Linjaus vs Rihtaus

**Rihtari*

Kertokaapas mikä ero on Linjauksella ja Rihtauksella?

Kun kerran ns. "päästiin asiaan"

7

1416

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvaus, vetolaite rihdataan ja akselivetoinen linjataan. Sama aisia kait kuitenkin.

      • tai ei?

        Oilisiko niin, että koneet ja akselit linjataan ja levyt rihdataan?


      • Ei rihtaaja
        tai ei? kirjoitti:

        Oilisiko niin, että koneet ja akselit linjataan ja levyt rihdataan?

        sano että linjataan oikein toisiinsa nähden?


    • stormwindsim

      "Rihtaus" tulee ruotsinkielen sanasta "rikta" joka tarkoittaa suunnata. "Att rikta motorn" käy mainiosti kun moottoria suunnataan niin ettei potkuriakseliin (ilman niveliä) synny radiaalivoimia (= tärinää ja kaikenlaisia ikävyyksiä).

      Toki voisi tässä tilanteessa sanoa että ollaan linjattu, koska moottorin (tai vaihdelaatikon) akseli on (suorassa) linjassa potkuriakselin kanssa. Ruotsinkielen sana on "linje" joka siis on linja suomeksi. Mutta "att linja" ei kuulosta kovinkaan hyvältä. Mielestäni "linjaus" tuo vahvasti mieleen jotain muutakin, eli "linjedragning" joka tehdään aina kun veneen tai laivan runkoa suunnitellaan (ennen vanhaa mitataan mallista ja piirretään). Tällöin linja seuraa rungon ulkopintaa edestä taakse korkeudessa x kölistä. (Toki on myös mahdollista että suvun tekemiset vaikuttavat sanan merkitykseen omassa mielessäni).

      Näitä käytännön sanoja/muunnelmia on paljon, esim. sitloora -- sitta på en låda tai på ett lår, tai tyyrpuri -- styrbord). Rihtaus on mielestäni yksiselitteinen, mutta tuskin virallista suomenkieltä. Esimerkiksi oikeaoppisesta on sen sijaan "äyskäri" joka on muunnelma sanasta "öskar", jossa "att ösa" tarkoittaa kaataa (vettä) ja "kar" on amme (vrt "badkar" = kylpyamme). Eli amme jolla kaadetaan vettä käsin - luultavasti rankkaa hommaa jos vuotaa paljon :-).

      • stormwindsim

        Hm... vähemmän tärkeätä :-). Mutta edellisestä jäin miettimään onko se "en lår" tai ett lår". Ja niinhän se on, että "en lår" on jotain jonka päälle lastataan jotain, kun taas "ett lår" on lonkka. Mieltäisin tuon (sit)looran hyllyksi jonka kantaa molemmissa sivuissa seinään kiinnitetyt kettingin pätkät. Jos ei siis låda eli laatikko. En kuitenkaan ole purjehtija, joten tuo saattoi mennä aivan väärin.

        Ja... argh, jatkuu: Kettinkihän tulee sanasta "kätting" (joka englanning sanasta chain). Paljon vihamielisyyttä löytyy tänä päivänä ruotsinkieltä vastaan, mutta varmaan olisi myös hyvä olla vähän syvempi ymmärrys sanoista ja käsitteistä. Veneilyväestöltä en ole ikinä saanut negatiivista palautetta kielestä, ja siitä plussaa myös palstan ukoille.


      • 10
        stormwindsim kirjoitti:

        Hm... vähemmän tärkeätä :-). Mutta edellisestä jäin miettimään onko se "en lår" tai ett lår". Ja niinhän se on, että "en lår" on jotain jonka päälle lastataan jotain, kun taas "ett lår" on lonkka. Mieltäisin tuon (sit)looran hyllyksi jonka kantaa molemmissa sivuissa seinään kiinnitetyt kettingin pätkät. Jos ei siis låda eli laatikko. En kuitenkaan ole purjehtija, joten tuo saattoi mennä aivan väärin.

        Ja... argh, jatkuu: Kettinkihän tulee sanasta "kätting" (joka englanning sanasta chain). Paljon vihamielisyyttä löytyy tänä päivänä ruotsinkieltä vastaan, mutta varmaan olisi myös hyvä olla vähän syvempi ymmärrys sanoista ja käsitteistä. Veneilyväestöltä en ole ikinä saanut negatiivista palautetta kielestä, ja siitä plussaa myös palstan ukoille.

        ...tuo "sitloora" on suomalainen murrevääntymä. Eli ruotsin kantasana on nimenomaan "sitlåda", siis istumalaatikko. Mutta osassa suomalaismurteita "d" kääntyy "ärräksi".

        (Kuulostaa vähän hiuksianostattavalta, kun pieni tyttö tarttuu vesilasiinsa ja julistaa kauniisti hymyillen "nyt mää juon tään veren"...)


      • linjaus/rihtaus
        10 kirjoitti:

        ...tuo "sitloora" on suomalainen murrevääntymä. Eli ruotsin kantasana on nimenomaan "sitlåda", siis istumalaatikko. Mutta osassa suomalaismurteita "d" kääntyy "ärräksi".

        (Kuulostaa vähän hiuksianostattavalta, kun pieni tyttö tarttuu vesilasiinsa ja julistaa kauniisti hymyillen "nyt mää juon tään veren"...)

        Riippu ilmeisesti missä kokoluokissa liikutaan. Laivoissa levyt oikaistaan rihtaamalla.
        Linjauksessa akselilinja asennetaan halutun laiseksi, ei siis aina suoraan linjaan, vaan joskus "tietokone linjauksessa" asentoon joka on laskettu optimaaliseksi kun akselit ovat käytössä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      932
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      877
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      293
      770
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      646
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      131
      568
    Aihe