voimassa.

        Otetaan muutama hintaesimerkki:
        Avis : 7 vrk vuokraus LAX
        C-luokka 229 USD
        D-luokka 251 USD
        E-luokka 260 USD
        Hinta sisältää LDW ja ALI vakuutukset, rekisteröimismaksun, lentokenttämaksun, verot ja vapaat mailit.
        Mitään lisäkuluja tai -maksuja tähän ei tule ja omavastuuta EI ole. Lentoyhtiöiden kanta-asiakaskorteilla saa vielä alennusta.


      • ninnu20
        3matkaajaa kirjoitti:

        Onko kokemusta bussilla/junalla reissaamisesta usassa? Jos osan roadtripistä tekee niillä, kannattaako esim. liput hommata jo Suomessa etukäteen, vai ehtiikö asian hoitaa vasta siellä paikan päällä aikataulun mukaan?

        Junalla pääsee suhteellisen kätevästi paikasta toiseen USA:ssa. Amtrakilla on ihan mukava matkustaa, tosin joskus tarjouslennot tulevat etenkin pitkillä matkoilla jopa edullisemmiksi kuin juna säästävät aikaa. Esim. NYC-Chicago väli vie junalla minimissään 19 tuntia.
        Itse varasin junaliput aina etukäteen amtrakin sivuilta, mutta matkani eivät olleet osa road tripiä vaan ihan tavallisia matkoja.
        Bussilla olen tehnyt ainoastaan yhden pakettimatkan, joten tässä asiassa en sen enempää osaa auttaa. Tosin mitä olen kuullut, Greyhoundin uusien bussien pitäisi olla ainakin mukavia ilmastointeineen kaikkineen. Taitaa niissä ainakin joissain langaton nettikin olla käytettävissä.

        Itse olen tehnyt USA:ssa vain yhden road tripin, Chicagosta Route 66;sta pitkin (välillä tosin moottoriteitä pitkin ajaen) Los Angelesiin, josta sitten rannikkoa pitkin San Franciscoon ( Grand Canyon ja Las Vegas). Meitä oli 4 hengen porukka, ja meillä autona Chevrolet Tahoe (melko valtava auto mutta silti tila meinasi lopua kesken). Auton vuokrauksen hoiti saksalainen ystäväni, enkä enää edes muista paljonko autosta maksettiin, mutta kyllä se au pairinkin pienehköön budjettiin sopi, vaikka täysi vakuutus otettiinkin.
        Me tehtiin päätös ettei oteta navigaattoria, vaan mennään ihan vanhanaikaisilla kartoilla, eikä siitä mitään ongelmaa tullut. Hyvin usein osavaltion rajan ylityksen jälkeen on jonkinlainen infopiste, joista saa karttoja ja voi kysellä nähtävyyksistä matkan varrella. Esim. ilman infoa tällaisesta paikasta emme olisi osanneet poiketa ostamaan spray-maaleja Cadillac Ranchia varten.
        Kaupungeissa ajo ilman navia tosin saattaa mennä välillä pyörimiseksi mutta aina löydettiin määränpäämme (joka yleensä oli vain joku random motelli josta mentiin kysymään majapaikkaa ja seuraava päivänä taas moottoritie). Mutta yleensä suuremmissa kaupungeissa kadut menevät itä-länsi ja pohjoi-eteläsuunnassa, eli perus kartalla pärjättiin ilman ongelmia mm. San Franciscossa.
        Ja moottoritiellä jos exitin numeron tietää hyvissä ajoin ei tule mitään ongelmia, sillä viitat moottoriteillä ovat todella hyvät kaistaa ehtii kyllä vaihtaa ajoissa kunhan pitää silmänsä auki.
        Kannattaa muuten road tripiä suunnitellessa ottaa huomioon että kaikkea voi tapahtua eli liian tiukkaa aikataulua ei kannata laatia. Meillä tuli pari takapakkia auton kanssa ja hieman enemmän kun yhden matkakumppanimme vatsa ei oikein tehnyt yhteistyötä amerikkalaisen ruuan kanssa.

        Motelleja tosiaan löytyy moottoriteiden varsilta ihan riittävästi ja jos nuhjuisuus ja välillä tupakanhaju ( torakat aina silloin tällöin) eivät haittaa niin hyvinkin halvalla voi yöpyä. Itse ostimme muutamalla dollarilla omat tyynyt ja tyynyliinat mukaan erään "hieman" nukkavierun motellin jälkeen ( meillä oli makuupussit sillä leiriydyimme aina silloin tällöin jos sopiva leirintäalue tuli vastaan).


    • sakke645

      Olen käynyt Yhdysvalloissa kuusi kertaa. Viidessä näistä matkoista olin yksin. Silloin ylivoimisesti helpointa on olla tekemättä minkäänlaisia matkasuunnitelmia. Nuukana miehenä yövyin aina pikku kaupungeissa. niissä on helpompi löytää edullisia motelleja. Motellien hinnat ovat 30$:sat ylöspäin. taso on halvimmissa tietenkin heikko, eikä torakoista silloin pidä säikähtää. Yhden matkan olen tehnyt neljän hengen seurueessa. Autoksi tälle matkalle vuokrasin minivanin. Esimerkiksi teidän kolmen hengen porukalle pitää autosta jo löytyä tilaa. Pussit ja kassit kun tuppaavat matkan aikana vain lisääntymääm. Tarpeen vaatiessa minivanissa voi takapenkillä unisin vaikka torkahtaa. Mukana kannattaa pitää kylmälaukku, jossa voi säilyttää juotavaa ja pienen hätävararuoan. Käteistä rahaa kannattaa myös olla mukana reilusti. Varsinkin polttoaineen osto käteisellä on monasti helpompaa ja riskittömämpää. Minä en ole vielä löytänyt USA:ssa ilmaisia navigaattoreita. Aika kallista kaiken lisäksi. Kartoillakin kyllä pärjää, aikaa saatta vain mennä paikkojen etsiskelyyn enemmän.

    • mami72

      Autonvuokraus on huomattavasti edullisempaa, jos palautus on samaan paikkaan kuin lähtö, samoin lennot. New Orleans on aivan huippu! Hotelleja ei tarvitse varata ennakkoon, niitä on pääteiden varrella mistä valita ja todella kohtuulliseen hintaan. Las Vegasista ei ole kauhean pitkä ajomatka enää Grand Canyonille ja sitä ei kannata missata. USA:ssa on helppo autoilla,mutta ottakaa vuokra-autoon navigaattori, highwaylla on pahimmillaan 6 kaistaa ja vain yksi niistä on se oikea. Ihana roadtrip tulossa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2809
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      376
      2664
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2200
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1876
    5. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      71
      1838
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1783
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1774
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      143
      1708
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1603
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1482
    Aihe