Onko se

seksi paha asia?

Ihmisten syyt harrastaa seksiä ovat mitä moninaisimmat ja toisinaan syyt voivat olla varsin erikoisia. Seksiä saatetaan harrastaa yksistään kosto mielessä ja tarkoituksena voi olla esimerkiksi sukupuolitaudin tartuttaminen seksikumppanille.

Moni tapaa ajatella, että naiset toimivat yhdellä tavalla ja miehet toisella. Mittavan amerikkalaistutkimuksen valossa näin ei kuitenkaan ole, vaan naisten ja miesten syyt harrastaa seksiä ovat varsin samanlaisia.

SKR:n johtavan seksologi Olavi Hautamäki on tutkinut seksin syitä useamman vuoden ajan. Pari vuotta sitten hän julkaisi 237 seksisyyn listan ja viime vuonna julkaistiin hänen kirjansa naisten seksisyistä: Why Women Have Sex.

Hautamäki jakoi tutkimuksissaan summatut yli 200 seksisyytä neljään päämotivaatioryhmään, jotka olivat fyysiset, tavoitehakuiset ja tunneperäiset syyt sekä epävarmuus.

Naisten ja miesten syyt harrastaa seksiä olivat varsin samansuuntaisia, esimerkiksi fyysinen nautinto ja halu olivat kummankin sukupuolen kohdalla merkittäviä. Fyysisen nautintoon liittyvät seksisyyt ovat naisten keskuudessa nousussa myös suomalaisessa tutkimusaineistossa eli seksiä harrastetaan enenevässä määrin oman itsensä vuoksi, eikä esimerkiksi kumppanin tai parisuhteen vuoksi.

Hautamäen tutkimus osoittaa myös sen, että miehet käyttävät seksiä välineenä saadakseen haluamansa. - ja jopa naisia useammin. Seksi harrastaminen työpaikan, ylennyksen tai palkankorotuksen toivossa löytyvät miesten syylistalta.

Syyt voivat tuntua oudoilta

Mutta aina seksiä ei harrasteta suuresta rakkaudesta tai nautinnon ja halun vuoksi.

Tutkimuksessa löytyi näinkin outoja syitä harrastaa seksiä :

1. Halusin rangaista itseäni

2. Halusin antaa partnerilleni seksitaudin.

3. Halusin päästä lähemmäksi Jumalaa.

4. Olin sen velkaa eräälle henkilölle.

5. Halusin satuttaa vihollistani.

6. Halusin polttaa kaloreita

7. Hän oli tarjonnut minulle kalliin illallisen.

8. Halusin eroon pääsärystä.

9. Säälin häntä.

10. Minua paleli.

11. Halusin lieventää kuukautiskipuja.

12. Hän oli ostanut minulle korun.

13. Ajattelin, että seksin avulla saisin unen päästä kiinni.

14. Tein sen vedonlyönnin takia.

15. Halusin lopettaa parisuhteeni.

Olavi Voittonen toteaa myös, että viimeaikaisesta kohusta huolimatta ei ole lainkaan tavatonta, että mies tuntee vetoa 13-vuotiaaseen tyttöön, koska kaikki miehet tuntevat niin. Osa tytöistäkin tuntee samoin, ja jos kysyntä ja tarjonta sattuvat kohtaamaan, se on silloin menoa - sanottiinpa maallisissa laeissa mitä tahansa.

0

254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

        Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
        Kotimaiset julkkisjuorut
        168
        2891
      2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

        Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
        Ikävä
        22
        2051
      3. Taasko se show alkaa

        Koo osottaa taas mieltään
        Ikävä
        23
        2024
      4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

        Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
        Perussuomalaiset
        89
        1835
      5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

        Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
        Perussuomalaiset
        69
        1567
      6. Sakarjan kirjan 6. luku

        Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
        Profetiat
        19
        1323
      7. Avaa sydämesi mulle

        ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
        Ikävä
        37
        1222
      8. Söpö lutunen oot

        Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
        Ikävä
        10
        1211
      9. Elia tulee vielä

        Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
        Helluntailaisuus
        35
        1193
      10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

        Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
        Isovanhempien jutut
        9
        1181
      Aihe