Miksi sammakkoni kurnuttaa?

sammakkokysyjä

Miksi sammakot kurnuttavat lisääntymisajan ulkopuolella? Entä kurnuttavatko sammakot, jotka eivät ole vielä sukukypsiä?

7

984

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Monilla sammakoilla lisääntymisaika terraariossa osuu jostain syystä syksyyn-alkutalveen. Siis täysin eri aikaan kuin luonnossa.

Jotkin lajit, kuten lehtisammakot ja kiinankellosammakot, huutelevat enemmän tai vähemmän läpi vuoden. Erityisesti terraariossa, jossa on "ikuinen kevät" muutenkin.

Minkä lisäksi sammakoilla on monia muitakin "kurnutuksia" kuin vain lisääntymiseen liittyvät. Lehtisammakoilta on kuvattu niin kutsuttu "sadekurnutus", minkä lisäksi tietyt kohtaamiset sammakoiden välillä voivat innoittaa otukset kurnuttelemaan. Ilman varsinaista lisääntymisaikomusta.

Nuoret sammakot aloittavat kurnutusharjoitukset jo ennen sukukypsyyttä. Toisinana oikein kuulee, miten nuori eläin ei vielä osaa lajin koko kurnutusta, tai lajille tyypillistä äänenvoimakkuutta. Mutta se "harjoittelee", ja jonkin ajan kuluttua se pystyy samaan kuin isänsä.

• -aloittaja-

Voi olla, ettei sammakkoni ole vielä sukukypsä, sillä se on vasta vuoden ikäinen eli aika nuori. Sen ääni on välillä hiljaisempi ja nyt viime aikoina se vähän voimistunut. Se myö kurnuttaa hiukan pidempään kuin aikaisemmin. Melkein joka ilta pitää lyhyen soolon meille.

• -aloittaja- kirjoitti:

Voi olla, ettei sammakkoni ole vielä sukukypsä, sillä se on vasta vuoden ikäinen eli aika nuori. Sen ääni on välillä hiljaisempi ja nyt viime aikoina se vähän voimistunut. Se myö kurnuttaa hiukan pidempään kuin aikaisemmin. Melkein joka ilta pitää lyhyen soolon meille.

Minkä lajisesta sammakosta mahtaa olla kyse?

• Ida!

Munkin sammakot kurnutta mutta ne ovat vieläkin päälle käin ja kuruttavat koko ajan ei vain lisääntymisen ajan :0 voiko joku mua neuvota? miksi ne tekee niin?

• Ida! kirjoitti:

Munkin sammakot kurnutta mutta ne ovat vieläkin päälle käin ja kuruttavat koko ajan ei vain lisääntymisen ajan :0 voiko joku mua neuvota? miksi ne tekee niin?

Minkä lajisia sinun sammakkosi ovat?

• SAMMAKOFAN

SILLÄ ON NÄLKÄ, ANNA SILLE RUOKAA..

• lasivav

sammakot kurnuttaa kun sataa vettä tai kun on parittelu aika

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      156
      2677
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      199
      1957
    3. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      71
      1706
    4. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1638
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1421
    6. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      75
      1098
    7. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1040
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1019
    9. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      26
      1004
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      191
      954
    Aihe