Kelle fretti?

Mulle fretti?

Olen ensi kuussa 18 vuotta täyttävä tyttö (nainen?) ja omaan asuntoon muutan, kun työt alkavat ja saan rahaa. Muutama vuosi on jo tullut fretistä haaveiltua, mutta kelle se ylipäätään sopii? Itselläni on ollu pienestä asti jos jonkinnäköistä eläintä, jos ei omaa, niin hoito; marsua, koiraa, kissaa, kania jne. Tulevaisuudessa haluaisin siirtyä vähän erikoisempiin lemmikeihin, mutta onko kokemukseni määrä riittävä? Vielä en voi frettiä hankkia, koska muut kuin minä ei niistä tykkää, lisäksi omistan jo marsuja ja koiria.

Olen suht paljon perehtynyt kyseiseen eläimeen, lukenut netistä ja lemmikkimessuilla viettänyt lähes koko ajan frettiaitauksen luona. Häkkieläinhän se ei ole, mutta jos sen mahdollisesti tulevaisuudessa hankin, niin voinko pitää isossa marsunhäkin yläosassa tai taikakuutioista tehdyssä aitauksessa poissaolojeni aikana? Muuten saisi olla asunnossa vapaana. Entäpä rokotukset, olen lukenut, että tarvitsee erikseen freteille suunnatun rokotteen. Mikä on kyseinen rokote, entä missä lääkäreissä sitä laitetaan, kaikissa ei kuulemma, itse asun Helsingissä? Ja kaikkea muuta saa kyseisestä lemmikistä kertoa, haluan valmistautua kunnolla ennen sen hankkimista

3

420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pk-frettien sivuihin
    • frettiharrastaja

      Uskoisin, että fretti kyllä taiteilisi itsensä pois taikakuutioaitauksesta, ellei siitä olisi tehty ihan häkiksi asettamalla katto päälle. Iso marsu/kanihäkki on mielestäni liian pieni fretille, vaikka ei joutuisikaan siellä olemaan kuin sinun ollessasi poissa (työpäivät muut menot). Fretti nukkuu paljon, jonka varmaan jo tiesitkin, mutta itse käyttäisin mielummin tilavaa rottahäkkiä tai ihan freteille suunniteltuja häkkejä jos se siellä kesken päivää haluaa temmeltää, olisi siihen jonkunnäköinen mahdollisuus. Voihan häkin tehdä toki itsekin, väsätä aitaus tai sekä että. Mitä nyt itse olen nähnyt, niin eräällä tuttavalla oli 60cm korkeasta vanerista aidattu tila keittiöön. Aidan sai taiteltua kasaan kun tulivat kotiin. Häkki heillä oli keittiössä myös, siellä sijaitsi frettien ruoka- ja vesiastiat, riippumatot, ja hiekkalaatikko. Keittiö toimi lähinnä leikkikenttänä.

      Rokote, joka freteille annetaan, on penikkatautirokote. Suomen oloissa freteille annetaan minkeille suunnattu rokote. Koiralle suunnattua rokotetta ei tule antaa, sillä siinä tapauksessa fretti todennäköisesti sairastuu penikkatautiin. Eli älä mene rokottamaan frettiä paikkaan, jossa kyseisistä eläimistä ei tiedetä. Tarvittaessa freteille voidaan antaa myls rokote rabiesta vastaan. Helsingissä ainakin Yliopistollisessa Eläinsairaalassa freteille annetaan rokotteita.

      Mielestäni frettiä harkitsevalla ei tarvitse olla tiettyä kokemusmäärää tiesmistäkin eläimistä ennen kuin voi ko. eläintä hankkia. Se on vaativa lemmikki omalla tavallaan siinä missä koirakin. Itse tosin olen sitä mieltä, että se on helppoa kun sen osaa.
      Fretti sopii ihmiselle, jolla on tarpeeksi tietoa eläimestä, jolla on aikaa, tilaa ja rahaa sille, jolla on täyttää sen vaatimat tarpeet, jolla on intoa, kiinnostusta ja halua pitää eläin koko sen eliniän ajan eikä luovu heti ensimmäisen vastoinkäymisen jälkeen, jolla ei ole jyrsijöitä tai muita fretin saaliseläimiä, joiden muut lemmikit tulevat toimeen fretin kanssa tai ainakin asiat järjestetty niin, ettei mitään pääse sattumaan.

      • frettiharrastaja

        ja lisätäkseni edelliseen, itselläni on freteille oma huone jossa saavat olla vapaasti (häkit vain lepopaikkoina, ovi aina auki!) ja kun tulen kotiin, saavat mennä koko asunnossa vapaasti. Kaikilla tuskin tähän on mahdollisuutta, varsinkin jos asuu yksiössä. Mutta mielestäni myös tuo aitaus on hyvä idea, riippuen tietysti omistaako samaan aikaa koiria ja jos niin minkälaisia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      203
      4932
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      287
      3033
    3. 134
      1787
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      228
      1627
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1441
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1213
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1164
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1149
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1118
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1109
    Aihe