Akne jo kahdeksannetta vuotta..

keltainenkorpi

Hei, olen 18-vuotias tyttö ja minulla on ollut akne 11-vuotiaasta lähtien, pahentuen joka vuosi. Kaikkia keinoja on kokeiltu kaiken maailman rasvoista antibiootteihin.
Vuosi sitten kokeilimme kolmea eri e-pilleriä mutta mikään niistä ei tuntunut sopivan elimistölleni (aiheutti niin suurta pahoinvointia että oksentelin päivittäin). Puoli vuotta sitten ajattelimme kokeilla isotretoinia, pahinta akne-kuuria mutta sekin jouduttiin lopettamaan kahden kuukauden jälkeen, sillä se aiheutti niin suuria sivuoireita, (mm. iso selkäkipu, iho-oireita ja veren sylkemistä) että lääkäri ei enää uskaltanut jatkaa kuuria...
Akne vaikeuttaa joka päiväistä elämääni ja laskee itsetuntoani. Vaikka se kuulostaa pinnalliselta ja tyhmältä, se laskee mieltäni joka päivä eikä mitkään keinot tunnu auttavan. En jaksaisi enää taistella tätä typerää sairautta vastaan!!

5

629

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • akne24

Moi, olen 24 v. ja minulla on ollut akne 19-vuotiaasta asti. Vituttaa välillä kun olen saanut aknen nyt "vanhana". Minulla ei siis ollut aknea ylä-aste ikäisenä kuten kavereillani oli. On aika "huvittavaa" kun kaverini ovat nyt sileä ihoisia ja minun ihoni on kun 15 vuotiaan yläastelaisen. Kun esim. menen alkoon tai baariin ilman meikkiä niin henkkareita pyydetään aina. Kaverini/sukulaiseni sanovat minulla aika usein että näytän teiniltä ilman meikkiä. Se sattuu. Olisi ollut helpompaa sairastaa akne sillon teininä.

• Neuvoja teille

Moikka. Itse kärsin pahasta akneihosta yläasteiästä lukioikään asti. Nykyään ihoni on parempi ja hyväkuntoinen. Ja on ihan totta, että hoito ei ole aina helppoa ja haluan kertoa neuvoja, jotka auttoivat itseäni paljon ja toivottavasti auttaa teitäkin. :)

Kokeilin paljon erilaisia akneiholle tarkoitettuja puhditustuotteita. Mikään ei tuntunut toimivan vaan päinvastoin. Herkkä iho vaan kärsii kuivattavasti tuotteita. Huomasin, että mahdollisimman mieto ja hajusteeton aine, jossa on vähän ainesosia auttaa. Mutta mainittakoon vielä, että ei puhditusaineen tule olla vaan "vettä" vaan myös kirjaimellisesti puhdistava. Itselläni toimi erinomaisesti Abobase puhditusaineena (sininen purkki). Aine puhdisti ja eikä todellakaan kuivattanut. (Ja luovuin täysin kasvovesistä , koska ne vain ärsytti ihoa ja abobase riitti puhdistamaan ihon).

Toinen asia minkä huomasin auttavan oli kosteusvoide valinta. Lakkasin käyttämästä kosteusvoidetta öisin. Ja iho parani huomattavasti. Luulen, että syynä on se, että iho saa henkittää yöllä ja luoda omaa kosteustasapainoa ilman mitään "turhia aineita".. Hirvitti jättää kosteusvoiteen käyttö, kun tuntui siltä, että mikä nyt ihoani suojaa kun ei ole voiteita päällä. Kannatti jättää aine pois!!! :) Päivisin käytän apteekin perusvoidetta (Humektan tai abobase). Käytän kuitenkin voidetta maltillisesti. En laita turhan paljon, ainoastaan kuiviin kohtiin..

Ja kolmanneksi lääkkeet vaikuttivat ihooni. Käytin pitkään isotretion kuuria. Suosittelin siis ehdottomasti ihotautilääkärin puoleen kääntymistä... :) Kuitenkin huomasin, että lääke kunnolla tehosi kun noudatin edellä mainittuja asioita eli puhdistin ihon perusvoiteella ja en käyttänyt yöllä kosteusvoidetta ja laitoin päivisin kosteusvoidetta vain kohtiin, jotka tiedän kuivuvan. Ja kosteusvoide oli mietoa ja hajusteetonta apteekin peruvoidetta.. Olen myös välillä käyttänyt brevoxyl-geeliä, jos akne on alkanut tulla takaisin. Mutta kuitenkin hyvin varovasti niin, että olen pitänyt taukoa, jos iho on alkanut kuivaa. Ja muutenkin käyttänyt maltillisesti, ainoastaan tarpeen vaatien..

Mutta TSEMPPIÄ ja JAKSAMISTA ihonhoitoon. Toivon, etttä ihonne tulee kuntoon. Ja muistakaa välittää itsestänne oli ihonne minkälainen tahansa...

• bluephoenix
        Neuvoja teille kirjoitti:

Moikka. Itse kärsin pahasta akneihosta yläasteiästä lukioikään asti. Nykyään ihoni on parempi ja hyväkuntoinen. Ja on ihan totta, että hoito ei ole aina helppoa ja haluan kertoa neuvoja, jotka auttoivat itseäni paljon ja toivottavasti auttaa teitäkin. :)

Kokeilin paljon erilaisia akneiholle tarkoitettuja puhditustuotteita. Mikään ei tuntunut toimivan vaan päinvastoin. Herkkä iho vaan kärsii kuivattavasti tuotteita. Huomasin, että mahdollisimman mieto ja hajusteeton aine, jossa on vähän ainesosia auttaa. Mutta mainittakoon vielä, että ei puhditusaineen tule olla vaan "vettä" vaan myös kirjaimellisesti puhdistava. Itselläni toimi erinomaisesti Abobase puhditusaineena (sininen purkki). Aine puhdisti ja eikä todellakaan kuivattanut. (Ja luovuin täysin kasvovesistä , koska ne vain ärsytti ihoa ja abobase riitti puhdistamaan ihon).

Toinen asia minkä huomasin auttavan oli kosteusvoide valinta. Lakkasin käyttämästä kosteusvoidetta öisin. Ja iho parani huomattavasti. Luulen, että syynä on se, että iho saa henkittää yöllä ja luoda omaa kosteustasapainoa ilman mitään "turhia aineita".. Hirvitti jättää kosteusvoiteen käyttö, kun tuntui siltä, että mikä nyt ihoani suojaa kun ei ole voiteita päällä. Kannatti jättää aine pois!!! :) Päivisin käytän apteekin perusvoidetta (Humektan tai abobase). Käytän kuitenkin voidetta maltillisesti. En laita turhan paljon, ainoastaan kuiviin kohtiin..

Ja kolmanneksi lääkkeet vaikuttivat ihooni. Käytin pitkään isotretion kuuria. Suosittelin siis ehdottomasti ihotautilääkärin puoleen kääntymistä... :) Kuitenkin huomasin, että lääke kunnolla tehosi kun noudatin edellä mainittuja asioita eli puhdistin ihon perusvoiteella ja en käyttänyt yöllä kosteusvoidetta ja laitoin päivisin kosteusvoidetta vain kohtiin, jotka tiedän kuivuvan. Ja kosteusvoide oli mietoa ja hajusteetonta apteekin peruvoidetta.. Olen myös välillä käyttänyt brevoxyl-geeliä, jos akne on alkanut tulla takaisin. Mutta kuitenkin hyvin varovasti niin, että olen pitänyt taukoa, jos iho on alkanut kuivaa. Ja muutenkin käyttänyt maltillisesti, ainoastaan tarpeen vaatien..

Mutta TSEMPPIÄ ja JAKSAMISTA ihonhoitoon. Toivon, etttä ihonne tulee kuntoon. Ja muistakaa välittää itsestänne oli ihonne minkälainen tahansa...

Juu kyllähän tämä voimia vie taistella päivittäin aknea vastaan ja aamuisin huomata ihania finnejä taas yksi tai kaksi lisää!
        Itsellä ollut akne nyt 10 vuotta ja jatkuu aina vaan..
        Jaksamista vaan kaikille jotka taistelevat tämän asian kanssa :)

• mirva456

keltainenkorpi, olet ihan oikeassa siinä että akne vaikuttaa itsetuntoon eikä se todellakaan ole pinnallista! Sellaista tuntuvat lähinnä väittävän ne, jotka eivät itse koskaan aknea ole sairastaneet.

Tässä on tullut jo hyviä vinkkejä aknea vastaan taistelemiseen, mutta ne olivat sulle varmaan jo tuttuja noin monen vuoden jälkeen. Henk kohtaisesti musta e-pillerit on paras keino, mutta tietenkään niitä ei voi syödä jos on noin pahat sivuoireet. Aattelin kertoa mikä mulla itsellä on toiminut, jos siitä olis vaikka apua.

Mullakin puhkesi akne heti murrosiän alettua joskus 12-vuotiaana ja jatkui seuraavat kuusi vuotta. Tässä ajassa ehdin jo läpikäydä erilaiset rasvat, antibiootit, e-pillerit ja roaccutania/isotretionia suositeltiin pariinkin otteeseen. Jäin sitä kuitenkin epäröimään, koska onhan se roa hirveä myrkky. Toisaalta itsetuntoa laski ja ahdisti, kun kasvojen iho oli aina aivan kamalan näköinen.

Törmäsin sitten jossain nettisivuilla juttuun siitä, miten ruokavalio vaikuttaa hormoneihin ja sitä kautta luonnollisesti hormonaaliseen akneen. Perusajatus on siinä, että hoidetaan niiden oireiden aiheuttajaa eli hormonitasapainoa eikä niitä itse oireita eli finnejä. Antibioottihoitohan perustuu nimenomaan tulehdusten torjuntaan eli tuhoaa finnit siksi ajaksi kun kuuri kestää.

Elintapojen muuttaminen on vaikeaa, mutta kannattaa silti ainakin tutustua vähähiilihydraattiseen ruokavalioon. Siitä löytyy netistä paljon tietoa varsinkin sanalla 'karppaus'. Itse suosittelen vähentämään sokerin ja ehdottomasti viljojen käyttöä. Myös maitotuotteita saisi nauttia vain kohtuudella. Karppauksesta saa taas vinkkejä siihen, miten ne voi korvata.
      Mutta siis suosittelen lämpimästi erityisesti ruisleivän rankkaa vähentämistä, jos sitä sattuu syömään.

Itse olen päässyt aknesta eroon, vaikka joskus varsinkin ruokavaliosta lipsuessa tai menkkojen aikaan saattaa joku näppy ilmestyä. Mulla siis tulee yleensä niitä isoja punaisia jos jotakin tulee. Niihin mulla on tea tree spot stick, joka toimii kun sitä laittaa ennen kuin finni alkaa kunnolla nousta jolloin se on tehokas.

Tässä lähinnä näitä omia vinkkejä. Ehkä toisille on toiminut jokin toinen juttu, mutta tässä nyt on yksi vaihtoehto.

• a

Terve.

Akne alkoi 17- vuotiaana, nyt 30 mittarissa ja vieläkin tulee paskaa ulos naamasta ja selästä. Notta et sä ihan yksin vittuunnu aknepaskaan.

5 roaccutan kuuria, verta tuli huulista, nenästä ja perseestä ennenkuin lopetettiin ja sairaalaan tiputukseen viikoksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe