Englantia opiskelemaan? Vinkkejä!

ehkä opiskelemaan?

Millainen osaamisen taso englantia yliopistoon opiskelemaan päässeillä yleensä on? Tottakai sen on oltava sillä tasolla että pystyy opiskelemaan englannin kielellä, mutta haluaisin silti vähän lisää infoa. Itselläni on sillä tasolla että kielellä opiskelu onnistuisi varmasti hyvin ja englanti on aina ollut vahva alani, mutta koen silti epävarmuutta riittäisikö osaamiseni jos hakisin yliopistoon opiskelemaan. Ei s enyt minulle kuitenkaan mikään toinen äidinkieli ole, oppimista on varmasti paljon. Olen aina ollut kiinnostunut kielestä ja haluaisin tulla siinä aina parwmmaksi ja paremmaksi. Olen lukenut jonkun verran englanninkielistä kirjallisuutta ja myös esimerkiksi Internetissä olen paljon oppinut kieltä. Kirjoitin lukiossa E:n.
Näistä nyt ei välttämättä tule mikään kovin kattava kuva tasostani, mutta oleellista on nyt se että haluaisin jotain tietoa siitä millainen taso vaaditaan. Onko niin että jokainen opiskelemaan päässyt puhuu, lukee ja kirjoittaa englantia täysin kuin vettä vaan? Ja kiinnostaisi myös tietää millaiset puhetaidot opiskelijoilla yleensä on?

Olen nyt mietinnän jälkeen alkanut harkita että josko lähtisin kokeilemaan ja hakisin Englantia opiskelemaan. En vaan tosiaan tiedä valitsisinko filologiaa vai jotain kääntämiseen liittyvää. Toisaalta en tiedä olisiko filologia minulle liian kaukanakäytännöstä, mutta en sitten toisaalta taa soikein näkisi itseäni kääntäkänäkään. Opettajana voisin itseni ehkä nähdä, mutta en haluaisi sen olevan ainoa mahdollisuuteni.
Lisäksi olen miettinyt, että mtkä olisivat järkeviä sivuaineita englannin opiskelijalle. Toista kieltä kun ei oikein ole, englanti on ainut joka kiinnostaa. Onko opettajilla usein toinen kieli ollut sivuaineena? Noista sivuainemahdollisuuksista haluaisin tosiaan kuulla eri vaihtoehtoja ja niiden tarjoamia mahdollisuuksia.

En ole tämän tarkemmin vielä miettinyt kaupunkeja tai mitään, haluaisin vaan näihin asioihin tarkennusta.

3

722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • englessska

      Englannin kielen taso, mitä siihen sanoisi.. Tärkein seikka varmaankin on, että kieli on sujuvaa, että pystyt kirjoittamaan ja lukemaan sitä melkein kuin suomea ilman että jokaista kielioppihienoutta on erikseen mietittävä. Tämä on aika tärkeää pääsykokeissa, joissa aika on erittäin tiukilla ja kielen tulisi soljua aika lailla automaattisesti. Jos olet vapaa-ajallakin jotain englanniksi lukenut/puhunut ja pärjännyt siinä lukiossa (E iz good :) niin ihan hyvin voit hakea! Itse englantia lukevana voin vakuuttaa, että vaikka englanti kuinka sujuisi, se tulee varmasti tuntumaan opintojen alussa vaikealta kaikille ja ihan jokaiselle, olitpa sitten kirjoittanut ällän tai ceen.
      Puhetaitoja tarvitaan opinnoissa aika paljon ja ne yleisesti ovat opiskelijoilla varsin hyyyyvät in my opinion mutta edelleen, ei täällä kukaan ole täydellinen tai kiinnitä huomiota jokaiseen lipsahdukseen ja virheeseen. Itse odotin, että kaikki kanssaopiskelijat olisivat loistavia puhujia ja itse olisin aivan surkea, mutta onneksi näin ei ollut. Aina on muutama ulkomailla asunut tyyppi, jolla on sujuvampi suullinen kielitaito, mutta yli puolet on yleensä lukiosta ponnistavia, jotka ei välttämättä oo englantia paljon ennemmin puhelleet. No pressure.

      Sivuaineesta voin antaa vinkin. Jos haluat opettajaksi, hyvä, koska työllistyminen tuskin tulee silloin olemaan ongelma! MUTTA opettajalla tulisi melkein aina olla toinen vieras opetettava kieli, näin meille ainakin on saarnattu. Joten harkitse sitä :F
      Jos luet pelkästään englantia etkä halua opettajaksi, tulisi sivuaineet miettiä aika tarkkaan, jotta töitä tulisi. Pelkästään englantia opiskelemalla ei työllisty.

    • Yksinkertaista

      Jos suoritat valintakokeen hyväksytysti ja sinut valitaan, niin englannin kielen taitosi on riittävä yliopisto-opintojen aloittamiseksi.

      Jos suoritat valintakokeen hyväksytysti, mutta sinua ei valita, niin joko 1) englannin kielen taitosi on riittävä yliopisto-opintojen aloittamiseksi, mutta valituilla oli vielä paremmat taidot, tai 2) englannin kielen taitosi ei ole riittävä yliopisto-opintojen aloittamiseksi.

      Jos et edes suorita valintakoetta hyväksyttävästi, niin englannin kielen taitosi ei ole riittävä yliopisto-opintojen aloittamiseksi.

    • singsingsong

      Toisin kuin tuossa joku sanoi, niin englannin koehan ei testaa VAIN englannin kielen osaamista. Varsinkin HY:ssa ensi vuoden kokeissa noihin kielten pääsykokeisiin (niin filossa kuin kääntämisessä) on lisätty suomen kielen osioita, joista on saatava aika kovat pisteet, että voi tulla valituksi (esim. kääntämisessä alin hyv. pistemäärä suomen kielen esseestä on 15/20! Normaalisti hyväksytty pistemäärä on n. 30% kokonaispisteistä). Lisäksi hakijoita on todella hurjasti juuri tähän kieleen: Helsinkiin haki viime vuonna eng. filoa yli 800, joista n.60 valittiin ja kääntämistä yli 500, alle 20 valittiin. Sanomattakin selvää on, että jos haluat sisään yhteispisteillä, niin kirjoitusten on pitänyt mennä todella hyvin ja jos pelkillä pk-pisteillä, niin kokeisiin on kyllä panostettava täysillä (et tietenkään voi valita kummassa ryhmässä sinut mahd. valitaan, mutta ei kannata luottaa alkupisteisiin, jos kirjoitukset eivät menneet ihan nappiin).

      Suomessa kun ollaan ja jos kääntäjäksi halajat, niin kyllä toisen vieraan kielen osaaminen on melkeinpä elinehto. Ei töitä vain yksinkertaisesti riitä, tai ainakin kahdella kielellä kääntävälle töitä löytyy helpommin.

      Ja kuten englesskakin mainitsi, niin opettajanakin sinulla olisi hyvä olla toisesta kielestä niin hyvä osaaminen, että voisit sitäkin opettaa tarvittaessa (tai ainakin kun muistelen omaa lukiotani, niin "yhden aineen opettajia" ei ollut, vaan kaikilla oli komboja esim. eng ranska, ussa filo psyka, bilsa mantsa, ruotsi saksa, yhis hissa...). Vaikka virkaan haettaisiin nimenomaan englannin opettajaa, niin kumman paperit näyttävät paremmalta: se, jolla on pätevyys opettaa vain englantia vai se, jolla on pätevyys sekä englannissa että ruotsissa.

      Mutta oli päätöksesi mikä tahansa, niin kannattaa kokeilla :) Päätös hakupaikasta kannattaa tehdä hyvissä ajoin. Oletan, että olet jo valmistunut lukiosta, joten sinun ei tarvitse murehtia yo-kokeista, vaan voit perehtyä pääsykoekirjoihisi. Muista myös tutustua juuri hakemasi kohteen vanhoihin pääsykokeisiin/etsi millaisia pääsykokeita on luvassa. Tiedät siten, miten lukea: monivalintakysymykset ovat usein hyvin spesifejä, joissa kannattaa opetella hyvin nimiä, teorioita, vuosilukuja yms. "nippelitietoa", kun taas esseessä riittää suuret kokonaisuudet. En suosittele myöskään hakemaan kovin moneen hakukohteeseen (varsinkaan samaa ainetta useaan kaupunkiin, jos ja kun niissä on eri pk-kirjat, sillä tiedot sekoittuvat helposti ja kirjoissa saattaa olla erilaiset näkökulmat aiheeseen). Jos paikkakunnalla ei ole väliä, niin on tietenkin huomattavasti helpompaa päästä vaikka Joensuuhun kuin Helsinkiin, Tampereelle tai Turkuun.

      Tuli jaariteltua ja varmaan mukana on päätöntäkin höpinää, mutta tilanne on vain itsellenikin niin tuttu :D Tsemppiä valitsemallasi tiellä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4953
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4495
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2891
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1709
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1696
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1551
    Aihe