kani-kollegio

iisakki.nikkola

pohdiskelen hiukan näitä judo-juttuja ja toivoisin että tämä pekan moraalin puolustaja jättäisi lausumatta tutut sanomisensa; nämä on näitä vanhoja pieruja, ei niistä tarvi välittää.
vaikka jossain vaiheessa arvostelin sepon ja staffanin toimintaa niin kyllä nyt täytyy todeta että olen mennyt ojasta allikkoon.
katsoessani kani-kollegion hallituksen kokoonpanoa ihmettelin suuresti miten Hiro(suuresti arvostamani henkilö) voi olla siellä mukana ja myöntämässä arvottomia daneja(tuominen ja laitinen). Batsukun arvo on hiukan eriasia kuin kata "pelleily" (itse arvostan kataa mutta koskaan se ei voi mennä shiai kokemuksen edelle).
Jotenkin on mukavaa että noissa edelläolevissa mielipiteissä otetaan kantaa nykyiseen käytäntöön mutta surullista on se että kani-kollegion arvostus laskee entisestään; itse toivoisin kani-kollegioon jotain Kivisen tyyppistä tyyppiä(jokella on omat heikkoutensa mutta vyöarvot olivat joken myötäminä VYÖRAVOJA).
tiestysti voi olla että em. kuullostaa purnaukselta mutta joskus mukana olleena kani-päätöksissä en voi kuin ihmetellä nykyistä linjaa.
mielipiteelläni haluan herättää keskustelua, mainitsen ihmisten nimiä ja jos heillä on on sanktioita kohtaani niin he voivat informoida siitä : [email protected]
olen todellakin huolestunut judon nykytilasta suomessa.

38

3358

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PKU

ON SE HIENO ETTÄ SINÄKIN JAKSAT KANTAA KAUNAUSTA KATEUTTA, JOS JOTKUT SAAVUTTAVAT JOTAKIN, TUSKINPA DAN KOLLEGION PUHEENJOHTAJA ON PÄÄTTÄMÄSSÄ KOKOUKSESSA OMAA DAN KOROTUSTA. PITÄISI SINUNKIN TIETÄÄ YHDISTYS SÄÄNNÖISTÄ JOTAKIN....VAI VEIKÖ KATEUS AJATUKSEN KULUN.....

• ihan oikeassa!

Ja sillä siisti. Kyseiset kata-pellet ovat saaneet aivan liian suuren vallan korotuksissa.

• iisakki.nikkola

kiitos palautteestasi. itse mietin että onko sanankäyttöni kateutta joten profiloin yleisellä tiedossa saatavalla materiaalilla henkilöiden (mikko ja samu) taustat; en löytänyt sieltä mitään mikä oikeuttaisi heidät kani-korotuksiihn.
        ps. olen itse 3-d(nykyään sehän on muotia että kaikki on 3-d versiona). tunnen itse että olen ansainnut vyöni mutta kohdatessani oikeita judo taistelijoita(myllyllä, riisi, paasimaa yms.) koen itseni "pikkupojaksi" eli se on tervettä kateutta.

• kollegio
        iisakki.nikkola kirjoitti:

kiitos palautteestasi. itse mietin että onko sanankäyttöni kateutta joten profiloin yleisellä tiedossa saatavalla materiaalilla henkilöiden (mikko ja samu) taustat; en löytänyt sieltä mitään mikä oikeuttaisi heidät kani-korotuksiihn.
        ps. olen itse 3-d(nykyään sehän on muotia että kaikki on 3-d versiona). tunnen itse että olen ansainnut vyöni mutta kohdatessani oikeita judo taistelijoita(myllyllä, riisi, paasimaa yms.) koen itseni "pikkupojaksi" eli se on tervettä kateutta.

Myönsi sulle 3 danin vuosi sitten, olitkohan sittenkään ansainnut kun sua ei juuri matolla näy?

• tilasta Suomessa
        kollegio kirjoitti:

Myönsi sulle 3 danin vuosi sitten, olitkohan sittenkään ansainnut kun sua ei juuri matolla näy?

Hei,
        En yleensä kommentoi täällä, mutta nyt heitän pari ajatusta Iisakin kirjoituksiin:

"itse toivoisin kani-kollegioon jotain Kivisen tyyppistä tyyppiä(jokella on omat heikkoutensa mutta vyöarvot olivat joken myötäminä VYÖRAVOJA)"

Tähän kommenttina olisi nyt vaan pakko huomata Iisakin ja muidenkin että maailma elää ja varsinkn muuttuu lujaa ympärillä. Siksi Kivisten ja muiden vanhojen asioiden haikailu on varmasti ihan kivaa, mutta asioita se ei vie eteenpäin. Päinvastoin jos oletetaan, että palattaisiin "vanhaan hyvään aikaan", niin judo loppuisi Suomesta pikkuhiljaa kokonaan. Sitä tuskin haluaa Iisakki, Kivinen tai kukaan muukaan ja kun oletan ettei halua, niin nykyinen kehitys on vaan hyväksyttävä.

"olen todellakin huolestunut judon nykytilasta suomessa"

Juuri näin; me olemme kaikki huolestuneita judon tilasta Suomessa ja hei; niin ovat kaikki muutkin tahot (urheilu, kulttuuri, tiede, taide jne.) huolestuneita "oman lajinsa nykytilasta Suomessa"; väestö vanhenee, lasten syntyvyys on pienentynyt, harrastustarjonta on räjähdymäisesti kasvanut "vanhoista hyvistä ajoista", kilpaurheilu kiinnostaa entistä vähemmän nuoria jne. jne. Ja meidän (ja judon) on tämäkin nyt vain pakko hyväksyä ja tehdä se mitä tehtävissä on = ei haikailla menneitä, vaan hyväskytään tosiasiat ja tehdään jokainen omilla tahoillamme se mitä voidaan tehdä, jotta judo ei loppuisi Suomesta kokonaan. Ja siihen tarvitaan monipuolista näkemystä ja (kipeääkin) hyväksyntää kata-, shiai-, kunto-, lasten- jne judoilussa!

• PKU
        tilasta Suomessa kirjoitti:

Hei,
        En yleensä kommentoi täällä, mutta nyt heitän pari ajatusta Iisakin kirjoituksiin:

"itse toivoisin kani-kollegioon jotain Kivisen tyyppistä tyyppiä(jokella on omat heikkoutensa mutta vyöarvot olivat joken myötäminä VYÖRAVOJA)"

Tähän kommenttina olisi nyt vaan pakko huomata Iisakin ja muidenkin että maailma elää ja varsinkn muuttuu lujaa ympärillä. Siksi Kivisten ja muiden vanhojen asioiden haikailu on varmasti ihan kivaa, mutta asioita se ei vie eteenpäin. Päinvastoin jos oletetaan, että palattaisiin "vanhaan hyvään aikaan", niin judo loppuisi Suomesta pikkuhiljaa kokonaan. Sitä tuskin haluaa Iisakki, Kivinen tai kukaan muukaan ja kun oletan ettei halua, niin nykyinen kehitys on vaan hyväksyttävä.

"olen todellakin huolestunut judon nykytilasta suomessa"

Juuri näin; me olemme kaikki huolestuneita judon tilasta Suomessa ja hei; niin ovat kaikki muutkin tahot (urheilu, kulttuuri, tiede, taide jne.) huolestuneita "oman lajinsa nykytilasta Suomessa"; väestö vanhenee, lasten syntyvyys on pienentynyt, harrastustarjonta on räjähdymäisesti kasvanut "vanhoista hyvistä ajoista", kilpaurheilu kiinnostaa entistä vähemmän nuoria jne. jne. Ja meidän (ja judon) on tämäkin nyt vain pakko hyväksyä ja tehdä se mitä tehtävissä on = ei haikailla menneitä, vaan hyväskytään tosiasiat ja tehdään jokainen omilla tahoillamme se mitä voidaan tehdä, jotta judo ei loppuisi Suomesta kokonaan. Ja siihen tarvitaan monipuolista näkemystä ja (kipeääkin) hyväksyntää kata-, shiai-, kunto-, lasten- jne judoilussa!

Tuossa oli asiaa... miettikää sitä

• iisakki.nikkola
        kollegio kirjoitti:

Iisakki Nikkola 1d 1982 (laji täytti 100v.)(Jokke Kivinen)(Uudenvuodenyön harjoitukset kisahallissa)
        2d 1985 (Jokke Kivinen)
        3d 1989 (Suomi-Judo taisteli roppakaupalla EM-mitaleita)(Pepe Pimiä)
        Ne eivät olleet helppoja vuosia mutta sitäkin mielenkiintoisempia, ennenkaikkea EM-89; kultaa, kultaa, kultaa(Pupu,Jorke,Jaana) yms. Olen erittäin ylpeä että sain olla silloin toiminnassa mukana sillä lähellekkään vastaavaan Suomi-Judo ei ole koskaan pystynyt ja näillä näkymin(surullista) tuskin pystyykään.

• Esa Vakkilainen

Kun kysyt niin haluan kertoa omalta kantilta ajatuksiani vyöarvoista.
      Minusta vyöarvojen saavuttamista voidaan verrata ylämäkijuoksuun. Jotta pääsisi eteenpäin on ponnisteltava. Jos ei tee mitään seisoo paikallaan. Toisilla on vauhti kovempi kuin toisilla. Kuten kestävyyslajeissa yleensä niin toiset menee kaukana edellä ja nuoremmat ohittelee.
      Kun vertaillaan vyöarvoja olisi hyvä vertailla niitä vastaavassa iässä. Jos vertaillaan viisikymppistä ja kakisvitosta, niin viisikymppisellä on ollut yli kaksikymmentä vuotta enemmän aikaa juosta ylöspäin. Jos nuoremmalla on kovempi vauhti niin jossain vaiheessa hän mene ohi, mutta vaatimus että kaikkien on lopetettava juoksu kun ikä alkaa olla kolmekymmentä ei ole oikein.
      Kun vertaillaan vyöarvoja olisi hyvä vertailla Suomalaisia ja Ulkomaisia. Suosittelen katsomaan kisojen palkintopallilla seisovien vyöarvoja. Suosittelen katsomaan palkintopalleilla seisovien valmentajien vyöarvoja. Suosittelen katsomaan valmentajien kotiseurojen sivuja ja niillä esiintyvien opettajien vyöarvoja. Suosittelen myös kasomaan valmentajien ja seuraohjaajien kisasaavutuksia. Sitten käsi sydämelle ja vertaus Suomalainen ja Ulkomainen. On hyvä että vöitä arvostetaan. Minusta ei kannata olla niin vaatimaton että pitäisi toimia periaatteen Suomalainen dani vastaa kymmentä ulkomaalaista dania mukaan.
      Mielestäni parhaiden Suomalaistenkin judokoiden pitäisi olla 3 dan heidän lopettaessaan kilpauransa noin kaksiviitosena. Jotta näin on niin 2 dan pitäisi olla saavutettavissa peruskoulun loppuessa ja 1 dan 15 - 16 vuotiaana. Edelleen tavallisemmat tallaajat saisivat daninsa 18 v täytettyään. Meillä on aikoinaan toimittu toisin. Osin se on johtunut siitä että kun ei ole ollut riittävästi hyviä opettajia, niin eteneminen on ollut hidasta. Ei ollut videoita ja matkustaminen oli kallista. Enää ei ole näin. Suomessakin pitäisi päästä siihen että seurojen opettajat ovat 3 dan ja seuran taustalta löytyy merkittävästi korkeampia vöitä. Mutta Judo on nuorta Suomessa.
      Et arvosta kataa; ei kaikkien tarvitsekaan. Kuitenkin Judon pitäisi tarjota aktiviteettia kaikille ikään, kuntoon ja kropan kestoon katsomatta. Katassa on se hyvä piirre että sitä voi tehdä vaikka paikat eivät muuten enää ole priimakunnossa. Kataa pitäisi tehdä uteliaana, miksi näin, mitä tarkoitetaan tällä, entäs jos uke toimiikin näin. Varsinkin niille joille itsepuolustus on tärkeää juuri katoissa on siihen ainesta. Ei eteneminen Judossa saa pysähtyä siihen kun kroppa sanoo ettei kisaaminen enää kannata.
      Katassa vyöarvot ovat isompi ongelma kuin muualla. Suomikin tarvitsee kataopettajia. Kataoppia saa jos osallistuu ulkomailla kursseille. Tyypillisesti osaan katoja vaaditaan erittäin korkea vyöarvo että näille kursseille pääsee. Siksi batsugan on hieno asia. Sillä voidaan korvata vääristymiä. Kun katsot arvokisan palkintopallia ja vertaat sillä olevien vyöarvoja niin jos siellä seisoo kavereita joiden vyöarvo on paljon alempi kuin toisten niin se on batsuganin paikka.
      Dan kollegio ei voi pakottaa ketään 1 dan kokeeseen. kyllä sinne pitää itse pyrkiä. Samoin tiedän että Suomessa on paljon 2 dan korotuksen ansaitsevia. Jos he istuvat nurkassa ja odottavat että joku huomaa, niin kauan saa odottaa. Suomalainen on vaatimaton eikä halua tuoda itseään esille. Toivon kuitenkin että kaikki danit rohkeasti juttelisivat oman alueensa vyöasioista vastaavien kanssa jotta pikku hiljaa saadaan asioita kansainväliseen malliin.

• Esa. V

Asiallista tekstiä taas kerran. Pitäisi olla rakentava eikä kateellinen.

• että eivät
        Esa. V kirjoitti:

Asiallista tekstiä taas kerran. Pitäisi olla rakentava eikä kateellinen.

välttämättä ole toisiaan poissulkevia.
        Nykyisessä järjestelmässä selvästikin vääristymiä, josta kirjoitukset todistuksena.

Arvostakaa osaamista, kaikilla asteilla. Kata EI SAA olla ohjaava mittauspiste. muuten olemme suomeksi sanottuna kuusessa ...

• iisakki.nikkola

Batsukun arvo on myönnetty katajutuista a ja b.lle siis 5d. tänä vuonna on ilmeisesti kata em ja jos a ja b siellä sijoittuvat palkinnoille batsukun arvon 6d k-k toteaa heille oikeutetuksi. Sitten on kata mm jossa a ja b sijoittuvat palkinnoille ja ei muuta kuin batsukun 7d. Vuonna 2012 on ilmeisesti myös kata em jossa jälleen a ja b sijoittuvat palkinnoille ja taas batsukunia; 8d, seuraavana on vuorossa mm jossa jälleen a ja b sijoittuvat palkinnoille joten batsukun 9d(eli punainenvyö; näillä näkymin olisivat ensimmäisiä suomessa). Vuosi 2013 a ja b jälleen ovat palkinnoilla em.ssä joten batsukun 10d on k-k mielestä ilman muuta selviö. Tässä mukana ovat tietysti pyörineet valmentajat joten kyllä heillekin kuuluu osa kata-kakusta ei muuta kuin heillekin batsukunia, samaten k-k huomaavaisesti myöntää myös itselleen batsukuneja sillä riittäähän se että on mukana toiminnassa. Mitä 10d.n jälkeen ( kaikilla muillakin lähipiirissä on vähintään 8d) ? Joku on kertonut että kaikki alkaa alusta; 11d valkoinen mutta se on tuplaleveä jne. Ehkä siihen vaiheessa myös judo nimi pitäisi suomentaa uudelleen, ehkä lähinnä olisi "siunatun hulluuden tie" (mitenkään aliarvioimatta Rummukaisen veljeksiä).
        Se että Lajissa on alemmuuskompleksin omaavia vöitä ei oikeuta negatiivisesti manipuloimaan PARASTA LAJIA.
        Lajilla on vyökoejärjestelmä periaatteessa ok; sen negatiivinen manipulointi ei edusta Lajin parasta.
        Lajilla on monipuolista ja myös laadukasta toimintaa usealla osa-alueella (esim. kata).
        Nyky-aikana tuntuu olevan vallalla(muuallakin kuin Lajissa) suuntaus että jonkin asian saavuttamiseksi ei tarvitse laittaa itseään täysillä likoon. Lajissa olisi parempi että vyöarvot unohdettaisiin jotta selviäisi ketkä haluavat tehdä käytännön Lajia eivätkä kulje mukana vain vyöarvojen takia( itse haluaisin kuulua sellaiseen kani-kollegioon).

• Asiaa puhut Batsuku

Batsukun arvo on myönnetty katajutuista a ja b.lle siis 5d. tänä vuonna on ilmeisesti kata em ja jos a ja b siellä sijoittuvat palkinnoille batsukun arvon 6d k-k toteaa heille oikeutetuksi. Sitten on kata mm jossa a ja b sijoittuvat palkinnoille ja ei muuta kuin batsukun 7d. Vuonna 2012 on ilmeisesti myös kata em jossa jälleen a ja b sijoittuvat palkinnoille ja taas batsukunia; 8d, seuraavana on vuorossa mm jossa jälleen a ja b sijoittuvat palkinnoille joten batsukun 9d(eli punainenvyö; näillä näkymin olisivat ensimmäisiä suomessa). Vuosi 2013 a ja b jälleen ovat palkinnoilla em.ssä joten batsukun 10d on k-k mielestä ilman muuta selviö. Tässä mukana ovat tietysti pyörineet valmentajat joten kyllä heillekin kuuluu osa kata-kakusta ei muuta kuin heillekin batsukunia, samaten k-k huomaavaisesti myöntää myös itselleen batsukuneja sillä riittäähän se että on mukana toiminnassa. Mitä 10d.n jälkeen ( kaikilla muillakin lähipiirissä on vähintään 8d) ? Joku on kertonut että kaikki alkaa alusta; 11d valkoinen mutta se on tuplaleveä jne. Ehkä siihen vaiheessa myös judo nimi pitäisi suomentaa uudelleen, ehkä lähinnä olisi "siunatun hulluuden tie" (mitenkään aliarvioimatta Rummukaisen veljeksiä).
        Se että Lajissa on alemmuuskompleksin omaavia vöitä ei oikeuta negatiivisesti manipuloimaan PARASTA LAJIA.
        Lajilla on vyökoejärjestelmä periaatteessa ok; sen negatiivinen manipulointi ei edusta Lajin parasta.
        Lajilla on monipuolista ja myös laadukasta toimintaa usealla osa-alueella (esim. kata).
        Nyky-aikana tuntuu olevan vallalla(muuallakin kuin Lajissa) suuntaus että jonkin asian saavuttamiseksi ei tarvitse laittaa itseään täysillä likoon. Lajissa olisi parempi että vyöarvot unohdettaisiin jotta selviäisi ketkä haluavat tehdä käytännön Lajia eivätkä kulje mukana vain vyöarvojen takia( itse haluaisin kuulua sellaiseen kani-kollegioon).

Tosiasia on , että kun korkeita daneja ruvetaan myöntämään, niin ekana Kani- kollegion pitäisi tsekata oikeasti " ei vähään aikaan korotetut " AKTIIVIT kv- kilpailijat, kv- tuomarit ja huippuvalmentajat ! Varsinkin kyseiset tuomarit ja valmentajat tuovat koko ajan tietoa ja kehityksen siemeniä tänne periferiaan eri käytännöistä ja seminaareista maailmalta. Heidän tietonsa ja terveisiensä pohjalta koko tatamiväki sitten koulutetaan täällä kotona. Joten Kani-pomot hei, lopettakaa heti alkuunsa se älytön kata- kavereiden suosiminen ! Terkkuja Aktiivi - kilpailijalta teille !

• Savolainen valittaja

Nyt en ymmärrä Iisakin vuodatusta. Olet aina valittamassa muiden tekemisiä esim. edellistä Dan kollegiota ja nyt nykyistä. Mene itse ehdokkaaksi ko instituuttiin ja kun olet niin pätevä, sinut varmaan valitaan ko Dan kollegioon. Laita sitten asiat kuntoon ja toivottavasti itkeminen loppuu... TOIVOTTAVASTI.

• on toimva
        Savolainen valittaja kirjoitti:

Nyt en ymmärrä Iisakin vuodatusta. Olet aina valittamassa muiden tekemisiä esim. edellistä Dan kollegiota ja nyt nykyistä. Mene itse ehdokkaaksi ko instituuttiin ja kun olet niin pätevä, sinut varmaan valitaan ko Dan kollegioon. Laita sitten asiat kuntoon ja toivottavasti itkeminen loppuu... TOIVOTTAVASTI.

ja asiantunteva porukka kaikilta judon osa-aluelta. Tietysti sinne olisi hyvä saada myös katteellisten narisjoiden judoedustus, mutta se vain vie taaksepäin. Katan arvostusta on nyt nostettu ja se tulee näköjään olemaan IFJ:n: vyökorotusten päälinjoja noudattava. Jos ei kaikkia judon osa-alueita huomoitaisi, loppuisi kaikilta into judo kilpailujen jälkeen. Sellainen maana olisi Suomi judossa ainoa maailmassa.

• B-sarjalainen

eihän pojat olleet edes A-sarjassa ko. kata kilpailuissa ! Kyllä ne ollut B-sarjassa ja sen tuloksella nousseet täksi vuodeksi A-sarjaan... vai olenko väärässä ? ELI... A-sarjassa pojat olisivat tuloksellaan olleet 7. !!!

linkki tuloksiin..... http://www.eju.net/results/?mode=showResult&id=425

• gsteyhd
        B-sarjalainen kirjoitti:

eihän pojat olleet edes A-sarjassa ko. kata kilpailuissa ! Kyllä ne ollut B-sarjassa ja sen tuloksella nousseet täksi vuodeksi A-sarjaan... vai olenko väärässä ? ELI... A-sarjassa pojat olisivat tuloksellaan olleet 7. !!!

linkki tuloksiin..... http://www.eju.net/results/?mode=showResult&id=425

Käsittääkseni nuo sarjat jaettiin kyllä torin iän mukaan.

• iisakki.nikkola

Jännä juttu; pekan rakentama kupla tapion myötävaikutuksella on puhkeamassa liitossa ja mikonkin kani-kollegiossa heikin avustamana kupla suurenee mutta aikanaan se puhkeaa.
        Jännä juttu että Lajiin on päässyt syöpymään anti-judokoita.
        Mitä sen jälkeen kun kuplat puhkeavat?
        Ilmeisesti Lajin on unohdettava kuplat ja keskityttävä vain siihen ainoaan todelliseen eli KAMPPAILUUN; on unohdettava pyrkijöiden itsekkyys ja tarkasteltava Lajia vain Lajin kannalta ei siis yksilöiden itsekkäiden pyrkimysten kannalta.

• ASDDASsadasdadsdas

Jännä juttu; pekan rakentama kupla tapion myötävaikutuksella on puhkeamassa liitossa ja mikonkin kani-kollegiossa heikin avustamana kupla suurenee mutta aikanaan se puhkeaa.
        Jännä juttu että Lajiin on päässyt syöpymään anti-judokoita.
        Mitä sen jälkeen kun kuplat puhkeavat?
        Ilmeisesti Lajin on unohdettava kuplat ja keskityttävä vain siihen ainoaan todelliseen eli KAMPPAILUUN; on unohdettava pyrkijöiden itsekkyys ja tarkasteltava Lajia vain Lajin kannalta ei siis yksilöiden itsekkäiden pyrkimysten kannalta.

sun mielestä kata pitäisi unohtaa... jalkojen pesu ennen treeniä, kumarrukset...
        Ja keskittyä vain polvikieppiin ja koukkuun, junttaan ja lonkkaan.

Treenaaminen judossa pitää olla 90% randoria, mutta perustekniikka on se kivijalka
        jolla ne inouen uchimatat syntyy jne. Katassa pyritään täydellisyyteen ja ehkä silläkin on
        pieni sijansa perustekniikan varjelussa.

Tosin en nyt minäkään mitään daneja jakelisi kuin junnunatsoja. On ne mennyt vähän vaihtelevilla perusteille viime vuosina.

• iisakki.nikkola
        ASDDASsadasdadsdas kirjoitti:

sun mielestä kata pitäisi unohtaa... jalkojen pesu ennen treeniä, kumarrukset...
        Ja keskittyä vain polvikieppiin ja koukkuun, junttaan ja lonkkaan.

Treenaaminen judossa pitää olla 90% randoria, mutta perustekniikka on se kivijalka
        jolla ne inouen uchimatat syntyy jne. Katassa pyritään täydellisyyteen ja ehkä silläkin on
        pieni sijansa perustekniikan varjelussa.

Tosin en nyt minäkään mitään daneja jakelisi kuin junnunatsoja. On ne mennyt vähän vaihtelevilla perusteille viime vuosina.

Lajin TODELLISUUS on hajimen ja soremaden välillä(vielä parempi olisi ippon soremade), se on hyvä muistaa ja kun sen muistaa niin kaikki muut osa-alueet tulevat siinä aivan luonnollisesti mukana. Laji on laaja ja monipuolinen käsite mutta harjoittelijan tulee tehdä itselleen selväksi judon idea eli kamppailu ja siltä kannalta tutkia esim. miten pallon pelaaminen edistää kamppailutaitoa. Jokainen Lajin harjoite tulisi tähdätä kamppailutaidon kehittämiseen; kaikki muu on seurustelua ja ajan haaskausta eikä kuulu Lajiin. En tarkoita että kaikki olisi kilpailjoita mutta kaikkien tulisi oivaltaa: "mistä tässä oikein on kysymys".

• etusijalla on

Lajin TODELLISUUS on hajimen ja soremaden välillä(vielä parempi olisi ippon soremade), se on hyvä muistaa ja kun sen muistaa niin kaikki muut osa-alueet tulevat siinä aivan luonnollisesti mukana. Laji on laaja ja monipuolinen käsite mutta harjoittelijan tulee tehdä itselleen selväksi judon idea eli kamppailu ja siltä kannalta tutkia esim. miten pallon pelaaminen edistää kamppailutaitoa. Jokainen Lajin harjoite tulisi tähdätä kamppailutaidon kehittämiseen; kaikki muu on seurustelua ja ajan haaskausta eikä kuulu Lajiin. En tarkoita että kaikki olisi kilpailjoita mutta kaikkien tulisi oivaltaa: "mistä tässä oikein on kysymys".

AKTIIVISET kv- valmentajat, kv- tuomarit ja kv- kilpailijat ! Hehän ovat keskeisimmässä roolissa ( ajan hermoilla ) muutenkin judo- ottelun ja koko lajin kannalta. He ovat myös kehityksen sanansaattajia ja asiantuntijoita, joilta kysytään neuvoa. Mikko T.lle erityisterveiset ; Mietippä tätä.

• PKU
        etusijalla on kirjoitti:

AKTIIVISET kv- valmentajat, kv- tuomarit ja kv- kilpailijat ! Hehän ovat keskeisimmässä roolissa ( ajan hermoilla ) muutenkin judo- ottelun ja koko lajin kannalta. He ovat myös kehityksen sanansaattajia ja asiantuntijoita, joilta kysytään neuvoa. Mikko T.lle erityisterveiset ; Mietippä tätä.

Voisko jo tämän p...an jauhannan lopettaa ja keskittyä olennaiseen,monipuolisen ja yhtenäisen judon tekemiseen...vai mitä?

• hohhoijaaa

Ylmäkijuoksuvertauksesi on suoraan sanottuna hölmö. Yksinkertaisen asian monimutkaistamista ja selitysten etsimistä älyttömille päätöksille.

Vyöarvo osoittaa ensisijaisesti judokan taitotasoa. Tämä on aina ollut vyöarvon tärkein tehtävä. Dan = opettaja, sensei. Muut kriteerit kuten lajin eteen tehty työ ymv. tulee kaukana perässä.

5d joka ei osaa kunnolla perustekniikkaa on häpeällistä ja koko lajia raskaasti rappeuttavaa eikä sitä muuksi muuta mitkään juoksuvertaukset.

• pekka7tapio
        PKU kirjoitti:

Voisko jo tämän p...an jauhannan lopettaa ja keskittyä olennaiseen,monipuolisen ja yhtenäisen judon tekemiseen...vai mitä?

aika moinen näkökulma jos olet lajin harrastaja: lajista aika asiallisesti puhuminen onkin mielestäsi eritteen jauhantaa.

• padda
        hohhoijaaa kirjoitti:

Ylmäkijuoksuvertauksesi on suoraan sanottuna hölmö. Yksinkertaisen asian monimutkaistamista ja selitysten etsimistä älyttömille päätöksille.

Vyöarvo osoittaa ensisijaisesti judokan taitotasoa. Tämä on aina ollut vyöarvon tärkein tehtävä. Dan = opettaja, sensei. Muut kriteerit kuten lajin eteen tehty työ ymv. tulee kaukana perässä.

5d joka ei osaa kunnolla perustekniikkaa on häpeällistä ja koko lajia raskaasti rappeuttavaa eikä sitä muuksi muuta mitkään juoksuvertaukset.

Ei Esan ylämäkijuoksuvertaus minun mielestäni ole mitenkään hölmö, vaan itseasiassa aika hyvinkin yksittäisten judon harrastajien kehittymisen ja judouralla vyöarvoissa etenemisen järjestelmää kuvaava.
        Sitä järjestelmää, jota aika samankaltaisena lähes kaikkialla judomaailmassa pyritään noudattamaan.
        Toteat vyöarvon ensisijaisesti osoittavan judokan taitotasoa.
        Näin varmasti suurelta osin onkin, mutta kyllä sen tulisi osoittaa montaa muutakin nimenomaan paljasjalkaiseen tatamiosaamiseen liittyvää erinomaisuuden lajia.
        Toisaalta, kyllä dan- arvoa kantavalta judokalta minun kuten monien muidenkin arvostettujen ja kilpajudossakin menestyneiden eritasoisia dan-arvoja kantavien maailmalla tapaamieni judokojen kommenteista olen voinut päätellä, tulee voida edellyttää myös myös melko laajaa kirjoa muunlaista judoon koko lajin laajuudessa liittyvää osaamista ja ymmärrystä.
        Menestyvä kilpajudoka tietysti osoittaa osaamisestaan vakuuttavimmat näytöt itse kilpailuissa ja saa niitä himoittuja mitaleita, mutta kyllä hänellä tulisi olla dan-arvon mukaista osaamista muunkin judokulttuurin osalta mikäli hän kilpailuuransa aikana näistä vyöarvoista niin kovin suurta murhetta kantaa. Kyllä nämä elämänsä kunnossa olevat menestyjät mielestäni koko lailla ajallaan ovat korotuksia ainakin Suomessa saaneeet.
        Vähäisemmillä kilpaurheilussa osoitetuilla meriiteillä sitten tietenkin tulee päteä muilla nimenomaan puhtain paljain jaloin tapahtuvaan judotoimintaan judotoimintaan liittyvillä meriiteillä.
        Nämä sitkeät useasti jo kauan judotaivalta "köpötelleet" judokat, joilla sitten seuraavan vyöarvon saaminen kestää jo huomattavasti kauemmin, joutuvat sitten osoittamaan paljasjalkaisen osaamista vähemmän kilpailullisin tavoin.
        Ei dan arvo mielestäni kenestäkään sinällään mitenkään opettajaa eli senseitä tee.
        Maailmassa on varmaan miljoonia daneja, mutta danien kokonaislukuun verrattuna senseitä eli opettajia varsin vähän.
        En nyt jaksa tätä senseiasiaa enempää ruveta tällä erää pähkäilemään. Ehkä sitten joskus toiste provosoidun.
        Olen kyllä samaa mieltä siitä, että muu. kuin tatamitoimintaan välittömästi vaikuttava judon edistäminen lukuunottamatta esim. judokirjan, tai muun korkealaatuista judon osaamista edellyttävän valmennusmateriaalin tekemisnen ei varsinaisesti liity tähän vyöarvoasiaan millään tavalla, vaan niistä voi sitten saada niitä ansiomerkkejä ja muita huomionosoituksia.
        Vielä noihin katajuttuihin sen verran, että tämä kilpakata nyt näyttää innostaneen osaa porukasta kovasti ihan tavoitteelliseen kataharjoitteluun, eikä siinä sinällään kai mitään pahaa ole.
        Olen itse vuosien saatossa varsin kattavasti opiskellut ja perehtynyt erilaisiin urheilu/ judoharjoittelun menetelmiin, siis myös kataharjoitteluun.
        Tarkoitan kataharjoittelua myös laajemmin ymmärrettyinä, kuin näiden Kodokanin virallisten katojen osalta. Kilpakatasta en tiedä oikeastaan juuri mitään enkä niiden osalta mitään kantaa voi ottaa.
        Ihmisiä motivoi näköjään kilpailu paremmuudesta ja haluavat tehdä kilpailua kaikeststa mahdollisesta. Minulle kata vain on jotakin aivan muuta, kuin kilpailua.
        Toisaalta, itse en tämän elämän aikana tule tekemään yhtään virallista kataa, enkä käymään yhtään kilpailuotteluakaan, joten näyttää minun urani saavuttaneen vyöarvojen osalta lakipisteensä jo aikoja sitten.
        Muille yritän kyllä sitten vinkkejäni pyydettäessä sopivasti antaa jos kelpaa vaikkaakaan en kuitenkaan kauheasti tyrkyttää.
        Kilpakata-auktoriteettina tuskin enää tulen esiintymään.

Kata, randori ja shiai ovat olleet osa judoa ja tullevat olemaan sitä jatkossakin ei sitä tosiasiasta mihinkään pääse, piti siitä sitten tai ei. Räksytetään sitten näillä palstoilla sitten sitä, tai tätä.
        Uskon, että jatkossakin tullaan näitä kaikkia osaamisen lajeja arvostamaan vyökokeissa samaan tapaan, kuin tähänkin asti.
        Joitakin näistä nopeista myönnetyistä vyöarvokorotuksista kyllä minäkin vähän ihmettelen.
        Aika vähän taitaa missään päin maapalloa olla judokoita, jotka tällä nopeudella ovat kohonneet 4 dan arvosta 5 dan arvoon. Taitavat herrat olla aivan poikkeuksellisia lahjakkuuksia, joten eipä kai tässä sitten muuta kuin onnea vyökorotuksen johdosta vielä kerran.

• zuudo
        padda kirjoitti:

Ei Esan ylämäkijuoksuvertaus minun mielestäni ole mitenkään hölmö, vaan itseasiassa aika hyvinkin yksittäisten judon harrastajien kehittymisen ja judouralla vyöarvoissa etenemisen järjestelmää kuvaava.
        Sitä järjestelmää, jota aika samankaltaisena lähes kaikkialla judomaailmassa pyritään noudattamaan.
        Toteat vyöarvon ensisijaisesti osoittavan judokan taitotasoa.
        Näin varmasti suurelta osin onkin, mutta kyllä sen tulisi osoittaa montaa muutakin nimenomaan paljasjalkaiseen tatamiosaamiseen liittyvää erinomaisuuden lajia.
        Toisaalta, kyllä dan- arvoa kantavalta judokalta minun kuten monien muidenkin arvostettujen ja kilpajudossakin menestyneiden eritasoisia dan-arvoja kantavien maailmalla tapaamieni judokojen kommenteista olen voinut päätellä, tulee voida edellyttää myös myös melko laajaa kirjoa muunlaista judoon koko lajin laajuudessa liittyvää osaamista ja ymmärrystä.
        Menestyvä kilpajudoka tietysti osoittaa osaamisestaan vakuuttavimmat näytöt itse kilpailuissa ja saa niitä himoittuja mitaleita, mutta kyllä hänellä tulisi olla dan-arvon mukaista osaamista muunkin judokulttuurin osalta mikäli hän kilpailuuransa aikana näistä vyöarvoista niin kovin suurta murhetta kantaa. Kyllä nämä elämänsä kunnossa olevat menestyjät mielestäni koko lailla ajallaan ovat korotuksia ainakin Suomessa saaneeet.
        Vähäisemmillä kilpaurheilussa osoitetuilla meriiteillä sitten tietenkin tulee päteä muilla nimenomaan puhtain paljain jaloin tapahtuvaan judotoimintaan judotoimintaan liittyvillä meriiteillä.
        Nämä sitkeät useasti jo kauan judotaivalta "köpötelleet" judokat, joilla sitten seuraavan vyöarvon saaminen kestää jo huomattavasti kauemmin, joutuvat sitten osoittamaan paljasjalkaisen osaamista vähemmän kilpailullisin tavoin.
        Ei dan arvo mielestäni kenestäkään sinällään mitenkään opettajaa eli senseitä tee.
        Maailmassa on varmaan miljoonia daneja, mutta danien kokonaislukuun verrattuna senseitä eli opettajia varsin vähän.
        En nyt jaksa tätä senseiasiaa enempää ruveta tällä erää pähkäilemään. Ehkä sitten joskus toiste provosoidun.
        Olen kyllä samaa mieltä siitä, että muu. kuin tatamitoimintaan välittömästi vaikuttava judon edistäminen lukuunottamatta esim. judokirjan, tai muun korkealaatuista judon osaamista edellyttävän valmennusmateriaalin tekemisnen ei varsinaisesti liity tähän vyöarvoasiaan millään tavalla, vaan niistä voi sitten saada niitä ansiomerkkejä ja muita huomionosoituksia.
        Vielä noihin katajuttuihin sen verran, että tämä kilpakata nyt näyttää innostaneen osaa porukasta kovasti ihan tavoitteelliseen kataharjoitteluun, eikä siinä sinällään kai mitään pahaa ole.
        Olen itse vuosien saatossa varsin kattavasti opiskellut ja perehtynyt erilaisiin urheilu/ judoharjoittelun menetelmiin, siis myös kataharjoitteluun.
        Tarkoitan kataharjoittelua myös laajemmin ymmärrettyinä, kuin näiden Kodokanin virallisten katojen osalta. Kilpakatasta en tiedä oikeastaan juuri mitään enkä niiden osalta mitään kantaa voi ottaa.
        Ihmisiä motivoi näköjään kilpailu paremmuudesta ja haluavat tehdä kilpailua kaikeststa mahdollisesta. Minulle kata vain on jotakin aivan muuta, kuin kilpailua.
        Toisaalta, itse en tämän elämän aikana tule tekemään yhtään virallista kataa, enkä käymään yhtään kilpailuotteluakaan, joten näyttää minun urani saavuttaneen vyöarvojen osalta lakipisteensä jo aikoja sitten.
        Muille yritän kyllä sitten vinkkejäni pyydettäessä sopivasti antaa jos kelpaa vaikkaakaan en kuitenkaan kauheasti tyrkyttää.
        Kilpakata-auktoriteettina tuskin enää tulen esiintymään.

Kata, randori ja shiai ovat olleet osa judoa ja tullevat olemaan sitä jatkossakin ei sitä tosiasiasta mihinkään pääse, piti siitä sitten tai ei. Räksytetään sitten näillä palstoilla sitten sitä, tai tätä.
        Uskon, että jatkossakin tullaan näitä kaikkia osaamisen lajeja arvostamaan vyökokeissa samaan tapaan, kuin tähänkin asti.
        Joitakin näistä nopeista myönnetyistä vyöarvokorotuksista kyllä minäkin vähän ihmettelen.
        Aika vähän taitaa missään päin maapalloa olla judokoita, jotka tällä nopeudella ovat kohonneet 4 dan arvosta 5 dan arvoon. Taitavat herrat olla aivan poikkeuksellisia lahjakkuuksia, joten eipä kai tässä sitten muuta kuin onnea vyökorotuksen johdosta vielä kerran.

Onko sensei sama kun valmentaja vai mitä te haette tuolla opettaja sanalla?
        Mielestäni jonkun henkilön valmentaja toimiminen junnusta aikuiseksi on paljon kovempi juttu kun jonain "senseinä" oleminen.
        Muutenkaan en ole koko kolmekymmenvuotisen judoiluni aikana ymmärtänyt tuota sensei juttua, ei vaan ole auennut.
        Olkaa vain rauhassa sotureita ja senseitä ja daneja.
        tv. kamppailuvalmentaja(judo)

• padda
        zuudo kirjoitti:

Onko sensei sama kun valmentaja vai mitä te haette tuolla opettaja sanalla?
        Mielestäni jonkun henkilön valmentaja toimiminen junnusta aikuiseksi on paljon kovempi juttu kun jonain "senseinä" oleminen.
        Muutenkaan en ole koko kolmekymmenvuotisen judoiluni aikana ymmärtänyt tuota sensei juttua, ei vaan ole auennut.
        Olkaa vain rauhassa sotureita ja senseitä ja daneja.
        tv. kamppailuvalmentaja(judo)

"Onko sensei sama kun valmentaja vai mitä te haette tuolla opettaja sanalla?"

Kun minä olen tekstissäni kutsunut jotakin judon opettajaa senseiksi olen sen tehnyt siksi, niissä viesteissä, joiden avaamiin keskusteluihin olen halunnut ihan kuin "asevelihengessä" osallistua on tätä nimitystä käytetty. Itse en sitä normaalielämässä erityisemmin käytä, kuin Japanilaisten tai ehkä joidenkin kokeneiden pitkään eläneiden ja kauan jotakin näistä budolajeista harrastaneiden länsimaisten osaajien kohdalla. Alkukumarrukssen yhteydessä toki sitä käytän, koska se nyt kuitenkin kuuluu näihin judossa oleviin käytäntöihin, eikä minua mitenkään häiritse, jos joku muu sitä minusta, tai jostakin muusta henkilöstä puhuessaan käyttää.
        Yleensä kuitenkin täytyy sanoa, että pidän ja arvostan kaikenlaisia perinteitä, jotka minusta ovat ihan mukava ja sympaattinen juttu esim. juuri tässä judossa. Minun mielessäni judotatamilla henkilö, jota japanilaisen judoetiketin mukaisesti kutsutaan nimikkeellä sensei on ennen muuta opettaja, sellaisena kuin opettajanimikkeen Suomen kielisenä sanana ymmärrämme, eräänlainen "kokenut vanha viisas" joka tietenkin voi olla myös valmentaja ja sellainen varmaan useimmiten onkin. Tästä sensei asiasta on muistaakseni joskus joku näillä palstoilla ennenkin keskustellut, mutta myönnän ettei nimikkeen koko merkitysten tulkitseminen minun asiantuntemuksellani ihan helppo juttu ole.

"Mielestäni jonkun henkilön valmentaja toimiminen junnusta aikuiseksi on paljon kovempi juttu kun jonain "senseinä" oleminen"

Minustakin mainitsemasi kaltainen pitkä valmennussuhde, varsinkin jos se on niin tuloksekas, että sitä on mukava tyytyväisenä jälkikäteen arvioida on kova juttu. Onko se kovempi juttu kuin jossakin muussa roolissa toimiminen onkin jo eri asia, josta ei meidän kannata mitään juupas eipäs väittelyä tehdä.
        Toivotan menestystä Sinulle ja kamppailuvalmennettavillesi

• että padda,judoka et
        padda kirjoitti:

"Onko sensei sama kun valmentaja vai mitä te haette tuolla opettaja sanalla?"

Kun minä olen tekstissäni kutsunut jotakin judon opettajaa senseiksi olen sen tehnyt siksi, niissä viesteissä, joiden avaamiin keskusteluihin olen halunnut ihan kuin "asevelihengessä" osallistua on tätä nimitystä käytetty. Itse en sitä normaalielämässä erityisemmin käytä, kuin Japanilaisten tai ehkä joidenkin kokeneiden pitkään eläneiden ja kauan jotakin näistä budolajeista harrastaneiden länsimaisten osaajien kohdalla. Alkukumarrukssen yhteydessä toki sitä käytän, koska se nyt kuitenkin kuuluu näihin judossa oleviin käytäntöihin, eikä minua mitenkään häiritse, jos joku muu sitä minusta, tai jostakin muusta henkilöstä puhuessaan käyttää.
        Yleensä kuitenkin täytyy sanoa, että pidän ja arvostan kaikenlaisia perinteitä, jotka minusta ovat ihan mukava ja sympaattinen juttu esim. juuri tässä judossa. Minun mielessäni judotatamilla henkilö, jota japanilaisen judoetiketin mukaisesti kutsutaan nimikkeellä sensei on ennen muuta opettaja, sellaisena kuin opettajanimikkeen Suomen kielisenä sanana ymmärrämme, eräänlainen "kokenut vanha viisas" joka tietenkin voi olla myös valmentaja ja sellainen varmaan useimmiten onkin. Tästä sensei asiasta on muistaakseni joskus joku näillä palstoilla ennenkin keskustellut, mutta myönnän ettei nimikkeen koko merkitysten tulkitseminen minun asiantuntemuksellani ihan helppo juttu ole.

"Mielestäni jonkun henkilön valmentaja toimiminen junnusta aikuiseksi on paljon kovempi juttu kun jonain "senseinä" oleminen"

Minustakin mainitsemasi kaltainen pitkä valmennussuhde, varsinkin jos se on niin tuloksekas, että sitä on mukava tyytyväisenä jälkikäteen arvioida on kova juttu. Onko se kovempi juttu kuin jossakin muussa roolissa toimiminen onkin jo eri asia, josta ei meidän kannata mitään juupas eipäs väittelyä tehdä.
        Toivotan menestystä Sinulle ja kamppailuvalmennettavillesi

muut vielä jaksavat kirjoittaa tänne ja jakaa omaa kokemustaan.
        Ylläolevat paddan kirjoitukset ovat täyttä asiaa ja toivottavasti ovat saaneet myös nämä voimakkaimmin provosoituneet miettimään uudestaan näitä kipupisteitään.

Itse olen tuosta katasta miettinyt vaan että miksei sitäkin voisi pikkasen uudistaa? Miksi esim. nagenokataa ei voisi korvata vastaheittokatalla tms. Ainakin itelle tuo ikivanha muoto hieman outo.

• Vyötön
        että padda,judoka et kirjoitti:

Ylläolevat paddan kirjoitukset ovat täyttä asiaa ja toivottavasti ovat saaneet myös nämä voimakkaimmin provosoituneet miettimään uudestaan näitä kipupisteitään.

Itse olen tuosta katasta miettinyt vaan että miksei sitäkin voisi pikkasen uudistaa? Miksi esim. nagenokataa ei voisi korvata vastaheittokatalla tms. Ainakin itelle tuo ikivanha muoto hieman outo.

Kata teki minuun vaikutuksen, kun näin sitä ensimmäistä kertaa. Toinenkin kerta oli vielä mielenkiintoinen, mutta pidemmän päälle se on aika puuduttavaa saman toistoa. Miksei kata voisi ottaa mallia taitoluistelusta: olisi pakolliset sekä valinnaiset kuviot ja nämä sidottaisiin yhteen luontevalla koreografialla. Jos kataan nyt luontevaa koreografiaa pystyy edes teoriassa tekemään; äijät liikkuvat jäykästi kuin ripulia pidätellen.

• Piruetteja
        Vyötön kirjoitti:

Kata teki minuun vaikutuksen, kun näin sitä ensimmäistä kertaa. Toinenkin kerta oli vielä mielenkiintoinen, mutta pidemmän päälle se on aika puuduttavaa saman toistoa. Miksei kata voisi ottaa mallia taitoluistelusta: olisi pakolliset sekä valinnaiset kuviot ja nämä sidottaisiin yhteen luontevalla koreografialla. Jos kataan nyt luontevaa koreografiaa pystyy edes teoriassa tekemään; äijät liikkuvat jäykästi kuin ripulia pidätellen.

Pysytään asiassa : On todella aivan herttasen hevon paska, minkälaisia kuvioita nämä kata- miehet ripulihousuissa tekevät, kunhan niiden perusteella ei myönnetä korkeita daneja ! Tässä kani - kollegoille terveiset Pohjanmaalta.

• padda
        Vyötön kirjoitti:

Olet tässä viestissäsi mukavalla tavalla lähestymässä sitä, jonkalaisena minäkin varsinaisen jokaista urheilijaa,urheilulajiin katsomaatta hyödyttävän kataharjoittelun ymmärrän. Sellaisen harjoittelun, jossa kymmenien tuhansien samankaltaisten toistojen ja sarjojen avulla odotetaan saavutettavan eräänlaista ymmärrystä ja ylioppimista nimenomaan oman tekniikkarepertuaarin osalta. Tämä voi olla esim. oman tokuiwaza systeemin tutkimista ja harjoittelua sillä taitavalla ja tehokkaalla tavalla, jota itse pitää itselleen vartalonmitoilleen, teperamentilleen ja muiden henk.kohtaisten ominaisuuksien kannalta optimaalisena.
        En näissä omissa katoissa mitään muita koregrafioita kaipaa. Nämä omat älykkäät "kusetukset" ja armoniskut riittävät mielestäni hyvin. Kodokanin virallisilla katoilla näen enemmänkin sellaista historiallista ja kulttuurillista merkitystä ja siinä mielessä on ehkä ihan paikallaan, että juuri kilpaurheiluvaiheen kauas taakseen jättäneiden korkeaakin korkeampien vöiden kohdalla on edes jonkinlainen ymmärrys ja osaaminen niissäkin. Jos jotkut tekniikat näyttävät jäykiltä niin ei syy varmmankaan ole tekniikoissa, tai katoissa, vaan että näillä kata- judokoilla on vielä paljon harjoiteltavaa, sekä judon liikkumisessa, että judotekniikoissa muutenkin.
        Kilpakata tuntuu tällä hetkellä olevan nousussa ja on saanut monet kilpailullisesti orientoituneet harjoittelemaan näitä kodokanin virallisia katoja tavoitteellisesti. Hyvä niin, vaikka itse en kata kilpailemiseen ole perehtynyt enkä oikein mitään tiedä, tai ymmärrä ja itselleni kataharjoittelu merkitseekin tutkimista, taitavan teknisen suoritustavan opettelua jne. Kilpailumuotona judossamme on jo valmiiksi tämä aito ja lahjomaton shiai, johon parhaassa "trimmissä" olevat nuoret urheilijat toivoakseni ja ymmärtääkseni ihan täysillä tähtäävät.

• vastaheittokata
        että padda,judoka et kirjoitti:

Mietitty on ja tulossa on lähiaikoina.
        Hessu.L

• Brutukseni
        vastaheittokata kirjoitti:

Hessu.L

En olis uskonu, et sinäkin vanha tsemppari sulaudut kani- kollegion nyky villitykseen, kata- paskaan ! No, porukka määrää kaltaisekseen ?

• padda
        Brutukseni kirjoitti:

En olis uskonu, et sinäkin vanha tsemppari sulaudut kani- kollegion nyky villitykseen, kata- paskaan ! No, porukka määrää kaltaisekseen ?

"En olis uskonu, et sinäkin vanha tsemppari sulaudut kani- kollegion nyky villitykseen, kata" jne.

Millä perusteella katsot kyseessä olevan nykyvillityksen. Judon ja muidenkin budolajien historiaan perehtyneet tietävät kataa on tehty varmaan yhtä kauan, kuin lajit ovat olleet olemassa. Mitä taas tulee Heikin harrastamaan katojen tutkintaan on tämä aika, kun menestyksekäs kilpailu ura on jo jäänyt menneisyyteen, eikä eikä shiai tyyppinen mestaruuksien tavoittelu enää ole ajankohtaista mielestäni mitä sopivin tämänkin kaltaiseen aktiivisuuteen .

• siitä ollut
        vastaheittokata kirjoitti:

Hessu.L

mukanakin muutamassa käymässäni treenissä?
        Olivat tehokkaan tuntuisia, yksi tapa harjoitella mm. ajoitusta.
        Hyvä reenimuoto.
        ______
        Jari

• iisakki.nikkola
        siitä ollut kirjoitti:

mukanakin muutamassa käymässäni treenissä?
        Olivat tehokkaan tuntuisia, yksi tapa harjoitella mm. ajoitusta.
        Hyvä reenimuoto.
        ______
        Jari

Lopetan itse tähän ketjuun kirjoittamisen aika-pulani takia. Kiitos mielekkäistä ja myös joistakin räväköistäkin mielipiteistä. Minulle jäi ainakin sellainen maku että jotkin muutkin ovat huomanneet joitakin kummallisuuksia kani-kollegion toimenpiteissä. Oma visiointini jäi aikalailla kesken mutta jatkan kunhan aika sallii..........

ps. Minusta jokaisen kani-yhdistykseen kuuluvan tulisi joskus pohdiskella toteuttaako kollegio "hyvää tapaa tehdä Lajia" vai onko päällimmäisenä itsekkäiden tavoitteiden toteuttaminen Lajin kustannuksella.

Iisakki Nikkola

• Tämän ketjun

Lopetan itse tähän ketjuun kirjoittamisen aika-pulani takia. Kiitos mielekkäistä ja myös joistakin räväköistäkin mielipiteistä. Minulle jäi ainakin sellainen maku että jotkin muutkin ovat huomanneet joitakin kummallisuuksia kani-kollegion toimenpiteissä. Oma visiointini jäi aikalailla kesken mutta jatkan kunhan aika sallii..........

ps. Minusta jokaisen kani-yhdistykseen kuuluvan tulisi joskus pohdiskella toteuttaako kollegio "hyvää tapaa tehdä Lajia" vai onko päällimmäisenä itsekkäiden tavoitteiden toteuttaminen Lajin kustannuksella.

Iisakki Nikkola

Hyvät kommentit Iisakki ! Lopetan myös tämän kirjoittelun toteamalla, että totuus ei pala tulessakaan : Kani- kollegio myönsi viime aikoina ( vuosi - pari ), noin 7.lle jäsenelleen 9.stä korkeat dan- arvot ja se on usean heistä kohdalla väärin. Jari.

• kilpailu mielssä
        Brutukseni kirjoitti:

No oikeastaan dan kollegiolla ei ollut mitää tekemäistä tämän kanssa, mutta sain kyllä kannustavaa palautetta kun siitä alustavasti kerroin. Haluan vain kehittää treenimuotoa. jossa kilpailun elementit ja tekniikka kohtaavat toisensa. Jos kiinnostaa voin sen sullekin näyttää jos tuut treeneihini.

Sinänsä innostuin aiheesta kun olen opettanut jo vuosiakusia vatsaheittotekniikkaa ja se on ollut kilpaulukautenani myös oma vahva puoleni. Tavoitteenani on lähentää kataharjoittelua kilpatreeniin, jotta judokat voisivat paremmin kehittää vastaheittotaitojaan.
        Jos kiinnostaa niin laitoin open forumille pikku stoorin.

Hessu.L

• kun on

Iisakki Nikkola

niin kauhea kiire ettei ehdi edes käydä salilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2875
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2115
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1270
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe