vesikiertoinen lattialämmitys + maalämpö

kaikki huomioon

kuinka "ikuisia on putket,pumput sun muut" eli paljonko huollot tulee maksamaan?

noihan vie sähkö kuitenkin eli

eikö alle 130m2 talon lämmitys kuittenkin tulis halvimmaksi sähköllä ja varaavalla takalla (ilmalämpöpumpulla) 30-50v aikana?

5

2570

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tää on tätä

      Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Takka ei maksa ikinä itseään takaisin, takalla ja ilpillä lämmitettäessä lattiat eivät ole lämpimät, maalämmössä on korkeat investointikulut jne jne jne.....
      Itse laitoin vesikiertoisen lattialämmityksen ja pilpin. Kannattavuuksia ja lukuja saa kelata maailman tappiin, eikä siitä tule yhtään viisaammaksi.

      • yhdentekevää

        Kun sähkölämmityksen tai maalämmön kuluja jaetaan esimerkiksi 25 vuoden ajalle, niin erot on tuskin edes tuhansia euroja. Koko käyttöiälle jyvetyt erot ovat euroja kuukausitasolla, joten on täysin yhdentekvää minkä valitsee. Ruokakaupassa tehduillä valinnoilla saa aikaan helpommin kymmenkertaiset säästöt.


    • 142doo

      Vesikiertoinen lattialämmitys on vain lämmönjakomenetelmä ja tällä hetkellä paras valinta.
      Se millä sitä vettä lämmität on sitten toinen juttu, mutta sitä systeemiä voi vaihtaa vapaasti nyt ja tulevaisuudessa.
      Minulla on nyt käytössä 3 vaihtoehtoa, öljy, sähkö ja aurinko ja ensivuonna vielä lisäksi puu.

      • > Vesikiertoinen lattialämmitys on vain lämmönjakomenetelmä ja tällä hetkellä paras valinta.

        ihan totta uudessa hyvineristetyssä talossa. Kunhan vaan nyt joku ei lähtisi VANHAAN taloon rakentamaan lattialämmitystä.

        60-luvulla yritettiin kerrostaloissa, sellaisessa olen itsekin asunut. Pakkasella kurja kun pääosa lattiasta oli liian lämmin ja kylmää säteilevän ikkunan suunnassa ei ollut lämpöä säteilevää lämpöpatteria

        eli pienehkö lämmöntarve on edullista tuoda asuntoon lattialämmityksellä. "Pienehkö" merkitsee samalla hyvää eristystä eli seinien pintalämpötilat eivät ole liian alhaiset.

        SUURI etu lattialämmityksellä tällöin on lämmönjakelun alhainen lämpötila. Tästä johtuen se tosiaan soveltuu MYÖS lämpöpumppu- ja aurinkolämmitykseen.


    • oikeilla jäljillä

      Vesikiertoinen putkisto mitoitetaan nykyisin muistaaksenin 100v käyttöikään. Kiertovesipumput on jotain 25 vuoden käyttöiällä. Mitä väliä sillä on jos pumppu vie sähköä jos sitä vertaa sähköllä toimivaan lämmitykseen joka myös toimii sähkällä?

      Varaavan takkan hankintaa et oikein voi taloudellisilla laskelmilla perustella, jos laskee mitään hintaa siitä aiheutuvalle työlle.

      Tuollaisessa pikkutalossa on tällä hetkellä aika hankala osoittaa halvempaa tapaa kuin sähkölämmitys ja lämpöpumppu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      370
      8394
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2344
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      34
      1712
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1569
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      81
      1324
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      120
      1312
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      353
      1154
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      16
      1025
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      1002
    10. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      112
      941
    Aihe