Voiko kummisuhteen purkaa?

Kummi-ankka

Tyttäremme pääsee ensi keväänä ripille, eikä kummi ole ollut häneen missään yhteydessä vuosikausiin.Haluamme "vapauttaa" kummin taakastaan.Miten menettelemme, kummi ei vastaa puheluihin eikä viesteihin eikä osoitteestakaan ole täyttä varmuutta. Jätämmekö vain yksinkertaisesti hänet kutsumatta rippijuhlaan?

13

2327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gummetus

      Jätätte kutsumatta ja koitatte unohtaa kyseisen kummin. Toivottavasti muut kummit ovat pitäneet yhteyttä ja tulevat rippijuhlaan? Ikävä kyllä kummisuhdetta ei voi enää perua tai purkaa myöhemmin. Muistamatta voi vaan jättää puolin ja toisin.

    • kauppias55

      Jos ette ole saaneet itse aikaiseksi keskustella asiasta näin monen 'vuoden
      aikana aikaisemmin, tuntuu pelkästään vain lapselliselta, jos lähettelette tuollaisia
      "haluamme vapauttaa sinut kummiudesta" - viestejä yhtäkkiä hänelle. .... hänhän on
      selvästi vapauttanut itsenssä jo hommasta paljon ennen teitä.

      Ja rehellisesti - jos lähetätte kutsun - miksi te luulette että hän nyt yhtäkkiä ilmestyisi
      rippujuhliin kun ei teidän aikaisempiin juhliin ole tullut kutsuista huolimatta??

      • Kummi-ankka

        Tämän kummin kanssa on vaikea puhua, koska hän on niin herkkä, että suuttuu helposti.Sen vuoksi haluaisimme - rehellisesti- purkaa kummiuden, ettei hän mahdollisesti koe syyllisyyttä asiasta ja valvo turhaan öitä sen takia, että itse aikoinaan kummiksi myöntyessään ei nyt enää ymmärräkkään mihin tuli lähteneeksi mukaan. Totta puhut myös siitä, että on vapauttanut itse itsensä, koska tämä kummi ei koskaan ole ottanut vastuuta mistäänmuustakaan, kummilapsia kyllä "keräilee" ja tykkää niin kauan kuin ovat pieniä vauvoja. Onneksi on muitakin kummeja ja se kai ideana onkin että joku kummi olisi jäljellä tosipaikan tullen.


      • kunhan kysyin
        Kummi-ankka kirjoitti:

        Tämän kummin kanssa on vaikea puhua, koska hän on niin herkkä, että suuttuu helposti.Sen vuoksi haluaisimme - rehellisesti- purkaa kummiuden, ettei hän mahdollisesti koe syyllisyyttä asiasta ja valvo turhaan öitä sen takia, että itse aikoinaan kummiksi myöntyessään ei nyt enää ymmärräkkään mihin tuli lähteneeksi mukaan. Totta puhut myös siitä, että on vapauttanut itse itsensä, koska tämä kummi ei koskaan ole ottanut vastuuta mistäänmuustakaan, kummilapsia kyllä "keräilee" ja tykkää niin kauan kuin ovat pieniä vauvoja. Onneksi on muitakin kummeja ja se kai ideana onkin että joku kummi olisi jäljellä tosipaikan tullen.

        No, kuten jo todettiin, kummiutta ei voi purkaa. Kerran kummi on aina kummi. Toisaalta, kummiudessa ei ole mitään virallista, joten ei ole mitään velvoitteita eikä siten mitään, minkä edes voisi purkaa. Kummius on vain nimi kirkon papereissa, että tietty henkilö on lasta kirkon jäseneksi liitettäessä lupautunut tämän kristillisestä kasvatuksesta vastaavaksi henkilöksi (käytännössä kai harvemmin näin on, mutta se on siis kirkon versio asiasta).

        Jos ajatellaan ihan ihmissuhdepohjalta, niin suunnittelemasi "purkaminen" olisi nimenomaan sellaista henkistä keskisormennäyttöä tälle kummille, ja sitä ilmeisesti haluat välttää, kun on kerta herkästi tussahtavaa lajia. Eihän siinä kai sinulla muuta tarkoitusta olisi kuin sanoa "antaa olla sitten, kun ei sua kiinnosta" eli tehdä asiasta mahdollisimman suuri numero? Kun vielä arvostelet häntä muutenkin kummilasten keräilystä, niin jotenkin kirjoituksestasi ei välity pelkästään lähimmäisenrakkaita ajatuksia ja huolta kummin mahdollisista syyllisyydentunteista. Ellet siis pelkästään provoile? Onhan selvää, että jos kummi ei pidä toistuvista yrityksistänne huolimatta yhteyttä, niin ei hän varmaan unettomia öitäkään "laiminlyöntinsä" vuoksi vietä. Joko siis kutsutte hänet rippijuhliin, mutta varaudutte, ettei tule tai sitten ette kutsu. Ei siinä sen suurempaa dramatiikkaa tarvita, ellei erikseen haluta.


      • höhx
        Kummi-ankka kirjoitti:

        Tämän kummin kanssa on vaikea puhua, koska hän on niin herkkä, että suuttuu helposti.Sen vuoksi haluaisimme - rehellisesti- purkaa kummiuden, ettei hän mahdollisesti koe syyllisyyttä asiasta ja valvo turhaan öitä sen takia, että itse aikoinaan kummiksi myöntyessään ei nyt enää ymmärräkkään mihin tuli lähteneeksi mukaan. Totta puhut myös siitä, että on vapauttanut itse itsensä, koska tämä kummi ei koskaan ole ottanut vastuuta mistäänmuustakaan, kummilapsia kyllä "keräilee" ja tykkää niin kauan kuin ovat pieniä vauvoja. Onneksi on muitakin kummeja ja se kai ideana onkin että joku kummi olisi jäljellä tosipaikan tullen.

        Onhan se ikävää, että kummia ei saada rippijuhliin. Jäähän se, oisko jotain 50 euroo nyt saamatta. Paha juttu.


      • kuutoset
        Kummi-ankka kirjoitti:

        Tämän kummin kanssa on vaikea puhua, koska hän on niin herkkä, että suuttuu helposti.Sen vuoksi haluaisimme - rehellisesti- purkaa kummiuden, ettei hän mahdollisesti koe syyllisyyttä asiasta ja valvo turhaan öitä sen takia, että itse aikoinaan kummiksi myöntyessään ei nyt enää ymmärräkkään mihin tuli lähteneeksi mukaan. Totta puhut myös siitä, että on vapauttanut itse itsensä, koska tämä kummi ei koskaan ole ottanut vastuuta mistäänmuustakaan, kummilapsia kyllä "keräilee" ja tykkää niin kauan kuin ovat pieniä vauvoja. Onneksi on muitakin kummeja ja se kai ideana onkin että joku kummi olisi jäljellä tosipaikan tullen.

        Joskushan käy niin että lapsen joku kummi saattaa jättäytyä lapsen elämästä. Kummilapselle voitte sanoa vain, että onhan sulla muita rakkaita kummeja.
        Jos kummi ei ole ollut lapsen elämässä alkua pidemmälle, ei lapsi hänta kaipaa. Kummisuhteen säilyminen on kummin harteilla eikä lapsen vanhempien, varsinkaan silloin kun kummius ei toteudu. Antakaa kummiasian olla sen kummemmin häntä esiin nostaen. Rippijuhliin kutsu en paljon maksa muiden kutsujen lomassa ”herkkänahkaiselle” kummille, jonka osoite on tiedossa sentään. Jättäkää asia hänen täysin päätettäväkseen.


      • PIOHTEOGYQA
        höhx kirjoitti:

        Onhan se ikävää, että kummia ei saada rippijuhliin. Jäähän se, oisko jotain 50 euroo nyt saamatta. Paha juttu.

        Ystäväni pojan kummi oli katkaissut välinsä perheen aikuisiin, eikä hänestä kuultu vuosiin. Rippijuhliin hänet kuitenkin kutsuttiin, ja kas - kummi oli tallettanut lapselle joka kuukausi pari kymppiä antaakseen sen sitten rippilahjaksi, jos kutsutaan. Summa oli todellakin jotakin muuta kuin 50 euroa, joka on ihan sopiva summa muilta vierailta, mutta kenties aika vähäinen kummilta saatavaksi, paitsi tietysti, jos kummi on kovin köyhä ihminen.


      • rahanarvo
        PIOHTEOGYQA kirjoitti:

        Ystäväni pojan kummi oli katkaissut välinsä perheen aikuisiin, eikä hänestä kuultu vuosiin. Rippijuhliin hänet kuitenkin kutsuttiin, ja kas - kummi oli tallettanut lapselle joka kuukausi pari kymppiä antaakseen sen sitten rippilahjaksi, jos kutsutaan. Summa oli todellakin jotakin muuta kuin 50 euroa, joka on ihan sopiva summa muilta vierailta, mutta kenties aika vähäinen kummilta saatavaksi, paitsi tietysti, jos kummi on kovin köyhä ihminen.

        Muuten ihan jännä tuo kertomuksesi, mutta ihmetyttää tämä yleinen rahan arvon lasku. Ettäkö 50 euroa on sopiva muilta vierailta, mutta vähäinen kummilta? Siis 15-vuotiaalle nuorelle, jonka saavutus tässä yhteydessä on se, että hän käy rippikoulun (=uskontoonsa kuuluvan vahvistusriitin)? Jos vieraita on varovasti arvioiden vain 10, niin sekin teettäisi nuoren pottiin jo 500 euroa - ripillepääsystä. Onko järkeä opettaa tuonikäinen nuori odottamaan vähintään 50 euron lahjaa? Ja kai sitten antaisit saman summan kirkkoonkuulumattomalle nuorelle, joka käy samaan aikaan protuleirin?

        Mitä tuolla menolla ajattelisitkaan, että pitää antaa koulunsa päättävälle nuorelle, entä keskiasteen (ammatillinen, lukio) päättävälle - he nyt oikeasti ovat jo ns. tehneet jotain saavutuksensa eteen? Varmaan siis saturaisia per vieras? Entäs oman kodin perustavalle nuorelle, tai avioituvalle? Useimmilla ihmisillä riittää eri ikävaiheissa olevia "lahjottavia", joten jos joka suuntaan on tunkemassa viiskymppisiä, niin kyllä se alkaa tuntua kukkarossa, vaikkei alunperin edes olisi "kovin köyhä ihminen".


      • kummistunut
        kuutoset kirjoitti:

        Joskushan käy niin että lapsen joku kummi saattaa jättäytyä lapsen elämästä. Kummilapselle voitte sanoa vain, että onhan sulla muita rakkaita kummeja.
        Jos kummi ei ole ollut lapsen elämässä alkua pidemmälle, ei lapsi hänta kaipaa. Kummisuhteen säilyminen on kummin harteilla eikä lapsen vanhempien, varsinkaan silloin kun kummius ei toteudu. Antakaa kummiasian olla sen kummemmin häntä esiin nostaen. Rippijuhliin kutsu en paljon maksa muiden kutsujen lomassa ”herkkänahkaiselle” kummille, jonka osoite on tiedossa sentään. Jättäkää asia hänen täysin päätettäväkseen.

        tämä nyt ei varsinaisesti liity tänne mutta haluan tilittää johonkin. Olen itse kummi ja haluaisin pitää kummilapseen enemmän yhteyttä, mutta se on hankalaa, johtuen vanhemmista. Heitä on vaikea saada puhelimella kiinni, ja vaikka lupaavat ilmoittaa milloin sopii tulla käymään, niin mitään ei kuulu. Pari kertaa vuodessa olen onnistunut lasta näkemään. Lapsi on vielä niin pieni etten voi soittaa suoraan hänelle, kiertoteitse olen kuullut että hän on kysellyt minusta ja haluaisi tavata minua. Nyt on ollut jo aika pitkä väli, pelottaa että lapsi kohta unohtaa minut, kun lapsena aika tuntuu pidemmältä. Vanhempiin en haluaisi pitää väkisin yhteyttä jos heillä on liikaa muita kiireitä, mutta lapselle haluaisin olla läsnä, koska muistan itse kuinka tärkeitä kummit olivat minulle, kun olin pieni.


      • sapahe
        Kummi-ankka kirjoitti:

        Tämän kummin kanssa on vaikea puhua, koska hän on niin herkkä, että suuttuu helposti.Sen vuoksi haluaisimme - rehellisesti- purkaa kummiuden, ettei hän mahdollisesti koe syyllisyyttä asiasta ja valvo turhaan öitä sen takia, että itse aikoinaan kummiksi myöntyessään ei nyt enää ymmärräkkään mihin tuli lähteneeksi mukaan. Totta puhut myös siitä, että on vapauttanut itse itsensä, koska tämä kummi ei koskaan ole ottanut vastuuta mistäänmuustakaan, kummilapsia kyllä "keräilee" ja tykkää niin kauan kuin ovat pieniä vauvoja. Onneksi on muitakin kummeja ja se kai ideana onkin että joku kummi olisi jäljellä tosipaikan tullen.

        Kannattaa teidän kuitenkin yrittää etsiä kummin nykyinen osoite ja kutsua hänet.
        Siihenpä teidän velvollisuutenne sitten loppuukin. Olette ainakin yrittäneet eikä jälkeenpäin tule nitinöitä kummin puolelta, varma on aina varmaa.
        Itse olen 50-kymppinen ja minun ainoat kummini, pariskunta, eivät käyneet rippi- eivätkä lakkiaisjuhlissani.
        Pienen lahjan lähettivät, en varmasti laskenut sen hintaa, sai olla vaikka ojasta löydetty. Pääasia oli se vähä muistaminen. Surin kyllä vähän, mieluummin kummit livenä kuin mikään lahja.
        Myöhemmällä iällä sairastuttuani vakavasti he ottivat yhteyttä ja olivat tukenani ja ovat tänäkin päivänä.
        Tässä tarinassa on onnellinen loppu. Siis kutsukaa kummi kuitenkin, jospa hän itse kasvaa kummiuteen ja ehkä eräänä päivänä muistaa kummilapsensa vaikkapa kummilapsen itkiessään ensirakkauden eroa.
        P.S. itse olin aika nuori kun minua pyydettiin kummiksi, en ollut hommaan kypsä, ehkäpä nyt olen oppinut.


      • sahape
        sapahe kirjoitti:

        Kannattaa teidän kuitenkin yrittää etsiä kummin nykyinen osoite ja kutsua hänet.
        Siihenpä teidän velvollisuutenne sitten loppuukin. Olette ainakin yrittäneet eikä jälkeenpäin tule nitinöitä kummin puolelta, varma on aina varmaa.
        Itse olen 50-kymppinen ja minun ainoat kummini, pariskunta, eivät käyneet rippi- eivätkä lakkiaisjuhlissani.
        Pienen lahjan lähettivät, en varmasti laskenut sen hintaa, sai olla vaikka ojasta löydetty. Pääasia oli se vähä muistaminen. Surin kyllä vähän, mieluummin kummit livenä kuin mikään lahja.
        Myöhemmällä iällä sairastuttuani vakavasti he ottivat yhteyttä ja olivat tukenani ja ovat tänäkin päivänä.
        Tässä tarinassa on onnellinen loppu. Siis kutsukaa kummi kuitenkin, jospa hän itse kasvaa kummiuteen ja ehkä eräänä päivänä muistaa kummilapsensa vaikkapa kummilapsen itkiessään ensirakkauden eroa.
        P.S. itse olin aika nuori kun minua pyydettiin kummiksi, en ollut hommaan kypsä, ehkäpä nyt olen oppinut.

        käsitys. Tarkoitus oli sanoa "itkiessä".


    • ihmisiä?

      Mitä ihmeen purkamista kumiudessa on kun se ei sido laillisesti mitenkään? Monet näyttää kuvittelevan kastamisen uskonnollisen tradition olevan avioliiton kaltainen niin että se sillä olisi avioliiton kaltainen juridinen merkitys. Purkaa et voi kummiutta kun sillä ei ole juridista merkitystä vaan se on vain mimellinen.

      Johan kummi on jo taakastaan vapautunut ihan itseksekseen niin ettei teillä ole enään mitään tehtävää muuta kuin se että vituttaa tietenkin suuresti kun ei tule enään kummilahjoja. Arvaappa vain kuinka on kysyntää ollut minulla lapsettomalla kummiksi ja joku joulupukki olisin saanut ollakkin vaikka kymmenelle kakaralle vaikka minä en ole koskaan vaatinut keneltäkään yhtään mitään. Raatanut töitä 30 vuotta saamatta mitään sosiaalitukia ja matkustelematta niin lapsiperheet haluaisivat kyniä milúusti ne loputkin.

      Kaikilla lapsiperheellisillä on liikunta elin sairaudet, verenpaine ja diabetes lääkitys ja täällä vaan mehkataan kuinka köyhiä ovat lapsiperheet. Köyhillä pitää olla upo uusi auto jolla kuljetetaan kakaroita ettei ne vaan tunne itseään köyhiksi ja siten syrjäydy. Rippijuhliin ei muuten tarvitse kutsu kortteja lähetellä niin että menkää te vain lähiomaiset sinne.

      • juhlien emäntä

        Ainakin minun lapsillani oli jokaisella kaksi kummia ja niin on näköjään edelleen lastenlapsillanikin ollut sama käytäntö eli kaksi kummia. Molemmille kummeille on kohteliasta esittää kutsu, näin ainakin itse tekisin. - Onhan se ihan sama kuin muussakin elämässä; jotkut ihmiset ovat elämässämme mukana koko elämämme arjessa tai juhlassa. Joskus ihmisten elämä vaan syystä tai toisesta kulkee eri teitä tai saamme uusia 'kanssakulkijoita'.
        (Yleensä juhlan järjestäjä haluaa järjestää juhlat jonkin tapahtuman kunniaksi tai muistoksi, eikä ensisijaisesti laske lahjojen rahallista arvoa)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      129
      9905
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      52
      2891
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      177
      2687
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      2074
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1834
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      16
      1657
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1562
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      16
      1520
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      13
      1508
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe